V dnešní výuce plavání mají plavecké pomůcky nenahraditelné místo. Jejich význam spočítá především v možnostech rozložení plavecké techniky na nácvik dílčích pohybů, ulehčení stabilizace polohy těla ve vodě, zvýšení záběrového odporu, sebeuvědomění vlastní techniky, zvýšení pestrosti plavecké výuky nebo tréninku a v neposlední řade ve zvýšení bezpečnosti plavecké výuky. Vzhledem k široké škále dostupných pomůcek je vhodné je využívat v každé fázi výuky padání nebo sportovního tréninku.
Výrobci dnes nabízejí nepřeberné množství plaveckých pomůcek. Při správném výběru bychom tedy mimo volby samotného typu pomůcky měli dbát na její ostatní vlastnosti. Pomůcky se mimo tvaru a využití liší také materiálem a velikostí. Mají tedy různou vztlakovou nebo odporovou sílu, která ovlivňuje využití pomůcky. Plavecká pomůcka by tedy měla vždy dovolovat provádět zamýšlený nácvik plavecké techniky správně. Na toto dbáme speciálně ve výuce a tréninku plavaní dětí.
Specifické je z hlediska výuky neplavců, především pak dětí předškolního věku, využití nadlehčovacích pomůcek. Různí autoři a vyučující plavaní se dodnes rozcházejí v názorech na tuto problematiku. Jednoznačně negativním vlivem nadlehčovacích pomůcek může být vytvoření návyku na zvýšený hydrostatický vztlak, který cvičence „drží“ na hladině. Výrazně je také ovlivněn kontakt s vodním prostředím a mnohdy i samotný pohyb. Po odebrání pomůcky se tak může vrátit pocit nejistoty a strachu, neschopnost zaujmout pohodu na hladině aj. Všeobecně se nedoporučuje používat pomůcky, které výrazně omezují možnosti pohybu cvičence, jako je například plavací kruh, rukávky nebo některé druhy plavacích vest. Vhodný pak může být například plavací pás, který nejen neomezuje pohyb, ale zpravidla je na něm také nastavitelný vztlak pomocí odebraní pěnových nadlehčujících dílů.
My se přikláníme k variantě výuky plavaní bez využití nadlehčujících pomůcek, které se upevňují na tělo. Již od nízkého věku se dají nahradit jinými pomůckami, jako je třeba vodní nudle. Ideální se v tomto případě jeví provádění plavecké výuky v bazénu s malou hloubkou a nízkým počtem plavců na jednoho vyučujícího. Bohužel těchto ideálních podmínek dosahuje pouze minimum zařízení věnujících se výuce plavání, a proto je zde využití nadlehčujících pomůcek přípustné v rámci zachování bezpečnosti plavecké výuky.
Pro využívání plaveckých pomůcek ve výuce platí stejná pravidla, jako pro výuku bez jejich přítomnosti. Mění se pouze některá specifika, na která je potřeba dbát se zvýšenou pozorností. Hlavní z nich shrnujeme v následujících bodech. Ty doporučujeme dodržovat a nepodceňovat.
Dále považujeme za vhodné upozornit, že v ukázkových videích je někdy možné zahlédnout děti, které jsou pod vodou za zády trenéra, nebo se svévolně potápějí a jsou tak zdánlivě bez dozoru. Během natáčení byl však neustále přítomný druhý trenér, který stojí mimo záběr kamery. V podobných případech je potřeba dbát stejného zvýšeného dozoru nebo upravit průběh cvičení, aby byli plavci pod neustálým dohledem trenéra.