1 Strategický záměr Farmaceutické fakulty Masarykovy univerzity na roky 2021–2028 Farmaceutická fakulta MU Palackého tř. 1946/1 | 612 00 Brno, Česká republika www.pharm.muni.cz 2 Poslání Posláním Farmaceutické fakulty MU je realizovat univerzitní vzdělávání, vědeckou, výzkumnou a další tvůrčí činnost a odbornou činnost v oblasti farmacie. Nedílnou součástí je naplňovat roli společenského působení univerzity a uskutečňovat činnosti naplňující poslání Farmaceutické fakulty MU jako akademické instituce. Vize V roce 2028 bude Farmaceutická fakulta ̶ Fakulta plně integrovanou do struktur Masarykovy univerzity ̶ Fakulta, která svými aktivitami propojuje ostatní fakulty MU v oblastech výuky, výzkumu i naplňování třetí role ̶ Fakulta s kvalitními magisterskými i doktorskými studijními programy ̶ Fakulta plně zapojená do systému internacionalizace ̶ Fakulta podporující interdisciplinaritu, vznik mezioborových výzkumných týmů a synergii mezi svými pracovišti i dalšími pracovišti univerzity ̶ Fakulta orientovaná na transfer nejnovějších vědecko-výzkumných poznatků do vzdělávání i do praxe ̶ Fakulta s excelentními výzkumnými pracovišti uznávanými na národní i mezinárodní úrovni ̶ Fakulta s altruisticky orientovanými a motivovanými pracovníky ̶ Fakulta se stabilizovaným rozpočtem ̶ Fakulta, která hospodaří a roste v souladu s principy udržitelného rozvoje 3 Výuka a vzdělávání Absolvent Farmaceutické fakulty Absolvent Farmaceutické fakulty je odborně způsobilý k výkonu zdravotnického povolání farmaceuta v souladu se Směrnicí 2005/36/ES o uznávání odborných kvalifikací a zákonem č. 95/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů. Absolvent magisterského studijního programu Farmacie využívá teoretických i praktických znalostí o léčivech v celém rozsahu při přípravě látek používaných v terapii, diagnostice a profylaxi; uplatňuje znalosti technologických postupů při přípravě a výrobě léčivých přípravků na základě znalostí vlastností použitých látek; je schopen navrhnout, vysvětlit a využít metod hodnocení kvality, bezpečnosti a účinnosti léčiv; uplatňuje znalosti o indikacích, dávkování, mechanizmech účinku a metabolickém profilu léčiv i účinku jejich metabolitů, jakožto i o účinku toxických látek, o možnostech interakcí léčiv současně podávaných, včetně nežádoucích účinků; má znalosti o ekologické likvidaci biologicky aktivních látek; má relevantní právní a ekonomické znalosti pro lékárenskou praxi a zacházení s léčivy; umí aplikovat farmakologické a základní farmakoterapeutické znalosti při dispenzační péči a konzultační a informační činnosti v lékárnách i dalších zdravotnických zařízeních; uplatňuje znalosti léčiv i lékové politiky v komunikaci s pacienty, s lékaři, se spolupracovníky a s dalšími občany; umí hodnotit vědecké údaje týkající se léčivých látek a léčivých přípravků; umí spolupracovat s dalšími odborníky v oblastech biologických i chemických věd, s psychology i odborníky z potřebných oblastí lékařských věd v lékárenské praxi i ve výzkumu a vývoji léčiv. Absolventi Farmaceutické fakulty nacházejí uplatnění především v oblasti poskytování lékárenské a klinicko-farmaceutické péče (lékárníci, kliničtí farmaceuti), ale i v dalších odvětvích farmacie a zdravotnictví (např. bioanalytik ve zdravotnických laboratořích, odborný pracovník v laboratořích pro výzkum, vývoj a kontrolu léčiv, odborný pracovník ve výrobě a velkodistribuci léčiv, akademický a výzkumný pracovník v akademické sféře a v dalších institucích zabývajících se vědou, výzkumem a inovacemi, odborný pracovník v řídících strukturách zdravotnictví, odborný pracovník v oblasti chemického, kosmetického a potravinářského průmyslu, konzultant v oblasti ochrany, podpory a rozvoje zdraví v neziskovém sektoru apod.). 4 Strategické cíle Strategické cíle Farmaceutické fakulty vycházejí z cílů Strategického záměru Masarykovy univerzity 2021-2028. V oblasti Výuky a vzdělávání se jedná o cíle 1.1, 1.2, 1.3, 1.4. a 1.5. Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěšnost studentů ve studiu i v životě a stát se fakultou charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči. Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se. Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality. Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání. Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na Farmaceutické fakultě. Opatření pro naplnění strategických cílů I. Studijní nabídka, průchod studiem, služby a podpora studentům ̶ Podpora rozvoje farmaceuticky zaměřených studijních programů s cílem jejich etablování a integrace v rámci MU a posílení jejich prestiže v očích uchazečů v rámci konkurence v ČR i zahraničí ̶ Identifikace oblastí vhodných pro spolupráci a podpora vytváření společných studijních programů uskutečňovaných ve spolupráci Farmaceutické fakulty s jinými fakultami MU ̶ Identifikace oblastí a příprava studijní nabídky v podobě programů krátkého cyklu, nondegree, micro-credentialing, v režimu celoživotního vzdělávání, kombinované či distanční formy, které umožní doplnění kvalifikace zájemcům v průběhu profesního života nebo které přímo reagují na poptávku zaměstnavatelů 5 ̶ Vytvoření online kurzů z různých farmaceutických a souvisejících disciplín v českém i v anglickém jazyce pro různé cílové skupiny a využití vlastních i mezinárodních platforem pro jejich sdílení ̶ Participace na realizaci specializačního a celoživotního vzdělávání farmaceutů a dalších zdravotnických pracovníků ̶ Vytvoření a nastavení vnitřních pravidel umožňujících přestupy mezi studijními programy, uznávání již absolvované části studia a podpora personalizace studia ̶ Rozšíření služeb kariérního poradenství a aktivní udržování kontaktu s absolventy Farmaceutické fakulty, např. prostřednictvím nabídky jejich dalšího rozvoje pomocí odborných přednášek na fakultě, online kurzů, zapojení do vzdělávací činnosti apod. II. Uchazeči, přijímací řízení, spolupráce se školami, studijní neúspěšnost ̶ Regulace počtu studujících v jednotlivých studijních programech v návaznosti na poptávku, úspěšnost studia a uplatnění absolventů ̶ Sjednocování minimálních požadavků na uchazeče v návaznosti na celouniverzitní opatření ̶ Posilování alternativních forem přijímacího řízení ve smyslu zohlednění mimoškolních aktivit uchazečů, např. účasti v odborných soutěžích, certifikovaných jazykových zkoušek, excelentních výsledků, a to vedle testů znalostí a předpokladů pro studium ̶ Participace na vytvoření celouniverzitní nabídky vzdělávacích, tvůrčích, zájmových a dalších akcí pro žáky a studenty základních a středních škol ̶ Posilování aktivních forem prezentace studijní nabídky Farmaceutické fakulty na středních školách, např. rozšířením sítě fakultních ambasadorů z řad studentů, zapojením akademických pracovníků do návštěv na středních školách atd. ̶ Maximalizace využití potenciálu Středoškolské odborné činnosti pro identifikaci talentovaných studentů a participace na rozvoji stávajících a vytvoření nových programů pro rozvoj talentu motivovaných středoškolských studentů a žáků základních škol ̶ Poskytování odborného poradenství pedagogům na středních školách v otázkách obsahu a formy výuky klíčových předmětů i v otázkách úskalí vysokoškolského studia z pohledu studenta, případně i navazování systematické spolupráce v této oblasti se středními školami ̶ Podpora při zajišťování dostupnosti dat a relevantních analýz pro učitele a garanty studijních programů a předmětů s cílem průběžně vyhodnocovat zdroje studijní neúspěšnosti i získávat zpětné vazby k různým aspektům výuky, předmětů a studijních programů 6 ̶ Revize a průběžné vyhodnocování požadavků na studenty v počátcích i průběhu studia na úrovni studijních programů, rozložení studijních nároků v přiměřené míře do průběhu semestru a zajištění včasné informovanosti studentů o všech nárocích v průběhu akademického roku ̶ Včasná identifikace studentů ohrožených předčasným ukončením studia prostřednictvím dat v Informačním systému MU a dalších indikátorů reflektujících dosavadní studijní úsilí i další souvislosti ̶ Poskytování individualizované podpory, konzultací a různých typů poradenství studentům ohroženým studijním nezdarem ̶ Poskytování podpory akademickým pracovníkům v oblasti metod výuky a komunikace se studenty s cílem náležitě motivovat studenty a co nejvíce rozvíjet jejich potenciál, cílem podpořit studijní úspěšnost ̶ Podpora a rozvíjení mentoringu ze strany studentů vyšších ročníků směrem ke studentům v nižších ročnících ̶ Posílení metodické podpory zaměřené na studenty a učitele a implementace dalších potřebných opatření s cílem posilování akademické etiky III. Výuka a učení, zajišťování kvality, inovativní prvky ̶ Posilování důležitosti a prestiže pedagogické práce akademických pracovníků Farmaceutické fakulty, např. podporou tvorby studijní literatury a materiálů, promítáním pedagogické kariéry do habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem, rozvojem a hodnocením pedagogických kompetencí učitelů, diskuzí o této problematice na různých fórech apod. ̶ Identifikace nejlepších příkladů kvalitní výuky a jejich náležité oceňování formálními i neformálními způsoby ̶ Rozvíjení ICT gramotnosti akademických pracovníků Farmaceutické fakulty pro distanční formu synchronní i asynchronní výuky, včetně jejich podpory v aktivním využívání dostupných nástrojů ̶ Péče o kvalitu vzdělávací činnosti prostřednictvím realizace pravidelných hodnocení studijních programů a tematických hodnocení v různých oblastech výuky v návaznosti na celouniverzitní procesy zajišťování kvality ̶ Nastavení a revize mechanismů sledování kvality uvnitř studijních programů, včetně reflexe názorů studentů a akademických pracovníků Farmaceutické fakulty, zejména prostřednictvím programových rad studijních programů a poradních orgánů děkana fakulty 7 ̶ Realizace uchazečských, studentských a absolventských šetření a rozšíření práce s výsledky studentských průzkumů, promítání jejich závěrů do úvah o inovacích ve výuce, o volbě vzdělávacích metod, o struktuře kurikula, o službách uchazečům, studentům, absolventům apod. ̶ Podpora inovace pedagogického procesu a obohacování frontální výuky formami interaktivními, distančními, projektovou výukou, simulační výukou apod. tam, kde je to relevantní ̶ Modernizace fyzické podoby výukových prostor v souladu s cíli a metodami výuky, vytváření prostředí pro interdisciplinární příležitosti, spolupráci studentů a propojení vzdělávací a tvůrčí činnosti ̶ Vytvoření nové koncepce vnitřní diferenciace magisterského studia farmacie s důrazem na možnost zahájení profilace a specializace absolventa již v rámci pregraduálního studia, mezioborovou spolupráci ve zdravotnictví a integraci výuky mezi různými fakultami MU ̶ Vytváření příležitostí a podpora zapojování studentů pregraduálního studia do výzkumných aktivit Farmaceutické fakulty, např. formou stipendií, umožněním účasti na řešení projektů, motivací k účasti na studentských vědeckých konferencích apod. ̶ Podpora praktických stáží studentů v tuzemsku i zahraničí v návaznosti na vnitřní diferenciaci studia a vytváření dalších příležitostí k prohlubování spolupráce s partnerskými podniky, institucemi, organizacemi apod., působícími v oblasti farmacie a zdravotnictví ̶ Zajišťování výuky předmětů zaměřených na inovace a trendy v oboru farmacie a příbuzných oblastech s účastí významných a zkušených odborníků z praxe v návaznosti na vnitřní diferenciaci studia IV. Internacionalizace kurikula, studijní nabídky a související služby Internacionalizace kurikula a jazykové kompetence ̶ Stanovení minimálních požadavků pro implementaci prvků internacionalizace do kurikula a studijních povinností v magisterském studijním programu Farmacie, realizovaných formou povinnosti absolvovat alespoň jeden předmět (povinně volitelný nebo volitelný) v cizím jazyce nebo absolvovat část studia v zahraničí ̶ Vytvoření nabídky odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích (zejména v angličtině) v českém magisterském studijním programu Farmacie 8 ̶ Rozvíjení výuky cizího jazyka (Odborná angličtina, Odborná němčina) pro odborné a profesní účely se zaměřením na magisterský studijní program Farmacie (zejména v oblasti biologie, chemie, lékových forem a způsobu podávání léčiva, farmakologie, farmakognosie a sociální farmacie a lékárenství) ̶ Podpora a motivace k rozvíjení kompetencí akademických a dalších pracovníků podílejících se na výuce (vč. doktorandů) v oblasti internacionalizace kurikula. Snaha Farmaceutické fakulty o větší zapojení akademických pracovníků na výuce v cizím jazyce, v mobilitních programech a na výuce sdílené se zahraničními přednášejícími apod. ̶ Přijetí opatření pro sledování kvality cizojazyčných předmětů a programů ̶ Budování knižních fondů pro anglický magisterský studijní program Pharmacy, včetně elektronických informačních zdrojů, zajištění optimální dostupnosti cizojazyčných (anglických) elektronických a klasických odborných informačních zdrojů pro vzdělávací a tvůrčí činnost ̶ Zajištění nabídky kurzů cizích jazyků pro studenty, akademické a neakademické pracovníky ve spolupráci s Centrem jazykového vzdělávání MU (CJV) a dalšími interními či externími pracovníky Farmaceutické fakulty ̶ Podpora a motivace ke zpracovávání diplomových, disertačních a rigorózních prací v anglickém jazyce i v českých studijních programech ̶ Zavedení prezenční nebo online výuky sdílené s přednášejícími ze zahraničních univerzit alespoň jednou za semestr ̶ Rozvoj nabídky společných předmětů pro domácí i zahraniční studenty v rámci magisterského studijního programu Farmacie/Pharmacy pro posílení integrace zahraničních studentů do prostředí Farmaceutické fakulty a zvýšení jazykových a odborných kompetencí studentů v českém magisterském studijním programu Farmacie ̶ Podpora a rozšiřování nabídky kurzů s hostujícími zahraničními pracovníky a jejich zpřístupnění studentům všech fakult s cílem posílit mezioborové vazby ̶ Organizace letních škol v cizích jazycích (především ve spolupráci s Institutem celoživotního vzdělávání Farmaceutické fakulty) ̶ Vytvořit podmínky pro maximální míru automatického uznávání výsledků ze studia v zahraničí (na základě seznamu dohod s vybranými univerzitami např. v rámci programu Erasmus, partnerské spolupráce apod.) 9 Studijní nabídka v cizích jazycích ̶ Vytvoření a realizace předmětů magisterského studia a kurzů v anglickém jazyce ve spolupráci s dalšími fakultami MU ̶ Sledování a vyhodnocení poptávky zahraničních studentů po odborných předmětech a reakce odpovídající nabídkou předmětů ve výuce (formou organizování společných setkání min 1x ročně se zástupci fakulty a studenty anglického studijního programu– Students‘ Feedback Day) ̶ Identifikace příležitostí v oblasti vytváření akreditací double degrees apod., zejména v doktorských studijních programech Zahraniční mobility ̶ Vytvoření ucelené nabídky mezinárodních mobilit pro studenty i pracovníky Farmaceutické fakulty, včetně podpory a propagace nových typů mobilit, jako jsou Freemovers, Partnerské univerzity, ISEP apod. ̶ Využití konsorcií spolupracujících univerzit, EDUC, CGU, Haagská síť atd., k využívání netradičních typů mobilit a dalších forem internacionalizace ̶ Zavedení podpůrných nástrojů pro motivaci k výjezdům těch skupin studentů, které obecně vyjíždějí méně, formou pravidelných setkání se studenty, online webinářů a propagačních videí ̶ Revize a redukce všech stávajících smluv Erasmus+ a identifikace nejslibnějších partnerství s ohledem na QS ranking a schopnost být solidním partnerem Podpůrné služby a adaptační nástroje pro studenty i zaměstnance ̶ Vytvoření a poskytování informačních materiálů (elektronických i tištěných) zahraničním zájemcům o studium o nabídce studijních programů, službách pro studenty, procesu uznávání předchozího vzdělání získaného v zahraničí, procesu získání víza apod. ̶ Nabídka adaptačních nástrojů a příležitostí pro přijíždějící studenty ze zahraničí (např. prostřednictvím spolupráce na Orientation Week organizovaného Centrem zahraniční spolupráce MU, posílení Buddy systému pro studenty fakulty atd.) Propagace a spolupráce ̶ Posílení propagace možností studia v anglickém jazyce aktivním marketingem v zahraničí, online formami a kampaněmi na sociálních sítích, využíváním k tomu určených portálů, prostřednictvím studentských ambasadorů apod. zejména formou oborově zaměřených webinářů, online veletrhů, využitím portálu Study in Brno atd.) 10 ̶ Nastavení systému spolupráce se zahraničními studenty a absolventy (např. pomocí projektu Alumni) ̶ Zapojování do strategické mezinárodní spolupráce, budování partnerství a účast v mezinárodních organizacích a konsorciích na úrovni fakulty (především European Association of Faculties of Pharmacy) 11 Výzkum a doktorské studium Strategické cíle Strategické cíle Farmaceutické fakulty vycházejí z cílů Strategického záměru Masarykovy univerzity 2021-2028. V oblasti Výzkumu a doktorského studia se jedná o cíle 2.1, 2.2, 2.3, 2.4. a 2.5. Usilovat o excelenci v mezinárodním výzkumném prostoru rozvíjením výzkumného potenciálu v oblasti farmaceutických disciplín, o navázání interdisciplinárních spoluprací, o získávání národních a mezinárodních grantů a o aplikace vědecko-výzkumných výsledků Motivovat a podporovat výjimečné vědce a mladé výzkumné pracovníky, vytvořit atraktivní výzkumné prostředí i pro získávání excelentních vědců ze zahraničí Zavést vyšší standardy v doktorském studiu s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia s cílem posílit jejich motivaci pro úspěšné dokončení studia a následnou kariéru Opatření pro naplnění strategických cílů I. Farmaceutický výzkum Evaluace výzkumu, podpora excelence a grantová strategie ̶ Cílený rozvoj strategických výzkumných priorit vycházejících ze zdravotních, sociálních, technických a ekonomických výzev společnosti, a to zejména v oblastech farmacie, biomedicíny, bezpečnosti, zdraví a kvality života ̶ Identifikace perspektivních oborů farmacie dle stanovených kritérií (např. dle vnitřního formativního hodnocení výzkumu, bibliometrických analýz publikačního výkonu a mezinárodního oborového srovnání) a podpora jejich rozvoje prostřednictvím interních grantových schémat ̶ Pravidelný monitoring vědeckých výstupů s cílem identifikovat nová dynamická témata a osobnosti s mimořádně rychlým nástupem vědeckého ohlasu a témata či osobnosti s tradičně dlouhodobě vynikajícím vědeckým ohlasem a využití výsledků monitoringu v systému individualizované podpory i ve fakultních strategiích ̶ Identifikace pracovníků a výzkumných týmů s potenciálem vědecké excelence a zajištění jejich maximální individualizované podpory při získávání grantů i následného zázemí 12 ̶ Zavedení vnitřního formativního hodnocení výzkumu a kvality práce a výkonu akademických a vědeckých pracovníků, získávání nezávislého kritického peer review v hodnocení kvality vědecké práce jako součásti vnitřního systému hodnocení ̶ Implementace pravidel a motivačních nástrojů pro podporu publikování výsledků v nejvýznamnějších mezinárodních časopisech podle rankingu Journal Citation Reports ̶ Posilování vazby mezi kvalitní vědeckou činností a financováním vědy v rozpočtové strategii Farmaceutické fakulty ̶ Vytvoření grantové strategie (interních grantových schémat) na úrovni fakulty s cílem získávat granty z mezinárodních schémat (zejména v Horizon Europe), posílit zapojování do mezinárodních konsorcií (např. v programu Horizont Europe a navazujících iniciativách) a podporovat mezioborová a multioborová témata, i mladé vědce ̶ Identifikace příležitostí pro praktickou aplikaci vědeckých poznatků a zavedení podpůrných nástrojů pro motivaci vědců k volbě témat nejen základního, ale i aplikovaného výzkumu, spolupráce s partnery z aplikační sféry (tj. průmysl) Budování prestižního výzkumného prostředí ̶ Motivace a praktická podpora vzniku mezioborových a multioborových týmů a projektů z přírodovědných, informatických, společenskovědních a humanitních oborů ̶ Propojování výzkumu a výuky zapojováním všech výzkumných pracovišť na Farmaceutické fakultě do vzdělávací činnosti adekvátní formou s cílem posílení přenosu nejnovějších vědeckých poznatků směrem k pregraduálním a postgraduálním studentům ̶ Posílení aktivní komunikace i popularizace vědy a výzkumu jako důležité součásti akademické a vědecké práce ̶ Zajištění transparentního přístupu k fakultním výzkumným infrastrukturám interním i externím uživatelům a posílení režimu sdílených laboratoří ̶ Uplatňování principů core facility. 13 II. Doktorské studium Přijímací řízení do doktorského studia a předcházení studijní neúspěšnosti ̶ Aktivní komunikace s uchazeči o doktorské studium s cílem představovat možné kariérní dráhy (profesní vs. akademické) a požadavky na tvůrčí činnost i výuku, které na ně budou v průběhu studia kladeny ̶ Nastavení přijímacího řízení ověřujícího motivaci uchazečů k danému tématu s cílem posílit výběr talentovaných a motivovaných uchazečů s předpoklady studium dokončit (např. stanovení povinnosti zpracování eseje k danému tématu, zpracování projektu k výzkumnému cíli apod.) ̶ Realizace mezinárodních výběrových řízení do doktorského studia a tomu odpovídající inzerce náborových aktivit s cílem získávat do studia i perspektivní zahraniční studenty ̶ Zavedení pravidel pro vypsání tématu disertačního projektu a pro jmenování školitelem, regulace počtu doktorandů na jednoho školitele, hodnocení školitelů ̶ Sledování úspěšnosti doktorandů v různých fázích studia, analyzování příčin předčasného ukončování studia a následná práce se zjištěnými výsledky v rámci oborových rad ̶ Systematická práce s oborovými radami za účelem posílení jejich aktivní role v harmonizaci řízení doktorského studia, v poskytování zpětné vazby studentům, v práci se školiteli i v dalších aspektech ̶ Zavádění mentoringu jako dalšího způsobu podpory (poskytování zpětné vazby doktorským studentům i školitelům) ̶ Zavedení systému pravidelného ověřování plnění cílů individuálních studijních plánů doktorandů ̶ Zavádění motivačních nástrojů pro doktorandy i školitele k posílení úspěšnosti dostudování ve standardní době studia (definované milníky studia) ̶ Standardizace požadavků na školitele vymezující rozsah zodpovědnosti při vedení doktorandů a poskytování metodické podpory školitelům např. formou seminářů a workshopů (sdílení dobré praxe) ̶ Hodnocení kvality výzkumných výsledků a uplatnění doktorandů po dokončení studia 14 Koncepce doktorského studia ̶ Implementace jednotných standardů doktorského studia napříč studijními programy (požadavky na disertační práce, publikační výsledky atd.) ̶ Zaměření činnosti doktorandů na aktivity související s výzkumem k tématu disertační práce ̶ Podpora a vedení doktorandů k publikování výzkumných výsledků v prestižních zdrojích (časopisy, vydavatelé) v souladu s kvalitativními požadavky odpovídajícími daným vědním oborům ̶ Revize kreditového systému v doktorském studiu ̶ Participace na konceptu doktorské školy v podobě MUNI PhD Academia, jejímž cílem je zajišťování společných prvků studia (např. vzdělávání v přenositelných dovednostech, semináře pro sdílení poznatků, kurzy se zahraničními vědci apod.) ̶ Posilování mezinárodních vazeb při přípravě doktorandů a využívání principů dvojího vedení doktorských prací v rámci mezinárodní spolupráce ̶ Podpora realizací národních i mezinárodních kolaborativních doktorátů ̶ Posilování interdisciplinarity doktorského studia prostřednictvím nabídky kurzů z jiných vědních disciplín, zapojováním studentů do mezioborových projektů atd. ̶ Rozvoj informační gramotnosti doktorandů s cílem zvýšení kvality jejich vědeckých výsledků ̶ Zapojování doktorandů do popularizace vědy a výzkumu a zajištění tomu odpovídající podpory v rámci studia posilováním jejich komunikačních a dalších dovedností (např. pedagogických kompetencí) ̶ Posilování internacionalizace doktorského studia (disertační práce v anglickém jazyce, prezentace na mezinárodních konferencích apod.) Zahraniční mobility, stáže a kariéra doktorandů ̶ Motivace doktorandů k zahraničním pobytům i nad rámec jednoho měsíce ̶ Podpora stáží studentů doktorského studia v aplikační sféře (průmysl, státní správa atd.) a v jiných výzkumných institucích ̶ Poskytování kariérního poradenství pro co nejlepší uplatňování končících studentů doktorského studia v akademické sféře i na odborných pozicích mimo ni 15 ̶ Motivace absolventů doktorského studia k pokračování kariéry na postdoktorandských pozicích v zahraničí v nejvyšší možné míře ̶ Mapování kariéry úspěšných absolventů doktorského studia a udržování aktivního kontaktu s nimi 16 Společenská role Strategické cíle Strategické cíle Farmaceutické fakulty vycházejí z cílů Strategického záměru MU 2021-2028. V oblasti Vnitřní kultury a společenského působení se jedná o cíle 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 a 3.5. Vytvořit fakultní politiku pro oblast naplňování společenské role, její zařazení do hodnocení kvality a motivace zaměstnanců a studentů Farmaceutické fakulty pro naplňování společenské role fakulty Vystupovat jako důvěryhodný a strategický partner pro ostatní akademické i neakademické instituce a veřejnost Podporovat altruistické iniciativy zaměstnanců a studentů fakulty směrem k veřejnosti a rozvíjet spolkové činnosti studentů a zaměstnanců Farmaceutické fakulty Vytvářet platformy a příležitosti pro vzájemná setkávání studentů, zaměstnanců a veřejnosti a šíření vědění Posilovat sounáležitost studentů, absolventů a zaměstnanců s fakultou a budování fakultní komunity sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech fakultních rolí Opatření pro naplnění strategických cílů I. Koncepce a systematická opatření v naplňování společenské role ̶ Vytvoření koncepce naplňování společenské role Farmaceutické fakulty a postupná implementace hodnocení naplňování společenské role ̶ Stanovování tematických priorit, v návaznosti na společenskou potřebnost, s cílem posílení dopadu realizovaných projektů do společnosti ̶ Zakomponování získávání zpětné vazby k naplňování společenské role do relevantních studentských, absolventských a zaměstnaneckých průzkumů ̶ Vytvoření fondu spravujícího finanční prostředky pro společensky prospěšné aktivity a stanovení pravidel pro podporování konkrétních projektů iniciovaných studenty a zaměstnanci ̶ Podpora dobrovolnictví a jeho rozvoj v rámci spolků působících na Farmaceutické fakultě II. Dopad společenské role fakulty ̶ Spolupráce s průmyslem a firmami, vzdělávacími institucemi, poskytovateli zdravotních a sociálních služeb, neziskovými a nevládními organizacemi, profesními sdruženími a asociacemi, veřejnou správou, státní správou atd. na konkrétních projektech, uzavírání nových partnerství ̶ Posilování povědomí, v rámci Farmaceutické fakulty i směrem k veřejnosti, o spektru konaných aktivit pro společnost a o jejich efektech 17 ̶ Vytvoření a uskutečňování mediálního tréninku pro studenty doktorských programů, začínající akademické a vědecké pracovníky, pracovníky ve vedoucích pozicích atd. s cílem rozvoje jejich kompetencí i posílení motivace pro vystupování v médiích ̶ Vyhodnocování mediálního obrazu Farmaceutické fakulty ve vztahu k institucím podobného typu ̶ Podpora realizace aktivit a iniciativ rozšiřující znalosti a dovednosti, které přispívají k osobnímu rozvoji jednotlivce i společnosti ̶ Realizace iniciativ a aktivit s cílem neformálního šíření vědění formou otevřených výukových kurzů sdílených online, veřejných debat, popularizačních aktivit k vědeckým výsledkům, výstavám apod. ̶ Uskutečňování širokého spektra vzdělávacích, osvětových, poradenských a prospěšných aktivit k nejrůznějším cílovým skupinám, které takovou pomoc potřebují (jakkoliv znevýhodnění, tělesně a duševně handicapovaní, sociálně vyloučení, nemocní, senioři atd.) ̶ Budování profesní identity farmaceuta zapojením v činnostech profesních a zájmových komor a organizací posilujících šíření dobré praxe ve farmacii a přenos poznatků do společenského života ̶ Rozvoj ediční činnosti Farmaceutické fakulty k různým cílovým skupinám prostřednictvím vydávání odborných titulů i titulů naučně-popularizačních ̶ Vytváření oborových sbírek v knihovnách s cílem zachování historického vývoje vědeckého poznání ̶ Sdílení kulturního dědictví ve správě Farmaceutické fakulty, zejména knihovního fondu, archiválií, sbírek apod., a to digitální formou i formou expozice ̶ Pořádání portfolia akcí pro veřejnost i akademickou obec s cílem rozvoje společenského, kulturního a sportovního života III. Zapojování a motivace studentů a zaměstnanců pro naplňování společenské role fakulty ̶ Oceňování (různými způsoby) společensky prospěšných aktivit studentů, absolventů a zaměstnanců jako součást jejich profesního kurikula ̶ Podpora studentských projektů společensky prospěšného charakteru a motivování k realizaci těchto aktivit např. symbolickou výší kreditů v rámci určených předmětů ̶ Motivace zaměstnanců k naplňování společenské role různými opatřeními (např. organizace dnů pro charitu apod.) ̶ Podpora činnosti a poskytování zázemí spolkům a zájmovým iniciativám studentů a zaměstnanců Farmaceutické fakulty IV. Posilování sounáležitosti a budování fakultní komunity ̶ Oceňování (různými způsoby) kvalitní práce studentů, absolventů a zaměstnanců s cílem posilování kultury založené na vzájemném uznání 18 ̶ Rozvíjení interkulturní komunikace a integrace zahraničních pracovníků a studentů do života Farmaceutické fakulty ̶ Budování absolventské sítě a péče o vztahy s absolventy informováním o dění na Farmaceutické fakultě, nabídkou zajímavých služeb a vytvářením příležitostí pro jejich zapojení do činnosti a života fakulty (např. zapojením do interního hodnocení kvality, tematických pracovních skupin při řešení různých koncepčních otázek apod.) ̶ Přiblížení fakultního pracovního prostředí rodinám zaměstnanců, zejména dětem, formou speciálně připravených akcí ̶ Zavedení dnů otevřených dveří Farmaceutické fakulty a jejich pracovišť a dalších obdobných akcí určených pro interní veřejnost ̶ Realizace kulturně-společenského, sportovního a volnočasového programu pro studenty a zaměstnance a vytváření dalších příležitostí pro neformální setkávání zaměstnanců a studentů ̶ Poskytování informačních a poradenských a dalších služeb pro studenty, absolventy a zaměstnance ̶ Posilování komunikace v rámci vnitřního prostředí fakulty 19 Personální řízení a rozvoj zaměstnanců Strategické cíle Strategické cíle Farmaceutické fakulty vycházejí z cílů Strategického záměru Masarykovy univerzity 2021-2028. V oblasti Personálního řízení a rozvoje zaměstnanců se jedná o cíle 4.1 a 4.2. Být prestižním zaměstnavatelem se sdílenou vnitřní kulturou a otevřenou personální politikou s odpovídajícími procesy a nástroji personálního řízení Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života Opatření pro naplnění strategických cílů I. Personální řízení − Zavádění systému interního hodnocení zaměstnanců – systematické opakované hodnocení, stanovení evaluačních indikátorů, zavedení systému hodnocení akademických i neakademických pracovníků fakulty − Vytvoření pravidel a zavádění systému karierního růstu – podpora kariérního růstu pro akademické pracovníky, systematická podpora pracovníků směřujících k habilitaci, cílená podpora pracovníků směřujících ke jmenování profesorem, zavedení pravidel možnosti kariérního růstu pro vědecké pracovníky − Nastavení kvalifikačních požadavků a kritérií pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem, příprava podkladů pro akreditaci, získání akreditací a realizace řízení dle schválených kritérií a požadavků − Implementace podpůrných nástrojů pro zajištění průběžné generační obměny pracovníků na všech úrovních (TOP managementu, středního managementu, akademických pracovníků seniorní/juniorní) včetně motivace k výchově nástupců − Implementace opatření k předcházení akademickému inbreedingu zejména formou obsazování pracovních pozic akademických a vědeckých pracovníků na základě otevřených výběrových řízení inzerovaných mezinárodně a uplatňování kritéria mimouniverzitního pracovního angažmá − Aplikování existujících nástrojů podporujících částečné zapojování, a následně plný návrat, pečujících rodičů o děti či blízké osoby do pracovního života v rámci jednotlivých součástí 20 Farmaceutické fakulty a jejich pracovišť – částečného pracovního úvazku (i další formy pracovněprávního vztahu), pružné pracovní doby, výkonu práce v rámci home office (vč. využívání IT nástrojů pro online účast na jednáních, vzdáleného přístupu k datům apod.), sdíleného pracovního místa − Definování kritérií a vytvoření systému pro identifikaci talentů s cílem jejich dalšího rozvoje a přípravy na budoucí vedoucí či odborné pozice − Nastavení pravidel, pro paralelní působení akademických a vědeckých pracovníků na více institucích − Realizace specializovaných programů a headhunting aktivit zaměřených na získávání výjimečných zaměstnanců − Posílení vnímání etiky práce a jednání všech zaměstnanců jako součásti osobní integrity, informační a metodická opatření v této oblasti, včetně právního servisu − Zavedení preventivních nástrojů pro předcházení nežádoucímu chování (např. šikana, diskriminace, sexuální obtěžování apod.) i nástrojů pomoci v případně výskytu II. Systematický rozvoj a vzdělávání zaměstnanců − Tvorba nabídky vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v oblast osobnostních kompetencí, manažerských kompetencí, kompetencí pro efektivní využívání IT technologií, cizích jazyků apod. − Motivace a podpora akademických a neakademických pracovníků k získávání zahraničních zkušeností formou stáží, pracovních pobytů, blended mobility (přednášek online na zahraničních univerzitách, tvorbou webinářů, workshop) apod. − Nastavení adaptačního procesu pro akademické i neakademické pracovníky nastupující do nových pozic (školitel, vedoucí pracoviště apod.) s cílem zrychlení jejich zapracování v souvislosti s novým obsahem práce a povinnostmi − Vytvoření a implementace koncepce stanovující postupy a kritéria v zaměstnávání pracovníků působících na postdoktorandských pozicích včetně kontinuální péče o tyto pracovníky − Podpora zisku zkušeností specifických cílových skupin zaměstnanců (začínající akademičtí, vědečtí a neakademičtí pracovníci na vedoucích pozicích, zaměstnanci na různých neakademických pozicích) − Zavedení možnosti zvyšování znalostí a podpora získávání teoretických i praktických dovedností pro neakademické pracovníky 21 III. HR Award − Příprava podkladů pro získání HR Excellence in Research Award – mapování potřeb zaměstnanců na všech funkčních úrovních a stanovení požadavků zpřesňujících kritéria jejich kariérního růstu a dalšího rozvoje − Získání a udržení ocenění HR Excellence in Research Award − Rozvoj HR marketingu s cílem posílení značky Farmaceutické fakulty jako součásti Masarykovy univerzity jako prestižního zaměstnavatele 22 Správa fakulty a infrastruktura Strategické cíle Strategické cíle Farmaceutické fakulty vycházejí z cílů Strategického záměru MU 2021-2028. V oblasti Správy fakulty a infrastruktury se jedná zejména o cíle 6.1, 6.2, 6.3. Posílit strategické řízení a zajistit ekonomickou stabilitu Farmaceutické fakulty zodpovědným hospodařením s důrazem na financování jasných priorit ve vzdělávání a výzkumu i na tvorbu rezerv, a to prostřednictvím výkonově orientovaného rozpočtu s vazbou na strategické cíle fakulty V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu fakulty umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem Udržitelně a odpovědně řídit obnovu, rozvoj a budování fakultní infrastruktury i pořizování souvisejících technologií a vybavení s cílem zajistit odpovídající funkční zázemí pro excelentní výzkum a kvalitní výuku i příjemné prostředí pro studenty a zaměstnance Opatření pro naplnění strategických cílů I. Rozpočet a hospodaření fakulty ̶ Analyzování výkonu a kvality činnosti Farmaceutické fakulty ve všech činnostech s cílem podpory strategického řízení ̶ Zvýšení povědomí o metodice sestavování rozpočtu s cílem zlepšit informovanost akademické obce a posílit motivaci k dosažení lepších výsledků v rozpočtových kvalitativních indikátorech ̶ Zavedení motivačního a výkonového systému financování vědy a výzkumu s podporou interních grantových schémat ̶ Vytvoření a realizace investiční strategie pro obnovu a rozvoj infrastruktury ̶ Začlenění Farmaceutické fakulty do ekonomické struktury univerzity a její ekonomická soběstačnost II. Provoz fakulty dle principů udržitelného rozvoje 23 ̶ Vytvoření a implementace strategií pro nakládání s energiemi, vodou a odpady ̶ Zavádění systémových opatření pro snižování objemu produkovaného nerecyklovatelného odpadu ̶ Zpracování srozumitelných zásad efektivního a zodpovědného nakládání s energiemi a vodou a motivace studentů a zaměstnanců k jejich dodržování III. Fakultní prostory a objekty ̶ Vypracování a implementace politiky účelného využití fakultních prostor s důrazem na jejich sdílení ̶ Přesun Farmaceutické fakulty do nových i stávajících prostor objektů v areálu Univerzitního kampusu