Správce souborů Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Zpřístupnit studentům studijní materiály. ) Hotovo za 10 minut. Postup: zadejte do prohlížeče adresu „is.muni.cz" klikněte na odkaz „Osobní administrativa Informačního systému MU" zadejte své uživatelské jméno a heslo -, Zpřístupnit studentům můžete neomezeně mnoho výukových materiálů libovolného formátu (nejčastěji soubory psané ve Wordu a prezentace). Soubor se musí nacházet na počítači, ze kterého se přihlašujete do ISu nebo na paměťovém zařízeníkněmu připojenému. AUTENTIZOVANY E PŘIHLÁŠKA OBCHODNÍ CENTRUM ABSOLVENTSKÁ Slt NAS SYSTEM =c:aoována í'.i:e-ťzíc = Server https://is.rnuni.cz poiaclujevase uiivatelskéjméno 3 heslo s komentářem: "Information System MU" Jméno uživatele: UČO Heslo: ..... Pokud jste se nezmýlili, úspěšně jste se přihlásili do ISu. • v levé liště klikněte na odkaz „Učitel" • zkontrolujte, zda máte správné období • vyberte předmět uci škol! předměty rozvrh studium Učitel - aplikace Záznamníku učitele seznam studentů, zaslání dopisů, známky, zkušební termíny. ... Školitel - aplikace pro vedoucí či oponenty prací a pro oborové rady hodnocení doktorandů. ... známky, zkoušky, pozn. bloky, req. a zápis, šablonou, semináře. ... Jste v Záznamníku učitele zvoleného předmětu. • klikněte na odkaz „Manipulace se studijními materiály" v sekci „Studijní materiály" Studijní materiály nápověda a Vystavování materiálů, sběr domácích úloh Odevzdávárnami, přehledné Interaktivní osnovy. Manipulacense studijními materiály ■ Sdílení, odplování či kopírování stromu studijních materiálů Interaktivní osnovy - zpřehledněte svoje materiály Předmětové záložky: jen učitele, všechny Nápovědy: o e-learninqu obecně n, osnovy n, manipulace se st. materiály ^ Jste ve Správci souborů, ve složce Studijní materiály zvoleného předmětu. • ve správci souborů klikněte na „Operace", rozbalí se roleta s kompletní nabídkou operací • vyberete operaci „Nahrát soubor" • soubor vyhledejte na svém počítači • vložte ho kliknutím na tlačítko „Zavést" operace^ at)drC3Q]Q]itf©|pH! NáhMy k zobrazení: 1^2. Zobrazit složku jako galerii I* $S • ^ á AT složka či soubor ° ^3 Studijní materiály předmětu FI:Etech128 Učební materiály /um/ ~ ° Odpovědníky/odp/^ n ^ LU/10 Odevzdávárny /ode/ * Pokud systém potvrdil uložení, soubor jste úspěšně vložili. Operace^ B tl CÍ C3 Ěíj LU ď @ I pa 1 3 V této složce: A složku iako galerii tl Nahrát soubor. žka či soubor "dt Vepsat soubor. —í Vytvořit složku. -Jj Zkopírovat sem. dmětu FI:Etech128 ateriály /um/ ^ íky /odp/ ^ árny /ode/ ^ Nahráli jste soubor úspěšně do ISu? Měli byste se přesvědčit, že soubor je studentům přístupný, případně k němu omezit přístup. • v řádku u souboru najděte ikonu montážního klíče • kliknutím na klíč v tabulce zjistíte, kdo má právo soubor číst Právo číst Právo vkládat Právo spravovat Atributy Rozbalí se menu Změnit práva a atributy jednotlivě. • kliknutím na odkaz „Změnit právo číst na studenti předmětu v období (následuje kód předmětu a období) proveďte změnu práva číst Změnit 'právo číst' na 'kohokoliv v Internetu' i ve všech podúrovních Změnit 'právo číst' na 'kohokoliv přihlášeného v ISu' i ve všech podúrovních Změnit 'právo číst' na 'studentinpředmětu v období XY123 podzim 2009' i ve všech podúrovních Odebrat všechna 'práva číst' i vJ všech podúrovních Odebrat všechna 'práva vkládat' i ve všech podúrovních Odebrat všechna 'práva spravovat' i ve všech podúrovních Zkopírovat práva této úrovně všem podúrovním Pokud systém potvrdil uložení, právo číst jste úspěšně změnili. Jak to vidí student? Kde studijní materiály najde? Student nalezne studijní materiály v IS MU: odkaz „Student" ->• odkaz „Studijní materiály (e-learning)" Zapamatujte si postup klikání Vložení souboru 1. přihlášení do IS MU 2. Učitel 3. výběr předmětu 4. Manipulace se studijními materiály 5. Operace 6. Nahrát soubor 7. vyhledání souboru na počítači 8. tlačítko Zavést Změna práva číst 1. ikona montážního klíče souboru 2. Práva 3. Změnit právo číst na studenti předmětu v období Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Správce souborů Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Zkopírovat studijní materiály z jiného předmětu nebo semestru. Postup 1: Zkopírování materiálů • otevřete studijní materiály předmětu, ze kterého chcete kopírovat Učitel »• výběr předmětu^" Manipulace se studijními materiály I Hotovo za 15 minut. *^LJ/15 V^U/3 • soubory vložte kliknutím na tlačítko „Provést" Učební materiály /um/ ▼ Odpovědníky /odpl ^ Odevzdávárny /ode/ ^ Provést Neprovádět Pokud systém potvrdil uložení, soubory jste úspěšně zkopírovali. Pokud Vám to vyhovuje víc, můžete nejdřív otevřít studijní materiály předmětu, do kterého chcete kopírovat. K nalezení materiálů, které budete kopírovat, slouží operace „Zkopírovat sem". Postup 2: Zkopírování celého stromu studijních materiálů najednou Pokud ve Studijních materiálech nemáte žádné další, nové materiály, může být užitečné zkopírovat vše najednou. • otevřete „Záznamník učitele" předmětu, ve kterém nemáte momentálně žádné materiály • v sekci „Studijní materiály" klikněte na „Sdílení, odpojování či kopírování stromu" • v sekci „Kopírování studijních materiálů" vyberte období, fakultu a kód Vyberte předmět, ze kterého se mají studijní materiály zkopírovat: období: podzim 2008 • fakulta: 1441 PdF • kód: PdZZ_SCES Zkopírovat"] Pokud systém potvrdil uložení, materiály jste úspěšně zkopírovali. Postup 3: Sdílení stromu studijních materiálů Pokud učíte stejný předmět pod různými kódy, může být užitečné materiály sdílet. Budete tak využívat jen jeden strom studijních materiálů. • otevřete „Záznamník učitele" předmětu, ve kterém nemáte momentálně žádné materiály • v sekci „Studijní materiály" klikněte na „Sdílení, odpojování či kopírování stromu" • vyberte možnost „Připojit tento předmět ke studijním materiálům jiného předmětu" • vyplňte fakultu a kód, období nelze změnit Právě jste úspěšně nasdíleli studijní materiály pro více předmětů. Zapamatujte si postup klikání Zkopírování materiálů 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Manipulace se studijními materiály 4. Operace 5. Zkopírovat jinam 6. vyhledání místa, kam chceme kopírovat 7. Provést Zapamatujte si postup klikání Zkopírování celého stromu studijních materiálů najednou 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Sdílení, odpojování či kopírování stromu 4. Vybrat období, fakultu a kód 5. Zkopírovat Zapamatujte si postup klikání Sdílení stromu studijních materiálů 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Sdílení, odpojování či kopírování stromu 4. Připojit tento předmět ke studijním materiálům jiného předmětu 5. Vybrat fakultu a kód 6. Připojit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Odevzdávárny Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Založitodevzdávárnu. Postup: • vstupte do aplikace „Odevzdávárny" Učitel —>• výběr předmětu —>• Odevzdávárny • klikněte na „Založit novou" • vyplňte název, vhodné je vyplnit i popis f?J Hotovo za 5 minut. Odevzdávárna je složka ve studijních materiálech, do které mají studenti právo vkládat soubory. Slouží k elektronickému sběru studentských prací. Popis Zkratka Odevzdávárny (/el/1433/test/Etech135/ode/> -1 Seminární práce Sem vkládejte seminárni práce na téma „Globalizace". určete, kdo má právo do odevzdávárny vkládat případně omezte, do kdy je možné vkládat zvolte, zda mohou studenti vidět soubory ostatních studentů ^ji; Pokud uvedete termín „do", odevzdávárna se po uplynutí tohoto termínu automaticky uzavře. Právo vkládat Všichni studenti předmětu □ do: 31 12 2012 12 00 B □ vč. Co vidí studenti v odevzdáváme * přehled všech odevzdaných souborů, ale nemohou je otevřít o přehled všech odevzdaných souborů, mohou je i otevřít o nevidí cizí soubory • zvolte vkládat učo nebo příjmení a jméno před název odevzdaných souborů pro větší přehlednost • pokud chcete práci i hodnotit, zvolte „založit hodnotící poznámový blok" • klikněte na „Vytvořit" Atributy odevzdávárny před název souboru vkládat a přijmení a jméno a učo □ zapamatovat všechna čtení souborů ve složce a podsložkách Hodnocení h založit hodnotící poznámkový blok nebo připojit kjiž existujícímu |-| Vytvořit] Právě jste úspěšně založili odevzdávárnu pro sběr domácích úkolů. Jak to vidí student? Kde odevzdávárny najde? Student nalezne pro něho otevřené odevzdávárny přes: odkaz „Student" ->• odkaz „Studijní materiály (e-learning)" ->• sekce „Vám otevřené odevzdávárny" Vám otevřené odevzdávárny Odevzdávárnu otvírá učitel pro elektronický sběr domácího úkolu. PdF:MA1ZS Matematika ■ Domácí úkol č.1 ■ Domácí úkol č.2 ■ Domácí úkol č.3 PřF:Ba1201 Zaměření a zpracování odborné práce ■ Seminární práce (do 20.12. 2009 vč.) Do této odevzdávárny vkládejte vypracované seminární práce na zadané téma. i % | I J Zapamatujte si postup klikání Založení odevzdávárny 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Odevzdávárny 4. Založit novou 5. napsat název odevzdávárny 6. určit právo vkládat 7. Vytvořit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Odevzdávárny Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se se statistikou přístupů ksouborům. Hotovo za 5 minut. Postup 1: Identifikace už čtených souborů • otevřete studijní materiály předmětu • otevřete jakoukoliv složku, kde máte soubory • pomocí příznaku „Přečteno vámi" se podívejte, které soubory jste již četli a které ne. Příznak je graficky znázorněn okem Pokud oko u souboru nevidíte, kliknutím soubor otevřete. Poté stránku obnovte. Oko se objeví. V případě, že studenti již odevzdávají své práce pomocí odevzdávárny, může být důležité mít přehled o tom, které práce již byly přečteny a ohodnoceny učitelem a které ne. Tuto funkci splňuje příznak „Přečteno vámi", který se nachází na pravém kraji v řádku se souborem. Objevuje se jen u souborů, které byly otevřeny. |x^ATK#^S A AT složka či soubor □ ^ Seminární práce /sem/ ^ Operace 2 J Mala_Petra-vypracovany_ukol.pdf J Novak_Jan-seminarni_prace.doc J Petrovic_Peter-ukol.doc J Rychly_Ondrej-prace.doc j J _) 4j -U i" I pa * J fil ä ^ B Vložil/a AT vloženo AT Chalás, 1.23 15. 9. 2009 ff» J Malá, P. n 25. 9. 2009 J Novák, J. vs 17. 9. 2009 J Petrovič, P. n dnes J Rychlý, O. JT3 18. 9. 2009 J £i"? i ŕa 8 8® AT AT pomocí modrých šipek nad tímto příznakem soubory setřiďte at AT at at '8 Pravě jste se naučili, jak rozlišit přečtené soubory od nepřečtených a jak je podle tohoto příznaku setřídit. Postup 2: Zjištění statistiky přístupů k souboru nebo složce • otevřete studijní materiály předmětu • klikněte na ikonku montážního klíče *ě vlevo od požadované složky nebo souboru • klikněte na „Statistika přístupů" Přečteno vámi Út 29. 9. 2009 07:52 • Statistika Přístupů, n Pravě jste získali užitečné informace o tom, jak jsou Vaše studijní materiály využívány - počet osob, nejstarší a nejmladší čtení. • klikněte na ikonku montážního klíče *r vlevo od požadované složky nebo souboru • klikněte na „Práva" • zvolte atribut „zapamatovat všechna čtení souborů ve (~~~ složce a podsložkách" W> Atribut zapamatovat všechna • volbu potvrďte tlačítkem „Uložit" čtení souborů ve složce a P°dsložkách" funguje i zpětně. Atributy: □ soubory ve složce a podsložkách smí číst jen majitel a učitel □ před jméno vkládaného souboru přidávat příjmení a jméno vkládajícího před jméno vkládaného souboru přidávat učo vkládajícího -v zapamatovat všechna čtení souborů ve složce a podsložkách Pokud systém potvrdil uložení, právě jste úspěšné nastavili podrobnou statistiku přístupů. Nyní se budou ve statistice přístupů vypisovat jména osob a časy každého přístupu. □ Chalás, Igor, učo 172798 10. 9. 2009 15:16.01 □ Michalovová, Monika, učo 256590 18. 9. 2009 13:23.33 22. 9. 2009 19:25.16 Zapamatujte si postup klikání Zapnutí podrobné statistiky přístupů 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Manipulace se studijními materiály 4. ikona montážního klíče souboru nebo složky 5. Práva 6. nastavit atribut „zapamatovat všechna čtení souborů ve složce a podsložkách" 7. Uložit \_/ Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal I nte ra kt i vn í os no va Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se se základy práce s interaktivní osnovou. ) Hotovo za 15 minut. Postup: vstupte do agendy „Záznamník učitele" daného předmětu v sekci „Studijní materiály" klikněte na odkaz „Interaktivní osnovy" vyberte „založit novou interaktivní osnovu" .r.„ Má-li předmět v ISu zavedené seminární skupiny, nabídne aplikace „Založení interaktivní osnovy ve Studijních materiálech" možnost vybrat, zda zavádíte osnovu týkající se přednášky (resp. celého kurzu) nebo určité seminární skupiny. V této chvíli je důležité si uvědomit, jak chcete materiály členit. Osnova může být rozdělena tematicky podle probírané látky, nebo podle jednotlivých týdnů semestru. Členění podle týdnů se využívá častěji, osnova se automaticky předvyplní a každý týden se studentovi rozbalí aktuální informace -například prezentace z přednášek, pokyny k semináři, zadání domácího úkolu na tento týden a podobně. • zvolte počet celků a případné předvyplnění týdenním harmonogramem • klikněte na „Vytvořit přehled podcelků (podosnov)" • zkontrolujte předvyplnění osnovy a dole na stránce klikněte na „Uložit" Právě jste úspěšně vytvořili interaktivní osnovu v ISu. • klikněte na „Editovat vytvořenou osnovu" Právě vidíte všechny podosnovy. Změnou jejich názvu můžete probíranou látku upřesnit. • klikněte na název podosnovy • upravte název v editačním poli • klikněte na „Ulož" (») | Týden 1 - Úvod| Ulož Neukládej 09, zamčené l—) smazat podosnovu (T) zveřejnění a týdny Doporučuji studovat od 21 . 9. 2009 do 27. 9. 2C 0 Editovat obsah • klikněte na „Editovat obsah" pro plnění obsahu podosnovy >>Týden 1 - Uvod © smazat podosnovu i ► • zveřejnění a týdny Doporučuji studovat od 21. 9. 2009 do 27. 9. 2009, zamčené Editovatobsah at^bsah • nové prvky vložte kliknutím na příslušnou volbu vedle ikonky zeleného plus + © Text | Soubor | Složka | Odpovědník | Disk, fórum | WWW | Podosnova Takto můžete vkládat do interaktivní osnovy text, který následně napíšete pomocí jednoduchého HTML editoru. Další možností je vkládat odkazy na již existující objekty v IS MU, a to na soubory (nejčastěji ze studijních materiálů předmětu), složky (např. odevzdávárny), odpovědníky (např. procvičovací testy) nebo na diskusní fóra. Taktéž můžete vložit odkaz vedoucí kamkoliv na Internetu. Poslední možností je vložení vnořené podosnovy. Pokud je to vhodné, můžete tímto způsobem studijní materiály dále dělit-například na přednášku a na cvičení/seminář. pro vložení souvislého textu klikněte na „Text" napište požadovaný text pomocí HTML editoru klikněte na „Uložit" ©Xext|St or I Si ka | Oi iík | Disk. 1 m | www | Pc azdroj q, i □ a li [ x ě ®isď1|# I U AB€ *2 Styl k2 í iE IE I im im fifi S Formát Písmo Můj první text v interaktivní osnově.| • pro vložení odkazu na odevzdávárnu klikněte na „Složka", potom na „Vyhledat" • klikněte na modrý příznak V vedle požadované složky a potvrďte tlačítkem „Uložit" ixt I Sc or I Složka | Oi iík | Di m | www | Pí Sfc • "Sa á AT Složka či soubor ^šd Odevzdávárny /ode/ ™ '—^0 Seminární práce /sem/ ^ Stejným způsobem vložíte i odkaz na soubor pomocí volby „Soubor". • pro vložení internetového odkazu klikněte na „WWW" • zadejte internetovou adresu a její název • klikněte na „Uložit" «t I Sc or I Si Interaktivní osnovu můžete založit nejenom u konkrétního předmětu, ale kdekoliv v IS MU (tedy například i v Dokumentovém serveru). Zobrazit íl | Editovat | Hromadné změny | esouvat | Přístupová práva £1 | Nápověda £1 U každé položky naleznete zaškrtávací prvek Dco, pomocí kterého označíte, co chcete přesunout. Zaškrtávací prvek kam slouží k upřesnění místa, kam chcete přesunout. • volbu potvrďte kliknutím na „Provést naznačený přesun" Postup 2: Vložení obrázku Pro vkládání obrázku do osnovy doporučujeme nejdřív vložit obrázek do samostatné složky ve Studijních materiálech předmětu. • klikněte na editaci již vloženého textu nebo přidejte text nový (+) "T^xt | Soubor | Složka | Odpovědník | Disk, fórum | WWW | Podosnova • v editoru klikněte na ikonku „Vložit/změnit obrázek" I#4 t£ I H o Velikost • klikněte na „Vybrat na serveru' URL Vybrat na gerveru • obrázek vyhledejte a následně vyberte kliknutím na modrý příznak V • klikněte na „OK" Právě jste úspěšně vložili obrázek do interaktivní osnovy. Jeho umístnění můžete měnit pomocí „Zarovnání". U již vloženého obrázku je to možné pomocí pravého tlačítka a „Vlastnosti obrázku". Zarovnání y Vlevo Zcela dolů Doprostřed Na účaří Dolů Vpravo Ma horní okraj textu Mahoru ^Zapamatujte si postup klikání Přesouvání objektů v 10 1. přepnutí do režimu „Editace" 2. Přesouvat 3. vybrat co a kam chceme přesouvat 4. Provést naznačený přesun ^[Zapamatujte si postup klikání Vložení obrázku do 10 1. přepnutí do režimu „Editace" 2. editace textu nebo přidání nového textu 3. ikonka „Vložit/změnit obrázek" 4. Vybrat na serveru 5. zvolit obrázek 6. OK Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Poznámkové bloky Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se se základy práce s poznámkovými bloky. Hotovo za 10 minut. Postup 1: Založení poznámkového bloku • vstupte do agendy „Záznamník učitele" • proklikněte se do sekce „Poznámkové bloky" Seminární skupiny I Rozpisy I Katalog předmětů I PoznámkovéJbloky Ještě oblíbenější než prokliknutí na „Poznámkové bloky" je pro některé uživatele rolovánísměrem dolů. J, Poznámkové bloky můžou mít charakter pracovního bloku, kam si učitel zaznamenává důležité informace o studentovi, nebo mohou sloužit ke zveřejňování hodnocení, bodových výsledků testů a dalších informací studentům. Poznámkové bloky nápověda 3 Bloky pro průběžné hodnocení a poznámky, student smí nebo nesmí nahlížet. Lze evidovat body a automaticky sčítat, převádět na hodnocení ap. Žádné poznámkové bloky nejsou vytvořeny. Právě vidíte agendu „Poznámkové bloky" - pravděpodobně nemáte ještě vytvořeny žádné bloky. • klikněte na „Nový: vytvořit" • vyplňte jméno poznámkového bloku, např. „úlohal" Jméno poznámkového bloku: Poznámkový blok se vytvoří ve vybraném nebo vybraných předmětech (je-li jich vybráno současně více). Zadejte jméno, které dosud v žádném z vybraných předmětů není. Jméno může systém vložit do dopisu, který budete případně posílat studentům. úlohal| zaškrtněte požadované atributy klikněte na „Vytvoř blok" H Student smí do bloku nahlížet Student smí vidět statistiku bodů bloku Vytvoř Jjlok l^ Důležité je zejména rozhodnout, jestli student už smí do poznámkového bloku nahlížet a případně i vidět statistiku bodů (tj. anonymní bodové výsledky všech svých kolegů). Tyto příznaky můžete kdykoliv změnit. • klikněte na „Editace obsahu" 7. 134451 jn Krhutová, Růžena EL z D odesláno Změněno: 14. 10 . 2009 13:07, J. Novák Můr text určený s~uclentůin| 8. 143320 n j^^^ Lunter, Ľuboš EL z • vepište své slovní hodnocení nebo počet bodů - pozor, počtu bodů musí předchádzet znak „*" • klikněte na „Ulož" pro uložení obsahu Jak to vidí student? Kde poznámkové bloky najde? Po kliknutí na odkaz „Student" vidí student kdo a jakou změnu v poznámkových blocích kliknutí na odkaz „Informace z poznámkových bloků" uvidí student samotnou změnu. Může text, počet bodů nebo „@známka" (v případě, že se EB033 Moderní biologie známky udělují automaticky na základě zadané stupnice). provedl. Po to být opět Půlsemestrálni test změněno: 22. 9. 2009 09:23, J. Novák Studijní materiály (e-learning) Odpovědníky fe-learninq) Diskusní fóra předmětů Informace z poznámkoWchnbloků (změněno: 14. 10. 2009 13:11, J. Novák) Statistika bodů z poznámkových bloků Seminární práce změněno: 5. 10. 2009 15:49, E. Malá Hodnocení zkoušky změněno: 14. 10. 2009 13:11, J. Novák Postup 2: Statistika a graf zaškrtněte jméno poznámkového bloku klikněte na „Bodování: statistika a graf" .„ Věděli jste, že obsah poznámkového bloku si můžete nechat vytisknout do podoby přehledné tabulky? Využijte „Výstupy: tisk". Vaše statistika bude pravděpodobně obsahovat jen několik málo hodnot. Pro lepší představu reálného využití se nyní podíváme na výsledky dvou konkrétních, již uskutečněných písemek. Poradí | Pořadí pro tisk | Statistika | Statistika pro tisk | Graf | Graf pro tisk 18 I 8 II 11 10 9 9 3 9 10 . 1 1 . 12 . 13 . 14. 15 . 1 Ě . 17 . 18. 19. 20 . 21. 22 . 23. 24 . 25. 26. 27 . 28 . 29. 30. 31 . 32 . 33. 34 . 3b. 36. 37 . 38 . 39. 40. 41. Průměrný počet bodů: 5.93 Vidíme, že test nedopadl moc dobře, plný počet bodů (18) získali jen dva studenti. Tento test dopadl daleko lépe. Z grafu vidíme, že rozložení bodů je pro studenty příznivé. Shrnutí: Poznámkové bloky jsou místem, kde se mnohé agendy ISu potkávají. Ukládají se zde informace přímo zadané učitelem, ale také výsledky zodpovězení odpovědníku (testu), výsledky písemek opravených pomocí skenovatelných formulářů a body z tematického diskusního fóra (např. namísto toho, aby učitel opravil ručně papír s esejí, vloží komentář a počet bodů přímo do fóra, výsledek se opět přenese do poznámkového bloku). Body v poznámkových blocích se dají libovolně sčítat, nebo může být jejich hodnota vyjádřena v procentech z celkového hodnocení. Rovněž je možné na základě těchto bodů zcela automaticky udělit známku. U Zapamatujte si postup klikání Založenia editace poznámkového bloku 1. Záznamník učitele 2. Poznámkové bloky 3. Nový: vytvořit 4. vyplnit jméno, zaškrtnout žádané atributy a uložit 5. Editovat obsah 6. Ulož W Zapamatujte si postup klikání Statistika a graf 1. Záznamník učitele 2. Poznámkové bloky 3. Bodování: statistika a graf Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Poznámkové bloky Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Naučit se pracovat s autosumarizací a na jejím základě automaticky udělit známky. Hotovo za 5 minut. Postup 1: Autosumarizace Představte si nyní modelovou situaci: Hodnocení je složeno z půlsemestrálního testu a závěrečné písemky. Za běžných okolností bychom vzali kalkulačku, pro každého studenta sečetli body za oba testy, podívali se na stupnici a v „Hodnocení" udělili známku tradičním způsobem. Za využití Poznámkových bloků uděláme následující: • vstupte do agendy „Záznamník učitele" • přejděte do sekce „Poznámkové bloky" • klikněte na „Speciality: autosumarizace" • klikněte na „Založit nový autosumarizační blok" • zadejte název bloku • vyberte bloky, které chcete sčítat • klikněte na „Uložit" Název Pořadí □ Docházka Etech135 (17 stud., nahlíží) m Půlsemestrální test Etech135 (17 stud., nahlíží, statist.) m Závěrečná písemka Etech135 (17 stud., nahlíží, statist.) Uložit Obsah nového bloku zjistíte například pomocí „Editace obsahu". V našem případě bylo první číslo využito z prvního bloku, následně bylo zkombinované s číslem z druhého bloku a pod „*číslo" se uložil celkový počet bodů. 4. 74369 a Drábková, Kateřina odesláno 11 1 50 | *61 6. 144139 a ^^^B Chasakova, Anna CH odesláno 6 | 38 | *44 r \ Věděli jste, že s poznámkovými bloky je možná takřka jakákoliv úprava? Nemusíte se proto omezovat jen na sčítání bodů, zeptejte se e-techniků na další možnosti podle Vašich potřeb! Ušetříte si tak čas teď i v budoucnu, zejména pokud učíte předměty s více jak padesáti studenty. Postup 2: Udělení známky vstupte do agendy „Záznamník učitele" přejděte do sekce „Poznámkové bloky" označte blok, dle kterého chcete udělit známku klikněte na „Bodování: ohodnotit dle bodů" • vyplňte bodové hranice pro zápočet (udělení N nebo Z) nebo bodové hranice pro zkoušku (A-F) • vyplňte název nového bloku • vyplňte, jestli student smí do bloku nahlížet či nikoliv • klikněte na „Uložit" Vznikl poznámkový blok obsahující „@známka". Děje se tak proto, že zásah do hodnocení je důležitý krok a IS Vám chce umožnit další kontrolu. Můžete se na blok podívat a například ověřit, že je bodová hranice opravdu podle Vašich představ. • označte právě vzniklý blok obsahující známky • klikněte na „Bodování: přenos hodnocení" • klikněte na „Provést přenos" 1, Věděli jste, že obsah poznámkového bloku můžete rozeslat studentům e-mailem spolu s průvodním textem? K automatizovanému zasílaní e-mailů slouží i aplikace „Události", pomocí které si student může nechat zaslat e-mail nejenom po každé změně v poznámkových blocích, ale i po každém vypsání nových zkušebních termínu nebo po zadání známky do ISu. Pokud má student nastaveno přeposílaní na mobilní telefon, může například obdržet SMS zprávu se sdělením, že zkoušku úspěšně složil. Až teď nastane samotný přenos známky. Nemusíte tedy vůbec nic vyplňovat ručně, stačí potvrdit, že si známky opravdu přejete udělit. I Zapamatujte si postup klikání Autosumarízace 1. Záznamník učitele 2. Poznámkové bloky 3. Speciality: autosumarizace 4. Založit nový autosumarizační blok 5. zvolit bloky 6. Uložit Zapamatujte si postup klikání Udělení známky 1. Záznamník učitele 2. Poznámkové bloky 3. Bodování: ohodnotit dle bodů 4. vyplnit bodové hranice 5. Uložit 6. Bodování: přenos hodnocení 7. Provést přenos Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.rnuni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Odpovědníky Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Vytvoření jednoduchého testu určeného k procvičování učiva. I Hotovo za 25 minut. Postup 1: Vytvoření sady otázek • vstupte do agendy „Záznamník učitele" • přejděte do sekce „Odpovědníky" • klikněte na „Sady otázek - vytváření, úprava" • klikněte na „Založit novou sadu otázek" • zadejte název sady otázek a případně i popis Název a popis slouží jen jako orientace pro Vás, studenti ho nikde neuvidí. -J. Je možné vytvořit i více sad otázek a test vygenerovat z jejich vzájemných kombinací, například z každé sady využít jen několik otázek. Oblíbené je členění podle tématu, obtížnosti nebo vyučujícího. Jednou vytvořené otázky můžete použít pro procvičování, průběžný test i závěrečný test bez dalšího kopírování. • klikněte na „Uložit" Právě jste úspěšně vytvořili sadu otázek. Nyní do ní můžete začít vkládat otázky. • klikněte na „Plnit sadu testových otázek' Úspěšně uloženo. ► Plnit sadiUestových otázek Vidíte všechny možné volby, pomocí kterých můžete otázky vkládat a následně upravovat. Pro začátek budeme používat jen dva typy možných otázek: typ „r" - právě jedna správná možnost - a typ „c" - více správných možností. • klikněte na „r" za nápisem „vložit novou otázku" • vložit novou otázku ivjc |t|tt|y|vv|n|m|b|bb|s|a|I|e| textovým editorem || vložit mezitext editorem HTML | textovým editorem Přesouvat | Rušit f[Do jiné sady I Z jiné sady I pro jaké operace rozbalit formuláře Právě se Vám zobrazil editor pro vytvoření (případně úpravu) otázky. Toto je nejsnadnější cesta, jak vkládat otázky. • vložte zadání otázky a všechny možné odpovědi, které se mají studentovi nabídnout • u správné odpovědi klikněte na „ok" Zadání otázky (povinné):_ J. Editor umožňuje nastavit i různé způsoby bodování jednotlivých možností. Pokud mají otázky stejnou váhu, body nastavíte později v popisu odpovědníku. Je Brno hlavni město České republiky? 11 odpověď/možnost Body: Zpětná vazba (nepovinné): 2: odpověď/možnost Body: ok Zpětná vazba (nepovinné): klikněte na „Uložit" stejným způsobem vložte další otázky Postup 2: Vytvoření popisu odpovědníku • vstupte do agendy „Záznamník učitele" • přejděte do sekce „Odpovědníky" • klikněte na „Správa odpovědníku" • klikněte na „Založit nový popis odpovědníku" Objeví se nejčastěji používaná nastavení, která Vám předvyplní některé volby. Vše si samozřejmě můžete upravit podle svého. • zvolte „procvičování" • klikněte na „Vybrat" • zadejte název a případné pokyny k odpovědníku Tento název i pokyny už studenti uvidí. Odpovědníky i sady otázek se implicitně ukládají do složky „testbank" ve studijních materiálech, kam mají přístup jen učitelé předmětu. ť~~fr Neoprávněný přístup je tedy zcela vyloučen. ^ Věděli jste, že odpovědníky poskytují bohaté možnosti nastavení pro ostré testy? Můžete například omezit spuštění testu na konkrétní interval (např. 28. 9. 2009 mezi 17:00 a 18:00), nebo také nastavit kolik času mají studenti na zodpovězení testu (např. 15 minut). Test je možné nastavit i jen pro jednu konkrétní učebnu - odjinud pak nebude možné test spustit. Pro zamezení opisováni je vhodné nejen náhodné generování pořadí otázek, ale i odpovědí. • klikněte na „Vybrat ze všech sad" a poté vyberte vytvořenou sadu otázek (sad můžete vybrat i více) • volbu potvrďte tlačítkem „Vybrat zaškrtnuté" Ponechejte implicitní nastavení, které se vygenerovalo na základě volby „procvičování", důkladně se však seznamte s různými možnostmi nastavení. • klikněte na „Uložit a zpřístupnit" dole na stránce Pokud si zatím odpovědník nepřejete zveřejnit, klikněte na „Uložit a zatím studentům nezpřístupnit". Postup 3: Kontrola odpovědníku v sekci „Odpovědníky" klikněte na „Správa odpovědníku' klikněte na „odpovědět" pod popisem odpovědníku klikněte na „Chci sestavit první sadu otázek" Postup 4: Zobrazení odpovědí studentů v sekci „Odpovědníky" klikněte na „Správa odpovědníku" klikněte na „odpovědi" pod popisem odpovědníku Jak to vidí student? Kde odpovědníky najde? Student nalezne odpovědníky v ISu: odkaz „Student" ->• odkaz „Odpovědníky (e-learning)" Zapamatujte si postup klikání Založení sady otázek 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Sady otázek 4. Založit novou sadu otázek 5. vložit otázky Založení odpovědníku 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. Založit nový popis odpovědníku 5. zvolit režim predvyplnění 6. Vybrat 7. Vybrat ze všech sad 8. zvolit sady otázek 9. Vybrat zaškrtnuté 10. zkontrolovat nastavení 11. Uložit a zpřístupnit Kontrola odpovědníku 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. odpovědět 5. Chci sestavit první sadu otázek Zobrazení odpovědí studentů 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. odpovědi Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muili.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Odpovědníky Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Zjistit, jak procvičovací test vidí student. ) Hotovo za 10 minut. Možná jste již někdy přemýšleli nad tím, jak odpovědník vidí student, jak najde Vámi vložené materiály, nebo zda jste přístupová práva nastavili správně. Ktomuto účelu sloužífunkce „Volba cizí identity". Postup: • vstupte do agendy „Záznamník učitele" • přejděte do sekce „Odpovědníky" • klikněte na „Volba cizí identity" • kliknutím vyberte studenta ze seznamu Vidíte to, co vidí student ve své sekci „Student" v ISu. Přístupné jsou Vám jen aplikace související s e-learningem, i ty v omezeném rozsahu. x Cizí identita Vám umožní podívat se do ISu z pohledu studenta Vašeho předmětu. Rozhodně to není žádné porušení pravidel, protože tuto možnost Vám nabízí IS sám a Vy vidíte jen údaje, kte ré se týka j í Va še ho p řed m ět u. I Zvolena cizí identita • Šárka Pokusná, učo 2565901 ■ Zpět moji identitu | Vybrat osobu | Nápověda ^ Průvodce semestrem: přehled neidůležitěiších aplikaci Věci vztahující se k vybranému období jaro 2009 Zapsané předměty a získané známky Zkušební termíny a přihlašování na zkoušky Registrace a zápis předmětů Přehled seminárních skupin Přihlašování/odhlašování seminárních skupin Studijní materiály (e-learning) Odpovědníky (e-learning) Diskusní fóra předmětů Informace z poznámkových bloků (změněno: 23 9. 2009 14:46, M. Padák) Statistika bodů z poznámkových bloků Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat • pod odkazem „Odpovědníky (e-learning)" uvidíte odpovědníky, které jsou studentovi přístupné Sami si můžete zkusit, zda student může odpovědník spustit. V případě, že se Vám zobrazí informační hláška s modrou ikonkou, spuštění by proběhlo v pořádku. Pokud by se při spuštění vyskytla chyba, bude Vás o tom IS informovat hláškou s červenou ikonkou. ) Nemáte oprávnění pracovat s tímto odpovědníkem. • pod odkazem „Studijní materiály (e-learning)" najdete studijní materiály Vašeho předmětu © PřF:ax102 Environmentálni výchova (podzim 2009) Operace- pt]Cfa[Jt][j]tJ,®| Eb*'BaQlflSä;i*CuCBl£]t?|E]a8.s> |5f ^ at E • Ig; 1*t složka či soubor at lil Vložil/a at Vloze n o at atat □ Studijní materiály předmětu FI:AX102 /AX102/ * 26. 1 2009 f- □ ✓□/5 Učební materiály/um/ * 26. 1 2009*-- □ ^U/16 Odpovědníky/odp/ * 26. 1 2009 *- ^■-1/2 Odevzdávárny /ode/ * 26. 1 2009*- ■Z ✓ -1/1 Organizační pokyny/op/ ^ 17. 9 2009*- | "z f.ifflAeSíi B .1 .* "? | ra«8* © Nechápu navigaci v tomto Správci souborů, a | Nastavení. an Určitě poznáváte stejné rozhraní, jaké využíváte i Vy. Můžete si zkusit, do kterých složek studenti mají a nemají přístup. Při změněné identitě nelze zakládat nový test. Použití cizí identity je identifikováno obrázkem otisku a červeným pruhem vzáhlaví stránky. • klikněte na „Zpět mojí identitu" pro ukončení režimu cizí identity mg Zvolena cizí identita • Šárka Pokusná, učo 2565901 • . | Vybrat osobu | Nápověda n j Zapamatujte si postup klikání Zvolení identity studenta 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Volba cizí identity 4. vybrat studenta 5. ověřit správné chování 6. Zpět mojí identitu Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Diskusnífóra Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se s předmětovými diskusními fóry. Hotovo za 15 minut. Postup 1: Založení nového diskusního vlákna Každý semestr vznikají automaticky ke každému předmětu a ke každé jeho seminární skupině nová předmětová fóra. Slouží jako prostor pro komunikaci studentů s učitelem nebo mezi studenty navzájem. Dotazy se zpravidla týkajívýuky nebo organizace předmětu, oblíbená je i konzultace nejasností před písemkou. • na levé liště klikněte na odkaz „Diskuse" Vlevo dole se Vám zobrazí uživatelsky příjemné rozhraní pro přístup k předmětovým diskusním fórům. Uvidíte zde všechny předměty, ve kterých jste učitelem, a rovněž všechny předměty, které momentálně studujete. • kliknutím se přesuňte do fóra konkrétního předmětu Q) Předmětová fóra Zvolený režim: Seznam vláken podzim 2009 ■ PřF:M5168 Numerickénmetodv (žádné nové) ■ PřF:M5168/01 (žarnove) ■ PřF:M5168/02 (žádné nové) ■ PdF:SZ7BP KOM2 Komunikativní dovednosti II (žádné nové) ■ PdF:CJV3A Angličtina III (žádné nové) Zde vidíte seznam založených vláken, pokud nějaké existují. Vlákno je charakterizováno prvním příspěvkem, který načrtne téma diskuse. Příspěvky I Nové příspěvky Seznam vláken (omezit) fi Výměna seminárních skupin vše (2) | dobré | reakce na mě 26. 10.2009 10:08, Peter Molnár (KTP FI MU), učo 256746 n [příspěvek č. 9395407] Vstupní test vše (5) | dobré | reakce na mě 24. 10. 2009 15:33, Monika Michalovová (CVT FI MU), učo 256590 n [příspěvek č. 9395379] Každý příspěvek se musí nacházet uvnitř nějakého vlákna. Pokud máte pocit, že se Váš příspěvek tematicky nehodí do žádných z již existujících vláken, založte nové. • klikněte na „Založit nové vlákno" • zadejte předmět a text příspěvku • klikněte na „Uložit" O Založit nové„vlákno Založení vlákna text I HTML editor Nadpis/předmět příspěvku: Prostor pro vaše dotazy Zkratka vlákna: dotazy Text příspěvku: V tomto vlákně budu zodpovídat vaše dozazy týkající se vás něco zaj irná nebo si s něčim nevite rady, neváhej te probraného učiva. Pokud se zeptal. ©text O HTML Uložit Náhled Dřiscěvku Příspěvek neukládat Zobrazit cizojazyčnou klávesnici Postup 2: Reakce na příspěvek Ve fórech se využívá hierarchická struktura příspěvků. Pokud na některý příspěvek odpovíte pomocí tlačítka „reagovat", nově napsaný příspěvek (reakce) se zavěsí pod něj. Je důležité si uvědomit, že kromě prvního příspěvku ve vláknu, musí být každý příspěvek reakcí na nějakýjiný. • klikněte na „reagovat" pod příspěvkem Vlákno: Závěrečný test - pomůcky Dosud nehodnoceno, (^j) Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli smíme na závěrečném testě v překladové Čá3ti využívat výkladový 3lovník. 26.10. 2009 11:17 {změněno 26. 10. 2009 17:50), Monika Michalovová (CVT Fl MU), učo 256590 q • upravit příspěvek • reaflovat [příspěvek č. 9396717] • zadejte text příspěvku • klikněte na „Uložit" Vloženi příspěvku text | HTML editor 11 s citací Nadpis/předmět příspěvku: Re: Závěrečný test - pomůcky Text příspěvku: Ne, u závěrečného testu nejsou povoleny žádné pomůcky. ©text Uložit HTML Náhled příspěvku Příspěvek neukládat Ze způsobu zobrazení příspěvku je jednoznačně identifikovatelné, kdo na koho reagoval. Na titulní stránce se zobrazují všechny příspěvky, které jsou reakcí na Vás. Nemusíte tedy neustále hlídat fórum, jestli se tam objevila odpověďna Vášdotaz, bude je hlídat IS. Vlákno: Závěrečný test - oomůckv (S\ rwhnrinnr^nn Š i n Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli smíme na závěrečném testě v překladové části využívat výkladový slovník. 26. 10. 2009 11:17 (změněno 26.10. 2009 17:50). Monika Michalovová ÍCVT Fl MU), učo 256590 n • upravit příspěvek ■ reaaovat fóřlsDěvek č. 93967171 jtf^ Re: Závěrečný test - pomůckv Dosud nehodnoceno. Ne, u závěrečného testu nejsou povoleny žádné pomůcky. @ ^ 26. 10. 2009 12:10 (změněno 26. 10. 2009 17:50>. Bc. loor Chalás (CVT Fl MU1. učo 172798 upravit příspěvek • reaaovat [Dříspěvek č. 93970661 Pokud příspěvek čtete poprvé, je navíc podbarven jemnou pastelovou barvou. Strom příspěvků bude s každou další reakcí košatět, ale díky rozlišování nových a už přečtených příspěvků zůstane vždy velmi přehledný. Prostor pro vaše dotazy nové | nové dobré | nové reakce na mě (1) 26. 10. 2009 18:17, Bc. Igor Chalás (CVT Fl MU), učo 172798 n [příspěvek č. 9400621] všechny (2) Zapamatujte si postup klikání Založení nového diskusního vlákna 1. Diskuse 2. vybrat fórum 3. Založit nové vlákno 4. zadat předmět a text příspěvku 5. Uložit Zapamatujte si postup klikání Reakce na příspěvek 1. Diskuse 2. vybrat fórum 3. zobrazení požadovaného příspěvku 4. reagovat 5. zadat text příspěvku 6. Uložit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muili.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Diskusnífóra Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se s tematickými diskusními fóry. Hotovo za 10 minut. Postup 1: Založení tematického diskusního fóra uvnitř předmětu vstupte do agendy „Záznamník učitele" v sekci „Studenti" klikněte na odkaz „Diskusní fórum" klikněte na název svého kurzu v části „Založit tematické fórum ve vybraných předmětech" Tematická fóra poskytují oproti klasickým předmětovým mnoho vylepšení, zejména rozšířené možnosti nastavení a hodnocení příspěvku přímo do poznámkového bloku. Založit tematické fórum ve vybraných předmětech ■ FI:Etech135 Cvicnv^e-kurz - Monika Michalovová • vyplňte názevdiskusního fóra, zkratku pro url a záhlaví Zamyslete se nad tím, jakou zkratku pro url vyplníte. Díky ní se poté na fórum dostanete kdykoliv kliknutím na odkaz https://is.muni.cz/auth/df/zkratka_pro_url .Záh\av'\s\ouz'\ pro Vaše instrukce studentům, v jakém formátu mají psát své příspěvky, jak bude hodnocen jejich obsah apod. Tyto instrukce si budou moci ve fóru kdykoliv zobrazita připomenout. • vyberte, zda-li si přejete hodnotit příspěvky studentů, nebo vypnout slovní hodnocení mezi čtenáři navzájem Po kliknutí na @ je možné zobrazit nápovědu Hodnocení příspěvků SI zapnout bodování učitelem i Ťji O vypnout slovní hodnocení čtenáři navzájem První možnost umožňuje elegantní propojení s agendou poznámkových bloků. Fórum totiž můžete využít jako sběrnu domácích úloh-například místo, kam studenti píší eseje. Díky volbě „zapnout bodování učitelem" můžete jediným kliknutím příspěvek ohodnotit a body se automaticky přenesou do poznámkového bloku s názvem fóra. Druhá možnost znamená, že studentům zakážete hodnotit navzájem své příspěvky. Vypne se tedy hodnocení, které znáte už z předmětových fór. Příspěvky si tak budou „rovny", zároveň tím ale znemožníte jakoukoliv filtraci. • vyplňte sekci „Omezení čtení a přispívání" Omezení čtení a přispívání D číst fórum lze až poté, co osoba sama přispěje alespoň jedním příspěvkem (Ťjj každý může vložit maximálně jeden příspěvek (Ťjj D pouze vkládat nové příspěvky, nelze reagovat na cizí (§! D zapnout dotazník s testem pravidel (Ťfi C fórum je anonymní (_) Volba „Číst fórum lze až poté, co osoba sama přispěje alespoň jedním příspěvkem" znamená, že student nevidí žádné příspěvky až do chvíle, než vloží vlastní příspěvek. Nedokáže tedy určit, jak vysoko je laťka nasazena a jak kvalitní příspěvky vložili ostatní, tímto způsobem může být motivován k lepšímu výkonu. „Každý může vložit maximálně jeden příspěvek" - toto nastavení zabraňuje diskuzi, každý student vloží pouze jeden příspěvek, který může být poté ohodnocen učitelem. • vyberte, kdo fórum moderuje, čte, může do něj psát Moderátor má nejvyšší, v rámci fóra neomezená práva. Nové právo přidáte v sekci „Přidat další právo" pomocí roletek a kliknutím na „Přidat právo". Můžete nastavit právo vkládat na „studenti předmětu v období" nebo také doporučit, do kdy majístudenti příspěvky vkládat. Přidat další právo: Právo vkládat • smí studenti předmětu v období Přidat právo^ a upřesnit nastavení Již existující právo je možné zrušit pomocí volby „Zrušit zaškrtnutá práva". klikněte na „Uložiť Diskusní fórum úspěšně vytvořeno. Editovat právě vytvořené nastavení Prohlédnout diskusnhfórum klikněte na „Prohlédnout diskusní fórum' Založení vláken můžete nechat na studentech (každý má jedno vlákno), nebo je založit s tím, že každé vlákno je určeno pro diskuzi k jinému tématu. Všimněte si, že u každého příspěvku (pokud je hodnocení zapnuté), se zobrazí „Hodnotit do poznámkového bloku". Po kliknutí uvidíte formulář, který můžete libovolně vyplnit a po kliknutí na „Zavést" se tentýž obsah přenese do bloku. t Vlákno: Bonusovv úkol Výsledek je x3. 12. 10. 2009 16:07 (změněno 28. 10. 2009 15:07), Václav Štefela (CVT Fl MU), učo 208113 g ■ Hodnotit do poznámkovéhOrbloku )»b|pj Postup 2: Vnucení fóra studentům mezi sledovaná v5 Správni odpověd] Zavést nehodnotit • vstupte do agendy „Záznamník učitele" • klikněte na „Diskusní fórum" • klikněte na název fóra • klikněte na „Vnutit fórum studentům mezi sledovaná" na konci stránky Po vnucení naleznou studenti fórum i přes „Diskuse" a to v sekci „Sledovaná" podle názvu. Jak to vidí student? Kde diskusní fórum najde? • kompletním odkazem ve tvaru https://is. muni. cz/auth/df/zkratka_pro_url • odkazem z interaktivní osnovy • „Student" ->• „Diskusní fóra předmětů" • „Diskuse" v sekci „Sledovaná" podle názvu (pokud bylo fórum vnuceno mezi sledovaná) Zapamatujte si postup klikání Vložení souboru 1. Záznamník učitele 2. Diskusní fórum 3. Založit tematické fórum ve vybraných předmětech 4. vyplnit popis a vybrat nastavení 5. Uložit Vnucení fóra mezi sledovaná 1. Záznamník učitele 2. Diskusní fórum 3. vybrat fórum 4. Vnutit fórum studentům mezi sledovaná Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Diskusnífóra Úroveň C Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. CT—-^ Cíl: Seznámit se s dalšími funkcemi diskusních fór. ^ , Hotovo za 5 minut. Postup: Pokročilá orientace IS umožňuje podmíněné zobrazování příspěvků na základě různých parametrů. Základem je rozdělení příspěvku podle toho, do kterého vlákna patří. K tomu slouží záložka „Seznam vláken". | Příspěvky | Nové příspěvky 11 Seznam vláken (omezit) Podívejte se nyní podrobněji na hornílištua rozklikněte „Příspěvky" a „Nové příspěvky". Příspěvky: vše dobré reakce na mě Nové příspěvky: nové nové dobré nové reakce na mě Můžete si zobrazit všechny příspěvky nebo jenom nové (tedy zatím nepřečtené), případně reakce na Vaše příspěvky (všechny nebo jenom nové reakce). Třešničkou na dortu je výběr příspěvků s označením „dobré". To znamená výběr těch, u kterých převažuje kladné hodnocení. U fór se rozlišuje šest různých hodnocení, z toho tři kladné: „Informačně přínosné", „Zajímavé" a „Vtipné". Příspěvky můžete sami hodnotit pomocí roletky vpravo dole u příspěvku. -hodnotit- —hodnotit— Vtipné Zajímavé Informačně přínosné Otravné Mimo téma Nemám názor Hodnocení se zobrazuje nahoře vpravo. Může Vám pomoci roztřídit přínosné příspěvky od chybných nebo zavádějících, či zkrátit čas při pročítání fóra (nemusíte číst vše). Je ale nutné, obzvlášť při malém počtu hodnotících, b rát toto hod noce n í s reze rvo u. Re: Publikace výukových materiálu Informačně přínosné 112 115 Pro publikaci svého díla můžete využit Elportál, který má vlastni ISSN. Mimo jiné Servisni středisko může pomoci s grafickou úpravou dila pro Elportál. Dále také můžete požádat o recenzi vašeho dila. http: / /is .muni. cz/elportál 53 26. 10. 2009 13:07 (změněno 26. 10. 2009 13:36, Mgr. Kateřina Drábková (CVT Fl MU), učo 74369 n • upravit příspěvek • reagovat Zapamatujte si postup klikání Zobrazení všech/nových příspěvků 1. Diskuse 2. vybrat fórum 3 a. Příspěvky: vše 3 b. Nové příspěvky: nové Zapamatujte si postup klikání Ohodnocení příspěvku 1. Diskuse 2. vybrat fórum 3. zobrazení požadovaného příspěvku 4. hodnotit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Skenování Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Princip skenování a popis metody. Jak na vygenerování testů. ) Hotovo za 15 minut. Postup 1: Vygenerování zadání testů Skenování v ISu je moderní metodou na opravování velkého množství písemek. Je vhodné všude tam, kde je odborný přínos vyučujícího při opravování minimální - tedy hlavně při testech s výběrem z několika možností. Samotný proces probíhá tak, že se nejdřív pomocí sad otázek vytvoří test, tj. příslušný odpovědník, kde se nastaví i způsob bodování. Poté se vygenerují papírová zadání testu pro tisk. Student na základě zadání vyplní svoje odpovědi na speciální odpovědní arch, který obsahuje zejména učo studenta a číslo zadání. Díky číslu zadání (je možné chápat i jako variantu testu v případě, že každý má jiné otázky) IS rozpozná (ne)správné odpovědi a přiřadí k studentovi počet bodů. Tento počet se automaticky objeviv poznámkovém bloku. v.. Záznam do poznámkového bloku může být přidán jen studentům, kteřídaný předmět studují. Zkontrolujte tedy, jestli odpovědník vytváříte ve správném předmětu a semestru. Důrazně doporučujeme před prvním skenováním kontaktovat fakultního e-technika pro kontrolu všech nastavení- předejdete tak možným problémům v budoucnosti. Schéma: sadyotázekvISu odpovědníarch studenta ->• body v poznámkových blocích Je Brno hlavní město České republiky? O Ano. O Ne. * Nechci odpovědět. Chci vymazat, co jsem zaškrtl u této otázky. ■ upravit formulářem 11 textovým editorem (zrušit otázku) body = null ■ vložit novou otázku r|c|t|tt|v|w|nlnilb|bb|s|a|||e Zi'""^' .■■„„.■■■ . .-i.e. >t . . 1 DDP5 n;iaÍHSĚniBg 4. 74359 n JjjJ^ Drábková, Kateřina D odesláno L* 61 6. 144139 H Chasáková, Anna Q odesláno *44 Pro skenování je možné využít otázky typu „r" nebo „c", (tzn. otázky s právě jednou správnou odpovědí, nebo otázky, kde může být správných i více odpovědí). v sekci „Odpovědníky" klikněte na „Správa odpovědníku' klikněte na „Sestavit tištěné písemky" v třetím odstavci ■ Sestavit tištěnápísemky ■ Tisk zadání písV-hek ■ Tisk odpovědního listu ■ Tisk průvodky • zvolte odpovědník, který plánujete využít pro testování Odpovědník musí být sestaven ze sady nebo sad otázek, které obsahují jen otázky typu „r" nebo „c". Při tvorbě odpovědníku určeného na testování je velmi doporučené při jeho zakládání vybrat režim „skenovat zaškrtávací písemku". Promyslete rovněž systém bodování, bez sankcí za nesprávné odpovědi můžou studenti zkusit „tipovat". i Věděli jste, že můžete využít i skenování volně tvořených odpovědí? Odpovědní arch opravíte ručně, vyplníte počet bodů a po naskenování se tento počet automaticky zavede do poznámkového bloku. Výhodou může být umožnění náhledu do písemky bez nutnosti osobní konzultace (jen elektronicky přes IS) a nebo úplná evidence počtu bodů v ISu pro další úpravu a kombinaci bodů z jednotlivých testů. Režim skenovat zaškrtávací písemku 1 procvičovaní ostrý test u PC ukázka pro nácvik ostrého zkoušeni u PC oživený text či průzkum_ skenovat zaškrtávací písemku skenovat rukou psaný text s body jiné nastavení_ • zadejte počet písemek (shodné, nebo o něco málo větší číslo než je počet studentů) • klikněte na „Sestavit písemky" Zadejte počet tištěných písemek, které chcete vytvořit: 50 Sestavit písemky • klikněte na „Tisk zadání písemek" • zvolte odpovědník, který jste si předem připravili pro skenovací písemku • využijte sekci „Příprava sazby písemek do PDF souboru nebo tisk písemek na tiskárnu" • klikněte na „Stáhnout" Tato aplikace umožňuje bohaté možnosti úpravy vzhledu zadání ještě před tiskem. Pokud jste s implicitním nastavením nespokojeni (například z důvodu, že poslední otázka zbytečně zabírá místo na další, jinak prázdné stránce), zmenšete velikost písma, nebo zkuste jiný počet sloupců. Pro pochopení možností pokročilého formátování můžete nahlédnout do nápovědy. Aplikace se ale bude i bez Vašeho zásahu snažit maximálně vyhovět všem základním požadavkům. • zadánívytiskněte Pozor! Každý student musí mít jedinečné číslo zadání, a to dokonce i v případě, že otázky jsou v každém zadání naprosto totožné. V žádném případě nesmíte zadánítestu kopírovat nebo dokonce používat opakovaně. Postup 2: Tisk odpovědního archu • klikněte na „Tisk odpovědního listu" na stejné stránce nebo opět pod Správou odpovědníku • vyberte typ odpovědního listu Musíte správně zvolit „r" nebo „c" typ otázky. Pozor na to, že různé typy listů mají různé počty možností a maximálního množství otázek. Například: „r" (40 otázek a 6 možných odpovědí) vytiskne arch, kde bude prostor pro 40 otázek (nevyužité zůstávají nevyplněné) a pro 6 možností(a,b,c,d,e,f -nevyužité rovněž zůstávají nevyplněné). • klikněte na „Vytisknout" Odpovědní arch je pravšechny studenty totožný. Vytvořte znatelně víc kopií než je počet studentů - můžete je využít později. Navíc studenti často při prvním vyplňováníchybují. Na písemce rozdejte zadání, dbejte, aby studenti na odpovědním archu správně vyplnili učo a číslo zadání, poté odpovědní archy sesbírejte a předejte fakultnímu e-technikovi k naskenování. j Zapamatujte si postup klikání Vygenerování zaclání testů 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. Sestavit tištěné písemky 5. zvolit odpovědník 6. Sestavit písemky 7. Tisk zadání písemek 8. zvolit odpovědník 9. Stáhnout 10. vytisknout zadání Tisk odpovědního archu 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. Tisk odpovědního listu 5. vybrat typ odpovědního listu 6. Vytisknout Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Skenování Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se s obtížností v ISu. Hotovo za 5 minut. Postup: Zobrazení statistiky obtížnosti otázek Aplikace „Obtížnost" Vám pomůže určit, které otázky byly pro studenty těžké a které naopak příliš lehké. Data čerpá ze zodpovězení odpovědníku, například pomocí skenovacího testu. Na základě těchto dodatečných informací k proběhlým testům Vám tedy umožňuje usnadnit návrh složení otázek v budoucnosti. • v sekci „Odpovědníky" klikněte na „Správa odpovědníku" • klikněte na „Obtížnost" v prvním odstavci ■ Sady otázek ■ Výběr odpovědníku ■ Popisy odpovědníků ■ Zodpovězení odpovědníku ■ Odpovědi ■ Obtížnost • zvolte odpovědník, u kterého chcete zjistit statistiku obtížnosti otázek Elektronické výukové publikace naleznete na Elportále v Obchodním centru pomocí Absolventské sítě koeficient obtížnosti 75 počet použiti otázky 4 počet správných odpovědí 3 počet chybných odpovědí 1 počet nezodpovězených počet odpovědí s explicitním ohodnocením přehled všech odpovědí * ra 2 * ra 1 * ra 1 * ra 1 počty různých odpovědí ra 1 3x ra 2 1x qdefsoubor /el/1433/test/Etech128/odp/tbA/ystupni_test.qdef Nejdůležitějším ukazatelem obtížnosti otázek je tzv. „koeficient obtížnosti". Čím větší je tento koeficient, tím jednodušší otázka pro studenty byla. Takže například koeficient 100 znamená, že otázku správně zodpověděli všichni studenti, koeficient 0 naopak, že otázku správně nezodpověděl nikdo. Zajímavé mohou být i absolutní hodnoty počtu správných a chybných odpovědí. • zkuste si seřadit otázky podle toho, jak jdou za sebou v sadě nebo zobrazit identitu odpovídajících • seřadit otázky: jak jsou v sadě | dle obtížnosti • identitu odpovídajících: zobrazovat | nezobrazovat Zapamatujte si postup klikání Zobrazení statistiky obtížnosti otázek 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. Obtížnost Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.cz Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Vytvoření ankety v ISu. ) Hotovo za 25 minut. Vytvoření ankety spočívá ve vytvoření odpovědníku s vhodným popisem. Abyste mohli získat informace efektivně, je vhodné se seznámit s různými typy otázek, které jsou nám v ISu k dispozici. Důležitou součástí je také ověření, zda je anketa skutečně přístupná cílové skupině. Postup 1: Nové typy otázek vstupte do agendy „Záznamník učitele" klikněte na „Sady otáže k-vytváření, úprava" zvolte existujícísadu nebo založte novou experimentujte a vyzkoušejte si vkládání různých typů otázek pomocíformuláře „r" - právě jedna správná odpověď „c" - jedna nebo více správnych odpovědí „ť a „tt" - vepište do jednoho nebo více polí „v" a „vv" - vyberte z jedné nebo více nabídek „n" - vepište číslo „m" - vytvořte dvojice opět pomocí roletek „s" - upravte slovosled „b" a „bb" - klíč zobrazí odpověď (student si může nechat zobrazit autorské řešení) „a" - odpovězte textem, typ otázky s volně tvořenou odpovědí „I" a „e" - pokročilé typy otázek pro vkládání matematiky a algoritmů Postup 2: Nastavení odpovědníku vytvořte popis odpovědníku podle postupu 2 v balíčku 5a s tím, že zvolíte režim „oživený text či průzkum" l Opovědník je možné založit i mimo předmět. Servisní středisko může na požádání vyexportovat odpovědi do přehledné tabulky v Excelu. Implicitně se Vám předvyplní sekce „Kdo smí s odpovědníkem pracovat" tak, aby s odpovědníkem mohli pracovat studenti, kteří měli nebo mají předmět zapsán - právo „studenti předmětu s kódem". Pro vytvoření anonymní ankety je mimo jiné nutné změnittoto právo na „kdokoliv v Internetu". Postup 3: Kontrola přístupových práv Respondent musí mít právo spustit odpovědník, tj. právo číst ve správci souborů. Až po jeho spuštění se kontrolují nastavení v popisu odpovědníku. • vyhledejte ve správci souborů odpovědník reprezentován červenou ikonou ÄI (standardně „Studijní materiály předmětu" ->• „Odpovědníky") • klikněte na ikonku montážního klíče • klikněte na „Smí osoba číst?" #■ Odstranit.CĎ Zkopírovat jinam.Cň Přesunout jinam.IĎ Exportovat do ZIPu.t? Smí osoba^íst? Zde můžete zvolit osobu, u které chcete zjistit, zda má právo soubor číst. V případě ponechání prázdného pole se zjišťuje k nepřihlášenému uživateli. • klikněte na „Zjistit" a zkontrolujte, zda-li máte všechny práva nastavená správně /el/1433/test/Etech135/: Studijní materiály předmětu FI:CEtech135/7245893/ P (Kdo smí: Číst, vkládat, spravovat?) /el/1433/test/Etech135/odp/: Odpovědníky/odp/ ^ (Kdo smí: Číst, vkládat, spravovat?) /el/1433/test/Etech135/odp/anketa.qref: Anketa anketa.qref (Kdo smí: Číst, vkládat, spravovat?) Pokud pro danou volbu vidíte ikonu žlutého klíče u konkrétního souboru i u všech nadřazených složek, pak je možné soubor pod touto identifikací číst (spustit). Jestliže některá ikona žlutého klíče chybí, soubor, resp. složka a veškerý obsah v ní, včetně dalších podsložek, je nedostupný. Postup 4: Získání odkazu na odpovědník rozklikněte ikonku montážního klíče