Jednoho krásného dne utíkala malá myška po cestičce. Cestička ji zavedla až do velkého hlubokého lesa. Čím dál myška běžela, tím vyšší byly stromy a les hlubší.
Najednou se v lese zvedl velký vítr a malá myška se začala bát. Utíkala a utíkala, ale nemohla najít cestu zpět. Vítr foukal, až se stromy a větve k zemi ohýbaly. Myška mezi nimi kličkovala jako o závod.
Prchala tak dlouho, až doběhla k domku. Zaťukala na dveře. „Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?“ zeptala se tenkým hláskem. Ale nikdo se neozval. Nakoukla do ní a zjistila, že je prázdná. A tak myška hop do domku.
Zanedlouho skákala okolo malá zelená žabka. Uviděla starý domek a zaťukala. „Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?“ Z boudy se tentokrát ozvalo: „Já myška Hrabalka. A kdo jsi ty?“ „Já jsem žabka Kuňkalka.“ „Tak pojď dál,“ řekla myška, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak žabka hop do domku a už tam byly dvě.
Za nějaký čas skákal okolo zajíček. Uviděl budku a zaťukal. „Boudo budko, kdo v tobě přebývá?“ Z boudy se ozvalo: „Já myška Hrabalka.“ „Já žabička Kuňkalka. A kdo jsi ty?“ „Já jsem zajíček Ušáček.“ „Tak pojď dál,“ řekla žabka, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak zajíček hop do domku a už tam byli tři.
Najednou se celá zem i budka začaly otřásat. Šel okolo medvěd. Uviděl budku a zabušil. „Boudo budko, kdo v tobě přebývá?“ Z budky se ozvalo: „Já myška Hrabalka.“ „Já žabička Kuňkalka.“ „Já zajíček Ušáček. A kdo jsi ty?“ „Já jsem medvěd Všechnosněd.“ „Tak pojď dál,“ řekl zajíček, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak medvěd hop do domku. Ale co to? Dveře byly moc malé. Zkoušel to oknem, ale také se nevešel. „Zkusím to komínem,“ řekl medvěd. Začal lézt na střechu, ale v tom to ve staré budce zapraskalo, až celá spadla.
Zvířátka se polekala, vyskákala z rozbité budky a utíkala do svých domečků, kde se uložila ke spánku a říkala si: „Všude dobře, doma nejlépe.“
Tato pohybová pohádka se skládá ze sedmi pohybových her. Jejím cílem je nácvik různých druhů skoků. První hra je určena k seřazení dětí. Další pohybová hra slouží k rozehřátí organismu dětí. Třetí pohybová hra je zaměřena na protahovací cvičení. Čtvrtá hra slouží k nácviku poskoků na povel a zároveň ke zlepšení orientace v prostoru. Pátá pohybová hra je zaměřena na nácvik skoků snožmo. Další hra se soustředí taktéž na nácvik skoků, tentokrát různých druhů. Poslední pohybová hra je určena k relaxaci a zklidnění dětí.
Jednoho krásného dne utíkala malá myška po cestičce. Cestička ji zavedla až do velkého hlubokého lesa. Čím dál myška běžela, tím vyšší byly stromy a les hlubší.
Informace ke hře | Děti jsou v dřepu rozmístěné po herně a představují semínka. Učitelka chodí mezi dětmi a odříkává básničku. Na dotyk se dítě zvedá a připojuje se k učitelce a ostatním – hra číslo 1. |
Pomůcky | bez pomůcek |
Popis hry | Děti se rozmístí po herně. Dřepnou si a schoulí se do klubíčka. Představují malá semínka. Učitel, jedno či dvě děti odříkávají básničku. Pochodují mezi ostatními dětmi v jejím rytmu a poklepou postupně dětem na záda. Děti vstanou, jsou již vzrostlé stromy, uchopí se za ruce, přidávají se k recitování básničky, dokud nebudou všechny děti v řadě. |
Říkanka |
|
Přehrát video |
Najednou se v lese zvedl velký vítr a malá myška se začala bát. Utíkala a utíkala, ale nemohla najít cestu zpět. Vítr foukal, až se stromy a větve k zemi ohýbaly. Myška mezi nimi kličkovala jako o závod.
Informace ke hře | Děti běhají volně po herně a prchají před honičem. Kdo je chycený, stojí na místě a chytá spolu s honičem zbylé děti – hra číslo 13. |
Pomůcky | šátek |
Popis hry | Děti představují myšky. Jedno z dětí je vítr a chytá myšky. Pokud vítr chytne myšku, stoupne si na místo a stává se stromem v lese. Jejich ruce jsou větve stromu a děti jimi pomáhají větru chytat zbylé myšky. Stromy však stojí na místě. Myšky tak musí utíkat nejen před větrem, musí se také vyhýbat před větvemi stromů. |
Přehrát video |
Prchala tak dlouho, až doběhla k domku. Zaťukala na dveře. „Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?“ zeptala se tenkým hláskem. Ale nikdo se neozval. Nakoukla do ní a zjistila, že je prázdná. A tak myška hop do domku.
Informace ke hře | Děti jsou rozmístěné po herně a představují domečky. Protahují a rozcvičují se podle básničky – hra číslo 14. |
Pomůcky | bez pomůcek |
Popis hry | Děti se rozmístí po herně, postaví se na jednu nohu, vzpaží a spojí ruce do tvaru střechy. Představují tak domečky. Dále se rozcvičují a protahují tím, že a předvádějí to, o čem se mluví v básničce. Učitel předcvičuje. |
Říkanka |
|
Přehrát video |
Zanedlouho skákala okolo malá zelená žabka. Uviděla starý domek a zaťukala. „Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?“ Z boudy se tentokrát ozvalo: „Já myška Hrabalka. A kdo jsi ty?“ „Já jsem žabka Kuňkalka.“ „Tak pojď dál,“ řekla myška, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak žabka hop do domku a už tam byly dvě.
Informace ke hře | Děti vytvoří dvojice. Všichni první z dvojice utvoří větší kruh. Všichni druzí z dvojice vytvoří menší, soustředný kruh. Děti se v kruhu pohybují. Na povel se musí dvojice dostat co nejrychleji k sobě – hra číslo 15. |
Pomůcky | bubínek |
Popis hry | Všechny děti jsou žabky a utvoří dvojice. Všechny první žabky z dvojice utvoří větší kruh. Všechny druhé žabky z dvojice utvoří soustředný kruh o menším poloměru. Děti skáčou v kruhu, první kruh doprava, vnitřní kruh opačným směrem. Skáčou například podle rytmu bubínku. Na povel se snaží dvě žabky, které spolu tvořily na začátku dvojici, k sobě doskákat. Místo vyťukávání rytmu můžeme recitovat následující básničku. Znamením pro hledání žabky z dvojice je konec básničky. |
Říkanka |
|
Přehrát video |
Za nějaký čas skákal okolo zajíček. Uviděl budku a zaťukal. „Boudo budko, kdo v tobě přebývá?“ Z boudy se ozvalo: „Já myška Hrabalka.“ „Já žabička Kuňkalka. A kdo jsi ty?“ „Já jsem zajíček Ušáček.“ „Tak pojď dál,“ řekla žabka, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak zajíček hop do domku a už tam byli tři.
Informace ke hře | Děti vytvoří stejně početná družstva. Každé družstvo dostane jeden pytel. Úkolem všech členů družstva je přeskákat dráhu vyrobenou z kuželů (Doporučení: z důvodů bezpečnosti volíme vhodný povrch – poskoky po koberci apod.) – hra číslo 16. |
Pomůcky | lano, kužely, pytle, (krepový papír) |
Popis hry | Děti představují zajíčky. Rozdělí se na stejně početná družstva po třech dětech. Každé družstvo dostane jeden pytel. Zajíci si musí po jednom vlézt do pytle a musí přeskákat dráhu vytvořenou z kuželů. Úkolem zajíčků může být záchrana uvízlého kamaráda zajíce z pasti tak, že na konci dráhy utrhnou jeden proužek krepového papíru, který představuje nitě pytle. Děti se ve skákání v pytli mohou střídat tak dlouho, dokud neodtrhnou všechen krepový papír. |
Přehrát video |
Najednou se celá zem i budka začaly otřásat. Šel okolo medvěd. Uviděl budku a zabušil. „Boudo budko, kdo v tobě přebývá?“ Z budky se ozvalo: „Já myška Hrabalka.“ „Já žabička Kuňkalka.“ „Já zajíček Ušáček. A kdo jsi ty?“ „Já jsem medvěd Všechnosněd.“ „Tak pojď dál,“ řekl zajíček, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak medvěd hop do domku. Ale co to? Dveře byly moc malé. Zkoušel to oknem, ale také se nevešel. „Zkusím to komínem,“ řekl medvěd. Začal lézt na střechu, ale v tom to ve staré budce zapraskalo, až celá spadla.
Informace ke hře | Děti vytvoří zástup a postupně jeden za druhým zdolávají skoky překážky v podobě obručí, kuželů, značících kloboučků, destiček, lana či lavičky – hra číslo 17. |
Pomůcky | kužely, podložky, obruče, lavička, lano, atletický žebřík… |
Popis hry | Děti vytvoří zástup. Představují zvířátka prchající z rozbořeného domku. Jejich úkolem je přeskákat všechny překážky, které připomínají rozbořenou budku. |
Přehrát video |
Zvířátka se polekala, vyskákala z rozbité budky a utíkala do svých domečků, kde se uložila ke spánku a říkala si: „Všude dobře, doma nejlépe.“
Informace ke hře | Děti si sednou do kruhu a otočí se doleva, tak aby měl každý před sebou záda kamaráda. Na básničku děti kreslí na jeho záda domeček – hra číslo 18. |
Pomůcky | bez pomůcek |
Popis hry | Děti si sednou do kruhu a otočí se na levou stranu tak, aby každý měl před sebou záda kamaráda. Děti prstem podle básně kreslí na záda kamaráda. |
Říkanka |
|
Přehrát video |