E-LEARNINGISMU PŘÍPADOVÉ STUDIE 2 OBSAH ÚVOD 4 JAK NA NOVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY 5 ANIMACE 6 Animace buněčné a molekulární biologie a genetiky 7 Animace schvalovacích procedur v evropské unii 10 Animace pro chirurgy 12 Animace první pomoci 14 Animace z fyzické geografie 16 Animace ve sportovní kineziologii 18 Animace pro didaktiku matematiky 20 Dentální animace 22 VIDEO VE VÝUCE 23 Videozáznam gynekologické operace 24 Instruktážní video základních prvků plážového volejbalu 25 Sbírka řešených videopříkladů 26 Pohyby v kloubech 28 Diskuze o aplikovaných pohybových aktivitách 30 Videoskripta Lineární algebra a geometrie 32 SCHÉMATA A OBRÁZKY 33 Obrázkové drag and drop otázky z mikrobiologie 34 Webová učebnice Závodivé pohybové aktivity a činnosti 36 Výuková schémata z imunologie 38 INTERAKTIVITA 40 Interaktivní embryologický atlas člověka 41 Interaktivní prezentace pro Kurz projektového managementu 44 Vyhledávání elementů ve snímcích mozkomíšního moku 46 Interaktivní mapa lidských práv 48 Regionálně-geologický dril 50 Sbírka řešených příkladů z matematické analýzy 51 4 ÚVOD Výukové pomůcky, jejichž ukázky a případové studie jsou prezentované v tomto materiálu, jsou výsledkem spolupráce vyučujících (odborný obsah) a techniků (technické zpracování) poskytujících uživatelskou podporu při vývoji elektronických výukových pomůcek na MU. Cílem materiálu je poskytnout inspiraci a lepší představu o tom, co může vyučující MU od techniků požadovat, chce-li studentům ke studiu poskytnout moderní elektronické studijní materiály s multimédii. Pokud Vás některá z výukových pomůcek zaujala a chcete něco podobného využívat ve svém předmětu, rádi Vám pomůžeme. Služby jsou při splnění podmínek pro vyučující MU zdarma. Pracovníky uživatelské podpory můžete kontaktovat e-mailem na adresách Servisní středisko pro e-learning servistech@fi.muni.cz Tvorba studijních webů, publikací pro tablety a mobilní zařízení, animací 2D a 3D objektů, multimediálních odpovědníků, obrázků, schémat, prezentací apod. E-technici etech@fi.muni.cz Tvorba elektronických opor výuky (e-learningu) pomocí nástrojů, které jsou součástí Informačního systému MU. O používání a tvorbě elektronických podpor pro výuku více na Elportále http://elportal.cz/, stránkách o e-learningu na Masarykově univerzitě. JAK NA NOVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY Průběh spolupráce vyučujících se Servisním střediskem pro e-learning na MU JAK NA NOVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY JAK NA NOVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY Kontakt na Servisní středisko pro e-learning na MU | http://is.muni.cz/stech/servistech@fi.muni.cz 1a VYUČUJÍCÍ NENÍ SPOKOJENÝ SE ZPRACOVÁNÍM SVÝCH STÁVAJÍCÍCH MATERIÁLŮ Hm... Moje studijní materiály nejsou moc pěkné a nemají přehlednou strukturu, potřebují změnu... 1b VYUČUJÍCÍ MÁ NÁPAD NA TO, ČÍM BY CHTĚL OBOHATIT SVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY To by bylo výborné, kdyby tento proces byl animovaný a dostupný studentům přes webové stránky. Ale jak to zrealizovat? 1c VYUČUJÍCÍ NARAZIL NA MATERIÁL ZPRACOVANÝ SERVISNÍM STŘEDISKEM NA MU A PŘEMÝŠLÍ, ŽE BY TAKOVÉ ZPRACOVÁNÍ TAKÉ CHTĚL Ta kolegyně má ale pěkně zpracované studijní materiály. Takové bych také chtěl mít... 2 VYUČUJÍCÍ KONTAKTUJE TECHNIKA servistech@fi.muni.cz Dobrý den, měl bych zájem o inovaci mých studijních materiálů... 3 SCHŮZKA TECHNIKA S VYUČUJÍCÍM 4 TECHNIK POSTUPNĚ ZPRACOVÁVÁ NOVÝ STUDIJNÍ MATERIÁL A POKUD JE POTŘEBA, DOMLOUVÁ SE S VYUČUJÍCÍM NA DALŠÍ SCHŮZCE 5 STUDENTI VYUŽÍVAJÍ NOVĚ ZPRACOVANÝ STUDIJNÍ MATERIÁL ANIMACE 7 ANIMACE BUNĚČNÉ A MOLEKULÁRNÍ BIOLOGIE A GENETIKY Vpředmětech buněčné a molekulární biologie a genetiky je mnoho složitých a komplexních procesů, které není jednoduché studentům vysvětlit. Vyučující těchto předmětů se ve  spolupráci s techniky rozhodla nejobtížnější procesy a  témata pro  studenty zpracovat do podoby názorných animací. Jednotlivé animace obsahují přehledné popisky, jsou fázované a ve vhodných místech jsou doplněny například i snímky z mikroskopických preparátů, aby si studenti dokázali představit, jak dané buňky či procesy vypadají právě pod mikroskopem. Téma Kultivace buněk je zpracováno formou výukového filmu, který je doplněn animací přímo ve videu. Studenti tak získali komplexní výukový materiál, který jim slouží pro studium i přípravu na zkoušky i na semináře. Lékařská fakulta Zpracováno pro Mgr. Kateřinu Vopěnkovou, Ph.D. a kol. Studenti mají v předmětu k dispozici animace buněčné a molekulární biologie a genetiky. Jedná se převážně o znázornění procesů na úrovni buněk či DNA, které by z nákresů a textů byly pro studenty jen obtížně pochopitelné. Animace jim výrazně pomáhají při studiu těchto procesů a jejich správnému pochopení. 8 Podkladem pro jednotlivé animace byly především obrázky z  internetu, nákresy vyučující a osobní konzultace s  echnikem, na kterých si technik značil podle komentáře vyučující, jak má daný proces probíhat. Drobné korekce a  pravy již zpracovaných animací potom vyučující posílala přes e-maily. Všechny animace jsou umístěny ve webu spolu s doplňujícími texty a informacemi. Vyučující z jednotlivých předmětů z interaktivní osnovy či prezentací odkazuje animaci, která se vztahuje k právě probíranému tématu. Na souhrnném webu ale mají studenti možnost prohlédnout si i další animace a  rocesy, z  ichž mnohé obsahují i fotografie mikroskopických preparátů, tak jako animace na obrázku. 9 Součástí animací jsou i kreslená schémata, nebo srovnání jednotlivých buněk. Vyučující spolu s techniky také vytvořila výukový film Kultivace buněk, který obsahuje přímo ve videu i animaci laminárního proudění, využívaného pro sterilní práci s buňkami. 10 Celkem vznikly 4 animace, které se zabývají problematikou konzultace, spolupráce, spolurozhodování a schvalování rozpočtu. Tyto animace jsou vsazeny do webové obálky, studenti mezi nimi tedy mohou jednoduše překlikávat pomocí seznamu v horní části webu. ANIMACE SCHVALOVACÍCH PROCEDUR V EVROPSKÉ UNII Vrámci předmětu EVS172 Evropský parlament a hlasovací schémata poslanců vznikla sada interaktivních animací. Předmět EVS172 Evropský parlament a hlasovací schémata poslanců se mimo jiné zabývá rozhodovacími procesy v rámci byrokraticko-politického aparátu Evropské unie. Právě tyto procesy a  jejich variabilita je pro studenty často matoucí a obtížně pochopitelná. Existující grafická znázornění problematiky jsou většinou zpracována formou statických schémat. Cílem vyučujících však bylo ukázat studentům jednotlivé schvalovací procedury názorněji a interaktivnější formou. Zpracovali tedy ve spolupráci s techniky sadu animací nejdůležitějších procesů. Fakulta sociálních studií Zpracováno pro Mgr. Kateřinu Čechovou a Mgr. Ondřeje Mocka 11 Na rozdíl od formy textového popisu procesů, který byl užíván dříve, mohou nyní studenti názorně a interaktivní formou sledovat postupnou cestu jednotlivých legislativních opatření napříč institucemi Evropské unie. Studenti v animacích sami volí z několika možností schválení či neschválení, a poté sledují důsledky své volby na schvalování návrhu. Mimo samotné animace mohou také vždy na schématu v pravé části animace sledovat, kde se na cestě mezi podáním a schválením daný návrh právě nachází. 12 ANIMACE PRO CHIRURGY Ve cvičení z Chirurgie mají studenti získat základní znalosti a dovednosti a celkový přehled z několika chirurgických specializací, mezi nimi z oblasti chirurgie ruky. Právě pro tuto oblast se vyučující rozhodl přiblížit studentům postupy chirurgických zákroků a jejich funkční důsledek pomocí animací. Názorné animace nemají za úkol věrně zobrazit lidskou anatomii, ale zdůraznit podstatné úkony, například kudy vést řez, kde napojit šlachy před sešitím. Díky 3D zobrazení není problémem úkony zaznamenat z nejvhodnějšího úhlu pohledu po dobu celého průběhu. Ve spolupráci s vyučujícím technici zpracovali celkem 25 animací chirurgických zákroků horní končetiny a tyto materiály mají studenti přístupné ve složce v Informačním systému. Lékařská fakulta Ukázka částečného kinogramu jedné animace. Animace oddalují a přibližují pohled a zabírají pravě ty potřebné detaily, které studentům pomohou pochopit daný proces. Zpracováno pro MUDr. Ivana Justana, Ph.D. 13 Kosterní a svalový systém je zjednodušený, pro ilustraci děje pro studenty je však zobrazení dostatečné. Animace je doplněna popisky. 14 ANIMACE PRVNÍ POMOCI Předmět První pomoc ve školských zařízeních u studentů rozšiřuje praktickou znalost poskytování první pomoci z bakalářského studia. Vyučující se rozhodla doplnit již existující výukovou webovou učebnici o další materiály. Jedním z nich jsou zpracované 3D animace provedení Kardiopulmonální resuscitace, kde je za použití animačních metod zobrazena resuscitace i s náhledem na kostru a vnitřní orgány. Animací je zobrazena resuscitace dospělého člověka a dítěte do jednoho roku, u dítěte je materiál doplněn o náhled na nejčastější chybu, kterou zachránci dělají. Dále byly zpracovány i přehledné animace polohování pro úrazové i neúrazové stavy. Publikaci mají studenti k dispozici jak ve webové online podobě, tak i jako elektronickou knihu, kde si texty i animace pohodlně zobrazí na tabletech a mobilních zařízeních. Fakulta sportovních studií Ukázka zpracované 3D animace provedení Kardiopulmonální resuscitace. Zpracováno pro Mgr. Zdeňku Kubíkovou, Ph.D. a kol. 15 Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „Hlavním přínosem inovace studijního materiálu jsou kromě uceleného výkladu první pomoci jedinečné 3D animace resuscitace dospělého člověka a dítěte do jednoho roku. Děkuji moc za spolupráci a maximální vstřícnost pracovníkům IS MUNI pro podporu e-learningu.“ – Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D. V 3D animace bylo možné zobrazit resuscitaci i s náhledem na kostru a vnitřní orgány. Studenti si mohou učebnici s animacemi prohlížet jak ve webové online podobě, tak i jako elektronickou knihu pro mobilní zařízení a tablety. 16 ANIMACE Z FYZICKÉ GEOGRAFIE Vyučující nachystal pro studenty předmětu Klimatologie a hydrogeografie přehlednou webovou učebnici. Studenti ze studijních textů zjistí například, jak vypadají základní nástroje, jako jsou pyranometr či solarimetr. Vše je názorně doplněno fotografiemi a na konci každé kapitoly jsou uvedeny klíčové pojmy a kontrolní otázky či úkoly k tématu. Složité meteorologické jevy, jako jsou například cyklona, anticyklona, teplá či studená fronta technici zpracovali podle podkladů učitele do podoby názorných animací. Studenti si je mohou přehrát i v ePub verzi učebnice na svých mobilních zařízeních a tabletech. Pedagogická fakulta Vybrané složité procesy cirkulace atmosféry jsou znázorněny pomocí 3D animací, aby studenti názorně pochopili, co se v daném procesu odehrává. Zpracováno pro RNDr. Aleše Rudu, Ph.D. 17 Webová učebnice obsahuje 13 kapitol z oblasti klimatologie a hydrogeografie. Texty jsou doplněny cca  200 obrázky či schématy nebo fotografiemi. Každé téma je zakončeno sadou kontrolních otázek a úkolů. Animace si studenti mohou spustit i v ePub verzi učebnice na svých mobilních zařízeních a tabletech. 18 ANIMACE VE SPORTOVNÍ KINEZIOLOGII Komplexní webová publikace Základy sportovní kineziologie plná animací, schémat a anatomických obrázků provází studenty Fakulty sportovních studií právě tématy sportovní kineziologie. Pro publikaci bylo vytvořeno celkem 34 animací, od základních pohybů končetin až po komplexní pohyby jako jsou běh, kraul a cyklistika. Je zvoleno zjednodušené schematické zobrazení svalů, tak, aby bylo dobře vidět časování barevného zapojení svalů a aby byly animace co nejvíce názorné. Vyučující potřebovala, aby si studenti vždy s prohlíženou animací spojili i fáze a zapojení svalů, proto jsou pod každou animací zpracované přehledné tabulky a anatomické obrázky úponů a zvýraznění svalů, kde si pomocí přepínače v tabulce student může připomenout, kde svalové úpony začínají. Fakulta sportovních studií Kromě základních pohybů v kloubech jsou zpracovány i komplexní pohyby jako je chůze, běh, cyklistika či kliky a shyby. Vybrané svalové skupiny na obrázku mění zabarvení z červené do zelené právě podle míry zapojení daného svalu (tj. zda je ve flexi či extenzi). Zpracováno pro Mgr. Martinu Bernacikovou, Ph.D. a kol. 19 Učebnice obsahuje animace základních pohybů v kloubech, opět se schematickým barevným vyznačením zapojení svalů a svalových skupin. Jednotlivé svaly a úpony včetně jejich latinských názvů si studenti mohou zopakovat na přepínacích obrázcích a tabulkách přímo pod animací. Teoretická část učebnice je doplněna o tematické obrázky či názorná schémata. 20 ANIMACE PRO DIDAKTIKU MATEMATIKY Tři webové publikace zaměřené na různé oblasti didaktiky matematiky připravují budoucí učitele prvního stupně na to, jak nejlépe podpořit rozvoj matematických a geometrických pojmů a představ u malých dětí. Vyučující ve spolupráci s techniky připravila množství rozličných animací, schémat a úkolů, které jsou doplněny teoretickými texty. Animace jsou často krokované. Pedagogická fakulta Animace znázorňují konstrukce a postupy geometrie pomocí překládání papíru, provázkové geometrie či úlohy konstrukcí omezenými prostředky. Zpracováno pro RNDr. Růženu Blažkovou, CSc. 21 Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „V nabídce střediska mě oslovila možnost animací, kterých lze velmi výhodně využít v geometrii. Spolupracovala jsem s panem Jiřím Bočkem a jeho kolektivem. K mým požadavkům byli velmi vstřícní, ochotní, iniciativně přistupovali k tvorbě animací a doplnili je vlastními nápady. S jejich prací i ochotou jsem velmi spokojena. Publikace bude využívána v didaktice matematiky v prezenční i kombinované formě. Děkuji za zpracování zakázky, velmi si cením této možnosti a těším se na další spolupráci.“ – RNDr. Růžena Blažková, CSc. Animace budoucím učitelům ukazují, jak dětem přiblížit takové pojmy, jako je například součet druhých mocnin dvojčlenů, pythagorejská trojice či konstrukce odmocnin přirozených čísel. 22 DENTÁLNÍ ANIMACE Studenti se v kurzu Parodontologie III – přednáška mimo jiné seznamují s různými onemocněními parodontu, jejich prevencí a chirurgickou léčbou. Aby studentům co nejlépe přiblížili konkrétní operační výkony, vytvořili vyučující ve spolupráci s techniky animaci těchto chirurgických zákroků, konkrétně tunelizační techniku a mezenchiální štěp. Vzhledem k potřebě znázornit co možná nejdetailnější ukázku zákroku byla zvolena forma 3D animace. Ta je pro první seznámení s danou operací vhodnější než například její videozáznam, protože na modelovém příkladu umožní studentům lépe se soustředit na důležité detaily zákroku. Lékařská fakulta Díky zvolené formě 3D animace mohou studenti lépe porozumět jak projevům onemocnění, tak správné formě operačního zákroku. Mohou také shlédnout jednotlivé kroky práce operatéra z úhlů a s detaily, jaké by jim například videozáznam neposkytl. Zpracováno pro MUDr. Jana Vokurku VIDEO VE VÝUCE 24 VIDEOZÁZNAM GYNEKOLOGICKÉ OPERACE Pro studenty předmětu vyučující nechal natočit záznam gynekologické operace „Poševní plastiky s použitím systému NAZCA“. Studenti v záznamu vidí doktorovi „téměř pod ruce“, reálně na sále by takto dobře na operaci neviděli. Celý záznam nechal vyučující opatřit vysvětlujícím zvukovým komentářem, který vyučující natočil v dabovací místnosti. Videozáznam má v  sestříhané podobě 13 minut a je cenným výukovým materiálem pro  studenty předmětu BFGY051 Gynekologie. Pro přípravu záznamu je potřeba, aby si vyučující promyslel, zda chce zaznamenat i přípravné fáze před operací, jednotlivé pomůcky a nástroje nebo návazná vyšetření po operaci. Pokud se jedná o záznamy operací, kamera dokáže zabrat více, než by studenti mohli v dané chvíli na sále vidět, pokud by jen osobně z dálky přihlíželi práci lékaře. Lékařská fakulta Zpracováno pro MUDr. Atanas-Ivana Belkova 25 INSTRUKTÁŽNÍ VIDEO ZÁKLADNÍCH PRVKŮ PLÁŽOVÉHO VOLEJBALU Vyučující předmětu p932 Tělesná výchova – Beachvolejbal potřeboval studentům již v období výběru a zápisu kurzů pomoci s orientací v požadavcích a základních předpokladech pro zápis a zdárné absolvování předmětu. Předmět vyžaduje od studentů pokročilou úroveň hry, měli by být schopni zvládnout základní herní činnosti jednotlivce, jako je odbití obouruč vrchem, spodem, útočný úder, podaní. Proto ve spolupráci s techniky zpracoval výukové video, které díky názorným ukázkám cviků slouží studentům kurzu k lepší přípravě na výuku a jejich procvičování v praxi. Vyučující připravil scénář, na jehož základě s techniky a cvičícími studenty natočil jak ukázku cviků, které jsou předpokladem pro zápis kurzu, tak správné provádění jednotlivých prvků, správné techniky rozcvičování či krátký zápas v plážovém volejbale. Z natočených materiálů technik na základě komunikace s vyučujícím sestříhal 12minutové instruktážní video s popisky jednotlivých cviků. Toto video bylo umístěno jak do studijních materiálů kurzu, tak na jeho stránky v Katalogu předmětů. Zde mohou záznam shlédnout i studenti, kteří uvažují nad zapsáním kurzu, a jsou díky tomu lépe seznámeni s obsahem jeho výuky. Fakulta sportovních studií Zpracováno pro Mgr. Aleše Ondráka 26 SBÍRKA ŘEŠENÝCH VIDEOPŘÍKLADŮ Při úpravě studijních plánů na Fakultě informatiky v podzimním semestru došlo ke snížení hodinové dotace základního matematického kurzu. Tato změna zapříčinila zrušení cvičení, na kterých byli dříve studenti seznamováni se složitějšími matematickými příklady, a která také doplňovala teoretickou látku probíranou na přednáškách. Aby vyučující kompenzoval úbytek hodin kontaktní výuky, rozhodl se za pomoci techniků zpracovat ukázkové příklady formou komentovaných videí. Tato videa poté byla v průběhu semestru studentům zpřístupňována v interaktivní osnově kurzu, studenti je tedy mohli sledovat buď přímo v prohlížeči, případně si je stáhnout do počítače. V rámci inovace vzniklo celkem 71 videí s ukázkovým zpracováním matematických příkladů v celkové délce téměř 13 hodin. Vyučující vždy ve spolupráci s technikem nahrál s pomocí kamery pro  každý příklad videozáznam, ve kterém na tabuli postupně psal řešení příkladu, a tento postup komentoval. Na základě natočených videí a dodaných textových zadání technik zpracoval animace, díky kterým je text příkladu čitelnější, než by byl text napsaný na tabuli v samotném videozáznamu. Díky zvolené formě je také možné v případě potřeby dodatečně změnit či nahradit části výpočtů a lépe zdůraznit právě probíranou část příkladu. Fakulta informatiky Zpracováno pro doc. Mgr. Ondřeje Klímu, Ph.D. 27 Z animace postupného odkrývání příkladů poté technik vytvořil videa, do kterých vložil a synchronizoval zvukový záznam z původní nahrávky, ve kterém upravil drobné přeřeky a hluchá místa. Výsledná videa poté vyučující zkontroloval a případné chyby technik upravil. Delší chybné úseky bylo možné nahrát znovu a v animaci jen nahradit konkrétní část. 28 POHYBY V KLOUBECH Po absolvování výuky předmětu Anatomie pohybového systému by měl student být schopen pojmenovat anatomické struktury pasivního i aktivního pohybového aparátu, dokázat vysvětlit funkci útvarů na kostech, pohyby ve spojích a svalových skupinách a umět charakterizovat mechaniku pohybu v kloubních spojích. Aby tento výukový cíl vyučující předmětu podpořily, vytvořily ve spolupráci s techniky video učebnici Pohyby v kloubech. Ve videu jsou znázorněny pohyby jednotlivých kloubů nejprve na reálném figurantovi a poté ve 3D zobrazení kosterního systému, aby studenti dobře viděli, které kosti se do pohybu zapojují. Zároveň jsou vypsány svalové skupiny, které se do pohybu zapojují. Lékařská fakulta Jakmile se video prosvítí do „rentgenového zobrazení“ kostry, najdou zde studenti popsány i jednotlivé svalové skupiny, které se zapojují do pohybu v daném kloubu. Zpracováno pro MVDr. Helenu Veselou, Ph.D. a kol. 29 Ve videu jsou znázorněny pohyby jednotlivých kloubů nejprve na reálném figurantovi a poté ve 3D zobrazení kosterního systému, aby studenti dobře viděli, které kosti se do pohybu zapojují. V dolní liště se student může přehledně ve videu orientovat. Přehledný rozcestník zobrazuje všechny klouby, které jsou na výukových videích znázorněny. 30 DISKUZE O APLIKOVANÝCH POHYBOVÝCH AKTIVITÁCH Fakulta sportovních studií Vyučující předmětu přišla s nápadem udělat videonahrávky z lekcí aplikovaných pohybových aktivit pro osoby se zdravotním postižením a použít je jako studijní materiál pro studenty teoretického předmětu Základy speciální pedagogiky. Inovace spočívala v nahrání výuky pohybových aktivit techniky a následným zpracováním videí. E-technik navrhnul vyučující využít diskusní fóra pro vložení videí a umožnit tak studentům přímo komentovat a reagovat na průběh těchto speciálních hodin podle zadání vyučující. Použití této inovace oživila předmět a vyučující přesunula takto část agendy hodnocení videí mimo kontaktní výuku, kterou mohla využít jiným způsobem. Úkol komentovat videa byl zadán do interaktivní osnovy předmětu, která slouží jako průvodce semestrem pro studenty. Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Jelikož součástí předmětu je pouze přednáška, snažila jsem se vtáhnout studenty do aktivnějších činností, případně zjistit propojení a návaznosti na jejich praxi (obor fyzioterapie). E-technik mi na základě konzultace doporučil využít diskusních fór, ke kterým jsme mohli zařadit již dříve natočená videa. Diskusní fóra umožnila studentům vidět možnosti pohybových aktivit u lidí s různým postižením a současně se k nim vyjadřovat a diskutovat problematiku v rámci jejich znalostí z oblasti fyzioterapie. Jelikož s výukou studentů, kteří studují tento obor, nemám zkušenosti, pomocí diskusních fór jsem tak získala ucelenou představu o jejich znalostech a dovednostech v příbuzných oborech speciální pedagogiky (fyziologie, psychologie, pedagogika apod.). Z hodnocení disk. fóra studenty vyšlo také najevo, že získali o oboru speciální pedagogika ucelenější představu.“ – Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. Zpracováno pro Mgr. Alenu Skotákovou, Ph.D. 31 Video nahrávka je umístěna rovnou ve vlákně diskuzního fóra a studenti se k ní vyjadřují v příspěvcích. Fórum je nastavené tak, že příspěvky ostatních uvidí studenti až v momentě, kdy sami do fóra napíšou. Vyučující může hned po přečtení názorů studentů přidělovat body či psát zpětnou vazbu a komentáře. 32 VIDEOSKRIPTA LINEÁRNÍ ALGEBRA A GEOMETRIE Přírodovědecká fakulta Videoskriptum Lineární algebra a geometrie I je věnováno e-learningové podpoře výuky základního kurzu lineární algebry na Přírodovědecké fakultě a Fakultě informatiky. Umožňuje studentům zobrazit paralelně video záznam přednášky a příslušnou část v elektronické verzi slidů v PDF formátu (stránky se samy podle videa přetáčejí a naopak – při kliknutí na definici v textu se video přetočí na příslušnou pasáž). Studující může rovněž vyhledávat v hypertextových skriptech prof. P. Zlatoše či v podpůrných kresbách a důkazech z interaktivní tabule přímo z výuky. Studenti díky publikaci mohou dostudovat, co jim z hodin nebylo jasné, znovu si projít příklady a přitom přímo vidět zápisky vyučujícího a jeho mluvený komentář. Studenti mají najednou k dispozici skripta, výukové prezentace, poznámky na interaktivní tabuli i videozáznam přednášky, vše vzájemně propojené. Zpracováno pro doc. RNDr. Jana Paseku, CSc. SCHÉMATA A OBRÁZKY 34 OBRÁZKOVÉ DRAG AND DROP OTÁZKY Z MIKROBIOLOGIE Lékařská fakulta VV předmětech mikrobiologie je potřeba, aby byli studenti schopni definovat význam mikrobiálních nálezů v různých lokalizacích a poznali rozdíl mezi běžnou mikrobiální flórou, přechodnými nálezy, kontaminanty a patogeny v různých lokalizacích. Vyučující předmětu proto pro studenty připravil procvičovací testy, protože i sebelepší výukové materiály nejsou k ničemu, pokud studentům vyučující nedá možnost vyzkoušet si, co se opravdu naučili. Ke každému týdnu mají tedy kontrolní otázky, na které odpovídají elektronicky na počítači z domu nebo z univerzitní počítačové studovny. Sami si tím potvrdí, jestli si něco zapamatovali, nebo nezapamatovali. Vyberou odpověď, a ať je odpověď správná nebo nesprávná, dostanou i zpětnou vazbu. Součástí těchto kontrolních testů jsou i obrázkové otázky s přetahováním doplňovaných textů, které umožňují jinou formu testování studentů než jen textové dotazy. Vyučující si tyto otázky připravoval sám prostřednictvím připraveného editoru. Studenti například přiřazují odpovídající termíny k jednotlivým částem obrázku z archivu Mikrobiologického ústavu. Zpracováno pro MUDr. Ondřeje Zahradníčka 35 Otázky vyučující připravil pomocí nástroje umístěného na Elportále Masarykovy univerzity. Nástroj vygeneruje kód, který vyučující vloží podle návodu do sady otázek v IS MU. Při prohlídce odpovědí studenti zjistí, které položky měli špat- ně. 36 WEBOVÁ UČEBNICE ZÁVODIVÉ POHYBOVÉ AKTIVITY A ČINNOSTI Pro předmět Basketbal vytvořil vyučující ve spolupráci s techniky komplexní webovou učebnici, která kromě teorie, metodických zásad pro vedení a řízení a dělení her a příloh především obsahuje zásobník závodivých pohybových aktivit a  činností, které jsou vhodné pro rozvoj basketbalových dovedností a jsou rozděleny podle herních činností jednotlivce. Jednotlivé aktivity obsahují popis, grafické znázornění a názorné ukázky ve formě zpracovaných video souborů, které si studenti mohou pouštět přímo ve stránce. Celkem bylo zpracováno 20 HTML stran, 50 zpracovaných video ukázek a 87 obrázků a schémat, studenti tak mají k dispozici komplexní výukový materiál. Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Inovace mi velmi pomohla v utřídění jednotlivých pojmů v oblasti teorie her a její prospěšnost spatřuji ve využití možnosti webového zpracování, kdy studenti mají možnost kromě teorie studovat i praktické využití jednotlivých aktivit a činností v metodické řadě basketbalu.“ – Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D. Fakulta sportovních studií Zpracováno pro Mgr. Tomáše Pětivlase, Ph.D. 37 Webová učebnice nabízí studentům komplexní studijní materiál s přehlednou informační strukturou. Hlavní částí učebnice je zásobník her, rozdělených do jednotlivých kapitol. Každá takováto kapitola obsahuje kromě textových informací také grafické schéma a doprovodný videomateriál, demonstrující průběh konkrétní hry. 38 VÝUKOVÁ SCHÉMATA Z IMUNOLOGIE Na přednáškách z klinické imunologie potřeboval vyučující předmětu často ilustrovat procesy, které se v lidském organismu odehrávají, stejně jako laboratorní techniky, které jsou využívány v diagnostice. Ve spolupráci s techniky tedy připravil sadu výukových schémat, prostřednictvím kterých studenti mnohem lépe chápou jednotlivé imunologické procesy a mechanismy. Schémata jsou barevná a přehledná, aby byla dobře viditelná i ve velkých přednáškových místnostech. Vyučující má nastavené popisky jednotlivých prvků tak, aby si je sám v MS Powerpointu mohl upravit a například překládat do anglického jazyka pro anglicky hovořící studenty. Studenti mají schémata k dispozici ve studijních materiálech v systému, aby je mohli následně využít při samostudiu a přípravě k závěrečné zkoušce. Náhled některých zpracovaných výukových schémat. Popisky jsou v MS Powerpoint připraveny tak, aby si je vyučující sám mohl editovat a také překládat do anglického jazyka. Lékařská fakulta Zpracováno pro prof. MUDr. Jiřího Litzmana, CSc. 39 Podkladem pro tvorbu schémat byly především různé materiály z knih, internetu, náčrtky vyučujícího a obrázky. Na osobních schůzkách s kreslířkou vyučující popsal, co potřebuje znázornit a co by mělo být na schématu stěžejní, jaké barvy a  vary budou správně jednotlivé prvky reprezentovat. Následně kreslířka podle instrukcí schéma připravila. Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Spolupráci si velmi chválím, po určité době technici do určité míry pochopili základní strukturu imunitního systému a proto je popis mé představy již poměrně jednoduchou záležitostí. Studenti jsou snad se schématy spokojeni. Pro mne je i výhodou možnost dalších zásahů a modifikací vytvořených prezentací.“ – prof. MUDr. Jiří Litzman, CSc. INTERAKTIVITA 41 INTERAKTIVNÍ EMBRYOLOGICKÝ ATLAS ČLOVĚKA Lékařská fakulta Na začátku unikátního interaktivního embryologického atlasu člověka byla především snaha vyučující zpřístupnit studentům histologické preparáty, ke kterým se jen tak nedostanou. V druhé řadě šlo také o vzbuzení zájmu o obor Histologie a embryologie u mladých studentů. Vyučující shromáždila velké množství dat z různých pracovišť, získala přístup k obrázkům preparátů ve velkém rozlišení či různých formátech. Technici se potom postarali o zpracování do online podoby atlasu, ve kterém si studenti mohou jednotlivé preparáty přibližovat a zobrazovat popisky oblastí v embryu. Některé preparáty museli retušovat kvůli šedým překryvům okrajů sklíček, jiné rozdělit na části, aby umožnili studentům plynulé a rychlé prohlížení i v případě velké datové velikosti celých preparátů. Zpracováno pro MUDr. Janu Dumkovou Kapitoly atlasu jsou seřazeny dle vývoje jednotlivých orgánových systémů, v každé části si studenti mohou vybrat z mnoha různých preparátů. 42 U preparátů velké velikosti mají studenti k dispozici několik vybraných možností zvětšení a také vyhledávání jednotlivých oblastí v obrázku prostřednictvím názvu. 43 Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „Ráda bych touto cestou velmi poděkovala celému servisnímu středisku a zvláště Mgr. Marku Stehlíkovi, kteří se podíleli na přípravě multimediální učebnice Interaktivní embryologický atlas člověka pro studenty lékařské fakulty Masarykovy univerzity. Obrátila jsem se na ně již podruhé, vzhledem k předchozí velmi dobré spolupráci, a mohu jen potvrdit, že opět odvedli práci na výbornou. Jsem velmi ráda, že máme odborníky, kteří dokáží vize převést do reality a dát jim podobu, která je na tak vysoké úrovni. Musím říct, že moje vlastní představa o tom, jak bude budoucí dílko vypadat, byla ve výsledku ještě překonána.“ – MUDr. Jana Dumková Režim „Vyzkoušejte se“ umožní studentům zjistit, zda se v preparátu opravdu vyznají a umí rozpoznat jednotlivé vyznačené části. 44 INTERAKTIVNÍ PREZENTACE PRO KURZ PROJEKTOVÉHO MANAGEMENTU Předmět KPM01 Kurz projektového managementu je vyučován jako plně e-learningový kurz. Vyučující s pomocí techniků vytvořili komplexní interaktivní osnovu sestavenou z jednotlivých modulů, ze kterých jsou odkazové učební texty, interaktivní tutoriály, elektronické procvičovací testy i elektronické odevzdávárny. Studenti také mohou zjistit svoji typologii prostřednictvím aplikace Belbinův test. Vše je připraveno tak, aby každý student mohl postupovat svým vlastním tempem, k diskusi s vyučujícími jsou připravena diskusní fóra. Interaktivní tutoriály umožňují studentům hned po přečtení dané látky pomocí jednoduchých cvičení a úkolů zjistit, zda tématu porozuměli. V interaktivních prezentacích studenti samostatně plní drobné úkoly, například přiřazování pojmů do  právných skupin. Filozofická fakulta Zpracováno pro Mgr. Kateřinu Hoškovou 45 Všechny důležité informace mají studenti přehledně umístěné v interaktivní osnově, ze které jsou odkazovány elektronické testy k procvičování znalostí, studijní texty, interaktivní prezentace, videa a dokumenty, ale také zadání úkolů a složky pro jejich odevzdání. Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „Spolupráce s pracovníky projektu byla výborná a s výsledným produktem jsem velmi spokojená. Velmi oceňuji flexibilitu a ochotu rychle reagovat na případné změny ve vytvářených studijních materiálech. Vytvořené studijní opory jsou na profesionální úrovni a obsahují interaktivní prvky, které zvyšují efektivitu materiálu.“ – Mgr. Kateřina Hošková. 46 VYHLEDÁVÁNÍ ELEMENTŮ VE SNÍMCÍCH MOZKOMÍŠNÍHO MOKU Ve cvičení z likvorologie chtěli vyučující předmětu studentům lépe vštípit, které elementy ve snímcích z mikroskopu jsou které. Vybrali sérii zajímavých snímků mozkomíšního moku a ve spolupráci s techniky připravili interaktivní procvičovací testy. Studenti v nich mohou přímo v obrázku zaznačovat jednotlivé elementy a vyhledat tak například podle zadání všechny granulocyty nebo monocyty. Lékařská fakulta Student může v obrázku snímku z mikroskopu označit každou významnou buňku. Vybrané buňky se mu zvýrazní. Zpracováno pro doc. MUDr. Milana Dastycha, CSc., MBA a kol. 47 Při prohlídce odpovědí studenti díky barevnému označení vidí, které elementy označili správně, které zaklikli špatně i ty, které opomněli. Pro tvorbu tohoto typu otázek připravili technici přímo nástroj, který mohou využít další vyučující pro obdobné typy otázek. 48 INTERAKTIVNÍ MAPA LIDSKÝCH PRÁV Právnická fakulta Studenti předmětu se na základě kurzu učí porozumět ochraně lidských práv. Inovace předmětu spočívala ve vytvoření Interaktivní mapy pro lidská práva (Human Rights Interactive Map, zkráceně HRIM). Základní myšlenka se dá shrnout jako krédo: „Obrázek vydá za tisíc slov. Mapa vydá za více než tisíc řádků s názvy zemí, mezinárodních smluv a termíny jejich ratifikaci.“ Cílem této interaktivní mapy tedy bylo poskytnout studentům možnost nahlédnout do zeměpisné oblasti působnosti základních univerzálních a regionálních nástrojů na ochranu lidských práv v podobě, ve které nejlépe a nejvíce přehledně uvidí jednotlivá data. Dříve se studenti mohli v datech o nástrojích na ochranu lidských práv orientovat pouze v rámci rozsáhlých tabulek. Zpracováno pro doc. JUDr. Mgr. Pavla Molka, Ph.D., LL.M. a kol. 49 Nově mají studenti možnost zobrazit si jednotlivé země, které ratifikovaly dané smlouvy, a rozkliknout si bližší detaily. 50 REGIONÁLNĚ-GEOLOGICKÝ DRIL Přírodovědecká fakulta Studenti předmětu Regionální geologie ČR se učí charakteristiku základních geologických jednotek na území ČR s důrazem na vývoj Českého masivu. Vyučující potřeboval, aby si studenti mohli zkoušet své znalosti umístění, velikosti, vztahu geologických jednotek k dalším jednotkám. Ve spolupráci s technikem tedy vznikla aplikace, která slouží jak k výuce, tak k testování znalostí v oblasti regionální geologie Českého masivu. Vyučující už nemusí trávit tolik času drilováním geologických jednotek Českého masivu na cvičeních. Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Tento semestr (jaro 2011) jsme spustili drilovací aplikaci pro výuku regionální geologie. Pozitivní efekt jsem měl možnost pozorovat okamžitě. Studenti chodili do vyučovacích hodin, v porovnání s předchozími lety, lépe připraveni a čas ve cvičeních, který jsme dříve museli věnovat opakovanému procvičování polohopisu, jsme nyní mohli využít k lepšímu pochopení souvislostí.“ – Mgr. Vojtěch Šešulka Studenti hledají a označují na mapě náhodně zvolené jednotky českého masivu. V režimu „Prohlížení mapy“ se mohou podrobně s Českým masivem seznámit a oblasti se naučit. Zpracováno pro Mgr. Vojtěcha Šešulku, Ph.D. 51 SBÍRKA ŘEŠENÝCH PŘÍKLADŮ Z MATEMATICKÉ ANALÝZY Přírodovědecká fakulta Vyučující se svými kolegy sestavil rozsáhlou sbírku dvou oblastí matematické analýzy: Diferenciální počet funkcí jedné proměnné a Integrální počet funkcí jedné proměnné. Sbírka však byla v podobě PDF souboru, kde bylo vidět zadání a hned pod ním i řešení. Vyučující tedy ve spolupráci s techniky připravili webovou podobu, která umožňuje přidání interaktivních prvků. Příklady a jejich řešení lze přehledně rozbalovat a sbalovat, student se tedy ve sbírce mnohem lépe orientuje a může si zobrazit jen zadání příkladu, vyřešit si jej, aniž by byl ovlivněn řešením. To si potom rozklikne pro porovnání svého řešení. Příklady lze ve sbírce pohodlně vyhledávat a v bočním menu přepínat jejich sbalení a rozbalení. Interaktivní sbírka řešených příkladů umožňuje příklady přehledně sbalovat a rozbalovat. Příklady doplňuje teorie přímo ve webové učebnici, definice, věty a tvrzení jsou barevně odlišeny. Zpracováno pro Mgr. Petra Zemánka, Ph.D. 2015, Informační systém Masarykovy univerzity http://is.muni.cz/