Obsah Úvodní slovo / 2 Strategické priority / 4 Vzdělávání Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast vzdělávání / 7 (T) Diverzifikace a otevřenost studijní nabídky / 8 (5) Kvalitní vzdělávání reflektující aktuální trendy / 10 (3) Internacionalizace ve vzdělávání / 12 Výzkum Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast výzkumu / 15 (I) Individualizované doktorské studium / 18 (?) Excelence a relevance výzkumu / 20 (J) Efektivita výzkumu a stimulující prostředí / 22 Společenská odpovědnost Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast společenské odpovědnosti / 25 (7) Vnitřní kultura založená na sdílených hodnotách / 28 (?) Inspirace a odpovědnost ke společnosti / 30 Podpůrná oblast Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro podpůrnou oblast / 33 (9) Personální řízení a profesní rozvoj zaměstnanců / 34 (10) Infrastruktura a správa instituce / 36 @ Informační systémy a IT podpora / 38 Dlouhodobý záměr Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na léta 2016-2020 Brno 2016 Dlouhodobý záměr Filozofické fakulty Masarykovy univerzity je dokumentem, kterým by se měl fakultní život řídit v příštích pěti letech, tedy až do roku 2020. Vychází přirozeně z Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity, navazuje na předchozí strategický dokument fakulty a odrážejí se v něm rovněž akcenty deklarované ve volebním programu současného vedení fakulty. Při jeho formulování se opíráme o přesvědčení, že na největší fakultě Masarykovy univerzity je žádoucí a možné při zachování mnohosti a pestrosti oborů humanitních asociálních věd vytvářet specifické podmínky pro rozvoj jednotlivých oborů a jejich skupin. Domníváme se také, že současně je žádoucí a možné hledat pojítka mezi pracovišti a obory, nacházet synergie a kultivovat vnitřně soudržnou fakultu. Myslíme si, že bude i nadále vhodné usilovat o rovnováhu mezi tradicí, tedy tím, co se po léta, ba desetiletí na fakultě osvědčuje, a inovacemi, reprezentovanými dalším rozvojem všech klíčových činností na fakultě. To se týká nejen vzdělávání, vědy a výzkumu, ale zároveň uspořádání vnitřního života, které musí primárně směřovat k podpoře hlavních a pro fakultu životně důležitých akademických činností. Vedle toho samozřejmě hodláme vést fakultu tak, aby i nadále pozitivně působila směrem ke společenské odpovědnosti, aby úspěšně zvládala i třetí roli, jež se od moderní humanitně- a sociálně-vědně zaměřené fakulty očekává. Jinými slovy, chceme, aby fakulta plnila obecně kulturní a kulturotvornou roli. Měla by být institucí atraktivní pro studenty i zaměstnance, ale také zajímavou pro širší veřejnost. Abychom v naznačeném směru uspěli, musíme jasně formulovat hlavní směry a cíle rozvoje a nástroje jejich prosazování. Dlouhodobý záměr by neměl být jen formálním dokumentem, ale spíše živým, explicitním zadáním, jehož naplňování má pro fakultu svůj význam. V době sílící konkurence ve vysokoškolském prostředí je to pro nás mimořádně důležité. Milan Pol děkan Strategické priority Diverzifikace a otevřenost studijní nabídky ) Kvalitní vzdělávání reflektující aktuální trendy ) Internacionalizace ve vzdělávání ) Individualizované doktorské studium ) Excelence a relevance výzkumu Efektivita výzkumu a stimulující prostředí ) Vnitřní kultura založená na sdílených hodnotách ) Inspirace a odpovědnost ke společnosti ) Personální řízení a profesní rozvoj zaměstnanců i) Infrastruktura a správa instituce ) Informační systémy a IT podpora ) Diverzifikace a otevřenost studijní nabídky ) Kvalitní vzdělávání reflektující aktuální trendy ) Internacionalizace ve vzdělávání Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast vzdělávání Filozofická fakulta je co do počtu aktuálně studujících největší fakultou Masarykovy univerzity ajednou z největších fakult v České republice vůbec. Charakteristickým rysem fakulty je její mnohostrannost. Jazykově zaměření studenti mohou studovat obory filologické, zájemci o umění volí z oborů uměnovědných, lze studovat obory humanitně- i sociálně-vědně zaměřené. S touto pestrostí fakulty jde ruku v ruce její studijní prostupnost - studenti si mohou zapisovat předměty jiných oborů, po splnění podmínek mohou měnit typ i formu studia. Taková volnost je však vyvažována náročností. V nastávajícím období bude klíčovou strategií fakulty jednak zachovat a rozvíjet náročnost studia, jednak věnovat trvalou pozornost problému studijní neúspěšnosti tam, kde je to vhodné a možné. V administrativní oblasti bude strategickou snahou efektivnější využívání elektronických aplikací zjednodušujících pedagogickou i administrativní agendu. Kvalitní vzdělávání je zásadní prioritou rozvoje fakulty pro příští léta. Zachování a zvyšování kvality znamená průběžnou reflexi a tam, kde je to namístě, inovaci vzdělávacích činností na fakultě. Bude důležité opřít se o to, co dosud dobře fungovalo, a hledat nové možnosti, jak dále rozvíjet vzdělávání a využívat při tom dostupné technologické a jiné prostředky, které mohou podpořit kvalitu výuky v prezenční i kombinované formě. Významným rysem vzdělávání na fakultě je snaha o jeho internacionalizaci. Na fakultě studuje nezanedbatelný počet zahraničních studentů, z velké části se jedná o studenty ze Slovenska. Disponujeme ovšem relativně hustou sítí smluv s partnerskými institucemi v řadě zemí a mobilita studentů i učitelů průběžně vzrůstá. V příštích letech půjde nejen o nárůst počtu těchto příležitostí, ale rovněž o prohlubování kvality mobilit a jejich příznivý dopad na vzdělávání. 8 i Diverzifikace a otevřenost studijní nabídky Strategické cíle 1.1 V souvislosti s procesem sebehodnocení usilovat o omezování duplicit ve studijních programech, implementovat vhodná doporučení z reakreditací oborů. 1.2 Analyzovat příčiny neúspěšně ukončených studií, rozvíjet cílené poradenství studentům ohroženým studijní neúspěšností a zaměřit se na další nápravná opatření. 1.3 Reflektovat a rozvíjet inkluzivní vzdělávání. Informovat a motivovat ke studiu potenciální zájemce z řad Romů či jiných národnostních menšin, osob ohrožených sociálním vyloučením nebo osob s jiným znevýhodněním. 1.4 Usilovat o průchodnost mezi jednooborovým a dvouoborovým studiem, podporovat mezifakultní studium. 1.5 Ve vhodných případech reflektovat odlišné vstupní znalosti uchazečů. 1.6 Podporovat sociální a jazykovou adaptaci zájemců o studium se sociálním či jiným znevýhodněním. 1.7 Rozvíjet spolupráci se středními školami v informování zájemců o studium. 1.8 V rámci celoživotního vzdělávání reagovat na společenskou poptávku nabídkou specifických programů. 1.9 Pěstovat stabilní, přátelské a vstřícné administrativní prostředí studijního referátu. 9 Klíčové indikátory — Počet nových nebo inovovaných studijních oborů či programů. — Počet nově akreditovaných dvouoborových programů. — Podíl neúspěšných studentů v různých fázích studia, poradenství. — Počet studentů se specifickými potřebami či se zdravotním, sociálním nebo jiným znevýhodněním. — Počet přestupů mezi různými formami a typy studia. — Počet podaných přihlášek ke studiu, podíl přijatých a zapsaných studentů. — Počet oborů s oborovými přijímacími testy. — Poradenské služby pro uchazeče. — Realizované aktivity mezifakultního studia. — Spolupráce s vybranými středními školami v rámci univerzitního programu Partnerství, nadstandardní nabídky k seznámení se studijními obory. — Počet programů a studentů v rámci celoživotního vzdělávání. Nástroje pro naplnění strategických cílů — Analýzy trendů v počtech sledovaných skupin studentů. — Zjišťování motivací uchazečů i aktuálních studentů. — Realizace přípravných kurzů. — Analýzy uplatnění absolventů. — Analýza práce studijního oddělení. — Podpora informačních a poradenských služeb pro studenty. — Vyhodnocování aktivit směrovaných ke spolupráci se středními školami. o 2) Kvalitní vzdělávání reflektující aktuální trendy Strategické cíle Klíčové indikátory 2.1 Revidovat kurikulum v bakalářských studijních programech a hledat možnosti rozšíření jeho obecného základu. 2.2 Modernizovat vzdělávání pomocí reflexe technologických trendů a implementací nových metod a forem výuky. 2.3 Rozvíjet vnitřní systém zajišťování kvality vzdělávání. Nabídka volitelných interdisciplinárních kurzů tvořících obecný základ pro bakalářské studijní programy. Počet předmětů vyučovaných interaktivními metodami a formami výuky. Zavedený systém vnitřního zajišťování kvality vzdělávacích činností. 11 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Revize kurikula v bakalářských studijních programech se zaměřením na specifika prvních ročníků. — Implementace vnitřní normy k uskutečňování studijních programů a k procesům zajišťování kvality, včetně souvisejících organizačních opatření. — Podpora interaktivity zpětnovazebních nástrojů se zapojením studentů, zejména studentské ankety. — Zavádění technologických inovací a interaktivních prvků do výuky. — Rozvoj e-learningového prostředí Moodle pro vzdělávací, experimentální a analytické využití. — Podpora rozvoje výukových kompetencí akademických pracovníků, zejména začínajících. — Rozvoj virtuálního vzdělávacího prostoru fakulty a související infrastruktury směrem ke vzniku nových vzdělávacích příležitostí. — Rozvoj fyzického vzdělávacího prostoru fakulty (učebny i neformální prostory) směrem k výraznější podpoře prvků interaktivity, komunikace a spolupráce v rámci výuky. — Podpora aktivního zapojení studentů do přípravy a zkvalitňování výuky na fakultě. — Podpora aktivit knihovny směřujících k informačnímu vzdělávání uživatelů. ' Internacionalizace ve vzdělávání Strategické cíle 3.1 Posílit výuku v angličtině, případně dalších světových jazycích ustavením nových oborů. 3.2 Zvyšovat počet předmětů nabízených v anglickém jazyce, případně dalších světových jazycích. 3.3 Vytvořit a realizovat společné studijní obory s významnými zahraničními institucemi. 3.4 Udržet trend postupného zvyšování počtu vyjíždějících a přijíždějících akademiků a studentů. 3.5 Navýšit podíl zahraničních akademiků a studentů na fakultě. Klíčové indikátory — Počet nově akreditovaných oborů v angličtině, případně jiných světových jazycích. — Počet předmětů nabízených v angličtině, případně jiných relevantních jazycích, zejména u nefilologických oborů. — Počet nových společných studijních oborů. — Počet studentů, kteří absolvovali během studia studijní pobyt v zahraničí. — Počet zahraničních mobilit akademiků a studentů oběma směry. — Počet zahraničních akademiků a studentů působících na fakultě. 13 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Akreditace studijních oborů v angličtině, případně dalších světových jazycích. — Akreditace společných studijních oborů s relevantními zahraničními institucemi. — Akcent na zařazování předmětů v anglickém jazyce, případně dalších světových jazycích do kurikula většiny oborů. — Budování sítě strategických partnerství s významnými vysokými školami v zahraničí. — Podpora pořádání letních a zimních škol. — Účelné využívání rozvojových prostředků na podporu internacionalizace (akcent na pořádání spíše ucelených kurzů než jednotlivých přednášek). — Podpora zpracovávání závěrečných prací v angličtině a jiných relevantních jazycích na nefilologických oborech. — Vytvoření přehledného systému hodnocení mobilit ve fakultním rozpočtu. — Propagace fakultou nabízených programů v zahraničí, zefektivnění zahraničního marketingu. — Ve vhodných případech zveřejňování informací o vypisovaných výběrových řízeních také v zahraničí. ) Individualizované doktorské studium ) Excelence a relevance výzkumu ) Efektivita výzkumu a stimulující prostředí 5 Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast výzkumu Jednou z klíčových oblastí k udržení a zvýšení kvality výzkumu nafakultěje výchova mladých vědců. Studenti doktorských studijních programů představují důležitou komponentu akademické veřejnosti se specifickými potřebami a kvalitní doktorské studium patří k dlouhodobé tradici fakulty. Výzvou do budoucnaje harmonizace vnitřního potenciálu studia a jeho provázanost s mezinárodním prostředím. Za významné nástroje výchovy vědeckého dorostu považujeme internacionalizaci studia a systematické zapojování studentů do badatelských aktivit pracovišť, zvláště do projektů s participací školitelů. Filozofická fakulta MU v souladu se svými nejlepšími tradicemi chce být respektovanou výzkumnou institucí s významným podílem špičkového výzkumu. Úspěšná realizace velkých infrastrukturních projektů v minulých letech zlepšila předpoklady pro výraznější zapojení fakulty do národních i nadnárodních sítí excelentního výzkumu, zvýšení aplikačního aspektu vědecké práce a také pro zlepšení viditelnosti výzkumné práce ve vztahu k veřejnosti. Jedním z problémů výzkumu nafakultěje d isproporč-ní rozdělení vůdčích osobností mezi jednotlivá pracoviště a obory. Druhým problémem je omezená schopnost n ě kte rýc h o bo r ů reag ovat naaktuálně požad ovan é výzvy, jako jsou například akcent na aplikovaný výzkum či mezioborové projekty. A problémem třetím je prozatím poměrně nízká viditelnost excelentních výsledků výzkumu v oblasti humanitních věd mimo tyto vědy samotné, tj. u univerzitní veřejnosti nehumanitního zaměření a u širší veřejnosti vůbec. Nastoupením cesty k řešení problémů je otevřená debata o nich v rámci akademické veřejnosti, vhodné nastavení finančních stimulů pro pracoviště i jednotlivé badatele, další zlepšování spolupráce a vzájemné podpory mezi akademickými pracovišti a pracovišti děkanátu, stimulace k tomu, aby výzkumníci ajejich týmy usilovali o prosazení ve výzkumu základním 16 i aplikačním. Bude důležité vymezit mezioborová strategická témata v kontextu dlouhodobých společenských výzev. Naším cílem dále bude zaměřit se na efektivitu úsilí badatelů. Budeme podporovat publikování výsledků jejich výzkumů v relevantních časopisech a významných vydavatelstvích, kdykoli bude zřejmé, že výsledek výzkumu je přínosný i v mezinárodním kontextu daného oboru. Budeme posilovat pozici fakulty jako významného aktéra v oblasti vědeckého publikování prostřednictvím podpory vydávání odborných časopisů FF MU a edice Spisy FF MU, s důrazem na vytvoření podmínek pro zvyšování kvality publikační činnosti fakulty, její mezinárodní dopad a propagaci zaměřenou na přesvědčení veřejnosti o relevanci, ba dokonce klíčovém významu humanitních věd pro současnost. i Individualizované doktorské studium Strategické cíle 4.1 Zkvalitnit práci se studenty v doktorském studiu. 4.2 Zapojit doktorské studium na fakultě do koncepce Masarykovy univerzity vytvářející excelentní školu doktorských studií a aplikovat společné standardy a procesy zajišťování kvality v doktorských studijních programech. 4.3 Podporovat zapojování doktorských studentů do výzkumných projektů jejich školitelů, resp. školicích pracovišť. 4.4 Zvyšovat renomé a atraktivitu doktorského studia na fakultě. Klíčové indikátory — Počet studentů doktorského studia na jednoho školitele. — Podíl neúspěšných studentů doktorských studijních programů v různých fázích studia. — Harmonizace společných standardů doktorského studia ve všech nových a reakreditovaných studijních programech. — Podíl studentů absolvujících v průběhu doktorského studia zahraniční stáž. — Podíl studentů zapojených do výzkumných projektů svých školitelů, resp. školicích pracovišť. — Podíl studentů, kteří svá magisterská studia absolvovali mimo Masarykovu univerzitu. — Podíl doktorských studentů na celkovém počtu studentů. 19 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Implementace relevantních procesů zajišťování a hodnocení kvality doktorského studia, aplikace společných standardů doktorského studia na všechny nové i reakreditované obory. — Integrace kurzů univerzitní školy doktorských studií do kurikula doktorského studia na fakultě a vytváření nabídky kurzů pro studenty z jiných fakult. — Zvýšení propagace doktorského studia na fakultě s důrazem na excelenci či specifičnost výzkumu. — Podpora publikační činnosti doktorandů. — Podpora psaní disertačních prací v cizím jazyce tam, kde je to vhodné. — Podpora zahraničních stáží i krátkodobých studijních pobytů doktorských studentů. — Podpora mezinárodního rozměru doktorského studia spoluprací se zahraničními školicími institucemi, včetně vedení doktorských prací. — Podpora kurzů doktorského studia v cizím jazyce. ' Excelence a relevance výzkumu Strategické cíle Klíčové indikátory 5.1 Posilovat a rozvíjet pozici fakulty jako výzkumného pracoviště. 5.2 Koordinovat diskusi o výzkumných prioritách na úrovni oborů a pracovišť. 5.3 Upevnit postavení a viditelnost fakultního výzkumu v mezinárodním prostředí. 5.4 Zvýšit společenský a ekonomický dopad výsledků fakultního výzkumu. Diskuse o výzkumných prioritách oborů a pracovišť. Počet získaných mezinárodních a národních grantů s důrazem na úspěch v soutěžích považovaných za prestižní. Výsledky pracovišť fakulty v rámci národních systémů hodnocení výzkumu. Počet projektů aplikovaného výzkumu s partnery z komerční a veřejné sféry. Přehledný systém hodnocení výsledků výzkumu na fakultě. 21 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Aktivní účast na utváření státní a univerzitní politiky výzkumu s důrazem na obhajobu specifik výzkumu v oblasti humanitních věd. — Koordinace diskuse s cílem identifikovat výzkumné priority oborů a pracovišť a strategická mezioborová témata. — Podpora vytváření mezifakultních a mezioborových výzkumných týmů. — Podpora nových forem specifického výzkumu, provázání studentského výzkumu se stěžejními výzkumnými tématy jednotlivých ústavů. — Zlepšení zapojení badatelů z fakulty do výzev základního výzkumu GA ČR. — Podpora zapojení oborů fakulty do projektového rámce OP VVV. — Podpora vydávání excelentních publikací v zahraničí. — Důraz na excelentní výzkumný ráz projektů podpořených z fakultních zdrojů. — Aktivní vyhledávání partnerů z oblasti aplikační sféry pro realizaci společných výzkumných projektů. — Podpora nových pracovišť a projektových skupin fakulty s potenciálem zapojení do prestižního základního i aplikovaného výzkumu. — Důraz na úspěšné zapojení fakulty do systému hodnocení Registru uměleckých výstupů (RUV). i Efektivita výzkumu a stimulující prostředí Strategické cíle 6.1 Definování a implementace strategie publikační činnosti fakulty. 6.2 Vytváření podmínek pro zvyšování kvality vlastní ediční činnosti fakulty (především edice Spisy FF MU, odborné časopisy). 6.3 Aktivní zapojení do systému plánování, nákupu a sdílení nákladných přístrojů s ostatními pracovišti MU a dalšími výzkumnými institucemi v Jihomoravském kraji. 6.4 Zdůraznění významu kvalitního výzkumu ve fakultním systému evaluace akademických i neakademických pracovníků. Klíčové indikátory — Počet vědeckých výsledků, resp. citační ohlas vědeckých výsledků indexovaných ve světových databázích ERIH, Scopus a zejména Web of Science. — Počet odborných časopisů FF MU zařazených v databázích ERIH, Scopus a zejména Web of Science. — Počet (čísel) časopisů vydávaných v anglickém jazyce nebo jiném pro obor relevantním světovém jazyce. — Počet publikací vydaných v edici Spisy FF MU v českém a světovém jazyce. — Periodická evaluace výzkumného výkonu a akademických aktivit jako standardní součást evaluace akademických pracovníků. — Objem získaných prostředků pro podporu výzkumu a vývoje. — Využití potenciálu projektu CARLA a navazujících projektů. — Zkvalitňování projektové podpory. — Počet stáží zaměstnanců oddělení vědy a výzkumu na vyspělých zahraničních pracovištích. 23 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Otevření debaty o strategickém publikování v rámci humanitních věd, včetně otázky Open Access. — Zajištění metodické podpory strategického publikování pro studenty i akademiky (podpůrný tým ediční činnosti FF MU), včetně sledování efektivity publikování (počet citací nebo jiných ohlasů). — Grantová podpora publikování v angličtině nebo v jiných oborově relevantních světových jazycích. — Grantová podpora publikování v prestižních oborových časopisech (Scopus, Web of Science). — Grantová podpora vydávání publikací u prestižních zahraničních vydavatelství. — Diferencovaná podpora odborných periodik vydávaných fakultou s ohledem na jejich zařazení do mezinárodně uznávaných citačních a abstraktových databází (ERIH, Scopus, Web of Science). — Grantová podpora vydávání fakultních časopisů v angličtině. — Vydávání kvalitních publikací v edici Spisy FF MU a zajištění adekvátního servisu autorům po dobu práce na rukopisu i následně, formou propagace a distribuce publikací. — Vytvoření kvalitní webové prezentace odborných časopisů a edice Spisy FF MU, propojené s archivem (Digitální knihovna FF MU) a E-shopem MU a využívající nástroje Google Analytics pro měření návštěvnosti, případně sledování ohlasů na publikace vydané ve Spisech FF MU. — Vytvoření a implementace strategie propagace publikací FF MU. — Implementace postupů pro plánování, nákup a sdílení nákladných přístrojů. — Aplikace systému evaluace akademických pracovníků s přiměřenou modifikací pro potřeby oborů fakulty a se zohledněním vědeckého výkonu. — Řešení etických otázek výzkumu v součinnosti s Etickou komisí MU pro výzkum. — Optimalizace portfolia elektronických informačních zdrojů pro potřeby výzkumné práce. — Rozvojové zdroje pro podporu excelentních vědců, podpora kariérního růstu vědců. — Podpora sdílení poznatků a vzájemné informovanosti prostřednictvím organizace mezioborových přednášek a kurzů pro studenty a akademické pracovníky na MU. 1 portugalštině 7V3 ■ • Mu6 U| . PaveJ Diábek Fletcherian Dramatic Achievemen STUDIA PAEDACOCICA 18 / 2-3/20 U j Vnitřní kultura založená na sdílených hodnotách ) Inspirace a odpovědnost ke společnosti Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast společenské odpovědnosti Filozofická fakulta se v uplynulém období, ale i v současnosti potýkala a potýká s problémem decentralizace fakultních pracovišť způsobeným stavebními úpravami v historickém areálu na ulici Arna Nováka (projekt CARLA), s umístěním jednotlivých pracovišť v různých budovách a v důsledku s absencí přirozeného centra dění a setkávání (například kavárny poskytující občerstvení i místo pro odpočinek a společnou diskusi studentů i akademiků). Vyjmenované okolnosti spolu s narůstajícím tlakem na výkon pedagogický, vědecký i administrativní způsobují, že se v minulých letech atomizovala fakultní obec, vytrácel se pocit sounáležitosti s fakultou. Za důležitý strategický cíl proto považujeme kultivaci dialogu uvnitř fakulty, zvyšování povědomí o dění uvnitř oborů, o významných výzkumných projektech, umělecké činnosti, dobrovolnických iniciativách a spolkové činnosti studentů i zaměstnanců a zlepšování informovanosti o životě na fakultě. Jsme přesvědčeni, že pouze instituce, která sama vytváří svým zaměstnancům motivující a inspirativní prostředí a sama uplatňuje hodnoty Masarykovy univerzity, může šířit tyto hodnoty ve svém okolí. Masarykova univerzita od svého založení vždy respektovala a vyznávala demokratické hodnoty svobodné republiky. Tyto hodnoty dodnes tvoří základ její vnitřní kultury ajsou široce sdíleny akademickou obcí univerzity. Těmito hodnotami jsou: Svoboda, respektovaná a obhajovaná jako princip vnitřního uspořádání univerzity ve formě akademické svobody výuky a bádání či svobody volby vlastního profilu kurikula studenty, ale také jako princip institucionální autonomie univerzity vůči státu a společenský imperativ. Úcta k pravidlům zakládajícím rovnost příležitostí a transparentnost fungování instituce, jež se projevuje například v jejím vnitřním administrativním a ekonomickém nastavení, ve studijní legislativě i úsilí o potírání plagiátorství. Zodpovědnost, chápaná ve vztahu k vnějšímu prostředí jako veřejná role univerzity otevřené i znevýhodněným nebo minoritním skupinám, zdůrazňujícíjejí úlohu spolutvůrce veřejného mínění a aktivního účastníka veřejné diskuse, ale také významného aktéra v přenosu vědění a technologií do praxe či poskytovatele veřejné služby. Směrem dovnitř je individuální zodpovědnost za vlastní volbu a strukturaci kurikula elementárním principem fungování otevřeného a vnitřně svobodného studijního prostředí. V oblasti vnějších vztahů má Filozofická fakulta MU v příštích letech významný úkol - pokoušet se zvrátit mínění představitelů státu, ale i širší veřejnosti, o ne-potřebnosti humanitních věd v dnešním světě. Důležitým prostředkem, který k tomu můžeme využít, je aktivní zapojení členů akademické obce do veřejných diskusí o aktuálních otázkách a problémech dnešního světa. Dalším úkolem fakulty je prokazovat smysl vysoké školy humanitního typu. Chceme se prezentovat jako vzdělávací a výzkumná instituce, připravující všestranně vzdělané, flexibilní, kreativní a kriticky uvažující občany, jejichž vzdělání je zárukou jejich dobrého uplatnění nejen na trhu práce, ale i v životě vůbec. Dále na sebe hodláme upozorňovat jako instituce, která řeší aktuální výzkumné projekty s mezinárodní relevancí. A v neposlední řadě je třeba podporovat povědomí veřejnosti o fakultě jako instituci, která se výrazně podílí na formování kulturního života města a regionu, je zdrojem expertních znalostí nezbytných například při formování státní politiky vzdělávání nebo mezikulturní-ho a ekumenického dialogu. ) Vnitřní kultura založená na sdílených hodnotách Strategické cíle 7.1 Vytvářet inspirující fakultní prostředí, posilovat pocit sounáležitosti s fakultou a sdílení společných hodnot. 7.2 Posilovat vzájemnou informovanost o výzkumných projektech, aktivitách spolků nebo dobrovolnictví. 7.3 Rozšiřovat spektrum, dostupnost a kvalitu poskytovaných služeb směrem ke studentům a zaměstnancům. Klíčové indikátory — Ukazatele spokojenosti a sounáležitosti s fakultou vyplývající z průzkumů. — Ocenění udělená studentům a akademikům. — Počet akcí pořádaných fakultními spolky. — Přehled služeb poskytovaných studentům a zaměstnancům na novém webu fakulty. 29 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Rozvoj nástrojů oceňování kvalitní práce studentů, absolventů a zaměstnanců s cílem posílit kulturu založenou na vzájemném respektu mezi jednotlivci, vědními disciplínami, akademickou a neakademickou činností. — Podpora činnosti spolků, zájmové činnosti a dobrovolnictví. — Využití webových stránek určených pro studenty a zaměstnance jako nástroje zlepšování informovanosti studentů a zaměstnanců o poskytovaných službách. — Shromažďování a pravidelné vyhodnocování informací o spokojenosti fakultní veřejnosti s poskytovanými službami (on-line dotazníky, Google Analytics a jiné). 30 Inspirace a odpovědnost ke společnosti Strategické cíle 8.1 Posilovat pozitivní vnímání humanitních věd ve společnosti. 8.2 Posilovat prestiž vysokoškolské vzdělávací instituce humanitního zaměření. 8.3 Podporovat vzdělanost a kultivovanost společnosti aktivním šířením a sdílením vědění. Klíčové indikátory — Počet mediálních vyjádření odborníků z fakulty. — Přehled institucí, jimž jsou poskytovány expertní, poradenské nebo servisní služby. — Přehled akcí pořádaných pro veřejnost a jejich návštěvnost. — Počet videí, e-publikací nebo multimédií edukativního charakteru přístupných široké veřejnosti. 31 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Posílení komunikace s absolventy. — Rozvoj partnerství s vysokými a středními školami, s kulturními institucemi a neziskovými organizacemi. — Rozvoj spolupráce s veřejnou, případně komerčních sférou při řešení aktuálních témat nebo společných projektů. — Inovace fakultní webové prezentace, využití sociálních médií a dalších nástrojů digitálního marketingu s cílem efektivního šíření informací o činnosti fakulty. — Pořádání konferencí, workshopů, kulatých stolů, výstav a přednášek k významným vědeckým poznatkům a celospolečenským tématům. — Vytváření videí, e-publikací a multimédií edukačního charakteru, vycházejících z výzkumného potenciálu fakulty, a jejich zpřístupnění široké veřejnosti. 33 ) Personální řízení a profesní rozvoj zaměstnanců D Infrastruktura a správa instituce ) Informační systémy a IT podpora Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro podpůrnou oblast Filozofická fakulta MU zaměstnává v současnosti zhruba 520 lidí, na jejichž práci v zásadní míře závisí úspěšnost či neúspěšnost fakulty. Je proto důležité na jedné straně vytvářet pozitivní a podpůrné, inspirující pracovní prostředí, současně však dbát na zdravou náročnost, pravidelně reflektovat a hodnotit pracovní procesy a pěstovat otevřenou personální politiku rozvoje fakulty. Pro následující období zůstává klíčovým úkolem dokončení dlouhodobě plánované rekonstrukce zbylých aktuálně hygienicky nevyhovujících budov v areálu Arna Nováka 1, rekonstrukce budovy Joštova 13, dohotovení oprav v areálu budov Gorkého 7 a Jaselská 18, dobudování modernizačních opatření v areálu budov Veveří 26 a Veveří 28. Z pohledu informačních systémů a technologií je Filozofická fakulta MU rozsáhlý a diverzifikovaný celek se specifickými nároky ve všech oblastech výpočetní techniky. Zajištění spolehlivého fungování těchto systémů je pro chod fakulty nezbytné, stejně jako další pokračování elektronizace agend. V následujícím období se chceme ve spolupráci s celouniverzitními pracovišti podílet na návrhu a implementaci řešení pro obecný digitální repozitář, který je určen pro systematické ukládání a zpřístupňování specifických výsledků výzkumu a primárních výzkumných dat. 34 Personální řízení a profesní rozvoj zaměstnanců Strategické cíle 9.1 Upřesňovat procesy personálního řízení, kvalifikačního růstu a obsazování vedoucích míst. 9.2 Nastavit otevřenou personální politiku. 9.3 Podporovat vzdělávání a kariérní růst zaměstnanců. 9.4 Podporovat sladění profesní kariéry s osobním a rodinným životem. Klíčové indikátory — Politika profesního růstu. — Optimalizace kvalifikační struktury akademických a vědeckých pracovníků. — Podíl akademických a vědeckých pracovníků s předchozím působením mimo Masarykovu univerzitu. — Počet pracovníků na postdoktorských pozicích. — Podpora získávání mezinárodních pracovních zkušeností a posilování jazykových kompetencí akademických i neakademických pracovníků. — Nabídka nástrojů umožňujících sladění profesní kariéry s osobním a rodinným životem. 35 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Rozvoj nástrojů pro hodnocení výkonu a kvality práce akademických i neakademických pracovníků. — Podpora realizace pobytů zahraničních akademických pracovníků na Masarykově univerzitě v průběhu jejich tvůrčího volna (tzv. sabbatical) a aktivní působení v této oblasti směrem k zahraničním institucím. — Vzdělávání zaměstnanců v oblasti zajišťování kvality vzdělávacích činností a v dalších problematikách relevantních pro vysoké školství. — Motivace pracovníků ke kvalifikačnímu růstu s cílem zvyšování podílu vysoce kvalifikovaných akademických i neakademických pracovníků. — Realizace mezinárodních výběrových řízení při obsazování pozic akademických a vědeckých pracovníků a inzerování pracovních pozic směrem k zahraničním cílovým skupinám. — Zajištění dostatečných finančních zdrojů pro vznik postdoktorských pozic. — Programy zajišťující vzdělávání zaměstnanců, včetně jazykového vzdělávání. — Zpřístupňování pracovního prostředí zaměstnancům se změněnou pracovní schopností. — Hledání nástrojů pro podporu slaďování kariéry na univerzitě s rodinným životem a podpora jejich zavádění do praxe. 36 ' Infrastruktura a správa instituce Strategické cíle Klíčové indikátory 10.1 Stabilizovat konečný počet budov ve správě Filozofické fakulty MU na základě průběžně realizovaného hodnocení rentability objektů -dokončit dlouhodobě plánované rekonstrukce druhé části historického areálu fakulty na Arna Nováka 1, budovy Joštova 13, pokračovat v opravách v areálu budov Gorkého 7 a Jaselská 18, využívat a v rámci možností modernizovat areál budov Veveří 26 a 28. 10.2 Zefektivnit využívání objektů fakultní a univerzitní infrastruktury, včetně odborných služeb, specializovanými odbory a odděleními při účelově zřízených hospodářských střediscích. 10.3 Modernizovat dohled nad komplexním provozem fakulty. 10.4 Pokračovat v přípravě a realizaci dílčích investičních akcí. Rekonstrukce a dostavba areálu fakulty v ulici Arna Nováka a dalších fakultních budov. Úroveň sdílení infrastruktury fakulty a univerzity. Materiální a personální zajištění provozu a rozvoje fakultního systému pro elektronickou podporu dohledového centra. Nástroje pro naplnění strategických cílů — Zvýšení technologické spolehlivosti řídicího a přístrojového vybavení technologických celků ve výměníkových stanicích, spolupráce s odbornými pracovníky specializovaných vysokých škol na pravidelných profylaktických prohlídkách, plánovaná obnova řídicího přístrojového vybavení, servisní smlouva s externím poskytovatelem služeb. — Využívání prostředků programového financování ze státního rozpočtu zejména pro rekonstrukce a obnovy univerzitního majetku. — Pravidelné vyhodnocování dislokační politiky při využívání objektů a infrastruktury na fakulti úrovni. — Uplatňování systému řízení budov (building management systém). 38 Informační systémy a IT podpora Strategické cíle 11.1 Rozvíjet uživatelskou podporu vyšší úrovně - odborná péče o specializované technické a technologické potřeby v rámci výzkumných aktivit fakultních pracovišť a projektových týmů 11.2 Implementovat jednotné prostředí pro hlášení, evidenci a řízení servisních zásahů první úrovně. 11.3 Rozvinout nástroje pro efektivní práci s daty. Klíčové indikátory — Přehled nových funkcí a aplikací nabízených fakultní veřejnosti. — Přehled využívání elektronických informačních zd rojů. — Funkční Digitální knihovna FF MU. 39 Nástroje pro naplnění strategických cílů — Pokračování v systematickém rozvoji datové sítě ve všech lokalitách fakulty, zvláště s ohledem na vysokou dostupnost a spolehlivost služeb. — V souladu s univerzitní politikou optimalizace lokálně provozovaných zařízení a systémů -přenášení standardního provozu do gesce centrálních IT pracovišť (na fakultní úrovni ponechat pouze specializované či nestandardní zařízení a systémy). — Ve spolupráci s celouniverzitními pracovišti navržení, implementace a pilotní ověření na řešení obecného digitálního repozitáře pro systematické ukládání a zpřístupňování specifických výsledků výzkumu a primárních výzkumných dat (s možností poskytovat je v režimu Open Access a Open Data). — Vybudování studia pro pořizování krátkých audiovizuálních záznamů. — Revize stavu systémů elektrické zabezpečovací signalizace (EZS), elektronické kontroly vstupu (EKV) a kamerových systémů (CCTV) používaných ve fakultních budovách, analýza potřeb, návrh postupné obměny a sjednocování systémů s cílem dosáhnout moderní a efektivní infrastruktury. Dlouhodobý záměr Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na léta 2016-2020 Vydala Masarykova univerzita roku 2016 Editor: Petr Skyřík Redakce: Kateřina Najbrtová Produkce: Jana Horáková Grafický návrh a DTP: Pavel Křepela Fotografie: Petr Čučka, Oliver Stasa 1., elektronické vydání, 2016 ISBN 978-80-210-8301-1 (brož. vaz.) ISBN 978-80-210-8303-5 (online : pdf) © 2016 Masarykova univerzita, Filozofická fakulta Ä mum