Pravidla specifického vysokoškolského výzkumu > Směrnice MU - Grantová agentura Masarykovy univerzity Příloha č. 1 > Struktura GAMU Obsah Struktura GAMU.. 2 ZÁKLADNÍ PRAVIDLA SOUTĚŽE. 3 NÁVRHY PROJEKTŮ.. 5 HODNOCENÍ PROJEKTŮ.. 6 ROZHODNUTÍ O VÝŠI PODPORY.. 8 REALIZACE A ZMĚNY V PROJEKTECH.. 9 UKONČENÍ PROJEKTŮ A ZÁVĚREČNÉ OPONENTNÍ ŘÍZENÍ 9 Specifickým vysokoškolským výzkumem se rozumí výzkum prováděný studenty při uskutečňování akreditovaných doktorských nebo magisterských studijních programů a který je bezprostředně spojen s jejich vzděláváním. Řídí se těmito dokumenty: · Usnesení vlády České republiky ze dne 17. srpna 2009 č. 1021 k návrhu Pravidel pro poskytování účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum · Zákon č. 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací · „Pravidla pro poskytování účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum“ – pokyny MŠMT · „K pravidlům pro poskytování podpory“ - pokyny MŠMT. ZÁKLADNÍ PRAVIDLA SOUTĚŽE Rektor MU vyhlašuje soutěž o podporu projektů v těchto kategoriích: a) Podpora grantových projektů specifického výzkumu v oborech lékařství, zdravotnictví, přírodovědy, informatiky, humanitních věd, společenských věd, sportovních věd, práva a ekonomie – kategorie A, b) Podpora projektů specifického výzkumu zaměřených na organizaci studentských vědeckých konferencí – kategorie B. Současně s vyhlášením stanoví rektor orientační finanční limity pro kalendářní rok, pro který je soutěž vyhlašována: a) Souhrnný orientační limit fakulty je stanoven jako podíl z částky přidělené MU v roce předchozím (popřípadě kvalifikovaně odhadnuté s využitím aktuálních dostupných informací), a to na základě vzorce uvedeného v pravidlech poskytovatele a dostupných relevantních vstupních dat. b) Procentní limit pro projekty specifického výzkumu zaměřené na organizaci studentských vědeckých konferencí (kategorie B), nejvýše však do výše 10 % celkové dotace přiznané na specifický výzkum. c) Procentní limit pro zajištění centralizované správy projektů (organizace grantové soutěže včetně nákladů na hodnocení, kontrola projektů a hodnocení výsledků), a to nejvýše do 2,5 % z celkové dotace přiznané na specifický výzkum. Limity pro jsou stanoveny v rozhodnutí o vyhlášení soutěže. Limity mohou být upraveny podle skutečné výše dotace přiznané MU na základě rozhodnutí poskytovatele. O úpravách rozhodne rektor na základě návrhu prorektora pro výzkum projednaného s kvestorem. V rozhodnutí o vyhlášení soutěže na daný rok je zveřejněn i harmonogram pro podávání a řešení projektů. Navrhovatelem a odpovědným řešitelem, resp. řešitelem projektu může být pouze: a) student zapsaný na MU v doktorském studijním programu; v tomto případě musí být členem řešitelského týmu školitel řešitele, který vystupuje v roli odborného garanta projektu, b) akademický pracovník MU. Dalšími členy řešitelského týmu jsou studenti zapsaní na MU v doktorských nebo magisterských studijních programech nebo akademičtí pracovníci MU. Finanční podpora projektu v kategorii A a B může být poskytnuta pouze na způsobilé náklady nebo výdaje: a) osobní náklady nebo výdaje (mzdové náklady, odvody na sociální a zdravotní pojištění, zákonný odvod do sociálního fondu), včetně stipendií, b) náklady nebo výdaje na pořízení drobného hmotného a nehmotného majetku, c) další provozní náklady nebo výdaje související s realizací projektu, d) náklady nebo výdaje na služby, e) doplňkové náklady nebo výdaje (projekty musí zahrnovat podíl na společných provozních nákladech odpovídajících koeficientu SPN pro dané hospodářské středisko v daném roce dle pokynu MU pro uplatňování režijních nákladů do projektů v aktuálním znění). V případě kategorie B nelze z projektu hradit cestovní náklady účastníků konference. Z podpory lze hradit náklady nebo výdaje projektu uskutečňovaného na výzkumném pracovišti jiné právnické osoby než MU pouze v případě, že se na základě dohody dané právnické osoby s MU podle § 81 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, uskutečňuje na tomto pracovišti akreditovaný studijní program, v němž studují studenti, kteří jsou členy řešitelského týmu. Dalšími členy řešitelského týmu v takovém případě mohou být i vědečtí, výzkumní nebo vývojoví pracovníci dané právnické osoby. Doba řešení projektu je jeden rok. O přiznání podpory projektům v jednotlivých kategoriích (dále jen „přijaté projekty“) rozhodne rektor do konce hodnoticí lhůty. Přiznání podpory je podmíněno celkovou výší částky stanovené na specifický výzkum rozhodnutím poskytovatele. NÁVRHY PROJEKTŮ Přihláškou do soutěže je návrh projektu výzkumné činnosti zpracovaný v systému ISEP. Návrhy projektů musí mít následující náležitosti: Kategorie A · anotace, · odborná charakteristika projektu, ve které bude stručně uvedeno: o charakteristika řešené problematiky, o současný stav řešení, o cíle projektu a způsob jejich dosažení, o časový harmonogram řešení. · předpokládané výstupy, · plánovaná účast na odborných akcích hrazená z podpory projektu - v případě plánované účasti na konferencích, workshopech či jiných prezentačních akcích předpokládané uvedení příspěvku (poster, přednáška, publikace ve sborníku), · seznam a stručná souhrnná charakteristika zásadních odborných výsledků členů výzkumného týmu relevantních pro projekt dosažených za poslední 3 roky, · celkový počet studentů (magisterských i doktorských) zapojených do řešitelského týmu, · celkový počet akademických pracovníků zapojených do řešitelského týmu, · požadavek na výši podpory a odpovídající finanční rozpočet, · v případě, že budoucím řešitelem projektu je student, písemný souhlas školitele studenta s členstvím v řešitelském týmu a jeho písemné vyjádření k projektu; tímto vyjádřením školitel potvrzuje schopnost studenta vést projekt a vhodnost složení týmu. Finanční podpora na jeden projekt v kategorii A činí maximálně 3 mil. Kč. Podíl osobních nákladů na studenty včetně stipendií musí činit více jak 60 % z celkových osobních nákladů. Počet studentů zapojených do projektu musí být více jak 50 % z celkového počtu osob zapojených do projektu. Kategorie B · anotace, · odborná charakteristika plánované konference, · plánovaný termín jejího konání, · charakteristika cílové skupiny, pro kterou je konference pořádána, · popis organizačního zabezpečení akce, · celkový počet studentů (magisterských i doktorských) zapojených do řešitelského týmu, · celkový počet akademických pracovníků zapojených do řešitelského týmu, · požadavek na výši podpory a odpovídající finanční rozpočet. Souhlasem s návrhem projektu u těchto kategorií vyjadřuje děkan příslib poskytnutí institucionálního zabezpečení při řešení projektu. Návrh projektu předkládá navrhovatel příslušnému proděkanovi prostřednictvím příslušného oddělení dané fakulty nejpozději v posledním dni soutěžní lhůty. Na projektu se může podílet více fakult. V takovém případě je navrhovatelem a řešitelem projektu akademický pracovník. Navrhovatel předkládá návrh projektu na té fakultě, jejímž je kmenovým zaměstnancem. V kategorii A lze též podávat návrhy na celouniverzitní projekty, zaměřené zejména na podporu knihovních a informačních služeb. Navrhovatelem a řešitelem takového projektu musí být akademický pracovník. Návrh celouniverzitního projektu je posuzován pouze komisí MU. Navrhovatel jej předkládá prorektorovi pro výzkum prostřednictvím OV RMU. HODNOCENÍ PROJEKTŮ Kategorie A Návrhy projektů jsou hodnoceny ve dvoukolovém oponentním řízení dle následujících pravidel. První kolo V prvním kole oponentního řízení jsou hodnoceny všechny návrhy obsahující předepsané náležitosti. Ostatní návrhy jsou vyřazeny. Za realizaci tohoto kola vstupního oponentního řízení odpovídá děkan, popřípadě jím pověřený proděkan. V rámci prvního kola oponentního řízení jsou dále na každé z fakult posouzeny podané návrhy projektů komisí složenou z odborníků ve vědních oborech rozvíjených na fakultě (dále jen „komise fakulty“). Členy komise fakulty jmenuje děkan, popřípadě pověřený proděkan nejpozději do tří pracovních dnů po začátku hodnoticí lhůty. Předsedou komise je děkan nebo jím pověřený proděkan. Složení komise fakulty oznámí příslušné oddělení fakulty bezodkladně kontaktní osobě Odboru výzkumu RMU. Komise fakulty se usnáší nadpoloviční většinou všech svých členů. Kritérii pro hodnocení návrhů projektů jsou zejména: a) odborná kvalifikovanost školitele, je-li navrhovatelem student, nebo odborná kvalifikovanost navrhovatele, je-li navrhovatelem akademický pracovník, b) tematická návaznost projektu na výzkum realizovaný na příslušné fakultě nebo na MU, c) potenciál k dlouhodobosti záměru projektu, d) odborná úroveň předpokládaných výsledků projektu včetně možností jejich prezentace, e) přiměřenost celkového rozpočtu a finanční rozvahy plánovaným výsledkům projektu, f) vhodnost složení výzkumného týmu ve vztahu k plánovaným výstupům projektu, g) míra koordinace návrhů z hlediska výzkumných a výukových potřeb fakulty. Opatřením děkana lze pro účely hodnocení projektů v prvním kole stanovit doplňková kritéria hodnocení vycházející ze specifických nároků fakulty na kvalitu výzkumu. Na základě návrhu komise fakulty rozhodne děkan o rozdělení projektů do skupin takto: a) projekty postupující do druhého kola vstupního oponentního řízení s celkovou částkou navrhované finanční podpory na daný kalendářní rok do výše orientačního limitu stanoveného pro fakultu se stanovením pořadí preference projektů, b) projekty postupující do druhého kola vstupního oponentního řízení nad orientační limit stanovený pro fakultu, se stanovením pořadí preference projektů, c) projekty zamítnuté v prvním kole vstupního oponentního řízení. Komise fakulty si může vyžádat posouzení jednotlivých projektů nezávislými odborníky. V takovém případě je postoupí vždy spolu s projektem do druhého kola vstupního řízení. Seznam projektů zařazených do skupiny a) a b), potvrzený podpisem děkana a případné odborné posudky těchto projektů postoupí příslušné oddělení fakulty do druhého kola vstupního oponentního řízení předáním kontaktní osobě OV RMU dle termínů uvedených v rozhodnutí o vyhlášení soutěže. Svým podpisem zde děkan stvrzuje poskytnutí institucionálního zabezpečení při řešení projektu. Druhé kolo Za realizaci druhého kola vstupního oponentního řízení odpovídá prorektor pro výzkum, administrativu tohoto kola oponentního řízení zajišťuje OV RMU. Návrhy projektů v druhém kole mohou být posouzeny jedním nezávislým odborníkem, který není vůči MU v pracovním poměru (dále jen „oponent“). Oponent vypracuje posudek na formuláři předepsaném zadávací dokumentací. O provedení externího hodnocení rozhodne prorektor pro výzkum nejpozději na začátku lhůty pro zahájení druhého kola oponentního řízení. Návrhy projektů postoupené do druhého kola vstupního oponentního řízení jsou posouzeny komisí MU, v níž je každá fakulta zastoupena děkanem nebo pověřeným proděkanem. Předsedou komise MU je prorektor pro výzkum. Komise MU je schopna usnášení, pouze jsou-li přítomny nejméně dvě třetiny jejích členů včetně předsedy. Ke schválení usnesení komise MU je potřeba nadpoloviční většina hlasů přítomných členů. Způsoby a podrobnosti hlasování komise MU mohou být upraveny v Jednacím řádu komise MU, který vydává prorektor pro výzkum. Komise MU je oprávněna k případné korekci rozpočtů jednotlivých projektů. Návrhy projektů ke schválení předloží komise MU rektorovi. Rektor rozhodne o návrhu nejpozději v posledním dni hodnoticí lhůty. Výsledky soutěže jsou zveřejněny nejpozději první pracovní den následující po dni ukončení hodnoticí lhůty. Za zveřejnění odpovídá OV RMU. Přiznání konkrétní výše finanční podpory rozhodnutím rektora na daný kalendářní rok není nárokové, závisí na výši podpory přiznané MU v rozhodnutí poskytovatele. Kategorie B Při hodnocení studentských vědeckých konferencí se postupuju stejně jako při hodnocení projektů kategorie A. V prvním kole oponentního řízení jsou hodnoceny všechny návrhy obsahující předepsané náležitosti. Ostatní návrhy jsou vyřazeny. Za realizaci tohoto kola vstupního oponentního řízení odpovídá děkan, popřípadě jím pověřený proděkan. Návrhy projektů postoupené do druhého kola vstupního oponentního řízení jsou posouzeny komisí MU. Za realizaci druhého kola vstupního oponentního řízení odpovídá prorektor pro výzkum, administrativu tohoto kola oponentního řízení zajišťuje OV RMU. U projektů celouniverzitní studentské vědecké konference proběhne pouze jedno kolo vstupního oponentního řízení, které se bude konat ve stejném termínu jako druhé kolo hodnocení projektů v kategorii A. Návrhy projektů postoupí příslušné oddělení fakulty kontaktní osobě OV RMU dle termínů uvedených v rozhodnutí o vyhlášení soutěže. Kritérii pro hodnocení návrhů projektů jsou zejména: a) návaznost odborné tematiky konference na výzkum preferovaný na fakultách, resp. MU, b) zabezpečení odborné úrovně konference, c) úroveň organizačního zabezpečení, d) charakter a šíře cílové skupiny (účastníci konference), e) dopad akce z hlediska reprezentace MU, f) předpokládaná efektivita využití finančních prostředků. ROZHODNUTÍ O VÝŠI PODPORY Celkovou výši podpory specifického výzkumu přiznané na řešení přijatých grantových projektů v daném kalendářním roce stanoví rektor na základě rozhodnutí poskytovatele a výsledků vstupního oponentního řízení nejpozději do 14 kalendářních dnů po obdržení rozhodnutí poskytovatele. Po obdržení rozhodnutí rektora o výši finanční podpory pro přijaté projekty předá příslušné oddělení fakulty nejpozději do 14 kalendářních dnů kontaktní osobě Odboru výzkumu RMU soupis změn ve financování projektů přijatých k realizaci ve vstupním oponentním řízení, stvrzený děkanem nebo pověřeným proděkanem. Soupis musí obsahovat: a) seznam projektů, které budou v příslušném kalendářním roce fakultou skutečně realizovány, a b) případné změny v rozpočtech těchto projektů vyplývající z definitivně přiznané částky na řešení projektů. REALIZACE A ZMĚNY V PROJEKTECH Projekty specifického výzkumu jsou jednoleté, proto není možné nevyčerpané finanční prostředky převádět do fondu účelově určených prostředků. Veškeré změny v projektech musí být uskutečněny tak, aby byly v každé fázi projektu v souladu se všemi ustanoveními relevantních právních předpisů a vnitřních norem MU. Podstatnou změnou v projektu kategorie A i B se rozumí: a) změna položkového členění rozpočtu spočívající v přesunu finanční podpory mezi projekty, b) změna řešitele, c) předčasné ukončení projektu. Ostatní změny jsou změnami nepodstatnými. Podstatné změny mohou být uskutečněny pouze na základě žádosti řešitele opatřené souhlasným stanoviskem děkana nebo pověřeného proděkana. O žádosti rozhoduje prorektor pro výzkum. Žádosti jsou podávány prostřednictvím ISEP. Nepodstatné změny jsou v kompetenci fakulty, jejich zdůvodnění musí být obsaženo v závěrečné zprávě o výsledcích projektu. V případě předčasného ukončení projektu předkládá řešitel závěrečnou zprávu shrnující dosavadní výsledky projektu. Nevyužité finanční prostředky se rozdělí a) projektům na dané fakultě nebo b) projektům na jiných fakultách, a to na základě návrhu děkana nebo pověřeného proděkana. O návrhu rozhodne prorektor pro výzkum. UKONČENÍ PROJEKTŮ A ZÁVĚREČNÉ OPONENTNÍ ŘÍZENÍ Výsledky řešení projektů se hodnotí v závěrečném oponentním řízení v období od 1. ledna do 31. března kalendářního roku bezprostředně následujícího po kalendářním roce poskytnutí podpory. Pro účely závěrečného oponentního řízení zpracuje řešitel v systému ISEP závěrečnou zprávu o výsledcích projektu včetně přehledu čerpání finančních prostředků. Oponentní řízení probíhá ve dvou kolech. První kolo Komise fakulty vyhodnotí výsledky projektu. K hodnocení si může vyžádat posudek externího oponenta. Oponent projektu se může účastnit jednání komise s hlasem poradním. Hodnocení postoupí oddělení pro vědu a výzkum fakulty Odboru výzkumu RMU dle termínů uvedených v rozhodnutí o vyhlášení soutěže. Součástí etapy závěrečného oponentního řízení, která proběhne na fakultě, je veřejný seminář před hodnotící komisí fakulty. Seminář organizuje fakulta. Na semináři přednese řešitel zprávu o výsledcích projektu. Semináře se obligatorně účastní předseda nebo jím pověřený člen hodnotící komise MU a zástupce OV RMU. Druhé kolo Komise MU posoudí podklady (tj. závěrečné zprávy a zápis z hodnocení projektů) postoupené fakultami a předloží návrh hodnocení výsledků závěrečného oponentního řízení rektorovi nejpozději do tří pracovních dnů před ukončením řízení. Na základě rozhodnutí rektora o návrhu zveřejní MU výsledky řízení zpracované způsobem stanoveným poskytovatelem, a to do 31. března kalendářního roku bezprostředně následujícího po roce řešení projektu. Za zveřejnění odpovídá prorektor pro výzkum.