Strategický záměr Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 2021–2028 2 0 2 1 – 2 0 2 8 Strategický záměr Strategický záměr Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 2021–2028 Masarykova univerzita BRNO 2021 © 2021 Masarykova univerzita ISBN 978-80-210-9881-7 (online ; pdf) ISBN 978-80-210-9880-0 (brož. vaz.) Obsah ÚVODNÍ SLOVO........................................................................................................................................................................... 9 Poslaní – hodnoty – vize..............................................................................................................................................................10 1 VZDĚLÁVÁNÍ...........................................................................................................................................................................12 Absolvent Filozofické fakulty Masarykovy univerzity............................................................................................................... 13 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory.........................................................................................................................14 Opatření pro naplnění strategických cílů................................................................................................................................... 17 I. Studijní nabídka, průchod studiem, služby a podpora studentům................................................................................... 17 II. Uchazeči, přijímací řízení, spolupráce se školami, studijní neúspěšnost........................................................................18 III. Výuka a učení, zajišťování kvality, inovativní prvky......................................................................................................19 IV. Internacionalizace kurikula, studia, studijní nabídky a souvisejících služeb............................................................... 20 2 VÝZKUM A DOKTORSKÉ STUDIUM......................................................................................................................................22 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory.........................................................................................................................23 Opatření pro naplnění strategických cílů.................................................................................................................................. 26 I. Směřování výzkumu, podpora excelence a společenské relevance, spolupráce s aplikační sférou................................. 26 II. Internacionalizace.......................................................................................................................................................... 26 III. Evaluace tvůrčí činnosti součástí fakulty, pracovišť i jednotlivců................................................................................. 26 IV. Systém financování VaV, získávání grantů a vnitřní grantová schémata...................................................................... 26 V. Vnitřní podpora a poskytování služeb..............................................................................................................................27 VI. Výzkumná centra a infrastruktury............................................................................................................................... 28 VII. Doktorské studium....................................................................................................................................................... 28 3 VNITŘNÍ KULTURA A SPOLEČENSKÉ PŮSOBENÍ................................................................................................................32 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory.........................................................................................................................33 Opatření pro naplnění strategických cílů...................................................................................................................................35 I. Koncepce a systematická opatření v naplňování společenské role univerzity.................................................................35 II. Dopad společenské role univerzity..................................................................................................................................36 III. Motivace studentů a zaměstnanců pro naplňování společenské role univerzity...........................................................37 IV. Posilování sounáležitosti a budování fakultní komunity................................................................................................37 4 PERSONÁLNÍ ŘÍZENÍ A ROZVOJ ZAMĚSTNANCŮ...............................................................................................................38 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory.........................................................................................................................39 Opatření pro naplnění strategických cílů...................................................................................................................................41 I. Personální řízení...............................................................................................................................................................41 II. HR Award, získávání a udržení výkonných a výjimečných pracovníků, péče o zaměstnance........................................42 III. Systematický rozvoj a vzdělávání zaměstnanců.............................................................................................................42 5 INFORMAČNÍ SYSTÉMY A IT PODPORA...............................................................................................................................44 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory.........................................................................................................................45 Opatření pro naplnění strategických cílů.................................................................................................................................. 46 I. Informační systémy, komunikace.................................................................................................................................... 46 II. Elektronizace procesů a agend........................................................................................................................................47 III. Informační zdroje, data pro podporu rozhodování, vědecká data..................................................................................47 IV. Kyberbezpečnost, IT infrastruktura, ochrana dat......................................................................................................... 48 V. Kvalita IT služeb.............................................................................................................................................................. 48 6 SPRÁVA FAKULTY A INFRASTRUKTURA............................................................................................................................ 50 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory......................................................................................................................... 51 Opatření pro naplnění strategických cílů...................................................................................................................................52 I. Rozpočet a hospodaření fakulty........................................................................................................................................52 II. Provoz fakulty dle principů udržitelného rozvoje...........................................................................................................52 III. Investice do rozvoje fakulty a souvisejícího zázemí.......................................................................................................52 IV. Informační a řídicí systémy budov, facility management...............................................................................................52 Úvodní slovo 9 Vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládáme Vám Strategický záměr Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na léta 2021–2028. Jde o dokument, který navazuje na Dlouhodobý záměr Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 2016–2020 i na předchozí strategické materiály, přičemž zohledňuje také cíle stanovené současným vedením univerzity ve Strategickém záměru Masarykovy univerzity na léta 2021–2028. Dokument tak odráží naši snahu o kontinuitu ve vývoji fakulty, ale zároveň reflektuje a pro podmínky filozofické fakulty adaptuje hlavní akcenty směřování univerzity jako celku. Jeho prostřednictvím se hlásíme k hodnotám svobodné společnosti, k úctě, svobodě a zodpovědnosti, na nichž vnitřní kultura fakulty stojí. Fakultní strategický záměr na následujících osm let vzniká v mimořádné době. Fakulta a univerzita, podobně jako prakticky celá společnost, jsou již téměř rok svírány omezeními plynoucími z  pandemie koronaviru. Přestože nám tato zkušenost ukázala, jak nepředvídatelné úkoly před nás může budoucnost postavit, musíme s  realismem, s přiměřenou dávkou sebedůvěry, ambicí a optimismu hledět vpřed. Zaměřujeme se na rozvoj v šesti hlavních oblastech s vírou, že bude možné na úkolech z toho plynoucích pracovat v běžném, tedy svobodném a neomezujícím režimu. Jde o oblast vzdělávání, výzkumu a doktorského studia, vnitřní kultury a společenského působení, personálního řízení a rozvoje zaměstnanců, informačních systémů a IT podpory a správy fakulty a její infrastruktury. Každá z uvedených oblastí je rozčleněna do shodných úseků: strategické cíle – klíčové výsledky a indikátory jejich naplnění – opatření přijatá pro naplnění strategických cílů. Domnívám se, že takto koncipovaný dokument může sloužit nejen jako jasné vodítko pro postupné naplňování vytyčeného, ale i jako nástroj pro monitorování a hodnocení toho, zda a jak se fakulta ke stanoveným vizím a cílům přibližuje. Předložený dokument byl široce diskutován napříč fakultou. Zdar našich snah o jeho realizaci bude záviset na tom, jak se podaří vtáhnout do společné práce všechny zaměstnance fakulty, akademické i neakademické, ale také studenty, stejně jako úspěšné absolventy a četné vnější partnery fakulty. Věřím, že i v příštích letech bude fakulta dynamicky se rozvíjející organizací, která bude schopná vhodně těžit ze své historické zkušenosti a tradice a také aktivně reagovat na vývoj ve společnosti tak, aby v ní i v budoucnu zaujímala důstojné místo a plnila svou roli ve společnosti. Musíme činit vše proto, aby fakulta byla i nadále respektovaným expertním rádcem v humanitních a společenských vědách a alma mater občanů s  rozvinutým kritickým myšlením, vybavených potřebnými znalostmi a dovednostmi, kteří budou přínosem pro rozvoj kultury i celé společnosti. Milan Pol, děkan 10 Úvodní slovo Poslání Posláním Masarykovy univerzity je přispívat svou vědeckou činností, vzděláváním studentů a společenským působením ke kvalitnímu a zdravému životu všech generací, stejně jako ke svobodné, soudržné a bezpečné společnosti. Posláním filozofické fakulty je především podporovat vzdělávací a vědeckou činností a širším působením ve společnosti rozvoj člověka jako bytosti společenské a kulturní, která jedná zodpovědně a je schopna kritické a kreativní reflexe světa. Jejím úkolem je prohlubovat a šířit moudrost a vědění opírající se o znalosti historie lidstva a jeho kultur, o zkoumání jazyka a umění jako prostředků artikulace zkušenosti bytí ve světě a o poznávání člověka jako bytosti usilující o pochopení sebe sama a smyslu bytí. Tímto snažením chce fakulta napomáhat k obecnému dobru a k rozvoji občanské společnosti založené na sdílených hodnotách svobody a demokracie, vzájemného respektu, úcty a solidarity. Hodnoty Filozofická fakulta se jako jedna ze zakládajících fakult Masarykovy univerzity hlásí k demokratickým hodnotám svobodné republiky. Tyto hodnoty dodnes tvoří základ její vnitřní kultury a jsou široce sdíleny fakultní i univerzitní akademickou obcí. Těmito hodnotami jsou: Úcta jako základ vnitřní kultury, vzájemný respekt, solidarita a partnerství při veškerém jednání. Úcta k principům zakládajícím rovnost příležitostí a transparentnost, jakož i úcta k zásadám akademické etiky. Svoboda respektovaná a obhajovaná jako společenský imperativ i jako princip vnitřního uspořádání univerzity v podobě akademické svobody výuky a bádání či svobody zodpovědné volby vlastní studijní cesty, ale také jako princip institucionální autonomie univerzity vůči státu. Zodpovědnost zdůrazňující úlohu univerzity jako všem otevřeného spolutvůrce veřejného mínění, řešitele lokálních i celospolečenských témat a poskytovatele veřejné služby. Rovněž individuální zodpovědnost studentů a zaměstnanců odrážející se v respektu k univerzitním pravidlům a v sounáležitosti s univerzitou. Vize V roce 2028 filozofická fakulta jako součást Masarykovy univerzity bude: − Excelentní institucí v rámci českého vysokého školství udávající trendy ve všech rolích vysoké školy a uznávanou v mezinárodním měřítku. 11 Úvodní slovo − Fakultou, kde vzdělávání a věda překračují hranice jednotlivých disciplín, neboť podporuje interdisciplinaritu a personalizaci studia, vznik mezioborových výzkumných týmů a synergii mezi pracovišti. − Fakultou, kde jsou výuka, vědecká činnost i společenské působení nedílnou součástí profesního portfolia akademických pracovníků. − Fakultou náročnou ve studijních požadavcích, jejíž absolvent je úspěšnou osobností schopnou kritického myšlení, s perspektivním uplatněním a aktivním přístupem k životu, pokud svou pílí využil všech možností rozvoje, které mu byly nabídnuty. − Fakultou, jež tvoří inspirující komunitu, která svými zásadami a každodenním počínáním plně respektuje a naplňuje principy společenské odpovědnosti a přispívá k řešení Cílů udržitelného rozvoje, přičemž v souladu s tím vede své studenty i zaměstnance. − Fakultou, kde jsou studenti vnímáni jako respektovaní kolegové, s nastavenými procesy a zvyklostmi pro spolupráci se zaměstnanci při řešení důležitých otázek směřování a fungování jednotlivých agend i instituce jako celku. − Fakultou, jež je příkladem zodpovědného a náročného zaměstnavatele jednajícího dle principů transparentnosti, rovnosti a nediskriminace, podporujícího dosažení profesních cílů a zároveň slaďování pracovního a osobního života všech svých zaměstnanců. − Fakultou, která je vzorem ve své vnitřní kultuře, ve schopnosti dospět ke konsenzu, v harmonizaci svých součástí ve prospěch fakulty jako celku a v integritě pracovního i studijního prostředí, jež je charakteristické vysokými etickými i profesionálními standardy. – Fakultou disponující potenciálem efektivní a plodné kooperace nejen s ostatními organizačními složkami MU a jinými univerzitami, ale také s dalšími výzkumnými institucemi, státní správou a samosprávou i subjekty ve sféře aplikovaného výzkumu. 1 vzdělávání 13 Absolvent Filozofické fakulty Masarykovy univerzity Absolvent filozofické fakulty si v průběhu studia osvojí odborné znalosti a související dovednosti, které svou povahou odrážejí specifika zvoleného studijního programu a příslušné vědní disciplíny. Filozofická fakulta bude usilovat o zajištění dlouhodobé uplatnitelnosti svých absolventů na trhu práce. Proto bude u svých studentů rozvíjet kompetence, které jim umožní perspektivně používat nabyté znalosti a dovednosti v profesním i osobním životě, s patřičnou mírou samostatnosti i osobní odpovědnosti a s porozuměním širšímu společenskému kontextu. Absolvent filozofické fakulty, stejně jako absolvent Masarykovy univerzity jako celku, je osobností, která je žádaná a uplatnitelná na trhu práce v souladu s potřebami společnosti, neboť: – Ovládá především vystudovanou hlavní disciplínu a nad její rámec disponuje funkčními znalostmi z oblastí, které si zvolil z širokého portfolia studijních a tvůrčích možností nabízených univerzitou a fakultou. – Ovládá na vysoké úrovni světový jazyk odpovídající vystudovanému oboru a profesnímu směřování, na komunikační úrovni pak druhý světový jazyk, absolvoval zahraniční stáž nebo část studia v cizím jazyce a je schopen obstát v globalizovaném světě. – Umí analyticky a kriticky myslet, spolupracovat, disponuje digitálními kompetencemi, praktickými zkušenostmi a je připraven se učit a rozvíjet po celý život. – Vnímá trendy a problémy ve společnosti, dokáže o nich přemýšlet a formulovat vlastní postoje, není mu lhostejné okolní dění, rozumí otázkám společenské odpovědnosti a udržitelného rozvoje, má zájem být aktivním občanem. 14 vzdělávání Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 1.1 Posílit důležitost výuky se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakterizovanou excelentní výukou, která je vyhledávaná talentovanými uchazeči. 1.1.1 Výukové kompetence a zkušenosti jsou plnohodnotně začleněny do kritérií habilitačního a jmenovacího řízení i zohledněny a specifikovány v náplních práce. 1.1.2 Nastavený systém hodnocení vynikající pedagogické práce oceňuje jednotlivce i akademické týmy a podporuje konkrétními nástroji tvorbu a šíření výukových inovací. 1.1.3 Počet studentů na učitele (udržení příznivého poměru odrážejícího kvalitu vzdělávání a zároveň zohledňujícího růst populace uchazečů). 1.1.4 Podíl neúspěšných studentů ve studijních programech v různých fázích studia (klesající trend). 1.2 Studium pružně přizpůsobovat individuálním potřebám studentů, soustavně vytvářet jeho interdisciplinární ráz a vhodnými prostředky motivovat posluchače k práci. 1.2.1 Studenti bakalářských studijních programů (nepodléhajících regulaci) mají reálnou možnost zvolit si studijní plán od druhého semestru studia. 1.2.2 Implementovaná pravidla umožňující pružné přestupy studentů mezi studijními programy. 1.2.3 Počet studentů, kteří úspěšně absolvovali kurzy společného univerzitního základu (rostoucí trend). 1.2.4 Počet studentů volících interdisciplinární charakter studia kombinací hlavního (maior) a vedlejšího (minor) studijního plánu (rostoucí trend). 1.2.5 Zavedené postupy podpory znevýhodněných studentů a zajištění informovanosti o různých možnostech vyrovnání znevýhodnění, zejména v počátečních fázích studia. 15 vzdělávání Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 1.3 Rozvíjet kvalitní vzdělávání prostřednictvím užití adekvátních metod ve výuce a zapojením studentů a odborníků z jiných výzkumných organizací a z praxe do poskytování zpětné vazby k realizaci studijních programů. 1.3.1 Online podpora studia tvoří integrální součást výuky a učení se ve všech formách studia. 1.3.2 Počet studentů a odborníků z praxe zapojených do hodnocení kvality výuky (v procesech hodnocení studijních programů, v rámci programových rad apod.). 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání. 1.4.1 Systematizovaná nová nabídka všech možností celoživotního vzdělávání dostupná na webu fakulty, strukturovaná dle typických potřeb potenciálních uchazečů (kombinované a distanční formy studijních programů pro studium při zaměstnání, krátké profesní programy pro změnu kvalifikace, online kurzy pro získání konkrétní dovednosti apod.). 1.4.2 Fakulta nabízí studentům možnost vyzkoušet si své praktické dovednosti ještě před vstupem do profesního života. 16 vzdělávání Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb. 1.5.1 Povinnost absolvovat v rámci českého studijního programu minimálně jeden odborný předmět v cizím jazyce zavedena ve všech studijních programech fakulty. 1.5.2 Podíl odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích v nefilologických studijních programech uskutečňovaných v češtině (rostoucí trend). 1.5.3 Počet cizojazyčných kurzů v režimu kombinované výuky (blended learning) zařazených do standardní studijní nabídky (rostoucí trend). 1.5.4 Počet studijních programů s výukou uskutečňovanou v angličtině ve všech typech studia (rostoucí trend). 1.5.5 Podíl zahraničních studentů ve studijních programech (rostoucí trend). 1.5.6 Podíl studentů absolvujících v průběhu studia zahraniční studijní pobyt (např. v délce 1 měsíc, 1 semestr; rostoucí trend). 1.5.7 Aktivní spolupráce s Welcome Centre MU poskytujícím služby pro zahraniční studenty i zaměstnance. 17 vzdělávání a zlepšování povědomí o možnosti změn studijních plánů mezi studenty fakulty. – Podporování využití odložené volby ve sdruženém studiu vedoucí k zachování tradiční dvojoborovosti studia na filozofické fakultě. – Aktivní participace fakulty na nastavování vnitřních pravidel umožňujících přestupy mezi studijními programy bez nutnosti ukončovat studium a zároveň s cílem v maximálnímířeuznávatjiž absolvovanéčástistudia. Sociální mobilita, pracovní stáže, kariérní poradenství, absolventi – Rozšíření informací o službách kariérního poradenství MU směrem ke změně či zvyšování kvalifikace již zaměstnaných absolventů, směrem k veřejnosti poté formou nabídky kurzů celoživotního vzdělávání apod. – Udržování kontaktu s vlastními absolventy nabídkou cílenou na jejich další rozvoj prostřednictvím odborných přednášek na univerzitě, online kurzů, kurzů celoživotního vzdělávání apod. – Posílení koordinace celoživotního vzdělávání poskytovaného různými součástmi fakulty a univerzity s důrazem na jeho propagaci, rozvoj a záruku kvality. – Promyšlená propagace programů celoživotního vzdělávání poskytovaných fakultou. Opatření pro naplnění strategických cílů I. Studijní nabídka, průchod studiem, služby a podpora studentům Studijní nabídka – Úprava informací o studijní nabídce fakulty tak, aby uchazečům byla zřejmá náplň a cíle studijních pro- gramů. – Příprava profesně orientovaných studijních programů, které reagují na společenskou poptávku a potřeby trhu práce, a to včetně celoživotního vzdělávání. – Spolupráce s dalšími fakultami na studijní nabídce ve sdruženém studiu, případně při tvorbě a realizaci společných studijních programů. – Sdílení zaznamenaných přednášek odborníků z fakulty s cílem (mimo jiné) oslovit motivované uchazeče. Společný univerzitní základ, tzv. odložená volba, personalizace studia, ukončování studia – Vytvoření nabídky vhodných humanitně zaměřených kurzů pro společný univerzitní základ a spolupráce s ostatními fakultami při přípravě a realizaci společného univerzitního základu. – Ve spolupráci s rektorátními pracovišti postupné odstraňování překážek při využití odložené volby 18 vzdělávání – Kvalitní informování osob se specifickými potřebami, osob ohrožených sociálním vyloučením či jinak znevýhodněných o možnostech pomoci a podpory v rámci fakulty a univerzity. II. Uchazeči, přijímací řízení, spolupráce se školami, studijní neúspěšnost Uchazeči a přijímací řízení – Aktualizace limitů přijímaných studentů v návaznosti na vývoj poptávky po studijních programech. – Stanovení minimálního percentilu vstupního testu přijímaných studentů napříč studijními programy. – Posilování alternativních forem přijímacího řízení ve smyslu zohlednění mimoškolních aktivit uchazečů, účastí v odborných soutěžích, certifikovaných jazykových zkoušek, excelentních výsledků v konkrétních předmětech na SŠ, uměleckého talentu apod., a to vedle testů znalostí a předpokladů pro studium. – Rozvoj různých forem podpory pro otevírání příležitostí ke vzdělávání uchazečů se zdravotním, sociálním i jiným znevýhodněním. Spolupráce se školami, aktivity pro žáky, studenty i učitele – Maximalizace využití potenciálu Středoškolské odborné činnosti a dalších relevantních aktivit pro identifikaci talentovaných studentů. – Vytvoření ucelené nabídky vzdělávacích, tvůrčích, zájmových i sportovních akcí pro žáky dle věkových kategorií a oborů a její zprostředkování základním a středním školám i rodičům. – Rozvoj stávajících a vytvoření nových ucelených programů pro podporu talentu motivovaných středoškolských studentů a žáků základních škol (Dětská univerzita, Mini-Erasmus, Týden humanitních věd apod.) s cílem posílit jejich nadšení pro další vzdělávání a usnadnit jim správnou volbu následného studia. – Správa a rozvoj platformy pro kurzy Humanitní vědy dokořán, standardizace tvorby nového obsahu. Předcházení studijní neúspěšnosti – Posilování povědomí o statistikách a manažerských datech jednotlivých studijních programů a o možnostech jejich využívání pro další rozvoj studijních programů včetně snižování studijní neúspěšnosti. – Pravidelně konaná setkání k problematice studijní neúspěšnosti, zejména individuální formou, která 19 vzdělávání umožňuje diskutovat o specifických výzvách, jimž čelí jednotlivé studijní programy. – Propagace nástrojů ke snižování studijní neúspěšnosti. – Školení zaměstnanců studijního oddělení s cílem zlepšovat komunikaci se studenty (např. školení zvládání stresových situací) a dále školení zaměřená na rozvoj IT kompetencí a jazykové vybavenosti. – Zatraktivnění a včasné poskytování informací studentům o obecných studijních pravidlech, povinnostech, právech a nárocích, které ovlivňují studium. – Využití zástupců studentů v programových radách s cílem rozvinout neformální komunikaci mezi studenty oborů v různých ročnících a sdílet užitečné informace týkající se kurikula a průchodu studiem. III. Výuka a učení, zajišťování kvality, inovativní prvky Rozvoj pedagogických kompetencí, kvalitní výuka, získávání zpětné vazby – Posilování důležitosti a prestiže pedagogické práce akademických pracovníků; kromě reflexe pedagogické kariéry v habilitačních a jmenovacích řízeních také rozvojem a oceňováním pedagogických kompetencí učitelů, aktivním zapojením do diskusí o této problematice na různých fórech včetně celouniverzitních, v rámci Rady pro vnitřní hodnocení MU apod. – Identifikace nejlepších příkladů kvalitní výuky (např. prostřednictvím studentského hodnocení) a jejich náležité oceňování formálními i neformálními způsoby. – Efektivní využívání jednání programových rad jako nástroje pro zkvalitňování výuky a odstraňování případných nedostatků. – Posilování role zpětné vazby studentů k výuce pro zkvalitňování studijních programů. – Optimalizace podmínek pro práci garantů studijních programů při ovlivňování kvality výuky, vyjasňování mechanismů součinnosti vedení pracovišť a garantů v této záležitosti. – Podpora motivace vyučujících k dalšímu vzdělávání v  oblasti pedagogických kompetencí, k jazykovému vzdělávání a využívání nástrojů e-learningu. – Spolupráce na rozvoji nástrojů relevantních pro kvalitní výuku vedoucích k posilování kompetencí akademických pracovníků, např. v oblasti nových forem výuky, způsobů hodnocení studentů, výuky zahraničních studentů, vedení závěrečných prací apod. – Realizace uchazečských, studentských a absolventských šetření a rozšíření práce s výsledky studentských průzkumů, promítání jejich závěrů do úvah o inovacích ve výuce, o volbě vzdělávacích metod, o struktuře kurikula, o službách uchazečům, studentům, absolventům apod. 20 vzdělávání – Sdílení pozitivních zkušeností se zapojováním adekvátních metod ve výuce jako inspirace pro další vy- učující. Rozvoj talentu, zapojování studentů do výzkumu, získávání praktických zkušeností a podpora podnikavosti – Podpora praxí a stáží jako součástí studijních pro- gramů. – Efektivní využívání nových stipendijních programů fakulty k podpořenadanýcha aktivníchstudentůa pravidelné oceňování jejich práce s cílem posilovat jejich motivaci k činnosti nad rámec standardního studia. – Zajišťování výuky předmětů zaměřených na inovace a trendy v oboru s účastí odborníků z praxe. – Vytváření příležitostí pro zapojování studentů pregraduálního studia do výzkumných aktivit. IV. Internacionalizace kurikula, studia, studijní nabídky a souvisejících služeb Internacionalizace kurikula a jazykové kompetence – Stanovení povinnosti pro každého studenta absolvovat v rámci studia alespoň jeden předmět v angličtině nebo absolvovat část studia v zahraničí. – Podpora tvorby předmětů v angličtině (cizích jazycích) v rámci jednotlivých programů. – Podpora tvorby závěrečných prací v angličtině a dalších cizích jazycích ve všech stupních studia, s ohledem na charakter studijního programu a mezinárodní standardy dané oblasti vzdělávání. – Podpora nabídky předmětů vyučovaných hostujícími pedagogy, a to i v online či hybridním režimu. – Podpora vzniku tzv. COIL kurzů, distančních kurzů realizovaných společně s respektovanými zahraničními univerzitami. – Prezentace vybraných kurzů FF MU na globálních e-learningových MOOC platformách. Studijní nabídka v cizích jazycích – Akreditace nových programů v angličtině (cizích jazycích), ve vhodných případech také ve spolupráci s dalšími fakultami. – Vytvoření nového mezifakultního programu typu Liberal Arts pro bakalářský stupeň studia. – Pravidelné hodnocení kvality výuky v  předmětech programů akreditovaných v angličtině a získávání zpětné vazby od studentů. – Podpora nabídky letních (zimních) škol pro zahraniční účastníky. 21 vzdělávání – Zatraktivnění studijní nabídky fakulty prostřednictvím stipendijních programů pro talentované zahraniční studenty. – Podpora vytváření studia typu double degree s respektovanými zahraničními univerzitami. – Rozšíření nabídky kurzů pro zahraniční studenty mimo rámec studovaného oboru (informační vzdělávání, akademické psaní apod.). Zahraniční mobility – Trvalá podpora akademických a studentských mobilit, a to včetně mobilit kombinujících fyzickou mobilitu s mobilitou v režimu online (blended mobility), jakož i online mobilit kompletně realizovaných distančně. – Systémové řešení problematiky uznávání výsledků studia v zahraničí s cílem co nejvíce usnadnit zahraniční studijní pobyty. – Strukturování akreditovaných programů takovým způsobem, aby skladba předmětů v maximální míře umožňovala studentskou mobilitu. – Podpora mezinárodní spolupráce v rámci konsorcia univerzit EDUC a dalších relevantních institucí. – Rozšíření stipendijní podpory mobilit přijíždějících i vyjíždějících studentů. – Podpora zahraniční mobility studentů se specifickými potřebami. Podpůrné služby a adaptační nástroje pro studenty i zaměstnance – Komplexní informovanost zahraničních zájemců o studium v oblasti nabídky studijních programů, služeb pro studenty, procesu uznávání předchozího vzdělání získaného v zahraničí, podání žádosti o vízum apod. – Nabídka adaptačních nástrojů a příležitostí pro přijíždějící studenty ze zahraničí (orientační týden v českém prostředí, kurzy češtiny apod.). Propagace a spolupráce – Posilování propagace možností studia v cizích jazycích prostřednictvím aktivního marketingu v zahraničí, online platforem a kampaní na sociálních sítích, využívání relevantních portálů, studentských ambasadorů apod. 2 Výzkum a doktorské studium 23 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 2.1 Posílit postavení fakulty jako výzkumné instituce. 2.1.1 Počet úspěšných projektových návrhů. 2.1.2 Zavedená periodická evaluace kvality výzkumu jako standardní součást řízení fakulty (funkční peer review panely apod.). 2.1.3 Všechny fakultní výzkumné infrastruktury ve sdíleném režimu. 2.2 Podpořit efektivní mezioborovou spolupráci v základním a aplikovaném výzkumu. 2.2.1 Počet úspěšných projektových návrhů podaných v mezioborové spolupráci. 2.3 Posílit mezinárodní zviditelnění výzkumu s ohledem na oborová specifika. 2.3.1 Počet úspěšných projektových návrhů ve formátech nadnárodního a mezinárodního výzkumu. 2.3.2 Nové úspěšně etablované týmy držitelů MUNI Award in Science and Humanities. 2.4 Klást v personální politice důraz na podporu mladých výzkumníků a na soulad pracovní a rodinné agendy. 2.4.1 Přijetí zásad HR Award v personální politice s orientací na výzkum. 24 Výzkum a doktorské studium Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 2.5 Pozornost věnovat integraci zahraničních odborníků a osob s relevantními výsledky práce a zkušenostmi ze zahraničí s cílem zapojit je do výzkumných týmů. 2.5.1 Komfortní prostředí pro působení zahraničních výzkumníků (komunikace v cizím jazyce, zavedený systém zapojení nově přijatých zaměstnanců do fakultního života, jejich seznámení s chodem a zvyklostmi fakulty, s fakultní výzkumnou kulturou a etikou výzkumu apod.). 2.6 Zapojit ve vyšší míře doktorandy do výzkumné činnosti akademiků a do výzkumných týmů. 2.6.1 Počet úspěšných projektů se zapojením doktorandů. 2.6.2 Zavedené standardy doktorského studia na fakultě rovněž jako součást vnitřního hodnocení doktorských studijních programů. 2.6.3 Zavedené požadavky na kvalitu práce školitelů doktorandů. 2.6.4 Podíl vědeckých publikací doktorandů v prestižních zdrojích (časopisy, nakladatelství) s ohledem na oborová kritéria kvality dané vědní disciplíny (rostoucí trend). 2.6.5 Podíl studentů absolvujících v průběhu doktorského studia zahraniční stáž (v délce alespoň 1 měsíc, 1 semestr apod.; rostoucí trend). 2.6.6 Podíl úspěšných absolventů doktorského studia v rámci standardní doby studia (rostoucí trend). 2.6.7 Průměrná výše finančního ohodnocení na doktoranda (rostoucí trend). 2.6.8 Počet doktorandů podpořených ze stipendijních programů pro oceňování excelentních výsledků v doktorském studiu (rostoucí trend). 2.6.9 Portfolio motivačních nástrojů pro doktorandy a školitele v rámci MUNI PhD Academia. 2.6.10 Zavedený systém monitorování uplatnění a kariérních drah absolventů doktorského studia. 25 Výzkum a doktorské studium Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 2.7 Zvyšovat prestiž fakultní publikační a ediční činnosti. 2.7.1 Počet publikací v prvním a druhém kvartilu kvality časopisů a počet monografií vydaných v mezinárodně respektovaných vydavatelstvích podle oborové příslušnosti. 2.7.2 Podíl vědeckých výsledků indexovaných hlavními světovými multidisciplinárními citačními databázemi (Web of Science, Scopus a další relevantní) z celkového počtu výsledků autorů z MU (rostoucí trend). 2.7.3 Rozvoj ediční činnosti FF MU při zachování napříč fakultou sdílených vysokých standardů vědeckého publikování. 2.7.4 Aplikace a využití nových funkcionalit Upgrade Open Journal Systems (viditelná metrika zhlédnutí a ohlasů) pro fakultní časopisy. 2.7.5 Podpora otevřeného přístupu k vědeckým výsledkům realizovaným studenty a zaměstnanci FF MU, a to jak na úrovni publikační produkce (např. DOAJ), tak na úrovni otevřeného přístupu k výzkumným datům, databázím a shromážděným pramenům. 2.7.6 Integrace Altmetric do vyhodnocování společenského dopadu publikačních výsledků FF MU. 2.7.7 Všeobecně rozšířené a adekvátně užívané kompetence a nástroje v oblasti komunikace vědeckých a výzkumných výsledků směrem k odborné a široké veřejnosti s důrazem na práci se sociálními sítěmi (školení, mentoring apod.). 26 Výzkum a doktorské studium III. Evaluace tvůrčí činnosti součástí fakulty, pracovišť i jednotlivců – Rozvoj fakultní rozpočtové metodiky směrem ke spravedlivému hodnocení výzkumu podle oborových specifik. – Implementace zásad Metodiky 2017+ prostřednictvím aplikování interní evaluace oborů a pracovišť. IV. Systém financování VaV, získávání grantů a vnitřní grantová schémata – Upřesnění fakultní metodiky hodnocení výzkumného výkonu jako stimulujícího faktoru rozvoje výzkumu podle oborových specifik a jako podkladu pro sestavení rozpočtu. – Aktivní podíl na vytváření univerzitních nástrojů financování vědy a na jejich přizpůsobení potřebám společenských a humanitních věd. – Rozvoj fakultních programů financování vědy směrem k podpoře mezinárodně respektovaného výzkumu reagujícího na společenskou poptávku. – Stimulace zapojení doktorandů a mladých výzkumníků do výzkumných týmů. – Spolupráce s vedením MU na vytvoření systému podporovaných postdoktorandských pozic. Opatření pro naplnění strategických cílů I. Směřování výzkumu, podpora excelence a společenské relevance, spolupráce s aplikační sférou – Stimulace výzkumných aktivit a jejich žádoucího směřování podle oborových specifik s pomocí rozpočtové metodiky, programu na podporu špičkového výzkumu, grantů specifického výzkumu a Interní grantové agentury MU. – Podpora úsilí o získání grantových projektů financovaných z nadnárodních a zahraničních zdrojů; podpora pracovišť aktivních v aplikovaném výzkumu formou podílu na spolufinancování. – Posílení aktivní komunikace i popularizace vědy a výzkumu jako důležitých součástí akademické a vědecké práce napříč akademickou komunitou prostřednictvím odpovídajících nástrojů. II. Internacionalizace – Realizace zásad vymezených v agendě HR Award a zlepšení podmínek pro působení zahraničních odborníků ve výzkumných týmech. – Rozvoj fakultních programů podpory výzkumu podle vzoru nadnárodních formátů. 27 Výzkum a doktorské studium V. Vnitřní podpora a poskytování služeb – Důraz na systematickou podporu vědecko-výzkumných pracovníků vytvořením a zlepšováním standardních pracovních postupů. – Elektronizace vhodných/potřebných agend. – Rozvoj projektové podpory s cílem poskytovat komplexní projektové poradenství především pro náročné projekty financované z nadnárodních nebo zahraničních zdrojů. – Posílení informačního servisu na webových stránkách pracovišť. – Zajištění metodické podpory ve věci výběru kvalitních a špičkových publikačních platforem s ohledem na oborová specifika. – Zajištění podpory odborných časopisů FF MU zejména ve věci technického a metodického zázemí (správa Open Journal Systems a přechod na novější verzi, správa a úprava webů fakultních časopisů s ohledem na hodnoticí kritéria prestižních databází, jako je Scopus nebo Web of Science). – Zajištění podpory a koordinace činnosti edičních rad FF MU dohlížejících na kvalitu a společenskou relevanci publikační činnosti realizované na fakultě. – Péče o propagaci ediční a publikační činnosti fakulty (prezentace na webu FF MU, propagace ve spolupráci s Nakladatelstvím MU). – Revize interních grantových schémat na podporu publikační činnosti s ohledem na priority v hodnocení vědy a výzkumu a s přihlédnutím ke společenské relevanci výzkumu. – Rozvoj politiky open science se zaměřením na vytvoření fakultního systému podpory především pro zveřejňování výzkumných dat a výsledků pramenného výzkumu v podobě databází (IT poradenství, právní poradenství ve věci CC licencí) s cílem zvýšit citovanost fakultního výzkumu. – Poskytování metodické podpory v oblasti open science (otevřené publikování vědeckých výsledků včetně vědeckých dat) pro vedení, akademické pracovníky a děkanátní pracoviště, a to v souladu s chystanou celouniverzitní politikou (součinnost s aktivitou Open Access HR4MU II). – Posilování popularizace vědy a výzkumu jako důležité součásti akademické a vědecké práce napříč akademickou komunitou a zajištění tomu odpovídajících nástrojů a opatření v rámci pracoviště. – Nastavení kvalitativních kritérií pro hodnocení fondu Ústřední knihovny především v oblasti pertinence elektronických informačních zdrojů. – Poskytování specializovaných rešeršních služeb pro žadatele o excelentní granty. 28 Výzkum a doktorské studium VI. Výzkumná centra a infrastruktury – Rozvoj činnosti fakultních výzkumných center, databází a infrastruktur a zajištění transparentního přístupu k nim. – Správa a rozvoj infrastruktury pro digitální knihovny – přenos existujících digitálních kolekcí, budování nově vznikajících kolekcí v prostředí infrastruktury, pravidelné uživatelské testování a reflexe výsledků ve vývoji infrastruktury, předávání metadat do národního uzlu DARIAH. – Nastavení institucionálních procesů při tvorbě digitálních kolekcí a stanovení transparentních, intuitivních a instrumentálních pokynů pro akademické pracovníky. – Podpora zvyšování kompetencí v oblasti digitálních humanitních věd na FF MU. VII. Doktorské studium Přijímací řízení do doktorského studia – Aktivní komunikace s uchazeči o doktorské studium s cílem představovat možné kariérní dráhy i požadavky týkající se tvůrčí činnosti a výuky, které na ně budou v průběhu studia kladeny. – Nastavení přijímacího řízení ověřujícího zájem uchazečů o dané téma s cílem posílit výběr uchazečů talentovaných, motivovaných a s předpoklady studium dokončit. – Realizace mezinárodních výběrových řízení do doktorského studia a tomu odpovídající inzerce náborových aktivit s cílem získávat do studia rovněž perspektivní zahraniční studenty. – Racionalizace počtu přijímaných uchazečů do doktorského studia v prospěch užšího výběru kvalitních studentů a optimalizace počtu doktorandů na jednoho školitele. 29 Výzkum a doktorské studium Předcházení studijní neúspěšnosti – Sledování úspěšnosti doktorandů v různých fázích studia a analyzování příčin předčasného ukončování studia, následná práce se zjištěnými výsledky v oborových radách a ve vedení fakulty. – Posílení aktivní role oborových rad v řízení doktorského studia, v poskytování zpětné vazby studentům a v práci se školiteli. – Zavádění motivačních nástrojů pro doktorandy i školitele s cílem posílit úspěšnost dostudování ve standardní době studia. – Standardizace požadavků kladených na školitele vymezující rozsah odpovědnosti při vedení doktorandů a poskytování metodické podpory školitelům, např. formou seminářů a workshopů. – Hodnocení kvality práce školitelů prostřednictvím sledování úspěšnosti dokončování studií doktorandů, průměrné délky studia, kvality tvůrčích výsledků, uplatnění doktorandů po dokončení studia a následné promítnutí vybraných parametrů do habilitačních a jmenovacích řízení. Koncepce doktorského studia – Zavedení průřezových předmětů pro doktorandy u oborů se společnými průniky. – Zavedení pravidelných vzdělávacích a rozvojových akcí pro školitele, pro doktorandy pak školení dovedností potřebných pro výzkumnou činnost. – Podpora zapojení doktorandů do dění na ústavu/ka- tedře. – Zvýšení informovanosti doktorandů o grantech, možnostech zapojení do výzkumu, doktorátech pod dvojím vedením apod. Posilování mezinárodních vazeb při přípravě doktorandů – Podpora národních i mezinárodních kolaborativních doktorátů. – Posílení interdisciplinarity doktorského studia nabídkou kurzů z jiných vědních disciplín, zapojováním studentů do mezioborových projektů apod. – Zapojování doktorandů do popularizace vědy a výzkumu a zajištění tomu odpovídající podpory v rámci studia posilováním jejich komunikačních a dalších dovedností. 30 Výzkum a doktorské studium Socioekonomické postavení doktorandů – Posílení vnímání doktorandů jako začínajících vědeckých pracovníků a zajištění tomu odpovídajícího zázemí i postavení v rámci pracoviště. – Vytváření stipendijních programů pro oceňování excelentních výsledků v doktorském studiu. – Rozšíření podpory vědeckých projektů studentů doktorského studia formou interních grantových soutěží a prostřednictvím zapojování do výzkumných projektů grantově podporovaných externími poskytova- teli. Zahraniční mobility, stáže a kariéra doktorandů – Motivace doktorandů k zahraničním pobytům nad rámec jednoho měsíce. – Podpora stáží studentů doktorského studia v aplikační sféře (průmysl, státní správa apod.) a ve výzkumných institucích. – Poskytování kariérního poradenství pro co nejlepší uplatňování končících studentů doktorského studia v akademické sféře i na odborných pozicích mimo ni. – Motivace absolventů doktorského studia k pokračování kariéry na postdoktorandských pozicích v za- hraničí. – Sledování kariéry úspěšných absolventů doktorského studia a udržování kontaktu s nimi. – Zapojení doktorandů do popularizace vědy a výzkumu a zajištění tomu odpovídající podpory v rámci studia (posilování jejich popularizačních dovedností). – Podpora slaďování doktorského studia a začínající kariéry s rodinným životem. 3 Vnitřní kultura a společenské působení 33 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 3.1 Koordinovat fakultní politiku pro oblast naplňování společenské role jako žádoucího poslání vysoké školy spolu se vzděláváním a výzkumem, a to včetně zakomponování této strategie do hodnocení kvality na úrovni fakulty a pracovišť. 3.1.1 Zavedený postup identifikace klíčových společenských problémů, na jejichž řešení spolupracují různé části fakulty a univerzity, nastavený systém podpory vlastní propagace a komunikace s veřejností prostřednictvím médií. 3.1.2 Funkční systém pro evidenci aktivit zaměřených na plnění společenské role fakulty jednotlivými studenty, zaměstnanci, pracovišti a součástmi fakulty. 3.1.3 Zařazení činností spojených s plněním společenské role fakulty mezi kritéria hodnocení kvality. 3.2 Stát se důvěryhodným a strategickým partnerem s  širokou škálou odborností, nezávislých expertiz i schopností a srozumitelně oslovit celou společnost, aktivně přispívat k řešení lokálních i globálních výzev, nastolovat nová témata a kultivovat veřejnou diskusi. 3.2.1 Přehled realizovaných aktivit v rámci naplňování společenské role, společenské odpovědnosti (CSR, Corporate Social Responsibility) a Cílů udržitelného rozvoje s ohledem na expertní znalosti a dovednosti pěstované na fakultě zveřejňovaný na webových stránkách fakulty (www.phil.muni.cz). 3.2.2 Počet vyjádření odborníků z fakulty k otázkám řešeným ve společnosti v relevantních médiích a v rámci veřejných debat (rostoucí trend). 34 Vnitřní kultura a společenské působení Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 3.3 Podporovat altruistické iniciativy směřující k veřejnosti (iniciované studenty a zaměstnanci) prostřednictvím otevřeného prostředí pro pomoc potřebným, rozvíjet spolkovou činnost a dobrovolnictví. 3.3.1 Vytvořený fond pro podporu dobrovolnictví a objem alokovaných prostředků. 3.3.2 Institucionalizovaná dobrovolnická činnost ve struktuře fakulty. 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy pro výzkumná, studijní i neformální setkávání. 3.4.1 Využívání prostor fakulty pro rozvoj společenské role fakulty. 3.4.2 Přehled společenských, kulturních a sportovních akcí pořádaných pro fakultní a širší veřejnost. 3.5 Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s fakultou a utvářet fakultní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech jejích rolí. 3.5.1 Zavedené interní hodnocení zaměstnanců zohledňující naplňování společenské role univerzity. 3.5.2 Ceny i jiná ohodnocení udělované studentům a zaměstnancům za společensky odpovědné iniciativy. 3.5.3 Ukazatele spokojenosti a sounáležitosti studentů, absolventů a zaměstnanců vyplývající z fakultních průzkumů. 35 Vnitřní kultura a společenské působení Opatření pro naplnění strategických cílů I. Koncepce a systematická opatření v naplňování společenské role univerzity – Vytvoření koncepce a zavádění evaluace aktivit zaměřených na plnění společenské role vysoké školy na úrovni fakulty a jejích součástí. – Stanovování tematických priorit v návaznosti na společenskou potřebnost s cílem posílení dopadu realizovaných projektů do společnosti (např. tematický rok či tematický semestr pro zapojení více pracovišť v koordinovaných aktivitách). – Posílení koordinace aktivit zaměřených na různé cílové skupiny v rámci fakulty i univerzity s cílem zefektivnit komunikaci i celkový dopad realizovaných aktivit (např. vytvořením tematických pracovních skupin, monitoringem plánovaných aktivit na daný rok a jejich větší synchronizací napříč součástmi). – Vytvoření fondu spravujícího finanční prostředky pro společensky prospěšné aktivity a stanovení pravidel pro podporování konkrétních projektů iniciovaných studenty a zaměstnanci. – Podpora dobrovolnictví a jeho rozvoj v rámci fakultních spolků či iniciativ. – Posílení role fakulty při naplňování kulturní role univerzity i při kultivaci vnitřního a vnějšího prostředí (např. Archiv MU, Mendelovo muzeum, Nakladatelství MU, Univerzitní centrum Telč, Univerzitní kino Scala). – Zapojení fakulty do dramaturgie a programu Kulturního centra MU – celouniverzitně pojatého společného místa pro setkávání studentů, zaměstnanců, absolventů a široké veřejnosti při nejrůznějších příležitostech. – Vytvoření fakultní platformy pro prezentaci ucelené nabídky kulturních a vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost. – Institucionalizace spolupráce s klíčovými aktéry v prioritních agendách (orgány státní správy, krajské a městské samosprávy, klíčoví zaměstnavatelé, významné neziskové organizace, poskytovatelé zdravotních a sociálních služeb, školy, sportovní a kulturní organizace apod.). 36 Vnitřní kultura a společenské působení II. Dopad společenské role univerzity – Aktivní účast na tvorbě strategií na regionální, celostátní i mezinárodní úrovni, zejména v klíčových oblastech odrážejících expertizu FF MU. – Podílení se na řešení strategických témat statutárního města Brna a Jihomoravského kraje (sociálních, kulturních, environmentálních, ekonomických apod.). – Spolupráce se sektorem průmyslu a firmami, vzdělávacími institucemi, poskytovateli sociálních služeb, neziskovými a nevládními organizacemi, profesními sdruženími a asociacemi, veřejnou správou, státní správou apod. na konkrétních projektech, uzavírání nových partnerství. – Posilování povědomí o spektru aktivit konaných pro společnost a o jejich efektech, a to v  rámci fakulty i směrem k veřejnosti (vytvořením samostatné sekce fakultního webu, vydáváním roční sumarizace shrnující naplňování společenské role univerzity apod.). – Kultivace veřejné diskuse vstupy založenými na expertize humanitních a společenských věd pěstovaných na fakultě. – Nabídka mediálního tréninku pro studenty doktorských programů a akademiky s cílem rozvoje jejich kompetencí i posílení motivace pro vystupování v médiích (tradiční média jako tisk a televize, sociální média apod.). – Podpora realizace aktivit a iniciativ rozšiřujících znalosti a dovednosti, které přispívají k osobnímu rozvoji jednotlivců i společnosti. – Uskutečňování vzdělávacích, osvětových, poradenských a prospěšných aktivit pro nejrůznější cílové skupiny, které takovou pomoc potřebují (tělesně a duševně handicapovaní, sociálně vyloučení, nemocní, senioři, občané jakkoliv znevýhodnění apod.). – Pořádání široké palety akcí pro veřejnost i akademickou obec s cílem rozvoje společenského, kulturního a sportovního života ve městě i v regionu. 37 Vnitřní kultura a společenské působení III. Motivace studentů a zaměstnanců pro naplňování společenské role univerzity – Oceňování společensky prospěšných aktivit akademických, vědeckých i neakademických pracovníků. – Motivace zaměstnanců k naplňování společenské role různými způsoby (organizace dnů pro charitu apod.). – Podpora studentských projektů společensky prospěšného charakteru a motivování k realizaci těchto aktivit. – Poskytování zázemí fakultním spolkům i nejrůznějším zájmovým iniciativám a podpora jejich činnosti. IV. Posilování sounáležitosti a budování fakultní komunity – Oceňování kvalitní práce studentů, absolventů a zaměstnanců s cílem posilovat kulturu založenou na vzájemném uznání. – Posilování komunikace v rámci vnitřního prostředí fakulty s využitím současných komunikačních možností napříč různými cílovými skupinami (studenty, doktorandy, akademickými i neakademickými pracovníky, důchodci, emeritními profesory). – Rozvíjení interkulturní komunikace se zahraničními pracovníkya studentya jejichintegracedoživotafakulty. – Budování absolventské sítě a péče o vztahy s absolventy informováním o dění na fakultě, nabídkou služeb a vytvářením příležitostí pro jejich zapojení do činnosti a života fakulty (účastí v interním hodnocení kvality, tematických pracovních skupinách při řešení různých koncepčních otázek apod.). 4 Personální řízení a rozvoj zaměstnanců 39 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 4.1 Být moderní a prestižní fakultou se sdílenou vnitřní kulturou a otevřenou personální politikou disponující odpovídajícími procesy a nástroji personálního řízení. 4.1.1 Vytvořené a zavedené vnitřní předpisy popisující personální procesy. 4.1.2 Počet akademických a vědeckých pracovníků s předchozím působením mimo MU nebo FF MU (rostoucí trend). 4.2 Vytvářetprofesionální,otevřené,transparentnía eticképracovníprostředív souladuseStrategiílidských zdrojů pro výzkumné pracovníky (HRS4R), poskytovat kvalitní pracovní podmínky včetně podpory vzdělávání i kariérního růstu zaměstnanců a sladění profesní kariéry s osobním a rodinným životem. 4.2.1 Úspěšná implementace Strategie lidských zdrojů pro výzkumné pracovníky (HRS4R) a získané ocenění HR Award. 4.2.2 Vytvořená fakultní politika podporující rovnoměrné zastoupení mužů a žen a zavedené nástroje pro její realizaci. 4.2.3 Nastavený systém vzdělávání a rozvoje zaměstnanců včetně systému supervize pro začínající výzkumníky. 4.2.4 Míra využívání nástrojů pro podporu slaďování pracovního a osobního života na FF MU (rostoucí trend). 4.2.5 Ustavení anglického jazyka jako standardní možnosti komunikace v rámci fakulty s ohledem na zapojení a plné využívání přínosu zahraničních pracovníků. 4.2.6 Počet zahraničních akademických, vědeckých a neakademických pracovníků na FF MU (rostoucí trend). 4.2.7 Zpřesnění popisu pracovních pozic a míst. 40 Personální řízení a rozvoj zaměstnanců Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 4.3 Působit v regionálním, celostátním i mezinárodním prostředí jako tvůrce standardu v inkluzivní politice (v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením či se specifickými potřebami, osob ohrožených sociálním vyloučením nebo osob s jiným znevýhodněním). 4.3.1 Zohlednění potřeb handicapovaných a jinak znevýhodněných osob při realizaci výběrových řízení a při zajišťování dostatečně flexibilních pracovních podmínek, prezentace zásad fakultní a univerzitní personální politiky veřejnosti. 41 Personální řízení a rozvoj zaměstnanců – Zavedení adaptačního procesu pro nové akademické a neakademické pracovníky. – Rozvoj nástrojů pro hodnocení výkonu a kvality práce akademických i neakademických pracovníků s propojením na jejich vzdělávací a rozvojové potřeby. – Nastavení procesu vzdělávání a rozvoje zaměstnanců FF MU v návaznosti na univerzitní systém. – Aplikování existujících nástrojů podporujících postupné zapojování či plný návrat pečujících rodičů do pracovního života (např. prostřednictvím částečného pracovního úvazku i dalších forem pracovněprávních vztahů, pružné pracovní doby, výkonu práce v rámci práce z domova včetně využívání IT nástrojů pro online účast na jednáních, vzdáleného přístupu k datům či sdíleného pracovního místa). Opatření pro naplnění strategických cílů I. Personální řízení – Posílení vnímání etiky akademické práce jako součásti osobní integrity; informační opatření a právní servis v této oblasti. – Definování pracovních pozic a míst na fakultě, jejich náplně práce včetně doporučení pro objem výuky, kompetenční modely, přiřazení úrovní R1–R4 apod. – Definování profesního rozvoje, kariérního postupu a popisu kariérních drah u pracovních pozic na fa- kultě. – Nastavení otevřeného, transparentního a na zásluhách založeného náboru a výběru. 42 Personální řízení a rozvoj zaměstnanců II. HR Award, získávání a udržení výkonných a výjimečných pracovníků, péče o zaměstnance – Implementace Strategie lidských zdrojů pro výzkumné pracovníky (HRS4R) jako zastřešující personální politiky a zajištění souladu organizačních norem fakulty s touto strategií. – Získání a udržení HR Excellence in Research Award. – Mapování potřeb zaměstnanců na všech funkčních úrovních a stanovení požadavků upřesňujících kritéria jejich kariérního růstu a dalšího rozvoje. – Zavedení preventivních nástrojů pro předcházení nežádoucímu chování (šikana, diskriminace, sexuální obtěžování apod.) i nástrojů pomoci v případě výskytu tohoto chování. III. Systematický rozvoj a vzdělávání zaměstnanců – Realizace programů na podporu kariérního růstu pro akademické, vědecké a neakademické pracovníky. – Vytvoření standardní nabídky vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v různých oblastech s ohledem na aktuální potřeby (etika výzkumu, šíření výsledků včetně popularizace, duševní vlastnictví, osobnostní, manažerské a jazykové kompetence, mentoring pro supervizní role, používání informačních technologií apod.). 5 Informační systémy a IT podpora 45 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 5.1 Naplňovat roli akademického lídra v elektronizaci procesů na veřejných vysokých školách, ve vývoji vlastních informačních systémů i v úrovni IT infrastruktury. 5.1.1 Jednotná architektura IT MU založená na agilní správě a rozvoji informačních systémů a služeb. 5.1.2 Oblasti strategického řízení univerzity s plnou podporou rozhodování na základě dat. 5.2 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování fakulty ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb. 5.2.1 Přehled plně digitalizovaných agend. 5.2.2 Přehled elektronických nástrojů pro komunikaci s uchazeči o studium, absolventy, partnery, pro vnitřní komunikaci a pro online realizaci komerčních činností MU. 5.2.3 Přehled elektronických nástrojů pro synchronní a asynchronní výuku. 5.3 Pravidelně vyhodnocovat fakultní IT potřeby a kvalitu IT služeb. 5.3.1 Výsledky průzkumů fakultních IT potřeb. 5.3.2 Výsledky uživatelských průzkumů. 46 Informační systémy a IT podpora Opatření pro naplnění strategických cílů I. Informační systémy, komunikace – Vytvoření základního společného rámce pro rozvoj služeb a infrastruktury napříč univerzitou – spolupráce s univerzitními IT pracovišti na personální i technické úrovni. – Podpora jednotné architektury IT MU prostřednictvím aktivní spolupráce na rozvojových činnostech vedoucích k transparentně a jednotně řízenému prostředí IT MU. – Další rozvoj learning management systémů a nástrojů k podpoře synchronní i asynchronní výuky a studijní administrativy ve všech formách studia. – Podpora a rozvoj centrálního řešení tiskových služeb na pracovištích s cílem usnadnit využívání služeb uživateli a zároveň snížit centrální náklady. – Vytvoření souboru pravidel shrnutých do metodiky pro využívání webů a sociálních sítí FF MU. – Zajištění dvojjazyčnosti informací pro studující, akademické i neakademické pracovníky na webu FF MU a sociálních sítích. – Rozvoj fakultního videostudia s důrazem na prostorové zajištění, průběžnou obnovu techniky pro záznam i jeho zpracování a další vzdělávání zaměstnanců. – Pravidelné vyhledávání inovací v oblasti technologií využitelných pro výuku (VR, grafické tablety, nástroje pro interaktivní výuku apod.) i metodických a didaktických postupů a jejich uplatnění ve výuce na FF MU; pilotní ověřování vybraných technologií a postupů. – Průběžné zjišťování potřeb neakademických zaměstnanců a nabízení školení zaměřených na využívání IT nástrojů pro usnadnění a zefektivnění práce včetně osvěty v oblasti kyberbezpečnosti. – Aktualizace a rozvoj účelového webu pro podporu online výuky pro pedagogy. – PrůběžnáobnovaAVtechnikyv učebnách–vyhodnocování potřeb i s ohledem na distanční výuku včetně vazby na mediální knihovnu, a to s cílem vytvořit ucelené technologické prostředí pro všechny formy výuky. – Průběžná modernizace vzdělávacích prostor fakulty s cílem podpořit rozmanité metody výuky a spolupráci v rámci výuky. – Pravidelné vyhodnocování fakultních IT potřeb a kvality IT služeb. – Uživatelsky srozumitelná charakterizace a průběžná propagace jednotlivých služeb poskytovaných CIT. – Pravidelné vyhodnocování služeb CIT včetně uživatelského průzkumu a hloubkových rozhovorů; na základě těchto zjištění upravení nabídky služeb či nabízení nových služeb. 47 Informační systémy a IT podpora II. Elektronizace procesů a agend – Legislativní ukotvení, standardizace a zjednodušení administrace půjčování techniky. – Pokračování v plné elektronizaci procesů v souladu s požadavky právních a vnitřních předpisů, a to ve všech relevantních agendách včetně ekonomické a personální administrativy, správy pohledávek a závazků, právního jednání apod. – IT podpora pro transformaci spisové služby do plně elektronické formy. – Rozvoj nástrojů pro evidenci vědeckých výstupů a hodnocení vědeckého výkonu. – Rozvoj systémů pro kontrolu originality a implementace nových algoritmů pro vyhledávání podobností. – Implementace principů Single Digital Gateway podle nařízení č. (EU) 2018/1724 a práva na digitální službu ve smyslu zákona č. 12/2o20 Sb. do IT nástrojů určených pro komunikaci s uchazeči o studium, studenty, zaměstnanci a veřejností. – Příprava a implementace potřebných procesů v souvislosti s iniciativou Erasmus Without Paper. – Koordinovaný rozvoj nástrojů pro plnou elektronizaci právního jednání a vývoj a implementace nástrojů pro elektronická řízení. III. Informační zdroje, data pro podporu rozhodování, vědecká data – Zapojením do projektu Národní centrum pro informační podporu výzkumu, vývoje a inovací (NCIP) zajistit pokračování přístupu k elektronickým informačním zdrojům. – Nakupování e-zdrojů na základě datové analýzy využívanosti stávajících zdrojů. – Poskytování srozumitelné publikační a bibliometrické analýzy pro podporu informovaných rozhodnutí k odvádění výsledků do RIV. – Rozšíření služeb informačního vzdělávání ÚK FF MU uzpůsobených individuálním potřebám jednotlivých pracovišť, a to především v oblasti vyhledávání a práce s oborovými informačními zdroji. – Rozvoj a správa oborových bran pro práci s informačními zdroji na webu ÚK FF MU. – Součinnost s celouniverzitní aktivitou Open Access HR4MU II v oblasti správy vědeckých dat a návazné rozšiřování podpory poskytované výzkumníkům. – Rozvoj využití nástrojů pro analýzu návštěvnosti webů FF MU, a to s cílem v této oblasti standardizovat nasazení, pravidelně vyhodnocovat a podporovat editory fakultních webů. 48 Informační systémy a IT podpora IV. Kyberbezpečnost, IT infrastruktura, ochrana dat – Udržování a rozvoj fakultní datové sítě a páteřních spojů do sítě MU s cílem dále snižovat riziko výpadků a posilovat bezpečnost. – Maximální využití centrálních systémů pro řízení a správu IT. – Zvyšování předvídatelnosti a rychlosti reakce na ky- berútoky. – Zvyšování znalostí zaměstnanců v oblasti bezpečného ukládání a předávání dat prostřednictvím školení, informačních kampaní apod. (druhy úložišť podle citlivosti dat, šifrování, zabezpečení e‑mailové komu- nikace). – Ve spolupráci s pracovišti průběžná obnova techniky s cílem zajistit efektivní a bezpečnou práci z kanceláře i z domova (např. zavádění notebooků do univerzitní domény). V. Kvalita IT služeb – Pravidelná aktualizace a prezentace registru služeb nabízených CIT včetně jejich výstižného a srozumitelného popisu. – Soustavné zkvalitňování služeb a nabízení nových služeb založené na pravidelné evaluaci služeb poskytovaných CIT zahrnující mj. uživatelské ankety či hloubkové rozhovory. 6 Správa fakulty a infrastruktura 51 Strategické cíle / Klíčové výsledky a indikátory 6.1 Zajistit ekonomickou stabilitu FF MU zodpovědným hospodařením s důrazem na financování jednoznačných priorit ve vzdělávání a výzkumu i na tvorbu rezerv, a to prostřednictvím výkonově orientovaného rozpočtu s vazbou na strategické cíle univerzity. 6.1.1 Zavedení motivačního systému financování vědy a výzkumu na FF MU v souladu s vnitřní definicí kvalitní vědy reflektující oborové zaměření pracovišť i se zohledněním výsledků národního hodnocení dle Metodiky 2017+. 6.1.2 Vyšší podíl FF MU na institucionálním financování vzdělávání i výzkumu díky růstu v kvalitativních rozpočtových ukazatelích. 6.2 Udržitelně a odpovědně řídit rozvoj, obnovu a budování infrastruktury filozofické fakulty a pořizovat související technologie a vybavení s cílem zajistit odpovídající funkční zázemí pro excelentní výzkum a kvalitní výuku, příjemné prostředí pro studenty a zaměstnance včetně adaptace na změnu klimatu a podpory ekologických aspektů jejich provozu. 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje šetrně nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu fakulty umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s ma- jetkem. 52 Správa fakulty a infrastruktura Opatření pro naplnění strategických cílů I. Rozpočet a hospodaření fakulty – Zvýšení povědomí o metodice sestavování rozpočtu. II. Provoz fakulty dle principů udržitelného rozvoje – Vytvoření zásad efektivního a zodpovědného nakládání s energiemi, odpady a vodou a motivace studentů a zaměstnanců k jejich dodržování. – Provádění aktivního energetického managementu infrastruktury s cílem posilování jejího efektivního využívání. – Aplikování metody BIM (Building Information Modeling) v prostorách fakulty. III. Investice do rozvoje fakulty a souvisejícího zázemí – Zavádění systémových opatření pro snižování objemu produkovaného recyklovatelného i nerecyklovatelného odpadu, pro zvyšování podílu využívání obnovitelných zdrojů energie, pro šetrné nakládání s vodou, využití dešťové vody a zvyšování podílu využívání tzv. šedé vody. – V součinnosti s RMU usilování o rekonstrukci potřebných budov FF MU a získání budovy na ulici Veveří do majetku univerzity. IV. Informační a řídicí systémy budov, facility management – Zvýšení podílu tzv. SMART budov, monitorovaných a řízených IT systémy, v rámci fakulty. – Využívání dat z BIM pro optimalizaci provozu budov a technologií. – Obnovování zabezpečovacích, přístupových a kamerových systémů v budovách fakulty. Strategický záměr Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 2021–2028 Vydala Masarykova univerzita, Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno Editorka: Jana Horáková Redakce: Kateřina Najbrtová Produkce: Vendula Hromádková Grafický návrh a DTP: Pavel Křepela Fotografie: Aleš Ležatka, Archiv FF MU Vydání první, elektronické, 2021 ISBN 978-80-210-9881-7 (online ; pdf) ISBN 978-80-210-9880-0 (brož. vaz.)