Správce souborů Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Zpřístupnit studentům studijní materiály. Hotovo za 10 minut. Postup: zadejte do prohlížeče adresu „is.muni.cz" klikněte na odkaz „Osobní administrativa Informačního systému MU" zadejte své uživatelské jméno a heslo - Zpřístupnit studentům můžete neomezeně mnoho výukových materiálů libovolného formátu (nejčastěji soubory psané ve Wordu a prezentace). Soubor se musí nacházet na počítači, ze kterého se přihlašujete do ISu nebo na paměťovém zařízeníkněmu připojenému. AUTENTIZOVANY E PŘIHLÁŠKA OBCHODNÍ CENTRUM ABSOLVENTSKÁ Slt NAS SYSTEM Server https://is.muni.cz požadujevase uživatelskájméno a heslo E komentářem: "Information System MU" Jméno uživatele: UČO Heslo: ..... Pokud jste se nezmýlili, úspěšně jste se přihlásili do ISu. • v levé liště klikněte na odkaz „Učitel" • zkontrolujte, zda máte správné období • vyberte předmět Učitel - aplikace Záznamníku učitele seznam studentů, zaslání dopisů, známky, zkušební termíny, ... Školitel - aplikace pro vedoucí či oponenty prací a pro oborové rady hodnocení doktorandů. ... známky, zkoušky, pozn. bloky, req. a zápis, šablonou, semináře. ... UCť ŠKOLÍ PŘEDMĚTY ROZVRH STUDIUM Jste v Záznamníku učitele zvoleného předmětu. • klikněte na odkaz „Manipulace se studijními materiály" v sekci „Studijní materiály" Studijní materiály nápověda g Vystavování materiálů, sběr domácích úloh Odevzdávárnami, přehledné Interaktivní osnovy. ° Manipulacense studijními materiály ■-■ Sdílení, odplování či kopírování stromu studijních materiálů Interaktivní osnovy - zpřehledněte svoje materiály Předmětové záložky: jen učitele, všechny Nápovědy: o e-learninqu obecně n, osnovy n, manipulace se st. materiály 53 Jste ve Správci souborů, ve složce Studijní materiály zvoleného předmětu. • ve správci souborů klikněte na „Operace", rozbalí se roleta s kompletní nabídkou operací • vyberete operaci „Nahrát soubor" • soubor vyhledejte na svém počítači • vložte ho kliknutím na tlačítko „Zavést" Op ace Náhlbdy k zobrazení: 1^2. Zobrazit složku jako galerii 13 ^ • ^585 i AT složka či soubor » jfa (á Studijní materiály předmětu FI:Etech128 Učební materiály /um/ ~ ° j& LU/24 Odpovědníky/odp/^ ° LU/10 Odevzdávárny/ode/^ Pokud systém potvrdil uložení, soubor jste úspěšně vložili. Operace ▼ B ti ti C3 Ě£] LU ď @ I pa ! i V 1 ] V této složce: složku iako galerii °Í3 Nahrát soubor. žka či soubor LŤ Vepsat soubor. —f Vytvořit složku. -Jj Zkopírovat sem. dmětu FI:Etech128 ateriály /um/ ^ íky /odp/ r árny /ode/ ^ Nahráli jste soubor úspěšně do ISu? Měli byste se přesvědčit, že soubor je studentům přístupný, případně k němu omezit přístup. • v řádku u souboru najděte ikonu montážního klíče ^ • kliknutím na klíč v tabulce zjistíte, kdo má právo soubor číst ô Práva. Právo číst Právo vkládat Právo spravovat Atributy Rozbalí se menu Změnit práva a atributy jednotlivě. • kliknutím na odkaz „Změnit právo číst na studenti předmětu v období (následuje kód předmětu a období) proveďte změnu práva číst Změnit 'právo číst' na 'kohokoliv v Internetu' i ve všech podúrovních Změnit 'právo číst' na 'kohokoliv přihlášeného v ISu' i ve všech podúrovních Změnit 'právo číst' na 'studentinDředmětu v období XY123 podzim 2009' i ve všech podúrovních Odebrat všechna 'práva číst' i vJ všech podúrovních Odebrat všechna 'práva vkládat' i ve všech podúrovních Odebrat všechna 'práva spravovat' i ve všech podúrovních Zkopírovat práva této úrovně všem podúrovním Pokud systém potvrdil uložení, právo číst jste úspěšně změnili. IJÔ^ Jak to vidí student? Kde studijní materiály najde? Student nalezne studijní materiály v IS MU: odkaz „Student" ->• odkaz „Studijní materiály (e-learning)" J^J Zapamatujte si postup klikání Vložení souboru 1. přihlášení do IS MU 2. Učitel 3. výběr předmětu 4. Manipulace se studijními materiály 5. Operace 6. Nahrát soubor 7. vyhledání souboru na počítači 8. tlačítko Zavést Změna práva číst 1. ikona montážního klíče souboru 2. Práva 3. Změnit právo číst na studenti předmětu v období Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Správce souborů Úroveň B lento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Zkopírovat studijní materiály z jiného předmětu nebo semestru. Postup 1: Zkopírování materiálů • otevřete studijní materiály předmětu, ze kterého chcete kopírovat Hotovo za 15 minut. - Kopírovat můžete jak materiály z jiných předmětů, které vyučujete, tak i materiály z minulých semestrů. Nemusíte sa bát, že zabíráte svými soubory příliš mnoho místa - IS MU je na manipulaci s velkým množstvím materiálů stavěný. Učitel >• výběr předmětu^" Manipulace se studijními materiály Jste ve Správci souborů, ve složce Studijní materiály zvoleného předmětu. • kliknutím na zaškrtávací políčko u jednotlivých souborů nebo složek vyberte, co chcete kopírovat Učební materiály /um/ ^ U/2 Povinná četba /četba/ LJ/4 Prezentace /prez/ Elektronické skriptum skriptum.pdf Ilustrační snímek náhled.png ve správci souborů klikněte na „Operace", rozbalí se roleta s kompletní nabídkou operací vyberte operaci „Zkopírovat jinam" klikněte na „Vyhledat" a vyberte přesné místo, kam materiály chcete zkopírovat - Na podobném principu funguje i operace „Přesunout jinam", s tím rozdílem, že původní materiály nezůstávají. Vyberte kam Buď vložte Adresu do ISu (např. přenesením myší z jiného okna IS), nebo klikněte na Vyhledat a vyberte požadovanou složku nebo soubor. < Vyhledat 71 upravit odpovědníky a osnovy pro cílový semestr Pokud soubor stejného jména ve složce již existuje o ohlásit chybu přepsat nový přejmenovat • proveďte potvrzení kliknutím na modrý příznak V vlevo u složky • soubory vložte kliknutím na tlačítko „Provést" Učební materiály /um/ ™ Odpovědníky/odp/ r Odevzdávárny /ode/ ^ tProvést Neprovádět Pokud systém potvrdil uložení, soubory jste úspěšně zkopírovali. . Pokud Vám to vyhovuje víc, můžete nejdřív otevřít studijní materiály předmětu, do kterého chcete kopírovat. K nalezení materiálů, které budete kopírovat, slouží operace „Zkopírovat sem". Postup 2: Zkopírování celého stromu studijních materiálů najednou Pokud ve Studijních materiálech nemáte žádné další, nové materiály, může být užitečné zkopírovat vše najednou. • otevřete „Záznamník učitele" předmětu, ve kterém nemáte momentálně žádné materiály • v sekci „Studijní materiály" klikněte na „Sdílení, odpojování či kopírování stromu" • v sekci „Kopírování studijních materiálů" vyberte období, fakultu a kód Vyberte předmět, ze kterého se mají studijní materiály zkopírovat: období: podzim 2008 • fakulta: 1441 PdF • kód: PdZZ_SCES Zkopírovat"] Pokud systém potvrdil uložení, materiály jste úspěšně zkopírovali. Postup 3: Sdílení stromu studijních materiálů Pokud učíte stejný předmět pod různými kódy, může být užitečné materiály sdílet. Budete tak využívat jen jeden strom studijních materiálů. • otevřete „Záznamník učitele" předmětu, ve kterém nemáte momentálně žádné materiály • v sekci „Studijní materiály" klikněte na „Sdílení, odpojování či kopírování stromu" • vyberte možnost „Připojit tento předmět ke studijním materiálům jiného předmětu" • vyplňte fakultu a kód, období nelze změnit Právě jste úspěšně nasdíleli studijní materiály pro více předmětů. I Zapamatujte si postup klikání Zkopírování materiálů 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Manipulace se studijními materiály 4. Operace 5. Zkopírovat jinam 6. vyhledání místa, kam chceme kopírovat 7. Provést J Zapamatujte si postup klikání Zkopírování celého stromu studijních materiálů najednou 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Sdílení, odpojování či kopírování stromu 4. Vybrat období, fakultu a kód 5. Zkopírovat J Zapamatujte si postup klikání Sdílení stromu studijních materiálů 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Sdílení, odpojování či kopírování stromu 4. Připojit tento předmět ke studijním materiálům jiného předmětu 5. Vybrat fakultu a kód 6. Připojit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Odevzdávárny Úroveň A EVROPSKÁ UNIE Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Založitodevzdávárnu. Hotovo za 5 minut. Postup: • vstupte do aplikace „Odevzdávárny" Učitel —>• výběr předmětu —>• Odevzdávárny Odevzdávárna je složka ve studijních materiálech, do které mají studenti právo vkládat soubory. Slouží k elektronickému sběru studentských prací. • klikněte na „Založit novou" • vyplňte název, vhodné je vyplnit i popis Zavěsit pod | Odevzdávárny (/el/1433/test/Etech135/ode/)| -1 Název (povinný) [Seminární práce Popis Zkratka Sem vkládejte seminárni práce na téma „Globalizace1' určete, kdo má právo do odevzdávárny vkládat případně omezte, do kdy je možné vkládat zvolte, zda mohou studenti vidět soubory ostatních studentů Pokud uvedete termín „do", odevzdávárna se po uplynutí tohoto termínu automaticky uzavře. Právo vkládat Všichni studenti předmětu 31 12 2012 12 00 B □ vč. Co vidí studenti v odevzdáváme * přehled všech odevzdaných souborů, ale nemohou je otevřít o přehled všech odevzdaných souborů, mohou je i otevřít o nevidí cizí soubory • zvolte vkládat učo nebo příjmení a jméno před název odevzdaných souborů pro větší přehlednost • pokud chcete práci i hodnotit, zvolte „založit hodnotící poznámový blok" • klikněte na „Vytvořit" Atributy odevzdávárny před název souboru vkládat a přijmení a jméno a učo □ zapamatovat všechna čtení souborů ve složce a podsložkách Hodnocení h založit hodnotící poznámkový blok nebo připojit k již existujícímu |- |-| Vytvořit] Právě jste úspěšně založili odevzdávárnu pro sběr domácích úkolů. Jak to vidí student? Kde odevzdávárny najde? Student nalezne pro něho otevřené odevzdávárny přes: odkaz „Student" ->• odkaz „Studijní materiály (e-learning)" ->• sekce „Vám otevřené odevzdávárny" Vám otevřené odevzdávárny Odevzdávárnu otvírá učitel pro elektronický sběr domácího úkolu. PdF:MA1ZS Matematika ■ Domácí úkol č.1 ■ Domácí úkol č.2 ■ Domácí úkol č.3 PřF:Ba1201 Zaměření a zpracování odborné práce ■ Seminární práce (do 20.12. 2009 vč.) Do této odevzdávárny vkládejte vypracované seminární práce na zadané téma. Zapamatujte si postup klikání Založení odevzdávárny 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Odevzdávárny 4. Založit novou 5. napsat název odevzdávárny 6. určit právo vkládat 7. Vytvořit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Odevzdávárny Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se se statistikou přístupů ksouborům. Hotovo za 5 minut. Postup 1: Identifikace už čtených souborů • otevřete studijní materiály předmětu • otevřete jakoukoliv složku, kde máte soubory • pomocí příznaku „Přečteno vámi" se podívejte, které soubory jste již četli a které ne. Příznak je graficky znázorněn okem Pokud oko u souboru nevidíte, kliknutím soubor otevřete. Poté stránku obnovte. Oko se objeví. f& V případě, že studenti již odevzdávají své práce pomocí odevzdávárny, může být důležité mít přehled o tom, které práce již byly přečteny a ohodnoceny učitelem a které ne. Tuto funkci splňuje příznak „Přečteno vámi", který se nachází na pravém kraji v řádku se souborem. Objevuje se jen u souborů, které byly otevřeny. Složka či soubor □ ® Seminární práce /sem/ ^ □ ^ÉS J Mala_Petra-vypracovany_ukol.pdf Novak_Jan-seminarni_prace.doc □ Ěl B Q "Ď Petrovic_Peter-ukol.doc □ *É ĚI S H íl Rychly_Ondrej-prace.doc Operace^ Z !l J J -U -U Ľ (í pí t JiB AT B Vložil/a AT Vloženo AT Chalás, 1.23 15. 9. 2009 Malá, P. n 25. 9. 2009 ľ] Novák, J. n 17. 9. 2009 Petrovič, P. n dnes ľ) Rychlý, O. n 18. 9. 2009 ľ) cacDíi^? 1 «% a © • AT AT pomocí modrých šipek nad tímto příznakem soubory setřiďte Pravě jste se naučili, jak rozlišit přečtené soubory od nepřečtených a jak je podle tohoto příznaku setřídit. Postup 2: Zjištění statistiky přístupů k souboru nebo složce • otevřete studijní materiály předmětu • klikněte na ikonku montážního klíče <■/ vlevo od požadované složky nebo souboru • klikněte na „Statistika přístupů" Přečteno vámi Út 29. 9. 2009 07:52 • Statistika Přístupů. ^ Pravě jste získali užitečné informace o tom, jak jsou Vaše studijní materiály využívány - počet osob, nejstarší a nejmladší čtení. • klikněte na ikonku montážního klíče *■/ vlevo od požadované složky nebo souboru • klikněte na „Práva" • zvolte atribut „zapamatovat všechna čtení souborů ve C~~ složce a podsložkách" ^ Atribut zapamatovat všechna • volbu potvrďte tlačítkem „Uložit" čtení souborů ve složce a P°dsložkách" I funguje i zpětně. □ soubory ve složce a podsložkách smí číst jen majitel a učitel □ před jméno vkládaného souboru přidávat příjmení a jméno vkládajícího před jméno vkládaného souboru přidávat učo vkládajícího ^.zapamatovat všechna čtení souborů ve složce a podsložkách Pokud systém potvrdil uložení, právě jste úspěšné nastavili podrobnou statistiku přístupů. Nyní se budou ve statistice přístupů vypisovat jména osob a časy každého přístupu. Chalás, Igor, učo 172798 10. 9. 2009 15:16.01 Michalovová, Monika, učo 256590 18. 9. 2009 13:23.33 22. 9. 2009 19:25.16 Zapamatujte si postup klikání Zapnutí podrobné statistiky přístupů 1. Učitel 2. výběr předmětu 3. Manipulace se studijními materiály 4. ikona montážního klíče souboru nebo složky 5. Práva 6. nastavit atribut „zapamatovat všechna čtení souborů ve složce a podsložkách" 7. Uložit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal I nte ra kt i vn í os no va Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se se základy práce s interaktivní osnovou. Hotovo za 15 minut. Postup: vstupte do agendy „Záznamník učitele" daného předmětu v sekci „Studijní materiály" klikněte na odkaz „Interaktivní osnovy" vyberte „založit novou interaktivní osnovu" Má-li předmět v ISu zavedené seminární skupiny, nabídne aplikace „Založení interaktivní osnovy ve Studijních materiálech" možnost vybrat, zda zavádíte osnovu týkající se přednášky (resp. celého kurzu) nebo určité seminární skupiny. V této chvíli je důležité si uvědomit, jak chcete materiály členit. Osnova může být rozdělena tematicky podle probírané látky, nebo podle jednotlivých týdnů semestru. Členění podle týdnů se využívá častěji, osnova se automaticky předvyplní a každý týden se studentovi rozbalí aktuální informace -například prezentace z přednášek, pokyny k semináři, zadání domácího úkolu na tento týden a podobně. • zvolte počet celků a případné předvyplnění týdenním harmonogramem • klikněte na „Vytvořit přehled podcelků (podosnov)" • zkontrolujte předvyplnění osnovy a dole na stránce klikněte na „Uložit" Právě jste úspěšně vytvořili interaktivní osnovu v ISu. • klikněte na „Editovat vytvořenou osnovu" Právě vidíte všechny podosnovy. Změnou jejich názvu můžete probíranou látku upřesnit. • klikněte na název podosnovy • upravte název v editačním poli • klikněte na „Ulož" (») | Týden 1 - Úvod| Ulož Neukládej 09, zamčené © smazat podosnovu © zveřejnění a týdny Doporučuji studovat od 21 . 9. 2009 do 27. 9. 2C ® Editovat obsah • klikněte na „Editovat obsah" pro plnění obsahu podosnovy >>' Týden 1 - Uvod vy © smazat podosnovu © zveřejnění a týdny Doporučuji studovat od 21. 9. 2009 do 27. 9. 2009, zamčené Editovatobsah at^bsah • nové prvky vložte kliknutím na příslušnou volbu vedle ikonky zeleného plus ® © Text | Soubor | Složka | Odpovědník | Disk, fórum | WWW | Podosnova Takto můžete vkládat do interaktivní osnovy text, který následně napíšete pomocí jednoduchého HTML editoru. Další možností je vkládat odkazy na již existující objekty v IS MU, a to na soubory (nejčastěji ze studijních materiálů předmětu), složky (např. odevzdávárny), odpovědníky (např. procvičovací testy) nebo na diskusní fóra. Taktéž můžete vložit odkaz vedoucí kamkoliv na Internetu. Poslední možností je vložení vnořené podosnovy. Pokud je to vhodné, můžete tímto způsobem studijní materiály dále dělit-například na přednášku a na cvičení/seminář. pro vložení souvislého textu klikněte na „Text" napište požadovaný text pomocí HTML editoru klikněte na „Uložit" (+) Xext I Soubor | Složka | Odpovědník | Disk, fórum | WWW | Podosnova I m Zdroj 1 J A [ B I U i*e x: x* I i= * s S — i m tm IS m\m iE 1 * tp U ^ 1 1 Styl Formát Písmo la ai w Můj první text v interaktivní osnově. • pro vložení odkazu na odevzdávárnu klikněte na „Složka", potom na „Vyhledat" • klikněte na modrý příznak v vedle požadované složky a potvrďte tlačítkem „Uložit" ixt I Soubor I Složka | Oi iík | Di m | WWW | Pí A AT složka či soubor Odevzdávárny /ode/ ™ ^€ l—I/o Seminární práce /sem/ ^ b Stejným způsobem vložíte i odkaz na soubor pomocí volby „Soubor". pro vložení internetového odkazu klikněte na „WWW" zadejte internetovou adresu a její název klikněte na „Uložit" © Text I Soubor | Složka | Odpovědník | Disk, fórum | vy^WW | Podosnova f ^ Odkaz do Internetu (URL, povinné): http://is.muni.cz/elportal Název odkazu (nepovinné): Elrortál - E-learning na Masarykově univerzitě Uložit Neukládej Jednotlivé podosnovy musíte ještě studentům zpřístupnit, až poté se k nim dostanou. • u podosnovy klikněte na „zveřejnění a týdny", vyberte možnost dle vlastní úvahy a poté klikněte na „Uložit" »■ Týden 1 © smazat podosnovu ^.zveřejnit nyní uzamknout Doporučuji studovat od 21 9 2009 00 00 HJ do 27 9 2009 23 59 S o zveřejnit až od 21 9 2009 00 00 nepovinně: datum uváděné u názvu osnovy: Uložit I Neukládej Editovat obsah Podosnovu můžete úplně zamknout (jestliže si nepřejete, aby se k ní studenti mohli dostat), můžete ji zveřejnit nyní (od této chvíle bude studentům přístupná), nebo nastavit zveřejnění od určitého data například tak, aby se materiályzpřístupnily vždyaž po přednášce. Ukázka typické úvodní stránky Dějiny babakizmu napřič stoletími Osnova Cíle kurzu Seznámit loskichace s t\é in-,- ~a;a ;iz~u na;-rií století "i Důraz ;u;!e dadčn ze. "éna na :ccho:-eni lát <■■■ a■■'. Fis š sent ? ťs; "suns eg^t sc.:; ales Věsti >ulu r Dellentesque urna íť:: sagittis eu gravida eras Is: res' V i", a ~Liš ^■ší:=.i* e: r- .:g;:e - r--~-'í. ~ na t li i pis a dolor a liquet tristioue Curs :itur '.skit sat enim ornare nulla fringilla a lincidunt metus so I licit u-din. Nunc a augue ut dolor pharetra vestibulum. Suspendisse mollis suscipit eras ac linci-dunt. In hac habitasse platea dietu ~sl II?" sed risus "......nisi Ilulla ~ seii-sn urna aliiuet sed te "'.or sgei ;uMnar sit a ~et lorem. Konzultační hodiny 1. Nejstarší dějiny babakizmu Pondělí 8:00 - 10:30 2. 3.-8. století oo předchozí e-~-aílc,á ícrunkaci i jindy 3. 9.-18.stole1í 4 Revoluční ic -ty a ne ■.ětsí roz.o, ;a :a . Věděli jste, že odpovědníky poskytují bohaté možnosti nastavení pro ostré testy? Můžete například omezit spuštění testu na konkrétní interval (např. 28. 9. 2009 mezi 17:00 a 18:00), nebo také nastavit kolik času mají studenti na zodpovězení testu (např. 15 minut). Test je možné nastavit i jen pro jednu konkrétní učebnu - odjinud pak nebude možné test spustit. Pro zamezení opisováni je vhodné nejen náhodné generování pořadí otázek, ale i odpovědí. • klikněte na „Vybrat ze všech sad" a poté vyberte vytvořenou sadu otázek (sad můžete vybrat i více) • volbu potvrďte tlačítkem „Vybrat zaškrtnuté" Ponechejte implicitní nastavení, které se vygenerovalo na základě volby „procvičování", důkladně se však seznamte s různými možnostmi nastavení. • klikněte na „Uložit a zpřístupnit" dole na stránce Pokud si zatím odpovědník nepřejete zveřejnit, klikněte na „Uložit a zatím studentům nezpřístupnit". Postup 3: Kontrola odpovědníku v sekci „Odpovědníky" klikněte na „Správa odpovědníku' klikněte na „odpovědět" pod popisem odpovědníku klikněte na „Chci sestavit první sadu otázek" Postup 4: Zobrazení odpovědí studentů v sekci „Odpovědníky" klikněte na „Správa odpovědníku" klikněte na „odpovědi" pod popisem odpovědníku %p Jak to vidí student? Kde odpovědníky najde? Student nalezne odpovědníky v ISu: odkaz „Student" ->• odkaz „Odpovědníky (e-learning)" Zapamatujte si postup klikání Založení sady otázek 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Sady otázek 4. Založit novou sadu otázek 5. vložit otázky Založení odpovědníku 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. Založit nový popis odpovědníku 5. zvolit režim predvyplnění 6. Vybrat 7. Vybrat ze všech sad 8. zvolit sady otázek 9. Vybrat zaškrtnuté 10. zkontrolovat nastavení 11. Uložit a zpřístupnit Kontrola odpovědníku 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. odpovědět 5. Chci sestavit první sadu otázek Zobrazení odpovědí studentů 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. odpovědi Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Odpovědníky Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Zjistit, jak procvičovací test vidí student. Hotovo za 10 minut. Možná jste již někdy přemýšleli nad tím, jak odpovědník vidí student, jak najde Vámi vložené materiály, nebo zda jste přístupová práva nastavili správně. Ktomuto účelu sloužífunkce „Volba cizí identity". Postup: • vstupte do agendy „Záznamník učitele" • přejděte do sekce „Odpovědníky" • klikněte na „Volba cizí identity" • kliknutím vyberte studenta ze seznamu Vidíte to, co vidí student ve své sekci „Student" v ISu. Přístupné jsou Vám jen aplikace související s e-learningem, i ty v omezeném rozsahu. Cizí identita Vám umožní podívat se do ISu z pohledu studenta Vašeho předmětu. Rozhodně to není žádné porušení pravidel, protože tuto možnost Vám nabízí IS sám a Vy vidíte jen údaje, kte ré se týka j í Va še ho p řed m ět u. Zvolena cizí identita • Šárka Pokusná, učo 2565901 ■ Zpět moji identitu | Vybrat osobu | Nápověda ^ Průvodce semestrem: přehled neidůležitěiších aplikaci Věci vztahující se k vybranému období jaro 2009 Zapsané předměty a získané známky Zkušební termíny a přihlašování na zkoušky Registrace a zápis předmětů Přehled seminárních skupin Přihlašování/odhlašování seminárních skupin Studijní materiály (e-learning) Odpovědníky (e-learning) Diskusní fóra předmětů Informace z poznámkových bloků (změněno: 23. 9. 2009 14:46, M. Padák) Statistika bodů z poznámkových bloků Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat • pod odkazem „Odpovědníky (e-learning)" uvidíte odpovědníky, které jsou studentovi přístupné Sami si můžete zkusit, zda student může odpovědník spustit. V případě, že se Vám zobrazí informační hláška s modrou ikonkou, spuštění by proběhlo v pořádku. Pokud by se při spuštění vyskytla chyba, bude Vás o tom IS informovat hláškou s červenou ikonkou. ( Jjj Nemáte oprávnění pracovat s tímto odpovědníkem. • pod odkazem „Studijní materiály (e-learning)" najdete studijní materiály Vašeho předmětu 9 PřF:AX102 Environmentálni výchova (podzim 2009) Operace- Bt3jact|[IHJ,@| ■frťBa*t8S3i'ĽBCBl£]W | |5f ^ at K • Tsí k at Složka či soubor at H Vložil/a at Vloze n o at at at O *Ě a Studijní materiály předmětu FI:AX102 /AX102/ t» 26. 1 2009?. O rfg CD/5 Učební materiály/um/ * 26. 1 2009?; D^Q/16 Odpovědníky/odp/ * 26. 1 2009?- n^cj/2 Odevzdávárny /ode/ * 26. 1 2009?. ■Z Organizační pokyny/op/ * 17. 9 2009?- Vizuální styl /styl/ t> Šťastná, 1. .n 11. 9. 2009 ?- Titulní strana předmětu AX102 Environmentálni výchova index.qwarp Šťastná, 1. n 5. 10 2009?- □ *ě® Poskvtovna https://is.muni.ez/auth/of/1433/Etech135/test/a * 26. 1 2009?. Operace gtacraciitiiií©! ^ # j a q, e 53 i 43 jj ř 1? | í,ííi«> • Nechápu navigaci v tomto Správci souborů, a | Nastavení. an Určitě poznáváte stejné rozhraní, jaké využíváte i Vy. Můžete si zkusit, do kterých složek studenti mají a nemají přístup. Při změněné identitě nelze zakládat nový test. Použití cizí identity je identifikováno obrázkem otisku a červeným pruhem vzáhlaví stránky. klikněte na „Zpět mojí identitu" pro ukončení režimu cizí identity | Vybrat osobu | Nápověda n Zapamatujte si postup klikání Zvolení identity studenta 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Volba cizí identity 4. vybrat studenta 5. ověřit správné chování 6. Zpět mojí identitu V_J Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.rnuni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Diskusnífóra Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se s předmětovými diskusními fóry. Hotovo za 15 minut. Postup 1: Založení nového diskusního vlákna Každý semestr vznikají automaticky ke každému předmětu a ke každé jeho seminární skupině nová předmětová fóra. Slouží jako prostor pro komunikaci studentů s učitelem nebo mezi studenty navzájem. Dotazy se zpravidla týkajívýuky nebo organizace předmětu, oblíbená je i konzultace nejasností před písemkou. • na levé liště klikněte na odkaz „Diskuse" Vlevo dole se Vám zobrazí uživatelsky příjemné rozhraní pro přístup k předmětovým diskusním fórům. Uvidíte zde všechny předměty, ve kterých jste učitelem, a rovněž všechny předměty, které momentálně studujete. • kliknutím se přesuňte do fóra konkrétního předmětu © Předmětová fóra Zvolený režim: Seznam vláken podzim 2009 ■ PřF:M5168 Numerickénmetodv (žádné nové) ■ PřF:M5168/01 ížáďQnové) ■ PřF:M5168/02 (žádné nové) ■ PdF:SZ7BP KOM2 Komunikativní dovednosti II (žádné nové) ■ PdF:CJV3A Angličtina III (žádné nové) Zde vidíte seznam založených vláken, pokud nějaké existují. Vlákno je charakterizováno prvním příspěvkem, který načrtne téma diskuse. PřísDěvkv I Nové přísoěvkv Seznam vláken (omezit) i. Výměna seminárních skupin vše (2) I dobré I reakce na mě 26. 10. 2009 10:08. Peter Molnár (KTP Fl MU), učo 256746 n [příspěvek č. 9395407] Vstupní test *' *}. vše (5) I dobré I reakce na mě jBrB 24. 10. 2009 15:33. Monika Michalovová (CVT Fl MU), učo 256590 Ti [příspěvek č. 9395379] Každý příspěvek se musí nacházet uvnitř nějakého vlákna. Pokud máte pocit, že se Váš příspěvek tematicky nehodí do žádných z již existujících vláken, založte nové. klikněte na „Založit nové vlákno" zadejte předmět a text příspěvku klikněte na „Uložit" Založení vlákna text|| HTML editor Nadpis/předmět příspěvku: Prostor pro vaše dotazy Zkratka vlákna: dotazy Text příspěvku: O Založit nové„vlákno V tomto vlákně budu zodpovídat vaše dotazy týkajíc! se probraného učiva. Pokud vás něco zaj imá nebo si s něčim nevite rady, neváhej te se zeptat. a text HTML Uložit | Náhled příspěvku Příspěvek neukládat Zobrazit cizojazyčnou klávesnici Postup 2: Reakce na příspěvek Ve fórech se využívá hierarchická struktura příspěvků. Pokud na některý příspěvek odpovíte pomocí tlačítka „reagovat", nově napsaný příspěvek (reakce) se zavěsí pod něj. Je důležité si uvědomit, že kromě prvního příspěvku ve vláknu, musí být každý příspěvek reakcí na nějakýjiný. • klikněte na „reagovat" pod příspěvkem gk Vlákno: Závěrečný test - pomůckv rív) Dosud nehodnoceno, (^j) m Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli smime na závěrečném testě v překladové části využívá" výkladový s lovní !<:. 26. 10. 2009 11:17 (změněno 26. 10. 2009 17:50). Monika Michalovová fCVT Fl MU), uco 256590 v upravit příspěvek reaaoyat [DřísDěvek č. 93967171 • zadejte text příspěvku • klikněte na „Uložit" Vloženi příspěvku text | HTML editor 11 s citací | Nadpis/předmět příspěvku: Re: Závěrečný test - pomůcky Text příspěvku: Ne, u závěrečného testu nejsou povoleny žádné pomůcky. »text '.HTML Uložit D Náhled příspěvku | Příspěvek neukládat Ze způsobu zobrazení příspěvku je jednoznačně identifikovatelné, kdo na koho reagoval. Na titulní stránce se zobrazují všechny příspěvky, které jsou reakcí na Vás. Nemusíte tedy neustále hlídat fórum, jestli se tam objevila odpověďna Vášdotaz, bude je hlídat IS. Vlákno: Závěrečný test-oomůckv (S\ Dosud nehodnoceno. @ 1 n Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli smime na závěrečném testě v překladové části využívat výkladový slovník. 26. 10. 2009 11:17 {změněno 26. 10. 2009 17:50). Monika Michalovová (CVT Fl MLH. učo 256590 n • upravit příspěvek ■ reaaovat Ibřísoěvek č. 93967171 Re: Závěrečný test - pomůcky Dosud nehodnoceno. Ne, u závěrečného testu nejsou povoleny žádné pomůcky. 26. 10. 2009 12:10 (změněno 26. 10. 2009 17:50), Bc. Igor Chalás (CVT Fl MU), učo 172798 fl • upravit příspěvek ■ reaaovat [příspěvek č. 9397066] Pokud příspěvek čtete poprvé, je navíc podbarven jemnou pastelovou barvou. Strom příspěvků bude s každou další reakcí košatět, ale díky rozlišování nových a už přečtených příspěvků zůstane vždy velmi přehledný. Prostor pro vaše dotazy nové | nové dobré | nové reakce na mě (1) 26. 10. 2009 18:17, Bc. Igor Chalás (CVT Fl MU), učo 172798 n [příspěvek č. 9400621J_ všechny (2) Zapamatujte si postup klikání Založení nového diskusního vlákna 1. Diskuse 2. vybrat fórum 3. Založit nové vlákno 4. zadat předmět a text příspěvku 5. Uložit Zapamatujte si postup klikání Reakce na příspěvek 1. Diskuse 2. vybrat fórum 3. zobrazení požadovaného příspěvku 4. reagovat 5. zadat text příspěvku 6. Uložit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Diskusnífóra Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se s tematickými diskusními fóry. Hotovo za 10 minut. Postup 1: Založení tematického diskusního fóra uvnitř předmětu vstupte do agendy „Záznamník učitele" v sekci „Studenti" klikněte na odkaz „Diskusní fórum" klikněte na název svého kurzu v části „Založit tematické fórum ve vybraných předmětech" - Tematická fóra poskytují oproti klasickým předmětovým mnoho vylepšení, zejména rozšířené možnosti nastavení a hodnocení příspěvku přímo do poznámkového bloku. Založit tematické fórum ve vybraných předmětech ■ FI:Etech135 Cvicnv^e-kurz - Monika Michalovová • vyplňte názevdiskusního fóra, zkratku pro url a záhlaví Zamyslete se nad tím, jakou zkratku pro url vyplníte. Díky ní se poté na fórum dostanete kdykoliv kliknutím na odkaz https://is.muni.cz/auth/df/zkratka_pro_url .Záh\av'\s\oui'\ pro Vaše instrukce studentům, v jakém formátu mají psát své příspěvky, jak bude hodnocen jejich obsah apod. Tyto instrukce si budou moci ve fóru kdykoliv zobrazita připomenout. • vyberte, zda-li si přejete hodnotit příspěvky studentů, nebo vypnout slovní hodnocení mezi čtenáři navzájem Po kliknutí na £) je možné zobrazit nápovědu Hodnocení příspěvků SI zapnout bodování učitelem (_) O vypnout slovní hodnocení čtenáři navzájem (§) První možnost umožňuje elegantní propojení s agendou poznámkových bloků. Fórum totiž můžete využít jako sběrnu domácích úloh-například místo, kam studenti píší eseje. Díky volbě „zapnout bodování učitelem" můžete jediným kliknutím příspěvek ohodnotit a body se automaticky přenesou do poznámkového bloku s názvem fóra. Druhá možnost znamená, že studentům zakážete hodnotit navzájem své příspěvky. Vypne se tedy hodnocení, které znáte už z předmětových fór. Příspěvky si tak budou „rovny", zároveň tím ale znemožníte jakoukoliv filtraci. • vyplňte sekci „Omezení čtení a přispívání" Omezení čtení a přispívání D číst fórum lze až poté, co osoba sama přispěje alespoň jedním příspěvkem _) O každý může vložit maximálně jeden příspěvek D pouze vkládat nové příspěvky, nelze reagovat na cizí _) C zapnout dotazník s testem pravidel _) C fórum je anonymní (ŤJl Volba „Číst fórum lze až poté, co osoba sama přispěje alespoň jedním příspěvkem" znamená, že student nevidí žádné příspěvky až do chvíle, než vloží vlastní příspěvek. Nedokáže tedy určit, jak vysoko je laťka nasazena a jak kvalitní příspěvky vložili ostatní, tímto způsobem může být motivován k lepšímu výkonu. „Každý může vložit maximálně jeden příspěvek" - toto nastavení zabraňuje diskuzi, každý student vloží pouze jeden příspěvek, který může být poté ohodnocen učitelem. • vyberte, kdo fórum moderuje, čte, může do něj psát Moderátor má nejvyšší, v rámci fóra neomezená práva. Nové právo přidáte v sekci „Přidat další právo" pomocí roletek a kliknutím na „Přidat právo". Můžete nastavit právo vkládat na „studenti předmětu v období" nebo také doporučit, do kdy majístudenti příspěvky vkládat. Přidat další právo: Právo vkládat • smí studenti předmětu v období Přidat právo^ a upřesnit nastavení Již existující právo je možné zrušit pomocí volby „Zrušit zaškrtnutá práva". klikněte na „Uložit" Diskusní fórum úspěšně vytvořeno. Editovat právě vytvořené nastavení Prohlédnout diskusnhfórum • klikněte na „Prohlédnout diskusní fórum" Založení vláken můžete nechat na studentech (každý má jedno vlákno), nebo je založit s tím, že každé vlákno je určeno pro diskuzi k jinému tématu. Všimněte si, že u každého příspěvku (pokud je hodnocení zapnuté), se zobrazí „Hodnotit do poznámkového bloku". Po kliknutí uvidíte formulář, který můžete libovolně vyplnit a po kliknutí na „Zavést" se tentýž obsah přenese do bloku. Vlákno: Bonusovv úkol Výsledek je x . 12. 10. 2009 16:07 (změněno 28. 10. 2009 15:07), Václav Štefela (CVT Fl MU), učo 208113 g • Hodnotit do poznámkového-bloku Postup 2: Vnucení fóra studentům mezi sledovaná 5 Správni odpověd] Zavést nehodnotit • vstupte do agendy „Záznamník učitele" • klikněte na „Diskusní fórum" • klikněte na název fóra • klikněte na „Vnutit fórum studentům mezi sledovaná" na konci stránky Po vnucení naleznou studenti fórum i přes „Diskuse" a to v sekci „Sledovaná" podle názvu. Jak to vidí student? Kde diskusní fórum najde? • kompletním odkazem ve tvaru https://is. muni. cz/auth/df/zkratka_pro_url • odkazem z interaktivní osnovy • „Student" ->• „Diskusní fóra předmětů" • „Diskuse" v sekci „Sledovaná" podle názvu (pokud bylo fórum vnuceno mezi sledovaná) Zapamatujte si postup klikání Vložení souboru 1. Záznamník učitele 2. Diskusní fórum 3. Založit tematické fórum ve vybraných předmětech 4. vyplnit popis a vybrat nastavení 5. Uložit Vnucení fóra mezi sledovaná 1. Záznamník učitele 2. Diskusní fórum 3. vybrat fórum 4. Vnutit fórum studentům mezi sledovaná Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Diskusnífóra Úroveň C Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se s dalšími funkcemi diskusních fór. Hotovo za 5 minut. Postup: Pokročilá orientace IS umožňuje podmíněné zobrazování příspěvků na základě různých parametrů. Základem je rozdělení příspěvku podle toho, do kterého vlákna patří. K tomu slouží záložka „Seznam vláken". I Příspěvky | Nové příspěvky | Seznam vláken (omezit) Podívejte se nyní podrobněji na hornílištua rozklikněte „Příspěvky" a „Nové příspěvky". Příspěvky: vše dobré reakce na mě Nové příspěvky: nové nové dobré nové reakce na mě Můžete si zobrazit všechny příspěvky nebo jenom nové (tedy zatím nepřečtené), případně reakce na Vaše příspěvky (všechny nebo jenom nové reakce). Třešničkou na dortu je výběr příspěvků s označením „dobré". To znamená výběr těch, u kterých převažuje kladné hodnocení. U fór se rozlišuje šest různých hodnocení, z toho tři kladné: „Informačně přínosné", „Zajímavé" a „Vtipné". Příspěvky můžete sami hodnotit pomocí roletky vpravo dole u příspěvku. -hodnotit- —hodnotit— Vtipné Zajímavé Informačně přínosné Otravné Mimo téma Nemám názor Hodnocení se zobrazuje nahoře vpravo. Může Vám pomoci roztřídit přínosné příspěvky od chybných nebo zavádějících, či zkrátit čas při pročítání fóra (nemusíte číst vše). Je ale nutné, obzvlášť při malém počtu hodnotících, b rát toto hod noce n í s reze rvo u. Informačně přínosné 12 15 Re: Publikace výukových materiálu Pro publikaci svého clila můžete využit Elportál, který má vlastni ISSN. Mimo jiné Servisní středisko může pomoci s grafickou úpravou dila pro Elportál. Dále také můžete požádat o recenzi vašeho dila. http://is.muni.cz/elportál H 26. 10. 2009 13:07 (změněno 26. 10. 2009 13:36, Mgr. Kateřina Drábková (CVT Fl MU), učo 74369 n • upravit příspěvek • reagovat I Zapamatujte si postup klikání Zobrazení všech/nových příspěvků 1. Diskuse 2. vybrat fórum 3 a. Příspěvky: vše 3 b. Nové příspěvky: nové Zapamatujte si postup klikání Ohodnocení příspěvku 1. Diskuse 2. vybrat fórum 3. zobrazení požadovaného příspěvku 4. hodnotit Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Skenování Úroveň A Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Princip skenování a popis metody. Jak na vygenerování testů. Hotovo za 15 minut. Postup 1: Vygenerování zadání testů Skenování v ISu je moderní metodou na opravování velkého množství písemek. Je vhodné všude tam, kde je odborný přínos vyučujícího při opravování minimální - tedy hlavně při testech s výběrem z několika možností. Samotný proces probíhá tak, že se nejdřív pomocí sad otázek vytvoří test, tj. příslušný odpovědník, kde se nastaví i způsob bodování. Poté se vygenerují papírová zadání testu pro tisk. Student na základě zadání vyplní svoje odpovědi na speciální odpovědní arch, který obsahuje zejména učo studenta a číslo zadání. Díky číslu zadání (je možné chápat i jako variantu testu v případě, že každý má jiné otázky) IS rozpozná (ne)správné odpovědi a přiřadí k studentovi počet bodů. Tento počet se automaticky objeviv poznámkovém bloku. PL Záznam do poznámkového bloku může být přidán jen studentům, kteřídaný předmět studují. Zkontrolujte tedy, jestli odpovědník vytváříte ve správném předmětu a semestru. Důrazně doporučujeme před prvním skenováním kontaktovat fakultního e-technika pro kontrolu všech nastavení- předejdete tak možným problémům v budoucnosti. Schéma: sadyotázekvISu odpovědníarch studenta ->• body v poznámkových blocích Je Brno hlavní město České republiky? O Ano. O Ne. * Nechci odpovědět. Chci vymazat, co jsem zaškrtl u této otázky. • upravit formulářem 11 textovým editorem (zrušit otázku) body = null ■ vložit novou otázku r|o|t|tt|y|w|n|m|b| bb i s | a | j | e 4 . 7*359 o DO 5 S □ I23H5E1B3 """ nsigo Drábková, Kateřina M odesláno 6. 144139 D Chasáková, Anna Pro skenování je možné využít otázky typu „r" nebo „c", (tzn. otázky s právě jednou správnou odpovědí, nebo otázky, kde může být správných i více odpovědí). v sekci „Odpovědníky" klikněte na „Správa odpovědníku' klikněte na „Sestavit tištěné písemky" v třetím odstavci ■ Sestavit tištěnápísemky ■ Tisk zadání písV-hek Tisk odpovědního listu ■ Tisk průvodky • zvolte odpovědník, který plánujete využít pro testování Odpovědník musí být sestaven ze sady nebo sad otázek, které obsahují jen otázky typu „r" nebo „c". Při tvorbě odpovědníku určeného na testování je velmi doporučené při jeho zakládání vybrat režim „skenovat zaškrtávací písemku". Promyslete rovněž systém bodování, bez sankcí za nesprávné odpovědi můžou studenti zkusit „tipovat". Pft: Věděli jste, že můžete využít i skenování volně tvořených odpovědí? Odpovědní arch opravíte ručně, vyplníte počet bodů a po naskenování se tento počet automaticky zavede do poznámkového bloku. Výhodou může být umožnění náhledu do písemky bez nutnosti osobní konzultace (jen elektronicky přes IS) a nebo úplná evidence počtu bodů v ISu pro další úpravu a kombinaci bodů z jednotlivých testů. Režim skenovat zaškrtávací písemku procvičovaní ostrý test u PC ukázka pro nácvik ostrého zkoušení u PC oživený text či průzkum_ skenovat zaškrtávací písemku skenovat rukou psaný text s body jiné nastavení_ • zadejte počet písemek (shodné, nebo o něco málo větší číslo než je počet studentů) • klikněte na „Sestavit písemky" Zadejte počet tištěných písemek, které chcete vytvořit: 50 Sestavit písemky • klikněte na „Tisk zadání písemek" • zvolte odpovědník, který jste si předem připravili pro skenovací písemku • využijte sekci „Příprava sazby písemek do PDF souboru nebo tisk písemek na tiskárnu" • klikněte na „Stáhnout" Tato aplikace umožňuje bohaté možnosti úpravy vzhledu zadání ještě před tiskem. Pokud jste s implicitním nastavením nespokojeni (například z důvodu, že poslední otázka zbytečně zabírá místo na další, jinak prázdné stránce), zmenšete velikost písma, nebo zkuste jiný počet sloupců. Pro pochopení možností pokročilého formátování můžete nahlédnout do nápovědy. Aplikace se ale bude i bez Vašeho zásahu snažit maximálně vyhovět všem základním požadavkům. • zadánívytiskněte Pozor! Každý student musí mít jedinečné číslo zadání, a to dokonce i v případě, že otázky jsou v každém zadání naprosto totožné. V žádném případě nesmíte zadánítestu kopírovat nebo dokonce používat opakovaně. Postup 2: Tisk odpovědního archu • klikněte na „Tisk odpovědního listu" na stejné stránce nebo opět pod Správou odpovědníku • vyberte typ odpovědního listu Musíte správně zvolit „r" nebo „c" typ otázky. Pozor na to, že různé typy listů mají různé počty možností a maximálního množství otázek. Například: „r" (40 otázek a 6 možných odpovědí) vytiskne arch, kde bude prostor pro 40 otázek (nevyužité zůstávají nevyplněné) a pro 6 možností(a,b,c,d,e,f -nevyužité rovněž zůstávají nevyplněné). • klikněte na „Vytisknout" Odpovědní arch je pravšechny studenty totožný. Vytvořte znatelně víc kopií než je počet studentů - můžete je využít později. Navíc studenti často při prvním vyplňováníchybují. Na písemce rozdejte zadání, dbejte, aby studenti na odpovědním archu správně vyplnili učo a číslo zadání, poté odpovědní archy sesbírejte a předejte fakultnímu e-technikovi k naskenování. Zapamatujte si postup klikání Vygenerování zaclání testů 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. Sestavit tištěné písemky 5. zvolit odpovědník 6. Sestavit písemky 7. Tisk zadání písemek 8. zvolit odpovědník 9. Stáhnout 10. vytisknout zadání Tisk odpovědního archu 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. Tisk odpovědního listu 5. vybrat typ odpovědního listu 6. Vytisknout Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Skenování Úroveň B Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Seznámit se s obtížností v ISu. Hotovo za 5 minut. Postup: Zobrazení statistiky obtížnosti otázek Aplikace „Obtížnost" Vám pomůže určit, které otázky byly pro studenty těžké a které naopak příliš lehké. Data čerpá ze zodpovězení odpovědníku, například pomocí skenovacího testu. Na základě těchto dodatečných informací k proběhlým testům Vám tedy umožňuje usnadnit návrh složení otázek v budoucnosti. • v sekci „Odpovědníky" klikněte na „Správa odpovědníku" • klikněte na „Obtížnost" v prvním odstavci ■ Sady otázek Výběr odpovědníku ■ Popisy odpovědníků ■ Zodpovězení odpovědníku ■ Odpovědi ■ Obtížnost • zvolte odpovědník, u kterého chcete zjistit statistiku obtížnosti otázek Elektronické výukové publikace naleznete na Elportále v Obchodním centru pomocí Absolventské sítě koeficient obtížnosti 75 počet použiti otázky 4 počet správných odpovědí 3 počet chybných odpovědí 1 počet nezodpovězených počet odpovědí s explicitním ohodnocením přehled všech odpovědí • ra 2 • ra 1 • ra 1 • ra 1 počty různých odpovědí ra 1 3x ra 2 1x qdefsoubor /el/1433/tesťEtech128/odp/tb/Vystupni_testqdef Nejdůležitějším ukazatelem obtížnosti otázek je tzv „koeficient obtížnosti". Čím větší je tento koeficient, tím jednodušší otázka pro studenty byla. Takže například koeficient 100 znamená, že otázku správně zodpověděli všichni studenti, koeficient 0 naopak, že otázku správně nezodpověděl nikdo. Zajímavé mohou být i absolutní hodnoty počtu správných a chybných odpovědí. zkuste si seřadit otázky podle toho, jak jdou za sebou v sadě nebo zobrazit identitu odpovídajících • seřadit otázky: jak jsou v sadě | dle obtížnosti • identitu odpovídajících: zobrazovat | nezobrazovat J^J Zapamatujte si postup klikání Zobrazení statistiky obtížnosti otázek 1. Záznamník učitele 2. Odpovědníky 3. Správa odpovědníku 4. Obtížnost Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Cíl: Vytvoření ankety v ISu. Hotovo za 25 minut. Vytvoření ankety spočívá ve vytvoření odpovědníku s vhodným popisem. Abyste mohli získat informace efektivně, je vhodné se seznámit s různými typy otázek, které jsou nám v ISu k dispozici. Důležitou součástí je také ověření, zda je anketa skutečně přístupná cílové skupině. Postup 1: Nové typy otázek vstupte do agendy „Záznamník učitele" klikněte na „Sady otáže k-vytváření, úprava" zvolte existujícísadu nebo založte novou experimentujte a vyzkoušejte si vkládání různých typů otázek pomocíformuláře „r" - právě jedna správná odpověď „c" - jedna nebo více správnych odpovědí „ť a „tt" - vepište do jednoho nebo více polí „v" a „vv" - vyberte z jedné nebo více nabídek „n" - vepište číslo „m" - vytvořte dvojice opět pomocí roletek „s" - upravte slovosled „b" a „bb" - klíč zobrazí odpověď (student si může nechat zobrazit autorské řešení) „a" - odpovězte textem, typ otázky s volně tvořenou odpovědí „I" a „e" - pokročilé typy otázek pro vkládání matematiky a algoritmů Postup 2: Nastavení odpovědníku vytvořte popis odpovědníku podle postupu 2 v balíčku 5a s tím, že zvolíte režim „oživený text či průzkum" * Opovědník je možné založit i mimo předmět. Servisní středisko může na požádání vyexportovat odpovědi do přehledné tabulky v Excelu. Implicitně se Vám předvyplní sekce „Kdo smí s odpovědníkem pracovat" tak, aby s odpovědníkem mohli pracovat studenti, kteří měli nebo mají předmět zapsán - právo „studenti předmětu s kódem". Pro vytvoření anonymní ankety je mimo jiné nutné změnittoto právo na „kdokoliv v Internetu". Postup 3: Kontrola přístupových práv Respondent musí mít právo spustit odpovědník, tj. právo číst ve správci souborů. Až po jeho spuštění se kontrolují nastavení v popisu odpovědníku. • vyhledejte ve správci souborů odpovědník reprezentován červenou ikonou (standardně „Studijní materiály předmětu" ->• „Odpovědníky") • klikněte na ikonku montážního klíče • klikněte na „Smí osoba číst?" #■ Odstranit.Cň Zkopírovat jinam.ES Přesunout jinam.IĎ Exportovat do ZIPu.ff? Smí osoba^íst? Zde můžete zvolit osobu, u které chcete zjistit, zda má právo soubor číst. V případě ponechání prázdného pole se zjišťuje k nepřihlášenému uživateli. • klikněte na „Zjistit" a zkontrolujte, zda-li máte všechny práva nastavená správně Ty /el/1433/test/Etech135/: Studijní materiály předmětu FI:CEtech135/7245893/ p (Kdo smí: Číst, vkládat, spravovat?) 9^^y /el/1433/test/Etech135/odp/: Odpovědníky loäp! ^ (Kdo smí: Číst, vkládat, spravovat?) äíj/ '1433/test/Etech135/odp/anketa.qref: Anketa anketa.qref (Kdo smí: Číst, vkládat, spravovat?) Pokud pro danou volbu vidíte ikonu žlutého klíče u konkrétního souboru i u všech nadřazených složek, pak je možné soubor pod touto identifikací číst (spustit). Jestliže některá ikona žlutého klíče chybí, soubor, resp. složka a veškerý obsah v ní, včetně dalších podsložek, je nedostupný. Postup 4: Získání odkazu na odpovědník rozklikněte ikonku montážního klíče >■/ vedle červené ikonky odpovědníku ve správci souborů pro anonymní zodpovězení zašlete respondentům odkaz ze sekce „Adresa ze světa" pro autentizované zodpovězení zašlete odkaz ze sekce „Adresa v Isu" Věděli jste, že některé fakulty již využívají komunikaci odpovědníků s externími vyhodnocovacími servery? Externí server správně vyhodnotí výsledky, kde je neomezené množství zápisů -například 5 můžeme zapsat i jako 2+3 nebo 6-1. Adresa v ISu https://is.muni.ez/auth/el/1433/tesťEtech135/odp/anketa.qref Adresa ze světa http://is.muni.ez/el/1433/test/Etech135/odp/anketa.qref *1 j Zapamatujte si postup klikání Kontrola přístupových práv 1. Montážní klíč 2. Smí osoba číst? 3. zvolit osobu případně ponechat prázdné 4. Zjistit Získání odkazu 1. Montážní klíč 2. zkopírovat adresu Nedosáhli jste cíle? Netrapte se a napište nám, rádi Vám pomůžeme: etech@fi.muni.CZ Rozcestník pro e-learning na MU naleznete na adrese http://is.muni.cz/elportal