Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Afázie

Afázie je úplná nebo částečná neschopnost přijímat a vysílat symbolické kódy mluvené nebo psané řeči, tedy ztráta již nabyté schopnosti komunikovat. Je to porucha lingvistická, neurogenní a kognitivní, spadá do souboru poruch vyšších kortikálních funkcí.

Etiologie: vzniká na základě organické léze mozku. Nejčastějšími příčinami jsou cévní mozkové příhody (dále CMP) hemoragické (krvácení) nebo ischemické (snížené prokrvení), dále úrazy a poranění mozku (otřes mozku, zhmoždění), mozkové expanze – nádory, zánětlivá onemocnění mozku (encefalitida, meningoencefalitida), degenerativní onemocnění centrální nervové soustavy (Alzheimerova choroba, Pickova nemoc), intoxikace mozku (drogami, jedovatými plyny). Zvláštní kategorií je dětská afázie (afázie infantilní), která vzniká jako náhlé přerušení a poškození dosud normálně se vyvíjející centrální nervové soustavy. Příčiny jsou podobné až na CMP, jež naopak od dospělých nejsou tak časté. Nejčastěji jde o kraniocerebrální trauma (Čecháčková, 2003).

Symptomatologie: Projevy afázie se odvíjí podle toho, o jaké poškození CNS se jedná, kde a v jakém rozsahu je lokalizováno a také závisí na věku postiženého člověka. Příznaky se projevují v různém množství, kvalitě a také v rozličných kombinacích. Moderní afaziologie k symptomům afázie řadí:

  • poruchy fluence (plynulosti)
  • parafázie (deformace slov různého stupně a typu), jež se dále dělí na parafázie fonemické (slovo je deformováno, ale ještě mu lze porozumět), žargonové (slovo je deformováno do té míry, že porozumění je nemožné) a sémantické (nahrazování slova slovem podobného významu či opisem)
  • parafrázie (snížená schopnost až nemožnost větného vyjádření, často zůstává pouze fragment – jediné slovo, tzv. slovní troska, kterou člověk používá k vyjádření věty)
  • perseverace (ulpívání na předchozím podnětu i při dalších odpovědích, kdy daný podnět již nepůsobí)
  • logorhea (překotná rychlá mluva se sníženou srozumitelností)
  • anomie (porucha pojmenování, člověk není schopen nalézt adekvátní slovo pro určitou věc)
  • neologismy (nová nesmyslná slova)
  • poruchy porozumění (jsou velmi časté, je proto důležité se na porozumění zaměřit při vyšetření – pokud člověk neporozumí, nemůže správně vykonat úkol, odpovědět na otázku atd. a celkové hodnocení tím pak může být zkresleno).

U afázie jsou v různé míře zasaženy všechny modality řeči – receptivní i expresivní, řeč mluvená i psaná, což se může projevovat v jednotlivých jazykových rovinách i ve všech současně.

Existuje mnoho různých klasifikací (Bostonská, Kimlova, Lurijova, Hrbkova).

Podle Olomoucké (vychází z Hrbkovy teorie) klasifikace je mozková léze lokalizovaná v určitém laloku charakterizována specifickými symptomy, které pak tvoří konkrétní kortikální poruchy (Čecháčková, 2003). Dle ní dělíme afázie na:

  • afázii expresivní (neschopnost větného vyjádření-parafrázie, nonfluentní mluva, parafázie, porušena grafie, lexie i chápání obsahu přečteného, rozumění mluvené řeči neporušeno)
  • afázii integrační (základní charakteristikou je tzv. Gerstmannův syndrom – agnozie prstů ruky, pravolevá dezorientace, agrafie disociovaná, porucha kalkulie)
  • afázii percepční (narušení dekódování a rozumění řeči, často logorhea, schopnost řečové produkce zachována, ale většinou je projev nesrozumitelný, při těžkém postižení člověk nerozumí ani svým slovům, neologismy, perseverace, porušena grafie, lexie, kresba)
  • afázii amnestickou (nejlehčí forma; časté latence v řeči, anomie, sémantické parafázie, lehčí porucha grafie, rozumění neporušeno)
  • afázii globální (nejtěžší forma, postihuje všechny kortikální funkce; neporozumění mluvené řeči, neschopnost řečové produkce, celková dezorientace)

Diagnostika, terapie i rehabilitace je interdisciplinární záležitostí. Cílem je dosáhnout optimální úrovně komunikace, jejíž je člověk při konkrétním poškození mozku schopen.

Diagnostika: Každá afaziologická škola má svůj vlastní přístup k diagnostice, všichni se ale soustředí na vyšetření a hodnocení spontánní řeči, porozumění, opakování a pojmenování, přičemž je zahrnuta řeč mluvená i psaná. Existují různé testové baterie. U nás se využívá modifikace Token testu, Lyrijovo neuropsychologické vyšetření, Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie.

Terapie: neurologická terapie dle etiologie, logopedická rehabilitace řeči.

prof. MUDr. Ivo Šlapák, CSc. |
MUDr. Dalibor Janeček, Ph.D., MUDr. Lukáš Lavička |
Klinika dětské ORL Lékařské fakulty MU a Fakultní Nemocnice Brno |
Nahoru, návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Lékařské fakulty MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU, 2009
| Kontakt, stránky střediska na Elportále