MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ DLOUHODOBÝ ZÁMĚR 2011 - 2015 2 F A K U L T A S O C I Á L N Í C H S T U D I Í Obsah OBSAH ÚVOD VIZE 1. VĚDA A VÝZKUM 1.1 POTVRZENÍ STATUTU VÝZKUMNÉ FAKULTY A ZAJIŠTĚNÍ KONTINUITY PROFILOVANÝCH VÝZKUMNÝCH TÉMAT A SMĚRŮ BÁDÁNÍ 1.2 VYTVÁŘENÍ PODMÍNEK PRO NOVÉ SMĚRY VÝZKUMU VE VŠECH VĚDNÍCH OBORECH ZASTOUPENÝCH NA FAKULTĚ 1.3 POSÍLENÍ VAZBY MEZI VÝZKUMEM A VÝUKOU, VYTVÁŘENÍ PODMÍNEK PRO VYŠŠÍ PARTICIPACI STUDENTŮ NA VÝZKUMNÝCH AKTIVITÁCH 2. STUDIUM 2.1 OPTIMALIZACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ 2.2 PODPORA PŘÍSTUPU ZAMĚŘENÉHO NA STUDENTA 2.3 DŮRAZ NA ZVÝŠENÍ PODÍLU ABSOLVENTŮ 2.4 ROZVOJ CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 3. INTERNACIONALIZACE 3.1 OTEVŘENOST ČESKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ PRO ZAHRANIČNÍ STUDENTY 3.2 ROZVOJ NABÍDKY STUDIA V CIZÍCH JAZYCÍCH, ZEJMÉNA V ANGLIČTINĚ 3.3 ZVYŠOVÁNÍ KVALITY STUDIA POSILOVÁNÍM ZAHRANIČNÍ MOBILITY STUDENTŮ 4. VNĚJŠÍ VZTAHY 4.1 SPOLUPRÁCE S PARTNERY 4.2 PODPORA TVŮRČÍ ATMOSFÉRY A KVALITY AKADEMICKÉHO ŽIVOTA 4.3 PREZENTACE FAKULTY 5. INFRASTRUKTURA D L O U H O D O B Ý Z Á M Ě R 2 0 1 1 - 2 0 1 5 3 Úvod Dlouhodobý záměr Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity (dále jen „FSS“) na období 2011– 2015 stanovuje klíčové cíle, k nimž FSS hodlá směrovat své úsilí. Dosavadní existence FSS (oficiálně byla založena 1. ledna 1998) potvrdila, že cíle, které si její zakladatelé postavili jako raison d‘etre svého vzniku – to jest úrovní svého vědeckého výkonu i vysokoškolské výuky rozvíjet fakultu jako výběrovou a vysoce prestižní vědeckou a pedagogickou instituci – jsou naplňovány. Nejrůznější ukazatele výkonu napovídají, že si FSS nejenom vydobyla pevné místo mezi českými sociálně vědními a humanitními fakultami, ale že patří k těm nejkvalitnějším. Základním cílem do roku 2015 proto musí být, aby se FSS stala standardním evropským pracovištěm, jehož vědecké a pedagogické výsledky budou kompatibilní s výsledky kvalitních evropských sociálně vědních institucí. Ekonomický a společenský kontext vývoje v posledních dvou letech ukázal, že české vysoké školství dospělo k bodu obratu, kdy se mění paradigma: dosud převažující akcent na kvantitativní růst je opuštěn a primárním cílem se stává kvalita – té se podřizuje financování vysokých škol jak v oblasti vzdělávací, tak i v oblasti vědecké. Pouze kvalitní pedagogický a vědecký výkon je tak od roku 2011 zárukou dobrého financování, a tudíž i zárukou dalšího rozvoje. Tento důraz na kvalitu je prvkem, po němž FSS v kontextu českého vysokého školství dlouhodobě volala, takže jí zcela vyhovuje; má tudíž fakultní podporu a je plně reflektován v tomto dlouhodobém záměru. Fakultní dlouhodobý záměr 2011–2015 vychází přirozeně ze základního dokumentu, jímž je Dlouhodobý záměr 2011–2015 Masarykovy univerzity. Jednotlivé cíle a priority, které si pro stěžejní oblasti života FSS stanovuje, vycházejí z vize o tom, kam je v dnešní době potřebné směrovat fakultu, jejíž náplní je organické sepětí výuky a výzkumu v oblasti sociálních věd. Ladislav Rabušic děkan FSS 4 F A K U L T A S O C I Á L N Í C H S T U D I Í Vize Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity chce být v roce 2015: výzkumnou fakultou s mezinárodně respektovaným badatelským programem, zřetelným profilem, špičkovou infrastrukturou a s výsledky výzkumu zřetelně viditelnými v evropském měřítku; fakultou, na níž je výuka založena na původním výzkumu a uskutečňována v souladu s mezinárodními trendy vysokoškolského vzdělávání, které ji učiní atraktivní pro studenty v celém středoevropském regionu; fakultou, jež chce být v očích veřejnosti vnímána jako jedna ze špičkových českých fakult, poskytující svým absolventům vzdělání celoživotní hodnoty; fakultou, jejíž názor bude v českém prostředí respektovaným vůdčím hlasem v oblasti vývoje vysokého školství a výzkumu; fakultou, jež bude významně angažována v partnerských vztazích se vzdělávacími a výzkumnými institucemi, podniky a veřejnými institucemi s cílem podpořit relevanci a uplatnění výsledků akademických činností v české společnosti; fakultou, jež bude atraktivním zaměstnavatelem v národním a středoevropském prostoru a jež bude cílenou personální politikou podporovat kvalifikační růst současných zaměstnanců i získávání kvalitních pracovníků zvenčí, zvláště ze zahraničí; fakultou aktivně zapojenou do mezinárodních kooperací v evropském i světovém měřítku. D L O U H O D O B Ý Z Á M Ě R 2 0 1 1 - 2 0 1 5 5 1. Věda a výzkum Strategie 1.1 Potvrzení statutu výzkumné fakulty a zajištění kontinuity profilovaných výzkumných témat a směrů bádání Nástroje Rozvoj střednědobého a dlouhodobého výzkumu založeného na efektivně fungujících a dlouhodobě udržitelných oborových i mezioborových týmech. Stabilizace fakultní výzkumné struktury (výzkumné instituty, další výzkumné týmy), která institucionálně zajistí kontinuitu a rozvoj výzkumu na jednotlivých oborech. Vyšší zapojení do mezinárodních výzkumných projektů a výzkumných sítí, a to jak v evropském, tak i v mimoevropském prostoru. Pravidelné (roční) hodnocení vědeckého výkonu jednotlivých oborů a efektivnosti relevantních aktivit, pravidelné evaluace výzkumných pracovišť, výzkumných týmů a jednotlivců, včetně sledování kariérního růstu pracovníků. Zastoupení fakultních pracovníků v českých i zahraničních akademických a vědeckých grémiích s cílem participace na vytváření české vědní politiky v sociálních vědách. Indikátory Podíl prostředků na vědu a výzkum na celkovém rozpočtu fakulty a na jednotlivých oborech. Počet dlouhodobých výzkumných projektů (pěti a víceletých) na jednotlivých oborech. Počet mezinárodních projektů na jednotlivých oborech. Počet publikací evidovaných v relevantních databázích (např. Web of Science). Počet publikací s mezinárodním dopadem. 1.2 Vytváření podmínek pro nové směry výzkumu ve všech vědních oborech zastoupených na fakultě Nástroje Účast na univerzitních pobídkách a grantových výzvách, umožňujících zahájení nových výzkumných aktivit a etablování nových výzkumných týmů. Podpora motivačních programů, které doplní převažující model financování (založený na grantech a institucionální podpoře) o pobídky reflektující individuální vědecký výkon. Vytváření podmínek pro hostující (zahraniční) badatele. Otevřené prostředí a incentivy pro mladé vědce, zejména ve formě podpory tzv. post-doc pozic. 6 F A K U L T A S O C I Á L N Í C H S T U D I Í Podpora dalšího rozvoje knižního fondu, doplňování a profilace fondů s přihlédnutím k pokračující internacionalizaci a progresivnímu vývoji informačních technologií a digitalizaci. Rozvoj elektronických služeb dosažitelných z pracovního místa uživatele včetně podpory dvojjazyčnosti uživatelského rozhraní. Zapojení kateder a vědeckých a výzkumných pracovišť do financování elektronických informačních zdrojů, knih a periodik. Indikátory Počet krátkodobých grantových projektů (do 5 let). Počet post-doc pozic, zahraničních členů výzkumných týmů a hostujících badatelů (visiting scho- lars). Podíl prostředků na rozvoj knižního fondu a databází na celkovém rozpočtu fakulty a na jednotlivých oborech. 1.3 Posílení vazby mezi výzkumem a výukou, vytváření podmínek pro vyšší participaci studentů na výzkumných aktivitách Nástroje Podpora specifického výzkumu a dalších modelů financování, které umožní participaci studentů (především doktorských a magisterských studijních programů) na výzkumných aktivitách a ve výzkumných týmech fakulty. Posílení stipendijní politiky fakulty směrem k podpoře studentských vědeckých projektů a aktivit. Podpora projektové výuky, zejména v magisterském a doktorském studiu, která bude propojena s výzkumnými aktivitami akademických pracovníků. Akcentace přednášek zaměřených na nejnovější metodologické a teoretické trendy v sociálních vědách. Indikátory Počty studentů zapojených do výzkumných projektů. Vytvoření a využívání příslušných stipendijních programů. Počet společných publikací studentů a vyučujících. Počet studentských účastí na odborných konferencích. D L O U H O D O B Ý Z Á M Ě R 2 0 1 1 - 2 0 1 5 7 2. Studium Strategie 2.1 Optimalizace studijních programů Nástroje Pravidelné vyhodnocování ukazatelů zájmu o studium a studijní úspěšnosti na jednotlivých oborech a oborových kombinacích v kontextu aktuálního českého demografického trendu. Zachování vstřícného přístupu k uchazeči v rámci přijímacího řízení do bakalářského studia a harmonizace podmínek přijímacího řízení do magisterského stupně. Podpora otevírání nových, především mezifakultních kombinací, které budou reflektovat trendy na trhu práce. Podpora prostupnosti studií mezi bakalářským a magisterských stupněm pro uchazeče z jiných univerzit. Koncepční reorganizace kombinované formy studia s cílem dosáhnout efektivity této formy vzdě- lávání. Rychlá adaptace na nové modely akreditačního řízení MŠMT. Příprava akreditace oborů jako výsledku strategického plánování rozvoje oborů na fakultě. Indikátory Počty přihlášených k bakalářskému a magisterskému studiu. Podíl studentů vypadávajících ze studia pro neúspěšnost nebo pro zanechání studia. Flexibilita oborových kombinací. Počet kombinací v mezifakultním studiu. Počet přijatých studentů přicházejících z jiných vysokých škol. 2.2 Podpora přístupu zaměřeného na studenta Nástroje Flexibilita užívaných výukových metod v různých formách a na různých stupních studia. Standardizace vyhodnocování fakultních evaluací předmětů včetně odpovídajících reakcí na úrovni vyučujících a kateder. Posílení zpětné vazby v hodnocení studentů vyučovaných předmětů prostřednictvím Informačního systému MU. Rozvoj výukových metod zajišťujících získávání dovedností a argumentačních schopností studentů. 8 F A K U L T A S O C I Á L N Í C H S T U D I Í Posilování dovedností pedagogů v aplikacích Informačního systému MU, které vedou ke zvýšení kvality výuky, efektivitě administrativních procesů a transparentnosti výstupů. Rozvoj nabídky a zlepšení podmínek realizace povinných praxí. Koordinace nabídky nepovinných praxí na fakultě. Indikátory Zvýšení počtu užívaných aplikací v Informačním systému MU. Počet studentů na učitele. Počet realizovaných praxí. 2.3 Důraz na zvýšení podílu absolventů Nástroje Posilování magisterského a doktorského stupně jako projevu výzkumného profilu fakulty. Vytváření podmínek pro snížení odpadovosti studentů v prvním ročníku. Zvyšování kompetencí v soustavě poradců pro studium na úrovni kateder a efektivní napojení fakulty do systému studijního poradenství na MU. Indikátory Počet studentů ukončujících studium v prvním roce studia. Počet úspěšně absolvovaných studentů. Počet udělovaných výjimek ze studijního a zkušebního řádu MU. Trend v průměrné délce studia. 2.4 Rozvoj celoživotního vzdělávání Nástroje Vytvoření podmínek pro rozvoj celoživotního vzdělávání s kreditovým obsahem na FSS. Centrální podpora nabídky a propagace včetně soustředěného poradenství o možnostech celoživotního vzdělávání směrem ke katedrám i veřejnosti. Posilování celoživotního vzdělávání jako nástroje profesního rozvoje. Indikátory Zvýšení počtu studentů v rámci celoživotního vzdělávání. Vytvoření struktur pro správu celoživotního vzdělávání. D L O U H O D O B Ý Z Á M Ě R 2 0 1 1 - 2 0 1 5 9 3. Internacionalizace Strategie 3.1 Otevřenost českých studijních programů pro zahraniční studenty Nástroje Koordinace přijímacích procedur do magisterského a doktorského studia s ohledem na zahraniční uchazeče. Podpora komplexního celouniverzitního řešení výuky českého jazyka pro zahraniční studenty analogické jazykové výuce cizím jazykům. Rozvoj stipendijních programů na podporu studia zahraničních studentů. Poradenství a administrativní podpora přijímacího procesu a průběhu studia. Indikátory Podíl slovenských studentů. Podíl ostatních zahraničních studentů. 3.2 Rozvoj nabídky studia v cizích jazycích, zejména v angličtině Nástroje Posílení jazykových kompetencí učitelů a školitelů, zejména v angličtině; podpora mobility a jazykového vzdělávání, která vyústí v lepší schopnosti vyučovat v cizím jazyce. Další zvýšení podílu zahraničních akademických pracovníků především na bázi výměnných programů (krátkodobé i dlouhodobé působení). Pokračování exkluzivního projektu Fulbright – Masaryk University Distinguished Chair in Social Studies na podporu působení významných akademiků ze zámoří. Výraznější zapojení akademických a administrativních pracovníků fakulty do mobilitních programů. Pokračování v politice absolvování předmětů i v cizích jazycích jako povinné součásti studia v rámci českých studijních programů. Další rozšíření nabídky anglických magisterských a doktorských programů včetně programů typu double degree. Rozvoj nabídky letních škol pro zahraniční studenty jako nástroje získávání kvalitních studentů do akreditovaných programů. Poradenství a administrativní podpora přijímacího procesu a průběhu studia zajišťované v angličtině. 10 F A K U L T A S O C I Á L N Í C H S T U D I Í Indikátory Podíl zahraničních státních příslušníků na počtu akademických pracovníků. Počet předmětů vyučovaných v cizích jazycích, především v angličtině. Počet zaměstnanců fakulty podílejících se na mobilitě. 3.3 Zvyšování kvality studia posilováním zahraniční mobility studentů Nástroje Vytváření podmínek pro podporu nejméně semestrální mobility studentů v každém stupni studia. Rozšiřování příležitostí mezinárodní mobility. Posílení a standardizace role katedrových koordinátorů mobilitních programů. Rozšiřování stipendijní podpory pro různé druhy studentské mobility. Indikátory Podíl absolventů, kteří během studia absolvovali zahraniční pobyt v minimální délce jednoho se- mestru. Počet meziuniverzitních a fakultních dohod o výměně studentů. Počet společných studijních programů. Počet realizovaných zahraničních pobytů. D L O U H O D O B Ý Z Á M Ě R 2 0 1 1 - 2 0 1 5 11 4. Vnější vztahy Strategie 4.1 Spolupráce s partnery Nástroje Rozvoj vztahů s partnerskými badatelskými pracovišti, s orgány centrální výkonné moci a samospráv a s institucemi ziskového/neziskového sektoru. Aktivity v rámci univerzitního projektu Partnerství pro vzdělávání. 4.2 Podpora tvůrčí atmosféry a kvality akademického života Nástroje Rozvoj motivačních prvků pro vynikajícící studenty: odborné soutěže, prospěchová stipendia, zahraniční stáže a pobyty apod.. Podpora odborných projektů vzniklých jako výsledek společných aktivit učitelů a studentů. Rozvoj kulturních, informačních a volnočasových projektů spojujících studenty jednotlivých oborů. 4.3 Prezentace fakulty Nástroje Rozvoj propagačních možností studijních programů fakulty na všech úrovních. Podpora existujících a využití moderních nástrojů komunikace mezi fakultou a veřejností (dny otevřených dveří, nová sociální média apod.). Prezentace a popularizace výstupů řešených fakultních projektů a nových badatelských objevů na poli společenských věd veřejnosti. Marketingová podpora směřující k rozšíření povědomí o fakultě (region, zaměstnavatelé). Rozvoj absolventské sítě na úrovni kateder a fakulty. Indikátory Počty propagačních akcí. Počty realizovaných projektů. 12 F A K U L T A S O C I Á L N Í C H S T U D I Í 5. Infrastruktura Naplnění strategií formulovaných v předchozích kapitolách je mj. podmíněno uskutečnováním těchto záměrů v oblasti infrastruktury: modernizací vybavení poslucháren audiovizuální technikou; aplikací technického rozvoje do vybavení všech pracovišť, knihovny, studoven a fakultního prostředí jako celku; vytvářením příjemného pracovního a životního prostředí v celé budově fakulty; vytvořením systému pro zvyšování efektivnosti administrativních procesů a zajištěním optimální provázanosti řízení akademických a administrativních činností s cílem snižovat administrativní zátěž akademických pracovníků; rozvojem systému administrativní podpory procesů zajišťujících efektivní získávání a využíváním finančních prostředků s důrazem na mechanismy umožňující maximálně plynulý tok vícezdrojového financování; efektivností energetického hospodářství a údržby budovy včetně kvalitního zajištění předepsaných kontrol a revizí technických zařízení; optimalizací poměru outsourcingu a vlastního zajištění dle nákladů v oblastech ostrahy budovy, dopravy, BOZP, PO a krizového řízení, úklidu, kopírovacích služeb apod.; uplatněním systému pro oceňování výkonnosti a kvality pracovních výkonů za účelem stabilizace perspektivních pracovníků a motivace k rozvoji nenormativních a mimodotačních zdrojů financování a posílením diferencovaného přístupu k odměňování zaměstnanců na základě osobní výkonnosti a strukturováním pohyblivých složek platu dle výkonnosti a kvality práce.