Porada vedoucích studijních oddělení, RMU 19. 11. 2009 Přítomni: Lázenská, Štěpánková, Dvořáčková, Maroušková, Hanušová, Korčeková, Málková, Pavliňák, Šimík, Pilnáčková, Odstrčilová, Kafková, Vičar Nepřítomni: zástupce LF Program: 1) kontroly MŠMT 2) ECTS label 3) nový web pro uchazeče 4) objednávání diplomů, DS, IL a sloh na diplomy, prázdné papíry 5) nostrifikace 6) poplatky 7) přerušení studia 8) ISIC a revalidační známky 9) Akadémia, Gaudeamus, stránky MP-Soft (Mgr. Vičar) 10) ukončení studia, dodejky ad 1) MŠMT provádí kontroly na VŠ v ČR; na MU již proběhla kontrola na Právnické fakultě, následovaly další na všech fakultách, konkrétně kontrola všech studií kratších než standardní doba mínus 1 rok; seznam studií, kterým je třeba věnovat pozornost, rozeslal dr. Šmíd proděkanům; fakulty jsou vyzvány k součinnosti, informace je potřeba MŠMT poskytovat obratem, termín pro vyřízení - vždy co nejdříve ad 2) ECTS – MU se bude snažit získat prestižní ocenění i v roce 2010; v říjnu proběhlo školení učitelů ohledně vyplňování nových rubrik; počátkem listipadu agentura zveřejnila přihlášku, která obsahuje jiné položky, než které bylo možno důvodně předpokládat; kontaktní osobou na každé fakultě je zpravidla proděkan pro studium; uznávání částí studia v zahraničí – s CZS řeší Mgr. Pilnáčková; uznávání na fakultách probíhá velice různorodě; studenti si stěžují, že vyřizování trvá dlouho a předměty nemají uznané; procesy na fakultách se budou řešit a regulovat ve spolupráci s CZS (Pilnáčková) ad 3) od 1. 11. 2009 spuštěn nový web pro uchazeče; výrazné změny budou na stránce stipendií a přijímacího řízení, fakultní stipendijní programy budou nově prezentovány na muni.cz; fakulty zkontrolují své stipendijní programy v Dokumentovém serveru v IS ve složce Rektorát –> Obsahové oblasti činností MU –> Studium –> Stipendijní politika, aktualizované soubory zašlou Mgr. Odstrčilové do pondělí 23. 11. 2009, v případě, že studijní odd. neprovede žádnou opravu, zašle Mgr. Odstrčilové zprávu, že soubory jsou OK; nová struktura webu má přispět k lepší a jednodušší orientaci uchazeče o studium na MU, zvýšit jeho motivaci, upoutat jeho pozornost; úplně nová oblast – Zábava; na některých částech se ještě stále pracuje; oblast studijních programů – zvedena nová aplikace pro výběr/vyhledání oboru, tzv. našeptávač, v sočasné době hledá implicitně v aktuálně otevřených oborech, nikoliv ve všech akreditovaných, dále se bude pracovat s názvoslovím; apelace na fakulty – doplnit anotace u všech oborů, momentálně je anotace uvedena pouze u 30 % oborů, dokud nebude u všech ostatních, nelze anotace na webu zveřejnit vůbec; plnění oborových údajů (z ISu) – u některých oborů jsou namísto oborových údajů vyplněny údaje o přijímacím řízení; Dotaz: zjistit, odkud se které informace čerpají, aby fakulty věděly, co kam mají doplnit: Pozor: V brzké době dojde ke sjednocení zobrazovaných textů v e-prihlasce a na webu MU. Pro programy budou vždy zobrazeny texty označené v plníci aplikaci: - Anotace studijního programu v češtině (Krátký text v češtině) - Anotace studijního programu v angličtině (Krátký text v angličtině) Pro obory: - Obecný informativní text v češtině - Obecný informativní text v angličtině Podrobnější informace naleznete v Napovede: https://is.muni.cz/auth/help/studijni/prijimaci_rizeni?podrobne=1;#stud_prij_texty (odkaz Prijimaci rizeni v sekci Studijni) Termín změny zveřejňování textu na webu muni.cz byl stanoven nejpozději k 1. 1. 2010. ad 4) objednávku diplomů, dipl. supl., imatrik. listů, sloh na diplomy a čistých papírů (nepotištěných, pro tisk druhopisů) bude provádět hromadně SO RMU; v lednu obdrží fakulty tabulku, do které uvedou požadované počty všech pěti komponent; fakulty se shodly na tom, že papíry na diplomy s vyznamenáním se i nadále budou objednávat bez přetištěného textu „s vyznamenáním“; ad 5) nostrifikace – opatření rektora 5/09 z 20. 9. 2009, na některých fakultách trvá vyřízení žádosti neúměrně dlouhou dobu, proto jsou všechny fakulty vyzývány k dodržování lhůty pro vyřízení žádosti, stanovuje se lhůta 15 dní pro vyřízení žádost na fakultě a 15 dní pro vyřízení žádosti na rektorátě, tj. celkem 30 dnů v souladu se správním řádem; ad 6) porada k nové aplikaci pro poplatky s ekonomickým oddělením se bude konat/konala dne 24. 11. 2009, cílem je také narovnání předávání dokladů mezi studijními a ekonomickými odbory; nová aplikace v IS MU řeší stávající problém s čísly jednacími, také prvostupňová rozhodnutí se budou tisknout přímo z ISu; do spuštění nové aplikace prosíme fakulty o kontrolu formální správnosti prvostupňových rozhodnutí; nutná je důsledná kontrola, zda fakulta nevydává rozhodnutí o vyměření poplatku studentovi, který již má fakticky ukončené studium, jen zatím nemá ukončení zaznamenáno v ISu, datum vydání rozhodnutí o vyměření poplatku nesmí být pozdější než datum ukončení studia; je nutné informovat studenty, že nedodržení lhůty pro přezkum bude promíjeno jen na základě doložených závažných důvodů, a to i u studentů, kteří ukončili nebo přerušili studium; student se nemůže odvolat proti rozhodnutí, které ještě nebylo vydáno (vedoucí poučí referentky na SO); osobní doručování žádostí o přezkum na fakulty: fakulta musí být vždy schopná přesně určit, kdy od studenta žádost přijala (je tedy zásadně nevhodné přijímat žádosti o přezkum formou schránek na studijním oddělení nebo na podatelně v době, kdy již není možné objektivně zjistit, který den skutečně žádost student podal); ad 7) kód 57 pro přerušení studia byl přejmenován na „nezapočítává se do celkové doby studia“ a platí pro všechna studia, nejen pro doktorské; přerušování studia v průběhu státních závěrečných zkoušek je hodně nejasné; fakulty zašlou příklady situací, které nastaly nebo by event. mohly nastat na SO RMU, poté bude analyzováno a řešeno s vedením MU; fakulty budou informovány o výsledku; (termín – počátek prosince) ad 8) ISIC = průkaz studenta, fakulta nesmí manipulovat s platností ISIC karty v IS ani jinak (blokování, zneplatnění, zadržování apod.) za účelem donucení studenta, aby se dostavil osobně na studijní oddělení k provedení nějakého úkonu, např. převzetí rozhodnutí o vyměření poplatku aj. revalidační známky nejsou povinné, student si ji nemusí kupovat, když nechce, ISIC bez přelepky mu pak platí pouze jako průkaz studenta MU, má přístup do učeben, knihoven a všude tam, kde se vyžaduje čipová karta, nebude patrně moci využívat výhod ISIC mimo MU; fakulta nesmí bránit studentovi v zápisu do semestru z důvodu, že si nekoupil aktuální přelepku na ISIC; ad 9) Akadémia – Bratislava, 6. – 8. 10. 2009 poděkování fakultám za poskytnuté informační materiály na veletrh, plocha stánku – 12 m^2, tj. o 4 m^2 více než v r. 2008, 2 přednášky, účast větší než loni plazma informace podávalo 5 studentek, tj. o 2 více než v předchozím roce informační materiály: PrF, FSS a FI – dostačující množství LF, FF, PřF, PdF, FSpS, ESF – došly až těsně před koncem přehledovou tabulku s počty, kolik jsme měli, kolik asi chybělo a kolik budeme chtít příště (dodá Kafková) MU má více než 4400 studentů ze SR Gaudeamus – Brno, 20.- 23. 10. 2009 Jobfair se nekonal – organizátoři zamlčeli, soutěž o nejlepší expozici – přihlášeno 22 účastníků, zvítězilo VUT Brno, MU se umístila na 8. místě, hodnotili studenti SŠ – účastníci Gaudeamu; další info na www.gaudeamus.cz. Nešlo o reprezentativní výzkum, ale o anketu, nicméně nám pro plánování příští účasti poskytla některé zajímavé informace. http://www.gaudeamus.cz/?id=cz%2Fcompetition2009b&mf=1000000 připomínky ke Gaudeamu či Akadémii zašlou fakulty Mgr. Vičarovi do konce listopadu t. r., další podněty získá Mgr. Vičar od studentů-brigádníků; počet návštěvníků – 32 000 počet vydaných muni.extra – 17 – 18 000 (tzn. cca každý druhý návštěvník si vzal časopis, což znamená, že má zájem o MU) oblečení – trička, mikiny s logem MU: určeno pro studenty-informátory, trička použily i fakulty, proto bylo triček málo; mají fakulty zájem o trička pro své zástupce na Gaudeamu? kombinace s fakultními tričky? Fakulty zašlou info do k. listopadu t.r., domluva proběhne před příštím Gaudeamem; studenti trička vracejí, RMU nabízí fakultám poskytnutí triček natrvalo a zdarma dotaz fakulty: lze mít na stánku jen studenty bez zástupce ze stud. odd.? odpověď zní: lze, záleží na fakultě; všechny fakulty sdělí Mgr. Vičarovi, kolik osob (zástupce stud. odd. a studenty) vysílají na svůj stánek, a to po celou otevírací dobu (RMU pak navíc bude zajišťovat pro každou fakultu 1 studenta na dobu od rána do cca 15h a 1 studenta jako posilu na nejvytíženější dobu) MU uvažuje do budoucna rozšířit stánek na 2 m pro každou fakultu svoz materiálu – apeluje se na fakulty, aby materiály byly vhodně baleny, tj. do přepravek, krabic od banánů apod., malé balíčky zdržují nakládku a vykládku, každou krabici/bednu výrazně a srozumitelně označit, aby se orientoval i zcela nový řidič informovat vrátné (v případě, že se střídají, tak všechny) a ostatní příslušné osoby o uložení materiálů připravených pro svoz; infomateriály – znovu se fakultám doporučuje sjednocení designu, hlavně označení titulní stránky logem fakulty; Mgr. Vičar nabízí fakultám zjištění možnosti nakopírování materiálu ve velkém množství externě za nižší cenu, než za jakou to mohou pořídit fakulty samy na vlastních kopírkách. Kdo má zájem, ohlásí se Mgr. Vičarovi do začátku prosince a dodá mu předlohu; závady na stánku byly řešeny s firmou SunDrive, firma tvrdila, že závady odstranila, ale nebyla to pravda; organizace práce OVM a fakult – kontaktní osobou pro vnější vztahy na fakultě je proděkan či pověřený referent, má za úkol předat informace na různá oddělení dle druhu činnosti; stránky MP-Soft www.gaudeamus.cz – obory aktualizovány seznam oborů – v jednom celku po fakultách, pak ještě i každá fakulta na samostatné stránce; chyby ze strany MP Softu – míchají nám obory v ČJ s AJ dohromady stránky navštěvují statisíce lidí připravuje se veletrh v Ostravě (4. – 5. 12. 2009) fakulty do úterý 1.12. nachystají Mgr. Vičarovi infomateriály – počet: polovina počtu materiálů na veletrh Akadémia. Tam, kde to lze, to fakulty pošlou interní poštou na jméno Mgr. Vičara (OVM RMU) do 30.11. a nahlásí zaslání e-mailem do 30.11. U ostatních fakult proběhne svoz 2.12. na vrátnicích fakult. Gaudeamus – Praha, proběhne 26. – 27. 1. 2010 Gaudeamus – Brno, 2. – 5. 11. 2010 Akadémia 2010 – 5. - 7. 10. 2010 příloha Muni.Extra se bude tisknout již na Akadémii 2010, z toho důvodů je potřeba dodat všechny informace výrazně dříve, předpoklad je v polovině srpna 2010, přesné termíny budou fakultám sděleny co nejdříve po výběru tiskárny (závisí na výsledcích výběrových řízení na RMU); první aktualizace proběhne již na začátku června 2010; ad 10) Dotaz: rozhodnutí o ukončení studia – může se student vzdát práva na odvolání? Jak bylo na poradě avizováno: Ukončení studia, stejně jako další rozhodování ve věcech práv a povinností studentů, je ustanovením § 68 odst. 3 zákona o vysokých školách vyjmuto z působnosti předpisů o správním řízení, a tudíž si nelze instituty správního řádu „půjčovat“. Pokud chce fakulta vyhovět požadavku studenta na ukončení studia s okamžitým právním účinkem, lze studentovi navrhnout zanechání studia – což je v souladu s právní úpravou zákona o vysokých školách. Stejný režim se týká přijímacího řízení, § 50 odst. 4 rovněž vylučuje použití předpisů o správním řízení, ani v tomto řízení nelze doporučit vzdávání se práva na odvolání, resp. práva na přezkum rozhodnutí. Uchazeči se zapisují, podle § 51 odst. 1 ve lhůtách stanovené fakultou. doručení rozhodnutí do vlastních rukou – student osobně převezme rozhodnutí a převzetí stvrdí podpisem na stud. odd. – OK Dotaz: ověřená kopie maturitního vysvědčení je nutná do každého spisu studenta, nebo stačí jedna ověřená a další již neověřené? U aktuálních ( souběžných) studií, si fakulta vytvoří požadovaný počet vlastních kopií, v ostatních případech, tedy tam, kde by fakultě činilo obtíž hledat spis v archivu apod., bude požadovat ad hoc po studentovi ověřenou kopii maturitního vysvědčení. Brno 2009-11-20 zapsala J. Kafková viděla: pilnackova