Návrh habilitační komise na jmenování docentem Masarykova univerzita Fakulta Habilitační obor Uchazeč Pracoviště Habilitační práce Pedagogická fakulta MU Speciální pedagogika PhDr. Barbora BAZALOVÁ, Ph.D. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v inkluzivní škole v českém a mezinárodním kontextu Habilitační komise Předseda Prof. PhDr. Marie VÍTKOVÁ, CSc, Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Členové Doc. PaedDr. Miroslava BARTOŇOVÁ, Ph.D., Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta Doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D., Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta Doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D., Univerzita Palackého v Olomouci - Pedagogická fakulta Prof. PhDr. Marta HORŇÁKOVÁ, Ph.D., Univerzita Komenského v Bratislavě - Pedagogická fakulta Hodnocení vědecké kvalifikace uchazeče Vědeckou kvalifikaci prokazuje PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D., zapojením do řady vědecko-výzkumných projektů. Vědeckovýzkumná činnost je zaměřena na několik vzájemně propojených oblastí: na problematiku poruch autistického spektra, edukaci žáků s mentálním postižením a komparaci přístupů k žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí. Z významných výzkumných projektů lze uvést zapojení uchazečky do výzkumného záměru Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání MSM0021622443 řešitelky prof. PhDr. Marie Vítkové, CSc. V letech 2007-2013 pracuje jako řešitelka výzkumného týmu se zaměřením na vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra PAS a na možnosti jejich dalšího uplatnění ve vzdělávacím procesu a na trhu práce. Výstupem je habilitační práce Vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra v inkluzivní škole v českém a mezinárodním kontextu, monografie Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti a četné kapitoly v knize a články v časopisech a sbornících. V roce 2009 uchazečka spolupracovala s Evropskou agenturou pro rozvoj speciálního vzdělávání (European Agency for Development in Speciál Needs Education) na výzkumném projektu HEAG 2009 (Higher Education Accessibility Guide), předmětem řešení byla analýza přístupnosti vysokých škol studentům se specifickými nároky na českých vysokých školách, která byla základem komparace s dalšími zeměmi. Výsledkem je online databáze přístupnosti škol s informacemi o dané zemi. Ohlasy na práci autorky byly zaznamenány z Finska, Švédska, Indie, Belgie, Velké Británie, Maďarska, Polska, Slovenska, Turecka a Německa. S pracovišti uvedených zemí autorka dlouhodobě úspěšně spolupracuje. PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D., přispěla svou účastí na výše uvedených výzkumných projektech k rozšíření poznatků sledovaných oblastí do teorie a praxe. Publikováním a aktivním vystoupením na tuzemských a zahraničních konferencích, seminářích a přednáškách významně podpořila šíření získaných poznatků a zkušeností z vědeckovýzkumné činnosti směrem k odborné veřejnosti. Za vynikající výsledky v doktorském studiu na Pedagogické fakultě MU a za vynikající disertační práci získala v roce 2004 Cenu rektora MU. V roce 2009 dostala zvláštní poděkování Asociace pomáhající lidem s autismem APLA-JM, o.s. za podporu činnosti sdružení, spolupráci, osvětovou činnost v oblasti problematiky autismu a výrobu pomůcek pro děti s autismem a v roce 2011 získala mimořádné ocenění za vedení práce studium dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na základních školách'''' v programu Podpora nadaných studentů v rámci Středoškolské odborné činnosti. Závěr: Vědecká kvalifikace uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízení v oboru Speciální pedagogika na MU. Hodnocení pedagogické způsobilostí uchazeče PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D., vystudovala Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity, program Učitelství pro základní školy s kombinací oborů Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy a Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (2000) s rozšířením aprobace v rámci celoživotního vzdělávání o DAP Anglický jazyka a literatura pro základní školy (2011). V roce 2003 úspěšně obhájila rigorózní práci na téma Osobní asistence jako forma sociální intervence u osob s tělesným postižením. Doktorský studijní program v oboru Speciální pedagogika úspěšně absolvovala vletech 2001-2003 na PdF MU obhajobou disertační práce na téma Významy přisuzované postižení, postoje společnosti k osobám s tělesným postižením a postoje k integraci u nás a ve světě. Od roku 2004 pracuje jako odborná asistentka na katedře speciální pedagogiky PdF MU. Pedagogickou činnost PhDr. Barbory Bazalové, Ph.D., reprezentuje výuka speciální pedagogiky, též v anglickém jazyce, základy speciální pedagogiky - psychopedie, Downův syndrom, autismus v bakalářských studijních programech a edukace jedinců s mentálním postižením v magisterských studijních programech, což je patrno jak ze vzdělávacích a rozvojových projektů, tak z témat četných pedagogických publikací, např. kapitola psychopedie (In Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, 2006, 2010) nebo spoluautorka distančního textu Psychopedie (Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. 2007). Uchazečka se rovněž věnuje tvorbě e-learningových opor (např. E-learningová podpora výuky předmětu specializace Edukace jedinců s mentálním postižením) a iniciovala vznik studijních materiálů na DVD (Aspergerův syndrom - Tomáš Josis, právo být sám sebou ad.). PhDr. Barbora Bazalová, Ph.D., vede i oponuje četné bakalářské a diplomové práce v různých formách studia ve studijním programu Speciální pedagogika, Učitelství pro základní nebo střední školu, vždy na velmi dobré úrovni (3x Cena děkana). Byla školitelkou Mgr. Amal Saleh Al-Hamli, Ph.D., ze Saudské Arábie, která studovala a úspěšně ukončila studijní program DSP Speciál Education v jazyce anglickém (2004-2008). V současné době je konzultantkou PhDr. Jany Novákové, DSP Speciální pedagogika (od roku 2009). Je členkou zkušební komise pro SZZ v oboru Speciální pedagogika. Závěr: Pedagogická způsobilost uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na uchazeče v rámci habilitačních řízem v oboru Speciální pedagogika na MU. Hodnocení habilitační práce uchazeče Ve všech třech posudcích je vyjádřeno pozitivní hodnocení habilitačního spisu Vzdělávám žáků s poruchami autistického spektra v inkluzivní škole v českém a mezinárodním kontextu PhDr. Barbory Bazalové, Ph.D., Jde o práci teoreticko-empirickou, deskriptívni. Výzkum byl zaměřen na 2 okruhy problémů, které jsou výsledkem dlouhodobého zájmu a výzkumného bádání autorky realizovaného v rámci výzkumného záměru. Jedná se o analýzu determinantů úspěšné inkluze žáků s PAS a o diagnostiku PAS u žáků se zaměřením na efektivní podporu školy a rodiny. Vybrané téma je hodnocené jako nové a vysoce aktuální, jeho řešení má svoji společenskou významnost, protože v současné době dochází k nárůstu případů s diagnózou PAS v současné dětské a žákovské populaci a její inkluzi do škol a školských zařízení hlavního vzdělávacího proudu. Význam habilitačního spisu spočívá v několika hlediscích. Především je zdrojem komplexně pojatých informací týkajících se problematiky poruch autistického spektra z různých pohledů. Autorka prokázala, že je v této oblasti mimořádně orientovaná, uvádí množství pramenů a koncepcí našich i zahraničních. Dále se oponenti shodli na tom, že zjevný potenciál obou výzkumných šetření pro samotnou vzdělávací praxi je silnou devizou autorky a předloženého spisu. Členové habilitační komise se ztotožňují s pozitivním hodnocením oponentů habilitačního spisu PhDr. Barbory Bazalové, Ph.D., a kladně hodnotí její přínos pro rozvoj oboru Speciální pedagogika včetně jejích interdisciplinárních přesahů jak z hlediska teorie, tak praxe. Závěr: Úroveň habilitační práce uchazeče odpovídá požadavkům standardně kladeným na habilitační práce v oboru Speciální pedagogika na MU. Výsledek tajného hlasování komise počet členů komise 5 počet členů komise přítomných hlasování 5 počet odevzdaných hlasů 5 z toho kladných 5 záporných 0 neplatných 0 Návrh komise Na základě výsledku tajného hlasování následujícího po zhodnocení vědecké kvalifikace, pedagogické způsobilosti a úrovně habilitační práce uchazeče předkládá komise Vědecké radě Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity návrh X jmenovat uchazeče docentem v oboru Speciální pedagogika, na zastavení řízení □ Brno, 13. března 2012 prof phDr Marie VÍTK0VÁ, CSc, /jf Il^o jj Doc. PaedDr. Miroslava BARTOŇOVÁ, Ph.D., ^VCy Doc. PhDr. Lea KVĚTOŇOVÁ, Ph.D., O^^^ Doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D., ^-' Prof. PhDr. Marta HORŇÁKOVÁ, Ph.D., ofeu^u^