Obsah Uvod (Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic)............................................................... 5 PRVNÍ ČÁST 1. Celoživotní učení a vzdělávání dospělých v politických dokumentech (Milan Pol, Lenka Hloušková) ............................................................................ 9 2. Teoretický kontext a metodologická východiska (Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic)............................................................. 25 3. Dospelí ve formálním vzdělávání (Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic)............................................................. 41 4. Dospělí v neformálním vzdělávání (Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic)............................................................. 61 5. Dospělí a informální učení (Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic)............................................................. 77 6. Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých (Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic, Klára Seďová) .................................... 97 DRUHÁ ČÁST 7. Profesní vzdělávání dospělých (Petr Novotný) .................................................................................................. 113 8. Život a vzdělávání dospělých v éře informačních a komunikačních technologií (Jiří Zounek) .................................................................................................... 143 9. Zájmové vzdělávání dospělých (Dana Knotová) ............................................................................................... 169 10. Občanské vzdělávání dospělých (Lenka Hloušková, Milan Pol) ........................................................................ 189 4 UČÍME SE PO CELÝ ŽIVOT? 11. Rodinné vzdělávání dospělých jako součást celoživotního učení (Klára Šeďová) ................................................................................................ 205 12. Dospělí v environmentálním vzdělávání (Kateřina Trnková) .......................................................................................... 233 13. Senioři a jejich vzdělávání (Ladislav Rabušic) ........................................................................................... 265 14. Poradenství ve vzdělávání dospělých aneb nechají si lidé poradit? (Lenka Hloušková) ........................................................................................... 289 Závěry (Milada Rabušicová, Ladislav Rabušic) ......................................................... 319 Příloha Dotazník Vzdělávání dospělých-2005 .............................................................. 327 Rejstřík.............................................................................................................. 337