Využití e-learningových nástrojů ve výuce statistiky pro psychology Helena Klimusová, Psychologický ústav FF MU • dvousemestrální kurz Statistické metody • studijní materiály uspořádány v interaktivních osnovách • powerpointové prezentace přednášek a cvičení • video prezentace postupů zadávání a interpretace statistických procedur • domácí úkoly i zkoušení s využitím odpovědníků a odevzdáváren Interaktivní osnovy • uspořádání materiálů po týdnech výuky • chronologicky i v rámci jednotlivých témat • obsahuje prezentaci přednášky, cvičení, odkazy na doplňující zdroje, datové soubory pro cvičení, video prezentaci vybraných příkladů ze cvičení, zadání domácího úkolu včetně datových souborů, odkaz na odevzdávárnu • podobně u zkoušení Interaktivní osnovy Interaktivní osnovy Videoprezentace • vybrané příklady z každého cvičení • obsahují postup zadávání statistické procedury i interpretace výsledků • zpracovány s technickou podporou CVT FI MU Videoprezentace Odpovědníky • využívány pro zadávání cvičení, domácích úkolů i ověřování znalostí • v domácích úkolech včetně zpětné vazby o správnosti řešení Domácí úkoly Vzorové výzkumné zprávy • ve druhém semestru je výstupem domácích úkolů zpracování výsledkové části výzkumné zprávy • po termínu odevzdání mají studenti zpřístupněn soubor s tzv. vzorovou výzkumnou zprávou, zpracovanou buď vyučujícími nebo některým ze studentů Vzorové výzkumné zprávy Vzorové výzkumné zprávy Zkoušení pomocí odpovědníků - test • položky s nucenou volbou (jedna správná odpověď, zatrhněte vše, co platí, výběr z rolovacích menu) • doplnění krátkého textu (výsledků) • typy úloh • ověřování teoretických znalostí (např. označení správného vzorce výběrové chyby, definice hladiny významnosti) • volba postupu statistické analýzy • interpretace výstupů Zkoušení pomocí odpovědníků - test Zkoušení pomocí odpovědníků - test Zkouška • test • komplexní příklad, náhodně vylosovaný z banky zadání (sada otázek, odpovědník vybírá jednu otázku náhodně) • zpracování výsledkové části výzkumné zprávy • na závěr ústní rozprava nad výstupovým souborem a zprávou Pozitiva z pohledu učitele • plynulý průběh seminářů díky uspořádání materiálů pro cvičení v interaktivních osnovách • možnost poskytovat alespoň obecnou zpětnou vazbu k domácím úkolům • usnadnění zkoušení (v předmětu zapsáno zpravidla kolem 80 studentů) • materiály přehledně na jednom místě • možnost průběžného procvičování a opakování (domácí úkoly, videa) • realistická zkouška (testuje znalosti a dovednosti, které dále využijí) • možnost vrátit se k e-learningovým materiálům i po absolvování předmětu Pozitiva z pohledu studentů Průzkum u absolventů předmětu • po 3 semestrech od ukončení kurzu • nereprezentativní anketa (z 86 oslovených reagovalo 46) • otázky na využití materiálů, přínos e-learningu + možnost volného doplnění Co studenti využívají? velmi často často občas vůbec Jak hodnotí přínos? velmi přínosné přínosné spíše zbytečné nevyužil/a jsem Celkové hodnocení Jak celkově hodnotíte e-learningové nástroje v kurzu statistiky? • 10 osob (21.7%) přínosné • 36 osob (78.3%) velmi přínosné Z volných výpovědí Za e-learningové materiály jsem opravdu vděčná, neumím si představit bez nich skládat zkoušku, vracím se k nim doteď i po ukončení předmětu. Moc děkuji, že jste si s tím dali tu práci. K Vašemu e-learningu se jistě vrátím, až budu dané věci potřebovat. Ač jsem pracovala se všemi e-learningovými nástroji, přesto jsem často potřebovala látku ještě "dovysvětlit" - většinou od zkušenějších spolužáků. E-learningové materiály jsem nicméně velmi oceňovala. E-learningové nástroje v kurzu statistiky mi přišly přínosné a též dostatečně přehledné. Zkouška mi velice vyhovovala, opravdu ověřuje praktické znalosti statistické analýzy. Nebo spíše je jako jediná podobná reálnému využití znalostí. VideaCením si toho, že jste si dali s instruktážními videi takovou práci a určitě je využiji i teď při vyhodnocování dat bakalářské práce. Obzvlášť kladně hodnotím video prezentace. Ty jsou skvělé. Nejvíc mi pomáhala videa. Video prezentace byly skvělý nápad, velice oceňuji možnost vracet se k nim jak během studia potřebného ke splnění zkoušky, tak i mnohokrát po ukončení předmětu. Pro přípravu na zkoušku byly přínosné ppt prezentace a moc moc oceňuji videa, ta byla rozhodně k nezaplacení a pomohla hodně. Instruktážní videa jsou opravdový skvost, myslím, že se k nim budu vracet, dokud se k nim v ISu dostanu. Musím říct, že tento předmět byl pro mě velice náročný. Nejužitečnější byly videoprezentace, bez těch bych předmět asi nezvládla. Děkuji za pozornost