Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

3.7. Příklady stimulace rozvoje hybnosti dle ontogeneze vývoje

  1. Otáčí hlavu ze střední polohy (vleže na bříšku)

    Dítě má rádo světlo a jas, když ho obrátíme zády ke světlu, někdy zneklidní. Motorická aktivita novorozence je primárně reflexní. Když se zlehka dotkneme citlivé kůže na tvářích a kolem úst, otočí se novorozenec směrem k té straně, na které jsme jej pohladili (hledací reflex).

  2. Končetiny v úplném flexním (pokrčení) držení (vleže na bříšku)

    Dítě má rádo dotyky, ale přemíra stimulace ho může zneklidnit a rozladit. Moroův reflex (též objímací či úlekový) se spustí při náhlém hluku, nečekaném doteku, podtržením podložky, na které dítě leží, nebo když prudce snížíme polohu novorozence (jako bychom ho upustili): dítě rozhodí paže od těla a pak je rychle vrátí k sobě před hrudník a pokrčí nohy.

  3. Reflexní plazivé pohyby dolních končetin (vleže na bříšku)

    Stimulace dolních končetin – dotykem na podložku ve vertikální poloze, když dítě podržíme zpříma, tak aby se chodidly dotýkalo pevné podložky, reflexní pohyby budou připomínat chůzi, vleže na bříšku podráždíme chodidla.

  4. Drží hlavu stranou, nedává přednost žádné straně (v poloze na zádech)

    Většinu času je spokojené, když leží na zádech, upřeně sleduje obličeje, pokud jsou v blízké vzdálenosti (25–30 cm). Tonický šíjový reflex vypadá tak, že dítě ležící na zádech natahuje paži a nohu na té straně, na jakou má otočenou hlavu, zatímco druhá paže a noha je ohnutá (přitažená k tělu). Této pozici se též říká „šermířská“.

  5. Při přitahování do sedu hlava klesá dozadu, zaostává za hrudníkem

    Chováním a nošením se kojenec učí řídit polohu jednotlivých částí těla, cvičíme posturální reflexy. Než ho někdo zdvihne, je třeba, aby na něj napřed promluvil a dotkl se ho, a tak dítě připravil na pohyb.

  6. Vsedě klesá hlava dopředu, záda kulatá

    Líbí se mu pozice „tváří v tvář“.

  7. Drží hlavu asi 10 vteřin ve střední poloze – v poloze na zádech

    Měníme polohy dítěte vleže na bříšku a na zádech, bereme si na klín, dáváme do dětské sedačky, nosíme ho, aby se učilo zapojovat různé svaly.

  8. Udrží hlavu asi 3 vteřiny zvednutou – vleže na bříšku

    Zlehka hladíme nebo masírujeme dítěti ruce, nohy, tváře nebo záda. Kojence to často zklidní a uvolní. Během koupání dítěti jemně cvičíme s rukama a nohama, aby si je mohlo lépe uvědomovat. Řídíme se podle potřeb dítěte, přehnaná míra stimulace může být stejně stresující jako nedostatek stimulace.

  9. Vsedě udrží hlavu asi 5 vteřin vzpřímeně, silný balanc

    Pokládáme kojence na podlahu, nosíme v klokance – posilujeme svalové napětí změnami poloh.

  10. V poloze na břiše zvedá hlavu asi do 45°, udrží asi 10 vteřin

    Dítě „pase koníčky“, zvedá hlavu a horní část trupu za pomocí paží. Jemně protahujeme a ohýbáme dítěti paže a nohy, zpíváme mu k tomu nějakou písničku.

  11. V sedě udrží hlavu nejméně půl minuty vzpřímeně

    Pokud je hlava na bok, napolohujeme do středního postavení (límcem, polštářkem, …). Dítě rádo sedí v dětské sedačce nebo na klíně.

  12. Vleže na bříšku zvedá hlavu 45–90°, udrží alespoň 1 minutu

    Polohujeme na bříško, podkládáme šikmý klín, válec nebo půlválec, dbáme na uvolnění případné spasticity HKK – rozvinutá ruka s oporou, můžeme zatížit sáčkem, pískem.

  13. Opora na obou předloktích vleže na bříšku

    Položte dítě na bříško a kutálejte v jeho bezprostřední blízkosti jasně barevné míče. Mějte ho k tomu, aby míče sledovalo, natahovalo se po nich a dotýkalo se jich. Zhruba v tomto období se začne projevovat Landauův reflex – když dítě podržíte v poloze tváří k zemi, hlava mu zůstane v jedné přímce s trupem a nohy budou natažené.

  14. Při natahování do sedu drží hlavu v prodloužení páteře

    Krátkodobé přitahování do sedu. Svaly se posilují a dítě nad nimi postupně začíná získávat kontrolu.

  15. Poloha na bříšku nestálá, dítě se převrací pasivně na záda

    Přivažte dítěti k nožičkám zvonečky, rolničky, dítě se tak bude učit lokalizovat zvuk a zároveň bude zjišťovat, že má určitou moc a dokáže pohybem nohou přimět zvonečky, aby se rozcinkaly. První volní pohyby jsou neohrabané a trhané, ale postupně se stávají plynulejší a účelnější.

  16. Při přitahování do sedu drží hlavu v prodloužení páteře

    Pohybujeme se s dítětem do rytmu, měníme tempo a pohyby: pohupujeme se, taneční kroky, točíme se v kruhu, tancujeme před zrcadlem a popisujeme dané pohyby.

  17. V sedu staví hlavu kolmo při šikmé poloze těla

    Krátkodobě posazujeme s pomocí polštářků, … Vezmeme dítě před zrcadlo, aby na sebe vidělo, ukážeme na něj a vyslovíme jeho jméno, ukážeme na sebe a vyslovíme svoje jméno nebo máma, táta, …

  18. Houpá se na břiše, aniž se opírá. Zvedá dolní končetiny, opakovaně je natahuje = „plavání“

    V pozici na břiše se někdy náhodně posune dozadu, komíhá se dopředu a dozadu, ale většinou se ještě nehýbe z místa, brzy se naučí lézt dopředu. Využívat příležitostí při koupání.

  19. Převrátí se na bříško

    Pokládáme dítě na bok a pomáháme mu se převracet. Z lehu se dokáže vzepřít na rukou a kolena dát pod sebe, což je pozice, ve které bude později lézt.

  20. Pohybuje se dopředu plazením a lezením

    Je-li přítomno spastické držení na HKK – polohujeme do extenze s rozvinutou rukou, používáme nafukovací dlahy nebo zatížíme sáčkem s pískem. Jsou-li DKK v extenční spasticitě, podložíme pod kolena válec, polštářek, event. vložíme polštářek mezi kolena = zabráníme hyperaddukčnímu postavení stehen.

  21. Drží se podaných prstů, pomáhá při přitahování

    Krátkodobá cvičení na přitahování, dítě se drží podaných prstů.

  22. Dobrá kontrola hlavy

    Jemně si třeme s dítětem čelo o čelo. Při chování v náruči měníme polohy – vestibulární stimulace. Hrajeme hry „berany duc“, …

  23. Vleže na břiše se opírá o dlaně s nataženými pažemi

    Dáváme před dítě v poloze na břiše hrazdičky se zavěšenými hračkami a různé pestrobarevné hračky.

  24. Obrací se aktivně z bříška na záda

    Podpora otáčení: v poloze na boku dbáme na nakročení svrchní DK, nakročení zajistíme polštářkem nebo jinou polohovací pomůckou. V poloze na boku: stabilizujeme trup dítěte, aby nepřepadávalo. Hlavu uvedeme do střední polohy a vypodložíme polštářkem.

  25. Zvedá se do stoje

    Poloha ve vzpřímeném kleku (pokud lze): zajišťujeme pomocí molitanové kostky, míče, … Opíráme dítě o křeslo, molitanové klíny, …

  26. Hraje si s nožkami, koordinace ruky a nohy

    Pokládáme ruku dítěte na laterální nohu. Při koupání cáká oběma rukama a někdy i nohama. Dokáže si sundat ponožku.

  27. Udrží jednu paži nad podložkou

    Podporujeme pivotování (opřít o ruce a kolena). Poloha šikmého sedu – opora o nataženou horní končetinu.

  28. V poloze na břiše se otáčí celým trupem doprava a doleva

    Podpora otáčení (viz úkol 24).

  29. Sedí několik sekund bez opory

    Sed za pomoci polštářku podloženými pod bedry – krátkodobě.

  30. Tančí – péruje s oporou

    Pérování v nohou v „závěsném hopsadle“, nebo přidržujeme v podpaždí. Pokud se dítě nepohnulo z místa, dáváme hračky tak, aby se muselo pro ně natáhnout.

  31. Přitáhne se z polohy na zádech za nabídnuté prsty

    Krátkodobé přitahování do sedu. Podporujeme pohybovou aktivitu – voláme na něj, pokládáme na podlahu, nácvik rovnováhy, polohy v nakročeném kleku.

  32. Plazí se po břiše dopředu i dozadu

    Při plazení a lezení pomáháme podkládáním nějaké zábrany na odražení nebo odstrčení se pomocí DKK.

  33. Stojí na obou chodidlech

    Stoj s oporou. Stoj ve vertikalizačním stojanu, chodítku.

  34. Houpe se na rukou a na kolenou

    Cvičíme přenos těžiště houpáním, pohupováním, kýváním, …

  35. Leze po čtyřech

    Procvičujeme lezení po čtyřech se střídáním ruka – noha.

  36. Samo sedí

    Podporování samostatného sedání přes polohu šikmého sedu. Pokud sedí na pevné podložce, má pevnou stabilitu. Dokáže měnit polohu, aniž by padalo.

  37. Je-li držen za ruce, stojí půl minuty a plně unese svou váhu

    Stavění na DKK s přidržováním, oporou a krátkodobým pouštěním jen v případě, kde je zachován ontogenetický vývoj, jinak dle pokynů rehabilitačního lékaře (Vojtova metoda, …).

  38. Postaví se bez opory

    Stavění pomocí vertikalizačních pomůcek. Masáže, míčkování. Uvolňování případných spasmů. Podporujeme zkoumání a objevování.

  39. Samostatný sed. Z polohy na břiše se dostane do sedu.

    Dbáme na stabilizační výchozí polohy.

  40. Stoj s oporou o široké bázi

    Chůze kolem ohrádky, nábytku. Pohybuje se úkroky stranou.

  41. Postaví se, když se drží pevně opěry

    Ohrádka zabraňuje zraněním při pádech. K udržení rovnováhy stačí jedna ruka. U imobilních dětí: polohování, případná vertikalizace dle ontogenetického vývoje.

  42. Koordinované lezení

    Podporujeme koordinované lezení, kde se dítě neudrží na rukou, můžeme lehce nadlehčovat pod bříškem, používáme krauler apod.

  43. Bezpečná rovnováha

    Rovnováhu procvičujeme spolu s dítětem na otočném talíři, dětské trampolíně, rehabilitačním válci nebo míči, v závěsných zařízeních apod.

  44. První krůčky na místě a stranou

    Podpora chůze s chodítkem, rolátorem apod. po konzultaci s rehabilitačním pracovníkem.

  45. Pokus chůze za obě ruce

    Ovlivňujeme motoriku uvedením do příslušné polohy, zvláště tam, kde to dítě nezvládá, a to různým postrkováním, poklepáváním, tlakem, tahem apod.

  46. Chůze kolem nábytku

    Poskytujeme bezpečná místa k rozvoji pohybu.

  47. Chůze za jednu ruku

    Nácvik chůze před zrcadlem.

  48. První samostatné kroky

    Podle vývojového stupně a rozsahu postižení používáme různá chodítka, polohovadla, vertikalizační stojany, kraulery, rehabilitační míče, válce, klíny, karimatku, perbacher a další kompenzační pomůcky.

  49. Vzpřímí se, stojí

    Rozneste oblíbené hračky dítěte po místnosti, aby si k nim muselo dolézt, dobatolit se či dojít.

  50. Krátká chůze bez opory. Zastaví se před překážkou.

    Připravte dítěti bezpečné prolézačky, na které by mohlo lézt, přes které může přelézat, podlézat apod.

  51. Toporně běží

    Nabízíme svoji náruč v dřepu. Hrajeme si společně s míčem, plastová chodítka, která se dají uvést do pohybu vlastními kroky. Když se rozběhne, většinou neví, jak zastavit, tak jednoduše spadne na podlahu.

  52. Vyleze na postel a sleze

    Pod dohledem podporujeme překonávání překážek a rozvoj koordinace pohybů. Podporujeme motorický vývoj a koordinaci dítěte, pořídíme mu vozítko, které může samo řídit, popřípadě pohánět nohama. Vhodná velká nákladní auta, dítě ho může tahat, tlačit a sednout si na něj.

  53. Chůze ze schodů za ruku

    Při mobilitě nacvičujeme chůzi ze schodů přísuvným krokem.

  54. Chůze po nerovném terénu

    Střídáme chůzi bosýma nohama a obutýma, seznamujeme s nerovným terénem.

  55. Dobře běhá

    Běhá za míčem. Procvičujeme koordinaci, využíváme užitečné hračky jako je houpací kůň, kočárek pro panenky, velké míče, …

  56. Chůze po schodech bez opory

    Trénink chůze po schodech s oporou i bez. U mobilních dětí chůze po prkně, přes nízkou překážku, …

  57. Nakročí na chodník

    Nakročení na chodník přísuvným krokem.

  58. Sejde z chodníku

    Nácvik scházení z chodníku.

  59. Chůze po schodech. Jízda na tříkolce. Zlepšování koordinace.

    Postupný nácvik střídání nohou při chůzi po schodech. Jízda na tříkolce. U imobilních: různé formy rehabilitace a podpůrných terapií.

Pohyb pro jedince s motorickým postižením je několikanásobně důležitější než pro nepostiženého jedince. Při podpoře vycházíme z léčebné tělesné výchovy, na kterou navazuje nácvik vertikalizace a lokomoce.

Při nácviku chůze vycházíme vždy z dosaženého stadia vzpřimování a lokomoce. Používáme např. závěsná zařízení, klokánky, chodítka s podpažními podpěrami, kozičky, kanadské či francouzské berle, případně podpůrné ortézy a ortopedickou obuv.

Moderními pomůckami jsou pohyblivé chodníky a motomedy, které procvičují svalový a kloubní systém. O použití rozhoduje lékař ortoped, při využívání v běžných denních činnostech je nutná konzultace speciálního pedagoga s lékařem nebo fyzioterapeutem.

doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. |
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. |
Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Pedagogické fakulty MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2014

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041