Proč měnit výuku v posluchárně za výuku za počítačem? Mgr. et Mgr. Naďa Štachová, Ph.D. Motivace • snížení hodinové dotace výuky českých právních dějin po nové akreditaci • snaha zachovat přednášky ze starších českých právních dějin alespoň jako PVP • a zároveň využít příležitosti, které pro dějiny nabízí výuka formou e-learningu Proč e-learning? • e-kurz bylo možno zavést jako PVP i přesto, že se s ním při akreditaci nepočítalo • možnost oslovit větší počet studentů než umožňuje seminární výuka • výzva, jak pojmout hromadnou výuku • výzva, jak pasivitu nahradit aktivní účastí, která bude oběma stranám vyhovovat • specificky pro dějiny: zdůraznění kritické práce s pluralitou odborných textů a rozvíjení odborných vědeckých dovedností studentů O kurzu • Na PF jde o pilotní projekt • Kromě e-kurzu možnost absolvovat seminář • Forma: PVP, 1 kredit, 7 modulů (1+6) za semestr, diskusní fórum, poznámkové bloky • Struktura modulů: vybraná témata uvozuje odborný text, na nějž navazuje povinná a doplňující literatura • Zápočet za: min. 6 anotací k povinně zadaným textům, vyplnění ankety • Frekvence modulů: 1 x za 14 dní (10 dní na vložení anotace do DF, 4 dny na opravu) • Hodnocení: slovní, v rámci diskusního fóra, bodové hodnocení je přenášeno do poznámkových bloků Literatura Úkol Diskuse Úvodní odborný text Cíle kurzu • naučit studenty číst odborný text a dále s ním pracovat (analyzovat jej, vyhmátnout podstatné myšlenky, rozpoznat metodu, prameny, o něž se autor opírá, a jeho argumentaci) • být schopen jasně strukturovat své myšlenky do podoby ucelené anotace k odborným textům • naučit studenty využívat e-prostředí jako podporu ke studiu • rozvíjet tvůrčí myšlení studentů • předávání znalostí způsobem, který staví na aktivním přístupu učitele i studentů Časová náročnost • Velká variabilita dle obsahu kurzu, stádia připravenosti i počtu vyučujících • Kurz je potřeba připravovat s větším časovým předstihem • Důležitá i forma, parametry, funkčnost Koncept •Administrativa •Komu určen •Tým učitelů •Metody •Osnova kurzu Příprava •Sestavení textů •Materiály •Technická realizace •Propagace Výuka • Průběžná kontrola • Aktualizace • Komentáře Hodnocení • Zápočty • Anketa • Přepracování konceptu 6 měsíců 3 měsíce semestr 1-2 týdny Průběžné aktualizace • nutná kontrola: • A) nastavení diskusního fóra • B) zveřejnění jednotlivých modulů v interaktivní osnově a přístupnosti materiálů • C) možnosti nahlížet do poznámkových bloků Zpětná vazba • Je poskytována v komentářích v rámci diskusního fóra • Podstatnou součástí evaluace (studenti ji vyžadují a oceňují) • Na závěr kurzu vytvořena anketa prostřednictvím aplikace Google Výhody a nevýhody Výhody: •pro více studentů •časová flexibilita a úspora do budoucna •kreativní prostředí, které může studenty silně motivovat k dalšímu studiu •poskytnutím zpětné vazby je výuka individualizovaná •možnost testování konkrétních znalostí •rozvíjení schopnosti formulovat vlastní názory, odborně se vyjadřovat a analyzovat odborný text Nevýhody: •velká časová náročnost na přípravu •nutnost pravidelné průběžné kontroly •nemožnost osobního kontaktu se studenty •časté komunikační problémy při potížích Perspektivy • E-learningový kurz plně nenahradní seminární výuku, bude vždy podpůrný a rozšiřující • Z toho vyplývají tyto možnosti rozvoje: • Práce s obsahem, obohacování materiálů, nové moduly • Práce s formou, zpřehledňování interaktivní osnovy, grafika • Práce se studenty, nové druhy úkolů, testování Děkuji za pozornost