Systematické komplexní vzdělávání pracovníků VaV v oblastech širší problematiky řízení VaV jako nezbytný PRvek EFEKTivity výzkumu (PREFEKT) Trvání projektu: 1.9.2009 – 31.3.2012 Rozpočet projektu: 7 911 367 Kč Hlavní řešitel: prof. RNDr. Jana Musilová, CSc. Partneři: MZLU, partner s finančním plněním VUT v Brně, partner bez finančního plnění Reg. číslo MŠMT: CZ.1.07/2.3.00/09.0192 Cíle projektu Cílem projektu je vytvořit vzdělanostní zázemí pro kvalitativní posílení personálních kapacit v oblasti řízení výzkumu a vývoje, spočívající v zavedení uceleného systému teoretického i praktického certifikovaného vzdělávání terciární úrovně v oblasti řízení výzkumu a vývoje pro pracovníky ve výzkumu a vývoji. Toto vzdělání je důležitou komplementární složkou vedle odborné a profesní erudice těchto pracovníků, směřující k efektivitě a profesionalizaci řízení VaV. Ucelená obsahová koncepce a efektivní formy vzdělávání budou zaměřeny na co nejúčinnější zprostředkování základních i pokročilých znalostí, schopností jejich operativního použití a praktických dovedností zejména v problematice řízení VaV, navrhování a řízení projektů VaV včetně praktických dovedností, hodnocení výzkumu a vývoje, ochrany a správy duševního vlastnictví. Navrhovaný typ dalšího vzdělávání přispěje k dosažení kvalitativní změny v systému řízení VaV, spočívající v posunu od dosavadního stavu standardního souběhu vlastního výzkumu a vývoje se systémem jeho řízení ke stavu efektivní interference obou těchto nezbytných komponent moderní výzkumné činnosti. Cílem projektu je i pružně reagovat na aktuální změny v systému řízení VaV ve smyslu Reformy systému výzkumu, vývoje a inovací, posílit kapacity a schopnosti výzkumných pracovníků pro budování excelentních týmů a jejich zapojení do národních i mezinárodních projektů a výzkumných struktur. Konkrétním výstupem projektu bude 2 x 120 proškolených pracovníků VaV v oblasti řízení výzkumu a vývoje včetně vytvoření a realizace kurzu dalšího vzdělávání v této oblasti a jeho verifikace pro cílovou skupinu včetně externího hodnocení, výukové materiály (standardní i e-learningová opora), včetně interaktivních testů. Tyto výstupy projektu a jejich průběžná aktualizace přispějí mj. k udržitelnosti projektu i po jeho ukončení. Cílová skupina Cílovou skupinou pro realizaci projektového záměru, zejména s ohledem na dosažení žádoucího stavu v řízení výzkumu popsaného ve zdůvodnění potřebnosti projektu, jsou především mladí výzkumní pracovníci s titulem Ph.D. a určitou praxí ve vědecké, výzkumné vývojové činnosti, popřípadě doktorandi. Volba této cílové skupiny je dána požadavkem co největší efektivity uplatnění koncipovaného systému dalšího vzdělávání z hlediska schopnosti dané cílové skupiny absorbovat komplementární znalosti a dovednosti a posílit tak potenciál výzkumných týmů pro zapojení do soutěží o projekty VaV, kvalifikovanost v oblasti řízení výzkumu a vývoje a správy projektů výzkumu a vývoje. Získané komplementární vzdělání představuje pro mladé výzkumné pracovníky možnost jejich lepší seberealizace ve výzkumném týmu. V případě zájmu absolvují další vzdělávání také zkušení výzkumní pracovníci a v menší míře i pracovníci institucionální administrativy výzkumu a vývoje. Záměrem projektu je poskytnout zmiňované další vzdělávání pracovníkům VaV z regionu Jihomoravského kraje v počtu 120 x 2. Při výběru uchazečů o další vzdělávání bude zohledněn princip rovných příležitostí popsaný v příslušné části žádosti. Přínos pro cílovou skupinu Poskytnutím komplementárních dovedností z oblasti řízení výzkumu a vývoje, které jsou obsahem projektu, bude posílen potenciál cílové skupiny k okamžitému aktivnímu zapojení do projektového řízení ve výzkumu a vývoji a k možnosti vstoupit do procesu projektové soutěže u domácích či zahraničních poskytovatelů dotací (např. další výzvy operačních programů či 7.RP a jiné). Nesporný je rovněž ekonomický přínos ze zvýšené kvalifikace jak pro cílovou skupinu, tak z hlediska celospolečenského, neboť přispěje ke zvýšenému a efektivnějšímu outsoursingu zdrojů ve výzkumu a vývoji. Účastí v projektu se posílí konkurenceschopnost pracovníků výzkumu a vývoje při uplatnění zejména v projektově orientovaném řízení výzkumu a vývoje. Nabízí se rovněž možnost pokračovat v projektově orientované výzkumné kariéře i v aplikační sféře, která skýtá v regionu Jihomoravského kraje velký absorpční potenciál. Realizace Vlastní vzdělávání se realizuje formou kurzu sestávajícího ze dvou cyklů. První cyklus tvoří obsahově ucelený systém předmětů týkající se problematiky řízení výzkumu a vývoje v ČR, legislativy a financování VaV v ČR a v Evropské unii, typů projektů poskytovatelů dotací na VaV, systému hodnocení VaV. Druhý cyklus se věnuje vlastnímu řízení projektů ve výzkumu a vývoji včetně získání praktických dovedností při formulování návrhu projektu v alias projektových týmech. Součástí kurzu je i odborná jazyková příprava v angličtině a češtině, jejímž těžištěm je získání dovedností pro přípravu a řízení projektů výzkumu a vývoje. Po první realizaci kompletního kurzu se uskuteční evaluace externím hodnotilelem a na základě výsledku hodnocení a doporučení bude kurz modifikován pro opakovanou následnou realizaci tak, aby co nejlépe vyhovoval potřebám cílové skupiny. Kurzy budou realizovány paralelně na MU a MZLU a samostatně administrativně zajišťovány. Plánovaná kapacita kurzu činí 80 osob na MU a 40 osob na MZLU v souladu s provedeným kvalifikovaným odhadem potřeb cílové skupiny na těchto univerzitách. Kurz však bude otevřen cílové skupině v celém regionu Jihomoravského kraje případně ČR.