PŘÍPADOVÉSTUDIE REALIZOVANÝCH VÝUKOVÝCH POMŮCEK 2 OBSAH ÚVOD 4 JAK NA NOVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY 5 LÉKAŘSTVÍ 6 Animace buněčné a molekulární biologie a genetiky 7 Videozáznam gynekologické operace 10 Interaktivní embryologický atlas člověka 11 Obrázkové drag and drop otázky z mikrobiologie 14 Výuková schémata z imunologie 16 Vyhledávání elementů ve snímcích mozkomíšního moku 18 MATEMATIKA A INFORMATIKA 20 Testování matematiky v oblasti počítačové grafiky 21 Sbírka řešených videopříkladů 23 Testy z logiky a přirozeného jazyka 25 Prezentace a schémata pro operační systémy 28 VĚDY O ZEMI, ATMOSFÉŘE, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 30 Skenovací testy z Pánevní analýzy 31 Webová učebnice Fyzická geografie 33 Rozcestník materiálů pro Praktikum z fyziky plazmatu 35 Databáze motivačních úloh 37 Tutoriály pro Cvičení ze strukturní biologie 39 SPOLEČENSKÉ VĚDY A PRÁVO 41 Interaktivní prezentace pro Kurz projektového managementu 42 Interaktivní mapa lidských práv 44 Japonský buddhismus v obrazech 46 Dějiny českého státu a práva do roku 1620 48 Videotrénink interakcí pro Sociální práci s rodinou 50 Odevzdávání úkolů z Občanského práva 52 Animace schvalovacích procedur v evropské unii 54 Organizace předmětu Integrativní speciální pedagogika 56 JAZYKY 60 Drilovací učebnice pro jazyková cvičení z francouzštiny 61 Webová učebnice Wortbildung: Umriss der Theorie mit Übunge 63 SPORT 65 Webová učebnice Závodivé pohybové aktivity a činnosti 66 Diskuze o aplikovaných pohybových aktivitách 68 Skenovací testy ze školního poradenství a managementu 71 Instruktážní video základních prvků plážového volejbalu 73 4 ÚVOD Výukové pomůcky, jejichž ukázky a případové studie jsou prezentované v tomto materiálu, jsou výsledkem spolupráce vyučujících (odborný obsah) a techniků (technické zpracování) poskytujících uživatelskou podporu při vývoji elektronických výukových pomůcek na MU. Cílem materiálu je poskytnout inspiraci a lepší představu o tom, co může vyučující MU od techniků požadovat, chce-li studentům ke studiu poskytnout moderní elektronické studijní materiály s multimédii. Pokud Vás některá z výukových pomůcek zaujala a chcete něco podobného využívat ve svém předmětu, rádi Vám pomůžeme. Služby jsou při splnění podmínek pro vyučující MU zdarma. Pracovníky uživatelské podpory můžete kontaktovat e-mailem na adresách Servisní středisko pro e-learning servistech@fi.muni.cz Tvorba studijních webů, publikací pro tablety a mobilní zařízení, animací 2D a 3D objektů, multimediálních odpovědníků, obrázků, schémat, prezentací apod. E-technici etech@fi.muni.cz Tvorba elektronických opor výuky (e-learningu) pomocí nástrojů, které jsou součástí Informačního systému MU. Technici (e-technici a Servisní středisko pro e-learning) se podílejí na realizaci projektu Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení, který je spolufinancován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (Evropský sociální fond) a ze státního rozpočtu ČR. Projekt je zaměřen na tvorbu interaktivních a multimediálních studijních opor v Informačním systému MU s cílem zkvalitnit výukový proces a je realizován v období 6/2012 až 5/2015. O používání a tvorbě elektronických podpor pro výuku více na Elportále http://elportal.cz/, stránkách o e-learningu na Masarykově univerzitě. JAK NA NOVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY Průběh spolupráce vyučujících se Servisním střediskem pro e-learning na MU JAK NA NOVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY JAK NA NOVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY Kontakt na Servisní středisko pro e-learning na MU | http://is.muni.cz/stech/servistech@fi.muni.cz 1a VYUČUJÍCÍ NENÍ SPOKOJENÝ SE ZPRACOVÁNÍM SVÝCH STÁVAJÍCÍCH MATERIÁLŮ Hm... Moje studijní materiály nejsou moc pěkné a nemají přehlednou strukturu, potřebují změnu... 1b VYUČUJÍCÍ MÁ NÁPAD NA TO, ČÍM BY CHTĚL OBOHATIT SVÉ STUDIJNÍ MATERIÁLY To by bylo výborné, kdyby tento proces byl animovaný a dostupný studentům přes webové stránky. Ale jak to zrealizovat? 1c VYUČUJÍCÍ NARAZIL NA MATERIÁL ZPRACOVANÝ SERVISNÍM STŘEDISKEM NA MU A PŘEMÝŠLÍ, ŽE BY TAKOVÉ ZPRACOVÁNÍ TAKÉ CHTĚL Ta kolegyně má ale pěkně zpracované studijní materiály. Takové bych také chtěl mít... 2 VYUČUJÍCÍ KONTAKTUJE TECHNIKA servistech@fi.muni.cz Dobrý den, měl bych zájem o inovaci mých studijních materiálů... 3 SCHŮZKA TECHNIKA S VYUČUJÍCÍM 4 TECHNIK POSTUPNĚ ZPRACOVÁVÁ NOVÝ STUDIJNÍ MATERIÁL A POKUD JE POTŘEBA, DOMLOUVÁ SE S VYUČUJÍCÍM NA DALŠÍ SCHŮZCE 5 STUDENTI VYUŽÍVAJÍ NOVĚ ZPRACOVANÝ STUDIJNÍ MATERIÁL LÉKAŘSTVÍ 7 ANIMACE BUNĚČNÉ A MOLEKULÁRNÍ BIOLOGIE A GENETIKY Vpředmětech buněčné a molekulární biologie a genetiky je mnoho složitých a komplexních procesů, které není jednoduché studentům vysvětlit. Vyučující těchto předmětů se ve  spolupráci s techniky rozhodla nejobtížnější procesy a  témata pro  studenty zpracovat do podoby názorných animací. Jednotlivé animace obsahují přehledné popisky, jsou fázované a ve vhodných místech jsou doplněny například i snímky z mikroskopických preparátů, aby si studenti dokázali představit, jak dané buňky či procesy vypadají právě pod mikroskopem. Téma Kultivace buněk je zpracováno formou výukového filmu, který je doplněn animací přímo ve videu. Studenti tak získali komplexní výukový materiál, který jim slouží pro studium i přípravu na zkoušky i na semináře. Lékařská fakulta Studenti mají v předmětu k dispozici animace buněčné a molekulární biologie a genetiky. Jedná se převážně o znázornění procesů na úrovni buněk či DNA, které by z nákresů a textů byly pro studenty jen obtížně pochopitelné. Animace jim výrazně pomáhají při studiu těchto procesů a jejich správnému pochopení. 8 Podkladem pro jednotlivé animace byly především obrázky z  internetu, nákresy vyučující a osobní konzultace s  echnikem, na kterých si technik značil podle komentáře vyučující, jak má daný proces probíhat. Drobné korekce a  pravy již zpracovaných animací potom vyučující posílala přes e-maily. Všechny animace jsou umístěny ve webu spolu s doplňujícími texty a informacemi. Vyučující z jednotlivých předmětů z interaktivní osnovy či prezentací odkazuje animaci, která se vztahuje k právě probíranému tématu. Na souhrnném webu ale mají studenti možnost prohlédnout si i další animace a  rocesy, z  ichž mnohé obsahují i fotografie mikroskopických preparátů, tak jako animace na obrázku. 9 Součástí animací jsou i kreslená schémata, nebo srovnání jednotlivých buněk. Vyučující spolu s techniky také vytvořila výukový film Kultivace buněk, který obsahuje přímo ve videu i animaci laminárního proudění, využívaného pro sterilní práci s buňkami. 10 VIDEOZÁZNAM GYNEKOLOGICKÉ OPERACE Pro studenty předmětu vyučující nechal natočit záznam gynekologické operace „Poševní plastiky s použitím systému NAZCA“. Studenti v záznamu vidí doktorovi „téměř pod ruce“, reálně na sále by takto dobře na operaci neviděli. Celý záznam nechal vyučující opatřit vysvětlujícím zvukovým komentářem, který vyučující natočil v dabovací místnosti. Videozáznam má v  sestříhané podobě 13 minut a je cenným výukovým materiálem pro  studenty předmětu BFGY051 Gynekologie. Pro přípravu záznamu je potřeba, aby si vyučující promyslel, zda chce zaznamenat i přípravné fáze před operací, jednotlivé pomůcky a nástroje nebo návazná vyšetření po operaci. Pokud se jedná o záznamy operací, kamera dokáže zabrat více, než by studenti mohli v dané chvíli na sále vidět, pokud by jen osobně z dálky přihlíželi práci lékaře. Lékařská fakulta 11 INTERAKTIVNÍ EMBRYOLOGICKÝ ATLAS ČLOVĚKA Lékařská fakulta Na začátku unikátního interaktivního embryologického atlasu člověka byla především snaha vyučující zpřístupnit studentům histologické preparáty, ke kterým se jen tak nedostanou. V druhé řadě šlo také o vzbuzení zájmu o obor Histologie a embryologie u mladých studentů. Vyučující shromáždila velké množství dat z různých pracovišť, získala přístup k obrázkům preparátů ve velkém rozlišení či různých formátech. Technici se potom postarali o zpracování do online podoby atlasu, ve kterém si studenti mohou jednotlivé preparáty přibližovat a zobrazovat popisky oblastí v embryu. Některé preparáty museli retušovat kvůli šedým překryvům okrajů sklíček, jiné rozdělit na části, aby umožnili studentům plynulé a rychlé prohlížení i v případě velké datové velikosti celých preparátů. Kapitoly atlasu jsou seřazeny dle vývoje jednotlivých orgánových systémů, v každé části si studenti mohou vybrat z mnoha různých preparátů. 12 U preparátů velké velikosti mají studenti k dispozici několik vybraných možností zvětšení a také vyhledávání jednotlivých oblastí v obrázku prostřednictvím názvu. 13 Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „Ráda bych touto cestou velmi poděkovala celému servisnímu středisku a zvláště Mgr. Marku Stehlíkovi, kteří se podíleli na přípravě multimediální učebnice Interaktivní embryologický atlas člověka pro studenty lékařské fakulty Masarykovy univerzity. Obrátila jsem se na ně již podruhé, vzhledem k předchozí velmi dobré spolupráci, a mohu jen potvrdit, že opět odvedli práci na výbornou. Jsem velmi ráda, že máme odborníky, kteří dokáží vize převést do reality a dát jim podobu, která je na tak vysoké úrovni. Musím říct, že moje vlastní představa o tom, jak bude budoucí dílko vypadat, byla ve výsledku ještě překonána.“ – MUDr. Jana Dumková Režim „Vyzkoušejte se“ umožní studentům zjistit, zda se v preparátu opravdu vyznají a umí rozpoznat jednotlivé vyznačené části. 14 OBRÁZKOVÉ DRAG AND DROP OTÁZKY Z MIKROBIOLOGIE Lékařská fakulta VV předmětech mikrobiologie je potřeba, aby byli studenti schopni definovat význam mikrobiálních nálezů v různých lokalizacích a poznali rozdíl mezi běžnou mikrobiální flórou, přechodnými nálezy, kontaminanty a patogeny v různých lokalizacích. Vyučující předmětu proto pro studenty připravil procvičovací testy, protože i sebelepší výukové materiály nejsou k ničemu, pokud studentům vyučující nedá možnost vyzkoušet si, co se opravdu naučili. Ke každému týdnu mají tedy kontrolní otázky, na které odpovídají elektronicky na počítači z domu nebo z univerzitní počítačové studovny. Sami si tím potvrdí, jestli si něco zapamatovali, nebo nezapamatovali. Vyberou odpověď, a ať je odpověď správná nebo nesprávná, dostanou i zpětnou vazbu. Součástí těchto kontrolních testů jsou i obrázkové otázky s přetahováním doplňovaných textů, které umožňují jinou formu testování studentů než jen textové dotazy. Vyučující si tyto otázky připravoval sám prostřednictvím připraveného editoru. Studenti například přiřazují odpovídající termíny k jednotlivým částem obrázku z archivu Mikrobiologického ústavu. 15 Otázky vyučující připravil pomocí nástroje umístěného na Elportále Masarykovy univerzity. Nástroj vygeneruje kód, který vyučující vloží podle návodu do sady otázek v IS MU. Při prohlídce odpovědí studenti zjistí, které položky měli špat- ně. 16 VÝUKOVÁ SCHÉMATA Z IMUNOLOGIE Na přednáškách z klinické imunologie potřeboval vyučující předmětu často ilustrovat procesy, které se v lidském organismu odehrávají, stejně jako laboratorní techniky, které jsou využívány v diagnostice. Ve spolupráci s techniky tedy připravil sadu výukových schémat, prostřednictvím kterých studenti mnohem lépe chápou jednotlivé imunologické procesy a mechanismy. Schémata jsou barevná a přehledná, aby byla dobře viditelná i ve velkých přednáškových místnostech. Vyučující má nastavené popisky jednotlivých prvků tak, aby si je sám v MS Powerpointu mohl upravit a například překládat do anglického jazyka pro anglicky hovořící studenty. Studenti mají schémata k dispozici ve studijních materiálech v systému, aby je mohli následně využít při samostudiu a přípravě k závěrečné zkoušce. Náhled některých zpracovaných výukových schémat. Popisky jsou v MS Powerpoint připraveny tak, aby si je vyučující sám mohl editovat a také překládat do anglického jazyka. Lékařská fakulta 17 Podkladem pro tvorbu schémat byly především různé materiály z knih, internetu, náčrtky vyučujícího a obrázky. Na osobních schůzkách s kreslířkou vyučující popsal, co potřebuje znázornit a co by mělo být na schématu stěžejní, jaké barvy a  vary budou správně jednotlivé prvky reprezentovat. Následně kreslířka podle instrukcí schéma připravila. Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Spolupráci si velmi chválím, po určité době technici do určité míry pochopili základní strukturu imunitního systému a proto je popis mé představy již poměrně jednoduchou záležitostí. Studenti jsou snad se schématy spokojeni. Pro mne je i výhodou možnost dalších zásahů a modifikací vytvořených prezentací.“ – prof. MUDr. Jiří Litzman, CSc. 18 VYHLEDÁVÁNÍ ELEMENTŮ VE SNÍMCÍCH MOZKOMÍŠNÍHO MOKU Ve cvičení z likvorologie chtěli vyučující předmětu studentům lépe vštípit, které elementy ve snímcích z mikroskopu jsou které. Vybrali sérii zajímavých snímků mozkomíšního moku a ve spolupráci s techniky připravili interaktivní procvičovací testy. Studenti v nich mohou přímo v obrázku zaznačovat jednotlivé elementy a vyhledat tak například podle zadání všechny granulocyty nebo monocyty. Lékařská fakulta Student může v obrázku snímku z mikroskopu označit každou významnou buňku. Vybrané buňky se mu zvýrazní. 19 Při prohlídce odpovědí studenti díky barevnému označení vidí, které elementy označili správně, které zaklikli špatně i ty, které opomněli. Pro tvorbu tohoto typu otázek připravili technici přímo nástroj, který mohou využít další vyučující pro obdobné typy otázek. MATEMATIKA A INFORMATIKA 21 TESTOVÁNÍ MATEMATIKY V OBLASTI POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Vrámci předmětu PV189 Mathematics for Computer Graphics vzniklo 14 odpovědníků a 59 sad otázek s 228 otázkami zaměřenými na matematické výpočty. 12 odpovědníků sloužilo k  procvičení probírané látky po každé přednášce. Studenti odpovědníky skládají v pohodlí domova a ihned po uložení odpovědí je odpovědník automaticky vyhodnocen. Studenti tak mají velmi rychle k dispozici zpětnou vazbu a výsledky a nemusí na ně mnoho dní čekat. Úspěšné složení alespoň 11 odpovědníků na požadovanou hranici bodů se také stalo podmínkou nutnou k přihlášení ke zkoušce. Studenti měli navíc k dispozici i opakovací odpovědník se všemi otázkami a odpovědník s bonusovými úlohami. Náhled elektronického procvičovacího odpovědníku se zpětnou vazbou k uloženým odpovědím. Fakulta informatiky 22 Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Odpovědníky byly zavedeny v rámci reorganizace kurzu novými vyučujícími s cílem přinutit studenty pracovat průběžně, což je zejména u matematických kurzů velmi žádoucí. Do odpovědníků byly zařazeny matematické úlohy, které se objevují při řešení praktických problémů v  očítačové grafice. Studenti zavedení odpovědníků velmi chválili, ať už ve studentské anketě nebo při diskuzích s učitelem.“ – doc. RNDr. Pavel Matula, Ph.D. 23 SBÍRKA ŘEŠENÝCH VIDEOPŘÍKLADŮ Při úpravě studijních plánů na Fakultě informatiky v podzimním semestru došlo ke snížení hodinové dotace základního matematického kurzu. Tato změna zapříčinila zrušení cvičení, na kterých byli dříve studenti seznamováni se složitějšími matematickými příklady, a která také doplňovala teoretickou látku probíranou na přednáškách. Aby vyučující kompenzoval úbytek hodin kontaktní výuky, rozhodl se za pomoci techniků zpracovat ukázkové příklady formou komentovaných videí. Tato videa poté byla v průběhu semestru studentům zpřístupňována v interaktivní osnově kurzu, studenti je tedy mohli sledovat buď přímo v prohlížeči, případně si je stáhnout do počítače. V rámci inovace vzniklo celkem 71 videí s ukázkovým zpracováním matematických příkladů v celkové délce téměř 13 hodin. Vyučující vždy ve spolupráci s technikem nahrál s pomocí kamery pro  každý příklad videozáznam, ve kterém na tabuli postupně psal řešení příkladu, a tento postup komentoval. Na základě natočených videí a dodaných textových zadání technik zpracoval animace, díky kterým je text příkladu čitelnější, než by byl text napsaný na tabuli v samotném videozáznamu. Díky zvolené formě je také možné v případě potřeby dodatečně změnit či nahradit části výpočtů a lépe zdůraznit právě probíranou část příkladu. Fakulta informatiky 24 Z animace postupného odkrývání příkladů poté technik vytvořil videa, do kterých vložil a synchronizoval zvukový záznam z původní nahrávky, ve kterém upravil drobné přeřeky a hluchá místa. Výsledná videa poté vyučující zkontroloval a případné chyby technik upravil. Delší chybné úseky bylo možné nahrát znovu a v animaci jen nahradit konkrétní část. 25 TESTY Z LOGIKY A PŘIROZENÉHO JAZYKA Vyučující vytvořily pro studenty předmětu OJ434 Logika a přirozený jazyk interaktivní osnovu, která slouží jako přehledný rozcestník všech důležitých informací i dokumentů. Studenti mají z osnovy odkazovány především elektronické testy k  procvičování znalostí, studijní texty, prezentace a jsou tam i otázky k zamyšlení ke každému tématu. Stěžejní inovací v předmětu potom bylo vytvoření procvičovacích elektronických testů ze specifických zadání. V předmětu studenti využívají logických značek a znaků, které je potřeba specificky vyhodnocovat. Zpracování elektronických testů se systémem vyhodnocování umožnilo zpřístupnit studentům spoustu procvičovacích testů, na kterých mohou zjistit, zda látce opravdu rozumí. V testech studenti vyplňují pravdivostní tabulky. Aby mohli správně zadávat speciální znaky, vytvořili pro ně technici vyjížděcí klávesnici, která se ukazuje u každého políčka a nabízí vložení speciálních potřebných znaků. Bez této klávesnice by nebylo možné tyto typy otázek vhodně testovat. Filozofická fakulta 26 Ve spolupráci s vyučující technik vytvořil speciální vyhodnocovací program pro typ otázek zabývajících se vyhodnocovacími stromy. Student může přidávat a vyplňovat jednotlivé uzly, aby bylo vidět, jak došel k výsledku, že argument je nebo není deduktivně platný. Vyučující při vyhodnocování vidí postup studentů a mohou snadno vypozorovat, kde studenti dělají nejčastější chyby a  tyto jevy se potom ve výuce zaměřit více. Všechny důležité informace mají studenti přehledně umístěné v interaktivní osnově, ze které jsou odkazovány elektronické testy k procvičování znalostí, studijní texty a pre- zentace. 27 Jak k inovaci přistupovali studenti? „Studenti inovaci ve formě interaktivní osnovy s podpůrným studijním materiálem a možností procvičování hodnotili velmi kladně. K předmětu stále chybí učebnice v češtině a počet studentů ve výuce neumožňuje průběžné procvičování látky v hodině, proto pro ně, podle jejich vlastních slov, byla především automaticky vyhodnocovaná cvičení velmi užitečným nástrojem pro přípravu na závěrečný test.“ – Mgr. Hana Strachoňová Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „Spolupráci s e-techniky a s-techniky hodnotím kladně. Především jsem ocenila rychlou reakci na moje požadavky při technické zpracování cvičení a ochotu členů týmu k diskuzi nad konkrétní podobou materiálu. S výslednou podobou cvičení jsem byla vždy spokojená. Dále bych ráda ocenila práci Mgr. Baštářové, která mi byla po celou dobu k dispozici v četných případech mé bezradnosti při práci s navigací v informačním systému MU, a to jak v podobě rychlé rady přes e-mail, tak osobní asistence přímo na fakultě. Jsem přesvědčená o tom, že inovace předmětu se pozitivně projevila na výsledcích studentů při konkrétních úkolech v závěrečném testu.“ – Mgr. Hana Strachoňová 28 PREZENTACE A SCHÉMATA PRO OPERAČNÍ SYSTÉMY Vpředmětu se vyučující zaměřuje na schopnost studenta porozumět a vysvětlit základy architektur operačních systémů, správy procesů, správa paměti, ovládání vstupů a výstupů, souborových systémů. Vyučující dříve používal prezentace, ve kterých byla umístěna rozličná schémata i tabulky v různých zpracováních a v různé velikosti. Technik schémata přepracoval, sjednotil a upravil barevnost i kontrast tak, aby byla dobře čitelná. Celkem bylo takto upraveno 120 schémat a tabulek ve 13 PPT prezentacích. Dále vzniklo celkem 12 animací, které ilustrují složité procesy a děje. Jednotlivé animace může vyučující pohodlně spouštět přímo v prezentacích. Schémata a celé výukové prezentace v předmětu jsou přepracována, sjednocena barevně i kontrastně tak, aby byla pro studenty dobře čitelná a přehledná. Několik schémat je zpracováno do podob animací. Fakulta informatiky 29 Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Při přípravě prezentací se mi spolupracovalo velice dobře, s výsledkem jsem spokojen a i studentům se výsledek líbí.“ – Ing. Mgr. et Mgr. Zdeněk Říha, Ph.D. VĚDY O ZEMI,ATMOSFÉŘE, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 31 SKENOVACÍ TESTY Z PÁNEVNÍ ANALÝZY Inovace v předmětu Pánevní analýza obsáhla zavedení skenovacích testů na zkoušení studentů. Tato možnost byla zvolena i z důvodu nedostatku počítačových učeben na katedře geografie. Vyučující sestavil rozsáhlou databázi otázek, z nichž mnohé obsahují i obrázky. Z databáze se generuje zadání testu k tisku, přičemž každé je unikátní a zabraňuje tak opisování. Studenti v obyčejné učebně zaznačují do speciálního skenovacího formuláře správné odpovědi. Test je potom automaticky vyhodnocen. Studenti mají velmi rychle zpětnou vazbu a výsledky k dispozici a nemusí na ně mnoho dní čekat. Učitel potom za pomoci analytických nástrojů zjišťuje, které otázky dělají studentům největší potíže a na které jevy by se ve výuce měl zaměřit. Mnohé otázky obsahují obrázky a student na jejich základě vybírá správné tvrzení. Přírodovědecká fakulta 32 Studenti na zkoušce obdrží skenovací odpovědní arch, na který zaznačují správné odpovědi otázek ze zadání. Po skončení testu se všechny archy hromadně naskenují a vyhodnotí v Informačním systému. Studenti mají výsledky testu a spolu s náhledem na naskenovaný arch rychle k dispozici. Ve správci souborů je umístěna studentům nepřístupná složka, ve které jsou uloženy všechny testové otázky (zelené ikonky) a popisy odpovědníků (modré ikonky) definující výslední podobu testů. 33 WEBOVÁ UČEBNICE FYZICKÁ GEOGRAFIE Webová učebnice se zabývá dvěma tématy: klimatologií a hydrogeografií. Studenti ze studijních textů zjistí například, jak vypadají základní nástroje jako jsou pyranometr či solarimetr. Vše je názorně doplněno fotografiemi a na konci každé kapitoly jsou uvedeny klíčové pojmy a kontrolní otázky či úkoly k tématu. Složité meteorologické jevy, jako jsou například cyklona, anticyklona, teplá či studená fronta technici zpracovali podle podkladů učitele do podoby názorných animací. Celkem webová učebnice obsahuje 15 HTML stran, 225 obrázků a schémat, 5 názorných 3D animací a 4 PDF přílohy. Webová učebnice obsahuje 13 kapitol z oblasti klimatologie a hydrogeografie. Texty jsou doplněny cca  200 obrázky či schématy nebo fotografiemi. Každé téma je zakončeno sadou kontrolních otázek a úkolů. Pedagogická fakulta 34 Vybrané složité procesy cirkulace atmosféry jsou znázorněny pomocí 3D animací, aby studenti názorně pochopili, co se v daném procesu odehrává. 35 ROZCESTNÍK MATERIÁLŮ PRO PRAKTIKUM Z FYZIKY PLAZMATU Vyučující se v předmětu zaměřil na širokou inovaci studijních materiálů a vytvořil interaktivní osnovu, která slouží jako rozcestník pro všechny studijní materiály, organizační pokyny a další informace týkající se předmětu. Studenti tak mají všechny materiály na jednom místě a nemusí se bát, že jim cokoliv unikne. Pokud se student nemůže účastnit výuky, v osnově nalezne vše, co bylo probrané, včetně pokynů a úkolů. Důležitou součástí studijních materiálů jsou návody ve formátu .pdf, ke kterým student přistupuje přes interaktivní osnovu. Návody slouží k vypracování praktických úkolů. Studenti materiály mohou používat pouze elektronicky, ale díky vhodnému formátu si je mohou také vytisknout. Studenti tak mají k dispozici na jednom místě vše, co potřebují k vypracování praktických úkolů, od teoretické přípravy, přes zadání až po návody. Náhled na jednu z podosnov interaktivní osnovy. Student má k dispozici výklad s obrázky, zadání úkolu a návod v .pdf formátu. Přírodovědecká fakulta 36 Náhled na interaktivní osnovu se sbalenými podosnovami, vidět pouze názvy podosnov. Student má možnost nastavit, kterou podosnovu chce mít rozbalenou (typicky ty, které čekají na nastudování) a kterou sbalenou (typicky ty, které již umí, nebo ho teprve čekají). Učitel v interaktivní osnově vytvořil 9 podposnov, z toho 7 slouží přímo jako učební text, 2 jsou organi- začně-informační. Součástí studijních materiálů je také 9 návodů ve formátu .pdf, které slouží jako pomůcka ke cvičení. Studenti k návodům přistupují přes interaktivní osnovu, kde mají na jednom místě všechny potřebné informace a zadání úkolů. Na obrázku je náhled jednoho takového návodu s obrázkem. 37 DATABÁZE MOTIVAČNÍCH ÚLOH Pedagogická fakulta Jedním z cílů studia budoucích učitelů chemie je naučit studenty účinně motivovat své budoucí žáky a přimět je myslet interdisciplinárně, nejen pouze na úrovni jediného vyučovacího předmětu. Vyučující předmětu připravili ve spolupráci s techniky webové učebnice s databází dvouoborových úloh procvičujících učivo chemie v kombinaci s přírodopisem v jedné učebnici a učivo chemie v kombinaci se zeměpisem v druhé učebnici. Aby studenti mohli databázi efektivně využívat, mají k dispozici vyhledávání podle zadaných kritérií a mohou si omezit pracovní listy s motivačními úlohami podle tématu, formy úlohy, obtížnosti či časové náročnosti. Lépe tak vyberou vhodnou úlohu pro jejich vyučovací hodinu. Náhled systému, který umožní studentům vyhledat si pracovní list podle zadaných kritérií. Pracovní listy jsou k dispozici jako zadání pro žáky, tak je zde k dispozici i řešení pro učitele. 38 Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „E-technici mi vyšli maximálně vstříc a upravili databázi doslovně „na míru“. O existenci učebice jsem v září 2013 informovala také učitele chemie z praxe. Od té doby jsou obě části databáze (chemie-přírodopis, chemie-zeměpis) navštěvovány každá přibližně 25–35x za měsíc. Jsem tímto velmi spokojená, protože materiál našel uplatnění nejen mezi vysokoškolskými studenty, ale slouží také absolventům studia učitelství chemie a došel tak naplnění svého poslání.“ – doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. Databáze obsahuje rozmanité pracovní listy, které mohou studenti využívat při své praxi na školách. Grafika je přizpůsobena tomu, aby tisk pro všechny studenty nebyl kvůli barvám příliš nákladný. 39 TUTORIÁLY PRO CVIČENÍ ZE STRUKTURNÍ BIOLOGIE Přírodovědecká fakulta Cílem cvičení je, aby se studenti naučili ovládat vybrané volně dostupné webové nástroje, programy a databáze pro studium struktury, dynamiky a funkce proteinů. Měli by například umět zobrazit a analyzovat strukturu biomolekul, identifikovat funkčně významné oblasti proteinů či predikovat strukturu proteinů. Aby tento cíl podpořili, vytvořili vyučující ve spolupráci s techniky pro studenty webovou učebnici s interaktivními tutoriály, které studenty návodnými popisky provází analýzou výsledků získaných z jednotlivých programů. Studenti díky tutoriálům zvládnou obdobné strukturní analýzy provést sami a lépe porozumí získaným výsledkům, než kdyby si četli jen strohý text. Webová učebnice neobsahuje jen tutoriály, ale také příklady, úkoly a informace potřebné pro absolvování cvičení ze Strukturní biologie. 40 Tutoriály jsou odkazovány přímo z textu. Popisky provádí studenta jednotlivými kroky analýzy struktury biomolekul. SPOLEČENSKÉ VĚDY A PRÁVO 42 INTERAKTIVNÍ PREZENTACE PRO KURZ PROJEKTOVÉHO MANAGEMENTU Předmět KPM01 Kurz projektového managementu je vyučován jako plně e-learningový kurz. Vyučující s pomocí techniků vytvořili komplexní interaktivní osnovu sestavenou z jednotlivých modulů, ze kterých jsou odkazové učební texty, interaktivní tutoriály, elektronické procvičovací testy i elektronické odevzdávárny. Studenti také mohou zjistit svoji typologii prostřednictvím aplikace Belbinův test. Vše je připraveno tak, aby každý student mohl postupovat svým vlastním tempem, k diskusi s vyučujícími jsou připravena diskusní fóra. Interaktivní tutoriály umožňují studentům hned po přečtení dané látky pomocí jednoduchých cvičení a úkolů zjistit, zda tématu porozuměli. V interaktivních prezentacích studenti samostatně plní drobné úkoly, například přiřazování pojmů do  právných skupin. Filozofická fakulta 43 Všechny důležité informace mají studenti přehledně umístěné v interaktivní osnově, ze které jsou odkazovány elektronické testy k procvičování znalostí, studijní texty, interaktivní prezentace, videa a dokumenty, ale také zadání úkolů a složky pro jejich odevzdání. Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „Spolupráce s pracovníky projektu byla výborná a s výsledným produktem jsem velmi spokojená. Velmi oceňuji flexibilitu a ochotu rychle reagovat na případné změny ve vytvářených studijních materiálech. Vytvořené studijní opory jsou na profesionální úrovni a obsahují interaktivní prvky, které zvyšují efektivitu materiálu.“ – Mgr. Kateřina Hošková. 44 INTERAKTIVNÍ MAPA LIDSKÝCH PRÁV Právnická fakulta Studenti předmětu se na základě kurzu učí porozumět ochraně lidských práv. Inovace předmětu spočívala ve vytvoření Interaktivní mapy pro lidská práva (Human Rights Interactive Map, zkráceně HRIM). Základní myšlenka se dá shrnout jako krédo: „Obrázek vydá za tisíc slov. Mapa vydá za více než tisíc řádků s názvy zemí, mezinárodních smluv a termíny jejich ratifikaci.“ Cílem této interaktivní mapy tedy bylo poskytnout studentům možnost nahlédnout do zeměpisné oblasti působnosti základních univerzálních a regionálních nástrojů na ochranu lidských práv v podobě, ve které nejlépe a nejvíce přehledně uvidí jednotlivá data. Dříve se studenti mohli v datech o nástrojích na ochranu lidských práv orientovat pouze v rámci rozsáhlých tabulek. 45 Nově mají studenti možnost zobrazit si jednotlivé země, které ratifikovaly dané smlouvy, a rozkliknout si bližší detaily. 46 JAPONSKÝ BUDDHISMUS V OBRAZECH Stěžejní inovací v předmětu jsou obrázkové elektronické testy. Studenti zodpovídají volně tvořené odpovědi k mnoha obrazovým materiálům týkajícím se japonského buddhismu. Testuje se, zda jsou schopni správně porozumět zobrazenému a správně popsat, co se na výjevu odehrává a oč jde. Jiné otázky obsahují slepé mapy, do kterých studenti přímo zaznačují místa a ta následně popisují. Studenti tedy nejsou testování jen na pouhé memorování, ale naopak se testuje jejich schopnost kontextuálně analyzovat jednotlivé dílčí problémy a otázky v oblasti buddhismu v Japonsku. Testy, které se používají pro ostré testování, obsahují i bezpečnostní prvky proti opisování a podvádění- boční barevný pruh s fotkou. Jednotlivé slepé mapy umožňují klikání a výběr přímo v obrázku, test je takto více interaktivní. Testy obsahují spoustu obrazového materiálu, ke kterému se studenti vyjadřují ve volně tvořených odpovědích. (Otázka je anonymizována). Filozofická fakulta 47 Postup inovace z pohledu vyučující „V rámci spolupráce na inovácii štúdijných materiálov k predmetu JAP223 Japonský buddhizmus v obrazech sa postupovalo v dvoch krokoch. V prvom rade došlo k vytvoreniu interaktívnej štúdijnej osnovy, ktorá presne sledovala náplň kurzu a výklad vyučujúcej. Súčasťou tejto osnovy bolo interaktívne prepojenie textov, obrázkov a videí, ktoré sa vzťahovali k témam preberaných v danom týždni. Z pohľadu vyučujúcej sa jednalo o efektívne využitie rôznorodého štúdijného materiálu, ktorý mali študenti voľne k dispozícii prezentovaný veľmi prehľadným a zrozumiteľným spôsobom. V druhom rade došlo na základe podobného vzorca -- kombinácie obrázkového materiálu a obsahu daných štúdijných textov -- k vytvoreniu testových otázok ku kurzu. Cieľom takejto štruktúry testu bolo overiť kontextuálne znalosti študentov a ich schopnosti analýzy a syntézy nadobudnutých znalostí v oblasti japonského buddhizmu. “ – Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D. Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „Spolupráca s tvoriacim tímom bola vždy hladká a bezproblémová, všetkým požiadavkam vyučujúcej bolo vyhovené.“ – Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D. 48 DĚJINY ČESKÉHO STÁTU A PRÁVA DO ROKU1620 Právnická fakulta Pro podporu prezenční výuky vytvořila vyučující pro studenty interaktivní osnovu. Naleznou v ní organizační pokyny k výuce, harmonogram seminářů, podklady na semináře, doplňující studijní literaturu, volně přístupná videa ke zhlédnutí i zadání povinných úkolů vč. odkazů na tematická diskusní fóra. Právě tematická diskuzní fóra zde slouží jako zajímavá platforma pro plnění úkolů. Aby studenti prokázali, že zadaný text četli a porozuměli mu, vkládají do diskuzního fóra krátké anotace k jednotlivým textům. K sepsání anotace si sami nejdříve musí ujasnit samotný obsah a pak jasně a přesně formulovat své myšlenky, což je důležité pro následnou smysluplnou diskuzi o tématu. Vyučující příspěvky studentům hodnotí do poznámkových bloků a píše jim zpětnou vazbu. V interaktivní osnově naleznou studenti zadání úkolů, které je mají připravit pro diskuzi na semináři, i odkazy na tematická diskuzní fóra k danému semináři. 49 Interaktivní osnova obsahuje i odkazy na volně dostupná výuková videa, zejména z Archivu ČT (Historie CZ), která si studenti mohou přímo spustit. Vyučující hodnotí anotace studentů přímo v tematických diskuzních fórech a rovnou píše i slovní komentář, který po vyhodnocení všech anotací zveřejní i ostatním studen- tům. 50 VIDEOTRÉNINK INTERAKCÍ PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI S RODINOU Vrámci výuky kurzů SPR720 Sociální práce s rodinou a SPP720 Sociální práce s rodinou byla v semestru jaro 2013 využita video technika. Součástí výuky byla dvě setkání postavená jako Bálintovská skupina se zaměřením na sociální práci s rodinami, s tímto zaměřením byly probírány konkrétní kauzuistiky. Východiskem pro zapojení videa byla technika VTI (videotrénink interakcí), jejíž součástí je reflexe a sebereflexe. Technika umožňuje zaměřit se na skupinové sezení detailněji, zároveň s nadhledem a odstupem a tak provést hlubší a komplexnější analýzu procesu a obsahu sezení. Následně je pak možná reflexe přínosu analýzy pro sociální práci s rodinami, využití teoretických poznatků v praxi. Výstupem kurzu byla odborná esej na studenty zvolené téma – analýza aspektů, které považovali za důležité pro jejich pracovní a studijní život. Jak plyne z esejů, zapojení studentů do tohoto projektu jim umožnilo reflexi vztahu sociálního pracovníka a klienta, využívání teorií v praxi, náhled na sebe jako účastníka skupiny, reflexi vlastních reakcí a reakcí ostatních členů skupiny, možnost vrátit se k sezení a promýšlet jej. Součástí analýz a reflexí byla kladná vyjádření studentů o obohacení studia o netradiční a inovativní styl výuky. Kurz byl zakončen elektronickým testem prostřednictví agendy odpovědníků. To studentům přineslo okamžitý výsledek zkoušky ihned po napsání. Fakulta sociálních studií 51 Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Video jsme využili v předmětu Sociální práce s rodinou. Předmětem natáčení byla setkání se zaměřením na sociální práci s rodinami a řešení konkrétních kazuistik. Východiskem pro zapojení videa byl videotrénik interakcí, jehož součástí je reflexe a sebereflexe. Díky videu je možné se obsahu sezení věnovat detailněji a zároveň s nadhledem a odstupem provést jeho hlubší a komplexnější analýzu. Podmínkou použití záznamů je zachování soukromí. Videa mohou přehrávat pouze studenti předmětu, nemohou je stahovat a nekontrolovaně šířit.“ – Mgr. Ladislav Otava Video si mohli studenti kurzu spustit přímo v informačním systému (náhled konkrétního videa byl anonymizován). Kurz byl zakončen elektronickým testem prostřednictví agendy odpovědníků. To studentům přineslo okamžitý výsledek zkoušky ihned po napsání. 52 ODEVZDÁVÁNÍ ÚKOLŮ Z OBČANSKÉHO PRÁVA Jedná se o vysokokapacitní předmět s povinnou účastí, kdy výuka je organizována do tzv. seminářů. Studenti jsou rozděleni do 20 seminárních skupin a jejich povinností je na každý seminář odevzdat zpracovaný písemný úkol tzv. seminární plnění. Proto bylo zapotřebí zavést jednotný systém odevzdávání, a to tak, aby úkoly byly trvale uloženy v IS pro následnou kontrolu, zda nejsou opsané (funkce na vyhledávání plagiátů) a pro verifikaci, že student splnil stanovené podmínky. Aby se předešlo nesprávnému vkládání úkolů, musely být zavedeny dílčí složky s přesným nastavením přístupových práv. Studenti tak měli k dispozici pouze jim dostupnou složku a vyučující tak měli jistotu, že student vloží jen tam, kam má a nedojde k organizačním problémům. Tento systém se velmi osvědčil a vyučující ocenili přehlednost, při velkém množství studentům jim tento způsob výrazně zjednodušil a usnadnil práci při následném opravování a vyhodnocování úkolů. Studenti oceňují přehlednou strukturu, jasný a průkazný systém, nemusí mít starost, zda jejich práce byla doručena, vidí ji odevzdanou ve správné složce. Tento systém je na fakultě hodně využívaný, takže studenti ocenili, že byl zaveden i do tohoto předmětu. Zavedení elektronického systému odevzdávání úkolů přes aplikaci Odevzdávárna Právnická fakulta 53 V odevzdávárně jsou soubory různých textových formátů vždy automaticky převedené také do PDF, vyučující si je tedy prohlédne bez problémů na každém počítači. Náhled aplikace Odevzdávárny, kterou vyučující využívají pro  právu a manipulaci s odevzdanými úkoly. Tato aplikace výrazně zjednodušuje management odevzdaných úkolů a operace prováděné nad samotnými soubory, např. komunikace se studenty, přehled odevzdaných, přečtených nebo nově vložených souborů. Vyučující mohou odevzdávárnu provázat s poznámkovým blokem, zasílat vybrané skupině studentů atp. 54 Celkem vznikly 4 animace, které se zabývají problematikou konzultace, spolupráce, spolurozhodování a schvalování rozpočtu. Tyto animace jsou vsazeny do webové obálky, studenti mezi nimi tedy mohou jednoduše překlikávat pomocí seznamu v horní části webu. ANIMACE SCHVALOVACÍCH PROCEDUR V EVROPSKÉ UNII Vrámci předmětu EVS172 Evropský parlament a hlasovací schémata poslanců vznikla sada interaktivních animací. Předmět EVS172 Evropský parlament a hlasovací schémata poslanců se mimo jiné zabývá rozhodovacími procesy v rámci byrokraticko-politického aparátu Evropské unie. Právě tyto procesy a  jejich variabilita je pro studenty často matoucí a obtížně pochopitelná. Existující grafická znázornění problematiky jsou většinou zpracována formou statických schémat. Cílem vyučujících však bylo ukázat studentům jednotlivé schvalovací procedury názorněji a interaktivnější formou. Zpracovali tedy ve spolupráci s techniky sadu animací nejdůležitějších procesů. Fakulta sociálních studií 55 Na rozdíl od formy textového popisu procesů, který byl užíván dříve, mohou nyní studenti názorně a interaktivní formou sledovat postupnou cestu jednotlivých legislativních opatření napříč institucemi Evropské unie. Studenti v animacích sami volí z několika možností schválení či neschválení, a poté sledují důsledky své volby na schvalování návrhu. Mimo samotné animace mohou také vždy na schématu v pravé části animace sledovat, kde se na cestě mezi podáním a schválením daný návrh právě nachází. 56 ORGANIZACE PŘEDMĚTU INTEGRATIVNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA Fakulta sportovních studií Organizace předmětu přinášela vyučující nemalou časovou zátěž. Evidovala docházku studentů v papírové podobě, přepisovala následně data do poznámkových bloků. Přihlašování a především přehlašování studentů na prezentace, které mají v průběhu semestru připravit, bylo velmi chaotické. Vyučující musela vždy vyčlenit část hodiny jen pro organizaci přihlašování na studentské prezentace a mnohé případy řešila často i přes e-maily. Hodnocení studentů bylo založeno na bodovém systému za docházku, prezentace, testy a bonusové body, vše si vyučující musela papírově evidovat. Na schůzce s technikem vyučující představila svůj bodový systém v předmětu a technik navrhoval možnosti, jak organizaci předmětu usnadnit. Následně vznikla Interaktivní osnova, která slouží jako průvodce semestrem pro studenty a je zdrojem organizačních pokynů, což odbourává nemalé množství dotazů studentů a lépe se v předmětu orientují. Evidenci bodů z jednotlivých úloh si začala vyučující vést v Poznámkových blocích, které jí umožnili i automatickou sumarizaci a navázání na závěrečné hodnocení v předmětu. Pro evidenci docházky byla využita aplikace v Informačním systému, která umožnila vést tato data v elektronické podobě a navázat body za docházku do Poznámkových bloků. Pro organizaci studentských prezentací vyzkoušela vyučující agendu Rozpisy témat. Na začátku semestru jen vypsala jednotlivé termíny prezentací, časové omezení přihlašování a počet studentů, kteří se k tématu mohou přihlásit. Studenti už si sami jednotlivé termíny elektronicky přihlásí/přehlásí do požadovaného data. Odpadla tím výrazná administrativa pro vyučující i pro studenty. 57 V interaktivní osnově naleznou studenti všechny podstatné organizační informace a pokyny. Omezilo se tím množství dotazů a e-mailů na počátku semestru. 58 V agendě Poznámkové bloky v Informačním systému vyučující elektronicky eviduje body studentů a nechává si je automaticky průběžně sčítat. Rozpisy témat využívá vyučující pro přihlašování studentů na termíny prezentací. Každý termín má omezený počet míst pro studenty. Studenti se na termíny přihlašují sami elektronicky z pohodlí domova. 59 Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „E-technikem mi byla nabídnuta pomoc při inovaci dvou teoretických předmětů. Jelikož jsem měla vymyšlený systém bodování a hodnocení jednotlivých úkolů a mimořádných aktivit studentů v rámci semestru, hodilo se využít poznámkových bloků včetně evidence docházky a rozpisu témat pro jednotlivé prezentace studentů. Tento systém je nyní díky pomoci e-techniků jednodušší a přehlednější jak pro mě tak, pro studenty.“ – Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. V agendě Docházka má vyučující automaticky přednastavený seznam studentů zapsaných do předmětu a na notebooku může vždy na hodině přímo zaznačit, kdo je přítomen. JAZYKY 61 DRILOVACÍ UČEBNICE PRO JAZYKOVÁ CVIČENÍ Z FRANCOUZŠTINY Vpředmětu Jazyková cvičení se sjednocují a upevňují jazykové znalostí studentů. Jsou představeny gramatické a lexikální struktury v učebnici, ty jsou dále více procvičovány prostřednictvím doplňujících cvičení, která jsou zaměřena na rozvoj receptivních a produktivních dovedností a na ústní interakci. Základem je dostatečná slovní zásoba studentů, proto vyučující ve spolupráci s techniky připravila drilovací učebnici o cca 7 000 slovíčkách k drilování. Studenti k učení využívají speciální aplikaci Informačního systému, která jim umožňuje učit se slovíčka velmi efektivně metodou Spaced repetition. Vyučující zajistila ke všem slovíčkům namluvení zvukových nahrávek výslovnosti od rodilého mluvčího, aby se ještě lépe podpořilo drilování slovíček. Náhled úvodní strany drilovací učebnice. Studenti si aktivují jednotlivé lekce ze všech 24 lekcí a vybírají si směr zobrazování kartiček, tedy zda z francouzštiny do češtiny nebo naopak. Celkem učebnice obsahuje cca 7000 slovíček včetně namluvené výslovnosti od rodilého mluvčího. Pedagogická fakulta 62 Takto vidí slovíčka student. Vše funguje na základě metody Spaced repetition a student po zobrazení správného překladu dává systému najevo, jak moc slovíčko znal nebo neznal. Následkem toho mu systém vyhodnotí, kdy slovíčko opět zobrazit. Slovíčka jsou doplněna o zvukové nahrávky rodilého mluvčího a přehrávají se přímo ve stránce. 63 WEBOVÁ UČEBNICE WORTBILDUNG:UMRISS DER THEORIE MIT ÜBUNGE Webová učebnice obsahuje základy lexikologie především teorii německé slovotvorby. Opírá se o nejnovější poznatky oboru a jazykový materiál čerpá téměř výhradně z elektronických korpusů. Je celá v německém jazyce a studenti v ní naleznou mnoho různých příkladů, cvičení a výzkumných úkolů. Na závěr každé kapitoly si mohou prostřednictvím elektronického testu ověřit, zda látce opravdu porozuměli. Studenti v učebnici naleznou mnoho různých příkladů a úkolů. Pedagogická fakulta 64 Na závěr každé kapitoly si mohou prostřednictvím elektronického testu ověřit, zda látce opravdu po- rozuměli. Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Spolupráce s techniky byla velmi svěží: technici byli vstřícní, ochotní a rychlí. Práce na el. publikaci byla sice částečně náročná (tvorba odpovědníků), ale vyplatila se v mnoha směrech: 1) studenti mají kvalitní oporu s odkazy k jiným výzkumným zdrojům (korpusy), 2) mohou samostatně procvičovat dané jevy, 3) tím se neztrácel čas na seminářích. Kvalita seminářů se tak posunula výrazně nahoru: 4) diskutovalo se jen o s sporných nebo nejasných případech. 5) I pro mě jako řadového vyučujícího s průměrnou počítačovou gramotností byla přínosná, protože mě technici mnohému naučili. Ohlasy studentů byly zprvu zdrženlivé, posléze pochopili, možnosti el. publikace. Tvorbu takových materiálů bych všem vyučujícím vřele doporučil - pro kombinované studium snad i „nařídil“.“ – Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. SPORT 66 WEBOVÁ UČEBNICE ZÁVODIVÉ POHYBOVÉ AKTIVITY A ČINNOSTI Pro předmět Basketbal vytvořil vyučující ve spolupráci s techniky komplexní webovou učebnici, která kromě teorie, metodických zásad pro vedení a řízení a dělení her a příloh především obsahuje zásobník závodivých pohybových aktivit a  činností, které jsou vhodné pro rozvoj basketbalových dovedností a jsou rozděleny podle herních činností jednotlivce. Jednotlivé aktivity obsahují popis, grafické znázornění a názorné ukázky ve formě zpracovaných video souborů, které si studenti mohou pouštět přímo ve stránce. Celkem bylo zpracováno 20 HTML stran, 50 zpracovaných video ukázek a 87 obrázků a schémat, studenti tak mají k dispozici komplexní výukový materiál. Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Inovace mi velmi pomohla v utřídění jednotlivých pojmů v oblasti teorie her a její prospěšnost spatřuji ve využití možnosti webového zpracování, kdy studenti mají možnost kromě teorie studovat i praktické využití jednotlivých aktivit a činností v metodické řadě basketbalu.“ – Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D. Fakulta sportovních studií 67 Webová učebnice nabízí studentům komplexní studijní materiál s přehlednou informační strukturou. Hlavní částí učebnice je zásobník her, rozdělených do jednotlivých kapitol. Každá takováto kapitola obsahuje kromě textových informací také grafické schéma a doprovodný videomateriál, demonstrující průběh konkrétní hry. 68 DISKUZE O APLIKOVANÝCH POHYBOVÝCH AKTIVITÁCH Fakulta sportovních studií Vyučující předmětu přišla s nápadem udělat videonahrávky z lekcí aplikovaných pohybových aktivit pro osoby se zdravotním postižením a použít je jako studijní materiál pro studenty teoretického předmětu Základy speciální pedagogiky. Inovace spočívala v nahrání výuky pohybových aktivit techniky a následným zpracováním videí. E-technik navrhnul vyučující využít diskusní fóra pro vložení videí a umožnit tak studentům přímo komentovat a reagovat na průběh těchto speciálních hodin podle zadání vyučující. Použití této inovace oživila předmět a vyučující přesunula takto část agendy hodnocení videí mimo kontaktní výuku, kterou mohla využít jiným způsobem. Úkol komentovat videa byl zadán do interaktivní osnovy předmětu, která slouží jako průvodce semestrem pro studenty. Ohlas vyučujícího na spolupráci s techniky „Jelikož součástí předmětu je pouze přednáška, snažila jsem se vtáhnout studenty do aktivnějších činností, případně zjistit propojení a návaznosti na jejich praxi (obor fyzioterapie). E-technik mi na základě konzultace doporučil využít diskusních fór, ke kterým jsme mohli zařadit již dříve natočená videa. Diskusní fóra umožnila studentům vidět možnosti pohybových aktivit u lidí s různým postižením a současně se k nim vyjadřovat a diskutovat problematiku v rámci jejich znalostí z oblasti fyzioterapie. Jelikož s výukou studentů, kteří studují tento obor, nemám zkušenosti, pomocí diskusních fór jsem tak získala ucelenou představu o jejich znalostech a dovednostech v příbuzných oborech speciální pedagogiky (fyziologie, psychologie, pedagogika apod.). Z hodnocení disk. fóra studenty vyšlo také najevo, že získali o oboru speciální pedagogika ucelenější představu.“ – Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. 69 Video nahrávka je umístěna rovnou ve vlákně diskuzního fóra a studenti se k ní vyjadřují v příspěvcích. Fórum je nastavené tak, že příspěvky ostatních uvidí studenti až v momentě, kdy sami do fóra napíšou. Vyučující může hned po přečtení názorů studentů přidělovat body či psát zpětnou vazbu a komentáře. 70 Diskuzní fóra i s pokyny jsou odkázána přímo z interaktivní osnovy předmětu. V seznamu vláken vždy vyučující vidí, zda už studenti začali vkládat své příspěvky. 71 SKENOVACÍ TESTY ZE ŠKOLNÍHO PORADENSTVÍ A MANAGEMENTU Pro usnadnění práce se zkouškovými testy se vyučující předmětu rozhodli využít tzv. skenovacích testů v IS MU. Technik na základě podkladů od vyučujících vytvořil celkem 134 otázek tematicky rozdělených do 7 sad. Během zkouškového období technik generoval jednotlivá zadání a odpovědní archy pro písemné zkouškové termíny. Do zadání testů se náhodně v určitém poměru vybíralo 40 otázek z jednotlivých sad. Dále technik naskenované testy zaváděl do IS MU a nechal je vyhodnotit. Nakonec zaváděl studentům podle bodového zisku hodnocení. Přínosem pro studenty je vysoká rychlost a spolehlivost opravení testů. Náhled odpovědního archu, který je připraven pro skenování a automatické vyhodnocení správnosti zaznamenaných odpovědí. Fakulta sportovních studií 72 Souhrn výsledků z jednotlivých testů: jsou zapsány v poznámkových blocích, kde studenti najdou jejich body z testu. Ohlas vyučující na spolupráci s techniky „V rámci předmětu np2274 Školní poradenství a management jsme v jarním semestru 2013 využili možnosti inovovat tento předmět pomocí zavedení skenovacích testů do IS MU pro všechny studenty daného předmětu. Jednotliví vyučující vytvořili vždy baterii otázek souvisejících s tématy, která zazněla na přednáškách a na základě nich, byl následně vytvořen soubor 134 otázek rozdělených do 7 sad. Každému studentovi byl technikem vygenerován náhodný sled 40 otázek, které byly následně technikem vyhodnoceny a na základě získané počtu bodů zavedeno hodnocení do IS MU. Musím přiznat, že zavedení testování studentů tímto způsobem přineslo řadu pozitiv. Nejenom usnadnění práce se zkoušejícími testy, ale také rychlé a kvalitní vyhodnocení testů. Dále bylo možné získat velmi dobrou evaluaci vědomostí studentů v různých tematických oblastech.“ – Mgr. Lenka Přikrylová 73 INSTRUKTÁŽNÍ VIDEO ZÁKLADNÍCH PRVKŮ PLÁŽOVÉHO VOLEJBALU Vyučující předmětu p932 Tělesná výchova – Beachvolejbal potřeboval studentům již v období výběru a zápisu kurzů pomoci s orientací v požadavcích a základních předpokladech pro zápis a zdárné absolvování předmětu. Předmět vyžaduje od studentů pokročilou úroveň hry, měli by být schopni zvládnout základní herní činnosti jednotlivce, jako je odbití obouruč vrchem, spodem, útočný úder, podaní. Proto ve spolupráci s techniky zpracoval výukové video, které díky názorným ukázkám cviků slouží studentům kurzu k lepší přípravě na výuku a jejich procvičování v praxi. Vyučující připravil scénář, na jehož základě s techniky a cvičícími studenty natočil jak ukázku cviků, které jsou předpokladem pro zápis kurzu, tak správné provádění jednotlivých prvků, správné techniky rozcvičování či krátký zápas v plážovém volejbale. Z natočených materiálů technik na základě komunikace s vyučujícím sestříhal 12minutové instruktážní video s popisky jednotlivých cviků. Toto video bylo umístěno jak do studijních materiálů kurzu, tak na jeho stránky v Katalogu předmětů. Zde mohou záznam shlédnout i studenti, kteří uvažují nad zapsáním kurzu, a jsou díky tomu lépe seznámeni s obsahem jeho výuky. Fakulta sportovních studií 74 Dokument s případovými studii zpracovalo Servisní středisko pro e-learning na MU http://is.muni.cz/stech/