Tanečně-pohybový program
Tanečně-pohybový program vychází z 6měsíčního intervenčního programu zmíněného v úvodu e-publikace, který byl primárně cílený na udržení, případně rozvoj kognitivních funkcí, následně na udržení funkční zdatnosti (především dynamické rovnováhy, orientace v prostoru a posílení velkých svalových skupin). Byl koncipován jako taneční „cesta kolem světa“. Důvodem byla možná nesourodost charakterů seniorů, rozdílnost úrovně jejich motorických schopností a také snaha o pestrost a různorodost programu. Do intervenčního tanečně-pohybového programu byly zařazeny tance polka (Česko), country tanec „Zuzana“ (Irsko), africký tanec, řecký tanec v kruhu, tango, tanec se šátky.
Níže uvádíme možnou strukturu lekce s popisem náplně jednotlivých částí a časovou dotací.
Skladba lekce
Úvodní část (cca 15 min)
Úvodní část obsahuje seznámení s programem, navození tématu, dobré nálady a psychické pohody, zahřátí organizmu – rytmická cvičení, tanečně pohybové aktivity a hry (viz kapitola Taneční hry), a aktivaci kognitivních funkcí – cvičení s pamětí, zaměření pozornosti na jednotlivé kroky. Dále kloubně mobilizační cvičení a dynamické protažení především svalů dolních končetin a svalů v oblasti trupu.
Hlavní část (cca 30 min)
Těžiště lekce tvoří tanečně-pohybové choreografie za doprovodu hudby. Vždy učíme nejdříve kroky, až po zvládnutí přidáváme pohyby dalších částí těla (paže, hlava). Postupně spojujeme naučené prvky za sebe, tvoříme choreografii. V dalších hodinách můžeme obměňovat: např. tempo, rytmiku jednotlivých kroků, formaci, pozici tanečníků.
Všechny tance učíme shodnou metodikou, kterou popisujeme u tance polka – viz videoukázka „Metodický postup“.
Závěrečná část (cca 15 min)
Zahrnuje cvičení a hry z oblasti psychomotoriky a zdravotní tělesné výchovy (dechová a relaxační cvičení, protažení svalů s tendencí ke zkracování, posílení svalů s tendencí k ochabování, balanční cvičení, relaxační cvičení). Doporučujeme využít také náčiní (gymnastické tyče, overbally, elastické posilovací pásy s malým odporem, fitbally…). Všechna cvičení jsou vybírána s ohledem na individuální potřeby jedinců a v případě nutnosti modifikována jednodušší variantou.
Metodické postupy výuky taneční choreografie
Na základě našich zkušeností doporučujeme, aby byl tanečně-pohybový program realizován v mírné až střední intenzitě fyzické zátěže a byl vždy přizpůsobován celkovému i aktuálnímu zdravotnímu stavu seniorů a úrovni jejich funkční zdatnosti. Subjektivní hodnocení zátěže je možné provádět v každé lekci pomocí Borgovy škály.
Základní metodický postup:
- choreografii rozdělíme do kratších logických bloků (po 8 nebo 16 počítacích dobách),
- při výuce využíváme názornou ukázku,
- zpočátku učíme choreografii bez hudebního doprovodu v pomalém tempu, které postupně zrychlujeme,
- zpočátku učíme kroky, po jejich zvládnutí přidáváme pohyby paží,
- k výuce využíváme tzv. „značkové názvy“, které zjednodušeně popisují a dobře vystihují daný krok – např. „houpačka, pata-špička, medvídek, véčko“,
- k nové části choreografie přecházíme vždy až po zvládnutí předchozího bloku s hudebním doprovodem,
- pro tanečníky, kteří nechtějí zařadit poskoky, obraty nebo jiné koordinačně náročné prvky, máme připravenou jednodušší modifikaci.
Podrobnější metodický postup je popsán v rámci videoukázky „Metodický postup“.
Další doporučení:
Z našich zkušeností doporučujeme mít připravené modifikace k jednotlivým prvkům a kombinacím z důvodu různé úrovně pohybových schopností a různých zdravotních omezení účastníků programu, např. poskoky mohou být nahrazeny chůzí, nabízíme možnost vynechat pohyby paží, nezařazovat obraty. V průběhu procesu učení choreografie je vhodné dávat jedincům prostor pro dotazy k nejasným pasážím, motivovat a nešetřit pochvalou.