Strategický záměr Ekonomicko­‑správní fakulty Masarykovy univerzity na léta 2021–2028 MUNI ECON Leden 2021 Strategický záměr Ekonomicko­‑správní fakulty Masarykovy univerzity (ESF MU) na období 2021–2028 je zásadním rozvojovým dokumentem fakulty a stanovuje jak základní prioritní oblasti a cíle, tak jednotlivé nástroje, aktivity a indikátory vedoucí k jejich naplnění. Struktura dokumentu reflektuje poslání, hodnoty i vizi Strategického záměru Masarykovy univerzity na toto období, a je tak komplementem vyjadřujícím rozpracování základního strategického dokumentu deklarujícího hlavní cíle a priority na úroveň naší fakulty. Ekonomicko­‑správní fakultě Masarykovy univerzity se v rámci uplynulých pěti let do roku 2020, kdy vycházela z předchozího strategického záměru 2016–2020, podařilo naplnit základní rozvojové cíle a stala se vyhledávanou fakultou ekonomického zaměření jak pro studenty, tak i pro spolupráci v oblasti vědy a výzkumu či partnerskou spolupráci s veřejným i soukromým sektorem. Za uplynulé období fakulta prošla zásadním vývojem v oblasti vzdělávací a výzkumné infrastruktury a je nyní na špičkové evropské úrovni. Fakultě se podařilo úspěšně realizovat přechod na institucionální akreditaci a rovněž zásadním způsobem rozšířit nabídku studia na všech stupních včetně studijních programů vyučovaných v cizím jazyce. Velkým úspěchem v oblasti vědy a výzkumu za posledních pět let je i skutečnost, že fakulta je nyní součástí mnoha zásadních výzkumných projektů na národní i mezinárodní úrovni včetně pravidelné účasti v projektových konsorciích programu Horizont 2020. ESF MU, stejně jako ostatní fakulty Masarykovy univerzity, a stejně tak celý sektor vysokých škol, čelí v posledních letech mnoha výzvám včetně zcela bezprecedentního vlivu pandemické situace. Proto je následující období let 2021–2028 zásadní, jak z hlediska nutnosti reflektovat nové vnější i vnitřní vlivy, tak i vytvořit prostředí, které umožní fakultě realizovat svůj inovační potenciál a podpořit proaktivní ekosystém umožňující zůstat nadále špičkovou ekonomickou fakultou na úrovni národní i mezinárodní. Klíčovými úkoly budou efektivní digitalizace výuky, rozvoj studijní nabídky reflektující dobrou uplatnitelnost absolventů na trhu práce v tuzemsku i v zahraničí, vytvoření prostředí pro další rozvoj orientovaného špičkového výzkumu (včetně implementace systému metodiky hodnocení výzkumných organizací a programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací) a další posílení jména a značky MUNI ECON jako významného partnera na regionální, národní i mezinárodní úrovni. Nový strategický záměr, který je Vám nyní předkládán, je prvním záměrem, který je koncipován na delší než pětileté období a jeho nastavení vychází jak z pojetí strategického záměru Masarykovy univerzity, tak i z dalších vnějších faktorů. Je také prvním skutečně participativním strategickým dokumentem, na jehož tvorbě se v rámci otevřené diskuse podílela široká akademická obec. Záměr vznikal v době, která překrývala dvě funkční období vedení fakulty, což se ve svém důsledku neprojevilo jako komplikace, ale naopak se prokázala názorová konzistence a myšlenkový konsensus původního a nového vedení ESF MU v klíčových parametrech dokumentu. Plnění strategického záměru nám umožní, ve spolupráci s dalšími součástmi Masarykovy univerzity a partnerskými organizacemi, udržet si dobrou pozici ve vysoce konkurenčním prostředí ekonomicky a správně zaměřených vysokoškolských pracovišť v České republice a přesah vzdělávacích a vědecko‑výzkumných aktivit směrem k obdobně zaměřeným vysokoškolským pracovištím v zahraničí. Antonín Slaný děkan (funkční období 2016–2020) Jiří Špalek děkan (funkční období 2020–2024) Úvodní slovo V souladu a ve spolupráci s dalšími fakultami Masarykovy univerzity je posláním Ekonomicko­‑správní fakulty Masarykovy univerzity podpořit svými vzdělávacími, výzkumnými a společenskými aktivitami v oblasti ekonomických a správních věd rozvoj společnosti a přispět ke zdravému a kvalitnímu životu všech generací, včetně podpory úsilí o bezpečnou, svobodnou, soudržnou a kriticky smýšlející společnost. Ekonomicko­‑správní fakulta Masarykovy univerzity je svými hodnotami v souladu s celkovým hodnotovým ukotvením Masarykovy univerzity vyjádřenými ve Strategickém záměru MU. Masarykova univerzita od svého založení vždy respektovala a vyznávala demokratické hodnoty svobodné republiky. Tyto hodnoty dodnes tvoří základ její vnitřní kultury a jsou široce sdíleny akademickou obcí univerzity. Těmito hodnotami jsou: SVOBODA Svoboda, respektovaná a obhajovaná jako princip vnitřního uspořádání univerzity ve formě akademické svobody výuky a bádání či svobody volby vlastního profilu kurikula studenty, ale také jako princip institucionální autonomie univerzity vůči státu a společenský imperativ. ÚCTA Úcta k pravidlům zakládajícím rovnost příležitostí a transparentnost fungování instituce, jež se projevuje například v jejím vnitřním administrativním a ekonomickém nastavení, ve studijní legislativě i v oddanosti principům akademické etiky. ZODPOVĚDNOST Zodpovědnost, chápaná ve vztahu k vnějšímu prostředí jako veřejná role univerzity, zdůrazňující její úlohu spolutvůrce veřejného mínění a aktivního účastníka veřejné diskuze, ale také jako významného aktéra v přenosu vědění či technologií do praxe či poskytovatele veřejné služby a instituce otevřené i znevýhodněným či minoritním skupinám. Směrem dovnitř je individuální zodpovědnost za vlastní volbu kurikula elementárním principem fungování otevřeného a vnitřně svobodného studijního prostředí. Poslání Hodnoty — Fakultou se širokou nabídkou kvalitně vyučovaných akademicky i profesně zaměřených studijních programů realizovaných ve spolupráci s partnery nejen uvnitř Masarykovy univerzity, ale i mimo ni, která umožňuje českým i zahraničním studentům uplatnění jak na trhu práce, tak i v oblasti vědy a výzkumu v České republice i zahraničí; — Fakultou, která je v České republice vnímána domácími i zahraničními akademickými pracovníky jako významné vzdělávací a výzkumné centrum v regionu střední Evropy; — Pracovištěm vytvářejícím potenciál pro interdisciplinární aktivity jak v oblasti vzdělávání, tak v oblasti vědy a výzkumu s přesahem na respektovaná pracoviště v České republice i zahraničí; — Fakultou, která je vyhledávaným a spolehlivým strategickým partnerem pro akademické i neakademické organizace v soukromé i veřejné sféře; — Pracovištěm přispívajícím k celospolečenské diskusi o zásadních otázkách spojených s udržitelným rozvojem společnosti i k dalším zásadním tématům s respektem k principům kritického myšlení; — Zaměstnavatelem s atraktivním pracovním prostředím pro všechny zaměstnance, který podporuje další vzdělávání akademických i neakademických pracovníků a podporuje vyváženost pracovního, rodinného a osobního života; — Pracovištěm podporujícím rozvoj vnitřní kultury pro studenty i zaměstnance založené na zodpovědnosti, výkonnosti, kreativitě a dodržování etických zásad. Stejně jako celý Strategický záměr Ekonomicko­‑správní fakulty Masarykovy univerzity na léta 2021–2028, i vize vychází ze Strategického záměru Masarykovy univerzity na léta 2021–2028. Odráží však i specifické podmínky poslání fakulty vycházející z jejího ekonomicky­‑správního zaměření a s tím související nabídky studijních programů a oborů či vědecko­‑výzkumné orientace. S ohledem na tato specifika chce Ekonomicko­‑správní fakulta Masarykovy univerzity v roce 2028 být: Vize Strategické priority Ekonomicko­‑správní fakulty 2021–2028 Kvalitní a atraktivní vzdělávání Prestižní národní i mezinárodní výzkum Individuální a diverzifikované doktorské studium Aktivní společenská role a komunikace Efektivní správa instituce a úspěšné personální řízení 1 3 2 4 5 1Kvalitní a atraktivní vzdělávání Strategické cíle 1.1 Ve vazbě na širokou nabídku studijních programů zvýšit možnosti studentů k individualizaci a flexibilitě studia, a to jak ve vazbě na profil absolventa daného studijního programu, tak i na revidovanou nabídku volitelných vzdělávacích aktivit 1.2 Zavést nástroje umožňující rozvoj moderních forem výuky na všech stupních studia včetně celkové digitalizace základních prvků studia 1.3 Zvýšit možnosti prostupnosti studia včetně jeho ukončení v souladu s moderními zahraničními trendy 1.4 Zvýšit relevanci jednotlivých studijních programů v bakalářském a navazujícím magisterském studiu pro potřeby trhu práce 1.5 Snížit míru studijní neúspěšnosti a zavést nástroje umožňující ukončit studium ve standardní době 1.6 Zvýšit využívání mobilitních programů pro studenty bakalářského i navazujícího magisterského studia 1.7 Zvýšit atraktivitu studijních programů v cizím jazyce 1.8 Rozšířit nabídku kurzů dalšího vzdělávání ve spolupráci s partnery fakulty z veřejného i soukromého sektoru Nástroje, indikativní opatření a aktivity 1.1 Ve vazbě na širokou nabídku studijních programů zvýšit možnosti studentů k individualizaci a flexibilitě studia, a to jak ve vazbě na profil absolventa daného studijního programu, tak i na revidovanou nabídku volitelných vzdělávacích aktivit — Inovovat nabídku programově specifických předmětů v rámci prvních ročníků studia; — Ve spolupráci se studentskými spolky rozšířit nabídku aktivit spojených se studiem jednotlivých studijních programů (např. Klub investorů); — Provést modernizaci nabídky programů bakalářského studia ve vazbě na vývoj poptávky po studiu a požadavků trhu práce včetně diskuse o sjednocení konceptu bakalářského studia; — Vytvořit nástroje pro sladění studia v kombinované formě s profesním a osobním životem studentů; — Podpořit výuku v cizím jazyku v rámci českých studijních programů a sjednotit jejich kvalitu a náročnost; — Rozšířit zavedení praxí a stáží v ČR i zahraničí jako povinných či povinně volitelných součástí jednotlivých studijních programů a podpořit studenty v možnostech jejich absolvování, ať už formou udělení kreditů či dalším rozvojem jednotného rámce; — Provést revizi prospěchových stipendií za účelem zvýšení motivace studentů k excelentním výsledkům po celou dobu studia. 1.2 Zavést nástroje umožňující rozvoj moderních forem výuky na všech stupních studia včetně celkové digitalizace základních prvků studia — Vytvořit nástroje pro možnost digitalizace výuky při využití nejnovějších IT a AV pomůcek včetně podpory infrastrukturního zázemí (podpora e­‑learningu včetně hodnocení studenta on­‑line, zlepšit dostupnost a kvalitu studijních materiálů v elektronické podobě, zlepšit informovanost, zvýšit množství, kvalitu či přidanou hodnotu zaznamenávaných online přednášek ad.); — Vytvořit podmínky pro realizaci výuky s použitím inovativních forem včetně podpory týmové práce studentů; — Změnit způsob testování znalostí studentů (např. opuštění praxe repetitorních testů) a více ho přiblížit schopnosti samostatného kritického myšlení; — Umožnit akademickým pracovníkům další vzdělávání v moderních metodách výuky s cílem vytvořit alternativy pro klasickou frontální výuku (interaktivní výuka, simulace, projektově orientovaná výuka), a to ve spolupráci s celouniverzitními pracovišti; — Podporovat provazbu mezi graduálním studiem a zapojováním studentů do vědecko­‑výzkumných aktivit (kupříkladu ve vazbě na témata závěrečných prací) včetně zapojení do výzkumných týmů na fakultě; — Podpořit využívání jednotlivých nástrojů modernizované infrastruktury pravidelnými školeními vyučujících. — Podpořit rozvoj jazykových kompetencí akademických pracovníků zapojujících se do výuky cizojazyčných předmětů; 1.3 Zvýšit možnosti prostupnosti studia včetně jeho ukončení v souladu s moderními zahraničními trendy — Dále rozšiřovat význam závěrečných prací jako zásadního bodu v celkovém procesu realizace graduálního studia na fakultě (vazba na revizi podoby státních závěrečných zkoušek); — Podpořit proces spolupráce mezi jednotlivými pracovišti fakulty, i mezi dalšími pracovišti univerzity s cílem nabídnout pro závěrečné práce spektrum interdisciplinárně uchopených témat; — Motivovat studenty při zpracování závěrečných prací formou nabídek spolupráce přímo s praxí – např. co­‑tutoring; — Dále rozšiřovat zapojení kvalitativních kritérií do procesu hodnocení v rámci vzdělávacího procesu u graduálního studia (schopnost diskuse k tématu ze strany studentů, eseje ke schopnosti popsání daného tématu ad.); — V rámci fakulty podpořit výměnu tzv. dobré praxe mezi jednotlivými pracovišti – podpora formou pedagogických konferencí, mezikatederních seminářů ad. 1.4 Zvýšit relevanci jednotlivých studijních programů v bakalářském a navazujícím magisterském studiu pro potřeby trhu práce — Zapojit partnery z veřejného i soukromého sektoru do výukových inovací a konzultovat s nimi jejich přínos pro profil absolventa a jeho následné uplatnění v praxi; — Ve spolupráci s partnery rozšířit nabídku profesně orientovaných kombinovaných studijních programů a nastavit proces jejich komunikace směrem k cílové skupině. — Zvýšit počet nebo zintenzivnit doplňující aktivity realizovaných ve spolupráci s partnery ze soukromého i veřejného sektoru, i ve spolupráci se studentskými spolky a vytvořit propojení na výuku (např. rozšíření aktivit TopSec); — Ve spolupráci s dalšími fakultami Masarykovy univerzity a externími partnery podpořit zapojení fakulty do nových tematických oblastí s potenciálem tvorby studijních programů s vysokou relevancí pro trh práce; — Vytvořit nástroje pro zvýšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce přes celofakultní nástroje vytvářené i ve spolupráci s univerzitními pracovišti – např. centrum vzdělávání projektových manažerů; — Vytvořit podmínky pro stáže vyučujících u partnerů veřejného i soukromého sektoru a podporovat přenos poznatků do výuky. 1.5 Snížit míru studijní neúspěšnosti a zavést nástroje umožňující ukončit studium ve standardní době — Vytvořit podmínky pro optimalizaci počtu studentů na pedagogického pracovníka a zajistit dlouhodobou udržitelnost; — Podpořit motivačními nástroji zájem pedagogů o další vzdělávání v oblasti pedagogických a didaktických kompetencí v úzké spolupráci s univerzitním pracovištěm CERPEK; — Stabilizovat fungování tzv. studijních poradců na jednotlivých katedrách koordinovat a vyhodnocovat jejich aktivity; — Ve spolupráci s centrální úrovní univerzity dále podporovat zavádění nástrojů identifikujících pro studenty potencionální rizikové faktory vedoucí k ukončení studia; — Podpořit identifikaci studentů prvních ročníků s příslušným studijním programem, a to formou cílených hromadných akcí (např. prvákoviny), tak i aktivit jednotlivých fakultních pracovišť; — Dále rozvíjet využívání nástrojů zpětné vazby (např. studentská anketa) do průběžných změn ve výuce a hodnocení předmětů s cílem reagovat na případné kritické body identifikované studenty; — Podpořit vnitřními nástroji zapojení studentských týmů do národních i mezinárodních soutěží a dlouhodobě tyto možnosti propagovat jako motivační faktor již studentům prvního ročníku; — Ve vazbě na systém vnitřních a vnějších výkonových indikátorů dále rozšiřovat práci s daty a informacemi v oblasti studijní neúspěšnosti včetně pravidelného vyhodnocování. 1.6 Zvýšit využívání mobilitních programů pro studenty bakalářského i navazujícího magisterského studia — Rozšiřovat a zkvalitňovat spolupráci se zahraničními univerzitami a dalšími partnery včetně rozšiřování seznamu uznávaných předmětů s přímou vazbou na kurikulum studijního programu na fakultě; — Dále rozvíjet systém umožňující maximální uznávání absolvovaných předmětů a kurzů ze zahraničí ve vazbě na strukturu příslušného studijního programu (včetně nastavení spolupráce u mezifakultních programů); — Dále podpořit motivaci studentů na využívání mobilitních programů, a to jak pomocí jednotlivých informačních nástrojů, tak zejména ve spolupráci s jednotlivými vyučujícími a vedoucími závěrečných prací; — Podpořit vytvoření nových inovativních forem mobilit kupříkladu formou blended learning (kombinace prezenčních stáží a on­‑line výuky); — Podpořit interakci českých (slovenských) studentů a studentů cizinců v rámci výuky i navazujících volitelných studijních aktivit. 1.7 Zvýšit atraktivitu studijních programů v cizím jazyce — Ve spolupráci s dalšími pracovišti Masarykovy univerzity podporovat vznik multidisciplinárních studijních programů v cizím jazyce; — Podpořit zapojení jednotlivých pracovišť fakulty do tvorby tzv. multiple degree programů se zahraničními pracovišti včetně aktivní podpory vyhledávání příležitostí pro jejich vytvoření (např. program Erasmus Mundus); — Zintenzivnit spolupráci jednotlivých pracovišť fakulty se zahraničními partnery na výměně poznatků týkajících se dobré praxe při výuce jednotlivých předmětů včetně zapojení příslušných studijních pomůcek; — Zintenzivnit mezinárodní mobilitu vyučujících mezi fakultou a zahraničními spolupracujícími institucemi; — Podporovat realizaci nástrojů v podobě summer a winter schools pro studenty fakulty, zájemce z jiných vysokých škol a případné zájemce o studium v cizojazyčných programech; — Spolupracovat se zahraničními institucemi na výměně poznatků týkajících se dobré praxe při výuce jednotlivých předmětů včetně zapojeních příslušných studijních pomůcek; — Pro vybrané studijní programy aspirovat na získání mezinárodní akreditace; — Podpořit výměnu vyučujících (formy invited scholar apod.) mezi fakultou a spolupracujícími zahraničními institucemi; — Podpořit zapojení externích partnerů z veřejného a soukromého sektoru do realizace cizojazyčných programů. 1.8 Rozšířit nabídku kurzů dalšího vzdělávání ve spolupráci s partnery fakulty z veřejného i soukromého sektoru — Nastavit proces dlouhodobé komunikace s partnery ze soukromého i veřejného sektoru pro zjišťování poptávky po dalším vzdělávání v podobě tzv. non­‑degree kurzů; — Vytvořit síť stabilních partnerů, pro které bude fakulta dodavatelem dalšího vzdělávání s potenciálem dlouhodobého rozvoje forem a způsobů vzdělávání (naplnění konceptu modularity, vzájemné brandování); — Dále rozvíjet systém certifikací udělovaných ze strany fakulty využívající značku kvality Masarykovy univerzity a propojovat s dalšími možnostmi; — Ve spolupráci s centrální úrovní Masarykovy univerzity a dalšími pracovišti podpořit rozvoj fakultních i univerzitních složek podporujících nabídku v oblasti dalšího vzdělávání – např. centrum vzdělávání projektových manažerů. Klíčové výsledky a indikátory v rámci SZ MU 2021-2028 relevantní pro daný strategický cíl fakulty — Výukové kompetence a zkušenosti jsou plnohodnotně začleněny do kritérií habilitačního řízení a řízení ke jmenováním profesorem i zohledněny a specifikovány v náplních práce — Nastavený systém oceňování vynikající pedagogické práce – oceňuje jednotlivce i akademické týmy a podporuje tvorbu a šíření výukových inovací konkrétními nástroji — Počet studentů na učitele (udržení příznivého poměru odrážejícího kvalitu vzdělávání a zároveň zohledňujícího růst populace uchazečů) — Podíl neúspěšných studentů ve studijních programech v různých fázích studia (klesající trend) — Studenti bakalářských studijních programů (nepodléhajících regulaci) mají praktickou možnost volit si studijní plán až do druhého semestru — Implementovaná pravidla umožňující pružné přestupy studentů mezi studijními programy — Počet studentů, kteří úspěšně absolvovali kurzy společného univerzitního základu (rostoucí trend) — Počet studentů volících interdisciplinární charakter studia kombinací hlavního (maior) a vedlejšího (minor) studijního plánu (rostoucí trend) — Zavedené nástroje pro vyrovnání znevýhodnění studentů v počátečních fázích studia — Počet studijních programů realizovaných ryze distanční formou — Online vzdělávání tvoří integrální součást výuky a učení se ve všech formách studia na všech fakultách — Počet studentů a odborníků z praxe zapojených do hodnocení kvality výuky (v procesech hodnocení studijních programů, v rámci programových rad apod.; rostoucí trend) — Systematizovaná nová nabídka všech možností celoživotního vzdělávání dostupná na webu univerzity strukturovaná dle typických potřeb potenciálních uchazečů (kombinované a distanční formy studijních programů pro studium při zaměstnání, krátké profesní programy pro změnu kvalifikace, online kurzy pro získání konkrétní dovednosti atd.) — Univerzita nabízí svým studentům možnost identifikovat své dovednostní portfolio před vstupem do profesního života — Povinnost absolvovat minimálně jeden odborný předmět v cizím jazyce v rámci českého studijního programu zavedena na všech fakultách univerzity — Podíl odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích v nefilologických studijních programech uskutečňovaných v češtině (rostoucí trend) — Počet cizojazyčných kurzů v režimu blended learning zařazených do standardní studijní nabídky na jednotlivých fakultách (rostoucí trend) — Počet studijních programů v angličtině s uskutečňovanou výukou ve všech typech studia (rostoucí trend) — Podíl zahraničních studentů ve studijních programech (rostoucí trend) — Podíl studentů absolvujících v průběhu studia zahraniční studijní pobyt (v délce 1 měsíc, 1 semestr atd.; rostoucí trend) — Celouniverzitně fungující Welcome Centre s širokou nabídkou služeb pro zahraniční studenty i zaměstnance 2Individuální a diverzifikované doktorské studium Strategické cíle 2.1 Zvýšit atraktivitu a úspěšnost doktorského studia pro motivované a talentované studenty 2.2 Posilovat internacionalizaci doktorského studia 2.3 Vytvořit podmínky pro realizaci interdisciplinárních doktorských studijních programů 2.4 Posílit prostředí vzájemné spolupráce mezi školiteli a doktorskými studenty 2.5 Vytvořit prostředí posilující výzkum v rámci doktorského studia s vazbou na rozvoj publikační činnosti studentů Nástroje, indikativní opatření a aktivity 2.1 Zvýšit atraktivitu a úspěšnost doktorského studia pro motivované a talentované studenty — Změnit strukturu přijímacího řízení, tak aby zohledňovala nejen kvalitu, ale také motivaci uchazečů o doktorské studium, posílit kontakt mezi studentem a školitelem před samotným přijímacím řízením; — Vytvořit nástroje pro sledování a vyhodnocování doktorského studia; — Podpořit průchodnost studia u doktorských studentů formou tvorby motivačních nástrojů umožňujících řešení různých situací spojených se studiem (např. výrazné prodlužování délky studia); — Podpořit práce oborových rad doktorských studijních programů s cílem reflektovat výsledky zpětných vazeb z jednotlivých programů a promítat je aktivně do struktury a fungování studijního programu; — Vytvořit motivační nástroje podporující studenta ve zpracování jeho dizertační práce ve standardní době studia; — Vytvořit systém oslovování studentů graduálního studia z ČR i ze zahraničí s cílem představení možností doktorského studia a podpora jejich náboru do studia na ESF MU; — Provést revizi stipendií a poplatků za studium v doktorských studijních programech a zajištění rovných podmínek studia všech doktorských studentů i v jiném než českém jazyce; — Vytvořit komunikační nástroj seznamující doktorské studenty s fakultou a příslušným domovským pracovištěm (doktorských prvákovin, představení výzkumných týmů a směrů apod.). 2.2 Posilovat internacionalizaci doktorského studia — Podpořit možnosti zvýšení počtu motivovaných a talentovaných zahraničních studentů doktorského studia (např. možnost financování talentovaných studentů ze zahraničí prostřednictvím státní podpory); — Implementovat systém povinných zahraničních stáží pro studenty doktorského studia v doporučené délce alespoň 3 měsíců (90 dnů); — Podpořit vyslání doktorských studentů na praxe a stáže v zahraničí včetně možnosti po skončení studia realizovat výzkumný pobyt u zahraničního partnera na post­‑doktorské pozici; — V rámci spolupráce se zahraničními partnerskými výzkumnými organizacemi dlouhodobě propagovat možnost výměn doktorských studentů a jejich zapojení do výzkumných týmů na přijímající instituci; — Iniciovat a podpořit spolupráci s uznávanými zahraničními institucemi (dle mezinárodních žebříčků) formou realizace studia pod dvojím vedením (tzv. cotutelle). 2.3 Vytvořit podmínky pro realizaci interdisciplinárních doktorských studijních programů — Ve spolupráci s dalšími fakultami provést analýzu možnosti společných studijních programů, které by byly realizovány na interdisciplinárním základě včetně společného vedení dizertačních prací (např. ekonomické dopady nových IT technologií či zavádění nových biotechnologií); — Podpořit využívání tzv. kolaborativního doktorského studia ve spolupráci s partnery z veřejného i soukromého sektoru a posílit profesně orientované doktorské studium. 2.4 Posílit prostředí vzájemné spolupráce mezi školiteli a doktorskými studenty — Definovat role a odpovědnosti školitele a doktoranda včetně poskytování metodické podpory školitelům ve formě workshopů a seminářů k možnostem nástrojů rozvoje doktorského studenta; — Zpracovat systém hodnocení kvality práce školitelů (jejich publikační činnosti, délky studia jejich doktorandů, uplatnění doktorandů atd.). 2.5 Vytvořit prostředí posilující výzkum v rámci doktorského studia s vazbou na rozvoj publikační činnosti studentů — Podpořit excelentní publikační činnost studentů doktorského studia v oblasti jejich dizertační práce formou zavedení motivačního systému ve spolupráci se školiteli; — Zahájit diskuzi ohledně kontrahovaných forem doktorského studia; — Podpořit orientovaný výzkum zapojením kombinovaných doktorských studentů do vědecko­‑výzkumných aktivit, a to včetně odpovídajícího publikačního výstupu; — Připravit komplexní vstupní školení pro studenty doktorského studia, kde by byli seznámeni se základními parametry hodnocení své činnosti, hodnocení publikační činnosti apod., a to včetně příslušných termínů; — Zavést volitelné předměty (včetně zajištění výuky ve spolupráci s externími experty), které by umožnily studentům dále rozšířit možnost pojetí jejich výzkumu; — Vytvořit komunikační nástroj seznamující doktorské studenty s fakultou a příslušným domovským pracovištěm (doktorských prvákovin, představení výzkumných týmů a směrů apod.). Klíčové výsledky a indikátory v rámci SZ MU 2021-2028 relevantní pro daný strategický cíl fakulty — Zavedené standardy doktorského studia na fakultách i jako součást vnitřního hodnocení doktorských studijních programů — Implementované standardizované požadavky na kvalitu práce školitelů doktorandů — Podíl vědeckých výsledků doktorandů, které jsou indexovány hlavními světovými multidisciplinárními citačními databázemi (Web of Science, Scopus a další relevantní) z celkového počtu výsledků doktorandů z MU (rostoucí trend) — Podíl vědeckých publikací doktorandů v prestižních zdrojích (časopisy, vydavatelé) s ohledem na oborová kritéria kvality dané vědní disciplíny (rostoucí trend) — Podíl studentů absolvujících v průběhu doktorského studia zahraniční stáž (v délce min. 1 měsíc, 1 semestr apod.; rostoucí trend) — Podíl úspěšných absolventů doktorského studia v rámci standardní doby studia (rostoucí trend) — Průměrná výše finančního ohodnocení na doktoranda na jednotlivých fakultách (rostoucí trend) — Počet podpořených doktorandů ze stipendijních programů pro oceňování excelentních výsledků v doktorském studiu (rostoucí trend) — Portfolio motivačních nástrojů pro doktorandy a školitele v rámci MUNI PhD Academia — Zavedený systém monitorování uplatnění a kariérních drah absolventů doktorského studia 3Prestižní národní i mezinárodní výzkum Strategické cíle 3.1 Podpořit klíčová výzkumná témata a tvorbu excelentních výsledků v oblasti VaV 3.2 Rozvíjet aplikovaný výzkum 3.3 Podpořit komunikaci a propagaci VaV aktivit fakulty 3.4 Zapojit ESF MU do mezinárodních výzkumných projektů a konsorcií 3.5 Internacionalizovat výzkum, a to včetně spolupráce v oblasti vědy a výzkumu se zahraničními partnery Nástroje, indikativní opatření a aktivity 3.1 Podpořit klíčová výzkumná témata a tvorbu excelentních výsledků v oblasti VaV — Podporovat další rozvoj klíčových výzkumných témat identifikovaných na jednotlivých katedrách a výzkumných institutech včetně tvorby vnitřních nástrojů pro zajištění financování; — Ve spolupráci s dalšími fakultami a pracovišti Masarykovy univerzity rozvíjet strategická interdisciplinární výzkumná témata identifikovaná s ohledem na zásadní společenské výzvy – zejména v oblastech biotechnologie, biomedicíny, farmacie, bezpečnosti, zdraví a kvality života, životního prostředí a udržitelného rozvoje a popsaná v rámci Strategického rozvojového projektu Masarykovy univerzity 2021+ „Inovace pro zdravou a bezpečnou společnost“ — Ve spolupráci s domácími i zahraničními partnery vyhledávat a dlouhodobě podporovat příležitosti k nosným výzkumným tématům s mezinárodními dopady, a to včetně interdisciplinárních výzkumných témat; — Upravit nastavení výzkumných institutů na fakultě s cílem podpory excelentních výsledků ve spolupráci s katedrami; — Podpořit rozvoj systému projektové podpory s cílem vytvořit podmínky pro zapojení výzkumných týmů do prestižních programových rámců v oblasti vědy a výzkumu; — Integrovat nové výzkumné pracovníky, zejména zahraniční, do dlouhodobě fungujících týmů na fakultě a provázat jejich podporu s jejich působením již v rámci graduálního či doktorského studia (závěrečné práce apod.); — Zvýšit počet fungujících mezikatederních i mezifakultních výzkumných týmů s dlouhodobě nosnými výzkumnými tématy; — Vytvořit nástroje pro motivaci výzkumných pracovníků působících na fakultě k zapojování do dlouhodobě fungujících výzkumných týmů, a to již v době dokončování doktorského studia s vizí možného dalšího působení v rámci VaV týmů kmenově etablovaných na fakultě; — Vytvořit nástroje pro zvýšení citačního ohlasu publikovaných výsledků (indexovaných ve světových databázích WoS a SCOPUS) – především podpora visibility a diseminace; — Podpořit zavedení konceptů Open Science a Open Access ve spolupráci s centrálními pracovišti univerzity a vytvoření příslušných informačních nástrojů pro akademické i neakademické pracovníky; — Ve spolupráci s univerzitními pracovišti komunikovat hodnoty spojené s oblastí duševního vlastnictví (včetně konceptu Open Science); — Zajistit dlouhodobý přistup k elektronickým zdrojům včetně aktualizací příslušných databází apod. 3.2 Rozvíjet aplikovaný výzkum — Podporovat zapojování fakulty do platforem spolupráce se soukromým i veřejným sektorem s cílem identifikovat možnosti zapojení do oblasti VaV (včetně uzavírání dlouhodobých smluv o spolupráci ad.); — Zvýšit výzkumnou spolupráci s relevantními partnery včetně uzavírání dlouhodobých smluv o výzkumných aktivitách (např. Jihomoravský kraj, město Brno); — Ve vazbě na využívání programových rámců podporujících aplikaci výsledků vědy a výzkumu (především TA ČR) podporovat podávání navazujících projektů s cílem udržení a prohloubení dlouhodobé spolupráce s aplikačními partnery; — Vytvořit uživatelsky přívětivý a akademiky využívaný komunikační portál o možnostech využití jednotlivých programových rámců pro podporu aplikací výsledků základního výzkumu na fakultě (např. rozvoj a využití výsledků GA ČR). 3.3 Podpora komunikace a propagace VaV aktivit fakulty — Rozvíjet nástroje pro realizaci účinné vnitřní evaluace výsledků vědy a výzkumu včetně komunikace s akademickými pracovníky a nástroji vnitřní propagace; — Podporovat výměnu informací o výsledcích projektů a dalších výzkumných aktivit v rámci fakulty formou pravidelných workshopů a konferencí; — Vytvořit soubor nástrojů např. webové stránky) umožňujících propagaci zajímavých výsledků i možností spolupráce v oblasti VaV se zástupci partnerů i odborné veřejnosti; — Propagovat portfolia klíčových výzkumných témat na akcích v ČR i zahraničí (např. networkové workshopy a konference). 3.4 Zapojit ESF MU do mezinárodních výzkumných projektů a konsorcií — Zvýšit kapacity a možnosti systému projektové podpory jednotlivých pracovišť fakulty s cílem zvyšování zapojení výzkumných týmů fakulty do mezinárodních výzkumných programových rámců; — V rámci mezinárodních projektů podporovat aktivní roli týmů fakulty včetně možností publikační činnosti v prestižních mezinárodních časopisech (Q1 a Q2); — Podporovat propojení výzkumných týmů fakulty na pracoviště aktivně zapojené v mezinárodních projektech vědy a výzkumu a rozvíjet nástroje k informovanosti výzkumných týmů na fakultě o příležitostech k zapojení do mezinárodních projektů a konsorcií; — Vytvořit vhodný systém motivačního hodnocení pro jednotlivé zaměstnance a výzkumné týmy za získání mezinárodního projektu, resp. zapojení do mezinárodního výzkumného rámce. 3.5 Internacionalizace výzkumu včetně spolupráce v oblasti vědy a výzkumu se zahraničními partnery — Podporovat zaměstnávání zahraničních výzkumných pracovníků, a to především na pozici „postdok“ s cílem dlouhodobě podpořit internacionalizaci výzkumných týmů a dále výrazně snižovat inbreeding na fakultě; — Zavést systém výjezdů do zahraničí pro všechny akademické pozice (od asistentů po profesory) a kombinovat jej s dalšími nástroji pro profesní rozvoj (např. systém sabaticalů); — Zaměřit se na vytvoření možností pro dlouhodobé působení zahraničních pracovníků i po skončení projektů, resp. vytvořit podmínky pro dlouhodobé působení; — Ve spolupráci s centrální úrovní univerzity vytvořit a rozvíjet nástroje pro působení zahraničních postdoků na fakultě (standardní výběrová řízení ad.); — Vytvořit dlouhodobou strategii spojenou s internacionalizací v oblasti VaV včetně vyhledávání příslušných zahraničních expertů a jejich dlouhodobé zapojení do výzkumných týmů na fakultě. Klíčové výsledky a indikátory v rámci SZ MU 2021-2028 relevantní pro daný strategický cíl fakulty — Úspěšná realizace strategického rozvojového projektu v oblasti inovací pro zdravou a bezpečnou společnost — Vybudované kvalitní univerzitní zázemí propojující základní a klinický výzkum v oblasti lidského zdraví a plné využívání výzkumného potenciálu Farmaceutické fakulty MU — Počet návrhů a získaných projektů v grantových schématech mezinárodních poskytovatelů, kde je MU v roli řešitele nebo spoluřešitele (zejména v Horizon Europe) — Počet projektů ve spolupráci s průmyslem / státní správou / samosprávou (TA ČR, MPO apod.) — Podíl Highly­‑cited publikací podle Web of Science — Počet podaných návrhů a získaných individuálních mezinárodních prestižních výzkumných grantů (např. ERC) — Všechny klíčové infrastruktury univerzity v přírodovědných, informatických, sociálně‑vědních a humanitních oborech fungují v režimu sdílených laboratoří (tzv. core facilities) — Nové úspěšně etablované týmy držitelů MUNI Award in Science and Humanities — Zavedená periodická evaluace kvality výzkumu jako standardní součást řízení na všech fakultách a vysokoškolských ústavech (funkční peer review panely atd.) — Podíl vědeckých výsledků, které jsou indexovány hlavními světovými multidisciplinárními citačními databázemi (Web of Science, Scopus a další relevantní) z celkového počtu výsledků autorů z MU (rostoucí trend) — Podíl vědeckých publikací autorů z MU uveřejněných v prvním a druhém kvartilu rankingu dle citačního ohlasu (např. IF, AIS) oborově příslušných časopisů na Web of Science (rostoucí trend) — Počet vědeckých publikací v 1 %, 5 % a 10 % celosvětově nejcitovanějších publikací podle Web of Science s klíčovou rolí autorů z MU (první / korespondenční autor; rostoucí trend) 4Aktivní společenská role a komunikace Strategické cíle 4.1 Zavést aktivní komunikaci jako nástroj pro rozvíjení pozice fakulty v rámci veřejného prostoru 4.2 Vybudovat a podpořit partnerství v rámci veřejného i soukromého sektoru 4.3 Rozvíjet aktivity fakulty jako organizace naplňující principy společenské odpovědnosti a udržitelného rozvoje a) sociální oblast b) ekonomická oblast c) environmentální oblast Nástroje, indikativní opatření a aktivity 4.1 Zavést aktivní komunikaci jako nástroj pro rozvíjení pozice fakulty v rámci veřejného prostoru — S ohledem na vývoj v ostatních oblastech aktualizovat Komunikační strategie ESF MU; — Podpořit spolupráci s centrálními pracovišti univerzity v oblasti komunikace, ať již k jednotlivým akcím či ke klíčovým tématům; — Podílet se na realizaci akcí MU (např. MjUNI, Noc vědců, Campus Day), včetně jejich propagace; — Podpořit komunikaci zajímavých výsledků v oblasti vědy a výzkumu vůči odborné i laické veřejnosti (např. zpřístupnění vybraných odborných přednášek, pořádání osvětových přednášek, vystupování v médiích apod.); — Systematizovat a rozvíjet aktivity propagující fakultu jako subjekt nabízející možnosti a zázemí pro široké spektrum společenských a odborných akcí (vzhledem k infrastruktuře současně jako místo bez jakýchkoli bariér); — Vytvořit a implementovat nástroje dlouhodobé spolupráce s médii a propagovat akce a témata fakulty ve veřejném prostoru (včetně využívání sociálních médií, komunikačních platforem ad.); — Vytvořit nástroje pro podporu vstupu studentů a zaměstnanců fakulty do mediálního prostoru s cílem prezentovat hodnoty špičkového expertního pracoviště s dopadem na společenské dění, a to ve spolupráci s organizačními částmi Masarykovy univerzity. 4.2 Vybudovat a podpořit partnerství v rámci veřejného i soukromého sektoru — Aktivně se účastnit na tvorbě politik a strategií na lokální i centrální úrovni (formou nabídky spolupráce institutů ESF MU či členství zaměstnanců fakulty v pracovních skupinách a odborných komisích); — Podpořit realizaci významných akcí v rámci národních i mezinárodních projektů (např. valné hromady, významné konference) a prezentovat tak fakultu jako spolehlivého partnera, a to především v mezinárodním měřítku; — Posílit a rozvíjet dlouhodobá partnerství se středními školami a dalšími zainteresovanými skupinami v této oblasti (vytvořit koncepci spolupráce, vč. systematizace nabídek přednášek, exkurzí a dalších aktivit pro SŠ); — Rozšířit nebo zintenzivnit spolupráci s dalšími subjekty v regionu a využít jejich potenciál pro rozvoj vědy a výzkumu i vzdělávání; — Zrevidovat tzv. systém partnerství realizovaný na ESF MU – zeštíhlit a současně zatraktivnit nabídku aktivit partnerům z veřejného i soukromého sektoru; — Vytvořit systém monitoringu uzavíraných smluvních vztahů s partnerskými organizacemi (z oblasti vědy a výzkumu, vzdělávání – výuka, vedení závěrečných prací ad.) navázat ho na systém nabídky možností další spolupráce. 4.3 Rozvíjet aktivity fakulty jako organizace naplňující principy společenské odpovědnosti a udržitelného rozvoje — Podpořit rozvoj aktivit Corporate Social Responsibility (CSR) a tím budovat dobré jména fakulty jako organizace naplňující hodnoty dlouhodobé udržitelnosti; — Podporovat iniciativy a realizovat aktivity k rozšiřování znalostí přispívající k osobnímu rozvoji jednotlivce a společnosti (např. občanská angažovanost, principy dlouhodobé udržitelnosti, finanční soběstačnost a finanční gramotnost atd.); — Vytvořit podmínky pro utváření a posílení sounáležitosti studentů, absolventů a zaměstnanců s fakultou (viz jednotlivé oblasti). a) sociální oblast — Podpořit činnost studentských spolků na fakultě a zapojit je do realizace akcí fakulty (např. Den otevřených dveří, MjUNI, odborné přednášky expertů atd.); — Využít potenciálu projektu HR Award Label k vytvoření celkové koncepce rozvoje lidských zdrojů na fakultě při naplnění principu vyváženosti profesního, rodinného a osobního života (např. rozvoj systému podpory dalšího vzdělávání zaměstnanců ve vazbě na realizaci pravidelného hodnocení, workshopy zaměřené na práva zaměstnanců či principy fungování fakulty/univerzity); — Podporovat rovný přístup k zaměstnancům i studentům fakulty a respektovat princip nediskriminačního přístupu; — Zapojit studenty a zaměstnance do dobrovolnických aktivit MU i vnějšího veřejného prostoru a za tímto účelem vytvořit systém podpory a vhodných informačních nástrojů (např. Giving Tuesday, Daruj krev, nábor do registru dárců kostní dřeně, osvěta na téma finanční gramotnost); — Rozšířit podporu kulturních, sportovních a jiných společenských aktivit jednotlivých pracovišť fakulty pro studenty a zaměstnance a vytvářet tak cílený prostor pro realizaci neformálních akcí (např. zahajovací party na začátku semestru pro studenty, vánoční večírek pro zaměstnance, Fit Office, šachový či badmintonový turnaj, deskové hry ad.); — Rozvíjet akce pro rodinné příslušníky zaměstnanců (např. Mikulášská besídka pro děti zaměstnanců). b) ekonomická oblast — Ve spolupráci s univerzitními pracovišti komunikovat hodnoty spojené s oblastí duševního vlastnictví (včetně konceptu Open Science); — Vytvořit dlouhodobé podmínky pro podnikání a podnikavost studentů, tj. propojit studenty s praxí (spolupráce Jihomoravským inovačním centrem ad.); — Nabízet kvalitní a dostupné celoživotní vzdělávání směřující mj. k udržení vysokých profesně­‑etických standardů; — Vytvořit koncepci práce s absolventy (např. jejich účast na akcích fakulty či zapojení do výuky, do projektu TopSec, vedení závěrečných prací, podpora šíření dobrého jména fakulty atd.); — Pokračovat ve finančně odpovědném chování fakulty (transparentnost, provoz bez dluhů). c) environmentální oblast — Vytvořit strategii pro využívání obnovitelných zdrojů na fakultě (např. nákup „zelené energie,“ výrobků Fair Trade, úspora použitého materiálu atd.); — Zapojit studenty a zaměstnance do dobrovolnických aktivit ohleduplných k životnímu prostředí (např. Ukliďme Česko, Sázíme na budoucnost, Do práce na kole); — Podpořit realizaci projektů na fakultě ohleduplných k životnímu prostředí (např. třídění odpadu, projekt Filtermac, stojany na sdílená kola); — Rozvíjet spolupráci výzkumných institutů ESF MU s institucemi soukromého a veřejného sektoru zaměřené na otázky životního prostředí. Klíčové výsledky a indikátory v rámci SZ MU 2021-2028 relevantní pro daný strategický cíl fakulty — Implementované hodnocení společenské role univerzity jako součást zajišťování kvality — Zavedený proces volby prioritních témat vyplývajících ze společenské potřebnosti a jejich řešení ve spolupráci součástí univerzity — Fungující nástroj pro mapování naplňování společenské role univerzity jednotlivými studenty, zaměstnanci a pracovišti — Přehled realizovaných aktivit v rámci naplňování společenské role, společenské odpovědnosti (CSR) a Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) zveřejňovaný na www.muni.cz — Počet vyjádření odborníků z univerzity k řešeným otázkám ve společnosti v relevantních médiích a v rámci veřejných debat (rostoucí trend) — Vytvořený fond pro podporu realizace projektů studentů a zaměstnanců se společensky prospěšným dopadem a objem alokovaných a čerpaných prostředků — Institucionalizovaná dobrovolnická činnost ve struktuře univerzity a přehled její činnosti — Zřízené kulturně­‑společenské centrum univerzity — Přehled a návštěvnost společenských, kulturních a sportovních akcí pořádaných pro univerzitní i širokou veřejnost — Zavedené interní hodnocení zaměstnanců zohledňující naplňování společenské role univerzity v rámci pracovního portfolia — Udělované ceny i jiná ohodnocení za společensky odpovědné iniciativy studentům a zaměstnancům — Ukazatele spokojenosti a sounáležitosti studentů, absolventů a zaměstnanců vyplývající z univerzitních průzkumů 5Efektivní správa instituce a úspěšné personální řízení Strategické cíle 5.1 Úspěšné personální řízení 5.2 Řízení a rozvoj instituce včetně infrastruktury 5.3 Rozvoj informačních systémů Nástroje, indikativní opatření a aktivity 5.1 Úspěšné personální řízení — Podpořit vzájemnou spolupráci týmů z jednotlivých pracovišť fakulty a podpořit tak spolupráci mezi jednotlivými pracovišti včetně posílení sounáležitosti s fakultou i personálních vztahů na fakultě; — Dále rozvíjet programy na podporu kariérního a profesního růstu zaměstnanců, a to akademických i neakademických; — Upravit systém hodnocení EVAK u akademických pracovníků s cílem zjednodušit kritéria hodnocení a optimalizace systému odměňování v návaznosti na roční hodnocení a výkon zaměstnance (podpora motivačního systému, transparentnost prostředí ad.); — Vytvořit systém školení členů výběrových komisí pro akademické i neakademické pozice s cílem celý proces náboru a výběru zaměstnanců profesionalizovat; — Podpořit systém otevřených výběrových řízení na akademické pozice na fakultě (včetně inzerce na dalších VaVaI pracovištích, inzerci v zahraničí ad.) s cílem předcházet efektům inbreedingu (ve vazbě i na další strategické priority strategického záměru fakulty); — Zavést značku „HR Excellence in Research Award“ a udržet její udělení ze strany Evropské komise v dlouhodobém horizontu; — Ve vazbě na značku „HR Excellence in Research Award“ vytvořit systém základních školení pro akademické i neakademické pracovníky reflektující jak nutnost dalšího minimálního profesního vzdělávání ve vazbě na jejich pozice, tak i požadavky dané legislativou s cílem zajistit pravidelné proškolování nových i stávajících zaměstnanců a přehlednou evidenci absolvovaných kurzů; — Pro akademické i neakademické zaměstnance zajistit možnost vytvoření „balíčků na osobu“ pro čerpání podpory na interní i externí školení a další vzdělávání; — Nastavit a zavést proces adaptace nových zaměstnanců jako fáze navazující na nábor a výběr zaměstnanců ve spolupráci s centrálními pracovišti univerzity (např. seznámení s Informačním systémem MU, intranet, cestovními příkazy); — Vytvořit systém základních rámců pro uznávání kvalifikace zahraničních pracovníků ve spolupráci s RMU a vytvořit základní typologické šablony (ujasnění co lze uznat, ekvivalent v ČR, do jaké personální kategorie je možné pracovníka zařadit ad.); — Implementovat kariérní řád pro akademické pracovníky; — Vytvořit a zavést celkovou personální strategii fakulty s návazností na další priority Strategického záměru ESF MU na léta 2021–2028 (např. počet požadovaných pracovníků pro jednotlivé pozice); — Definovat kompetence pro výzkumné pracovníky (dle srovnání s European Framework for Researchs Carreers) – základní kritéria pro nábor, výběr, hodnocení a profesní rozvoj akademických pracovníků; — Zapojit se do diskuse o systému funkčních míst docentů a profesorů podle zahraničních vzorů s relevantním ohodnocením a podpořit tak dlouhodobé zaměstnání špičkových tuzemských i zahraničních odborníků; — Dále rozšířit systém nabídky zaměstnaneckých benefitů včetně různých balíčků (např. sportovní aktivity); — V rámci hodnocení zaměstnanců zahájit diskusi k možnostem způsobu pravidelného sledování naplnění konceptu tzv. work­‑life balance, tj. sledování pracovní zátěže; — Vytvoření a zavedení systému se stanovenou maximální možnou délkou funkčního období pro vedoucí pracovníky akademických / výzkumných pracovišť. 5.2 Řízení a rozvoj instituce včetně infrastruktury — Vytvořit nástroje na dlouhodobé zajištění e­‑informačních zdrojů ve spolupráci s dalšími částmi Masarykovy univerzity (účast v národním konsorciu pro nákup klíčových elektronických informačních zdrojů, společný nákup e­‑zdrojů, využívání nejmodernějších celosvětových terminálů poskytujících přístup k ekonomickým a finančním datům); — Vytvořit podmínky pro rekonstrukci kancelářských prostor fakulty v souladu s moderními trendy (zajištění míst pro konzultace se studenty, sdílení pracovního místa, environmentální odpovědnost, efektivní nakládání s energiemi, vodou a odpady, SMART budovy ad.); — Vytvořit nástroje pro zavedení language policy včetně převedení všech základních agend fakulty do bilingvní podoby (CZ a ENG); — Ve spolupráci s dotčenými pracovišti Masarykovy univerzity vyřešit využívání částí areálu Vinařská pro potřeby fakulty (specializované pracoviště na výuku jazyků ad.); — Realizovat rekonstrukce vybavení a zázemí knihovny, které nebylo součástí přestavby SVI ESF MU v roce 2012 (zejména rekonstrukce toalet, výměna klimatizačních jednotek, oprava oken a výměna žaluzií); — Aktualizovat Plán investičních akcí fakulty s výhledem do roku 2030. 5.3 Rozvoj informačních systémů — Ve spolupráci s centrálními pracovišti MU podpořit využívání IS MU pro on­‑line vzdělávání, a to především pro tzv. povinné kurzy (např. legislativní, vstupní/adaptační školení); — Ve vazbě na koncept Open Science a Open Access podpořit budování dostatečných kapacit pro správu a dlouhodobé uchování dat na fakultě (posílení sítě na fakultě, kapacity serverů apod.); — Vytvořit podmínky pro další pokračování elektronizace fakultní knihovny a celkové digitalizaci fondů; — Ve spolupráci s dalšími pracovišti univerzity vytvořit ucelený systém pro podporu digitalizace výuky; — Sjednotit systém vnitřní komunikace na fakultě pomocí IT systémů s cílem odstranění nejasností či duplicit (Office 365 včetně Yammer a další); — V rámci dalšího vzdělávání akademických i neakademických pracovníků zajistit zařazení modulu reflektujícího celkovou elektronizaci procesů a dokumentů na fakultě (schvalovací procesy, vkládání a správa dokumentů apod.). Klíčové výsledky a indikátory v rámci SZ MU 2021-2028 relevantní pro daný strategický cíl fakulty — Zavedený systém funkčních míst docentů a profesorů dle vybrané zahraniční praxe — Stanovená maximální možná délka funkčního období pro vedoucí pracovníky akademických a výzkumných pracovišť — Počet zahraničních akademických, vědeckých a neakademických pracovníků na MU (rostoucí trend) — Podíl akademických, vědeckých a neakademických pracovníků s pracovní zkušeností i vně MU, zejména získanou v zahraničí (rostoucí trend) — Získané ocenění HR Award všemi fakultami a vysokoškolskými ústavy univerzity — Plně implementovaný systém interního hodnocení zaměstnanců s návazností na ostatní typy hodnocení na univerzitě — Míra využívání nástrojů pro podporu slaďování pracovního a osobního života na jednotlivých součástech univerzity (rostoucí trend) — Implementovaná jednotná enterprise architektura jako nový způsob řízení a rozvoje informačních systémů a služeb IT MU — Oblasti strategického řízení univerzity s plnou podporou rozhodování na základě dat — Komplexní poskytování digitální služby prostřednictvím Informačního systému MU — Úroveň bezpečnosti a způsobilost IT MU zpracovávat utajované informace, zvláštní kategorie osobních údajů i jiná data se zvláštní ochranou — Rozsah digitálního obsahu dostupného studentům, zaměstnancům, absolventům a veřejnosti prostřednictvím IT MU (rostoucí trend) — Přehled plně digitalizovaných agend v rámci univerzity — Přehled elektronických nástrojů pro komunikaci s uchazeči o studium, absolventy, partnery, pro vnitřní komunikaci a pro online realizaci komerčních činností — Přehled elektronických nástrojů pro synchronní a asynchronní výuku — Upravená rozpočtová pravidla v návaznosti na zvolené kvalitativní parametry, reflexi aktuálních počtů studentů na fakultách a motivační systém financování výzkumu — Vyšší úspěšnost univerzity v soutěži o institucionální financování vzdělávání a výzkumu díky růstu v kvalitativních rozpočtových ukazatelích MŠMT — Vytvořené finanční rezervy univerzity, v návaznosti na nastavená pravidla jejich tvorby, pokrývající nároky na spolufinancování strategických rozvojových aktivit — Využívání certifikovaných postupů v souladu s environmentální odpovědností při realizaci novostaveb, rekonstrukcí a oprav budov — Implementovaná strategie odpovědného veřejného nakupování — Podíl zelených ploch v areálech univerzity (rostoucí trend) — Implementované strategie pro nakládání s energiemi, vodou a odpady a jejich měřitelé efekty — Podíl tzv. SMART budov, monitorovaných a řízených IT systémy, v rámci univerzity (rostoucí trend) — Zavedený systém školení zaměstnanců a studentů v problematice efektivního a environmentálně odpovědného provozu univerzity Strategický záměr Ekonomicko­‑správní fakulty Masarykovy univerzity na léta 2021–2028 Vydala: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, Lipová 507/41a, 602 00 Brno 1. vydání, 2021 www.econ.muni.cz