Motorický vývoj – ontogeneze motoriky dítěte: 4.–6. rok (předškolní věk)

Charakteristika období:

Jedná se o období, ve kterém dochází k dalším výrazným posunům v hrubé i jemné motorice. Z pohledu motoriky je toto období zásadní pro rozvoj rovnováhy, koordinace pohybu, jemné motoriky i řeči. Tento rozvoj je podmíněn dozráváním CNS a to především myelinizací pyramidových drah (dráhy, které zajišťují řízení volní motoriky) a dozráváním funkce mozečku (rovnováha, koordinace). Kromě toho se zlepšuje kvalita vnímání vlastního těla v kontextu vnitřního i vnějšího prostředí (somatestezie) a interpretace těchto informací dítětem (Dylevský, 2021).

Mění se držení těla dítěte, dochází k napřímení páteře (snižuje se bederní lordóza, neutrální postavení pánve). Snižuje se fyziologická valgozita hlezenních kloubů, na konci tohoto období už by měla být vytvořená a viditelná klenba nohy (Kolář, 2020; Vařeka & Vařeková, 2009).

V průběhu tohoto období se prodlužuje schopnost koncentrace dítěte na jednu činnost. Děti často preferují skupinovou aktivitu a začínají chápat formu různých soutěží a také první pravidla. Výrazně se v tomto období zlepšuje samostatnost dítěte, mělo by být schopné se převléct, zavázat tkaničky nebo zapnout knoflíky. Samo zvládá základní hygienické návyky (toaleta, čištění zubů, umývání rukou), nicméně je potřeba kontrolovat jejich dodržování (Kolář, 2020; Vágnerová & Lisá, 2021).

Hrubá a jemná motorika

Dítě v tomto věku zvládá samostatnou chůzi po schodech (nahoru i dolů), zvládá chůzi po šikmé ploše. Dokáže se postavit na špičky a chvíli vydržet nebo krátkou vzdálenost po špičkách ujít. Na 1 DK ustojí na začátku tohoto období okolo čtvrt minuty na konci období se tento čas prodlužuje a na krátký časový úsek zvládnou stoj na 1 DK i se zavřenýma očima. Ve čtyřech letech by dítě mělo zvládat několik poskoků za sebou, v pěti letech poskoky vpřed na čáře a v 6 letech se pak dítě začíná učit skákat přes švihadlo (přeskoky sounož). Postupně se zlepšuje vizumotorická koordinace, a kromě házení a chytání míče, zvládá i házení míče na cíl. Okolo pátého roku se dítě učí pracovat se sílou a směrem pohybu při házení nebo kopání do míče. Zlepšuje se úchop tužky, static tripod grip se mění na tzv. dynamic tripod grip. Dítě dokáže nakreslit základní geometrické tvary a obrazce. V tomto období se ukotvuje stranová preference ruky. Pokud jsou k tomu děti vedeny, tak na konci období zvládají jízdu na kole, bruslích, koloběžce nebo lyžích (Agard et al., 2021; Kolář, 2020; Vágnerová & Lisá, 2021).

Co by měl zvládnout předškolák?

Diagnostika v předškolním věku je zaměřená na:

  • motoriku, grafomotoriku (např. úchop tužky, hrubá motorika, spontánní kresba, překreslování, lateralita),
  • zrakové vnímání a paměť (např. rozpoznání a přiřazování barev, vyhledání předmětu nebo objektu na obrázku, vyhledání shodných obrázků, rozpoznání pozice – nahoře/dole, poskládání obrázku z několika částí, zapamatování předmětů),
  • sluchové vnímání a paměť (např. zapamatování a zopakování slyšeného, přiřazení slyšeného na obrázcích),
  • orientaci osobou, prostorem i časem (např. pojmenování rodinných příslušníků, orientace svou osobou, přiřazení a popis činností typicky prováděných ráno/večer, popis ročního období a jeho specifit, orientace místem, kde se právě nachází nebo kde bydlí),
  • základní matematické představy (např. malý x velký, hodně x málo, pojmenování základních geometrických tvarů, seřazení podle velikosti),
  • řeč (např. básnička, říkanka, dokáže popsat co dělá určitá profese, dokáže vytvořit nadřazený pojem, dokáže formulovat antonymum nebo synonymum pro známá slova, rozeznává jednotné a množné číslo),
  • sociální dovednosti (např. komunikační dovednosti, schopnost poprosit, poděkovat, pozdravit, odmítnutí lži),
  • základní sebeobsluhu a samostatnost (např. základní hygiena, oblékání a obouvání, sebeobsluha v jídle a pití),
  • hru (Bednářová & Šmardová, 2021).