Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku

Boudo, budko

Jednoho krásného dne utíkala malá myška po cestičce. Cestička ji zavedla až do velkého hlubokého lesa. Čím dál myška běžela, tím vyšší byly stromy a les hlubší.

Najednou se v lese zvedl velký vítr a malá myška se začala bát. Utíkala a utíkala, ale nemohla najít cestu zpět. Vítr foukal, až se stromy a větve k zemi ohýbaly. Myška mezi nimi kličkovala jako o závod.

Prchala tak dlouho, až doběhla k domku. Zaťukala na dveře. „Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?“ zeptala se tenkým hláskem. Ale nikdo se neozval. Nakoukla do ní a zjistila, že je prázdná. A tak myška hop do domku.

Zanedlouho skákala okolo malá zelená žabka. Uviděla starý domek a zaťukala. „Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?“ Z boudy se tentokrát ozvalo: „Já myška Hrabalka. A kdo jsi ty?“ „Já jsem žabka Kuňkalka.“ „Tak pojď dál,“ řekla myška, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak žabka hop do domku a už tam byly dvě.

Za nějaký čas skákal okolo zajíček. Uviděl budku a zaťukal. „Boudo budko, kdo v tobě přebývá?“ Z boudy se ozvalo: „Já myška Hrabalka.“ „Já žabička Kuňkalka. A kdo jsi ty?“ „Já jsem zajíček Ušáček.“ „Tak pojď dál,“ řekla žabka, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak zajíček hop do domku a už tam byli tři.

Najednou se celá zem i budka začaly otřásat. Šel okolo medvěd. Uviděl budku a zabušil. „Boudo budko, kdo v tobě přebývá?“ Z budky se ozvalo: „Já myška Hrabalka.“ „Já žabička Kuňkalka.“ „Já zajíček Ušáček. A kdo jsi ty?“ „Já jsem medvěd Všechnosněd.“ „Tak pojď dál,“ řekl zajíček, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak medvěd hop do domku. Ale co to? Dveře byly moc malé. Zkoušel to oknem, ale také se nevešel. „Zkusím to komínem,“ řekl medvěd. Začal lézt na střechu, ale v tom to ve staré budce zapraskalo, až celá spadla.

Zvířátka se polekala, vyskákala z rozbité budky a utíkala do svých domečků, kde se uložila ke spánku a říkala si: „Všude dobře, doma nejlépe.“

Pohybové hry k pohádce „Boudo, budko“

Tato pohybová pohádka se skládá ze sedmi pohybových her. Jejím cílem je nácvik různých druhů skoků. První hra je určena k seřazení dětí. Další pohybová hra slouží k rozehřátí organismu dětí. Třetí pohybová hra je zaměřena na protahovací cvičení. Čtvrtá hra slouží k nácviku poskoků na povel a zároveň ke zlepšení orientace v prostoru. Pátá pohybová hra je zaměřena na nácvik skoků snožmo. Další hra se soustředí taktéž na nácvik skoků, tentokrát různých druhů. Poslední pohybová hra je určena k relaxaci a zklidnění dětí.


Na stromy

Jednoho krásného dne utíkala malá myška po cestičce. Cestička ji zavedla až do velkého hlubokého lesa. Čím dál myška běžela, tím vyšší byly stromy a les hlubší.

Na stromy

Informace ke hře Děti jsou v dřepu rozmístěné po herně a představují semínka. Učitelka chodí mezi dětmi a odříkává básničku. Na dotyk se dítě zvedá a připojuje se k učitelce a ostatním – hra číslo 1.
Pomůcky bez pomůcek
Popis hryDěti se rozmístí po herně. Dřepnou si a schoulí se do klubíčka. Představují malá semínka. Učitel, jedno či dvě děti odříkávají básničku. Pochodují mezi ostatními dětmi v jejím rytmu a poklepou postupně dětem na záda. Děti vstanou, jsou již vzrostlé stromy, uchopí se za ruce, přidávají se k recitování básničky, dokud nebudou všechny děti v řadě.
Říkanka

Sázím buky mezi jedle, jeden sem a druhý vedle.
Sázel jsem je včera, sázím je i dnes.
Budu-li tak pilný zítra, vysázím tu les.
Nejdřív malé semínko, povyrostlo malinko.
Rostlo, rostlo, čím dál více, až z něj byla borovice.

Na stromyPřehrát video

Na silný vítr

Najednou se v lese zvedl velký vítr a malá myška se začala bát. Utíkala a utíkala, ale nemohla najít cestu zpět. Vítr foukal, až se stromy a větve k zemi ohýbaly. Myška mezi nimi kličkovala jako o závod.

Na silný vítr

Informace ke hře Děti běhají volně po herně a prchají před honičem. Kdo je chycený, stojí na místě a chytá spolu s honičem zbylé děti – hra číslo 13.
Pomůcky šátek
Popis hryDěti představují myšky. Jedno z dětí je vítr a chytá myšky. Pokud vítr chytne myšku, stoupne si na místo a stává se stromem v lese. Jejich ruce jsou větve stromu a děti jimi pomáhají větru chytat zbylé myšky. Stromy však stojí na místě. Myšky tak musí utíkat nejen před větrem, musí se také vyhýbat před větvemi stromů.
Na silný vítrPřehrát video

Na domeček

Prchala tak dlouho, až doběhla k domku. Zaťukala na dveře. „Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?“ zeptala se tenkým hláskem. Ale nikdo se neozval. Nakoukla do ní a zjistila, že je prázdná. A tak myška hop do domku.

Na domeček

Informace ke hře Děti jsou rozmístěné po herně a představují domečky. Protahují a rozcvičují se podle básničky – hra číslo 14.
Pomůcky bez pomůcek
Popis hryDěti se rozmístí po herně, postaví se na jednu nohu, vzpaží a spojí ruce do tvaru střechy. Představují tak domečky. Dále se rozcvičují a protahují tím, že a předvádějí to, o čem se mluví v básničce. Učitel předcvičuje.
Říkanka

Byl jeden domeček,
v tom domečku stoleček.
Na stolečku mistička,
v té mističce vodička.
V té vodičce rybička.
Kde je ta ryba?
Kočka ji snědla.
Kde je ta kočka?
Do lesa zaběhla.
Kde je ten les?
Na prach shořel.
Kde je ten prach?
Voda ho odnesla.
Kde je ta voda?
Voli ji vypili.
Kde jsou ti voli?
Na hřbitově zakopáni.

Na domečekPřehrát video

Na žabky Kuňkalky

Zanedlouho skákala okolo malá zelená žabka. Uviděla starý domek a zaťukala. „Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?“ Z boudy se tentokrát ozvalo: „Já myška Hrabalka. A kdo jsi ty?“ „Já jsem žabka Kuňkalka.“ „Tak pojď dál,“ řekla myška, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak žabka hop do domku a už tam byly dvě.

Na žabky Kuňkalky

Informace ke hře Děti vytvoří dvojice. Všichni první z dvojice utvoří větší kruh. Všichni druzí z dvojice vytvoří menší, soustředný kruh. Děti se v kruhu pohybují. Na povel se musí dvojice dostat co nejrychleji k sobě – hra číslo 15.
Pomůcky bubínek
Popis hryVšechny děti jsou žabky a utvoří dvojice. Všechny první žabky z dvojice utvoří větší kruh. Všechny druhé žabky z dvojice utvoří soustředný kruh o menším poloměru. Děti skáčou v kruhu, první kruh doprava, vnitřní kruh opačným směrem. Skáčou například podle rytmu bubínku. Na povel se snaží dvě žabky, které spolu tvořily na začátku dvojici, k sobě doskákat. Místo vyťukávání rytmu můžeme recitovat následující básničku. Znamením pro hledání žabky z dvojice je konec básničky.
Říkanka

Žába skáče po blátě, koupíme jí na gatě.
Na jaké, na jaké? Na zelené strakaté.
Žába skáče k rybníčku, koupíme jí sukničku.
Z rákosí, z rákosí, až si gatě obnosí.

Na žabky KuňkalkyPřehrát video

Na zajíce v pytli

Za nějaký čas skákal okolo zajíček. Uviděl budku a zaťukal. „Boudo budko, kdo v tobě přebývá?“ Z boudy se ozvalo: „Já myška Hrabalka.“ „Já žabička Kuňkalka. A kdo jsi ty?“ „Já jsem zajíček Ušáček.“ „Tak pojď dál,“ řekla žabka, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak zajíček hop do domku a už tam byli tři.

Na zajíce v pytli

Informace ke hře Děti vytvoří stejně početná družstva. Každé družstvo dostane jeden pytel. Úkolem všech členů družstva je přeskákat dráhu vyrobenou z kuželů (Doporučení: z důvodů bezpečnosti volíme vhodný povrch – poskoky po koberci apod.) – hra číslo 16.
Pomůcky lano, kužely, pytle, (krepový papír)
Popis hryDěti představují zajíčky. Rozdělí se na stejně početná družstva po třech dětech. Každé družstvo dostane jeden pytel. Zajíci si musí po jednom vlézt do pytle a musí přeskákat dráhu vytvořenou z kuželů. Úkolem zajíčků může být záchrana uvízlého kamaráda zajíce z pasti tak, že na konci dráhy utrhnou jeden proužek krepového papíru, který představuje nitě pytle. Děti se ve skákání v pytli mohou střídat tak dlouho, dokud neodtrhnou všechen krepový papír.
Na zajíce v pytliPřehrát video

Na útěk z budky

Najednou se celá zem i budka začaly otřásat. Šel okolo medvěd. Uviděl budku a zabušil. „Boudo budko, kdo v tobě přebývá?“ Z budky se ozvalo: „Já myška Hrabalka.“ „Já žabička Kuňkalka.“ „Já zajíček Ušáček. A kdo jsi ty?“ „Já jsem medvěd Všechnosněd.“ „Tak pojď dál,“ řekl zajíček, „můžeme bydlet spolu, místa je tu dost.“ A tak medvěd hop do domku. Ale co to? Dveře byly moc malé. Zkoušel to oknem, ale také se nevešel. „Zkusím to komínem,“ řekl medvěd. Začal lézt na střechu, ale v tom to ve staré budce zapraskalo, až celá spadla.

Na útěk z budky

Informace ke hře Děti vytvoří zástup a postupně jeden za druhým zdolávají skoky překážky v podobě obručí, kuželů, značících kloboučků, destiček, lana či lavičky – hra číslo 17.
Pomůcky kužely, podložky, obruče, lavička, lano, atletický žebřík…
Popis hryDěti vytvoří zástup. Představují zvířátka prchající z rozbořeného domku. Jejich úkolem je přeskákat všechny překážky, které připomínají rozbořenou budku.
Na útěk z budkyPřehrát video

Na domov

Zvířátka se polekala, vyskákala z rozbité budky a utíkala do svých domečků, kde se uložila ke spánku a říkala si: „Všude dobře, doma nejlépe.“

Na domov

Informace ke hře Děti si sednou do kruhu a otočí se doleva, tak aby měl každý před sebou záda kamaráda. Na básničku děti kreslí na jeho záda domeček – hra číslo 18.
Pomůcky bez pomůcek
Popis hryDěti si sednou do kruhu a otočí se na levou stranu tak, aby každý měl před sebou záda kamaráda. Děti prstem podle básně kreslí na záda kamaráda.
Říkanka

Kreslit domek to je věda, bez přípravy se to nedá.
Tak si vezmi ostrou tužku, připrav se na velkou fušku.
Základ domu bývá čtverec, nezvládne však kotrmelec.
Teď musí jen pevně stát, na ostatní pozor dát.
Trojúhelník, to je střecha, na ni komín rychle spěchá.
K domu patří okýnka, velká, střední, malinká.
Že se vám ten domek líbí? Dejte pozor, něco chybí.
Slyším, jak dům láteří – „Nemůžu být bez dveří.“

Na domovPřehrát video