Editorial (Andrea Hanáčková, Jiří Štefanides)................................................................... 5 Yorick Jiří Štefanides | Realita, obraz, fikce........................................................................................ 6 Margita Havlíčková | Mezi Brnem a Vídní: divadelní ředitel Johann Heinrich Böhm a počátek osvícenských reforem v městském divadle v Brně..................19 Lenka Křupková, Jiří Kopecký | Olomoucká opera v letech 1830–1920 a její vztahy k Vídni........................................................................................................... 28 Helena Spurná | České divadlo na Moravě a meziválečná avantgarda (K situaci v Olomouci)....................................................................................................... 42 Tatjana Lazorčáková | „Genealogické“ souvislosti divadelních koncepcí: Divadlo Petra Bezruče v Ostravě a Činoherní klub v Praze............................................. 64 Spektrum Šárka Havlíčková Kysová | Divadelní formy Asie v teoretickém díle Jiřího Veltruského........................................................................................................................81 Ivan R. V. Rumánek | Okuni sóši – medzižánrový doklad o prechode od nó ku kabuki.........................................................................................................................102 Naďa Satková | Jsme zranitelnější, než jsme si mysleli: Přírůstky dramatické tvorby Joea Penhalla......................................................................118 Dana Jará | Zpráva o stavu české „kárnetologie“............................................................127 Depeše Libor Vodička | Scénograf Miloš Souček ve Slováckém muzeu....................................139 Kateřina Lahodová | Expresivita pohybu = základ komunikace...................................142 Tatjana Lazorčáková | Zkušenost jako dramatická kategorie: Poznámky z konference v polských Katovicích...............................................................144 Alice Koudelková | Výchova k divadlu v indické vesnici: Zpráva z pracovní cesty......147 Orientace Michal Čunderle | Jan Roubal. Divadlo jako pocitový deník: Analýza a rekonstrukce inscenace HaDivadla Bylo jich pět a půl (1982–1986).............151 Iva Mikulová | Klára Hanáková. Na Pohádku máje........................................................154 Libor Vodička | Josef Kovalčuk a Petr Oslzlý. Společný projekt Cesty (křižovatky – jízdní řády – setkání)........................................................................156 Eva Stehlíková | Judita Hoffmanová. Ctibor Turba. Inscenační a režijní práce v letech 1966–1990...................................................................................158 Andrea Jochmanová | Jan Burian. Nežádoucí návraty E. F. Buriana...........................160 Iva Mikulová | Jana Patočková (ed.). Eva Uhlířová: Vůle k tvorbě.................................162 OBSAH Eva Stehlíková | Přemysl Rut. Pro rozhlas (i proti němu)..............................................164 Andrea Jochmanová | Jitka Rauchová: Spoutané divadlo. Jindřich Honzl, Jiří Frejka a Emil František Burian v systému kulturní politiky (1945‒1959)...............166 Luboš Mareček | Jan Hyvnar. Virtuosové.......................................................................169 Kateřina Lahodová | Emil Tomáš Bartko. Podoby slovenského tanečného umenia 1920‒2010...........................................................................................173 Yoriczek Lenka Adámková / České meziválečné drama v Deutsches Theater a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (1929‒1938).................................. 176 Petr Dvořák| Filmové médium v současných činoherních inscenacích...........................188