Príloha 9: Stanovisko habilitační komise k návrhu na jmenování docentem Masarykova univerzita Fakulta Habilitační obor Fakulta sociálních studií MU Sociální psychologie Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Mgr. Zuzana Dankulincová, Ph.D. Ustav veřejného zdravotnictví. Lékařská fakulta University Pavla Jozefa Šafárika v Košicích Skúmanie zdravia a subjektívnej životnej pohody slovenských adolescentov vo vzťahu k so zdravím súvisiacemu správaniu: od kvantitatívneho ku kvalitatívnemu prístupu Složení komise: Předseda v Členové Pro f. PhDr. Jiří Mareš, CSc. Lékařská fakulta v Hradci Králové Univerzity Karlovy v Praze Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Prof. PhDr. Jozef Džuka, Ph.D. Filozofická fakulta Prešovské univerzity v Prešove Prof. PhDr. Petr Macek, CSc. Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Prof. Ing. Mgr. Peter Tavel, Ph.D. Cyrilometodejská teologická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Stanovisko habilitační komise: Hodnocení vědecké kvalifikace uchazečky Uchazečka vystudovala jednooborovou Psychologii na Filozofické fakultě Prešovské univerzity. Doktorské studium absolvovala na Univerzitě v Groningenu v Nizozemí. V současné době působí jako odborná asistentka Ústavu psychologie zdraví na Lékařské fakultě Univerzity P. J. Šafárika v Košicích. Absolvovala čtyři vědecké stáže na University of Groningen (2007, 2008, 2009, 2010) a jednu vědeckou stáž na University of St. Andrews ve Skotsku (2012). Vědecká činnost uchazečky se tematicky pohybuje na rozhraní sociální psychologie (ta dominuje), dále psychologie zdraví a částečně i veřejného zdravotnictví. Konkrétně ji zajímá chování lidí související se zdravím a to jak u adolescentů, tak u dospělých osob. Studuje sociodemografické faktory, intrapersonální faktory a sociální kontexty tohoto chování. Podílela se především na řešení mezinárodních výzkumných projektů: • Evropský projekt SOPHIE zkoumá dopady sociálních politik států na snižování sociálních příčin nerovností ve zdravotním stavu obyvatelstva. • Mezinárodní projekt HEPA-META zkoumá rozdíly vybraných ukazatelů zdravotního stavu mezi obyvateli romských osad a majoritní populací (spolupráce Slovenska, Itálie. Nizozemí). • Longitudinální celosvětový projekt HBSC {Health Behaviour of School-aged Children Study) pod patronací WHO, který probíhá ve 44 zemích. Uchazečka je v něm figuruje ve třech rolích - členky mezinárodní řídící rady, zástupkyně koordinátorky projektu pro Slovensko a řešitelky specifických témat na Slovensku. Publikační činnost uchazečky je velmi kvalitní. Je autorkou 1 monografie, 6 kapitol v monografiích, 22 původních vědeckých článků (z toho 15 v mezinárodních časopisech se součtem IF=34,1), editorkou 4 tematických sborníků, 5 původních vědeckých článků ve sbornících, 24 konferenčních abstrakt. Za svou publikační aktivitu získala v roce 2010 SHARE PhD Top Publication Award (Graduate School of Medical Sciences, University of Groningerí). Citační ohlasy na její práce: 52 citací (bez autocitací) v databázi SCOPUS, H index = 5. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazečky odpovídá —neodpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Sociální psychologie na MU. Hodnocení pedagogické způsobilosti uchazečky Uchazečka pedagogicky působí na dvou institucích: na Lékařské fakultě Univerzity P.J. Šafárika v Košicích a na University of Groningen v Nizozemí. Pedagogické činnosti se systematicky věnuje od akad. roku 2010/2011, tj. více než 5 let. Na Lékařské fakultě UPJŠ v magisterském studiu Všeobecné lékařství vyučuje 3 předměty: Vývojová psychologie, Health Psychology, Epidemiology and Hygiene (přednášky i cvičení); v magisterském studiu Veřejné zdravotnictví vyučuje jeden předmět: Diplomový seminář. V doktorském studiu vyučuje 4 předměty: Metodika klinických studií, Metodologie a statistika, Základy vědecké práce I., Základy vědecké práce II. Za posledních 5 let dovedla k úspěšné obhajobě 2 bakalářské práce (Sebeúcta mladých lidí; Sebesystém a rizikové chování adolescentů) a 1 diplomovou práci (Syndrom vyhoření u lékařů v závislosti na specializaci a délce praxe). Na Univerzitě v Groningenu je spoluškolitelkou doktorandky Mgr, J. Kopčákové (téma disertace: Health-related behavior in the context of psychosocial determinants among adolescents). Předpokládaný rok obhajoby 2016. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazečky odpovídá neodpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Sociální psychologie na MU. Hodnocení habilitační práce uchazečky Habilitační práce Z. Dankulincové se věnuje chování adolescentů, které souvisí s jejich zdravotním stavem a zkoumá faktory, které toto chování ovlivňují. Autorku zajímají především faktory psychosociální, ale také biologické. Důvod je zřejmý: ustálené způsoby zdravotního chování si adolescenti (po obvyklém kratším období experimentování) zpravidla přenášejí do dospělosti. Z hlediska sociální a vývojové psychologie jde tedy o významné téma, které se netýká jen adolescentů; poznání geneze zdravotně rizikového chování je důležité pro cílené intervence u nezanedbatelné části populace. Autorka se tématu, které předložila ve své habilitační práci, věnuje dlouhodobě a výsledky své badatelské práce publikuje ve významných evropských i světových časopisech. Podstatnou část textu tvoří výsledky týmového výzkumu, který byl realizován u tří skupin slovenských adolescentů (11, 13 a 15 let) a to v rámci dlouhodobého celosvětového projektu HBSC {Health Behaviour in School Aged Childrerí) pod patronací WHO. Výzkumy tohoto typu nepředstavují mechanické aplikování jednotného výzkumného designu ve všech zúčastněných zemích. Naopak: projekt má část obligatórni, která umožňuje mezinárodní srovnávání a část fakultativní, kterou si připraví a realizují jednotlivé země samostatně, podle svých potřeb a specifik. Na koncipování této fakultativní části se Z. Dankulincová aktivně podílela jako členka mezinárodní řídící rady a zástupkyně koordinátorky projektu pro Slovensko. Výsledkem bylo. že právě ve slovenském výzkumu (oproti ostatním zemím) bylo výrazně posíleno zkoumání psychologických a psychosociálních aspektů chování adolescentů, (zejména well-being) souvisejících s jejich zdravotním stavem. Autorka v rámci zvoleného výzkumného paradigmatu interpretovala získané výsledky korektně, uměřeně a také kriticky. Empirické výsledky (jak je to obvyklé u tohoto typu mezinárodního výzkumu) jsou založeny na průřezovém designu, přičemž si autorka uvědomuje jeho limity. V úvodních částech jen naznačovala a později explicitně uvedla, že pro uspokojivé vysvětlení vztahu mezi chováním, prožíváním a zdravím je třeba - pro psychologicky hlubší porozumění - ještě provést řadu dalších výzkumných šetření. Včetně těch, které použijí poněkud odlišné výzkumné paradigma. Výhodou této práce je, že dovoluje i mezikulturní srovnávání získaných výsledků. Habilitační práce přináší důkladný přehled soudobých sociálně psychologických koncepcí pojednávajících o zdraví a současně je podrobuje kritické reflexi a vyvozuje důsledky pro teorii, praxi i případný další výzkum. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazečky odpovídá neodpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Sociální psychologie na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazečky předkládá komise Vědecké radě Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity návrh X jmenovat uchazečku docentkou v oboru Sociální psychologie. na zastavení řízení. Brno, dne.............. Prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc. Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc..............7............k. Prof. PhDr. Jozef Džuka, Ph.D......... Prof. PhDr. Petr Macek, CSc............................ Prof. Ing. Mgr. Peter Tavel, Ph.D.........(...........................