Přechod na hlavní menu, Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Dělení her

Hry můžeme rozdělit podle mnoha kritérií, neboť většina z nich není pouze jednostranně zaměřena. Z dostupné literatury jsme vybrali několik možností dělení her.

Teoreticky nejzajímavější pokus roztřídit všechny druhy her je z přelomu padesátých a šedesátých let 20. století, který podnikl Roger Caillios. Vytváří čtyři kategorie, jež pojmenovává řeckými názvy:

  • agón (soutěž, zápas),
  • alea (kostka, náhoda),
  • mimikry (předstírání, maska),
  • ilinx (závrať).

Pro praktické využití se příliš tato teorie dělení nevyužívá, neboť některé hry můžeme zařadit současně do dvou kategorií (v určité hře má velkou roli náhoda, a přitom hra může probíhat v adrenalinovém prostředí).

Dělení her založené na prostředí, kde se hra hraje, sestavil Miloš Zapletal (1995) pro svou „Velkou encyklopedii her“, jak znázorňují názvy jednotlivých dílů:

  • Hry v přírodě,
  • Hry v klubovně,
  • Hry na hřišti a tělocvičně,
  • Hry ve městě a na vsi.

Prázdninová škola her (2008) třídí druhy her do následujících čtyř skupin:

  • Hry pohybové, v nichž se uplatňuje rychlost, síla, obratnost a vytrvalost.
  • Hry zaměřené na intelektové dovednosti, cvičící paměť, pozornost, smysly a vynalézavost.
  • Psychologické hry sloužící především k sebepoznání.
  • Kombinované hry, při nichž se uplatní celá osobnost, jak svaly, tak intelekt, vůle a cit.

Nicméně toto třídění her se ukázalo, jako nedostatečné a druhý díl „Zlatý fond her II“ přináší ještě přesnější členění a řazení her. Hry dělí dle výchovných cílů rozvíjející celou nebo část osobnosti následovně:

  1. Hry na rozvoj intelektu (rozvíjejí paměť, smyslové vnímání, pozornost, důvtip, logické myšlení, taktiku, atd.).
  2. Hry na rozvoj tvořivosti (rozvíjejí představivost, fantazii, originální a netradiční postupy apod.).
  3. Hry na rozvoj sociálních dovedností (rozvíjejí komunikaci, improvizaci, kooperaci, týmovou spolupráci, empatii, atd.).
  4. Hry na rozvoj motoriky a pohybových dovedností (rozvíjejí rychlost, sílu, vytrvalost, obratnost).
  5. Hry na rozvoj vůle (rozvíjejí trpělivost, sebeovládání, odvahu a psychickou vytrvalost).
  6. Hry na rozvoj sebepojetí (rozvíjejí poznaní sebe sama, sebedůvěru, samostatnost, bourají předsudky).
  7. Hry kombinované (uplatňuje se a prověřuje celá osobnost).
  8. Speciální hry (u těchto her nejde o rozvoj osobnosti, ale používají se k jiným účelům např. na rozehřátí, navození atmosféry, pobavení, uvolnění).

Tůma, Kadlec (2004) ve své publikaci pro přehlednost využívají běžně používané dělení sportovních her. Ty se rozdělují:

  • Brankové – ve kterých se body získávají dopravením společného předmětu do cílového prostoru, hrací plocha je pro oba soupeře stejná a trvání utkání je limitované časem.
  • Síťové – ve kterých se body získávají chybou soupeře, nebo dopravením společného předmětu do pole soupeře tak, aby jej nebyl schopen vrátit. Soupeři jsou na oddělených hracích plochách a trvání utkání je omezeno dosažením stanoveného vítězných setů.
  • Pálkovací – ve kterých se body získávají za přeběhy met do cílového prostoru, hrací plocha je pro oba soupeře společná a trvání utkání je limitované počtem směn.

Perič (2004) uvádí členění her dle zaměření na rozvoj koordinace, rychlosti, síly a vytrvalosti. Dále uvádí sezonní hry (ve vodě, na sněhu a na ledě) a kooperativní hry. Rozdíly mezi jednotlivými typy her nejsou ostré a mohou se navzájem překrývat, jejich vymezení má charakter spíše orientační.

Táborský (2004) se zabývá přímo sportovními hry, jejichž počet překračuje daleko hranici sta a které se mohou dělit podle různých hledisek:

  • Jedno z kritérií je dle hrací plochy
    • hry invazivní (společné hrací plochy obou soupeřů),
    • hry neinvazivní (oddělené hrací plochy soupeřů).
  • Jiným kritériem je počet hráčů u každého ze soupeřů
    • hry individuální,
    • hry párové,
    • hry týmové.
  • Dalším hlediskem je způsob pohybu hráčů
    • přirozený pohyb bez pomocných prostředků,
    • pohyb ve vodě,
    • využití sportovní výzbroje,
    • využití živých či neživých dopravních prostředků.

Argaj (2009) se zaobírá využitím pohybových her v tělesné výchově a sportu. Pohybové hry rozděluje do celků:

  • Pohybové hry na rozvoj pohybových schopností (silové schopnosti, rychlostní schopnosti, vytrvalostní schopnosti, koordinační schopnosti).
  • Pohybové hry na nácvik a zdokonalování herních činností jednotlivce v sportovních hrách (v basketbale tyto hry dělí podle hlavního zaměření na uvolňování bez míče, uvolňování s míčem, přihrávaní a chytání míče, střelbu, doskakování, krytí útočníka bez míče, krytí útočníka s míčem).
  • Pohybové hry ve vodě.
  • Pohybové hry na sněhu.
  • Pohybové hry s pohybovým obsahem zaměřeným na zdravotní tělesnou výchovu.

V naší publikaci dělíme závodivé pohybové aktivity a činnosti dle jednotlivých herních činností jednotlivce v basketbalu (příloha 1) do následujících kategorií:

  • uvolnění hráče bez míče,
  • zdokonalení dovedností s míčem,
  • uvolnění hráče s míčem v pohybu,
  • přihrávky,
  • střelba,
  • obranné činností,
  • doskakování,
  • průpravné pohybové hry se zaměřením na herní činnosti jednotlivce (HČJ),
  • štafetové hry pro basketbal se zaměřením na HČJ,
  • netradiční pomůcky vhodné pro basketbal.

Každá závodivá pohybová aktivita nebo činnost je popsána v zásobníku v pořadí:

  • cíl (dle herní činnosti jednotlivce v basketbalu, na kterou je aktivita nebo činnost zaměřena),
  • pomůcky potřebné pro danou aktivitu nebo činnost,
  • místo konání (převážně tělocvična),
  • zaměření dle kondičních schopností,
  • věk (doporučujeme optimální věkovou kategorii pro každou hru),
  • popis závodivé pohybové aktivity nebo činnosti,
  • pravidla závodivé pohybové aktivity nebo činnosti,
  • varianty (způsob obměny dané závodivé pohybové aktivity nebo činnosti).

U každé závodivé pohybové aktivity nebo činnosti v zásobníku uvádíme grafické znázornění. Pro vytvoření grafického znázornění jsme využili program Basketball Playbook 009. Tento program jsme zvolili z důvodu velkého množství nabízených formátů pro export grafiky a také pro moderní provedení grafických prvků. Program umožňuje zvolení libovolných barev a nabízí velký výběr grafických prvků (příloha 2).

Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.kolektiv |
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2013

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041