Předkládaná kapitola se věnuje problematice bariér, vymezuje existující bariéry, zaměřuje se zejména bariéry v prostředí. V textu je rovněž věnován prostor podpoře soběstačnosti v aktivitách běžného denního života, jako je sebeobsluha, prostor je věnován i možnostem trávení volného času osob s tělesným postižením.
Každý člověk se v průběhu svého života setkává s řadou překážek, které musí překonávat. Tyto překážky zcela přirozeně vychází i z našeho prostředí, jsou součástí každodenního života. V průběhu vývoje se dítě učí tyto překážky překonávat, učí se různým postupům, využívá získaných zkušeností. U osob s narušenou hybností však mnohdy řada z těchto překážek zůstává nepřekonatelnými. I když současné trendy směřují k jejich odstraňování nebo alespoň limitování, mnoho z nich přetrvává či dokonce vznikají nové. Nehovoříme však pouze o bariérách fyzických, ale i o bariérách psychických či sociálních.
Cílem podpory osob s hybným postižením je snaha o dosažení co možná nejvyššího stupně nezávislosti. Tohoto cíle však nelze dosáhnout v prostředí plném bariér, které cestu k cíli výrazně komplikují a mnohdy znemožňují. Jisté je, že poskytovaná podpora musí být ucelená a je třeba nastavit odpovídající podmínky k jejich překonávání. Tyto podmínky v sobě také zahrnují volbu různých postupů a kombinaci odpovídajících přístupů. Pravděpodobně neexistuje jeden způsob či princip, který by bylo při podpoře osob s hybným postižením možné aplikovat. Je třeba vždy vycházet z individuálních vlastností dítěte nebo dospělého, jeho rodinného prostředí, věku a stupni postižení.
Dosažení nezávislosti však rovněž zahrnuje i samotný proces osamostatňování, který pro mladé lidi s postižením i jejich rodiny znamená mnoho výzev spojených s překonáváním překážek. Mladí lidé se chtějí stát součástí světa dospělých. Současná generace mladých osob s postižením vyrůstala v domácím prostředí a mají mnohem více zkušeností se životem v integrované společnosti než generace předcházející. Cílem podpory je tak rozvíjet cíle a účast mladých osob s postižením ve společnosti (Law, M., Stewart, D. in Dodd, K., Imms, Ch., Taylor, F. 2010).
Bezbariérové prostředí a bariéry jsou termíny, které se velmi často užívají i v oblasti speciálně pedagogické. S termínem bariéry se setkáváme i při integraci osob se zdravotním postižením do škol či společnosti. Pojem bariéry není chápán jen jako technická překážka, ale lze jej vyložit i jako bariéry společenské či psychické. Zatímco fyzické bariéry jsou chápány ve smyslu skutečných omezení v prostředí, ve kterém žijeme, a která komplikují nebo znemožňují pohyb osob s postižením v daném prostředí; oproti tomu bariéry psychické mohou být v samotných lidech s postižením i v osobách „zdravých“. Kromě uvedených kategorií se setkáváme i s celou řadou dalších. Jedná se například o bariéry v oblasti rovnosti šancí, bariéry v informačních technologiích apod.
Jednotlivé bariéry však nelze vnímat odděleně, neboť se navzájem prolínají a ovlivňují. Záleží vždy na jedinci, druhu a stupni postižení, věku, zkušenostech a technické podpoře a schopnosti využívat kompenzačních pomůcek. Bariéry jsou mnohdy překážkou optimálního rozvoje v oblasti každodenních aktivit postiženého a mnohdy jsou limitujícím faktorem kvality života osob s postižením. Vzhledem k současným trendům však nestačí bariéry jen identifikovat, ale rovněž přispívat k jejich odstraňování.
Odstraňování bariér přispívá ke zvýšení nezávislosti osob s hybným postižením. L. Novosad (2002, s. 14) poukazuje na fakt, že pohyb přímo souvisí se socializací člověka i s vývojem jeho osobnosti. Bezprostředně ovlivňuje jeho samostatnost, fyzické a psychické zdraví, schopnost prožívat i spoluprožívat, komunikovat, vyvíjet cílenou a smysluplnou aktivitu.
Proces odstraňování bariér je třeba podpořit nejen prostřednictvím legislativy, plánováním strategií a dodržování určitých pravidel a „desater“. Je nutné opírat se i o závazné dokumenty, zákony a navazující vyhlášky.
Problematika bariér je velmi široká a zahrnuje mnoho dimenzí života osob s postižením. Každý člověk rovněž vnímá existující bariéry odlišným způsobem. Souvisí to s potřebami osoby, zájmy, životním stylem, stupněm a typem postižení, věkem i mnoha dalšími faktory. Touto problematikou se v současnosti zabývá i celá řada organizací zejména v rámci projektů, jejichž cílem je poukázat na stávající bariéry a možnosti jejich odstranění. Ucelených publikací zabývajících se touto problematiku však mnoho nenajdeme. Pro ilustraci uvedeme přehled postižení ve vztahu k bariérám (Filipiová, D. 1998):
Kategorie | Charakteristika |
I. | Osoby s lehčím postižením, schopnost samostatné lokomoce za pomoci jedné nebo dvou holí. Problémy např. při nástupu a výstupu z dopravních prostředků, vstávání ze židle, zakopávání, pády. |
II. | Osoby s lehčím postižením, k pohybu využívání protetické pomůcky, francouzské hole, samostatná lokomoce jen na krátkou vzdálenost, obtíže s chůzí do a ze schodů, nepřístupnost běžných dopravních prostředků. |
III. | Vozíčkáři
|
IV. | Osoby s progredujícím onemocněním, osoba postupně prochází výše uvedenými kategoriemi. |
Tabulka 12 Přehled postižení ve vztahu k bariérám (Zdroj: Filipiová, D. 1998)
V posledních letech bylo nesporně uplatněno mnoho změn, které přispěly ke zlepšení situace osob s postižením. Stále však existuje celá řada bariér a překážek. V této souvislosti je třeba vyzdvihnout význam přístupného prostředí, tj. prostředí bez bariér, které respektuje a zohledňuje různorodé potřeby obyvatel.
Přístupné prostředí by mělo splňovat následující podmínky (Aragal, F. 2005, s. 19):
S řadou stávajících architektonických (fyzických) bariér se setkal snad každý. Mnohdy se s nutností jejich překonání potýká celá řada osob. Tyto bariéry nekomplikují život jen osobám s vrozeným hybným či jiným postižením, ale i osobám majícím problémy s omezenou hybností následkem úrazu. V mnoha případech se jedná jen o dočasné překonávání existujících obtíží, oproti tomu osoba s celoživotním postižením musí řadu překážek zdolávat každý den. Mnohdy se osoba s postižením dostává do obtížných situací, k jejichž překonání je třeba mnoho úsilí, energie a trpělivosti. Jejich odstranění je však krokem k samostatnosti a integraci osob s postižením do života společnosti. I když došlo v legislativních úpravách k pokroku v dané oblasti, řada bariér zůstává. Jejich eliminace není jen úkolem pro osoby s určitým handicapem, ale i pro majoritní společnost. Kromě uvedených architektonických bariér však postižení čelí i bariérám dopravním a komunikačním.
Účelem tohoto textu není vyřešit stávající architektonické překážky či provádět sondu do činnosti projektantů – což by ani nebylo možné. Cílem je poskytnout základní přehled pravidel a ustanovení, která by měla být dodržována. K úplnému pojmutí uvedené problematiky je nezbytné studium výchozích dokumentů a rovněž i pohled na danou situaci z pohledu samotných osob s postižením – v našem případě s postižením hybnosti.
D. Filipiová (2002) uvádí základní parametry pohybu osoby s handicapem v prostředí:
Pro potřeby speciálně pedagogické podpory je alespoň orientační znalost uváděných technických parametrů určitým vodítkem a návodem pro praxi při uspořádání prostředí a organizace práce pedagoga.
A. Turner (in Turner, A., Foster, M., Johnson, S., 1996) uvádí, že k dosažení základní úrovně nezávislosti (dostat se z lůžka do křesla, kolečkového křesla, na toaletu) a jejího nácviku je důležité určit, zda se jedinec bude pohybovat nezávisle, s asistencí nebo dopomocí. K tomu, aby se postižená osoba mohla pohybovat, jsou třeba úpravy prostředí. Pohyb však nezahrnuje pouze domácí prostředí. Domov znamená více, než vlastní byt či dům. Domov reflektuje sociální, ekonomické, kulturní a osobní aspekty osob, které v něm žijí. Domov se časem rozvíjí, tak jak potřeby jeho obyvatele.
V současnosti řeší problematiku bariérovosti ve vnějším, ale i vnitřním prostředí Vyhláška č. 398/2009 o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, která stanoví obecné technické požadavky na stavby a jejich části tak, aby bylo zabezpečeno jejich užívání osobami s omezenou schopností pohybu nebo orientace.
V této vyhlášce jsou mimo jiné definovány požadavky na:
Jak vyplývá z vyhlášky, současná legislativa neoperuje s pojmem bezbariérový byt, ale s pojmem upravitelný byt, který je definován takto:
Pod pojmem upravitelný byt se rozumí byt, který splňuje základní stavebně technické požadavky bezbariérovosti, tj. byt, který bez dalších stavebních úprav může sloužit osobám s omezenou schopností pohybu a orientace (http://prazskebydleni.cz/bezbarierovy-byt/):
Dispoziční řešení bytu musí odpovídat manévrovacím možnostem vozíku a jeho bezkoliznímu průjezdu všemi místnostmi a prostory bytu, včetně vymezení prostoru pro jeho skladování. Obytné i pobytové místnosti, předsíně, chodby bytu musí při předpokládaném rozmístění nábytku umožňovat otáčení vozíku o 360° (kruhová plocha o průměru 1500 mm). U bytů pro více než jednoho uživatele se musí prokazovat v obytných místnostech základního charakteru (obývací pokoj, jedna ložnice) dostatek prostoru pro pohyb a manévrování dvou vozíků současně.
Vstupní dveře do bytu, dveřní otvory a průchody v bytě musí být nejméně 900 mm široké. Výjimečně vstupní dveře do bytu šířky nejméně 800 mm. Všechny dveře vyjma vstupních musí mít demontovatelné prahy. Před dveřmi i za nimi musí být dostatečný prostor pro manipulaci s vozíkem.
Schodiště a šikmé rampy umístěné před dveřmi musí mít vodorovný úsek nejméně 1500 mm, případně 2000 mm v závislosti na směru otevírání dveří.
Podlahy musí mít protiskluzovou úpravu povrchu se součinitelem smykového tření nejméně 0,6.
Lodžie nebo balkony musí mít hloubku nejméně 1500 mm (optimálně 1800 mm), musí být přístupny v úrovni podlahy obytné místnosti s výškovým rozdílem nejvýše 20 mm. Alespoň část zábradlí musí být upravena tak, aby byl zajištěn průhled osoby na vozíku na terén v bezprostředním okolí budovy.
Stěny koupelny musí po konstrukční stránce umožnit kotvení pomocných madel v různých polohách. Sprchový kout musí být vybaven sklopným sedátkem ve výši 500 mm nad podlahou, umožňujícím boční nebo čelní přístup. Ruční sprcha s pákovým ovládáním. Opěrné madlo a mýdelník musí být umístěny v dosahu ze sedátka, na stěně kolmé ke stěně, na které je osazeno. Klozetová mísa musí být osazena tak, aby vedle ní byl prostor šířky nejméně 800 mm, mezi jejím čelem a zadní stěnou bylo nejméně 700 mm. Dveře se musí otevírat směrem ven.
Umístění všech prvků ovládaných rukou (vypínače zásuvky, jističe, dveřní kliky, držadla splachovače) musí být v rozsahu výšky 600 mm až 1200 mm. Okna musí mít pákové uzávěry nejvýše 1100 mm nad podlahou.
Přístupnost všech prostor domovní vybavenosti, tj. určených sklepních boxů, místností pro kola a kočárky, dílen, prádelen a sušáren, případně úkrytu CO, včetně bytu samotného, musí být řešena z hlediska osob používajících vozík. V případě, že jsou navrhovány garáže v rámci bytové výstavby, je nutné k upravitelnému bytu přiřadit stání v šířce 3500 mm, bezbariérově přístupné.
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041