Směrnice Masarykovy univerzity č. 10/2015 Pravidla pro zadávání veřejných zakázek (ve znění účinném od 1. března 2024) Podle § 10 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), vydávám tuto směrnici: Článek 1 Předmět úpravy (1) Tato směrnice upravuje postupy při zadávání veřejných zakázek na Masarykově univerzitě (dále jen „Univerzita“). (2) Předmětem úpravy této směrnice jsou postupy při zadávání veřejných zakázek na Univerzitě v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), v souladu se zásadami transparentnosti a přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, s ohledem na hospodárné, efektivní a účelné vynakládání finančních prostředků, v souladu s vnitřními předpisy Univerzity a také v souladu s pravidly stanovenými příslušnými dotačními programy, pokud je veřejná zakázka z těchto zdrojů spolufinancována. (3) Univerzita v návaznosti na Strategický záměr Masarykovy univerzity na léta 2021-2028 a v souladu s § 6 odst. 4 ZZVZ bude v rámci svých nákupů zohledňovat širší sociální a environmentální dopady a bude podněcovat inovace. Bude využívat své kupní síly a svých možností k výběru dodávek, služeb a stavebních prací s nižším dopadem na životní prostředí. Bude přispívat k cílům udržitelnosti, posílení sociální odpovědnosti a zavádění nových udržitelnějších výrobních a spotřebních vzorců, k podněcování inovací a pobídek průmyslu k vývoji výrobků a služeb s minimálními negativními environmentálními dopady. Článek 2 Zadavatel a pravomoc zadávat veřejné zakázky (1) Univerzita je zadavatelem dle § 4 odst. 1 písm. e) ZZVZ. Univerzita se člení na hospodářská střediska (dále jen „HS“) jimiž jsou fakulty, vysokoškolské ústavy a další samostatně hospodařící pracoviště, která jsou určena v Organizačním řádu Univerzity. (2) Pro účely této směrnice se za zadavatele považuje jak Univerzita, tak jednotlivá HS. (3) Při zadávání veřejných zakázek postupuje zadavatel v souladu s touto směrnicí a souvisejícími předpisy Univerzity, zejména Statutem Univerzity (dále jen „Statut“) a Pravidly hospodaření Univerzity, v souladu s právním řádem České republiky, zejména ZZVZ, a v souladu s pravidly příslušných dotačních programů, pokud je veřejná zakázka z těchto zdrojů spolufinancována. (4) Při zadávání veřejných zakázek zadavatele zastupuje a za něj rozhoduje: a) rektor v rozsahu čl. 48 odst. 2 písm. a) Statutu, b) kvestor, případně jiný zaměstnanec v rozsahu čl. 48 odst. 2 písm. b) Statutu, c) děkan, případně tajemník fakulty, respektive ředitel nebo vedoucí HS v rozsahu čl. 48 odst. 2 písm. c) Statutu. (5) HS jsou oprávněna postupovat při zadávání veřejných zakázek pro své potřeby samostatně. Předpokládanou hodnotu veřejných zakázek stanoví HS samostatně na úrovni své provozní jednotky. Přípravou a zadáním veřejné zakázky může být v odůvodněných případech pověřeno jiné HS. (6) Kvestor může stanovit předpisem Univerzity, které veřejné zakázky zadává Univerzita centrálně. Článek 3 Zadávání podlimitních a nadlimitních veřejných zakázek Při zadávání podlimitních a nadlimitních veřejných zakázek postupuje zadavatel v souladu se ZZVZ. Článek 4 Zadávání veřejných zakázek malého rozsahu (1) Zadavatel není povinen zadávat podle ZZVZ veřejné zakázky malého rozsahu; je však povinen dodržet zásady transparentnosti a přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací. V případě, že je zakázka spolufinancována z dotačního programu, mohou pravidla dotačního programu stanovit přísnější pravidla, než stanovuje tato směrnice; v takovém případě se použijí přísnější pravidla příslušného dotačního programu. (2) Použití nebo nepoužití aspektů sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání nebo inovací ve veřejné zakázce je zadavatel povinen řádně odůvodnit, a to přiměřeně vzhledem k výši předpokládané hodnoty a složitosti veřejné zakázky. (3) Výběrové řízení na zadání veřejné zakázky malého rozsahu, jejíž předpokládaná hodnota dosáhne alespoň 500 000 Kč bez DPH, musí být vedeno v elektronickém nástroji E-ZAK (https://zakazky.muni.cz/). (4) Výběrové řízení může být zahájeno: a) otevřenou výzvou, nebo b) uzavřenou výzvou. (5) V otevřené výzvě oznamuje zadavatel svůj úmysl zadat veřejnou zakázku neomezenému okruhu dodavatelů. Oznámení otevřené výzvy uveřejní zadavatel po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek v elektronickém nástroji E-ZAK. Zadavatel může výzvu odeslat některým dodavatelům, v takovém případě musí být výzva odeslána alespoň 3 dodavatelům. (6) V uzavřené výzvě vyzývá zadavatel písemnou výzvou nejméně 3 dodavatele k podání nabídky. Uzavřená výzva se v elektronickém nástroji E-ZAK neuveřejňuje. (7) Zadavatel vyzve vždy pouze takové dodavatele, o kterých má relevantní informace, případně o kterých lze důvodně předpokládat, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout. Zadavatel nesmí opakovaně vyzývat stejný okruh dodavatelů, není-li to odůvodněno předmětem plnění či jinými zvláštními okolnostmi veřejné zakázky. (8) V zadávacích podmínkách může být stanoveno, že o podaných nabídkách se bude s dodavateli jednat. (9) V případě postupů dle odstavce 4 zadavatel posoudí splnění požadavků uvedených v zadávacích podmínkách a vyhodnotí podané nabídky podle předem stanovených hodnotících kritérií. Hodnotícím kritériem může být také jen nejnižší nabídková cena. Hodnocení nabídek může být provedeno před jejich posouzením. V takovém případě se provede posouzení nabídky pouze u dodavatele, se kterým má být uzavřena smlouva. (10) Zadavatel o posouzení a hodnocení nabídek vyhotoví písemnou zprávu. Ve zprávě vždy odůvodní výběr nejvhodnější nabídky a vyloučení jakéhokoliv dodavatele. Rozhodnutí o vyloučení musí být oznámeno vyloučenému dodavateli. Rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky musí být oznámeno dodavatelům, kteří podali nabídku. Na plnění veřejné zakázky musí být uzavřena písemná smlouva. (11) Osoby pověřené zadavatelem k posouzení a hodnocení nabídek nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce a dodavatelům, kteří podali nabídky, podjaté. (12) Zadavatel je povinen uveřejnit smlouvu na plnění veřejné zakázky v Registru smluv dle zvláštního právního předpisu, jestliže hodnota jejího předmětu přesáhne 50 000 Kč bez DPH. (13) Vedoucí jednotlivých HS mohou stanovit bližší podrobnosti postupu zadávání veřejných zakázek malého rozsahu na těchto HS. Článek 5 Výjimky (1) Postupy dle čl. 4 není nutno dodržet v níže uvedených případech: a) Počet dodavatelů k oslovení na základě objektivních a prokazatelných důvodů nedosahuje minimálního počtu stanoveného touto směrnicí. b) Veřejnou zakázku je nezbytné zadat v naléhavém případě a z časových důvodů ji není možné zadat postupy dle článku čl. 4. c) Pokud lze pro veřejnou zakázku analogicky využít výjimku stanovenou v ZZVZ, zejména dle § 29 nebo § 30. d) Jsou splněny podmínky pro použití jednacího řízení bez uveřejnění dle § 63 až 66 ZZVZ. e) Jsou splněny podmínky dle § 19 odst. 3 ZZVZ, tj. jedná-li se o nákup zboží nebo služeb, jejichž jednotková cena je v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel je pořizuje opakovaně podle svých aktuálních potřeb. f) Nákup potravinářských výrobků a komodit potřebných k jejich výrobě prostřednictvím jiného certifikovaného elektronického nástroje než E-ZAK. g) Existují-li jiné prokazatelné důvody hodné zvláštního zřetele, pro které není možné, vhodné, účelné nebo hospodárné veřejnou zakázku zadat postupy dle čl. 4. (2) Výjimky dle odstavce 1 uděluje vedoucí příslušného HS. Výjimky musí být řádně odůvodněny. Článek 6 Informační povinnost, řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (1) Zadavatel je povinen alespoň 10 dní před plánovaným zahájením písemně informovat a projednat s OVZ zadávací podmínky veřejné zakázky, pokud její předpokládaná hodnota dosáhne alespoň 10 000 000 Kč bez DPH. (2) Zadavatel je povinen bez zbytečného odkladu písemně informovat OVZ o podaném návrhu stěžovatele na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele dle § 249 a násl. ZZVZ a také o zahájení přezkumného řízení z moci úřední Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Zadavatel je v těchto případech povinen projednat s OVZ postup v řízení a informovat OVZ o výsledku řízení. Článek 7 Přechodná ustanovení Výběrová řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti této směrnice se dokončí podle předpisů platných před nabytím účinnosti této směrnice. Článek 8 Závěrečná ustanovení (1) Tato směrnice zrušuje Směrnici č. 10/2015 – Pravidla pro zadávání veřejných zakázek ze dne 8. března 2021, účinnou od 8. března 2021. (2) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice pověřuji vedoucího OVZ. (3) Tato směrnice náleží do oblasti metodického řízení „Zadávání veřejných zakázek.“ (4) Vedoucí OVZ je pověřen zpracováním metodických listů, které v souladu s touto směrnicí upřesňují postupy při zadávání veřejných zakázek na Univerzitě. (5) Kontrolu dodržování této směrnice vykonávají kvestor, vedoucí OVZ, vedoucí HS a Odbor interního auditu rektorátu Univerzity. (6) Tato směrnice nabývá platnosti dnem podpisu. (7) Tato směrnice nabývá účinnosti dne 1. března 2024. Přílohy: č. 1 Finanční limity veřejných zakázek č. 2 Schéma zadávání veřejné zakázky podepsáno elektronicky v z. Radim Polčák prorektor