SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNENSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAL UNIVERSITATIS BRUNENSIS H 38-40, 2003-2005 Jiřímu Fúkačovi k nedožitým 70. narozeninám Petr Macek, Brno - Ivan Poledňák, Praha / Olomouc: In memoriam on the seventieth birthday of Jiří Fúkač.........................................................7 Petr Macek, Brno: Výběrová bibliografie prací Jiřího Fúkače- Selected bibliography of the Work of Jiří Fúkač..............................................15 Ivan Poledňák, Praha / Olomouc: Dvě kapitolky o Jiřím Fúkačovi .......................33 Rudolf Pečman, Brno: Begegnungen mit Jiří Fukač ..................................47 Gerd Rienäcker, Berlin: Über Jiří Fukač...........................................51 Manfred Schubert, Berlin: „Alles noch richtig komponiert!"...........................55 **** Theophil Antonicek, Wien: Ein Musikhistoriker und die Musik seiner Zeit. Guido Adler zwischen horror und amor.............................................71 Jindřiška Bártová, Brno: Brněnská kompoziční tvorba a její reflexe v šedesátých letech (Hommage á Jiří Fukač) ..............................................69 Michael Beckerman, New York: Country Boys, City Air, Reflections on Janáček, Brno and the Rest of the World in Memory of Jiří Fukač ................................79 Miloslav Blahynka, Bratislava: Minimalismus in der Oper (am Beispiel des Nationaltheaters Prag) .............................................................85 Stanislav Bohadlo, Kuks: Wenceslao Pichl a jeho neznámé dopisy.......................91 Marie Brandeis, Wien: Musikalische Aktivitäten der Tschechen und der tschechischen Minderheit in Wien..................................................103 Miroslav K. Černý, Praha: Das Musikwerk und seine Probleme in der Geschichte und der Neoavantgarde..............................................109 Jarmila Gabrielová, Praha: Nové souborné vydání děl Antonína Dvořáka - nové čtení a nové posouzení dvořákovských pramenů..................................... 115 Widmar Hader, Regensburg: Die deutsche Volksoper in den böhmischen Ländern..........125 Hermann Jung, Mannheim: „Es streit' vor uns der rechte Mann11. Bachs Reformations-Kantaten im Spannungsfeld zwischen Parodie, Bearbeitung und Auffuhrungspraxis...... 137 Andreas Kröper-Hoffmann, Černotín: Ein Extrem der Empfindsamkeit in der Musik. Joseph Martin Kraus zum 250. Jubiläum ................................155 Primož Kuret, Ljubljana: Gašpar und Kamilo Mašek ................................165 Helmut Loos, Leipzig: Der Virtuose Vladimir Horowitz - aus deutscher Sicht.............171 Tatjana Böhme-Mehner, Paris/Halle - Klaus Mehner, Leipzig/Paris: Die Wahrheit der Musikgeschichte Konstruktivistische und dekonstruktivistische Überlegungen zur Musikgeschichtsschreibung des 20. Jahrhunderts.......................179 Alena Němcová, Brno: Fukačovajanáčkiana ......................................189 Rudolf Pečman, Brno: Zwei Haydniana...........................................197 Jana Perutková, Brno: Libreto k opeře Amalasunta Antonia Caldary - nový příspěvek k opernímu provozu v Jaroměřicích nad Roky tnou za hraběte J. A. Questenberga . . 207 Gerd Rienäcker, Berlin: Was man noch nicht sagen kann, kann man schon singen..........219 Wolfgang Ruf, Halle: Engagiertes Komponieren in der Bundesrepublik Deutschland in den 1960er und 70er Jahren ........................................229 Jana Spáčilová, Brno: Händel v barokní Praze Dosud neznámé doklady provozování Händelovy hudby v chrámu pražských křižovníků s červenou hvězdou v první polovině 18. století..................................................237 344 OBSAH Lubomír Spurný, Brno: Schenker in Böhmen. Beitrag zur Rezeption von Schenkers Musiktheorie.......................................................245 Karel Steinmetz, Ostrava: Analytické sondy do průběhu artikulace času vybraných úseků Janáčkovy hudby ...................................................253 Pavel Sýkora, Brno: „ Tempore felici multi numerantur amici..." Příspěvek ke stylovému a duchovnímu zařazení „moralit" Jacoba Handla-Galla....................267 Miloš Štědroň, Brno - Dušan Šlosar, Brno: Hudební výrazy ve Slováři českém Jana Františka Josefa Ryvoly z roku 1705 ............................................277 Jozef Vereš, Nitra: Music in an aggressive mass medial space..........................283 Jiří Vysloužil, Brno: Über das Musikleben Brunns in J939-J945 (Aus Erinnerungen eines Augenzeugers)......................................................289 Peter Wicke, Berlin: Geschichte als Pop - Pop als Geschichte Anmerkungen zum Verhältnis Popmusik und Musikgeschichtsschreibung...............................295 Lutz Winkler, Greifswald: Diskussionen in der DDR im Zeitraum von 1961-1971 zum sozialistischen Realismus - poststalinistische Dogmen und/oder Impulse für die Musikentwicklung?............................................307 Jiří Zahrádka, Brno: Matěj Brouček a Max Brod. Několik poznámek ke vztahu Maxe Broda k Janáčkově nejrozsáhlejší hudebnědramatické kompozici...................315 Obrazová příloha.............................................................325