INSTITUCIONÁLNÍ PLÁN MASARYKOVY UNIVERZITY NA LÉTA 2019–2020 2 1 Úvod k Institucionálnímu plánu MU na léta 2019–2020 Předložený Institucionální plán Masarykovy univerzity na léta 2019–2020 představuje dvouletý implementační plán Dlouhodobého záměru Masarykovy univerzity na léta 2016–2020, který rovněž navazuje na předchozí Institucionální plán MU na léta 2016–2018. Dlouhodobý záměr jasně vymezuje akademickou obcí stanovené strategické cíle i hlavní aktivity pro jejich dosažení. Institucionální plán s finanční alokací na něj určenou tedy přispěje vedle dalších zdrojů financování k naplňování vize univerzity do roku 2020. Při stanovování strategických cílů na léta 2016–2020 vycházela Masarykova univerzita z řady analytických podkladů a studií a v neposlední řadě z cílů národních strategických dokumentů. 2 Alokace finančních prostředků na léta 2019–2020 Neinvestiční finanční prostředky 231 257 719 Kč Investiční finanční prostředky 0 Kč 3 3 Přehled stanovených cílů a hlavních aktivit v návaznosti na Dlouhodobý záměr MU na léta 2016–2020 Strategická priorita Dlouhodobého záměru MU 2016– 2020 Orientační částka přispívající k realizaci cílů v dané strategické prioritě DZ v tis. Kč Strategické cíle stanovené v Dlouhodobém záměru MU 2016– 2020 Garant Hlavní aktivity na léta 2019 a 2020 realizované pro naplnění cílů z DZ MU 2016–2020 Označení a definice ukazatele Výchozí stav Cílový stav 1 Diverzifikace a otevřenost studijní nabídky 32857 1.1 Zvýšit studijní úspěšnost zejména pomocí dobře nastaveného přijímacího řízení, komunikací s uchazeči a aktivním poradenstvím v průběhu studia Prorektor pro studium a informační technologie Prorektor pro vnější vztahy Prorektor pro rozvoj a) Příprava adaptivní verze Testu studijních předpokladů MU b) Implementace nové formy komunikace s uchazeči o studium v podobě celoroční kampaně cílené nejen na maturanty c) Inovace obsahu celouniverzitních akcí pro nově zapsané studenty s akcentem na předcházení studijní neúspěšnosti d) Realizace kampaně směrem ke studentům zaměřené na prevenci studijní neúspěšnosti e) Rozvoj poradenských a dalších souvisejících aktivit s cílem snižování studijní neúspěšnosti U1.1 Opatření ke zvyšování studijní úspěš- nosti Opatření ke zvyšování studijní úspěšnosti navržena Opatření ke zvyšování studijní úspěšnosti implemento- vána 1.2 Zavést nové nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování všem motivovaným uchazečům s potřebnými studijními předpoklady i navzdory jejich případnému znevýhodnění Prorektor pro studium a informační technologie Prorektor pro záležitosti studentů Prorektor pro rozvoj a) Navržení doporučených vstupních předpokladů pro uchazeče, a to dle specifik jednotlivých oblastí vzdělávání nebo studijních programů b) Vytvoření motivačního programu pro romské uchazeče a zástupce dalších etnických minorit ve prospěch aktivizace potenciálních uchazečů o vysokoškolské vzdělávání c) Rozvoj podpory pro studenty se sociálním, zdravotním či jiným znevýhodněním U1.2 Nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování Nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování navrženy Nástroje otevírající přístup ke studiu a jeho úspěšnému absolvování implemento- vány 4 1.3 Zjednodušit studijní nabídku a zpřehlednit strukturu a informace o studijních programech Prorektor pro studium a informační technologie Prorektor pro rozvoj Prorektor pro vnější vztahy a) Transformace další části studijních oborů na studijní programy b) Realizace informačních aktivit k nové studijní nabídce a jejím specifikům přímo na středních školách směrem ke studentům i učitelům c) Zajištění informačního servisu pro uchazeče i studenty přímo na úrovni jednotlivých studijních programů d) Zpřehlednění a obsahové doplnění informací ke studijní nabídce a náplni jednotlivých studijních programů na webových stránkách univerzity U1.3 Informace o studijních programech Nedostatečné informace o studijních programech Nově pojaté a aktualizo- vané informace o studijních programech 1.4 Obohatit spektrum nabízeného vzdělávání zejména o dvouoborové a interdisci- plinární programy, technologicky zaměřené programy, inovované učitelské programy a relevantní programy reflektující trendy na trhu práce Prorektor pro studium a informační technologie a) Příprava nových nebo inovovaných studijních programů U1.4 Inovované a nové studijní programy ve studijní na- bídce Stávající studijní nabídka Studijní nabídka obohacená o nové a inovované studijní pro- gramy 1.5 Reflektovat potřebu celoživotního učení v odpovídající studijní a vzdělávací nabídce Prorektor pro záležitosti studentů a) Rozšíření nabídky celoživotního vzdělávání k různým cílovým skupinám b) Rozvoj mezinárodní spolupráce s rakouskými partnery při tvorbě a uskutečňování vzdělávacích programů pro seniory c) Posílení spolupráce s Krajským úřadem Jihomoravského kraje s cílem rozvoje nabídky vzdělávacích programů pro seniory i mimo město Brno U1.5 Nabídka celoživotního vzdělávání Stávající nabídka celoživotního vzdělávání Rozšířená nabídka celoživotního vzdělávání 5 2 Kvalitní vzdělávání reflektující aktuální trendy 14729 2.1 Dobudovat vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality a získat institucionální akreditaci Prorektor pro studium a informační technologie Ředitel pro strategii a) Dílčí revize vnitřních předpisů v návaznosti na dosavadní zkušenosti s novým systémem zajišťování kvality na univerzitě b) Vytvoření a pilotní ověření nové metodiky vnitřního hodnocení studijních programů c) Vytvoření koncepce k dobudování vnitřního systému zajišťování kvality propojením hodnocení vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností d) Zajištění analytického servisu pro strategické rozhodování U2.1 Vnitřní systém zajišťování a hodnocení kvality Stávající systém zajišťování a hodnocení kvality Systém zajišťování a hod- nocení kvality doplněn o nové nebo inovované prvky 2.2 Posílit aktivní roli studentů v procesech zajišťování kvality vzdělávacích činností Prorektor pro studium a informační technologie Ředitel pro strategii a) Nastavení podmínek pro efektivní zapojení studentů do hodnocení činností realizovaných programovými radami b) Realizace šetření u studentů v různých fázích studia s cílem získávání zpětné vazby na kvalitu služeb poskytovaných univerzitou a následná prezentace získaných poznatků U2.2 Role studentů v procesech zajišťování kvality vzdělávacích činností Nedostatečná role studentů v procesech zajišťování kvality vzdělávacích činností Posílení účasti studentů v procesech zajišťování kvality vzdělávacích činností 2.3 Revidovat kurikulum v bakalářských studijních programech a rozšířit jejich obecný základ Prorektor pro studium a informační technologie a) Vytvoření pilotního konceptu výuky předmětů společného univerzitního základu b) Příprava doporučení z dosavadních zkušeností s transformací bakalářských studijních programů pro jejich budoucí využití U2.3 Předměty společného univerzitního základu Předměty společného univerzitního základu neuskutečňo- vány Vytvořený pilotní koncept předmětů společného univerzitního základu 2.4 Modernizovat a zatraktivnit vzdělávání reflexí technologických trendů a implementací nových metod a forem výuky Prorektor pro studium a informační technologie a) Posilování praktických forem výuky (aplikací simulačních zařízení a technologií, realizací stáží studentů, hostování odborníků z praxe ve výuce apod.) b) Vytvoření nového designu pro aplikace i materiály e-learningu s podporou mobilních zařízení U2.4 Technologické trendy a nové metody a formy výuky Nové trendy, metody a formy výuky identifikovány Nové trendy, metody a formy výuky implemento- vány 6 3 Internacionalizace ve vzdělávání 51947 3.1 Zavést užívání cizího jazyka jako nedílnou součást studia ve všech jeho stupních a fázích Prorektor pro internaciona- lizaci Prorektor pro studium a informační technologie a) Vytvoření standardů internacionalizace výuky v rámci standardů kvality pro nové studijní programy b) Realizace systémové podpory vytváření předmětů vyučovaných v cizích jazycích U3.1 Standardy internacionalizace výuky Absence standardů internacionalizace výuky Vytvořené standardy internacionalizace výuky 3.2 Rozšířit nabídku i výuku cizích jazyků a posílit výuku předmětů v cizích jazycích domácími i zahraničními akademickými pracovníky Prorektor pro internaciona- lizaci a) Zajištění hostování zahraničních vyučujících s důrazem na dlouhodobější pobyty vedoucí k realizaci ucelených kurzů v rámci akreditovaných programů b) Příprava a realizace předmětů v cizích jazycích c) Realizace společných výukových aktivit se zahraničními institucemi (mezinárodní konference a workshopy, letní školy, semináře atd.) d) Realizace vzdělávacích aktivit pro akademické pracovníky zaměřených na internacionalizaci kurikula e) Motivace studentů ke zpracování závěrečných prací v cizích jazycích f) Realizace podpůrných aktivit pro vyučující zajišťující výuku v cizím jazyce U3.2 Výuka v cizích jazycích Nedostatečná výuka v cizích jazycích Posílená výuka v cizích jazycích 3.3 Rozvíjet nabídku studijních programů vyučovaných v cizích jazycích a zvýšit počet studujících v těchto programech Prorektor pro internaciona- lizaci Ředitel pro komunikaci a) Inovace sekce zpravodajského portálu MU zaměřené na nové studenty univerzity přicházející ze zemí mimo ČR a SR b) Příprava a distribuce nového newsletteru pro studenty přicházející ze zahraničí c) Redesign marketingových služeb s cílem efektivnější propagace cizojazyčné studijní nabídky U3.3 Marketingová podpora studijních programů v cizích jazycích Nedostatečná marketingová podpora studijních programů v cizích jazy- cích Posílená marketingová podpora studijních programů v cizích jazycích 3.4 Zvýšit kvalitu činností souvisejících se zajišťováním zahraničních mobilit studentů Prorektor pro internaciona- lizaci a) Zpracování koncepce uchopení tzv. Mobility Windows v nově ustanovených studijních programech b) Uzavírání nových a posilování stávajících partnerství se zahraničními institucemi na celouniverzitní i fakultní U3.4 Podpora pro zajišťování zahraničních mobilit studentů Stávající podpora pro zajišťování zahraničních mobilit studentů Rozšířená podpora pro zajišťování zahraničních mobilit 7 úrovni, včetně pořádání akcí pro partnerské univerzity c) Aktivní působení zástupců univerzity v mezinárodních univerzitních sítích d) Realizace stipendijních schémat pro podporu oboustranné mezinárodní mobility studentů studentů o nové prvky 4 Individualizované doktorské studium 9351 4.1 Posílit individuální práci se studenty v doktorském studiu a pozornost věnovanou jejich socioekono- mickému postavení Prorektor pro výzkum a) Formulování doporučení pro nastavení mentoringu v doktorském studiu na univerzitě b) Realizace aktivit cílené podpory doktorských studentů U4.1 Podpora doktorských studentů Opatření pro cílenou podporu doktorských studentů navržena Opatření pro cílenou podporu doktorských studentů realizována 4.2 Založit školu doktorských studií a aplikovat společné standardy a procesy zajišťování kvality v doktorských studijních programech Prorektor pro výzkum a) Mapování procesů spojených s vedením doktorských programů na univerzitě a vytvoření metodiky pro implementaci standardů b) Realizace celouniverzitní letní školy doktorských studií c) Realizace specificky zaměřených škol, workshopů a seminářů pro doktorandy na jednotlivých fakultách U4.2 Standardy pro zajišťování kvality doktorských studijních programů Standardy pro zajišťování kvality doktorských studijních programů částečně navrženy Standardy pro zajišťování kvality doktorských studijních programů částečně implemento- vány 4.3 Zavést aktivní podporu profesního uplatňování absolventů doktorského studia v akademických i neakademických drahách Prorektor pro výzkum a) Navržení koncepce a zahájení realizace tréninkového programu pro studenty v závěrečné fázi jejich doktorského studia zaměřeného na stínování vybraných pozic v konkrétních inovativních firmách a) Realizace motivačních seminářů pro doktorské studenty se zaměřením na jejich profesní uplatnění i mimo akademickou sféru c) Realizace stáží studentů doktorského studia v aplikační sféře a ve výzkumných institucích U4.3 Podpora profesního uplatňování doktorandů Nedostatečná podpora profesního uplatňování doktorandů Aktivní podpora profesního uplatňování doktorandů 8 4.4 Zvýšit mezinárodní renomé a atraktivitu doktorského studia Masarykovy univerzity Prorektor pro výzkum Prorektor pro studium a informační technologie a) Rozvoj MUNI Seminar Series jako výběrového přednáškového bloku pro doktorské studenty b) Podpora náborových aktivit cílených na budoucí doktorandy formou propagace doktorských pozic na univerzitě na mezinárodní úrovni c) Transformace doktorských studijních oborů na studijní programy v souladu s požadavky novely vysokoškolského zákona a vnitřními pravidly MU U4.4 Atraktivita doktorského studia Nedostatečná atraktivita doktorského studia Posílená atraktivita doktorského studia náborovými a propagač- ními aktivitami 5 Excelence a relevance výzkumu 22518 5.1 Vymezit výzkumné priority a strategická mezioborová témata Masarykovy univerzity Prorektor pro výzkum a) Příprava návrhu kritérií pro hodnocení výzkumných organizací v modulech 3–5 dle metodiky hodnocení výzkumných organizací (M17+) U5.1 Kritéria pro hodnocení výzkumu Absence kritérií pro hodnocení výzkumu dle metodiky hodnocení výzkumných organizací Návrh kritérií pro hodnocení výzkumu dle metodiky hodnocení výzkumných organizací 5.2 Upevnit postavení a viditelnost univerzitního výzkumu v mezinárodním prostředí a zvýšit zapojení univerzity v mezinárodních výzkumných projektech a konsorciích Prorektor pro výzkum a) Aktivní působení mezinárodního vědeckého panelu (ISAB MU) jako poradního orgánu pro výzkum a postupná implementace vybraných doporučení b) Cílená podpora Open Access pro publikace vstupující do modulu 1 dle metodiky hodnocení výzkumných organizací (M17+) c) Podpora publikování v zahraničních prestižních vydavatelstvích a v prestižních oborových časopisech d) Realizace krátkodobých i dlouhodobých pobytů zahraničních akademických a vědeckých pracovníků na MU a opačně zaměstnanců MU v zahraničí U5.2 Postavení univerzitního výzkumu v mezinárodním prostředí Nedostatečná mezinárodní viditelnost univerzitního výzkumu Implemento- vaná opatření pro upevnění výzkumu v mezinárodním prostředí 9 5.3 Zvýšit společenský a ekonomický dopad výsledků univerzitního výzkumu Prorektor pro výzkum a) Navržení a implementace pobídek k nastavení transparentního a motivačního prostředí pro vznik a rozvoj spin-off společností univerzity U5.3 Pobídky pro vznik a rozvoj spin-off společností Nedostatečné pobídky pro vznik a rozvoj spin-off společností Implementované pobídky pro vznik a rozvoj spin-off společností 6 Efektivita výzkumu a stimulující prostředí 17748 6.1 Zavést systém plánování, pořizování a sdílení nákladných přístrojů, zařízení a technologií pro výzkum Prorektor pro výzkum a) Interní diskuse a hledání dalších podpůrných opatření pro rozvoj sdílení přístrojů pro výzkum, a to za účasti odborných rad a komisí pro výzkumné infrastruktury U6.1 Opatření pro plánování, pořizování a sdílení nákladných přístrojů, zařízení a technologií pro výzkum Navržená opatření pro podporu plánování, pořizování a sdílení nákladných přístrojů, zařízení a technologií pro výzkum Zrealizovaná vybraná opatření pro podporu plánování, pořizování a sdílení nákladných přístrojů, zařízení a technologií pro výzkum 6.2 Realizovat evaluaci výzkumu na všech úrovních a implementovat nástroje pro posilování výzkumného výkonu a kvality výsledků Prorektor pro výzkum a) Evaluace výzkumného výkonu na úrovni pracovišť, pracovních týmů i jednotlivců b) Vyhodnocení dopadu Grantové agentury MU a návrh strategie jejího dalšího rozvoje c) Podpora publikování výzkumných výsledků v angličtině a v dalších relevantních cizích jazycích pro daný obor d) Vytváření grantových a dalších podpůrných schémat pro talentované vědce a týmy U6.2 Nástroje pro posilování výzkumného výkonu a kvality výsledků Nástroje pro posilování výzkumného výkonu a kvality výsledků realizovány Nástroje pro posilování výzkumného výkonu a kvality výsledků rozšířeny 6.3 Zajistit profesionální servis k výzkumné činnosti a vytvořit organizační a materiální podmínky pro maximalizaci Prorektor pro výzkum a) Vytvoření a uskutečnění podpůrného programu pro pracovníky příchozí ze zahraničí na postdoktorandské pozice s cílem usnadnění jejich orientace v tuzemském vědeckém prostředí b) Rozvoj metodické podpory řešitelů výzkumných projektů v oblasti etiky výzkumu a ochrany osobních údajů přípravou manuálů, vzorových U6.3 Profesionální servis k výzkumné činnosti Servis k vý- zkumné činnosti zajišťován Servis k výzkumné činnosti zajišťován širším portfoliem služeb 10 přínosu klíčových vědeckých pracovníků a jejich týmů dokumentů a smluv, školeními a konzultacemi c) Zajištění informačního servisu a projektové podpory pro získávání a realizaci výzkumných grantů d) Podpora sdílení poznatků a vzájemné informovanosti organizací přednášek a kurzů e) Zajištění elektronických informačních zdrojů pro podporu výzkumu 7 Vnitřní kultura založená na sdílených hodnotách 26851 7.1 Vytvářet inspirující univerzitní prostředí s cílem podporovat sdílení společných hodnot studenty a zaměstnanci a posilovat jejich sounáležitost s univerzitou Prorektor pro vnější vztahy a) Příprava a realizace oslav 100. výročí založení univerzity s cílem posílení identifikace zaměstnanců a studentů s vlastní univerzitou a budování pozitivního vnímání univerzity u široké veřejnosti b) Příprava koncepce a realizace aktivit směřujících k budování studentské komunity a posilování sounáležitosti studentů s univerzitou c) Implementace nové vizuální identity Masarykovy univerzity do různorodých nástrojů komunikace U7.1 Podpora sounáležitosti s univerzitou Návrh aktivit pro podporu sounáležitosti s univerzitou Zrealizované aktivity pro podporu sounáležitos- ti s univerzitou 7.2 Posílit vzájemnou informovanost a vnitřní komunikaci napříč univerzitou Ředitel pro komunikaci a) Posílení informovanosti zahraničních zaměstnanců na univerzitě přípravou a zahájením využívání nových komunikačních nástrojů i inovací těch stávajících b) Zahájení implementace koncepce pro používání angličtiny jako druhého provozního jazyka na univerzitě U7.2 Vnitřní komunikace a vzájemná informovanost Návrh opatření pro posílení informovanosti zahraničních zaměstnanců na univerzitě Implementace opatření pro posílení informova- nosti zahraničních zaměstnanců na univerzitě 11 7.3 Rozšířit spektrum, dostupnost a kvalitu poskytovaných služeb směrem ke studentům a zaměstnancům Prorektor pro záležitosti studentů Prorektor pro rozvoj Kvestor a) Rozvoj a poskytování informačních, poradenských a dalších služeb pro studenty, absolventy a zaměstnance b) Implementace pomocných nástrojů pro studenty a zaměstnance se specifickými potřebami U7.3 Spektrum poskytovaných služeb studentům, absolventům a zaměst- nancům Stávající spek- trum poskytovaných služeb studentům, absolventům a za- městnancům Rozšířené spektrum po- skytovaných služeb studentům, absolventům a zaměst- nancům 8 Inspirace a odpovědnost ke společnosti 8781 8.1 Upevnit roli univerzity jako významné názorové autority při formování strategií a politik na národní a regionální úrovni Rektor a) Aktivní účast a zapojení členů akademické obce do tvorby politik, strategií a legislativy na regionální i celostátní úrovni b) Aktivní prezentace názorů akademických pracovníků a zástupců managementu směrem k veřejnosti (např. veřejné přednášky, besedy, vystupování v klasických médiích, příspěvky na sociálních sítích) U8.1 Tvorba regionálních a národních strategií a politik Stávající zapojení do tvorby regionálních a národních strategií a politik Nová zapojení do tvorby regionálních a národních strategií a politik 8.2 Stát se vyhledávaným a strategickým partnerem, který reaguje na potřeby komunit a společenské výzvy Prorektor pro vnější vztahy a) Realizace diskusních panelů, konferencí a informačních akcí ke klíčovým společenským tématům b) Posilování povědomí mezi zaměstnavateli o nabídce Kariérního centra MU jako personální agentury Masarykovy univerzity c) Posilování vztahů s absolventy realizací absolventských programů celouniverzitního i fakultního charakteru U8.2 Aktivity směrem k partnerům a absolventům Stávající spektrum realizovaných aktivit Širší spektrum realizovaných aktivit 8.3 Podporovat vzdělanost a kultivovanost společnosti aktivním šířením a sdílením vědění Prorektor pro vnější vztahy a) Realizace odborných konferencí a dalších akcí při příležitosti oslav 100. výroční založení MU b) Realizace populárně-naučných a kulturních akcí jednotlivými fakultami a dalšími součástmi univerzity přístupných pro širokou veřejnost c) Rozvoj konceptu Science slam pro popularizaci vědy formou celorepublikového turné po středních školách U8.3 Aktivity směrem k veřejnosti Stávající spektrum realizovaných aktivit ve vztahu k veřej- nosti Širší spektrum realizovaných aktivit ve vztahu k veřejnosti 12 9 Personální řízení a profesní rozvoj zaměstnanců 8538 9.1 Revidovat procesy personálního řízení, zejména kritéria a nástroje pro přijímání zaměstnanců, kvalifikační růst a obsazování vedoucích pozic Kvestor Prorektor pro záležitosti studentů Prorektor pro výzkum a) Implementace zásadních personálních norem včetně vyhotovení prováděcích předpisů a zajištění metodické podpory b) Příprava žádostí o akreditace oborů habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem v souladu s nařízením vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství U9.1 Procesy a prvky personálního řízení Stávající personální předpisy a postupy Implementované nové personální předpisy a postupy 9.2 Nastavit otevřenou personální politiku cílenou na získávání akademických a vědeckých pracovníků z vnějšího prostředí univerzity Kvestor Prorektor pro výzkum a) Rozšíření nabídky služeb International Support Office MU poskytující servis zaměstnancům přicházejícím ze zahraničí U9.2 Služby směrem k zahraničním zaměstnancům MU Stávající nabídka služeb směrem k přicházejícím zahraničním zaměstnancům MU Rozšířená nabídka služeb směrem k přichá- zejícím zahraničním zaměstnancům MU 9.3 Vybudovat ucelený systém vzdělávání zaměstnanců Masarykovy univerzity Kvestor Prorektor pro rozvoj a) Rozšíření nabídky vzdělávání v rámci Centra rozvoje pedagogických kompetencí MU b) Rozšíření nabídky vzdělávacích kurzů manažerského a osobnostního rozvoje pro neakademické pracovníky c) Rozšíření nabídky jazykového vzdělávání pro neakademické pracovníky d) Pokračování v zavádění řízeného procesu adaptace zaměstnanců na nových pozicích U9.3 Interní vzdělávání zaměstnanců Nedostatečné interní vzdělávání zaměstnanců Rozšíření interního vzdělávání zaměstnanců 9.4 Vytvořit koncepci k podpoře sladění profesní kariéry na univerzitě s rodinným životem a rozšířit spektrum nabízených Kvestor Prorektor pro záležitosti studentů a) Zavedení nových opatření v oblasti zaměstnaneckých benefitů b) Zpracování informačního materiálu Kariéra na Masarykově univerzitě s cílem prezentace povinností, práv a výhod osob majících status zaměstnance MU U9.4 Podpora zaměstnanců Stávající nástroje a opatření v oblasti zaměstna- neckých benefitů a podpory kariéry Zavedení nových nástrojů či opatření v oblasti zaměstna- neckých benefitů 13 zaměstnaneckých výhod a podpory kariéry 10 Infrastruktura a správa instituce 5571 10.1 Dobudovat potřebné infrastrukturní zázemí pro výuku a výzkum Kvestor Prorektor pro rozvoj a) Realizace aktivit pro dobudování zázemí pro výuku a výzkum a další činnosti v souladu se stanovenými strategickými cíli univerzity U10.1 Infrastrukturní zázemí Identifikované potřeby pro budování in- frastrukturního zázemí Realizované akce a imple- mentovaná opatření pro dobudování potřebného in- frastrukturního zázemí 10.2 Zvýšit efektivitu provozování i správy budov a jejich bezpečnost Kvestor a) Prověření stavu vytipovaných historických univerzitních budov z hlediska bezpečnosti jejich provozování b) Rozvoj nástrojů posilujících sdílení a optimální využívaní vybudovaných prostorových kapacit pro výuku a výzkum U10.2 Efektivita provozu a správy Identifikované potřeby pro posílení efektivity provozování a správy budov a jejich bezpečnosti Realizované akce a imple- mentovaná opatření pro posílení efek- tivity provozování a správy budov a jejich bezpečnosti 10.3 Optimalizovat dělbu kompetencí mezi součástmi univerzity a zefektivnit vnitřní fungování Kvestor a) Zefektivnění oběhu smluvní dokumentace v rámci univerzity b) Zefektivnění univerzitní administrativy vybraných personálních a ekonomických agend přechodem na jejich plné elektronizované užívání v celouniverzitním rozsahu U10.3 Efektivita administrativy Identifikované potřeby pro posílení efektivity administrativy Implemento- vaná opatření pro posílení efektivity administrati- vy 10.4 Zajistit ekonomickou stabilitu a výkonové rozpočtování univerzity s prvky solidarity Kvestor a) Přijetí nových opatření k tvorbě a využívání finančních investičních a neinvestičních rezerv v rámci univerzity U10.4 Ekonomická stabilita Identifikována opatření pro posílení stability financování Implemento- vaná opatření pro posílení diferenciace zdrojů finan- cování 14 11 Informační systémy a IT podpora 9241 11.1 Rozvíjet integraci stávajících informačních systémů a pokračovat v jejich vývoji, a to i s cílem zvýšení jejich uživatelské přívětivosti a zajištění přístupu z mobilních zařízení Prorektor pro studium a informační technologie Kvestor a) Zajištění koordinovaného sběru a vyhodnocování požadavků na rozvoj univerzitních informačních systémů b) Pokračování v úpravách designu informačních systémů s cílem zvýšení jejich uživatelské přívětivosti, včetně přístupu z mobilních zařízení, a se zohledněním příslušných národních a evropských směrnic c) Nalezení výsledného řešení pro budoucí implementaci a užívání ekonomického a personálního systému univerzity d) Rozvoj a aktualizace webové prezentace MU U11.1 Rozvoj informačních systémů Identifikované požadavky na rozvoj informačních systémů a jejich uživatelskou přívětivost Implemento- vaná opatření a realizované kroky v rozvoji informačních systémů 11.2 Implementovat uživatelsky komfortní platformu umožňující pružnou spolupráci a komunikaci v rámci pracovních skupin z řad zaměstnanců a studentů Prorektor pro studium a informační technologie Ředitel pro komunikaci a) Rozvoj univerzitního portálu pro zaměstnance o nové i inovované aplikace a jeho plnohodnotné spuštění b) Podpora užívání interní komunikační sítě Yammer a prostředí Office 365 pro sdílenou práci U11.2 Platforma pro pružnou interní spolupráci a komunikaci Identifikované požadavky pro usnadňování interní komunikace a spolupráce Implementované nástroje pro usnadňování interní komunikace a spolupráce 11.3 Rozvinout nástroje pro efektivní práci s daty a pokračovat v elektronizaci vnitřních procesů a v digitalizaci informací Prorektor pro studium a informační technologie a) Pokračování v elektronizaci studijních a souvisejících agend b) Zajištění aplikační podpory přechodu na novou strukturu studijních programů a procesů v souvislosti s akreditacemi a činností Rady pro vnitřní hodnocení MU c) Integrace digitálního podepisování do informačních systémů univerzity s cílem minimalizace vydávání papírových listin d) Revize digitálního archivu v souladu s podmínkami Národního digitálního archivu U11.3 Elektronická podpora agend Identifikované požadavky pro elektronickou podporu agend Implemento- vaná opatření pro elektronickou podporu agend 15 11.4 Optimalizovat univerzitní e-infrastrukturu a zajistit bezpečné kybernetické prostředí Prorektor pro studium a informační technologie a) Pokračující rozvoj a sjednocování datových úložišť a vytvoření metodiky pro práci s citlivými daty, včetně propojení s interními a externími cloudovými řešeními b) Synchronizace Informačního systému MU s evropským nařízením o soukromí a elektronických komunikacích a se změnou zákona na ochranu osobních údajů U11.4 Univerzitní e-in- frastruktura Identifikované požadavky pro rozvoj univerzitní e- infrastruktury Implemento- vaná opatření pro rozvoj univerzitní e- infrastruktury Fond rozvoje MU na léta 2019–2020 23126 - - - - - Finanční alokace CELKEM 231258 - - - - - - 16 4 Rámcový popis organizace vnitřní soutěže Fond rozvoje Masarykovy univerzity Část prostředků z Institucionálního plánu MU na léta 2019–2020, konkrétně v celkové výši 23 126 tis. Kč, bude v letech 2019 a 2020 rozdělena formou vnitřní soutěže Fond rozvoje Masarykovy univerzity (dále jen FR MU) vyhlašované rektorem. Interní soutěž FR MU je vyhlašována pro projekty ve dvou základních tematických okruzích: A) Podpora pedagogické práce akademických pracovníků a profilace a inovace studijních programů/oborů na úrovni předmětů/kurzů B) Tvůrčí práce studentů směřující k inovaci vzdělávací činnosti Finanční rozmezí pro jednotlivé projektové záměry je stanoveno mezi 50 000 Kč a 100 000 Kč, roční alokace na soutěž je určena ve výši 11 563 tis. Kč. Podrobná specifikace jednotlivých tematických okruhů, pravidla soutěže, metodika hodnocení návrhů projektů i podmínky realizace projektů jsou každoročně uvedeny ve vyhlášení soutěže a pravidlech soutěže FR MU. Veškeré relevantní materiály jsou dostupné na webových stránkách univerzity.