Dlouhodobý záměr Ekonomicko-správní fakulty MU 2016-2020 2 Úvodní slovo Dlouhodobý záměr Ekonomicko-správní fakulty na období 2016-2020 reflektuje poslání a vize Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity na toto období a představuje tak základní strategický dokument deklarující hlavní cíle a priority fakulty. Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity (ESF MU) v uplynulém období rozvíjela kvalitu nejen v oblasti vzdělávání, ale i v oblasti vědy a výzkumu či spolupráce s partnery z veřejného a soukromého sektoru. ESF MU se za uplynulé období podařilo stát se strategickým partnerem pro spolupracující organizace nejen na úrovni regionální, ale i celonárodní. Výrazným rozvojovým bodem, který nadále zůstává v centru zájmu ESF MU, je vyšší míra internacionalizace nejen v oblasti vzdělávání, ale především v oblasti výzkumu. Pro období let 2016-2020 jsou klíčovými úkoly fakulty především trvale dobrá uplatnitelnost absolventů na trhu práce v tuzemsku i v zahraničí, zvyšování vědecko-výzkumného potenciálu fakulty s výrazným prvkem internacionalizace a podpora studentů doktorského studia včetně post-doktorských pozic. V rámci následujícího období tak bude fakulta pokračovat ve vytváření dobré pověsti prestižního vysokoškolského pracoviště s mezinárodním potenciálem v oblasti ekonomických věd. Plnění dlouhodobého záměru nám umožní, za spolupráce s dalšími součástmi Masarykovy univerzity a partnerskými organizacemi, udržet si dobrou pozici ve vysoce konkurenčním prostředí ekonomicky a správně zaměřených vysokoškolských pracovišť v České republice a přesah vzdělávacích a vědecko-výzkumných aktivit směrem k obdobně zaměřeným vysokoškolským pracovištím v zahraničí. Plnění jednotlivých strategických cílů představuje klíčový předpoklad, jak dále rozvíjet potenciál špičkového vysokoškolského pracoviště. Antonín Slaný děkan Brno, listopad 2015 3 Vize Stejně jako celý Dlouhodobý záměr ESF MU, i vize vychází z Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity 2016-2020. Odráží však i specifické podmínky poslání fakulty vycházející z jejího ekonomicky-správního zaměření a s tím související nabídky studijních programů a oborů či vědecko-výzkumné orientace. S ohledem na tato specifika chce Ekonomicko-správní fakulta MU v roce 2020 být:  pracovištěm vnímaným jako instituce s kvalitní výukou, která připravuje absolventy pro jejich uplatnění jak v praxi, tak ve výzkumu v České republice i v zahraničí;  fakultou, která pro výuku získává špičkové domácí i zahraniční akademické pracovníky. Fakultou podporující zapojení vědeckých pracovníků z ČR i zahraničí do stávajících výzkumných týmů s cílem posílit výzkum s přesahem do výuky v doktorském studiu, a dále vytvářet propojení na respektovaná mezinárodní výzkumná pracoviště v ČR i v zahraničí;  fakultou, jež disponuje účinnými podpůrnými nástroji pro zvyšování aplikačního využití výzkumného potenciálu, zvyšuje míru internacionalizace doktorského studia a vědecko-výzkumné činnosti;  fakultou, která je vyhledávaným a spolehlivým strategickým partnerem pro akademické i neakademické organizace v soukromé i veřejné sféře;  zaměstnavatelem s atraktivním pracovním prostředím pro všechny zaměstnance, který podporuje další vzdělávání akademických i neakademických pracovníků, pro něž jsou zodpovědnost, výkonnost, kreativita a dodržování etických zásad přirozenou součástí vykonávané profese;  fakultou připravenou získat mezinárodní akreditaci. 4 Strategické priority 1. Kvalitní a atraktivní vzdělávání 2. Individualizované doktorské studium 3. Konkurenceschopný výzkum 4. Aktivní společenská role 5. Personální politika a efektivní řízení 5 1. Kvalitní a atraktivní vzdělávání Strategické cíle 1.1 Udržet úroveň poptávky uchazečů o bakalářské studium, zvýšit podíl těch, kteří přicházejí z kvalitních středních škol a zvýšit počet kvalitních a motivovaných uchazečů 1.2 Zvýšit poptávku po magisterském navazujícím studiu s důrazem na zvyšování podílu absolventů bakalářských studijních programů z jiných fakult MU a jiných vysokých škol 1.3 Snížit míru studijní neúspěšnosti a zvýšit počet studentů, kteří prospějí s vyznamenáním 1.4 Standardizovat kvalitu výuky v jednotlivých oborech a předmětech a dosáhnout všeobecného povědomí o fakultě jako o instituci s kvalitní výukou 1.5 Zvýšit počet studijních oborů vyučovaných v cizích jazycích a oborů realizovaných ve spolupráci se zahraničními institucemi 1.6 Zvýšit „soft skills“ absolventů a jejich schopnost adaptace na potřeby pracovního trhu 1.1 Udržet úroveň poptávky uchazečů o bakalářské studium, zvýšit podíl těch, kteří přicházejí z kvalitních středních škol a zvýšit počet kvalitních a motivovaných uchazečů Opatření a aktivity:  rozšíření nabídky předmětů vyučovaných v anglickém jazyce hostujícími profesory,  rozvoj multimediálních učebních materiálů s využitím platformy Studium On-Line a inkorporace vybraných MOOCs jako ekvivalentů standardních předmětů,  komunikace s uchazeči, studenty i absolventy pomocí moderních, zajímavých a přehledných internetových stránek a dalších informačních kanálů,  podpora talentovaných studentů různými stipendijními programy a prioritním zajištěním praxí a stáží ve spolupráci s partnerskými organizacemi,  rozvoj možností aktivní pravidelné participace středoškoláků (uchazečů) na odborných aktivitách uskutečňovaných na ESF MU, např. formou speciálních programů celoživotního vzdělávání, odborných soutěží, přednášek a workshopů,  vytváření dvouoborových mezifakultních studijních kombinací v anglickém jazyce. Indikátory:  podíl počtu přijatých a zapsaných studentů,  vývoj počtu studentů se slovenským státním občanstvím,  vývoj počtu studentů s ostatním státním občanstvím,  podíl studentů s cizím státním občanstvím k celkovému počtu studentů,  počet středoškoláků participujících na odborných aktivitách. 1.2 Zvýšit poptávku po magisterském navazujícím studiu s důrazem na zvyšování podílu absolventů bakalářských studijních programů z jiných fakult MU a jiných vysokých škol Opatření a aktivity:  rozvoj multimediálních učebních materiálů s využitím platformy Studium On-Line a inkorporace vybraných MOOCs jako ekvivalentů standardních předmětů,  rozšíření nabídky předmětů vyučovaných v anglickém jazyce hostujícími profesory, 6  komunikace s uchazeči, studenty i absolventy pomocí moderních, zajímavých a přehledných internetových stránek a dalších informačních kanálů,  spolupráce s partnerskými organizacemi soukromého i veřejného sektoru na zadávání a řešení bakalářských a diplomových prací,  podpora talentovaných studentů různými stipendijními programy a prioritním zajištěním praxí a stáží ve spolupráci s partnerskými organizacemi,  diverzifikace forem studia: posun od striktního dělení na prezenční a kombinované k akademicky, všeobecně a profesně orientovaným studijním programům s různorodou standardní délkou studia a s využitím CŽV,  pořádání komerčních kurzů (CŽV) vyučovaných v rámci bakalářského a navazujícího magisterského studia i na základě přímých požadavků zadavatele. Indikátory:  podíl počtu přijatých a zapsaných studentů,  podíl přijatých studentů na navazující magisterské studium z jiných vysokých škol,  vývoj počtu studentů se slovenským státním občanstvím,  vývoj počtu studentů s ostatním státním občanstvím,  podíl studentů s cizím státním občanstvím k celkovému počtu studentů,  vývoj počtu účastníků celoživotního vzdělávání,  vývoj počtu udělených osvědčení celoživotního vzdělávání,  podíl CŽV na celkových příjmech fakulty. 1.3 Snížit míru studijní neúspěšnosti a zvýšit počet studentů, kteří prospějí s vyznamenáním Opatření a aktivity:  zvýšení podílů zkoušek z jednotlivých předmětů, které nebudou založeny pouze na písemném testu, ale na komplexním hodnocení (např. na ústní prezentaci a diskusi, apod.),  aktivní studijní poradenství založené na kooperaci Studijního oddělení fakulty, oborových kateder a RMU. Indikátory:  vývoj počtu studentů pobírajících prospěchové stipendium dle oborů,  vývoj počtu absolventů s vyznamenáním dle oborů,  počet neúspěšných studentů dle oborů,  podíl neúspěšných studentů na celkovém počtu studentů. 1.4 Standardizovat kvalitu výuky v jednotlivých oborech a předmětech a dosáhnout všeobecného povědomí o fakultě jako o instituci s kvalitní výukou Opatření a aktivity:  pravidelná evaluace jednotlivých studijních oborů podle univerzitního standardizovaného systému hodnocení a řízení kvality,  rozšíření nabídky předmětů vyučovaných v anglickém jazyce hostujícími profesory,  integrace odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích do studijních programů vyučovaných v českém jazyce,  komunikace s uchazeči, studenty i absolventy pomocí moderních, zajímavých a přehledných internetových stránek a dalších informačních kanálů,  mezinárodní akreditace oborů, které to umožňují. 7 Indikátory:  podíl počtu přijatých a zapsaných studentů,  podíl přijatých studentů na navazující magisterské studium z jiných vysokých škol,  vývoj počtu studentů na jednoho akademického pracovníka dle oborů,  vývoj počtu studentů se slovenským státním občanstvím,  vývoj počtu studentů s ostatním státním občanstvím,  podíl studentů s cizím státním občanstvím k celkovému počtu studentů,  počet vyjíždějících studentů dle mobilitních programů v členění dle oborů a ročníku studia,  počet předmětů v cizím jazyce nabízených ke studiu. 1.5 Zvýšit počet studijních oborů vyučovaných v cizích jazycích a oborů realizovaných ve spolupráci se zahraničními institucemi Opatření a aktivity:  snižování bariér pro vstup do cizojazyčných programů prostřednictvím vhodně zvolných nástrojů podpory (např. stipendijní programy),  otevření nových studijních oborů s výukou v anglickém jazyce (zejména v NMgr. stupni studia),  příprava společných studijních programů ve spolupráci se zahraničními institucemi. Indikátory:  počet studentů v oborech vyučovaných v cizím jazyce,  počet oborů s výukou v anglickém jazyce,  počet studentů zapsaných ve společných studijních oborech,  počet společných studijních programů. 1.6 Zvýšit „soft skills“ absolventů a jejich schopnost adaptace na potřeby pracovního trhu Opatření a aktivity:  spolupráce s partnerskými organizacemi soukromého i veřejného sektoru na zadávání a řešení bakalářských a diplomových prací,  další přizpůsobení studijního obsahu oborů a profilu absolventa potřebám praxe a trhu pracovních příležitostí,  podpora talentovaných studentů různými stipendijními programy a prioritním zajištěním praxí a stáží ve spolupráci s partnerskými organizacemi,  zařazení souboru volitelných předmětů z nabídky FF MU a FSS MU pro posílení humanitního základu studia, a z nabídky PřF MU a FI MU pro posílení analytického základu,  vytváření dvouoborových mezifakultních studijní kombinací v anglickém jazyce. Indikátory:  počet studentů v oborech vyučovaných v cizím jazyce,  počet absolventů oborů vyučovaných v cizím jazyce,  míra nezaměstnanosti absolventů ESF. 8 2. Individualizované doktorské studium Strategické cíle 2.1 Zvýšit atraktivitu doktorského studia 2.2 Vytvořit a implementovat nástroje řízení kvality doktorského studia 2.3 Posílit individuální práci se studenty doktorského studia 2.4 Posílit rozvoj přenositelných dovedností studentů doktorského studia 2.5 Zvýšit míru internacionalizace doktorského studia 2.1 Zvýšit atraktivitu doktorského studia Opatření a aktivity:  rozvoj nabídky a obsahu doktorských studijních oborů v souladu s perspektivou dobrého uplatnění absolventů,  podpora realizace stáží studentů doktorského studia, a to jak ve výzkumných institucích, tak v aplikační sféře,  posílení zapojování studentů doktorského studia do vybudovaných výzkumných týmů,  další rozvoj a uplatňování systému přidělování stipendií umožňujícího studentům prezenční formy studia výrazně svým úsilím a výsledky ovlivnit výši svého stipendia a v případě vynikajících studijních a vědecko-výzkumných výsledků dosahovat vysoce nadstandardního ocenění a podpory. Indikátory:  počet realizovaných stáží na jednoho studenta prezenčního doktorského studia,  počet doktorských studentů zapojených do realizovaných projektů VaV. 2.2 Vytvořit a implementovat nástroje řízení kvality doktorského studia Opatření a aktivity:  specifikace a následná implementace standardů doktorského studia ESF v kontextu společných standardů MU,  rozvoj a zdokonalování procesů zajišťování kvality v doktorských studijních programech,  pravidelné provádění evaluace jednotlivých studijních oborů v souladu s univerzitním standardizovaným systémem hodnocení a řízení kvality,  komunikace s uchazeči, studenty i absolventy pomocí moderních a atraktivních internetových stránek a efektivního využívání dalších komunikačních kanálů. Indikátory:  inovované a nově zavedené nástroje zajišťování kvality doktorského studia, včetně nástrojů získávání zpětné vazby od studentů. 9 2.3 Posílit individuální práci se studenty doktorského studia Opatření a aktivity:  posílení individualizované péče o doktorské studenty, systematické vytváření podmínek pro tuto péči a monitorování míry zátěže jednotlivých školitelů doktorského studia,  příprava a implementace systému přípravy a rozvoje školitelů, a to ve spolupráci se školou doktorských studií MU. Indikátory:  průměrný počet aktivních doktorských studentů na jednoho školitele,  podíl interních a externích školitelů, kteří absolvovali některou z aktivit v rámci systému přípravy a rozvoje školitelů. 2.4 Posílit rozvoj přenositelných dovedností studentů Opatření a aktivity:  spolupráce se školou doktorských studií MU za účelem posílení rozvoje přenositelných dovedností studentů doktorského studia, systematické vytváření možností rozvoje dovedností především se zaměřením na kompetence v oblasti práce s informacemi, metodologie vědecké práce, tvorby výzkumných projektů, vedení výzkumných týmů, psaní odborných textů a pedagogických dovedností,  podpora možnosti participace doktorských studentů na programech rozvoje přenositelných dovedností pořádaných v zahraničí. Indikátory:  počet studentů, kteří absolvovali kurz zaměřený na rozvoj přenositelných dovedností. 2.5 Zvýšit míru internacionalizace doktorského studia Opatření a aktivity:  zahájení přípravy jednoho či více společných studijních programů se zahraničními institucemi,  posilování mezinárodní spolupráce při přípravě studentů doktorského studia (formou kooperace v rámci mezinárodních sítí doktorských studií, cotutelle, apod.),  motivování studentů k přípravě disertační práce v anglickém jazyce,  zvýšení počtu zahraničních studentů. Indikátory:  počet zahraničních studentů, kteří absolvovali výukové kurzy na ESF,  počet studentů s dvojím vedením (cotutelle),  počet zahraničních doktorských studentů studujících programy ESF. 10 3. Konkurenceschopný výzkum Strategické cíle 3.1 Zvýšit výzkumný výkon a kvalitu výsledků VaV 3.2 Vymezit výzkumné priority ESF MU 3.3 Zvýšit zapojení ESF MU do mezinárodních výzkumných projektů a konsorcií 3.4 Zvýšit společenskou roli VaV aktivit ESF MU 3.5 Rozšířit spolupráci a ekonomický dopad výsledků fakultního výzkumu a vývoje do aplikační sféry 3.1 Zvýšit výzkumný výkon a kvalitu výsledků VaV Opatření a aktivity:  podpora získávání špičkových vědeckých pracovníků (z ČR i zahraničí) do stávajících výzkumných týmů s cílem posílit vědecký výkon a kvalitu výsledků,  profesionální trénink začínajících vědeckých pracovníků v získávání grantů a kariéře ve VaV,  založení interní grantové agentury pro alokaci finančních prostředků ze specifického výzkumu,  další podpora vzniku a fungování výzkumných institutů s cílem zvýšení konkurence-schopnosti VaV činnosti fakulty,  zajištění informačního servisu a projektové podpory pro získávání a realizaci výzkumných grantů, včetně podpory při publikování v prestižních periodikách evidovaných ve světových databázích. Indikátory:  počet vědeckých výsledků ve světových databázích WoS, SCOPUS a ERIH PLUS,  průměrný citační ohlas vědeckých výsledků indexovaných ve světových databázích WoS, SCOPUS a ERIH PLUS,  podíl vědeckých publikací indexovaných světovými databázemi WoS, SCOPUS a ERIH PLUS na celkovém počtu publikací vytvořených autory ESF MU,  objem získaných účelových prostředků na VaV,  počet spolupracovníků mimo ESF podílejících se na VaV výstupech ESF MU. 3.2 Vymezit výzkumné priority ESF MU Opatření a aktivity:  koordinace a pravidelná revize výzkumných priorit a strategických mezioborových výzkumných témat,  rozvoj interních grantových schémat podporujících týmy orientující se na výzkumné priority v oblasti podpory interdisciplinárních a mezioborových témat. Indikátory:  počet podaných řešitelských a spoluřešitelských projektů pracovníků z ESF MU v interních grantových schématech MU. 11 3.3 Zvýšit zapojení ESF MU do mezinárodních výzkumných projektů a konsorcií Opatření a aktivity:  nastavení projektové podpory a souvisejícího servisu pro zapojování výzkumných týmů v získávání přeshraničních grantů a prostředků z Horizon 2020 a dalších mezinárodních schémat,  implementace nových integračních podpůrných nástrojů pro excelentní nově příchozí vědecké pracovníky z externího prostředí MU. Indikátory:  počet podaných a úspěšně získaných vědecko-výzkumných grantů z ESF MU v mezinárodních grantových schématech a programech podporujících mezinárodní spolupráci ve VaV,  počet nově zapojených vědeckých pracovníků z externího prostředí MU do VaV aktivit ESF MU. 3.4 Zvýšit společenskou roli VaV aktivit ESF MU Opatření a aktivity:  pořádání otevřených konferencí a seminářů pro akademické pracovníky a širokou odbornou veřejnost,  podpora řešení VaV témat s dopadem na aktuálně významné společenské problémy. Indikátory:  počet uspořádaných seminářů a konferencí z oblasti VaV pro odbornou i širší veřejnost,  počet akcí VaV uspořádaných pro žáky základních a studenty středních škol. 3.5 Rozšířit spolupráci a ekonomický dopad výsledků fakultního výzkumu a vývoje do aplikační sféry Opatření a aktivity:  rozvoj projektové podpory (včetně kooperace s Centrem pro transfer technologií MU) a souvisejícího servisu pro spolupráci s partnery z aplikační sféry,  identifikace nových příležitostí pro zvýšení objemu spolupráce s aplikační sférou,  zavedení podpůrných nástrojů (workshopy, veletrhy) pro zvyšování aplikačního využití výzkumného potenciálu. Indikátory:  počet zahájených projektů financovaných z veřejných zdrojů a založených na partnerství s aplikační sférou,  objem výnosů z VaV kontraktů a interakcí s aplikační sférou,  počet uplatněných výstupů v rámci smluvního výzkumu. 12 4. Aktivní společenská role Strategické cíle 4.1 Podporovat zapojení fakulty a jejích pracovníků do společensky odpovědných aktivit 4.2 Vytvářet inspirativní prostředí s cílem podporovat sdílení společných hodnot a sounáležitost s fakultou /oborem 4.3 Vytvářet podmínky pro inkluzi znevýhodněných skupin studentů 4.4 Rozvíjet institucionální partnerství s institucemi veřejného a soukromého sektoru 4.5 Iniciovat, rozvíjet a kultivovat veřejnou diskusi nad celospolečensky významnými tématy s vazbou na odborný profil fakulty 4.1 Podporovat zapojení fakulty a jejích pracovníků do společensky odpovědných aktivit Opatření a aktivity:  aktivní účast fakulty ve vybraných platformách a fórech v oblasti CSR s cílem podporovat a kultivovat veřejnou diskusi a tvorbu politik CSR,  podpora angažovanosti studentů a zaměstnanců v řešení aktuálních společenských otázek,  podpora systému akademického poradenství pro studenty přijíždějící z cizích zemí (např. formou zapojení dobrovolníků z řad studentů, apod.). Indikátory:  členství v orgánech a platformách CSR,  počet aktivních poradců,  počet oblastí/témat s aktivním poradenstvím. 4.2 Vytvářet inspirativní prostředí s cílem podporovat sdílení společných hodnot a sounáležitost s fakultou /oborem Opatření a aktivity:  rozvoj nástrojů oceňujících kvalitní práci studentů, absolventů a zaměstnanců,  podpora spolkové a zájmové činnosti na ESF MU,  podpora sdílení vizuální korporátní identity ve vzájemné interní komunikaci i komunikaci navenek. Indikátory:  počet spolků působících na ESF MU. 4.3 Vytvářet podmínky pro inkluzi znevýhodněných skupin studentů Opatření a aktivity:  snižování bariér (ekonomických, sociálních, jazykových) vstupu na ESF MU pro uchazeče prostřednictvím vhodně zvoleného mixu podpůrných aktivit,  podpora systému akademického poradenství pro studenty přijíždějící z cizích zemí (např. formou zapojení dobrovolníků z řad studentů). Indikátory:  počet aktivit ke snižování bariér, rozpočet těchto aktivit,  počet aktivních studijních poradců. 13 4.4 Rozvíjet institucionální partnerství s institucemi veřejného a soukromého sektoru Opatření a aktivity:  rozvoj systému Partnerství ESF MU s institucemi veřejné i privátní sféry,  podpora zapojení partnerů do aktivit směřujících ke kariérnímu rozvoji studentů,  podpora zapojení partnerů do aktivit VaV a jejich popularizace,  rozvoj spolupráce s partnery v oblasti budování a modernizace infrastruktury. Indikátory:  počet aktivních partnerů,  realizované aktivity,  objem finančního plnění. 4.5 Iniciovat, rozvíjet a kultivovat veřejnou diskusi nad celospolečensky významnými tématy s vazbou na odborný profil fakulty Opatření a aktivity:  aktivní participace zástupců ESF MU v národních orgánech a platformách v oblasti odborného působení i přesahujících témat (například CSR),  poskytování zázemí pro realizaci populárně-naučných a rozvojových aktivit,  pořádání akcí (konference, diskuse, kulatý stůl) k celospolečensky významným tématům s vazbou na odborný profil ESF MU,  podpora aktivní prezentace názorů členů akademické obce v oblasti jejich odbornosti i s ohledem na širší celospolečenská témata. Indikátory:  počet členství v národních orgánech a platformách,  počet populárně-naučných akcí,  počet výstupů v oblasti poradenství a expertiz,  monitoring tisku a relevantní elektronické komunikace. 14 5. Personální politika a efektivní řízení Strategické cíle 5.1 Revidovat procesy personálního řízení (získávání, hodnocení a odměňování pracovníků) a zlepšit kvalifikační strukturu akademických pracovníků 5.2 Zvýšit míru servisu a péče o pracovníky, vytvořit a implementovat systém rozvoje a vzdělávání pracovníků 5.3 Dokončit opravy a rekonstrukce obsažené v Investičním plánu fakulty, zvýšit efektivitu provozování a využívání budovy 5.4 Zajistit ekonomickou stabilitu a efektivní využívání zdrojů 5.1 Revidovat procesy personálního řízení (získávání, hodnocení a odměňování pracovníků) a zlepšit kvalifikační strukturu akademických pracovníků Opatření a aktivity:  uplatňování personální politiky směřující k výraznému zvýšení míry získávání akademických pracovníků z vnějšího prostředí MU, zejména ze zahraničí, a to s ohledem na zlepšování kvalifikační struktury akademických pracovníků,  revize kritérií hodnocení výkonu akademických pracovníků a nastavení transparentních standardů výkonu a pravidel odměňování,  rozvoj nástrojů umožňujících ocenění vysoce kvalitní práce zaměstnanců s cílem budování kultury excelentní kvality ve výuce i výzkumu,  motivování pracovníků fakulty ke kvalifikačnímu růstu s cílem zvyšování podílu vysoce kvalifikovaných akademických pracovníků, zejména profesorů,  vytvoření pravidel a zavedení systému získávání a výběru pracovníků na postdoktorské pozice a jejich financování. Indikátory:  podíl akademických pracovníků, kteří nejsou absolventy ESF MU / působili před nástupem na MU na akademickém či odborném pracovišti mimo MU,  počet zahraničních odborníků získaných pro práci na fakultě,  vývoj kvalifikační struktury akademických pracovníků dle kmenových pracovišť,  počet pracovníků na postdoktorských pozicích. 5.2 Zvýšit míru servisu a péče o pracovníky, vytvořit a implementovat systém rozvoje a vzdělávání pracovníků Opatření a aktivity:  posílení míry servisu (zejména projektového, ekonomického a právního, s důrazem na podporu využívání nových projektových schémat) a péče o pracovníky (např. při zavádění technologických inovací, přípravě zahraničních cest a pobytů, vytvářením podmínek pro možnost využití tvůrčího volna v zájmu kvalifikačního růstu či přípravy knižních publikací, podmínek pro sladění profesního a rodinného života apod.),  vytvoření atraktivního a pružného systému zaměstnaneckých benefitů,  přizpůsobení struktury a velikosti pracovišť očekávanému středně a dlouhodobému vývoji,  vytvoření koncepce interního vzdělávání akademických i neakademických pracovníků, podporující kvalifikační rozvoj a růst pracovníků a systematické naplňování aktuálních vzdělávacích potřeb fakulty spojených se zabezpečováním komplexní kvality, 15  podpora získávání mezinárodních pracovních zkušeností akademických i neakademických pracovníků. Indikátory:  nabídka a míra využívání zaměstnaneckých benefitů,  počet pracovníků, kteří absolvovali některý z programů interního vzdělávání,  počet pracovníků, kteří absolvovali pracovní pobyt v zahraničí. 5.3 Dokončit opravy a rekonstrukce obsažené v Investičním plánu fakulty, zvýšit efektivitu provozování a využívání budovy Opatření a aktivity:  rekonstrukce a opravy přednáškových a seminárních místností, kanceláří a společných prostor,  realizace opatření snižujících energetickou náročnost budovy (např. rozšiřování Building Management System; zateplení celé budovy či kritických částí – aula, střechy; úsporná svítidla a vodovodní baterie),  postupná obnova a modernizace stávajícího vybavení pro on-line přenos a záznam přednášek,  aktivní nabídka prostor fakulty pro pořádání konferencí a seminářů,  zvýšení počtu učeben VT, určených k výuce a činnostem spojeným s výzkumem,  využití připravených míst ve vestibulu a knihovně k instalaci studentům volně přístupných počítačů,  poskytnutí prostor pro činnost studentských spolků. Indikátory:  počet realizovaných stavebních projektů,  vývoj výše provozních nákladů na 1 m2 ,  počet a výnosy z pronájmů,  objem prostředků vynaložených na nákup a obnovu IT a AV techniky,  počet pracovníků pracovišť děkanátu. 5.4 Zajistit ekonomickou stabilitu a efektivní využívání zdrojů Opatření a aktivity:  diverzifikace zdrojů financování a vytváření podmínek pro posilování podílu neveřejných zdrojů (samoplátci, doplňková činnosti, aplikovaný výzkum) a zdrojů z tuzemských a zahraničních grantových schémat,  optimální využití dotačních zdrojů z třetího programovacího období Evropských strukturálních a investičních fondů a dalších grantových příležitostí pro rozvoj fakulty,  vytváření podmínek pro rozvoj fundraisingu a posilování spolupráce s partnery ve formě sponzoringu. Indikátory:  výnosy fakulty,  náklady fakulty,  počet platných kontraktů založených na partnerství s aplikační sférou,  počet zahájených projektů financovaných z veřejných zdrojů založených na partnerství s aplikační sférou.