1 Dlouhodobý záměr Lékařské fakulty Masarykovy univerzity na léta 2016-2020 2 ÚVOD Vysoké školy jako nejvyšší článek vzdělávací soustavy jsou vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti a mají klíčovou úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti. Jak stanoví zákon č. 111/1998 o vysokých školách, mají tyto instituce řadu velmi závažných funkcí. Uchovávají a rozhojňují dosažené poznání a pěstují činnost vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační. Umožňují v souladu s demokratickými principy přístup k vysokoškolskému vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace, přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti. Podílejí se na celoživotním vzdělávání, hrají aktivní roli ve veřejné diskusi o společenských a etických otázkách, při pěstování kulturní rozmanitosti a vzájemného porozumění, při utváření občanské společnosti a přípravě mladých lidí pro život v ní. Přispívají k rozvoji na národní a regionální úrovni a spolupracují s různými stupni státní správy a samosprávy, s podnikovou a kulturní sférou. Rozvíjejí mezinárodní a zvláště evropskou spolupráci jako podstatný rozměr svých činností, podporují společné projekty s obdobnými institucemi v zahraničí, vzájemné uznávání studia a diplomů a výměnu akademických pracovníků a studentů. Masarykova univerzita ve svém Dlouhodobém záměru na léta 2016-2020 zdůrazňuje tři základní hodnoty: svobodu, úctu k pravidlům a zodpovědnost. Jsou to celospolečensky mimořádně závažné úkoly, povinnosti a výzvy. Přitom mějme na paměti, že lékařská fakulta vzdělává ty, kdo by se měli starat o zdraví nejkomplikovanější bytosti na Zemi, člověka. Pro akademické pracovníky by mělo být ctí se na nich podílet a studenti by si měli vážit toho, že se mohou v tak významné instituci vzdělávat. V lidském společenství a ve vědě přitom dochází k velmi rychlému vývoji a na všechny změny je potřeba reagovat, být na ně připraven, dokonce se je snažit předvídat a některé okolnosti aktivně změnit. Ve snaze o plnění výše uvedených úkolů nám může pomoci i analytický materiál, který jsme vytvořili během řešení projektu OPTIMED. OPTIMED II, na němž se v současné době pracuje, by měl dále horizontálně i vertikálně „ladit“ teoretickou i klinickou výuku na LF. Je nutné kultivovat interakci mezi jednotlivými v lékařském kurikulu nezbytně propojenými předměty. Významným trendem bude přitom rozvoj simulované výuky, nejlépe s podporou klíčového projektu SIMU, o který budeme usilovat v rámci výzev OP VVV. Budeme pracovat na tom, aby naše lékařská fakulta byla vedena se snahou o optimální spojení historicky pozitivní akademické praxe se všemi svobodami, kontrolními mechanismy a s akademickou demokracií. Je však potřeba pracovat v nezbytné interakci s požadavky dnešního světa, s kvalitním manažerským přístupem. S ohledem na stávající finanční možnosti fakulty proto musíme respektovat také vizi „dvojrychlostní“ fakulty. Na základě hodnotících kritérií, která se připravují, musíme zajistit nepodkročitelné standardy kvality práce akademiků, ale zároveň akcentovat veškerou možnou podporu těm nejlepším. Opět v souladu s Dlouhodobým záměrem Masarykovy univerzity je naším cílem velmi solidní vysoká škola, na kterou můžeme být hrdi. Její kvalitní pedagogové a výzkumníci budou vychovávat kvalitní, 3 motivované a dobře vzdělané studenty. Ti budou nejenom po stránce odborné, ale i lidské dobře připraveni vykonávat náročnou práci s významným celospolečenským národním i mezinárodním dopadem a s vysokým morálním kreditem. Naším úkolem je také pozitivně působit na své okolí, a to nejenom na další fakulty a naši univerzitu. Musíme potencovat pozitivní zpětnou vazbu, kdy pozitivní změny budou vyvolávat další změny k lepšímu. V Brně 13. 12. 2015 Prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc. Děkan Lékařské fakulty Masarykovy univerzity 4 Mise Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (LF MU) je součástí Masarykovy univerzity, která je veřejnou vysokou školou univerzitního typu a je součástí soustavy vysokých škol České republiky. Masarykova univerzita byla zřízena zákonem č. 50/1919 Sb. LF MU sídlí na adrese Univerzitní kampus Bohunice, Kamenice 5, 625 00 Brno a na Komenského náměstí 2, Brno. Poslání LF MU jako fakulty Masarykovy univerzity je dáno § 23 zák. č. 111/1998 Sb. - o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) ze dne 22. dubna 1998, v platném znění. Základním úkolem LF MU je poskytovat ucelené vysokoškolské vzdělání zakončené udělením titulu (podle studijního programu) bakaláře (Bc.), magistra (Mgr.), doktora medicíny (MUDr.) a doktora zubního lékařství (MDDr.). Fakulta dále organizuje postgraduální specializační vzdělávání v akreditovaných klinických oborech a široce zajišťuje také přípravu pro vědeckovýzkumnou práci v doktorských studijních programech, zakončené udělením titulu doktor (Ph.D.). Tyto obory jsou akreditovány v českém i anglickém jazyce. Vize Již ze samotného statutu LF MU vyplývá, že činnost uvedené organizace je velmi rozmanitá a odpovědná. Je institucí garantující výchovu a vzdělávání pracovníků pro velmi náročné profese, na které jsou v praxi kladeny vysoké odborné, osobnostní, psychické i etické nároky. Přestože LF MU až dosud vykazovala velmi dobré výsledky a měla přední postavení v hierarchii vzdělávacích zařízení v České republice, již v letech 2010-2014 přijalo vedení fakulty rozhodnutí, že nastal čas pro evaluaci a případnou revizi zejména zásadních vzdělávacích činností, které LF MU garantuje. Dle Dlouhodobého záměru univerzity na léta 2016-2020 za základní považujeme kvalitu, otevřenost a relevanci v prioritách a cílech. Strategie na léta 2016-2020 Popisuje žádoucí cílové stavy, kterých chce Lékařská fakulta v těchto letech dosáhnout. Navazuje přitom na promyšlenou formulaci vize a mise a na aktualizovaný Dlouhodobý záměr Masarykovy univerzity (DZ MU) 2016- 2020, jehož základními cíli jsou naplnění stávajícího DZ MU 2011-2015 a 5 reflexe předpokládané novely VŠ zákona, končícího programového období EU a blížícího se nového programového období. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity (LF MU) dlouhodobě zajišťuje kvalitní vzdělávací, vědeckou, výzkumnou a vývojovou činnost svých studentů a pedagogů. Stále je přitom nutno reflektovat potřeby aktuální praxe. Klade se důraz na invenci, kritické myšlení, samostatnost a schopnost dalšího sebevzdělávání studentů, čehož nelze dosáhnout bez aktualizace obsahu výuky teoretických i klinických oborů. Ta bude na základě v roce 2014 úspěšně ukončeného projektu OPTIMED dále kultivována řízenou spoluprací pedagogů a studentů ve vnitřním projektu LF MU OPTIMED II. LF MU má mnoholeté zkušenosti s činnostmi, které aktuálně garantuje, současně disponuje již v druhém období kreativním a aktivním vedením, které si uvědomuje průběžnou nutnost změny při naplňování základních činností. Díky vlastním vnitřním i obecným mechanismům má LF MU ambice vytvořit instituci s moderním vzdělávacím systémem v rámci celé Evropské Unie při zachování požadavků stanovených zákonnými normami EU i ČR. 6 Úvod ke strategickým prioritám a cílům v oblasti oboru Všeobecného lékařství V roce 2013 jsme studentům s vynikajícím středoškolským prospěchem poprvé nabídli přijetí do studijního oboru Všeobecné lékařství (VL) bez přijímací zkoušky. Hlásit se mohli uchazeči se studijním průměrem do 1,1 za studium na střední škole. Z celkového počtu 206 žádostí bylo přijato 157 uchazečů s průměrem do 1,07. V roce 2014 se přihlásilo celkem 225 studentů na VL (přijato 147). Neúspěšnost přijatých zahraničních studentů (cca 80 ročně) při studiu je vyšší než u českých studentů. Přijímací zkoušky jsou obdobné jako pro český program. V roce 2014 jsme završili celofakultní projekt OPTIMED „Optimalizovaná výuka všeobecného lékařství“: horizontální a vertikální propojení, inovace a efektivita pro praxi. Nyní probíhá vertikální optimalizace všech výstupů z učení a výukových jednotek napříč fakultou. Provedena i analyzována byla i první zpětnovazební reakce skupiny studentů LF MU. Výstupem projektu bude konsenzuální materiál použitelný také k normativní evaluaci studentů. Dosavadní zkušenosti již byly parciálně použity i v přípravě reakreditace LF MU, na detailní implementaci změn kurikula se bude pracovat v příštích několika letech. Při studiu medicíny je třeba od začátku klást důraz na vytváření komplexního mezipředmětového pohledu na získávané znalosti a na racionalizovaný výběr sumy znalostí, které jsou po posluchačích vyžadovány. Na základě výsledků OPTIMEDu, které z dlouhodobého hlediska považujeme za průběžné, je nyní možno plně kvalifikovaně revidovat obsah jednotlivých předmětů, prověřit mezipředmětové překryvy probíraných témat a vytvořit kostru jasně definovaných, vzájemně koordinovaných a integrovaných rámců základních předmětových výstupů a dovedností. Každý předmět, jak je definován v OPTIMEDu, má část výuky orientovanou na získání znalostí a část na procvičení dovedností. Je potřeba doladit jejich proporci ve výuce, a to v zájmu podpory kritického myšlení našich studentů, jejich přípravy na odpovědnost samostatného rozhodování v medicíně i z hlediska přijetí nutnosti celoživotního vzdělání, bez něhož si nelze představit povolání lékaře. Studenti by měli být přiměřeně vedeni a motivováni ke studiu a podle potřeby i průběžně hodnoceni. Je potřebné se zabývat podporou účasti studentů ve studentských anketách, protože teprve na základě hodnocení signifikantních počtů studentů je možno odvozovat z nich relevantní závěry pro další výuku. Pro další zkvalitnění znalostí a dovedností našich absolventů považujeme za velmi podstatnou nově definovanou povinnou a doporučenou literaturu, která musí být aktuální, didakticky kvalitní a přiměřeně rozsáhlá, v českém i anglickém jazyce. Již nyní je část studentů zvyklá studovat alespoň doplňkově z anglické literatury; tento trend trvale podporujeme. Je třeba klást důraz na dostupnost e-learningových materiálů; jedná se o koordinovaně sdílená výuková videa, animace, obrázky, atlasy, rychle doplňovatelná skripta 7 publikovaná na stránkách Mefanetu nebo přímo v OPTIMEDU. Prostředky na pořizování těchto materiálů je možno získat např. aplikací ve FRMU, kde by mohla být aktivita LF MU vyšší a koordinovanější. Nejlepším přijatým studentům v oboru všeobecné lékařství je od akademického roku 2013/2014 nabídnuta možnost zařazení do skupiny s rozšířenou vědeckou přípravou, programu P-Pool (Pregraduální program pro motivované studenty lékařství s rozšířenou vědeckou přípravou). Cílem P-Poolu je (podobně jako při studiu tzv. MD-PhD programů na některých zahraničních univerzitách) připravit studenty LF MU Brno na práci špičkových vědeckých pracovníků v oblasti biomedicíny i špičkových klinických lékařů nové generace, schopných dalšího postgraduálního vzdělávání v plném rozsahu klinických, teoretických oborů, základního výzkumu a bioinženýrství. Tento program je určen těm nejnadanějším studentům (max. 20 v daném ročníku). Kritéria pro přijetí studentů do programu zohledňují výsledky středoškolského studia, přijímacích zkoušek i vlastní aktivity a zájem studentů o vědeckou práci (např. středoškolská odborná činnost). Nezbytnou podmínkou je velmi dobrá znalost anglického jazyka, protože část výuky realizovaná zahraničními odborníky předpokládá také studium z anglických studijních materiálů (strategická priorita 3 Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity- Internacionalizace ve vzdělávání). Na druhé straně se musíme zabývat demografickým stavem ústavů a klinik, citlivě motivovat a jednoznačně podporovat vedoucí ústavů a klinik při výchově mladých pracovníků pro akademickou kariéru, hledat finanční rezervy, aby mladí, kvalitní učitelé mohli být náležitě oceněni. Zde by nám mohla pomoci i připravovaná univerzitní evaluace EVAK, pokud bude v hodnocení učitelů dostatečně jednoduchá a výstižná. Významně stabilizovat mladé učitele mohou pomoci různé podpůrné akce, jako např. soutěž o finanční podporu badatelů v časných fázích jejich kariéry. Přínosem může být také zapojení studentů a studentských organizací (Spolek mediků, IFMSA) do výukového procesu. Pro budoucnost fakulty je důležité komunikovat s absolventy, zachovávat zpětnou vazbu a aktivně vytvářet motivační i finanční předpoklady pro návrat zkušených mladých lékařů a výzkumníků ze zahraničí na almu mater. Hlavním dlouhodobým cílem je zachovat stávající počet studentů v českém studijním programu a mírně zvýšit počet studentů v anglickém studijním programu. K tomu je třeba udržet zájem všech uchazečů o studium na LF MU v konkurenci s ostatními LF jak v ČR a SR, tak ostatních zemích. Je třeba posílit pověst fakulty jako moderní a progresivní instituce s kvalitní výukou a přátelským a otevřeným prostředím pro studium i pro studentský život. K tomu může přispět proces racionálního uspořádání výuky, které však nemůže vést ke snížení nároků na studenty nebo poklesu kvality absolventů. Pokud by však došlo k dramatickému poklesu ve financování vysokých škol nebo by se zásadním způsobem restrukturalizovaly fakultní nemocnice, musela by se patrně celá LF co do objemu studentů zmenšit s o to větším důrazem na kvalitu studentů v českých i anglických programech. Zvýšil by se také tlak na další zvýšení vědeckého výkonu ústavů umístěných v kampusu. 8 Kvalita výuky a dobré jméno školy budou do budoucna hrát stále větší roli v konkurenci (strategická priorita Masarykovy univerzity 2 Kvalitní vzdělávání reflektující aktuální trendy) mezi lékařskými fakultami. S tím je třeba počítat a věnovat této oblasti přiměřenou pozornost. 9 Strategická priorita 1. AKTUALIZACE VÝUKY V PREKLINICKÝCH PŘEDMĚTECH PROGRAMU VŠEOBECNÉHO LÉKAŘSTVÍ NA LF MU Strategické cíle: 1.1. Zajistit co nejvyšší kvalitu přijímaných studentů v českém studijním programu 1.2. Zvyšovat úroveň i počet přijímaných zahraničních uchazečů do anglického programu 1.3. Podporovat a dále kultivovat pregraduální program pro motivované studenty lékařství s rozšířenou vědeckou přípravou (P-Pool) 1.4. Kvalifikovaně revidovat obsah jednotlivých předmětů, prověřit mezipředmětové překryvy probíraných témat a vytvořit kostru jasně definovaných, vzájemně koordinovaných a integrovaných rámců základních předmětových výstupů a dovedností dle výsledků projektu OPTIMED 1.5. Přiměřeně vést a motivovat studenty ke studiu 1.6. Aktualizovat povinnou a doporučenou literaturu v českém i anglickém jazyce. Klíčové indikátory:  Počet podaných přihlášek ke studiu  Počet zapsaných studentů ke studiu v českém i anglickém programu  Podíl neúspěšných studentů  Důraz na studentské hodnocení kvality výuky  Důraz na hodnocení práce pedagogů Nástroje pro naplnění strategických cílů:  Propagace LF MU na středních školách, spolupráce se středoškolskými učiteli  Příprava propagačních materiálů  Organizace „dní otevřených dveří“  Organizace přípravných kurzů  Kvalitní analýza přijímacího řízení z hlediska odkrytí vztahů mezi výsledky přijímacích zkoušek a úspěchu na LF  Analýza důvodů, které vedly uchazeče k zápisu na LF 10  Modifikace přijímacích testů s cílem zvýšit důraz na testování logického myšlení (strategická priorita1 Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity 2016-2020 – Diverzifikace a otevřenost studijní nabídky)  Zvýšení úrovně i počtu přijímaných zahraničních uchazečů do anglického programu zvýšením celkového počtu uchazečů  Vyhledávání nových kontaktů prostřednictvím našich i zahraničních agentur i vlastní propagační činností  Maximální využití kontaktů stávajících studentů nebo absolventů k propagaci LF MU Podpora zpětné vazby na absolventy  Podpora mezinárodní organizace sdružující studenty z lékařských fakult na celém světě IFMSA  Podpora programu P-Pool  Využití databáze projektů OPTIMED k optimalizaci výuky z hlediska pedagogů i studentů  Kvalifikovaná revize obsahu jednotlivých předmětů  Vytvoření kostry jasně definovaných, vzájemně koordinovaných a integrovaných rámců základních předmětových výstupů a dovedností  Podpora podílu praktických dovedností ve výuce v zájmu podpory kritického myšlení našich studentů, jejich přípravy na odpovědnost samostatného rozhodování v medicíně i z hlediska přijetí nutnosti celoživotního vzdělání  Nově definovaná povinná i doporučená literatura pro český i anglický program  Motivační potenciál Ceny děkana 11 Strategická priorita 2. AKTUALIZACE VÝUKY V KLINICKÝCH PŘEDMĚTECH PROGRAMU VŠEOBECNÉHO LÉKAŘSTVÍ NA LF MU Výuka v klinických předmětech je zakončena státní rigorózní zkouškou (SRZ) a udělením příslušného titulu. Většina absolventů vstupuje do dalšího systému postgraduálního vzdělávání, a to „profesního“ (atestační příprava), menší část, povětšinou souběžně s profesním i do „akademického“ (PGS).„Produktem“ klinické výuky pregraduálního studia by měl být student, který na základě teoretických znalostí a klinické výchovy je schopen se suverénně orientovat v klinickém prostředí (=připraven) pro postgraduální vzdělání, ale teprve na jeho konci stojí plně kvalifikovaný lékař. Strategické cíle: 2.1. Zpřesnit definici profilu absolventa LF 2.2. Jasně definovat optimalizované výstupy z učení klinických předmětů 2.3. Aktualizovat obsah klinických předmětů v nové akreditaci 2.4. Podpora simulační výuky 2.5. Pracovat na kurikulu pro pediatrii Klíčové indikátory:  Kvantitativní i kvalitativní hodnocení výsledků plnění cílů Nástroje pro naplnění strategických cílů:  Individualizace praktické výuky klinických předmětů: využití možnosti přesunout část praktické výuky do odpoledních či večerních hodin (např. přístup studentů na kliniky i v průběhu ústavní pohotovostní služby, způsob odměňování vyučujících apod.)  Podpora simulační výuky v preklinických i klinických oborech. Připravovaný rozvojový projekt SIMU umožní v co nejširší podobě dále rozvinout výuku pomocí simulačních modelů, která se už v současné době slibně implementuje do kurikula.  Zatraktivnění pregraduální výuky a její další propojení s kvalitním klinickým, tak vědeckým zázemím ve spolupráci s rozvinutými vědeckovýzkumnými centry 12 (Středoevropský technologický institut - CEITEC, Mezinárodní centrum klinického výzkumu - ICRC)  Implementace názorů absolventů v odstupu cca 3-5 let od absolutoria (účast v připravovaném OP VVV Propagace vědy a výzkumu). Bez takového centra by LF MU byla v dlouhodobém horizontu jen stěží schopna zvládnout kapacitně výuku, udržet nespornou konkurenční výhodu fakulty a zajistit trendy výuky skutečně moderní. Součástí projektu bude také simulovaná výuka ve výuce Zubního lékařství  Motivační potenciál Ceny děkana 13 Strategická priorita 3. ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ZUBNÍHO LÉKAŘSTVÍ NA LF MU Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast Zubního lékařství Na základě iniciativy České stomatologické komory došlo v souladu s přijatým Zákonem č. 95/2004 Sb. k zásadní transformaci výuky stomatologie v ČR. Na všech 5 fakultách vyučujících stomatologii (LF MU, 1. LF UK, LF UK Plzeň, LF UK Hradec Králové, LF UP Olomouc) se změnil studijní program Stomatologie na Zubní lékařství. Tento program je pětiletý, má převahu předmětů zubního lékařství v počtu hodin, předměty Zubního lékařství se dále diverzifikovaly, je kladen důraz na praktickou výuku. Předměty všeobecně medicínské mají nižší hodinový rozsah, předměty chirurgie a interny nejsou ukončovány státní závěrečnou zkouškou. Pro budoucnost nejsou vyloučeny menší obsahové úpravy při zachování základního kurikula. Absolvent získává titul MDDr. (Medicinae dentium doctor). Ihned po promoci je způsobilý k samostatné ordinační činnosti. Transformace studia vycházela také z racionalizačních ekonomických důvodů. V roce 2010 byla studijnímu programu Zubního lékařství LF MU akreditace prodloužena do roku 2019. Z důvodu nedostatku zubních lékařů se od transformovaného programu také očekává zvýšený výstup absolventů tohoto programu z jednotlivých LF. Obsahová stránka studijního programu Zubního lékařství je dána kurikulem platným od školního roku 2004/2005. V rámci tohoto programu je vyučováno 74 povinných předmětů, 4 předměty povinně volitelné a 6 předmětů volitelných. Ze 74 předmětů povinných je 34 předmětů plně, nebo z části zaměřených na specifiku zubního lékařství. Tato relace platí i o povinně volitelných a volitelných předmětech. Zbývajících 40 předmětů má odbornou náplň všeobecně medicínskou, většinou s nižším hodinovým rozsahem než v programu Všeobecného lékařství. Je to důsledek zkráceného studia na 5 roků. V rámci programu Zubního lékařství je v současné době přijímáno do 1. ročníku až 60 studentů pro výuku v českém jazyce, 20 studentů pro výuku v anglickém jazyce, kromě toho je na Stomatologické klinice a Klinice ústní, čelistní a obličejové chirurgie ve 4. ročníku Všeobecného lékařství vyučován předmět Stomatologie asi u 280 - 300 studentů. Je předpoklad, že tento limit přijímaných studentů bude v dalších 10-15 letech zachován. Znamená to pro ZL v jednom ročníku výuku asi 80 studentů, tj. 20 členné 4 studijní skupiny. Jedná se o skupiny početné, vyžadující zvláště při praktické výuce, ale i v 14 seminární výuce další diverzifikaci - dělení skupin. Seminární výuka stomatologie je zařazena také do kurikula Všeobecného lékařství (asi 300 studentů). Přitom na ZL je kladen v rámci zubních předmětů důraz právě na praktickou výuku a u předmětů všeobecně medicínských při nižším počtu hodin na výuku seminární, přehledovou, využívající audiovizuální a digitální formy. To znamená a bude znamenat nutné personální zvýšení učitelů, ale také prostorové navýšení výukových učeben s patřičnou speciální výukovou technikou (simulátory, laboratorní přístroje) pro praktickou výuku zubních předmětů a také navýšení počtu výukových sálů pro seminární výuku všech zubních i všeobecně medicínských předmětů při předpokládaném počtu 20 studentů ve skupině. V roce 2013 jsme studentům s vynikajícím středoškolským prospěchem poprvé nabídli přijetí do studijního oboru Zubní lékařství (ZL) bez přijímací zkoušky. Hlásit se mohli uchazeči se studijním průměrem do 1,1 za studium na střední škole. Z celkového počtu 94 zájemců o Zubní lékařství bylo přijato 36 s průměrem 1,0. Na Stomatologické klinice u sv. Anny máme toho času 2 výukové sály s 20 speciálními zubními soupravami, k tomu přistupují další možnosti výuky v ordinačních sálech s přímým zdravotnickým ošetřováním, 1 přednáškový sál na STK pro 60 studentů, 1 seminární místnost pro 25 studentů na Klinice ústní, čelistní a obličejové chirurgie v Bohunicích, na univerzitním centru LF na Komenského náměstí 4 výukové sály pro praktickou výuku, 1 menší seminární- e-learningový sál s 20 místy, 1 seminární sál pro ročník s 60-70 místy. Při současném vyšším počtu přijímaných studentů (110 studentů), kteří budou postupovat do vyšších ročníků a vedle zubních předmětů budou absolvovat předměty všeobecně medicínské (chirurgie, interna, ORL, dermatovenerologie, neurologie atd.), při diverzifikaci praktické výuky zubních předmětů a předpokládané seminární výuce klinických všeobecně medicínských předmětů stávající výukové prostory bohužel nestačí. Bude potřeba je rozšířit tak, abychom mohli mít při praktické výuce skupiny po 10 studentech a v seminářích 40-50 studentů. Stomatologie potřebuje 4 výukové praktické sály o ploše 20-25 m2 pro protetické ZL, parodontologii, orální chirurgii, dětské ZL a 2 seminární sály o ploše 90-100 m2, jak pro výuku zubní, tak i všeobecně medicínskou ve vyšších ročnících. Strategické cíle: 3.1. Zachovat a rozvíjet činnost všech oborů a odborností Zubního lékařství v rámci LF a tím zajistit kvalitní výuku akreditovaného programu ZL i příslušné postgraduální vzdělávání. 3.2. Stabilizovat akademické zázemí na obou klinikách na úrovni doktorandské, habilitačního řízení, profesorského řízení ze strany mladých učitelů. 3.3. Stabilizovat akreditovaný studijní program Zubního lékařství na LF MU při adekvátní kapacitě přijímaných studentů. 15 3.4. Na základě dosavadních zkušeností s nově akreditovaným programem Zubního lékařství se snažit rozvinout simulovanou výuku až do 4. ročníku ZL a u všeobecně lékařských předmětů uplatnit spíše seminární formu výuky. 3.5. Pokračovat v zajišťování výukových podmínek z hlediska prostorů, přístrojů, nástrojů při zvýšeném počtu studentů. 3.6. Pokračovat v aktivitách v rámci rozvojových projektů, zejména na úrovni dalšího rozpracování simulační výuky v Zubním lékařství v souvislosti s přípravou projektu SIMU (Operační program VVV) 3.7. Využívat součinnosti s vedením MU, LF, FN. 3.8. Rozvíjet v souladu s legislativou postgraduální specializační vzdělávání. 3.9. Dále systematicky rozvíjet výzkumnou činnost se zaměřením na mladé doktorandy. 3.10. Průběžně usilovat o získání investičních a neinvestičních prostředků pro výuku. 3.11. Dále využívat projektové aktivity jak ve směru k výuce, tak i ve výzkumu. 3.12. Systematicky rozvíjet spolupráci s praktickými zubními lékaři a dalšími institucemi při výuce studentů při praxích a při před promočními stážemi v 5. ročníku. 3.13. Průběžně koordinovat obsah výuky na nestomatologických ústavech a klinikách ve smyslu formy výuky. 3.14. Průběžně dovybavovat výukové prostory. 3.15. Při veškeré činnosti a hodnocení této činnosti uplatňovat specifika stomatologického oboru. 3.16. Průběžně jednat o nutnosti vyšší finanční dotace na studium Zubního lékařství ze strany MŠMT. Klíčové indikátory:  Zamezení úniku vyškolených odborníků mimo akademickou půdu (podmínky dalšího vzdělávání, finanční motivace, podpora akademických funkcí)  Podpora jednání stran optimalizace podpory studia ZL LF MU ze strany MŠMT Nástroje pro naplnění strategických cílů:  Stabilizace akademického zázemí na obou klinikách na úrovni doktorandské a na úrovni habilitačního a profesorského řízení u mladých učitelů  Rozvoj simulované výuky až do 5. ročníku ZL 16  Důraz na rozvojové projekty, zejména na úrovni dalšího rozpracování simulační výuky v Zubním lékařství v souvislosti s přípravou projektu SIMU (Operační program VVV)  Úzká součinnost s vedením MU, LF, FN  Systematický rozvoj spolupráce s praktickými zubními lékaři a dalšími institucemi při výuce studentů při praxích a při předpromočních stážích v 5. ročníku  Průběžná jednání o nutnosti vyšší finanční dotace na studium Zubního lékařství ze strany MŠMT 17 Strategická priorita 4. KONKURENCESCHOPNÉ NELÉKAŘSKÉ OBORY (NLO) NA LF MU Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast výzkumu Nelékařské obory představují v rámci vysokoškolského vzdělání velmi rozmanitou skupinu profesí, která je tvořena podle zákona č. 96/2004 Sb. o nelékařských povoláních celkem 18 profesními obory. Cílovou skupinu tvoří absolventi středních škol s maturitou a zdravotničtí pracovníci – nelékaři v klinické praxi bez vysokoškolského vzdělání. Výuka v nelékařských oborech byla na LF MU zahájena v akademickém roce 1994/1995 u oborů optometrie, fyzioterapie a výživa člověka. Nelékařské obory na LF MU vznikaly původně v rámci stávajících pracovišť LF: Kliniky očních nemocí, Kliniky funkční diagnostiky a rehabilitace a Ústavu preventivního lékařství. S akreditací dalších oborů a vzhledem k legislativě – Zákon č. 96/2004 Sb., kterou bylo přesunuto vzdělávání nelékařských oborů na vysoké školy, bylo na LF MU zřízeno k 1. 5. 2005 osm kateder, které garantují vzdělání v jednotlivých oborech: Katedra ošetřovatelství (obor Všeobecná sestra a navazující magisterské studium Intenzivní péče), Katedra porodní asistence (obor Porodní asistentka a Zdravotnický záchranář), Katedra fyzioterapie a rehabilitace (obor Fyzioterapie v bakalářském i navazujícím magisterském studiu), Katedra optometrie a ortoptiky (obor Ortoptika, obor Optometrie v bakalářském i v navazujícím magisterském studiu). V angličtině máme akreditované bakalářské studium Fyzioterapie a magisterské v kombinované formě. Katedra výživy byla k 31. 8. 2013 zrušena a studenti bakalářského i navazujícího magisterského studia byli začleněni k Ústavu preventivního lékařství, od roku 2014 Ústavu ochrany a podpory zdraví. Katedra laboratorních metod (obor Zdravotní laborant), Katedra radiologie (obor Radiologický asistent) a Katedra dentální (obor Dentální hygienistka). Strategické cíle: 4.1. Udržet a rozšířit vzdělávací nabídku v nelékařských oborech (bakalářském, navazujícím magisterském i Ph.D. studiu) 4.2. Zvýšit a udržet kvalitu výuky 4.3. Umožnit osobní rozvoj akademických pracovníků 4.4. Zajistit prostorové kapacity 18 4.5. Definovat oblasti výzkumu, podporovat růst vědeckých pracovníků v nelékařských oborech 4.6. Zvýšit úroveň i nabídku periodik pro publikaci článků 4.7. Podporovat vícezdrojové financování v podobě projektových, grantových a výukových aktivit v rámci celoživotního vzdělávání 4.8. Podporovat všechny formy mezinárodní mobility studentů i učitelů, mezinárodní spolupráce ve výuce, vědě a výzkumu 4.9. Obstát v konkurenci ostatních fakult MU a jiných vysokých škol v ČR Klíčové indikátory:  Počet přihlášených studentů do jednotlivých oborů a forem studia  Podíl zapsaných studentů  Podíl úspěšných absolventů Nástroje pro naplnění strategických cílů:  Reakreditace stávajících oborů  Akreditace nových oborů v bakalářském studiu i navazujícím magisterském studiu (Klinický embryolog, Učitelství odborných předmětů ve zdravotnictví, Management ve zdravotnictví) a dalších oborů podle požadavků trhu práce, a to v prezenční i kombinované formě studia  Ustavení silných pracovních týmů akademických pracovníků na jednotlivých katedrách nelékařských oborů; dělené úvazky (význam pro permanentní kontakt s klinickou praxí); pro akademické pracovníky akreditovat Ph.D. studium v oborech: Optometrie, Fyzioterapie, Ošetřovatelství, pro začínající akademické pracovníky zajistit pedagogické vzdělání, podporovat jazykové vzdělávání akademických pracovníků, zvýšit počet akademických pracovníků, aby došlo ke snížení týdenní pedagogické zátěže a vznikl prostor pro výzkumnou a publikační aktivitu  Zvýšení povědomí o nelékařských oborech v rámci LF i mimo LF (zařazovat informaci o činnosti kateder NLO pravidelně do Bulletinu LF, činnost jednotlivých kateder NLO prezentovat na pravidelně aktualizovaných lokálních webových stránkách, zvýšit informovanost o možnostech studia nelékařských oborů na LF MU v regionálním tisku, zvýšit informovanost o možnostech studia nelékařských oborů na LF MU na středních školách JmK)  Zvýšení počtu studentů v oborech, kterých je na trhu práce nedostatek (radiologičtí asistenti): zvýšit informovanost v regionálních sdělovacích prostředcích o možnostech studia nelékařských oborů na LF MU a možnostech uplatnění absolventů na trhu práce, zvýšit informovanost na středních školách JmK o 19 možnostech studia nelékařských oborů a možnostech uplatnění absolventů na trhu práce na středních školách JmK  Podpora propagace studia a zvýšený počet studentů v oborech akreditovaných v angličtině  Podpora interních zaměstnanců v osobním růstu (odborném i pedagogickém)  Zajištění kvalitního vybavení výukových prostor, zejména laboratoří pro nácvik senzomotorických dovedností jednotlivých oborů nelékařů před vstupem do klinické praxe Příprava podkladů pro nekontaktní formy výuky: e-learning, interaktivní výukové materiály  Hodnocení kvality výuky (hospitační činnost)  Analýza průběžné evaluace výuky studenty  Zajištění prostor pro výuku v malých skupinách  Udržení členství v mezinárodních organizacích pro nelékařské obory (např. Florence Network, Evropská Akademie Optometrie)  Zvýšení počtu vyjíždějících a přijíždějících studentů a akademických pracovníků  Podpora jazykové vybavenosti akademických pracovníků i studentů (zisk finančních prostředků pro kvalitní jazykově vybavené mentory pro přijíždějící studenty v klinické praxi)  Zkvalitnění spolupráce s klinickou praxí (realizovat schůzky 1 x ročně s náměstkyněmi pro nelékařské obory ve fakultních nemocnicích)  Vzájemná informovanost o změnách ve vzdělávacím procesu a v klinické praxi, přijetí a realizace dohodnutých změn  Analýza a hodnocení kvality klinické výuky (hodnocení zdravotníků i studentů)  Zisk výukových pracovišť v primární péči  Zisk finančních zdrojů prostřednictvím grantů a projektů (rozvojové projekty, ESF a další) 20 Strategická priorita 5. ZKVALITŇOVÁNÍ DOKTORSKÉHO (PGS) STUDIA NA LF MU Úvod ke strategickým prioritám a cílům v oblasti vědy a výzkumu na LF Aktuálně je akreditováno na LF MU 27 oborů PGS s akreditací do roku 2016-2021. Výuka probíhá formou prezenční nebo kombinovanou s ohledem na současný lékařský úvazek studenta. Kromě výuky společné pro všechny obory definuje každá oborová rada své povinně volitelné předměty a další povinnosti, které musí student v průběhu studia splnit. Většinou se jedná o malý podíl na výuce, literární rešerše, aktivní účast na oborových konferencích, průběžná publikace výsledků práce v odborných periodicích. Studium je maximálně sedmileté v distanční formě a je zakončeno žádostí studenta o obhajobu disertační práce. Součástí přihlášky je seznam publikační aktivity, která má své nepodkročitelné požadavky, a disertační práce se všemi náležitostmi včetně autoreferátu. Studium je zakončeno jednak obhajobou disertační práce před oborovou radou a jednak státní doktorskou zkouškou. Studentů PGS od roku 2010 ubývá (pokles cca o 20%). Relativně přibývá studentů v prezenční formě (z 37,2 % v roce 2010 na 44,5% v roce 2013). I zde budeme reflektovat Dlouhodobý záměr Masarykovy univerzity 2016-2020 – strategickou prioritu 4 – Individualizované doktorské studium. Strategické cíle: 5.1. Schvalovat výběr témat PGS prací v širším kontextu (celá oborová rada, ne pouze školitel a předseda) 5.2. Zvýšit požadavky při přijímacích řízení 5.3. Požadovat splnění nepodkročitelného publikačního minima při obhajobě 5.4. Definovat nové požadavky a bonusy pro úspěšné školitele 5.5. Kontrolovat délku studia s definicí kontrolních bodů i v jejím průběhu 5.6. Organizovat pravidelná setkání předsedů oborových rad s diskuzí o zásadních otázkách Klíčové indikátory:  Kvalita disertačních prací a publikační aktivity studentů za studium  Podíl neobhájených studií  Délka studia 21 Nástroje pro naplnění strategických cílů:  Akcentace významu oborových rad (OR). Ještě vyšší zainteresovanost na zkvalitnění procesu DSP než dosud musí převzít i předsedové a členové jednotlivých oborových rad. OR by se měly nejméně 1x za rok scházet, projednávat studijní programy, schvalovat seznamy přednášek pro doktorandy, stanovovat počet a obsah průběžných zkoušek. O schůzi OR má být řádný zápis, přístupný na is.muni.  Důraz na osobnost školitele. Kvalitní školitel by měl být jedním ze zásadních faktorů zkvalitnění procesu. Je třeba vyšší zodpovědnosti školitelů. Zvažuje se ze strany LF určitá limitace počtu studentů na jednoho školitele. Bylo by vhodné, aby školitel měl přidělený grantový projekt, z jehož finančních prostředků by bylo bádání a studium hmotně zajištěno. Školitel by měl klást vyšší důraz na přípravu svých studentů – rovněž podrobnější roční hodnocení studentů. Školitel má být tou osobou, která informuje příslušnou oborovou radu o nedostatcích studenta či jeho studia. Veškeré změny ve studiu musí vždy doporučit a schválit školitel, vedoucí ústavu nebo kliniky a příslušná oborová rada.  Podpora vyšší odpovědnosti osoby školitele a jeho finanční ohodnocení při úspěšném dokončení studia jeho postgraduálních studentů  Lepší výběr témat disertačních prací. Práce by měly být spíše prospektivní, s upřednostněním experimentálních či alespoň z části experimentálních, s jednoznačným přínosem pro vědu či klinickou praxi. Vítané jsou práce mezioborové a meziklinické. Měly by se opustit práce retrospektivní, konstatující notoricky známé skutečnosti a správnost diagnostického či léčebného postupu oddělení či kliniky. Retrospektivní studie, pokud budou vybrány, by měly vyhodnocovat např. nové skutečnosti, postupy, operační přístupy.  Kvalitní přijímací pohovory. U přijímacích pohovorů se bude vyžadovat jasná anotace zamýšlené práce a rovněž přítomnost školitelů. Uchazeč musí mít jasno o tématu a náplni práce. Zásadně musí být v budoucnu i školitel z LF MU. Jako školící pracoviště vždy zodpovídající pracoviště LF MU. Zájem LF by měl být v preferenci prezenční formy studia – možnost většího vlivu na průběh studia i výsledky výzkumné práce včetně publikačních výstupů.  Podpora užší spolupráce mezi školitelem a studentem  Stanovení minimálních publikačních požadavků („nepodkročitelného minima“). Doposud byly a jsou velmi různorodé a rozmanité. Vedení fakulty stanovilo nepodkročitelné publikační minimum závazné pro všechny oborové rady (OR). Jedná se buď o spoluautorskou publikaci v solidním mezinárodním západním časopise a další prvoautorskou v časopise vydávaném v ČR nebo ve východních zemích nebo o jednu prvoautorskou publikaci v časopise v západních zemích.  Důraz na dodržení délky studia 22 Strategická priorita 6. PODPORA VĚDY A VÝZKUMU NA LF Úvod ke strategickým prioritám a cílům v oblasti vědy a výzkumu na LF Obecným cílem vědy a výzkumu na LF MU je zvyšující se produkce takových výsledků, které by nejenom obohacovaly klinickou medicínu o nové praktické aplikace, ale významně zasahovaly i do rozvoje poznání základních mechanizmů spojených s fyziologií a patologií člověka a byly zřetelně viditelné v mezinárodním měřítku. Z hlediska Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity na léta 2016-2020 budeme pracovat se strategickými prioritami 5 (Excelence a relevance výzkumu) a 6 (Efektivita výzkumu a stimulující prostředí). Vědecké a výzkumné aktivity akademických pracovníků LF MU pokrývají široké spektrum biomedicínských a klinických oborů od základního biologického výzkumu přes molekulárně genetickou diagnostiku až po výrazně aplikovaný vývoj ve spolupráci s materiálovými, chemickými nebo veterinárními vědami. Programy výzkumných záměrů a center Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT ČR) umožnily v posledních deseti letech na LF MU vznik několika významnějších, částečně interdisciplinárních výzkumných směrů, zejména v oblasti neurověd, kardiologie, hematoonkologie, stomatologie, biologie kmenových buněk a chemické genetiky. Velké změny v organizaci a podpoře vědy a výzkumu na LF MU jsou očekávány v souvislosti s realizací projektu strukturálních fondů CEITEC MU. Nová budova CEITEC MU umístěná v univerzitním kampusu MU byla otevřena 12. 9. 2014. Z hlediska odborného by měla centra jako CEITEC MU i přes částečný odliv nejlepších vědců z fakulty přinést dramatické zvýšení výkonnosti, konkurenceschopnosti a mezinárodního kreditu vědy a výzkumu na LF MU. Obdobný pozitivní vliv lze očekávat také od další vědeckovýzkumné infrastruktury, ICRC, která je součástí Fakultní nemocnice u Sv. Anny. Kromě větších výzkumných seskupení existují nebo v posledních letech vznikly na LF menší pracovní skupiny vedené mladými vědci se zahraniční zkušeností, které jsou mimořádně produktivní a méně závislé na fakultních/ univerzitních finančních zdrojích. Identifikace rozvojového potenciálu vědy a výzkumu na LF MU je poměrně jednoduchá. Rozvojový potenciál je bezpochyby v teoretických ústavech garantujících vědecké disciplíny současné biomedicíny, avšak svou vědeckou produkcí nedosahujících vždy úrovně prvních 5 – 10 pracovišť v žebříčku vědecké produktivity LF MU. Výrazný rozvojový potenciál je dále v klinicky zaměřených pracovištích oborů s výzkumným potenciálem a v teoretických ústavech představujících současnou špičku výzkumu na LF MU. Z pohledu 23 rychlé a efektivní „návratnosti“ vložených investic je atraktivní zejména kategorie již dnes vysoce produktivních pracovišť. Je možné oprávněně pochybovat, zda investiční prostředky FRIM (mimo části přidělované pro účely výuky) jako rozvojový nástroj skutečně výrazně posílí úspěšná i méně úspěšná pracoviště v jejich vědecké produktivitě. Prostředky FRIM, resp. jejich část s primárním účelem posílení vědy a výzkumu na LF MU, by tedy v budoucnu měly sloužit především k občasnému pořizování velkých investic celofakultního zájmu (takových, které nejsou snadno získatelné s pomocí grantových prostředků), případně k obnově přístrojů a zařízení, které na jednotlivých pracovištích prokazatelně dlouhodobě produkují kvalitní vědecky uplatnitelné výsledky. Konkurence mezi vysokými školami a univerzitami je v současné době vysoká. Je zřejmé, že kromě vysoké úrovně klinických pracovišť bude kompetiční výhodou i vědecká excelence LF MU přímo korelující s počtem vynikajících vědců a vědeckých týmů. Je velmi pravděpodobné, že úroveň vědy bude v budoucnu rozhodujícím faktorem ve srovnávání kvality univerzit, tak jak tomu je v ekonomicky vyspělejším světě. To bude samozřejmě přímo souviset s rozhodováním studentů, na jaké univerzitu se přihlásit. Studium na univerzitě, kde působí vynikající odborníci, kde je úroveň vědy a výzkumu včetně infrastruktury vysoká a kde je možné získat znalosti, které nelze poskytovat bez vlastní silné vědy a výzkumu, bude potom mít vyšší hodnotu než studium na univerzitě s omezeným vědeckým potenciálem. Podobně bude mít úroveň vědeckého prostředí vliv na nábor špičkových pracovníků, schopných realizovat i špičkovou úroveň vzdělávání. Celkově lze shrnout, že kvalita vědy a výzkumu úzce souvisí s kvalitou výuky a stane se s velkou pravděpodobností rozhodující kompetiční výhodou v soutěži o studenty v ČR i v zahraničí. To je v opět v souladu s Dlouhodobým záměrem Masarykovy univerzity na léta 2016-2020, kde je výzkum charakterizován pojmy jako excelence, efektivita a relevance v prioritách a cílech. Vedení LF je si vědomo skutečnosti, že i přes zvyšující se finanční podporu vědy a výzkumu v ČR a existenci několika týmů dosahujících evropské nebo dokonce světové úrovně v průměru nedosahuje LF MU stále standardu obvyklého pro vedoucí univerzity ekonomicky rozvinutých zemí západní Evropy. Strategické cíle: 6.1. Identifikovat produktivní výzkumné skupiny (centra), optimalizovat jejich fungování, využít jejich úspěchů k motivaci dalších pracovišť a výzkumníků 6.2. Pořídit soupis unikátních přístrojů v UKB a metodik, které lze využít jako dalšího zdroje inspirace především pro vedoucí pracovníky a garanty předmětů/ oborů 6.3. Zefektivnit využívání prostor, zejména v pavilonu ILBIT 24 6.4. Definovat a následně mnohostranně podpořit strategické výzkumné oblasti (programy), kde má LF MU šanci dosáhnout mezinárodního zviditelnění 6.5. Přesně nastavit vztahy mezi CEITEC MU, ICRC a LF MU 6.6. Cíleně vyhledávat mladé úspěšné vědce a zařazovat je do výzkumných skupin formou náborové strategie (strategická priorita 9 Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity 2016-2020 - Personální řízení a profesní rozvoj zaměstnanců) 6.7. Vytvořit rezervní fond pro nábor vědeckých kapacit a případné spolufinancování jejich projektů 6.8. Institucionálně podporovat výzkumníky a výzkumné týmy, minimálně na úrovni poskytnutí infrastruktury 6.9. Popularizovat vědu a výzkum na LF MU 6.10. Oceňovat vědecké výstupy studentů a pedagogů LF MU, zejména autorů s nejvyšším publikačním a citačním potenciálem. Klíčové indikátory:  Každoroční vědecký výkon fakulty  Podíl kvalitních vědců na LF MU  Podíl kvalitních vědců mezi garanty předmětů/ přednosty ústavů a klinik  Podíl kvalitních vědců kategorie „postdoc” na vědeckém výkonu fakulty  Podíl vracejících se kvalitních vědců se zahraniční zkušeností na půdu fakulty Nástroje pro naplnění strategických cílů:  Průběžné hodnocení publikační činnosti na ústavech a klinikách  Cena děkana za nejlepší vědecký výsledek roku  Cena rektora  Přidělování relativně malých finančních prostředků do mzdových fondů klinik a ústavů na základě interního hodnocení vědeckého výkonu  Ustavení Prioritních programů výzkumu (PPV), které mají za cíl poskytnout zvýšenou podporu vybraným směrům výzkumu na LF MU (organizace genomu, genová exprese, genová terapie, editování genů, nová farmakoterapie, nová imunoterapie, regenerativní medicína, buněčná terapie, kmenové buňky, tkáňové inženýrství). Definování těchto směrů vychází ze současné existence produktivních týmů na LF MU, z poznatků o celosvětových trendech v moderním medicínském výzkumu a z potřeby soustředit výzkum na LF MU na zúžené spektrum vzájemně se doplňujících a prolínajících výzkumných témat. 25  Získání nových úspěšných vědců, nejlépe úspěšných absolventů dlouhodobých zahraničních pobytů, spojené se založením nové pracovní skupiny (zpočátku 3 - 4 pracovníci). Tato skupina ideálně přináší nový kompetitivní vědecký program. Získání takových odborníků ale předpokládá možnost poskytnout kandidátům odpovídající zázemí a prostředky na okamžitou vědeckou práci, tzv. start-up prostředky.  Využití projektů MU (tzv. institucionální rozvojová podpora, další podpůrné projekty MU pro různé kategorie studentů, připravovaný projekt OP VVV exkluzivně zaměřený na podporu vznikajících výzkumných skupin, vedených mladými nadějnými výzkumníky, případně poskytující dotaci skupinám publikačně úspěšným, kteří dočasně potřebují finanční podporu při ojedinělém neúspěchu v grantových soutěžích) 26 Strategická priorita 7. KVALITNÍ ADMINISTRATIVA, EKONOMIKA A SPRÁVA Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast podpůrných procesů na LF Nutnou podmínkou ke splnění vytýčených cílů fakulty v oblasti výuky, vědy a výzkumu a souvisejících vztahů je fungující organizační a administrativní zázemí fakulty (strategická priorita 10 Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity 2016- 2020 Infrastruktura a efektivita instituce). Proto je nutné dlouhodobě dbát na kontinuální vzdělávání administrativního aparátu fakulty, děkanátu a jednotlivých pracovišť. Pro dynamické přizpůsobování se provozu fakulty novým administrativním a provozním požadavkům (veřejné zakázky, dynamický nákupní systém, společná správa budov, knihovny a IT v Kampusu, elektronizace administrativních procesů) a rozsáhlejší a sofistikovanější administrativní a správní agendě je nutné pružně optimalizovat kvalifikaci i počet zaměstnanců administrativy. Nezbytným předpokladem úspěšného rozvoje fakulty je zajištění finanční stability v procesu změny pravidel financování vysokých škol (nově zaváděné finanční nástroje MŠMT mnohem více podporují kvalitativní ukazatele na úkor dosud upřednostňovaných ukazatelů kvantitativních). Nutnou podmínkou k zajištění stability je analýza příjmů a výdajů fakulty, která bude vycházet z objektivního posouzení a ocenění výkonu jednotlivých pracovišť a umožní posilovat motivační prvky pracovišť. Po diskuzi na úrovni vedení fakulty, vědecké rady a akademického senátu stanovit kritéria pro toto hodnocení. Vyžadovat, aby vedoucí pracovníci efektivně řídili pracoviště a nesli za jejich činnost reálnou odpovědnost. V kontextu univerzity prosazovat v důsledku odlišnosti biomedicínského zaměření lékařské fakulty i specifický přístup k rozdělování univerzitního rozpočtu. Po přestěhování fakulty do nových prostor Kampusu došlo k významnému nárůstu provozních nákladů (energie, údržba). Fakulta se proto musí soustřeďovat na získávání dalších finančních zdrojů (vícezdrojové financování) k pokrytí zvýšených nákladů při využití stávajícího prostorového a přístrojového vybavení a rovněž k zajištění udržení vysoké úrovně vybavení pracovišť fakulty včetně výukových prostor kampusu odpovídající technikou. Dostupnými zdrojovými možnostmi jsou zejména programy Evropské unie (v současnosti OP VVV) a doplňková (ekonomická) činnost. Při plánování nákupů přístrojů musíme koordinovat potřeby pracovišť napříč fakultou, ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou a pracovištěm CEITEC. V souvislosti s tím je třeba iniciovat na úrovni univerzity tvorbu transparentních kritérií společného provozování technologií včetně zajištění zdrojů pro jejich provoz, opravy a obnovu. Fakulta se musí v konkurenčním prostředí systematicky prezentovat na poli vnějších vztahů (informace na webových stránkách, prezentace na zahraničních vzdělávacích veletrzích, spolupráce se zastupitelskými úřady; strategická priorita 8 Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity 2016-2020 Inspirace a odpovědnost ke společnosti). Součástí těchto aktivit by měla být prezentace a popularizace činností fakulty zejména 27 v oblastech vědy a výzkumu. Dosažené výsledky prezentovat prostřednictvím manažerky PR a komunikace s médii. Strategické cíle: 7.1. Zajistit fungující organizační a administrativní zázemí fakulty (strategická priorita 10 Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity 2016-2020 Infrastruktura a efektivita instituce). 7.2. Zajistit finanční stabilitu fakulty v procesu změny pravidel financování vysokých škol (nově zaváděné finanční nástroje MŠMT mnohem více podporují kvalitativní ukazatele na úkor dosud upřednostňovaných ukazatelů kvantitativních). 7.3. Získat další finanční zdroje (vícezdrojové financování) k pokrytí zvýšených nákladů při využití stávajícího prostorového a přístrojového vybavení a rovněž k zajištění udržení vysoké úrovně vybavení pracovišť fakulty včetně výukových prostor kampusu odpovídající technikou. 7.4. Koordinovat plánování nákupů přístrojů dle potřeb pracovišť napříč fakultou, ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou a pracovištěm CEITEC. 7.5. Iniciovat na úrovni univerzity tvorbu transparentních kritérií společného provozování technologií včetně zajištění zdrojů pro jejich provoz, opravy a obnovu. 7.6. Systematicky prezentovat fakultu v konkurenčním prostředí na poli vnějších vztahů (informace na webových stránkách, prezentace na zahraničních vzdělávacích veletrzích, spolupráce se zastupitelskými úřady; strategická priorita 8 Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity 2016-2020 Inspirace a odpovědnost ke společnosti). 7.7. Prezentovat a popularizovat činnosti fakulty zejména v oblastech vědy a výzkumu. Dosažené výsledky prezentovat prostřednictvím manažerky PR a komunikace s médii. 7.8. Nastavit pravidla koexistence s novým fenoménem organizace vědy na MU i v Brně (CEITEC, ICRC) tak, aby tato pracoviště vytvářela další příležitosti pro LF a nevedla k oslabení LF při získávání dalších finančních zdrojů. Nástroje pro naplnění strategických cílů:  Kontinuální vzdělávání administrativního aparátu fakulty, děkanátu a jednotlivých pracovišť  Pružně optimalizovaný počet i kvalifikace zaměstnanců administrativy 28  Analýza příjmů a výdajů fakulty, která bude vycházet z objektivního posouzení a ocenění výkonu jednotlivých pracovišť a umožní posilovat motivační prvky pracovišť  Prosazování specifického přístupu k rozdělování univerzitního rozpočtu v důsledku odlišnosti biomedicínského zaměření lékařské fakulty  Využití všech dostupných finančních zdrojů z programů Evropské unie (v současnosti OP VVV) a doplňková (ekonomická) činnost 29 Strategická priorita 8. FUNGUJÍCÍ PRÁVNÍ VZTAHY Úvod ke strategickým prioritám a cílům pro oblast podpůrných procesů na LF Struktura právních vztahů mezi MU a fakultními nemocnicemi je determinována právními předpisy (zákon o vysokých školách, zákon o zdravotní péči) a smlouvami s oběma fakultními nemocnicemi, Masarykovým onkologickým ústavem a Úrazovou nemocnicí Brno), jež mají původ v letech 2011-2012. Právní vztahy LF MU s dalšími zdravotnickými zařízeními, jsou v porovnání s fakultními nemocnicemi mnohem flexibilnější, bývají častěji měněny. Smlouvy o praxích studentů se uzavírají s různými zařízeními v České i Slovenské republice, převažují zdravotnická zařízení v blízkosti Brna. V roce 2014 byla podepsána Smlouva o spolupráci při zajištění praktické výuky studentů Lékařské fakulty se skupinou AGEL a.s. Na jaře 2014 byla uzavřena také Smlouva o vzájemné odborné a akademické spolupráci mezi Nemocnicí Jihlava a LF MU. Na základě této smlouvy bylo v Nemocnici Jihlava zřízeno afiliované pracoviště, na němž probíhají předpromoční stáže studentů všeobecného lékařství a počítá se rovněž s výzkumnou spoluprací. Právní vztahy s podnikajícími právnickými osobami Podnikající právnické osoby vystupují v právních vztazích s LF zejména v rolích dodavatelů zboží a služeb. Dodavatelé LF jsou vybírání na základě směrnice rektora č. 6/2014 pravidla zadávání veřejných zakázek. Specifické právní postavení akademických zaměstnanců LF je do jisté míry předurčeno změnou právní úpravy obsaženou do roku 2012 v zákoně o vysokých školách. Fakulta už nemůže sjednávat pracovní poměry akademických pracovníků na dobu určitou v délce do pěti let. Na akademické pracovníky tak platí obecná ustanovení zákoníku práce. Specifika spočívající v postavení akademických pracovníků na klinických pracovištích LF přetrvávají, protože se v uplynulých letech nepodařilo prosadit návrh zákona o univerzitních nemocnicích. Zákoník práce tak nadále nepočítá se situací, kdy zaměstnanec může prakticky zároveň pracovat pro dva zaměstnavatele, a to jak univerzitu, tak fakultní nemocnici. LF MU plánuje dále rozvíjet vztahy se zdravotnickými zařízeními, ve kterých mohou studenti LF absolvovat odbornou praxi a rozšiřovat síť afiliovaných nemocnic po vzoru Nemocnice Jihlava. LF se bude snažit rozšiřovat síť zdravotnických zařízení, se kterými jsou uzavřeny dlouhodobé smlouvy o vykonávání odborné praxe. 30 Zásadní vliv na vztahy s fakultními nemocnicemi a zdravotnickými zařízeními může mít nová legislativa, zejména připravovaný zákon o neziskových zdravotnických zařízeních a novela zákona o vysokých školách. LF by měla úzce spolupracovat zejména s Ministerstvem zdravotnictví a Asociací děkanů na znění nové legislativy týkající se fakultních nemocnic. V uplynulých deseti letech bylo možné zaznamenat nárůst právních sporů mezi vysokými školami a jejich studenty, přičemž studenti uspěli s nároky, jež se před pěti lety zdály vysokým školám naprosto absurdní. LF tedy musí nadále ve zvýšené míře dbát na dodržování právních předpisů a respektování práv studentů při úkonech studijní administrativy, jež mají na studenty nepříznivý dopad. LF bude muset flexibilně reagovat na vývoj judikatury, která nadále není předvídatelná. Výzvou je zejména naplňování stipendijního fondu, vybírání poplatků za studium a disciplinární řízení. 27. 9. 2011 byla podepsána veřejně-správní smlouva mezi MZ a univerzitami o převodu Specializačního vzdělávání v základních lékařských oborech vyjma praktického Všeobecného lékařství a Všeobecného zubního lékařství. Od roku 1. 1. 2012 je povinností LF zajistit všechny atestace v základních oborech a zprostředkovat konání všech povinných kurzů. V roce 2015 je agenda specializačního vzdělávání na LF MU velmi dobře etablovaná. Strategické cíle: 8.1. Udržet a dále rozvíjet Specializační vzdělání na LF MU. 8.2. Flexibilně reagovat na změny legislativy a trendy v judikatuře. 31 ZÁVĚRY DLOUHODOBÉHO ZÁMĚRU LÉKAŘSKÉ FAKULTY MASARYKOVY UNIVERZITY NA LÉTA 2016-2020 Dlouhodobý záměr Lékařské fakulty Masarykovy univerzity respektuje v maximální míře potřeby studentů, pedagogů i instituce jako takové a široce a přirozeně rezonuje se strategickými prioritami Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity na léta 2016-2020 (http://www.muni.cz/media/docs/1110/Dlouhodoby_zamer_MU_2016_2020.p df). Klade důraz na optimalizované kurikulum v teoretických i klinických předmětech včetně změn v akreditaci, které byly inspirovány úspěšným řešením projektu Optimed. Tyto změny budou dále rozvíjeny směrem k podpoře simulační výuky, která je dnes nezbytným aspektem excelentní výuky na lékařských fakultách. Záměr se cíleně zaměřuje na podporu excelence již v pregraduálním studiu, a to přijímáním středoškolských studentů s nejlepšími studijními výsledky bez přijímacího řízení a vytvořením speciálního programu pro nadané studenty PPool. Pedagogové jsou ve své práci podporováni zajištěním dobrých pracovních podmínek i finančními dotacemi fakultními i univerzitními. Nároky na kvalitu jejich práce pedagogické i vědecko-výzkumné se však stupňují a i nadále porostou. Je proto potřeba jim zajistit adekvátní institucionální podporu, např. zjednodušením byrokratických činností, racionalizací zdrojů a nákladů, spoluprací se strategicky důležitými partnery - CEITEC, Fakultní nemocnice, sponzoři, investoři aj. Jen tímto směrem vede cesta k modernímu pojetí výuky a k úspěšné vědeckovýzkumné činnosti na mezinárodní úrovni na LF MU.