1 Závěry z průzkumu Uchazeči o studium na MU 2024 Odbor pro strategii, Rektorát MU 1. 8. 2024 2 Průzkum mezi uchazeči o studium na MU ▪ S žádostí o vyplnění dotazníku byli osloveni* všichni uchazeči do bakalářských a dlouhých magisterských studijních programů v rámci hlavního běhu přijímacího řízení, tj. všichni, kteří měli v IS MU od 1. 11. 2023 do 29. 2. 2024 potvrzenou přihlášku na MU. ▪ Sběr dat: 1. 2. – 15. 4. 2024. ▪ Dotazování se uskutečnilo v aplikaci IS MU s responzivním designem. ▪ V roce 2024 se průzkum uskutečnil již poosmé. * Průzkum oslovil všechny osoby, které k datu 29. 2. 2024 měly podanou a potvrzenou e-přihlášku ke studiu na MU a udělily v ní souhlas se zasíláním informací ze strany univerzity. Celkem osloveno: 23 636 osob Dotazník vyplnilo: 5 568 osob Návratnost: 23,6 % Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity 3 Hlavní témata průzkumu mezi uchazeči a informace k oslovené skupině ▪ Průzkum byl zaměřen na rozhodnutí uchazečů podat si přihlášku na MU, volbu vysoké školy a propagaci studia. Nechyběla rovněž sekce se specifickými fakultními otázkami. ▪ Vzorek respondentů poměrně dobře kopíruje strukturu základní populace uchazečů. ▪ Stejně jako v předchozích bězích jsou v něm však mírně nadreprezentováni uchazeči ze Slovenska a čerství maturanti, podobně jako ve většině průzkumů jsou podreprezentováni muži. Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity 4 Shrnutí hlavních poznatků 1/2 Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity ▪ Postoj uchazečů k vysokoškolskému studiu je pozitivní – více než polovina se na studium na těší (57 %) a pětina považuje VŠ za předpoklad úspěšné životní dráhy (22 %). ▪ Při výběru VŠ se jako nejdůležitější pro rozhodnutí ukazují být informace z webů samotné VŠ a osobní setkání na akcích pro uchazeče. Před referencemi okolí upřednostňují uchazeči sociální síť Instagram. ▪ Nejdůležitějšími skutečnostmi pro rozhodnutí o podání přihlášky na MU jsou obor studia a pověst univerzity. K dalším patří informace z webu MU či fakult a doporučení studentů či absolventů MU. ▪ Pro více než polovinu uchazečů (55 %) je Masarykova univerzita první volbou, pro třetinu z nich představuje druhou volbu (33 %). Ke konkurenčním VŠ patří na prvním místě UK a na druhém místě UPOL. 5 Shrnutí hlavních poznatků 2/2 Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity ▪ 9 z 10 uchazečů stojí o studium právě na Masarykově univerzitě. ▪ Téměř polovina uchazečů (49 %) by na základě své dosavadní zkušenosti doporučila Masarykovu univerzitu svým přátelům. Nespokojenost a neloajalitu vyjádřilo 15 % uchazečů. ▪ Mezi formami propagace je nejpozitivněji vnímána reklama na sociálních sítích a den otevřených dveří na fakultě. Srovnání populace a vzorku uchazečů 7 Srovnání populace a vzorku uchazečů → nadreprezentovány ženy → podreprezentováni uchazeči z ČR → nadreprezentováni uchazeči ze Slovenska Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity Pohlaví Populace Vzorek* Odchylka vzorkupočet podíl počet podíl muži 8 727 35,0 % 1 455 26,8 % -8,2 p. b. ženy 16 178 65,0 % 3 969 73, 2 % 8,2 p. b. celkem 24 905 100 % 5 424 100 % - Občanství Populace Vzorek Odchylka vzorkupočet podíl počet podíl Česká republika 19 276 77,4 % 4 084 75,3 % -2,1 p. b. Slovensko 4 721 19,0 % 1 194 22,0 % 3,1 p. b. ostatní státy 908 3,6 % 146 2,7 % -1,0 p. b. celkem 24 905 100 % 5 424 100 % Věk (k 1. 1. 2023) Populace Vzorek Odchylka vzorkupočet podíl počet podíl 15–20 let 20 709 83,2 % 4 712 86,9 % 3,7 p. b. 21–30 let 3 412 13,7 % 531 9,8 % -3,9 p. b. 31–40 let 496 2,0 % 99 1,8 % -0,2 p. b. 41 a více let 288 1,2 % 82 1,5 % 0,4 p. b. celkem 24 905 100 % 5 424 100 % * u 144 respondentů se nepodařilo napárovat údaje z přihlášek 8 → nadreprezentováni čerství maturanti → struktura populace a vzorku dle typu SŠ bez zásadních rozdílů → podreprezentováni uchazeči s maturitou před 1–2 roky Srovnání populace a vzorku uchazečů Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity Typ SŠ Populace Vzorek Odchylka vzorkupočet podíl počet podíl gymnázium 15 985 66,1 % 3 425 65,1 % -0,9 p. b. jiný typ SŠ 8 207 33,9 % 1 834 34,9 % 0,9 p. b. celkem 24 192 100 % 5 259 100 % - Vzdálenost od maturity Populace Vzorek Odchylka vzorkuPočet podíl počet podíl maturita ve stejném roce jako PŘ 16 156 64,9 % 4 045 74,6 % 9,7 p. b. 1–2 roky před PŘ 5 248 21,1 % 788 14,5 % -6,5 p. b. 3–5 let před PŘ 2 024 8,1 % 291 5,4 % -2,8 p. b. 6–10 let před PŘ 632 2,5 % 115 2,1 % -0,4 p. b. více než 10 let před PŘ 838 3,4 % 182 3,4 % 0 p. b. maturita v roce následujícím po PŘ 7 0,03% 3 0,1 % 0,07 p. b. celkem 24 905 100 % 5 424 100 % - Gymnázium; 2 931; 53,5% Jiná SŠ; 1 609; 29,4% Pomaturitní studium, VOŠ; 164; 3,0% Jiné VŠ; 290; 5,3% MU; 487; 8,9% Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity9 83 % respondentů uvedlo, že přichází z gymnázií či jiných SŠ, 14 % již má zkušenost s vysokoškolským studiem „Na jakém typu školy studujete nebo jste studoval(a) naposledy?“ (n = 5 481) Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity10 Rozložení respondentů dle fakult „Na kterou z fakult Masarykovy univerzity byste se v případě přijetí zapsal(a) nejraději, která stojí ve Vašich preferencích na 1. místě?“ (n = 5 494) Lékařská fakulta; 1 207; 22,0% Farmaceutická fakulta; 135; 2,5% Filozofická fakulta; 1 052; 19,1% Právnická fakulta; 541; 9,8% Fakulta sociálních studií; 505; 9,2% Přírodovědecká fakulta; 413; 7,5% Fakulta informatiky; 376; 6,8% Pedagogická fakulta; 692; 12,6% Fakulta sportovních studií; 179; 3,3% Ekonomicko-správní fakulta; 394; 7,2% Rozhodování o studiu Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity12 80 % dotázaných uchazečů je motivovaných ke studiu na VŠ „Zkuste, prosím, vystihnout svůj postoj ve vztahu k vysokoškolskému studiu: (n = 5 480) 1,7% 3,5% 5,3% 11,0% 21,8% 56,8% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Na VŠ studium si moc nevěřím, ale přihlášku jsem si podal(a). Věřím, že se mi bude v životě dařit i bez titulu z VŠ, ale přihlášku jsem si podal(a). Vyjádření vlastními slovy Prostě studium na VŠ zkusím, buď se mi bude dařit, nebo ne. Jestli chci v životě dokázat to, co si přeji, musím VŠ prostě vystudovat. Těším se, až budu studovat vysokou školu. Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity13 Upřednostňované zdroje informací: weby fakult, web univerzity, osobní setkání, Instagram, reference okolí „Které zdroje pro získávání informací o studiu na VŠ upřednostňujete?“ 11 nejsilnějších položek (n = 5 551 zobrazen podíl respondentů) 12,1% 12,1% 12,3% 16,1% 24,4% 27,0% 27,9% 34,3% 37,5% 69,4% 72,5% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Portály vysokeskoly.cz, kampomaturite.cz a jiné Propagační materiály tištěné – brožury, letáky Přednášky na střední škole od VŠ studentů Video o studiu na univerzitě/fakultách Sdílené osobní zkušenosti studentů, absolventů vysoké… Veletrh vzdělávání (Gaudeamus a jiné) Reference mého nejbližší okolí – od kamarádů, rodičů Sociální síť Instagram Osobní setkání na akcích pro uchazeče (Dny otevřených… Webové stránky univerzity – studijní nabídka všech fakult a… Webové stránky konkrétní fakulty (případně kateder) s… Podání přihlášky na Masarykovu univerzitu Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity15 7 z 10 dotázaných se kromě MU hlásí na další VŠ v ČR Hlásíte se kromě Masarykovy univerzity také na jinou vysokou školu…? 4,9% 16,8% 71,5% 95,1% 83,2% 28,6% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% jinde v zahraničí (n = 4260) na Slovensku (n = 4391) V České republice (n = 5177) Ano Ne Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity 16 Rozhodující skutečnosti pro podání přihlášky na MU: obor studia, pověst univerzity, informace z webu, doporučení, osobní návštěva MU/fakulty, město Brno „Které skutečnosti byly důležité pro Vaše rozhodnutí podat přihlášku právě na Masarykovu univerzitu?“ 10 nejsilnějších položek (n = 5 447 zobrazen podíl respondentů) 13,7% 14,0% 17,2% 18,5% 28,5% 34,5% 38,6% 43,0% 47,3% 75,5% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% Možnost zahraničních výjezdů v rámci studia Atmosféra MU/fakulty Podmínky přijímacího řízení Dojíždění (vzdálenost, čas, dopravní spoje) Město Brno Osobní návštěva MU/fakulty Doporučení studentů či absolventů MU Informace získané na webových stránkách MU/fakult Pověst Masarykovy univerzity Obor, který chci studovat Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity17 Otevřená otázka pro uchazeče ze Slovenska: Co Vás vede k úvaze o studiu mimo svou zem? A proč se hlásíte právě na Masarykovu univerzitu? (n = 939) Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity18 Otevřená otázka pro uchazeče ze Slovenska: Co Vás vede k úvaze o studiu mimo svou zem? A proč se hlásíte právě na Masarykovu univerzitu? Poř. Název kategorie Četnost Poř. Název kategorie Četnost 1. Vyšší kvalita českého školství 300 12. Obor na Slovensku neexistuje 68 2. Kvalitní a moderní podmínky studia na MU 223 13. Brno – lákavé město 61 3. Dobrá pověst a prestiž 181 14. Lepší uplatnění a prac. podmínky po absolutoriu 57 4. Nabídka studijních programů 136 15. Vyšší úroveň života v ČR 40 5. Nízká kvalita slovenského školství 109 16. Lákavá specifika MU (SIMU, kampus,…) 29 6. Reference blízkých osob 108 17. Kulturní a jazyková blízkost 22 7. Chuť vyzkoušet život v jiné zemi 105 18. Dobrá atmosféra, příjemné prostředí 21 8. Nespokojenost se Slovenskem 98 19. Systém přijímacího řízení 20 9. Dopravní blízkost ze Slovenska 96 20. Jiné odpovědi 20 10. Touha po osamostatnění 85 21. Uchazeč už v ČR žije/studuje 17 11. Dobrý dojem ze sebeprezentace MU 72 22. Finanční dostupnost studia v ČR/Brně 16 Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity19 Hlavním konkurentem MU dle priorit uchazečů jsou UK a UPOL Na které VŠ v ČR včetně Masarykovy univerzity si podávají přihlášky ke studiu (10 nejčastěji zmíněných VŠ) 0,8% 3,0% 3,0% 3,2% 4,0% 7,6% 5,5% 20,4% 18,8% 18,4% 1,6% 1,4% 2,1% 1,6% 2,8% 3,5% 5,0% 20,4% 20,0% 33,1% 1,6% 0,5% 0,6% 1,5% 1,0% 2,2% 3,9% 11,8% 16,4% 55,4% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% České vysoké učení technické v Praze Univerzita Hradec Králové Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Univerzita Tomáši Bati ve Zlíně Mendelova univerzita v Brně Ostravská univerzita Vysoké učení technické v Brně Univerzita Palackého v Olomouci Univerzita Karlova Masarykova univerzita Na 1. místě (n = 1 343) Na 2. místě (n = 1 215) Na 3. místě (n = 805) Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity20 9 z 10 respondentů stojí o studium právě na Masarykově univerzitě „Jak moc stojíte o to studovat právě na MU? Zvolte odpověď na škále 1 až 5: (n = 5 425) 5 = velmi o to stojím; 70,2% 4; 21,3% 3; 6,9% 2; 1,5% 1 = vůbec o to nestojím; 0,1% Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity21 Jak vnímáte město Brno? (Ať již v něm žijete, či teprve budete.) Co na něm oceňujete, co se se Vám nelíbí, z čeho máte obavy? (otevřená otázka, vyhodnocená zvlášť za Čechy, Moravu (bez JMK), JMK, Slovensko; slovní mrak za všechny skupiny souhrnně; n = 4 143) Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity22 Jak vnímáte město Brno? (uvedeny četnosti odpovědí v jednotlivých kategoriích za každý region) Poř. Kategorie Čechy Morava (bez JMK) JMK Slovensko Celkem 1. Krásné město 251 320 155 296 1 022 2. Studentské město 195 341 180 256 972 3. Služby a vyžití 166 323 260 184 933 4. Velikost 144 309 178 154 785 5. Doprava 105 218 232 145 700 6. Líbí se mi 84 169 245 91 589 7. Atmosféra 162 149 101 156 568 8. Možnosti 65 184 196 115 560 9. Lidé 94 141 115 96 446 10. Poloha města 85 89 68 99 341 11. Ubytování 56 99 31 90 276 12. Nevím 93 68 24 76 261 13. Negativní vnímání města 27 75 63 0 165 14. Bezpečnost 17 64 52 21 154 15. Rodné město 0 0 153 0 153 16. Cenová dostupnost 26 58 26 41 151 17. Moderní 11 18 6 16 51 18. Jiné 10 9 0 23 42 Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity23 Téměř polovina oslovených uchazečů by doporučila Masarykovu univerzitu „Na základě své dosavadní zkušenosti určete, zda byste doporučil(a) Masarykovu univerzitu svým přátelům nebo kolegům.“ rozsah –100 až +100 46 37 32 40 34 28 23 24 29 30 34 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Net Promoter Score LF FaF FF PrF FSS PřF FI PdF FSpS ESF MU Příznivci 49% Pasivní 36% Kritici 15% NPS skóre MU 34 Propagace studia ze strany VŠ Odbor pro strategii, Rektorát Masarykovy univerzity25 Nejpozitivněji je mezi respondenty vnímána reklama MU na sociálních sítích a fakultní den otevřených dveří 23,8% 25,9% 32,3% 34,0% 36,6% 37,2% 41,0% 47,7% 54,6% 57,1% 8,1% 9,2% 5,7% 14,6% 9,8% 15,5% 17,6% 11,3% 6,2% 13,5% 1,4% 0,1% 0,3% 0,4% 0,2% 0,5% 0,7% 1,9% 0,5% 0,5% 66,7% 64,9% 61,8% 51,0% 53,4% 46,8% 40,7% 39,1% 38,7% 28,9% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Prezentace o studiu na MU na mé střední škole Časopis Studuj na MU pro uchazeče (i v elektronické podobě) Speciální den otevřených dveří Open Day (září 2023) Newsletter pro uchazeče Propagační videospot MU Banner MU na internetových stránkách Portály vysokeskoly.cz, kampomaturite.cz a jiné Prezentace MU na veletrhu Gaudeamus Den otevřených dveří na fakultě Reklama na sociálních sítích (Instagram, Facebook…) „Jakou formu propagace Masarykovy univerzity jste zaznamenal(a) a jak ji hodnotíte?“ (n = 5 255 – 5 318) Hodnotím pozitivně Hodnotím neutrálně Hodnotím negativně Nezaznamenal(a) jsem / Nemám osobní zkušenost