126 Dokumenty ke studiu moderních dějin státu a pxáva h ÁKON O OPRÁVNENÍ VÝKONNÉ MOCI 31. LEDNA !92j3 Článek 1. Po předešlém usnesení ministerské rady a po slyšení státní rady mohou byl královským dekretem vydávány právní normy, vyžadují-íi to: 1. provádění zákonů; 2. výkon oprávnění v oblastí výkonné moci; 3. organizace a Činnost státní správy, řád jejich personálních stavů, systém vp-řejných institucí a zařízení, s výjimkou obcí, provincií, veřejných dobročinných zařízení, univerzit a vyšších učilišť s vlastní právní subjektivitou a sice taJté tam, kde by se jednalo o otázky, které zatím byly upraveny zákonem. Je nadále nutné, aby potřebné výlohy byly schvalovány zákonem o stáuiíia rozpočtu a v každém případe musí být zákonem stanoveny i normy, jež se tykají soudního zřízení, kompetence soudců, řádu státní rady a účetního dvora, jakožto i právních záruk platících pro soudce a jiné nesesaditelné úředníky. Článek 2. Pokud byl ke schválení smluv sjednaných státem zapotřebí dekretem po předcházejícím uvážení ministerské rady a po slyšení státní rady a komisí znalců, zřízených u různých ministerstev. * Článek 3. Po předcházejícím uvážení ministerské rady, mohou se královským dekretem vydávat právní normy mající moc zákona: 1. jestliže vláda bude k tomu zmocněna zákonem a v rárocí tohoto zmocnění; 2. ve výjimečných případech, v kterých to vyžadují důležité důvody a absolutní nutnost. Posuzování nutnosti a důležitostí nepodléhá jiné než politické kontrole parlamentu. *,, nrávnění Velké fašistické rady z 9. prosince 1928 jjfa a op——.—. — ŘÁD A OPRÁVNENÍ VELKÉ FAŠISTICKÉ RADY 9. PROSINGE 1928 X ' ČLÁNEK 1. Velká fašistická rada je nejvyšším orgánem, který koordinuje a ingeruje všechnu - cr režimu vytvořeného revolucí z října 1922. V případech stanovených zákonem cinnoswo f __......—____s„j„„j„„ iň mají celonárodní význam. Článek 2. Předseda vlády a první státní ministr je z moci zákona presidentem Velké Fašistické rady. Svolává ji, když do povazuje za nutné a stanoví její pořad jednání... Článek 11. Velká rada se usnáší: 1. o listině poslanců navržených na základě článku 5 zákona ze 17. března 1928, č. 1019; 2. o statutech, nařízeních a politických směrnicích Fašistické nacionálni strany; 3. o jmenování a odvolání sekretáře, vicesekretárů, správního sekretáře a ostatních členů direktoria Fašistické nacionálni strany. Článek 12. Názor Velké rady musí být slyšen ve všech otázkách, které mají ústavní charakter. Za návrhy zákonů, jež mají vždy ústavní charakter, se považují návrhy týkající se: 1. následnictví trůnu, kompetence a přednostních práv koruny; 2. složení a příslušnost Velké rady, senátu království a poslanecké sněmovny; 3. kompetence a přednostní práva předsedy vlády a prvního státního ministra; 4. oprávnění exekutivy vydávat právní normy; 5. uspořádání syndikátů a korporací; 6. vztahů mezi státem a Svatou stolicí; 7. mezinárodních smluv, které by znamenaly změnu státního území a koloniálních držav a nebo zřeknutí se územního zisku.