STRATEGIE E-LEARNINGU Masarykovy univerzity 2018-2020 Jitka Daňková 1 Strategie e-learningu Masarykovy univerzity 2018-2020 ▪ Strategie, cíle a nástroje pro oblast e-learningu, ▪ předložen prorektorem Michalem Bulantem Radě IT, ▪ po připomínkovém řízení schválen Radou IT, vedení vzalo dokument na vědomí. 2 2020 Vize „Používat technologie ve výuce s rozvahou a s důvěrou, efektivně a kreativně tak, abychom u studentů rozvíjeli jejich znalosti a zkušenosti.“ Hlavní myšlenky ▪ Vznik jakýchkoliv e-learningových aktivit je v první řadě podmíněn intenzivní prací autorů – pedagogů. ▪ Respekt a důvěra v pedagogy, jejich znalost potřeb studentů a jejich didaktické záměry. ▪ Blended e-learning (blended learning); důraz na prověřený vztah učitel- student. ▪ Vhodně cílená volba, nikoliv nařízení. 4 Hlavní myšlenky ▪ Vznik jakýchkoliv e-learningových aktivit je v první řadě podmíněn intenzivní prací autorů – pedagogů. ▪ Respekt a důvěra v pedagogy, jejich znalost potřeb studentů a jejich didaktické záměry. Hlavní myšlenky ▪ Blended e-learning (blended learning). ▪ Důraz na prověřený vztah učitel-student. 6 Hlavní myšlenky ▪ Vhodně cílená volba, nikoliv nařízení. 7 Strategické priority 8 TECHNOLOGICKÉ ZÁZEMÍ STUDENTI A VEŘEJNOST TVŮRČÍ ČINNOST Priority v oblasti technologického zázemí ▪ Stabilita, dostupnost, kontinuita. ▪ Přívětivost prostředí. ▪ Revize procesů (složitost, intuivnost ovládání,…). ▪ Vlastnictví e-learningu. ▪ Odstraňování administrativních překážek. ▪ Podpora nástrojů pro kolaborativní výuku a spolupráci studentů. ▪ IT gramotnost, vzdělávání. 9 TECHNOLOGICKÉ ZÁZEMÍ Konkrétně ▪ Školení zaměstnanců, informační a vzdělávací akce. ▪ User experience, nový design, analýzy procesů, uživatelská testování. ▪ Podpora zpracování výukových pomůcek na půdě univerzity v režimu zaměstnaneckých děl. ▪ Digitalizace administrativy výuky. ▪ Peer assesement. 10 TECHNOLOGICKÉ ZÁZEMÍ Priority v oblasti tvůrčí činnosti akademiků ▪ Příklady dobré praxe, inspirace, sdílení zkušeností. ▪ Rozvážná reflexe moderních trendů. ▪ Naslouchání potřebám, analýza podnětů. ▪ Důvěra a volnost ve výběru technologií a metod. ▪ Vzdělávání v oblasti autorských práv. ▪ Data z e-learingových aktivit pro rozhodování. ▪ Metodiky, postupy pro vyhodnocení e-learningových dat. 11 TVŮRČÍ ČINNOST Konkrétně ▪ Katalog e-learningu na Elportále. ▪ Metodické materiály, prezentace. ▪ Katalog technologií ve výuce. ▪ Akademická diskuze vhodnosti moderních trendů v e-learningu. ▪ Zpracování multimédií a interaktivity techniky. ▪ Poskytnutí dat z e-learingových aktivit pro rozhodování (analýzy otázek, korelace známek, rozdíly mezi seminárními skupinami). 12 TVŮRČÍ ČINNOST Priority v oblasti vztahů se studenty a veřejností ▪ Analýza možností a nástrojů pro daty řízené vzdělávání. ▪ Analýza možnost pro včasné rozpoznání neúspěchu studentů. ▪ Analýza možností pro vizualizaci studijního postupu v předmětu. ▪ Multimediální výukové publikace, e-kurzy pro popularizaci oborů a předmětů, vzdělávání široké veřejnosti. 13 STUDENTI A VEŘEJNOST Konkrétně ▪ Analýzy nástrojů pro daty řízené vzdělávání a příprava. ▪ Právní analýza možností sdílení dat o studentech. ▪ Multimediální publikace pro veřejnost. ▪ Podpořit učitele při pořádání e-learningových aktivit, které zapojí středoškolské studenty (olympiády, kroužky pro středoškoláky). 14 STUDENTI A VEŘEJNOST Závěrem „O jeden základní pilíř se ale e-learning opřít může. Je jím osobnost pedagoga. Právě učitelé hrají v e-learningu klíčovou roli… směřování e-learningu v následujících letech by mělo učitele plně respektovat a důvěřovat jim.“