Přírodovědecká fakulta Kotlářská 2, Brno, 611 37 Tel.: 549 491 405, 549 496 118, fax: 541 211 214 E-mail: studijni@sci.muni.cz, WWW stránka: www.muni.cz/sci Obecné informace o přijímacím řízení V akademickém roce 2010/2011 přijímá fakulta maturanty výhradně do bakalářských studijních programů. Nezbytnou podmínkou přijetí ke studiu kteréhokoli z bakalářských studijních programů na Přírodovědecké fakultě MU je dosažení úplného středoškolského vzdělání s maturitou. Počet přijatých uchazečů je omezen kapacitními možnostmi jednotlivých studijních programů, resp. jejich oborů. Výsledky přijímacích zkoušek uchazečů přihlášených do profesních bakalářských programů, resp. oborů, budou posuzovány odděleně, pořadí všech zbývajících oborů bude souhrnné. Nezávisle je uveden odhad počtu přijímaných uchazečů do navazujících magisterských programů. Uzávěrka přihlášek k bakalářskému studiu pro akademický rok 2010/2011 je 28. 2. 2010. K tomuto datu musí být uhrazen i poplatek. Poplatek za služby spojené s přijímacím řízením činí pro elektronickou přihlášku 400,- Kč. Na každý program a obor je třeba podat samostatnou přihlášku. Manipulační poplatek za přijímací řízení je nutno uhradit za každou podanou přihlášku. Bankovní spojení najdete v přihlášce. Spojení na studijní oddělení Přírodovědecké fakulty: telefon: 549 491 405, 549 496 118, fax: 541 211 214, e-mail: studijni@sci.muni.cz. Pokyny pro vyplnění tiskopisu přihlášky: Prospěch ze střední školy vyplňují pouze uchazeči, kteří žádají o prominutí přijímacích zkoušek. Vyplňuje se pouze prospěch v profilových předmětech. Profilové předměty jsou uvedeny na http://www.sci.muni.cz. Životopis a lékařské potvrzení se nepožaduje, s výjimkou lékařského potvrzení u uchazečů se změněnou pracovní schopností. Žádáte-li o prominutí písemných přijímacích zkoušek, postupujte podle informací uvedených na adrese www.sci.muni.cz. Informace o studijních programech a oborech, které jsou otevírány v přijímacím řízení 2010 na Přírodovědecké fakultě MU Kód programu Název programu/oboru Typ programu Titul Forma Délka Vyuč.jazyk OPP U/P B1101 Matematika Bakalářské studium Bc. PS 3 180 232/62 Matematika se zaměřením na vzdělávání + Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 50 21/7 Matematika se zaměřením na vzdělávání + Informatika a druhý obor Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 50 7/4 Matematika se zaměřením na vzdělávání + Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 3/1 Matematika se zaměřením na vzdělávání + Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 12/4 Matematika se zaměřením na vzdělávání + Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 6/1 Matematika se zaměřením na vzdělávání + Anglický jazyk a literatura Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 100 13/1 Matematika se zaměřením na vzdělávání + Animátor sportovních aktivit Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 80 7/2 Obecná matematika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 45 136/37 B1103 Aplikovaná matematika Bakalářské studium Bc. PS 3 260 370/123 Finanční a pojistná matematika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 70 220/68 Matematika – ekonomie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 140 101/39 Statistika a analýza dat Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 40 37/13 B1201 Geologie Bakalářské studium Bc. PS, KS 3, 3 170 503/204 Geologie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 124 272/100 Geologie Bakalářské studium Bc. KS 3 Čeština 62 101/64 Geologie pro kombinaci s archeologií + Archeologie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 15 19/3 Správní geologie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 62 72/23 Správní geologie Bakalářské studium Bc. KS 3 Čeština 62 39/14 B1304 Geografie a kartografie Bakalářské studium Bc. PS 3 125 513/110 Geografická kartografie a geoinformatika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 25 140/29 Geografie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 80 293/68 Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání + Informatika a druhý obor Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 50 6/1 Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání + Anglický jazyk a literatura Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 50 36/1 Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání + Historie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 50 38/11 B1305 Aplikovaná geografie Bakalářské studium Bc. PS 3 24 97/22 Geoinformatika a regionální rozvoj Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 12 62/15 Geoinformatika a trvalá udržitelnost Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 12 35/7 B1406 Biochemie Bakalářské studium Bc. PS 3 100 340/101 Biochemie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 100 309/87 Chemoinformatika a bioinformatika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 20 31/14 B1407 Chemie Bakalářské studium Bc. PS 3 220 827/210 Analytický chemik – manažer chemické laboratoře Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 25 51/15 Chemie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 120 588/152 Chemie – konzervování – restaurování Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 15 60/13 Chemie se zaměřením na vzdělávání + Matematika se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 100 25/9 Chemie se zaměřením na vzdělávání + Biologie se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 80 100/21 Chemie se zaměřením na vzdělávání + Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 50 3/0 B1409 Aplikovaná biochemie Bakalářské studium Bc. PS 3 15 89/19 Aplikovaná biochemie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 35 89/19 B1501 Biologie Bakalářské studium Bc. PS 3 215 963/235 Biologie se zaměřením na vzdělávání + Matematika se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 100 19/8 Biologie se zaměřením na vzdělávání + Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 50 54/14 Biologie se zaměřením na vzdělávání + Informatika a druhý obor Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 80 14/2 Matematická biologie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 40 52/21 Molekulární biologie a genetika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 70 Obecná biologie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 50 Systematická biologie a ekologie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 55 B1512 Antropologie Bakalářské studium Bc. PS 3 40 147/35 Antropologie Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 40 147/35 B1701 Fyzika Bakalářské studium Bc. PS, KS 3, 3 125 169/67 Biofyzika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 20 25/9 Biofyzika Bakalářské studium Bc. KS 3 Čeština 5 9/5 Fyzika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 40 83/34 Fyzika Bakalářské studium Bc. KS 3 Čeština 20 27/11 Fyzika se zaměřením na vzdělávání + Matematika se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 100 16/6 Fyzika se zaměřením na vzdělávání + Chemie se zaměřením na vzdělávání Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 40 2/1 Fyzika se zaměřením na vzdělávání + Informatika a druhý obor Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 30 5/1 Fyzika se zaměřením na vzdělávání + Animátor pohybových aktivit Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 30 2/0 B1702 Aplikovaná fyzika Bakalářské studium Bc. PS, KS 3, 3 90 149/51 Astrofyzika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 25 44/16 Astrofyzika Bakalářské studium Bc. KS 3 Čeština 25 48/18 Fyzika a management Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 40 21/6 Lékařská fyzika Bakalářské studium Bc. KS 3 Čeština 20 17/6 Lékařská fyzika Bakalářské studium Bc. PS 3 Čeština 20 19/5 N1101 Matematika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 70 31/19 Algebra a diskrétní matematika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 3/3 Geometrie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 3/3 Matematická analýza Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 Matematické modelování a numerické metody Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 11/9 Matematika s informatikou Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 Učitelství matematiky pro střední školy + Výtvarná výchova Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 45/40 Učitelství matematiky pro střední školy + Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 25 50/38 Učitelství matematiky pro střední školy + Učitelství výpočetní techniky pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 60 2/0 Učitelství matematiky pro střední školy + Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 8/7 Učitelství matematiky pro střední školy + Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 14/11 Učitelství matematiky pro střední školy + Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 50/38 Učitelství matematiky pro střední školy + Hudební výchova Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 14/11 Učitelství matematiky pro střední školy + Speciální pedagogika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 23/21 Učitelství matematiky pro střední školy + Učitelství základů společenských věd pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 0/0 N1103 Aplikovaná matematika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 50 52/29 Finanční matematika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 Matematika – ekonomie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 30 29/17 Statistika a analýza dat Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 12/9 N1201 Geologie Navazující magisterské studium Mgr. PS, KS 2, 2 50 44/28 Geologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 20/17 Geologie Navazující magisterské studium Mgr. KS 2 Čeština 10 Geologie pro kombinaci s archeologií (dvouoborové) + Archeologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 5 N1304 Geografie a kartografie Navazující magisterské studium Mgr. PS, PS 3, 2 70 96/46 Aplikovaná geografie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 Fyzická geografie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 17/12 Geografická kartografie a geoinformatika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 23/10 Regionální geografie a regionální rozvoj Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 36/10 Sociální geografie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 18/8 Učitelství geografie a kartografie pro střední školy + Učitelství výpočetní techniky pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 14/11 Učitelství geografie a kartografie pro střední školy + Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 14/11 Učitelství geografie a kartografie pro střední školy + Učitelství historie pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 14/11 N1406 Biochemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 30 52/26 Analytická biochemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 25 Biochemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 35 21/17 Biomolekulární chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 1/0 N1407 Chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 45 65/45 Analytická chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 18/12 Anorganická chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 Fyzikální chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 2/0 Chemie – konzervování – restaurování Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 Chemie životního prostředí Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 11/8 Makromolekulární chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 1/1 Materiálová chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 1/1 Organická chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 7/3 Strukturní chemie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština Učitelství chemie pro střední školy + Učitelství matematiky pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 60 50/38 Učitelství chemie pro střední školy + Učitelství biologie pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 37 28/24 Učitelství chemie pro střední školy + Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 14/11 N1501 Biologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 80 140/94 Matematická biologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 Molekulární biologie a genetika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 24 28/22 Obecná biologie – Ekotoxikologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština Obecná biologie – Fyziologie rostlin Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština Obecná biologie – Fyziologie živočichů Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština Obecná biologie – Mikrobiologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština Systematická biologie a ekologie – botanika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština Systematická biologie a ekologie – zoologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština Učitelství biologie pro střední školy + Učitelství matematiky pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 60 50/38 Učitelství biologie pro střední školy + Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 14/11 N1512 Antropologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 15 24/11 Antropologie Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 15 N1701 Fyzika Navazující magisterské studium Mgr. PS, KS 2, 2 40 60/34 Biofyzika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 14/10 Biofyzika Navazující magisterské studium Mgr. KS 2 Čeština 10 Fyzika kondenzovaných látek Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 6/5 Fyzika kondenzovaných látek Navazující magisterské studium Mgr. KS 2 Čeština 10 Fyzika plazmatu Navazující magisterské studium Mgr. KS 2 Čeština 10 Fyzika plazmatu Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 6/5 Teoretická fyzika a astrofyzika Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 10 10/8 Teoretická fyzika a astrofyzika Navazující magisterské studium Mgr. KS 2 Čeština 10 1/1 Učitelství fyziky pro střední školy + Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 25 14/9 Učitelství fyziky pro střední školy + Učitelství výpočetní techniky pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 2/0 Učitelství fyziky pro střední školy + Učitelství matematiky pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 60 50/38 Učitelství fyziky pro střední školy + Učitelství chemie pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 40 22/19 Učitelství výpočetní techniky pro střední školy + Učitelství fyziky pro střední školy Navazující magisterské studium Mgr. PS 2 Čeština 20 14/9 Termíny Druh termínu Pro jaký typ studia Datum Poznámka Den otevřených dveří Bakalářské studium 23. 1. 2010 a 26. 1. 2010 Den otevřených dveří Navazující magisterské studium 23. 1. 2010 a 26. 1. 2010 Termín podání přihlášky Bakalářské studium 28. 2. 2010 Termín podání přihlášky Navazující magisterské studium 30. 4. 2010 Termín přijímací zkoušky Bakalářské studium 7. – 9. 5. 2010 TSP Termín přijímací zkoušky Bakalářské studium 15. 5. 2010 odborné testy Termín přijímací zkoušky Navazující magisterské studium 9. 6. 2010 – 2. 7. 2010 Poplatky Pro jaký typ studia Výše poplatku Poznámka 400 Kč e-přihláška Přijímací zkoušky Informace o přijímacím řízení 2010/2011 zahrnují pouze studijní programy a obory, k jejichž studiu lze v uvedeném akademickém roce podat přihlášku. V rámci přijímacího řízení je uchazeč povinen absolvovat písemnou zkoušku, pokud mu nebude na jeho žádost prominuta. O prominutí přijímací zkoušky mohou uchazeči žádat na základě kritérií uvedených na stránkách Přírodovědecké fakulty http://www.sci.muni.cz. Bakalářské studium (maturanti): písemná zkouška obsahuje: – test studijních předpokladů, (dále jen TSP); pro hodnocení přijímací zkoušky na PřF MU je relevantní výsledek TSP absolvovaného na kterékoli z fakult MU, popř. i odborný test, jehož úspěšné absolvování je nezbytné pro evidenční zařazení do vybraných studijních oborů. Úroveň odborných testů odpovídá ve všech případech obsahu a rozsahu standardů MŠMT pro gymnázia. Informace o TSP jsou na internetové adrese: http://www.muni.cz/study/tsp.html. Ukázky úloh odborných testů najdete na internetové adrese: http://www.sci.muni.cz. Podrobné informace o přijímacím řízení pro rok 2010/2011 jsou zveřejněny na adrese www.sci.muni.cz. Přijímací zkoušky pro bakalářské studium B1101 Matematika Obecná matematika – přijetí bez přijímací zkoušky Matematika se zaměřením na vzdělávání – Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání – TSP, zeměpis Matematika se zaměřením na vzdělávání – Informatika s druhým oborem – TSP Matematika se zaměřením na vzdělávání – Anglický jazyk a literatura – TSP, angličtina Matematika se zaměřením na vzdělávání – Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání – TSP, talentová zkouška z HV Matematika se zaměřením na vzdělávání-Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání – TSP Matematika se zaměřením na vzdělávání – Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání – TSP , talentová zkouška z VV Matematika se zaměřením na vzdělávání – Animátor sportovních aktivit – TSP, talentová zkouška z TV B1103 Aplikovaná matematika Finanční a pojistná matematika – přijetí bez přijímacích zkoušek Matematika – ekonomie – TSP Statistika a analýza dat – přijetí bez přijímacích zkoušek B1201 Geologie Geologie – přijetí bez přijímací zkoušky Geologie pro kombinaci s archeologií – TSP a odborný test z archeologie Správní geologie – přijetí bez přijímací zkoušky B1304 Geografie a kartografie Geografická kartografie a geoinformatika – TSP a odborný test ze zeměpisu Geografie – TSP a odborný test ze zeměpisu Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání – Anglický jazyk a literatura – TSP, zeměpis, angličtina Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání – Historie – TSP, zeměpis, dějepis Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání – Informatika s druhým oborem – TSP, zeměpis B1305 Aplikovaná geografie Geoinformatika a regionální rozvoj – TSP, test ze zeměpisu Geoinformatika a trvalá udržitelnost – TSP, test ze zeměpisu B1406 Biochemie Biochemie – TSP Chemoinformatika a bioinformatika – TSP B1407 Chemie Analytický chemik – manažer chemické laboratoře – TSP Chemie – přijetí bez přijímacích zkoušek Chemie – konzervování – restaurování – TSP Chemie se zaměřením na vzdělávání – Biologie se zaměřením na vzdělávání – TSP, biologie se základy chemie Chemie se zaměřením na vzdělávání – Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání – TSP, zeměpis Chemie se zaměřením na vzdělávání – Matematika se zaměřením na vzdělávání – TSP B1501 Biologie Matematická biologie – TSP, biologie se základy chemie Molekulární biologie a genetika – TSP, biologie se základy chemie Obecná biologie – TSP, biologie se základy chemie Systematická biologie a ekologie – TSP, biologie se základy chemie B1512 Antropologie Antropologie – TSP B1701 Fyzika Biofyzika – TSP Fyzika – TSP B1702 Aplikovaná fyzika Astrofyzika – TSP Fyzika a management – přijetí bez přijímací zkoušky Lékařská fyzika – TSP Navazující magisterské studium – všechny studijní obory: Písemná zkouška na úrovni písemné bakalářské zkoušky odpovídajícího bakalářského studia Uplatnění absolventů Absolventi najdou uplatnění v přírodovědeckých, technických, resp. ekonomických oborech v základním i aplikovaném výzkumu v centrálních i resortních ústavech, ve státní správě, v průmyslové praxi nebo ve školství. Absolventi profesně zaměřených experimentálních bakalářských programů a jejich oborů jsou schopni samostatné experimentální a laboratorní práce včetně zpracování dat, kvalifikované obsluhy přístrojů a práce s počítači, absolventi teoreticky, resp. ekonomicky zaměřených oborů profesních bakalářských programů jsou kvalifikováni pro samostatnou činnost zahrnující teoretické rozbory v oblasti příslušné profesní problematiky, včetně zpracování vyhodnocení dat a práce s počítači. Přestože jsou primárně připravováni pro přímý výstup do praxe, mohou pokračovat i ve studiu v magisterských programech. Absolventi obecně zaměřených bakalářských programů a oborů jsou primárně připravováni pro pokračování ve studiu v magisterských programech. Způsob jejich přípravy však počítá i s možností přímého výstupu do praxe, kde jsou po velmi krátké době schopni stejných výkonů, jako absolventi programů profesních. Absolventi dvouoborového bakalářského studia disciplín se zaměřením na vzdělávání jsou primárně připravováni pro studium v magisterských programech učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy. Ve chvíli absolutoria v bakalářském programu nejsou sice plně kvalifikováni pro výkon učitelské profese, jejich vzdělání však obsahuje základní znalosti a dovednosti v oblasti problematiky pedagogicko-psychologické a díky orientaci jejich odborné přípravy jsou schopni kvalifikovaného a kultivovaného výkladu základní problematiky příslušných vědních oborů i na popularizační úrovni. V případě přímého výstupu do praxe se mohou uplatnit při práci s mládeží v rámci zájmových sdružení, jako popularizátoři vědecké problematiky či demonstrátoři. B1101 Matematika Matematika se zaměřením na vzdělávání Absolvent oboru má všeobecné základní znalosti z předmětu matematika, které mu poskytují solidní základ pro navazující magisterské studium. Tento obor neposkytuje ucelené znalosti pro přímé uplatnění v učitelském povolání. Získané znalosti a dovednosti budou zárukou, že po ukončení magisterského studia budou absolventi moci kvalifikovaně a s dostatečným nadhledem vyučovat matematiku na střední škole. Absolventi oboru mohou tyto znalosti a dovednosti uplatnit přímo v praxi vzhledem k jejich profesním znalostem, úrovni adaptability, počítačové gramotnosti i kreativnímu přístupu k práci. Obecná matematika Absolvent oboru získá všeobecné znalosti základů matematiky. Má rozvinuté abstraktní myšlení a schopnost tvůrčího přístupu k formulaci a řešení problémů. Je dobře připraven k navazujícímu magisterskému studiu. Po doplnění nezbytných konkrétních znalostí však může pokračovat i v magisterském studiu nematematických oborů nebo se může dobře uplatnit přímo v praxi, v profesích souvisejících s informatikou, finanční sférou či ekonomikou. B1103 Aplikovaná matematika Absolventi budou schopni dobře se orientovat v základních metodách aplikované matematiky a statistiky a budou schopni využívat moderní výpočetní techniky. Ve spolupráci se specialisty z různých oborů (podle zaměření jiného oboru) se mohou podílet na řešení konkrétních problémů výzkumu a praxe. Absolventi se mohou uplatnit v oblastech zpracování hromadných dat, na jejich analýze. Předpokládá se uplatnění v institucích interdisciplinárního charakteru. Na toto studium může navazovat bakalářské resp. magisterské studium jiného oboru na Masarykově univerzitě. Finanční a pojistná matematika Absolventi se budou orientovat v základních matematických metodách užívaných v bankovnictví a pojišťovnictví. Získají rovněž informace o provozu bank a pojišťoven. Uplatnit se budou moci v bankách a obchodních firmách a především v pojišťovnách. Na toto studium navazuje magisterské studium oboru Finanční matematika na Masarykově univerzitě. Matematika – ekonomie Absolventi budou schopni dobře se orientovat v základních metodách aplikované matematiky, statistiky a ekonomie. Budou také schopni efektivně využívat pro tento účel moderní výpočetní techniku. Ve spolupráci s ekonomy se mohou podílet na řešení konkrétních problémů praxe. Absolventi se mohou uplatnit v oblastech analýzy a zpracování ekonomických dat. Předpokládá se uplatnění v bankách, ekonomických a finančních organizacích, obchodních a výrobních firmách aj. Na toto studium může navazovat magisterské studium téhož nebo jiného oboru studijního programu Matematika magisterská nebo Aplikovaná matematika magisterská (Matematika-ekonomie, Finanční matematika). Statistika a analýza dat Absolventi budou schopni dobře se orientovat v základních metodách aplikované matematiky a statistiky a budou schopni využívat moderní výpočetní techniky. Ve spolupráci se specialisty z různých oborů (podle zaměření jiného oboru) se mohou podílet na řešení konkrétních problémů praxe. Absolventi se mohou uplatnit v oblastech analýzy a zpracování hromadných dat. Předpokládá se uplatnění v institucích interdisciplinárního charakteru. Na toto studium může navazovat bakalářské resp. magisterské studium jiného oboru na Masarykově univerzitě (např.ekonomie, sociologie, psychologie, biologie apod.). B1201 Geologie Absolventi bakalářského studijního programu Geologie jsou schopni samostatně pracovat s českou i cizojazyčnou odbornou literaturou, ovládají v dostatečné míře běžné metody terénních i laboratorních prací a při zpracování získaných dat dokážou vhodně využívat výpočetní techniku. Výsledky terénních i laboratorních prací jsou schopni vhodně prezentovat písemnou i ústní formou. Absolventi se mohou uplatnit v institucích geologického výzkumu, na vysokých školách, v kulturně osvětových institucích, v institucích zabývajících se ochranou životního prostředí a ve státní správě. Geologie pro kombinaci s archeologií Absolvent bude mít základní přehled z geologických věd s důrazem na všeobecnou geologii, paleontologii, mineralogii, historickou geologii, petrologii a regionální geologii. Bude seznámen se základní problematikou a metodikou výzkumu materiálů neživé přírody a s problematikou geologického vývoje Země s důrazem na nejmladší historii Země. V archeologické části získá znalost pramenů hmotné kultury pravěkého a středověkého osídlení střední Evropy (zejména Moravy). Bude znát geologické i archeologické metody terénního výzkumu a jeho dokumentace včetně dokumentace archeologického mobiliáře. Správní geologie Odbory ochrany životního prostředí, orgány ochrany přírody, správy chráněných území, firmy, zabývající se přípravou podkladů tykajících se životního prostředí. B1304 Geografie a kartografie Tento studijní program zároveň připravuje absolventa k dalšímu studiu v magisterském studijním programu Geografie a kartografie a umožní mu kvalifikovanou volbu jeho další profilace prostřednictvím některého z oborů navazujícího magisterského programu Geografie a kartografie. Pro tuto volbu se absolvent připravuje již v průběhu bakalářského studia prostřednictvím specializovaných volitelných předmětů resp. jejich ucelených bloků v rámci studijních oborů, popř. studijních směrů. Geografická kartografie a geoinformatika Absolvent najde uplatnění v orgánech státní správy a samosprávy (katastrální a pozemkové úřady, odbory regionálního rozvoje a odbory životního prostředí), v organizacích využívajících a zpracovávajících prostorová data, informace a znalosti (doprava, spoje, zdravotnictví, životní prostředí) a soukromém sektoru, zejména ve firmách zajištujících sběr, zpracování, interpretaci a kartografické zobrazování prostorových dat, jakož i poskytujících servis v oblasti integrace rozmanitých druhů prostorových i neprostorových dat). Je dobře připraven k navazujícímu magisterskému studiu ve stejnojmenném studijním oboru. Geografie Absolvent oboru získá všeobecné znalosti základů dílčích geografických disciplín a schopnost tvůrčího přístupu k formulaci a řešení problémů. Je dobře připraven k navazujícímu magisterskému studiu studijních oborů Fyzická geografie, Regionální geografie a regionální rozvoj, Sociální geografie. Absolvent tohoto studia je schopen řešit některé méně náročné typy geografických úloh v praxi. Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Absolvent oboru má všeobecné základní znalosti z geografických a kartografických disciplín, které mu poskytují solidní základ pro navazující magisterské studium. Obor však neposkytuje ucelené znalosti pro přímé uplatnění v učitelském povolání. Absolvent má poznatky a dovednosti dobře využitelné při popularizační činnosti, může se uplatnit na středních i základních školách při vedení speciálních seminářů pro nadané studenty, přípravě těchto studentů na olympiády, soutěže a přijímací zkoušky na vysokou školu. B1305 Aplikovaná geografie Absolventi studia se uplatní jako environmentalisté či regionalisté, jako poradci pro veřejný i soukromý sektor. Další možné uplatnění je ve státní správě, včetně napojení na EU – obecní, městské, okresní či krajské úřady, referáty životního prostředí, výstavby a regionálního rozvoje, správy GIS, na odděleních územního plánu, rozvoje cestovního ruchu, ale také v pozemkovém či katastrálním úřadě, v soukromém sektoru – zpracování dat, zákaznický servis, poradenské služby v oblasti zpracování prostorových dat. Absolventi mohou pokračovat po úspěšném složení přijímací zkoušky ve studiu v navazujícím magisterském studijním oboru Aplikovaná geografie Geoinformatika a regionální rozvoj Studijní obor je zaměřen na získání vybraných základních poznatků a dovedností z geografie, geoinformatiky a regionálního rozvoje speciálně orientované k výkonu povolání ve veřejné správě, orgánech a institucích regionálního rozvoje, kde se využívají geoinformační technologie při zpracování prostorových dat. Po úspěšném složení přijímací zkoušky může absolvent pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském studijním oboru Aplikovaná geografie. Geoinformatika a trvalá udržitelnost Absolventi studia se uplatní jako environmentalisté, poradci (pro podnikatelé, veřejný i soukromý sektor), ve státní správě, včetně napojení na EU – obecní, městské, okresní či krajské úřady, referáty životního prostředí, správy GIS, na odděleních územního plánu, rozvoje cestovního ruchu, ale také v pozemkovém či katastrálním úřadě v oblasti zpracování prostorových dat. Po úspěšném složení přijímací zkoušky může absolvent pokračovat ve studiu v navazujícím magisterském studijním oboru Aplikovaná geografie. B1406 Biochemie Biochemie Předpokládá se, že většina absolventů obecného studijního oboru bude pokračovat v některém z programů navazujícího magisterského studia, zejména v oboru biochemie či biomolekulární chemie. Při odchodu do praxe se mohou stát kvalifikovanou pomocí při výzkumné a vývojové práci. Naleznou uplatnění v chemických, potravinářských, zemědělských, farmaceutických a zdravotnických laboratořích zaměřených na bioanalytické metody, v průmyslových laboratořích zaměřených na biotechnologie a na oblast výzkumu. Chemoinformatika a bioinformatika Absolvent bakalářského studia ovládá základy chemických disciplín (obecná chemie, fyzikální chemie, analytická chemie, organická chemie a biochemie), molekulární biologie a genetiky a dalších přírodovědných disciplín (matematika, fyzika). Dále se orientuje v získávání a zpracování informací (chemická literatura, chemoinformatika, bioinformatika, zpracování dat) a má přehled v základních informatických disciplínách (operační systémy, počítačové sítě, programování). V případě, že po absolvování bakalářského studia odejde do praxe, může najít uplatnění v oboru programování, vývoje databází, zpracování chemických a biologických informací, či v oblasti vývoje a údržby webovských aplikací. Pokud se absolvent rozhodne pokračovat v navazujícím magisterském studiu, může uvažovat zejména o některém z následujících směrů: chemoinformatika a bioinformatika, teoretická a výpočetní chemie, vývoj a údržba chemických a biologických databází, aplikační programování. B1407 Chemie Analytický chemik – manažer chemické laboratoře Absolvent tohoto studijního oboru získá ukončené bakalářské vzdělání pro odbornou (laboratorní) i řídící činnost v chemické laboratoři. Chemie Absolvování bakalářského studijního oboru Chemie předpokládá a umožní hladký přechod do magisterských programů. Po osvojení základů vysokoškolské chemie si student podle vlastního zájmu a rozhodnutí buduje specializaci pro některý z oborů navazujícího magisterského studia výběrem vhodných volitelných předmětů z nabídky chemie anorganické, analytické, organické, makromolekulární, materiálové, fyzikální a chemie životního prostředí. Z nabídky chemických kateder si pak zvolí téma bakalářské práce, na kterém pracuje pod individuálním vedením učitele. Absolventi jsou rovněž připraveni pro studium chemie na zahraničních vysokých školách. V případě, že se student nerozhodne pokračovat v magisterském studiu, má díky svým širokým znalostem z oblasti chemie, ovládání moderní přístrojové a počítačové techniky a kvalitním odborným jazykovým schopnostem dobrou šanci nalézt široké spektrum uplatnění nejen v chemických laboratořích ve všech oblastech základního výzkumu, vývojových a provozních laboratořích podnikatelské sféry, státní správy, zdravotnictví, farmacie a potravinářství, ale i v řídících funkcích v oblasti výroby, zpracování, nakládání, prodeje a likvidace chemických látek v tuzemských nebo zahraničních organizacích. Chemie – konzervování – restaurování Bakalářský studijní program Chemie konzervování-restaurování připravuje vysokoškolsky vzdělané odborníky, kteří mají základní přehled o disciplinách chemie (anorganické, organické, analytické a fyzikální chemii) a získají přitom informace o materiálech a postupech v oblasti konzervování-restaurování předmětů kulturního dědictví. Cílem studia je vychovat pracovníky, kteří budou, při dodržování profesní etiky, schopni stanovit diagnózu poškození materiálů předmětů, navrhovat vhodné postupy a materiály pro jejich konzervování-restaurování, vést odpovídající dokumentaci. Získají doplňující vědomosti v muzeologii a historii umění, naučí se být součástí konzervátorsko-restaurátorského týmu. Na základě znalostí jednotlivých předmětů kulturního dědictví mohou navrhovat řešení ochrany celků sbírkových fondů. Chemie se zaměřením na vzdělávání Absolventi tohoto studia nezískávají způsobilost k výkonu učitelského povolání na středních školách. K získání plné aprobace k výuce na SŠ je nutno pokračovat v navazujícím magisterském studijním programu učitelství. Kromě připravenosti pokračovat v magisterském studiu, k níž je směrován primárně, se absolvent dobře uplatní v základním i aplikovaném výzkumu, v laboratorních a měřicích provozech. B1409 Aplikovaná biochemie Aplikovaná biochemie Širší teoretický základ umožňuje absolventům oboru Aplikovaná biochemie pružné přizpůsobení požadavkům daného pracoviště a zvládnutí metod a postupů tam užívaných. Mají předpoklady pro další vývoj a specializaci v oblasti svého konkrétního uplatnění, jak ve směru chemické a biochemické analytiky, tak v oblasti biochemických procesů a výrob. Mohou též být kvalifikovanou pomocí při výzkumné a vývojové práci. Absolventi jsou připravování pro rutinní práci v biochemických a podobných laboratořích ve zdravotnictví, průmyslu a výzkumných ústavech, dále vývojových a kontrolních pracovištích firem zabývajících se zdravotnickou a farmaceutickou problematikou apod. Jejich odborný základ jim umožní též uplatnění v managementu, marketingu a dealerství ve zmíněných odbornostech. B1501 Biologie Biologie se zaměřením na vzdělávání Obor je součástí dvouoborového studia směřujícího k získání znalostí a dovedností umožňujících pokračování v dalším, magisterském, studiu a v jeho rámci pak profesní profilaci studenta směřující k povolání učitele biologie na středních školách. Plné pedagogické kvalifikace dosáhne po absolvování navazujícího magisterského studia učitelství Biologie pro střední školy. Matematická biologie Absolventi mohou najít uplatnění při zpracování biologických dat v akademické i komerční sféře (výzkum, zdravotnictví, farmakologie, ochrana životního prostředí, zemědělství a lesnictví), v managementu klinických studií, popřípadě v jiných oblastech správy těchto dat. Molekulární biologie a genetika Absolventi oboru se uplatní především v aplikovaném výzkumu v oblastech zdravotnictví, zemědělství, veterinární medicíně a potravinářství a ve výzkumných laboratořích, kde využijí svých praktických dovedností a hlubšího poznání principů metod buněčné a molekulární biologie a genetiky při diagnostice organismů, patologických stavů buněk a genomů, posuzování rizikových faktorů s tím souvisejících, a též k identifikaci cizorodých genů v genomech geneticky modifikovaných organismů. Jejich kvalifikace jim umožňuje podílet se na řešení vědeckovýzkumných úkolů, zavádění a inovaci molekulárně genetických přístupů a metod a kvalifikovaném hodnocení výsledků. Na rozdíl od absolventů magisterského studia nejsou však erudováni pro samostatnou vědeckovýzkumnou práci. Obecná biologie Cílem oboru je, aby jeho absolvent získal znalosti potřebné pro praktickou činnost nebo základy k dalšímu vzdělání. Systematická biologie a ekologie Absolventi oboru mají základní teoretické a praktické znalosti v rámci obecné biologie, botaniky, zoologie a ekologie. Jsou schopni vykonávat pomocné práce pod vedením odborníků na pracovištích specifikovaných pro uplatnění absolventů magisterských programů. Především jde o univerzity, biologické ústavy Akademie věd ČR, přírodovědecká oddělení muzeí, státní instituce zabývající se ochranou přírody a životního prostředí, botanické a zoologické zahrady a resortní ústavy zemědělského a lesnického výzkumu. B1512 Antropologie Antropologie Absolventi se mohou ucházet o přijetí do navazujícího magisterského programu Antropologie nebo se uplatnit na pracovištích základního nebo aplikovaného výzkumu nebo v některých institucích státní správy. B1701 Fyzika Biofyzika Kromě připravenosti pokračovat v magisterském studiu, k níž je směrován primárně, se absolvent dobře uplatní v základním i aplikovaném výzkumu celostátního i resortního charakteru, v laboratorních provozech a firmách, specializovaných laboratořích, meteorologických institucích, institucích využívajících informatiky, v institucích využívajících chemických, biochemických a biologických laboratorních metod, v lékařských laboratořích apod. Fyzika Kromě připravenosti pokračovat v magisterském studiu, k níž je směrován primárně, se absolvent dobře uplatní v základním i aplikovaném výzkumu celostátního i resortního charakteru, v laboratorních provozech a firmách, specializovaných laboratořích, meteorologických institucích, institucích využívajících informatiky, apod. Fyzika se zaměřením na vzdělávání Kromě připravenosti pokračovat v magisterském studiu, k níž je směrován primárně, se dobře uplatní v základním i aplikovaném výzkumu celostátního i resortního charakteru, v institucích využívajících informatiky, po krátké praxi i v laboratorních a měřicích provozech. Přestože není plně kvalifikován jako učitel, je jeho vzdělání dobře využitelné při popularizační činnosti, může se uplatnit na středních i základních školách při vedení speciálních seminářů pro nadané studenty, přípravě těchto studentů na olympiády, soutěže a přijímací zkoušky na vysokou školu. B1702 Aplikovaná fyzika Astrofyzika Díky fyzikálně matematickému základu absolvovanému v rámci programu nezávisle na volbě oboru se absolvent může dobře uplatnit v základním i aplikovaném výzkumu celostátního i resortního charakteru, v laboratorních provozech a firmách, specializovaných laboratořích, metrologických institucích, institucích využívajících informatiky, apod. Jeho specializované zaměření v oblasti astrofyziky ho předurčuje jako kvalifikovaného demonstrátora a popularizátora vědy na hvězdárnách, v neposlední řadě také pro výzkum využívající astronomických pozorování a zpracování astronomických dat. Fyzika a management Absolventi by se měli uplatnit v technologických a řídících útvarech podniků a také jako jejich reprezentanti, ve výzkumných ústavech a organizacích státní správy, které zabezpečují činnosti vyžadující nasazení exaktních věd. Rovněž by měli být schopni individuálně podnikat s využitím fyzikálních metod v oblasti moderních technologií, dále jako navrhovatelé a konstruktéři fyzikálních přístrojů a také se uplatnit v oblasti tvorby a realizace patentů a vynálezů. Zároveň analytický způsob myšlení, orientace v průmyslu a nových technologiích společně s potřebnou znalostí práva, ekonomie a managementu tvoří velice dobrý základ pro úspěšnou práci v libovolném oboru. Lze očekávat, že takto prakticky orientovaní absolventi budou přednostně žádáni ve srovnání s jinými, úzce zaměřenými odborníky ať už čistě fyzikálního nebo manažerského zaměření. Lékařská fyzika Díky fyzikálně matematickému základu absolvovanému v rámci programu nezávisle na volbě oboru se absolvent může dobře uplatnit v základním i aplikovaném výzkumu celostátního i resortního charakteru, v laboratorních provozech a firmách, specializovaných laboratořích, metrologických institucích, institucích využívajících informatiky, apod. Jeho specializované zaměření jej předurčuje k práci ve zdravotnictví, zejména na specializovaných diagnostických a terapeutických pracovištích využívajících lékařské přístrojové techniky. Absolvent se uplatní při obsluze přístrojů a jejich kvalifikované údržbě, při zpracování a interpretaci dat pro lékařské účely, při plánování radiologické léčby apod. N1101 Matematika Algebra a diskrétní matematika Absolvent ovládá metody algebry a diskrétní matematiky. Může se dobře uplatnit v základním výzkumu a ve výuce na vysokých školách. Může se i profilovat směrem k diskrétní matematice a informatice a být připraven k uplatnění v praxi, například při vytváření matematických modelů, použití kombinatorických algoritmů a tvorbě softwaru. Geometrie Absolvent získá solidní znalosti diferenciální geometrie a topologie. Má rozvinutou geometrickou představivost a schopnost abstraktního a koncepčního myšlení. Uplatní se dobře všude tam, kde lze některou z těchto vlastností využít; zejména v základním výzkumu, ve výuce na vysokých školách, při vytváření geometrických modelů v technických a přírodovědných oborech, při tvorbě softwaru. Matematická analýza Absolvent získá teoretické znalosti a osvojí si praktické výpočetní postupy v oblasti matematické analýzy a příbuzných směrech v rozsahu, který je potřebný pro samostatnou práci v oboru. Absolventi se uplatní v základním a aplikovaném výzkumu v přírodovědných, technických, ale i ekonomických oborech – na pracovištích vysokých škol, v ústavech a podnicích, kde je třeba spojovat teoretické poznatky s konkrétními praktickými postupy. Matematické modelování a numerické metody Absolvent získá dobrý přehled numerických metod a základních technik používaných při matematickém modelování. Bude schopen koncepčního řešení při modelování reálných dějů v interdisciplinárních oborech včetně tvorby příslušného modelu, jeho algoritmizace, numerického zpracování a počítačové implementace. Matematika s informatikou Absolvent získá základní znalosti z informatiky a dobrou představu o tom, které matematické disciplíny lze v tomto oboru uplatnit. Má koncepční přístup k řešení problémů v multidisciplinárních oborech a schopnost si rychle osvojovat nové poznatky a metody. Uplatní se dobře především tam, kde je potřeba týmová práce na hranicích jednotlivých oborů; zejména v základním a aplikovaném výzkumu, při tvorbě matematických modelů a softwaru. Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy Absolvent tohoto oboru získá všechny potřebné předpoklady k tomu, aby mohl na patřičné odborné úrovni a s potřebnými metodickými a didaktickými znalostmi pracovat jako středoškolský učitel deskriptivní geometrie. Má také dobrou úroveň počítačové gramotnosti, získal základní učitelské dovednosti během pedagogické praxe vykonané v průběhu studia, zkušenosti s profesní prostorovou představivostí i kreativní přístup k práci. Učitelství matematiky pro střední školy Absolvent tohoto oboru získá všechny potřebné předpoklady k tomu, aby mohl na patřičné odborné úrovni a s potřebnými metodickými a didaktickými znalostmi pracovat jako středoškolský učitel matematiky. Má také dobrou úroveň počítačové gramotnosti, získal základní učitelské dovednosti během pedagogické praxe vykonané v průběhu studia. N1103 Aplikovaná matematika Finanční matematika Současná finanční praxe je nemyslitelná bez použití celé řady sofistikovaných matematických technik a modelů. Absolvent oboru Finanční matematika bude ovládat jak praktické tak teoretické aspekty těchto metod. Zejména bude ovládat matematické modely používané pro analýzu a predikci finančních časových řad, pro analýzu a kompozici portfolií. Dále bude ovládat techniky použití a oceňování opcí a dalších finančních derivátů, s důrazem na jejich využití pro zajištění firem vůči tržním rizikům. Bude seznámen s modely struktury úrokových měr a jejich aplikacemi při analýze dluhopisů. Bude ovládat současný software používaný ve finanční praxi a potřebné programovací techniky. Absolventi najdou uplatnění ve finančních institucích – bankách, penzijních a investičních fondech, jako firemní finanční analytici a ve státní správě. Matematika – ekonomie Absolvent získá základní znalosti a předpoklady umožňující efektivní aplikace matematických metod v oblasti ekonomické teorie a hospodářské praxe. Uplatnění absolventů se předpokládá především v institucích ekonomického charakteru, v bankách, ekonomických a finančních organizacích, u konzultačních, manažerských a větších obchodních a výrobních firem. Statistika a analýza dat Absolvent získá dobrý přehled moderních metod používaných při analýze hromadných dat, zejména parametrických i neparametrických statistických technik a spektrálních přístupů včetně waveletové transformace. Tyto metody bude schopen tvůrčím způsobem modifikovat a rozvíjet, vytvářet příslušný software a bude umět analyzovat informaci obsaženou v datových souborech různých typů. Předpokládá se uplatnění absolventů při řešení interdisciplinárních úloh zejména v oblasti ekonomie, bankovnictví, biometriky, životního prostředí a dalších přírodovědných i technických oborech. N1201 Geologie Geologie Navazující magisterský studijní program Geologie poskytuje úplnou vysokoškolskou kvalifikaci v různých geologických specializacích, které si posluchači volí a dále modifikují podle svého předpokládaného zaměření a podle požadavků státních závěrečných zkoušek. Absolventi jsou připraveni samostatně řešit odborné geologické problémy, mají dostatečné znalosti speciálních terénních i laboratorních metod, jsou vybaveni odpovídajícími jazykovými znalostmi. Na základě vlastního výzkumu jsou schopni vytvořit odbornou práci a prezentovat její výsledky na odpovídající úrovni jak v ústní, tak i písemné formě. Dobře se uplatní v základním i aplikovaném výzkumu celostátního i resortního charakteru, na vysokých školách, v provozech a firmách, specializovaných laboratořích apod. Jsou schopni samostatné tvůrčí vědecké práce a řešení komplexnějších problémů, zpočátku alespoň v oboru, na který se zaměřili. Někteří z absolventů budou pokračovat ve studiu v některém z doktorských studijních programů. Geologie pro kombinaci s archeologií (dvouoborové) Absolventi najdou uplatnění v ústavech archeologické památkové péče, v Archeologickém ústavu Akademie věd ČR a dalších archeologických institucích, Českém geologickém ústavu, ve školství, na odborech kultury nebo životního prostředí či v muzeích. N1304 Geografie a kartografie Aplikovaná geografie Uplatnění absolventů se předpokládá především v institucích v projektových a konzultačních organizacích, úřadech veřejné správy na úrovni místní, regionální i centrální, ve výzkumných ústavech – zaměřených jak na základní výzkum (výzkumné ústavy AV ČR), tak na aplikovaný výzkum v geografii a navazujících vědních oborech (resort MŽP), a rovněž v resortu zemědělství, orgánech a institucích obou těchto resortů, dále ve vysokém školství, neziskových organizacích zaměřených na ochranu přírody a krajiny. Předpokládá se i možnost návaznosti pokračování ve studiu v některém z oborů doktorského studijního programu. Fyzická geografie Uplatnění absolventů se předpokládá především v institucích v projektových a konzultačních organizacích, úřadech veřejné správy na úrovni místní, regionální i centrální, ve výzkumných ústavech – zaměřených jak na základní výzkum (výzkumné ústavy AV ČR), tak na aplikovaný výzkum v geografii a navazujících vědních oborech (resort MŽP), a rovněž v resortu zemědělství, orgánech a institucích obou těchto resortů, dále ve vysokém školství, neziskových organizacích zaměřených na ochranu přírody a krajiny. Předpokládá se i možnost návaznosti na stejnojmenný doktorský studijní program. Geografická kartografie a geoinformatika Absolventi najdou pracovní uplatnění především na všech pracovištích, kde se využívá kartografické vizualizace. Měli by být součástí týmů pracujících s GIS. Práce s GIS a prostředky DPZ jsou další možností uplatnění absolventů, vzhledem k plnohodnotnému rozsahu znalostí získaných v průběhu studia. Alternativou je i uplatnění v oblasti topografie nebo elektronické publikační činnosti, kde je ovšem nutné rozšíření znalostí získaných studiem. Předpokládá se i možnost návaznosti studia v doktorském studijním programu. Regionální geografie a regionální rozvoj Uplatnění absolventů se předpokládá především v úřadech veřejné správy na úrovni municipální, regionální i centrální – specializované útvary veřejné správy (např. úřady práce). Další možnost uplatnění nabízejí projektové a konzultační organizace a agentury regionálního rozvoje, výzkumné instituty regionálního rozvoje, odborné struktury a agentury EU, vysoké školství. Předpokládá se i možnost návaznosti na stejnojmenný doktorský studijní program. Regionální geografie a regionální rozvoj Uplatnění absolventů se předpokládá především v úřadech veřejné správy na úrovni municipální, regionální i centrální – specializované útvary veřejné správy (např. úřady práce). Další možnost uplatnění nabízejí projektové a konzultační organizace a agentury regionálního rozvoje, výzkumné instituty regionálního rozvoje, odborné struktury a agentury EU, vysoké školství. Předpokládá se i možnost návaznosti na stejnojmenný doktorský studijní program. Sociální geografie Uplatnění absolventů: rezortní projektové organizace v dopravě, cestovním ruchu, v zemědělství a obslužné sféře. Podnikatelské subjekty v dopravě, zahraničním obchodě, cestovním ruchu, v obchodu s nemovitostmi.Výzkumné instituty regionálního rozvoje, sociologie, politologie a demografie, marketingové agentury a agentury výzkumu veřejného mínění. Úřady veřejné správy na úrovni municipální, regionální i centrální. Specializované útvary veřejné správy (např. statistické úřady). Projektové a konzultační organizace a agentury regionálního rozvoje. Odborné struktury a agentury EU a vysoké školství. Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Absolvent tohoto oboru získá všechny potřebné předpoklady k tomu, aby mohl na patřičné odborné úrovni a s potřebnými metodickými a didaktickými znalostmi pracovat jako středoškolský učitel zeměpisu. Má také dobrou úroveň počítačové gramotnosti, získal základní učitelské dovednosti během pedagogické praxe vykonané v průběhu studia, zkušenosti s profesní prostorovou představivostí i kreativní přístup k práci N1406 Biochemie Analytická biochemie Absolventi oboru jsou připraveni pro práci v biochemickém, farmaceutickém, veterinárním a zdravotnickém výzkumu, a to jak s orientací na základní, tak i aplikovaný výzkum a v biotechnologických výrobách s výše uvedeným zaměřením. Absolventi oboru jsou vybaveni nejen na profesionální působení ve své specializaci, ale také na snadnou adaptaci k případnému působení v jiném oboru. Návazné postgraduální studium biochemie, molekulární biologie či analytické chemie jim dává možnost perspektivního uplatnění nejen na tuzemském, ale i zahraničním pracovním trhu. Biochemie Absolvent má schopnost samostatně řešit dílčí úkoly výzkumných projektů z oblasti biochemie, biotechnologie, molekulární biologie, klinické biochemie, ochrany životního prostředí a příbuzných oborů. Uplatnění nalezne v laboratořích výzkumných ústavů a vysokých škol, klinických a kontrolních laboratořích, v diagnostických laboratořích ve zdravotnictví, laboratořích farmaceutických firem i v oblastech průmyslu zaměřených na biochemické technologie. Část absolventů má možnost pokračovat ve studiu formou doktorandského studia. Po doplnění znalostí s oblasti ekonomie a marketingu se může absolvent uplatnit jako obchodní zástupce farmaceutických firem a firem prodávajících biotechnologické výrobky. Biomolekulární chemie Absolventi oboru jsou připraveni pro práci v biochemickém, farmaceutickém, veterinárním a zdravotnickém výzkumu, a to jak s orientací na základní, tak i aplikovaný výzkum a v biotechnologických výrobách s výše uvedeným zaměřením. Absolventi oboru jsou vybaveni nejen na profesionální působení ve své specializaci, ale také na snadnou adaptaci k případnému působení v jiném oboru. Návazné postgraduální studium ve stejném oboru jim dává možnost perspektivního uplatnění nejen na tuzemském, ale i zahraničním pracovním trhu. N1407 Chemie Analytická chemie U absolventů tohoto studijního oboru jsou vytvořeny předpoklady na jejich uplatnění v široké oblasti působení, kde je vyžadováno odborné vzdělání na vysokoškolské úrovni orientované na analytickou chemii a pro další doktorské studium na našich nebo zahraničních univerzitách. Jsou připraveni pro práci ve výzkumu, vývoji a v analytických laboratořích. Absolventi se uplatňují jak přímo v analytických centrech, tak v analytických laboratořích hutních a strojírenských podniků, geologického průzkumu a geochemie, sklářských závodů, agrochemických podniků, v klinických laboratořích, v hygienické službě, v zemědělských laboratořích, v laboratořích veterinárních zařízení, v laboratořích potravinářského a farmaceutického průmyslu, při kontrole životního prostředí aj. Jsou připraveni nejen na profesionální působení ve své specializaci, ale také na snadnou adaptaci k případnému působení v jiném oboru. Anorganická chemie Absolventi tohoto studijního oboru naleznou uplatnění v široké oblasti profesí, které vyžadují odborné vzdělání na vysokoškolské úrovni. Absolventi se uplatňují v různých oborech činnosti, zejména v chemickém, farmaceutickém a potravinářském průmysl, kontrolních laboratořích v průmyslu, ochraně životního prostředí, ve zdravotnictví a zemědělství, v projekci a různých komerčních institucích, domácích i zahraničních. Fyzikální chemie Absolventi se uplatňují ve všech oborech činnosti, kde se využívají fyzikálně chemické metody výzkumu a výroby. Jsou to zejména chemický, farmaceutický a potravinářský průmysl, kontrolní laboratoře v průmyslu, laboratoře v ochraně životního prostředí, ve zdravotnictví a zemědělství, projekce a různé komerční instituce. Vzhledem k širokému pojetí odbornosti jsou absolventi připraveni nejen na profesionální působení ve své specializaci, ale také na snadnou adaptaci k případnému působení v jiném oboru. Chemie – konzervování – restaurování Průprava z oblasti chemie konzervování-restaurování v kombinaci s muzeologií umožňuje absolventům magisterského stupně studia tohoto oboru pracovat v institucích, které se ochranou památek kulturního dědictví zabývají, tj. v muzeích, galeriích, knihovnách, archivech, památkových a archeologických ústavech, jejichž posláním je pečovat o naše kulturní dědictví, v soukromém sektoru, ale také v sektoru přepravy a výstavnictví, příp. vědecky pracovat na vývoji nových konzervátorsko-restaurátorských prostředků, materiálů a postupů. Chemie životního prostředí Absolventi se uplatňují jak přímo ve státních a soukromých organizacích zabývajících se kontrolou a ochranou životního prostředím tak v analytických laboratořích průmyslových podniků, geologickém průzkumu, v klinických laboratořích, v hygienické službě, v agrochemických a zemědělských laboratořích, v laboratořích veterinárních zařízení, v laboratořích potravinářského a farmaceutického průmyslu, aj. Jsou připraveni nejen na profesionální působení ve své specializaci, ale také na snadnou adaptaci k případnému působení v jiném oboru. Makromolekulární chemie Absolventi se uplatňují ve všech oborech činnosti, kde se používají metody syntézy a stabilizace polymerních materiálů, metody sledování jejich struktury a fyzikálních vlastností, studují mechanismy jejich tvorby a využívají vztahy mezi strukturou a fyzikálními vlastnostmi. Jsou to zejména chemický, farmaceutický a potravinářský průmysl, kontrolní laboratoře v průmyslu, laboratoře v ochraně životního prostředí, ve zdravotnictví a zemědělství, projekce a různé komerční instituce, domácí i zahraniční. Absolventi oboru Makromolekulární chemie jsou tak připraveni nejen na profesionální působení ve své specializaci, ale široké vzdělání jim umožňuje i snadnou adaptaci k působení v jiném oboru. Materiálová chemie Absolventi tohoto studijního oboru naleznou uplatnění v široké oblasti profesí, které vyžadují odborné vzdělání na vysokoškolské úrovni orientované na vývoj, přípravu, zpracování a charakterizaci jak klasických materiálů kovových, keramických, skel, polymerních, polovodičových, tak všech nových progresivních materiálů, jako kompozitů, biomateriálů, hybridních a nanomateriálů. Stejně jsou připraveni uplatnit se v komerčních institucích ve výzkumu, vývoji, výrobě a kontrole. Vzhledem k širokému pojetí odbornosti jsou připraveni nejen na profesionální působení ve své specializaci, ale také na snadnou adaptaci k případnému působení v jiném příbuzném oboru technických nebo přírodních věd. Organická chemie Absolventi se uplatňují ve všech oborech činnosti, kde se využívají organické syntetické metody. Jsou to zejména chemický, farmaceutický a potravinářský průmysl, kontrolní laboratoře v průmyslu, laboratoře v ochraně životního prostředí, ve zdravotnictví a zemědělství, projekce a různé komerční instituce, domácí i zahraniční. Absolventi oboru Organická chemie jsou tak připraveni nejen na profesionální působení ve své specializaci, ale široké vzdělání jim umožňuje i snadnou adaptaci k působení v jiném oboru. Strukturní chemie Absolventi oboru Strukturní chemie jsou vybaveni teoretickými a praktickými znalostmi, které jim umožní pokračovat v dalším vzdělávání v oborech chemických věd na univerzitách, technických univerzitách nebo ústavech Akademie věd. Stejně jsou připraveni uplatnit se v komerčních institucích ve výzkumu, vývoji, výrobě a kontrole. Absolventi tohoto studijního oboru naleznou uplatnění v široké oblasti profesí, které vyžadují odborné vzdělání na vysokoškolské úrovni orientované na strukturní analýzu léčiv, metabolitů, nanomateriálů. N1501 Biologie Matematická biologie Absolventi oboru nacházejí dobré uplatnění v rozmanitých laboratořích základního i aplikovaného výzkumu a firmách zaměřených na životní prostředí včetně úřadů ministerstva životního prostředí na různých úrovních. Molekulární biologie a genetika Absolventi oboru nacházejí uplatňují v základním a aplikovaném výzkumu především v oblastech zdravotnictví, zemědělství, veterinární medicíny a potravinářství. Obecná biologie Absolventi nacházejí dobré uplatnění především na ústavech AV ČR, laboratořích a pracovištích rezortních výzkumných ústavů, zejména v oblasti zdravotnictví, zemědělství, chemickém a farmaceutickém průmyslu, včetně pracovišť zaměřených na problematiku ochrany životního prostředí. Systematická biologie a ekologie Absolventi mohou zastávat místa v základním i aplikovaném výzkumu a samostatně řešit praktické problémy v oblasti ochrany přírody a životního prostředí. Jsou schopní řešit samostatně nebo v týmech odborné problémy zabývající se systematikou rostlin a živočichů, jejich ekologií a problematikou ochrany biodiverzity. Učitelství biologie pro střední školy Absolvent získává plnou způsobilost k výuce biologie na gymnáziích nebo jiných středních školách s výukou biologie. Tuto způsobilost může získat i absolvent jiných oborů studijního programu biologie za předpokladu, že absolvuje všechny povinné předměty studijního oboru Učitelství biologie pro SŠ včetně pedagogické praxe, které nebyly součástí jeho dosavadního studijního programu. N1512 Antropologie Antropologie Absolventi navazujícího magisterského programu Antropologie získávají uplatnění např. jako odborní pracovníci v muzeích, ústavech AV ČR, vysokých školách, kriminalistice, ergonomických laboratořích, ve státní správě a oblasti zahraničních vztahů. N1701 Fyzika Biofyzika Studium připravuje zejména k navazujícímu doktorskému studiu, a to buď na fakultě nebo na ústavech Akademie věd České republiky, které jej kvalifikuje jako budoucího vědeckého pracovníka. Absolvent směru Aplikovaná biofyzika najde uplatnění také ve zdravotnických zařízeních jako vysoce kvalifikovaná obsluha moderních diagnostických i terapeutických zařízení. Fyzika kondenzovaných látek Absolvent tohoto oboru bude připraven jak pro práci v akademickém výzkumu, tak i pro práci ve výzkumu a vývoji technologického charakteru v průmyslových podnicích. Fyzika plazmatu Absolvent tohoto oboru bude připraven jak pro práci v akademickém výzkumu, tak i pro práci ve výzkumu a vývoji technologického charakteru v průmyslových podnicích. Teoretická fyzika a astrofyzika Studium připravuje zejména k navazujícímu doktorskému studiu, a to buď na fakultě nebo na ústavech Akademie věd České republiky, které jej kvalifikuje jako budoucího vědeckého pracovníka. Absolvent směru Astrofyzika může též působit jako vedoucí odborný pracovník na lidových hvězdárnách a planetáriích, kde svou kvalifikaci využije ke vzdělávání veřejnosti, spolupracovníků i pracovníků těchto organizací. Absolvent směru Teoretická fyzika získá solidní základ v kvantové mechanice, kvantové optice, optice nabitých částic a moderní kvantové teorie (strunová teorie, teorie gravitace na kterém může úspěšně stavět ve své další práci. Je dostatečně připraven na samostatný vědecký výzkum v našich či zahraničních institucích. Učitelství fyziky pro střední školy Absolvent je plně kvalifikovaným učitelem fyziky pro všechny typy středních škol, případně – po doplnění příslušného pedagogicko-psychologického a didakticko-metodického vzdělání – pro nižší třídy víceletých gymnázií a školy základní. Má vlastní praktické zkušenosti s výukou fyziky na střední škole a základní znalosti o organizaci a provozu této školy. Kombinace získaných schopností rozšiřuje možnost uplatnění absolventa i na řadu dalších pozic vyžadujících přesné myšlení, zodpovědnou práci s fakty, vysokou formulační způsobilost a dobrou komunikaci s lidmi (instituce zaměřené na základní a aplikovaný výzkum, vysoké školy, práce s mládeží i mimo školskou oblast, popularizace, odborná publicistika, osvětová činnost apod. Doporučená literatura k přijímacím zkouškám do bakalářského studia Pro úspěšné absolvování odborného testu jsou předpokladem znalosti a dovednosti na úrovni gymnaziálních učebnic příslušného předmětu. U navazujících magisterských programů – viz požadavky ke státní bakalářské zkoušky příslušného studijního oboru. Kritéria hodnocení u přijímacích zkoušek Uchazeči, jimž nebude prominuta přijímací zkouška, budou přijímáni zásadně na základě pořadí podle výsledků této zkoušky. Do celkového hodnocení se zahrnuje výsledek TSP a eventuelních odborných testů. Maximální počet bodů, jehož může uchazeč dosáhnout při přijímací zkoušce, je 1000 bodů. Váha jednotlivých částí zkoušky je následující: Programy a obory vyžadující pouze TSP: TSP = 1000 bodů Programy a obory s jedním odborným testem: TSP = 500 bodů, odborný test = 500 bodů Programy a obory vyžadující dva odborné testy: TSP = 500 bodů, každý odborný test = 250 bodů O přijetí ke studiu rozhoduje pořadí uchazečů.