–2028 Strategický záměr Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity na léta 2021–2028 Úvodní slovo Vážené kolegyně, vážení kolegové, držíte v rukou Strategický záměr Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity na léta 2021–2028. Jde o klíčový dokument, který do značné míry předurčuje podobu našich snah o rozvoj výuky a bádání na naší fakultě i její třetí role v řadě příštích let. Období osmi let, na něž se tento dokument zaměřuje, přesahuje mandát stávajícího děka‐ na a vedení fakulty. I proto – ale nejen proto – jsme k jeho vzniku přistoupili formou maxi‐ mální míry participativity široké zaměstnanecké i studentské části fakulty. Doba omezení možností fyzického setkávání v roce 2020 nám nejen mnohé vzala, ale také nás mnohému naučila. V souvislosti s procesem vzniku strategického záměru byla důležitá samozřejmost, s níž jsme si přivykli na jednání různých orgánů skrze videohovory. Proto se nám podařilo – zřejmě snáze než v podobě striktně fyzické účasti – otevřít proces vzniku strategického zá‐ měru široké fakultní a studentské veřejnosti. Nejprve jednotliví proděkani jednali o svých návrzích příslušných oblastí se svými dlouhodobě ustavenými expertními skupinami, při‐ čemž jednání každé z nich bylo otevřené akademickým i neakademickým zaměstnancům fa‐ kulty. Poté byl takto vzniklý dra� strategického záměru podroben detailní debatě v pracovní skupině proděkana pro strategii a rozvoj. Jako klíčový aktér byl následně přizván Akade‐ mický senát FSS MU, jehož jednotliví členové mohli vznikající text připomínkovat a jehož Studentská komora uspořádala nad textem záměru online setkání studentů, z něhož vzešla řada připomínek a námětů, které byly poctivě vypořádány. Tento strategický záměr není možno číst a interpretovat bez těsné vazby na Strategický zá‐ měrMasarykovyuniverzitynaléta2021–2028,znějžfakultnízáměrsvoustrukturouiobsahem vychází, z něhož mnohé přebírá a blíže rozvádí. V celém následujícím textu se netváříme, ani si 2 to skrytě nemyslíme, že jsme nejlepší, či že naopak jsme ve velkých problémech. S úctou a hr‐ dostí se ohlížíme za uplynulým již téměř čtvrtstoletím existence naší fakulty; za zakladatel‐ ským vizionářským dílem jejího prvního děkana prof. Možného, stejně jako za pečlivou roz‐ vojovou prací následujících tří děkanů, lidí podílejících se na vedení fakulty i jednotlivých je‐ jích součástí, stejně jako všech ostatních kolegyň a kolegů skvěle učících, bádajících a popula‐ rizujících výsledky našich výzkumů. Jsme si vědomi nutnosti dobře číst „znamení času“ a toho, že pro úspěšnou fakultu je nezbytné neustrnout, nezůstávat stát na jednom místě. Předložený strategický záměr není plný velkých, vznešených a většinou nesplnitelných vizí. Není ale ani souborem mikronávrhů. Snažili jsme se v něm zformulovat strategické cíle dosažitelné, byť jejich splnění bude vyžadovat větší úsilí; cíle, které pomohou nejenom posu‐ nout fakultu na špičku společenskovědních fakult v České republice a mezi lídry fakult podobného zaměření ve střední Evropě, ale také ji na těchto pozicích udržet. Věříme, že strategický záměr nebude působit jen jako něco mimořádného, jako dokument pro pouhé vyvěšení na webové stránky a občasné zhodnocení jeho plnění. Věříme, že pře‐ devším posílí už existující rámec pro každodenní práci, neboť spolu s Tomášem Garrigue Ma‐ sarykem, jehož jméno naše univerzita nese, jsme přesvědčeni o tom, že „svět udržuje se jen prací, a to prací drobnou, prací stálou“. Stanislav Balík děkan 3 4 Pregraduální vzdělávání 15 Vize V roce 2028 Fakulta sociálních studií bude institucí vzdělávací, která umí přilákat mo‐ tivované a talentované uchazeče, která v procesu vzdělávání využívá inovativní metody výu‐ ky, podporuje nadané studenty a aktivně předchází studijní neúspěšnosti na všech stupních studia. Bude institucí podpůrnou, která pečuje o své studenty i vyučující, pomáhá při neú‐ spěchu a oceňuje úspěchy. Bude místem, které nabízí náročné a kvalitní vzdělávání charakte‐ ristické svým důrazem na interdisciplinaritu a jehož důležitým principem je udržitelnost a společenská odpovědnost. Bude cílem uchazečů v různých fázích života hledajících podpo‐ ru ve svém osobním a profesním růstu. 6 Strategické cíle 1.1 Intenzivně rozvíjet moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a renomovaných odborníků z praxe na výuce. 1.2 Systematicky předcházet studijní neúspěšnosti a aktivně podporovat studijní úspěšnost kvalitně nastaveným přijímacím řízením i systémem podpory v průběhu studia. 1.3 Účinně podporovat pedagogické i nepedagogické kompetence vyučujících a zdůraz‐ ňovat důležitost výuky jako prestižního akademického poslání. 1.4 Posilovat širokou nabídku celoživotního vzdělávání, která umožní komplexní profesní růst a všestranný osobní rozvoj jeho absolventů. 1.5 Z hlediska obsahu vzdělávání podporovat interdisciplinární charakter výuky v rámci fakulty i v rámci univerzity a posilovat důležitost problematiky společenské odpo‐ vědnosti a udržitelného rozvoje ve vzdělávání a rozvíjet inovativní a otevřenou na‐ bídku studijních programů nastolujících důležitá společenská témata. 1.6 Posilovat excelentní charakter studia na fakultě. 7 Nástroje – indikativní opatření a aktivity naplňující strategické cíle 1.1.1 Rozšiřování inovativních forem výuky, zejména způsoby interaktivními, distančními, projektovou výukou apod. 1.1.2 Podpora participativní výuky a větší zapojení pregraduálních studujících do výuky. 1.1.3 Rozvoj online vzdělávání tam, kde je to žádoucí a vhodně to doplňuje výuku tváří v tvář. 1.1.4 Posilování praktické výuky na úrovni jednotlivých studijních programů. 1.1.5 Sdílení zkušeností s výukou napříč studijními programy formou workshopů a pravidelných setkávání. 1.1.6 Systematická práce se studentskou zpětnou vazbou – snaha o postupné zkvalitňování procesu jejího získávání a reakce na ni. — 1.2.1 Vytvoření efektivního mechanismu včasné identifikace potenciálně studijně neú‐ spěšných studentů. 1.2.2 Aktivní práce se studujícími potenciálně neúspěšnými na úrovni studijního oddělení, kateder a studujících vyšších ročníků (např. formou konzultací, tutoringu nebo men‐ toringu ze strany studentů). 1.2.3 Posílení komunikace o náročnosti studia a požadavcích na studující s důrazem na in‐ dividualizované podpůrné mechanismy jim určené. 1.2.4 Podpora a oceňování talentovaných studujících formou stipendií, participací na výu‐ ce, výzkumu apod. 8 1.3.1 Kultivace a rozšiřování pedagogických dovedností vyučujících skrze nabídku didak‐ tických kurzů v rámci MU i mimo ni, a to jak u začínajících, tak u zkušených pedagogů. 1.3.2 Rozvíjení ICT kompetencí, kompetencí v oblasti kybernetické bezpečnosti a podpory vyučujících při realizaci online forem synchronní a asynchronní výuky (vytváření videí, postprodukce apod.). 1.3.3 Oceňování příkladů dobré praxe a práce s méně úspěšnými (formou supervize, dopo‐ ručováním hospitací na hodinách výborně hodnocených vyučujících a poskytováním zpětné vazby). 1.3.4 Zdůrazňování důležitosti výuky v akademickém prostředí. — 1.4.1 Vytvoření nabídky celoživotního vzdělávání, které umožní kariérní a osobní růst v průběhu životního cyklu. 1.4.2 Podpora různých forem kurzů celoživotního vzdělávání (krátkodobé kurzy, online kurzy apod.). 1.4.3 Práce s různými cílovými skupinami (absolventi, vyučující středních škol, za‐ městnavatelé apod.) s cílem vytvoření relevantní nabídky celoživotního vzdělávání. — 1.5.1 Podpora mezifakultního sdruženého studia jako cesty k interdisciplinárnímu vzdě‐ lávání 1.5.2 Rozvíjení interdisciplinarity vzdělávání v rámci fakulty (sdružené studi‐ um, revize volitelných kurzů apod.). 1.5.3 Vytvoření nabídky povinně volitelných kurzů formou spolupráce několika kateder a programů (tzv. výuka o fenoménech). 1.5.4 Kultivace kompetencí pro udržitelnost a společenskou zodpovědnost a jejich zahrnutí do kurikula pregraduálního studia. 9 1.6.1 Průběžná aktualizace obsahu akreditovaných studijních programů. 1.6.2 Podpora a koordinace práce programových rad. 1.6.3 Otevřenost případné aktualizaci struktury studijních programů. 1.6.4 Snaha o co největší „uživatelskou přívětivost“ struktury studijních plánů a pří‐ padných přechodů mezi nimi. 10 Internacionalizace kurikula, studia, studijní nabídky a souvisejících služeb 211 Internacionalizace 2 Vize V roce 2028 bude Fakulta sociálních studií vysoce internacionalizovanou fakultou, a to ve všech směrech. Bude nabízet širokou škálu anglicky vyučovaných studijních programů od bakalářského po doktorský stupeň studia napříč sociálně-vědními disciplínami. Studenti všech studijních programů budou moci standardně volit z bohaté nabídky předmětů v cizím (převážně anglickém) jazyce. Studijní programy v českém a anglickém jazyce budou efek‐ tivně propojovány za účelem stále větší socializace a integrace celé studentské komunity. Vy‐ soký počet kvalitních předmětů v anglickém jazyce povede k dalšímu růstu atraktivity FSS u zahraničních uchazečů a také u studentů z partnerských univerzit, jejichž počty se budou nadále zvětšovat. Pro většinu studentů všech úrovní studia bude naprosto běžné strávit alespoň jeden semestr na studijním či pracovním pobytu v zahraničí. Fakulta bude dále mo‐ tivovat k účasti na zahraničních mobilitách také akademické i neakademické pracovníky. Na všech katedrách budou dlouhodobě působit vysoce kvalifikovaní zahraniční vyučující; dále poroste počet předních zahraničních odborníků v pozici hostujících profesorů i expertů z praxe. 12 Strategické cíle 2.1 Mít etablované, početně stabilní a dobře fungující anglické programy na všech stupních studia. 2.2 Vyučovat vysoký počet předmětů v cizím (zejména anglickém) jazyce, napomáhají‐ cích „internationalization at home“, na všech katedrách. 2.3 Dosáhnout rostoucích počtů studentských mobilit u přijíždějících i vyjíždějících stu‐ dentů; docílit nárůstu participace na zahraničních mobilitních programech u akade‐ mických i neakademických pracovníků fakulty. 2.4 Zvýšit počet zahraničních vyučujících dlouhodobě působících na katedrách. 2.5 Disponovat robustní, efektivně fungující fakultní infrastrukturou napomáhající plně‐ ní cílů 2.1–2.4. 13 Nástroje – indikativní opatření a aktivity naplňující strategické cíle 2.1.1 Využívání grantových příležitostí pro rozvoj studijních programů v anglickém jazyce; podpora vzniku, spuštění a etablování interdisciplinárně vystavěných studijních programů, spočívajících na mezikatederní spolupráci. 2.1.2 Aktivní, kontinuální a vhodně cílená propagace anglických studijních programů 2.1.3 Hledání možností další finanční podpory excelentních studentů anglických studijních programů. 2.1.4 Rozvoj spolupráce studijních mentorů a studentských ambasadorů anglických stu‐ dijních programů. — 2.2.1 Využívání domácích i zahraničních grantových schémat pro přípravu nových atrak‐ tivních předmětů v anglickém jazyce. 2.2.2 Motivace vyučujících nabízet předměty v anglickém jazyce i v dalších cizích jazycích; sdílení atraktivních předmětů vyučovaných zahraničními univerzitami. 2.2.3 Další rozvoj a zintenzivňování spolupráce s Centrem jazykového vzdělávání s cílem posilovat jazykové kompetence studentů i akademických pracovníků. — 2.3.1 Proaktivní navazování spolupráce s předními univerzitami a dalšími akademickými institucemi v Evropě i v zámoří. 2.3.2 Aktivní vyhledávání a navazování spolupráce s institucemi realizujícími studentské odborné stáže/praxe. 14 2.3.3 Intenzivní propagace mobilitních příležitostí mezi studenty českých i anglických stu‐ dijních programů, u akademických i neakademických pracovnic a pracovníků a pod‐ pora jejich zahraničních výjezdů. — 2.4.1 Aktivní využívání programů na podporu mobility (Fulbright apod.). 2.4.2 Vytváření atraktivních nabídek zahraničním post-docům. 2.4.3 Propagace pracovních příležitostí v zahraničí. — 2.5.1 Personálně adekvátně zajištěné oddělení zahraničních vztahů poskytující vynikající servis uchazečům o studium, stávajícím studentům a zahraničním kolegyním a ko‐ legům. Rozvoj jeho podpůrných kapacit zaměřených na administraci a asistenci s po‐ dáváním přihlášek, ubytováním, vízy; na propagaci zahraničních mobilit, organizaci akcí pro zahraniční studenty; na podporu vytváření efektivního „alumni network“. 2.5.2 Fakultní podpora rozvoje adekvátních jazykových kompetencí zaměstnanců fakulty. 2.5.3 Pravidelná komunikace s garanty anglických studijních programů a s vedoucími kateder. 2.5.4 Pravidelná komunikace a koordinovaná spolupráce se studentskými ambasadory a mentory. 2.5.5 Úzká spolupráce s univerzitním Welcome Centre a s dalšími relevantními pracovišti na univerzitě i jejích součástech ve snaze poskytovat skvělý podpůrný servis a pora‐ denské služby zahraničním akademikům i studentům. 15 16 Věda, výzkum a doktorské studium 317 Vize V roce 2028 bude Fakulta sociálních studií pracovištěm realizujícím smysluplný výzkum, který rozšiřuje poznání, je viditelný v mezinárodním i domácím prostředí a je prospěšný společnosti. Bude institucí, která se shoduje na důležitosti kvality výzkumu, kterou umí po‐ znat a ocenit. Bude mít vytvořeny podmínky pro to, aby její vědci mohli podávat kvalitní vý‐ kon. Ve vztahu k jednotlivým badatelům bude umět ocenit pracovitost a úspěch, bude umět rozpoznat excelenci, bude k ní vést a podporovat ji. Bude schopna dobře pracovat s talen‐ tovanými lidmi na počátku jejich vědeckých kariér. Bude považovat grantové prostředky ze zdrojů mimo MU za důležitou součást svého rozpočtu, získávání domácích i zahraničních grantů bude považovat za přirozenou součást práce každého z akademických pracovníků. K tomu bude fakultní aparát umět poskytnout vysoce kvalitní administrativní podporu. Převažujícím vnímáním smyslu doktorského studia bude příprava na působení v meziná‐ rodním akademickém prostředí. Do tohoto studia budou přijímáni talentovaní a vysoce mo‐ tivovaní uchazeči. Studium bude mít nastaveny standardy kvality doktorského studia s dů‐ razem na kvalitu vědeckých výstupů, získávání mezinárodních zkušeností doktorandů a dokončování studia v jeho řádné době. Fakulta bude vytvářet podmínky pro to, aby se dok‐ torandi mohli na studium plně soustředit. Budou nejenom zformulovány, ale i sdíleny funkční standardy kvality pro práci školitele a pro kvalitu spolupráce mezi školitelem a stu‐ dentem jakožto jeden z klíčových prvků, který ovlivňuje studijní úspěšnost. Akademičtí pra‐ covníci budou doktorské studenty považovat za kolegy, rovnocenné partnery a v tomto duchu se k nim budou i chovat. Školitelé budou doktorandům věnovat svůj patřičný čas, odbornost a budou podporovat jejich rozvoj. 18 Strategické cíle 3.1 Dělat kvalitní vědu, která rozšiřuje poznání, má mezinárodní dopad a je prospěšná společnosti. 3.2 Vytvářet podmínky pro kvalitní vědecký výkon. 3.3 Podporovat aktivitu a úspěšnost v grantových soutěžích. 3.4 Podporovat excelenci a pracovat s talentovanými lidmi, kteří jsou na počátku své aka‐ demické kariéry. 3.5 Zvyšovat kvalitu doktorského studia a podporovat doktorandy. 19 Nástroje – indikativní opatření a aktivity naplňující strategické cíle 3.1.1 Sledování počtu výsledků základního i aplikovaného výzkumu, jejich citovanosti a společenské relevance. 3.1.2 Snaha, aby fakultní publikace ve WoS převažovaly v DEC1 – Q2 a cizojazyčné mono‐ grafie vycházely v kvalitních mezinárodních nakladatelstvích. 3.1.3 Podpora a vytváření podmínek pro získávání excelentních zahraničních vědců 3.1.4 Kultivace domácí odborné scény a popularizace fakultních výsledků. 3.1.5 Nastavení rozpočtových pravidel dělení DKRVO tak, aby podporovala mezinárodní dopad fakultního výzkumu, jeho společenskou relevanci a třetí roli. — 3.2.1 Definování parametrů kvalitní a excelentní vědy v základním i aplikovaném výzkumu a sdílení s pracovníky FSS. 3.2.2 Nastavení rozpočtových pravidel dělení DKRVO tak, aby podporovala kvalitní vědecký výkon a oceňovala excelenci. 3.2.3 Zajištění toho, aby byl Zlatý standard ve vědě na FSS viditelný, společně sdílený a po‐ užívaný jako kritérium pro hodnocení vědeckého výkonu. 3.2.4 Vznik nových výzkumných pracovišť s potenciálem pro dosahování excelentních vý‐ zkumných výsledků. 3.2.5 Vytváření stabilních platových podmínek s dlouhodobou perspektivou, která umožní dosahování kvalitních vědeckých výkonů. 3.2.6 Zohledňování kvality vědeckého výkonu pracoviště při hodnocení vedoucích kateder a výzkumných pracovišť. 20 3.2.7 Sledování kvality služeb poskytovaných servisními odděleními. — 3.3.1 Příprava grantové strategie, která je na FSS viditelná a vzájemně sdílená. 3.3.2 Motivace pracovišť k získávání grantů základního i aplikovaného výzkumu – nasta‐ vení rozpočtových pravidel dělení DKRVO tak, aby podporovala usilování o grantové prostředky a oceňovala úspěšnost při jejich získávání. 3.3.3 Motivace řešitelů a řešitelských týmů k získávání grantů – nastavení mzdových pravidel tak, aby výzkumníci, kteří mají grant a podílí se na jeho realizaci, měli vyšší mzdu, než kdyby grant neměli. 3.3.4 Podpora dobrého informování a vzdělávání v oblasti podávání návrhů i jejich realiza‐ ce a podpora sdílení dobré praxe. 3.4.1 Zakomponování práce s talentovanými juniorními badateli s potenciálem pro do‐ sahování excelentních výzkumných výsledků do organizační kultury fakulty. 3.4.2 Příprava funkčního systému identifikace a podpory talentovaných juniorních vý‐ zkumníků s potenciálem pro dosahování excelentních výzkumných výsledků. 3.4.3 Podpora rozvoje potenciálu talentovaných lidí. 3.4.4 Příprava funkčního systému podpory výzkumníků s excelentními výsledky. — 3.5.1 Zvyšování studijní úspěšnosti se zavedeným standardem úspěšného ukončování stu‐ dia v řádné době plus jeden rok. 3.5.2 Nastavení společných standardů kvality doktorského studia týkajících se přijímacího řízení, publikačních aktivit, pedagogické činnosti, mezinárodního zapojení, stipen‐ dijní podpory a podmínek ke studiu. 21 3.5.3 Nastavení společných standardů kvality práce školitelů a komunikace mezi školite‐ lem a doktorandem. 3.5.4 Snaha, aby finanční příjem každého doktoranda z různých fakultních a univerzitních zdrojů byl takový, že umožní plné soustředění na doktorské studium bez nutnosti při‐ vydělávat si mimo akademické prostředí. 3.5.5 Hodnocení kvality školitelů a kvality jejich práce s doktorandy sledováním úspěšnosti dokončování studia doktorandů v řádné době plus jeden rok, kvality tvůrčích výsled‐ ků doktorandů a jejich uplatnění po dokončení studia. 3.5.6 Zajištění funkčního a užitečného hodnocení kvality doktorských studijních programů. 22 23 4Společenská role Vize V roce 2028 bude Fakulta sociálních studií společensky aktivní institucí, která vstupuje do důležitých celospolečenských i regionálních debat v oblastech, v nichž disponuje expertní znalostí, a která se zároveň snaží posouvat kvalitu veřejného dialogu. Bude fakultou podpo‐ rující aktivní a zodpovědné občanství, zahrnující pomoc potřebným, kultivaci veřejného prostoru a veřejné debaty apod. Bude fakultou vnitřně propojenou a zároveň reflektující jedi‐ nečnost oborů na ní působících. Bude akademickým pracovištěm, které svou činností dokazuje smysl společenskovědního výzkumu a jeho praktický přínos pro společnost. 24 Strategické cíle 4.1 Být aktivním účastníkem společenských debat, které přímo či nepřímo souvisí s ob‐ lastmi fakultních expertních znalostí, a kultivovat veřejnou debatu. 4.2 Propojovat výzkumné i vzdělávací činnosti fakulty s praxí – ať už podporou aplikova‐ telnosti výzkumných výsledků či prezentací těchto výsledků způsobem, který atrak‐ tivním způsobem osloví užší odbornou i širokou veřejnost. 4.3 Podporovat občanskou aktivitu a péči o komunitu jak u zaměstnanců, tak u studentů. 4.4 Podporovat dialog jednotlivých pracovišť tak, aby v dlouhodobé perspektivě vedl k dalšímu posilování mezioborové spolupráce, a to jak ve vědě, tak i výuce. 4.5 Dlouhodobě posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů na základě sdílených hodnot dialogu, úcty k pravdě i jejímu hledání a snaze posouvat svůj obor i komunitu směrem k těmto hodnotám. 25 Nástroje – indikativní opatření a aktivity naplňující strategické cíle 4.1.1 Snaha vstupovat do veřejné debaty, popularizace výsledků výzkumů a zapracovávání vlastních výzkumů. 4.1.2 Posilování vztahů s novináři a dalšími významnými aktéry společenské debaty 4.1.3 Pokračování spolupráce se specifickými cílovými skupinami; ve spolupráci s univerzi‐ tou sledování míry dopadu veřejných výstupů. — 4.2.1 Zvýšení významu popularizace vědy směrem k veřejnosti v hodnocení jednotlivých pracovišť fakulty i v hodnocení samotných akademických pracovníků; podpora aktivit kateder a dalších pracovišť propojujících fakultu s veřejností v širokém slova smyslu. 4.2.2 Zvyšování kompetence akademických pracovníků v oblasti popularizace vědy a pod‐ pora předávání dobré praxe směrem od nejúspěšnějších pracovišť ke zbytku fakulty. — 4.3.1 Podpora studentských spolků a jejich činnosti prostřednictvím stipendijní i grantové podpory, mentoringem ze strany akademických pracovníků i přímou účastí na vy‐ braných akcích. 4.3.2 Podpora dobrovolnictví studentů různými způsoby (v úzké spolupráci s Dobro‐ volnickým centrem MU nabízet studentům odpovídající možnosti dobrovolnické práce; u vybraných studijních programů zprůchodnit možnost nahrazení požadované praxe dobrovolnickou činností; poskytování zázemí koordinaci dobrovolnických činností; propojování dobrovolnictví s posilováním vybraného profesního vzdělávání; apod.). 26 4.3.3 Podpora činnosti spolků i jednotlivých pracovišť fakulty směřujících ke vzdělávání středoškolských studentů i ke vzdělávání seniorů. 4.3.4 Rozvíjení spolupráce se středním a ve výjimečných případech i základním školstvím, a to jak nabídkou spolupráce u středoškolské odborné činnosti, tak nabídkou dalšího vzdělávání učitelů či přednáškami na školách. 4.3.5 Identifikace bariér studia pro uchazeče ze sociálně znevýhodněného prostředí a pod‐ pora celouniverzitní snahy o snižování těchto bariér. — 4.4.1 Vznik tzv. „brandu FSS MU“ propojeného s „brandem MU“, který bude vyjadřovat sdí‐ lené hodnoty fakulty a nástroje, jak tyto sdílené hodnoty komunikovat dovnitř i vně fakulty. 4.4.2 Pravidelné informování zaměstnanců a studentů o dění na fakultě a jejích součástech prostřednictvím vybraných komunikačních nástrojů 4.4.3 Podpora vzniku mezioborových týmů fakulty. 4.4.4 Rozvíjení kultury komunikace o různých aspektech života fakulty, jež posílí sdílenou fakultní vnitřní kulturu dialogu, zapojovat do ní akademické i neakademické pra‐ covníky a studenty. — 4.5.1 Rozvíjení tradice formálních i neformálních setkávání fakultní komunity jako celku i širšího celku (absolventi, bývalí zaměstnanci, rodinní příslušníci apod.) 4.5.2 Posílení interní komunikace prostřednictvím dosud nevyužívaných nástrojů – news‐ letter, několikadenní výjezdy pracovních skupin, specifické workshopy apod. 27 28 Vnitřní kultura a správa fakulty 529 Vize V roce 2028 bude Fakulta sociálních studií prestižním zaměstnavatelem, který svými funkčními vnitřními procesy, příjemnou motivační atmosférou a podpůrnými procesy napo‐ máhá členům akademické obce nejen v jejich profesním růstu, ale i v plnění všech rolí univerzity. Bude fakultou, která je vnitřně propojená a nežije v separovaných oborových svě‐ tech. Bude společenstvím, jež si je vědomo, že paleta oborů, jimž se pedagogicky i badatelsky věnuje, jej zavazuje i k širší společenské zodpovědnosti. Institucí, jež je svými vnitřními po‐ stupy šetrná vůči životnímu prostředí a která tak dává příklad hodný následování. 30 Strategické cíle 5.1 Být prestižním zaměstnavatelem se sdílenou vnitřní kulturou a otevřenou personální politikou na úrovni předních evropských fakult s odpovídajícími procesy a nástroji personálního řízení. 5.2 Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pra‐ covních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální roz‐ voj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života. 5.3 Posílit efektivitu fungování fakulty s cílem bezpapírového úřadování. 5.4 Transparentně a včas komunikovat zásadní změny týkající se organizačních záležitos‐ tí fakulty a studia. 5.5 Udržitelně a odpovědně řídit rozvoj a obnovu fakultní infrastruktury s cílem zajistit odpovídající funkční zázemí pro excelentní výzkum a kvalitní výuku i příjemné prostředí pro studenty a zaměstnance. 5.6 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat šetrně se zdroji energie, vodou a odpady, posílit informované řízení provozu fakulty a komunikovat s veřejností příklady dobré praxe. 31 Nástroje – indikativní opatření a aktivity naplňující strategické cíle 5.1.1 Příprava a implementace souvisejících procesů, absolvování hodnocení, získání a udržení ocenění HR Excellence in Research Award. 5.1.2 Realizace programů na podporu kariérního růstu pro akademické pracovníky, vě‐ decké a neakademické pracovníky, včetně podpory vedoucích zaměstnanců v oblasti jejich rozvoje a získávání klíčových kompetencí s cílem zvýšení efektivity a kvality jejich práce. 5.1.3 Důsledné respektování významu a pravomocí jednotlivých fakultních samosprávných orgánů, povzbuzování akademických pracovníků a studentů k participaci na jejich práci. 5.2.1 Aplikace existujících nástrojů podporujících postupné zapojování či plný návrat peču‐ jících rodičů do pracovního života, včetně podpory provozu dětské skupiny, případně mateřské školy. 5.2.2 Důsledná aplikace individuálního hodnocení akademických, vědeckých a neakade‐ mických pracovníků, zavedení hodnocení vedoucích pracovníků jejich podřízenými. — 5.3.1 Posílení efektivity fungování fakulty prostřednictvím revize používaných adminis‐ trativních postupů; u těch, které budou zachovány, maximální elektronizace procesů a důsledná aplikace dvojjazyčnosti (český a anglický jazyk) všech potřebných agend 5.3.2 Snaha o snížení administrativní zátěže badatelů a pedagogů. 5.3.3 Úprava metodiky sestavování fakultního rozpočtu motivujícího jednotlivé části fakul‐ ty k co nejefektivnější činnosti vedoucí k excelentní výuce i vědě včetně zvýšení pově‐ domí o této metodice mezi členy akademické obce. 32 5.4.1 Nastavení a udržování mechanismu informování o podstatných změnách týkajících se vnitrofakultních politik směrem k zaměstnancům, stejně jako změn v organizaci stu‐ dia včetně studijních programů a podmínek přijímacího řízení směrem ke studentům a zájemcům o studium. — 5.5.1 Péče o hmotný prostor fakulty, aby byla příjemným a podnětným prostorem (např. bez‐ kontaktní odemykání učeben; přístupnější kolárna, společné prostory pro studenty i členy kateder apod.). — 5.6.1 Implementace univerzitní strategie odpovědného veřejného nakupování zohledňující širší ekonomické, environmentální a sociální aspekty včetně uplatňování kvalita‐ tivních kritérií. 5.6.2 Vytvoření, implementace a popularizace strategií pro odpovědné nakládání s energi‐ emi, vodou a odpady a zvyšování dostupnosti tzv. čisté dopravy. 5.6.3 Zapojování se do veřejných debat o způsobech předcházení důsledkům klimatické změny, prezentace výsledků vlastního přístupu. 33 2021– Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Joštova 10, 602 00 Brno www.fss.muni.cz