Ak#vizace studentů v seminářích: Propojení e-learningových a tradičních metod Zuzana Ringlerová Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií, FSS MU 1) Co se děje před seminářem… a)  Mul#ple choice otázky na zadanou literaturu b)  Studen# vkládají diskusní otázky a) Mul#ple choice otázky •  Cíl: Mo#vovat studenty k přečtení literatury •  Nástroj v ISu: Odpovědníková otázka typu “r” Příklad: Which theory posits the smallest role for the public in policymaking? a. Par9cipatory democra9c theory b. Pluralist theory c. Elite democra9c theory Výhody a nevýhody •  Výhody: – Poměrně nenáročné na čas – automa#cké opravování – Dobrý poměr cena/výkon – Dají se použít opakovaně •  Nevýhody: – Netestují hlubší pochopení textu Jak zadat sadu otázek do ISu? •  Záznamník učitele à Odpovědníky à Sady otázek •  “Založit novou sadu” ... •  “Plnit sadu testových otázek” à Textovým editorem Příklad: Which theory posits the smallest role for the public in policymaking? :r1 Par#cipatory democra#c theory :r2 Pluralist theory :r3 Elite democra#c theory :r3 ok -- b) Diskusní otázky •  Studen# vymyslí 2 diskusní otázky – Nebo nové výzkumné otázky •  Cíl: mo#vovat ke čtení a k přemýšlení •  Nástroj v ISu: odpovědníková otázka typu “a” Výhody a nevýhody •  Výhody: – Testuje hlubší pochopení textu – Nuf studenty o textu přemýšlet – Umožňuje mi vidět, jak studen# literaturu chápou •  Nevýhody: – Opravování není automa#cké – Někdy se nehodí pro čistě učebnicové texty – Vhodnější pro pokročilejší či magisterské kurzy Hodnocení diskusních otázek •  Hodnocení je “ruční” - splnil/nesplnil – Snazší hodnocení takto: •  “Správa odpovědníku” à à (dole) “Obfžnost” à Vybrat odpovědník à à “Chci hodno#t do pozn. bloku... ” 2) Co se děje na semináři… a)  Kar#čky se jménem b)  Náhodné vyvolávání c)  Práce s ve skupinkách a) Kar#čky se jménem •  Snižují bariéru •  Snazší zapamatování jmen studentů b) Náhodné vyvolávání •  Nemluví dobrovolníci ale učitel vyvolává (náhodně) à Par#cipaci si vyzkoušejí všichni •  Vytváří příznivé prostředí à  I méně odvážní se nebojí mluvit •  Lze použít i ve velkém kurzu (100+) c) Práce ve skupinkách •  Skupinky 4-6 členů – Lze použít i ve středně velkých kurzech (±40) •  Diskusní otázky – Možno vybrat otázky vložené studenty do ISu •  Práce s handouty Conserva#ve Liberal Par3es Voters Liberal Q: Are par3es more liberal or more conserva3ve than their voters? Explain your answer. Zdroj obrázku: Costello, Rory, Thomassen, Jacques, and Mar#n Rosema. 2012. European Parliament Elec#ons and Poli#cal Representa#on: Policy Congruence between Voters and Par#es. West-European Poli9cs, Vol. 35, No. 6, 1226–1248. Shrnuf •  E-learningové nástroje: – Mul#ple choice otázky – Diskusní otázky •  Tradiční nástroje – Kar#čky se jménem – Náhodné vyvolávání – Práce ve skupinkách Děkuji za pozornost a těším se na Vaše dotazy