Bez náčiní – úkoly
Doporučený ročník: 1.–5.
Téma vyučovací hodiny: Univerzální
Pomůcky: přehrávač, rytmická skladba ve vhodném tempu pro běh či rychlou chůzi, listy s úkoly, mety
Motivace: DOPRAVNÍ VÝCHOVA
Rušná část
Pomůcky: přehrávač, rytmická skladba ve vhodném tempu pro běh či rychlou chůzi
Žáci si určí, jaký druh dopravního prostředku jsou (autobus, nákladní auto, osobní auto, cyklista). Učitel je dopravní policista. Auta se pohybují po silnicích (= na zemi namalované čáry pro vyznačení volejbalového, basketbalového nebo jiného hřiště), policista řídí dopravu. Pokud policista zastaví dopravu v určitém směru, auta čekají (běh na místě), než se jim směr uvolní a po té pokračují dále.
Dopravní prostředky mohou vydávat odpovídající zvuky.
Varianty:
- Učitel určí způsob pohybu po tělocvičně – běh, chůze, chůze vzad, poskoky…
- Žáci se mohou pohybovat jednotlivě, ve dvojicích (nákladní auto), ve trojicích (autobus) apod., mohou se držet za ramena, za ruce nebo jinými částmi těla.
- Učitel určí policii z řad žáků, dbá na jejich střídání.
- Někteří žáci mohou představovat složky záchranného systému, pohybují se rychleji a mají přednost.
Časová dotace: 3–5 min.
Průpravná část
Pomůcky: nachystané úkoly na kartách, mety, hudební doprovod
Organizace: Po tělocvičně rozmístíme stanoviště (mety + úkoly na kartách). Žáci se pohybují buď určenou trasou, nebo volně od stanoviště ke stanovišti a plní zadané úkoly.
Karta s úkoly č. 1Stáhnout k tisku (PDF) Karta s úkoly č. 2
Stáhnout k tisku (PDF) Karta s úkoly č. 3
Stáhnout k tisku (PDF)
Motivace | Náhled karet s úkoly | |||
1 | Popis |
stoj rozkročný, připažit
|
![]() ![]() |
|
Cíl | uvolnění ramenního kloubu, protažení svalů trupu | |||
2 | Popis |
stoj rozkročný, upažit
|
![]() |
|
Cíl | protažení svalů trupu a končetin | |||
3 | Popis |
sed zkřižný skrčmo (turecký sed), skrčit vzpažmo zevnitř, ruce v týl
|
![]() |
|
Cíl | protažení svalů trupu a horních končetin | |||
5 | Popis |
sed roznožný, vzpažit
|
![]() |
|
Cíl | protažení svalů trupu a končetin | |||
6 | Popis |
leh na břiše, upažit, hlava na čelo
|
![]() |
|
Cíl | protažení svalů celého těla | |||
6 | Popis |
Leh pokrčmo pravou chodidlo na levé koleno, upažit
|
![]() |
|
Cíl | spinální cvičení, protažení svalů celého těla | |||
7 | Popis |
stoj na lopatkách „svíčka“ (paže na zemi nebo ruce v bok)
|
![]() |
|
Cíl | zpevňovací cvičení | |||
8 | Popis |
leh, pokrčit přednožmo
|
![]() |
|
Cíl | posílení svalů břicha a dolních končetin | |||
9 | Popis |
stoj spojný, paže volně pokrčit připažmo
|
![]() |
|
Cíl | posílení svalů dolních končetin | |||
10 | Popis |
Stoj zánožný levou, připažit
|
![]() |
|
Cíl | posílení svalů dolních končetin, koordinační cvičení | |||
11 | Popis | vymysli si cvik sám |
![]() |
|
Cíl | výběr cviku žákem |
Metodické poznámky:
Všichni žáci navštíví všechna stanoviště. Pokud mají někteří odcvičeno dříve, než uběhne časový limit, mohou navštívit některé stanoviště opakovaně. Žáci by měli uvedená cvičení znát z předchozích hodin, zamezíme tím nevhodnému provádění. Učitel kontroluje nejnáročnější stanoviště, současně má přehled i o ostatních stanovištích. Tvorba této podoby rozcvičení je pro učitele pracnější, žáci však ocení jiný způsob provádění rozcvičení.