1 Odbor pro strategii RMU Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů příchozích z jiné VŠ Vyhodnocení výsledků dvou běhů průzkumu Odbor pro strategii 11. 11. 2020 Odbor pro strategii RMU2 Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů MU příchozích z jiné VŠ Sběr dat: proběhl ve dvou etapách, první od 13. 3. 2019 do 1. 4. 2019 a druhá od 5. 5. 2020 do 25. 5. 2020. V každé etapě byly využity vždy 3 urgenční e-maily. Osloveno: celkem 1 386 studentů (FO) Návratnost: 40 %, odpovídalo 553 respondentů Obsah: − důvody a motivace nepokračování v NMgr. studiu na VŠ, kde získali svůj bakalářský nebo jiný VŠ titul, − důvody a motivace výběru MU pro NMgr. studium, − rozhodovací proces v případě přijetí na více studií, − silné a slabé stránky VŠ, kde studenti získali VŠ titul, − silné a slabé stránky MU, − očekávání od studia na MU. Výsledky založeny na odpovědích 553 studentů NMgr. oborů, kteří své předchozí Bc. studium absolvovali na jiné VŠ než MU. Odbor pro strategii RMU3 Shrnutí klíčových zjištění průzkumu − Spokojenost se studiem na MU je poměrně velká – z hlediska náplně výuky i jejího způsobu je to lepší, než byla předchozí očekávání respondentů − Pro 95 % dotazovaných NMgr. studentů je jejich studium na MU dobrou volbou − Mezi nejsilnější stránky MU patří nabídka studijních programů, prestiž školy, vybavenost knihoven, možnosti profesního uplatnění po studiu a mezinárodní charakter školy − Informace o studiu na MU čerpali respondenti nejčastěji z webu MU (26 %) či webů fakult (25 %) − K volbě studovat právě MU respondenty nejčastěji vedla nabídka studijních oborů na MU a prestiž MU − Při rozhodování o NMgr. studiu šlo pro respondenty nejčastěji o rozhodování mezi týmiž obory na různých školách − Respondenti se nejčastěji rozhodovali na základě samotné náplně oborů a podmínek pro studium − Hlavní obecnou motivací k NMgr. studiu byla chuť prohloubit znalosti v oboru, který je zajímá a nadále rozvíjet svou vzdělanost, znalosti a schopnosti, dále pak i vidina lepšího pracovního uplatnění a získání vzdělání pro konkrétní povolání − Při podávání přihlášek byla MU pro respondenty nejvíce preferovanou vysokou školou − Pro 95 % respondentů je jejich studium na MU jejich jediným studiem − Hodnota NPS je pro tuto skupinu respondentů na poměrně vysoké úrovni 40,5 4 VÝSLEDKY PRŮZKUMU Motivace a očekávání NMgr. studentů příchozích z jiné VŠ Odbor pro strategii RMU Odbor pro strategii RMU5 Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů příchozích z jiné VŠ – charakteristiky vzorku respondentů Ve vzorku respondentů jsou nejvíce zastoupeni studenti z ESF, FF a FSS. Nejméně zastoupeni jsou studenti z PrF, PřF a FSpS. 5,8% 20,6% 0,7% 19,7% 1,6% 9,2% 14,3% 4,5% 23,5% 0% 5% 10% 15% 20% 25% LF FF PrF FSS PřF FI Pdf FSpS ESF Fakulta studia respondentů (n = 553) Odbor pro strategii RMU6 Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů příchozích z jiné VŠ – charakteristiky vzorku respondentů 66,8% 33,2% Forma studia (n = 551) Prezenční Kombinované 23,4% 76,6% Pohlaví respondentů (n = 501) Muž Žena Ve vzorku respondentů jsou častěji zastoupeny ženy a studenti prezenční formy studia. Odbor pro strategii RMU7 Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů příchozích z jiné VŠ – charakteristiky vzorku respondentů 11,2% 11,4% 17,3%60,2% Jaký je převážný charakter Vašich placených pracovních aktivit v současnosti? (n = 502) Nepracuji Pracuji o prázdninách Pracuji příležitostně během celého roku Pracuji pravidelně během celého roku 89 % respondentů má nějakou pracovní aktivitu, přičemž 60 % pracuje pravidelně v průběhu celého roku. Odbor pro strategii RMU8 Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů příchozích z jiné VŠ – charakteristiky vzorku respondentů 19,9% 30,1% 13,7% 24,9% 11,4% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% Do 10 hodin týdně 11 až 20 hodin týdně (20 = půl úvazku) 21 až 30 hodin týdně 31 až 40 hodin týdně (40 = celý úvazek) Nad 40 hodin týdně Jaký je rozsah Vaší práce? (Kolik hodin týdně v průměrném měsíci přibližně odpracujete?) (n = 386) Respondenti v polovině případů pracují v rozsahu do polovičního úvazku, dalších 39 % pracuje do výše plného úvazku, 11 % respondentů pracuje více než 40 hodin týdně. Odbor pro strategii RMU9 Před zahájením studia 0,3% 63,1% 31,7% 1,8% 3,1% Co jste převážně dělal(a) v akademickém roce před nástupem na toto studium? (n = 609) (více variant odpovědi) Studoval(a) jsem na MU Studoval(a) jsem na jiné VŠ než MU Pracoval(a)/podnikal(a) jsem Byl(a) jsem nezaměstnaný/nezaměstnaná Byl(a) jsem mimo pracovní trh (v domácnosti, s dítětem, na cestách…) Téměř dvě třetiny respondentů před příchodem na MU studovaly, třetina pak pracovala či podnikala. Odbor pro strategii RMU10 Před zahájením studia 42,9% 35,1% 14,5% 5,0% 2,0% 0,4% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% 1 přihlášku 2 přihlášky 3 přihlášky 4 přihlášky 5 přihlášek 6 nebo více přihlášek Kolik přihlášek k navazujícímu magisterskému studiu jste si pro rok 2018 (či 2019) podával(a)? (n = 538) Nejčastěji podávali respondenti pouze jednu přihlášku ke studiu. Odbor pro strategii RMU11 Preference VŠ „Bez ohledu na výsledky přijímacího řízení, která vysoká škola a která fakulta byla v pořadí Vašich preferencí na prvním místě?“ (alespoň 5 respondentů) Počet Podíl MU – Ekonomicko-správní fakulta 74 25,5% MU – Filozofická fakulta 49 16,9% MU – Fakulta sociálních studií 43 14,8% MU – Pedagogická fakulta 26 9,0% MU – Fakulta informatiky 19 6,6% MU – Lékařská fakulta 13 4,5% MU – Fakulta sportovních studií 9 3,1% MU – Filozofická fakulta 7 2,4% Zahraniční VŠ – jinde než na Slovensku 6 2,1% MU – Přírodovědecká fakulta 6 2,1% Zahraniční VŠ – jinde než na Slovensku 5 1,7% „Bez ohledu na výsledky přijímacího řízení, která vysoká škola a která fakulta byla v pořadí Vašich preferencí na druhém místě?“ (alespoň 5 respondentů) Počet Podíl MU – Filozofická fakulta 29 10,3% MU – Ekonomicko-správní fakulta 23 8,2% MU – Fakulta sociálních studií 23 8,2% Zahraniční VŠ – Slovensko 19 6,7% Mendelova univerzita v Brně – Provozně ekonomická fakulta 18 6,4% Zahraniční VŠ – jinde než na Slovensku 15 5,3% MU – Pedagogická fakulta 12 4,3% Univerzita Palackého v Olomouci – Filozofická fakulta 11 3,9% MU – Fakulta sportovních studií 10 3,5% Vysoké učení technické v Brně – Fakulta podnikatelská 8 2,8% Univerzita Palackého v Olomouci – Pedagogická fakulta 7 2,5% Mendelova univerzita v Brně – Fakulta regionálního rozvoje a mezinárodních studií 6 2,1% Univerzita Karlova – Fakulta sociálních věd 6 2,1% Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta 6 2,1% Vysoké učení technické v Brně – Fakulta informačních technologií 6 2,1% Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava – Ekonomická fakulta 5 1,8% Při podávání přihlášek byla MU pro respondenty nejvíce preferovanou vysokou školou. Odbor pro strategii RMU12 Rozhodování mezi více NMgr. studii 21,5% 17,5% 39,2% 16,7% 13,1% 20,1% 16,7% 10,7% 11,8% 45,0% 58,7% 28,9% 0% 20% 40% 60% 80% 100% Rozhodování mezi různými obory na různých školách Rozhodování mezi různými obory na téže škole (MU) Rozhodování mezi týmiž obory na různých školách Označte, do jaké míry u Vás v případě přijetí do více NMgr. studií šlo o: (n = 204–209) Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Vůbec ne Respondenti nejčastěji volili mezi studiem jednoho oboru na různých školách. Odbor pro strategii RMU13 Rozhodování mezi více NMgr. studii 64,4% 39,3% 21,3% 8,7% 25,0% 27,9% 34,1% 24,6% 25,5% 43,4% 4,1% 19,4% 31,3% 37,5% 20,8% 3,7% 7,1% 22,7% 28,4% 10,8% 0% 20% 40% 60% 80% 100% Samotné náplně oborů – vybíral(a) jsem obor, který chci studovat Předpokládané kvality výuky – obor jsem měl(a) vybraný, vybíral(a) jsem školu, kde je nejlepší Okolností (blízkost, koleje, spolužáci, sladění se zaměstnáním atp.) Kvality výzkumu Podmínek pro studium V případě přijetí do více NMgr. studií jste se rozhodoval(a) na základě: (n = 208–219) Rozhodně ano Spíše ano Spíše ne Vůbec ne Respondenti se rozhodovali nejčastěji podle náplně oboru, předpokládané kvality výuky a podmínek pro studium. Odbor pro strategii RMU14 Motivace k NMgr. studiu 21,5% 20,5% 17,1% 8,7% 7,3% 6,7% 6,1% 4,0% 3,5% 2,4% 1,5% 0,3% 0,3% 0% 5% 10% 15% 20% 25% Chci prohloubit znalosti v oboru, který mne zajímá Chci nadále rozvíjet svoji vzdělanost, znalosti a schopnosti Vidina lepšího pracovního uplatnění Získat vzdělání pro konkrétní povolání Baví mne studovat Mít možnost vydělat si v budoucnu více peněz Chci získat dobré společenské postavení Chci si prodloužit studentský život Chci potkávat nové lidi Chci po jeho dosažení pokračovat v doktorském studiu Rodiče chtějí, abych studoval(a) Chci pokračovat v rodinné tradici Nenašel/nenašla jsem dosud práci Jaká je Vaše hlavní motivace k dosažení magisterského titulu (v obecném smyslu)? (n = 1 429) (více variant odpovědi) Odbor pro strategii RMU15 Volba MU 1/2 21,2% 12,9% 7,3% 7,1% 7,1% 6,9% 6,0% 6,0% 5,4% 5,2% 3,3% 2,3% 0% 5% 10% 15% 20% 25% Nabídka navazujících magisterských studijních oborů na MU Prestiž MU Chtěl(a) jsem studovat právě v Brně Dobrá dostupnost MU (Brna) z hlediska dojíždění Možnost studovat kombinovanou formu studia Prohloubit znalosti v oboru, který vhodně doplňuje mé dosavadní nebo probíhající vzdělání Doporučení přátel/známých Kvalita výuky na MU Vidina lepšího pracovního uplatnění, než by poskytlo studium na jiné VŠ Získat vzdělání pro konkrétní povolání Vnější faktory (rodinné důvody, stěhování apod.) Kvalitní vybavení školy (technické a výzkumné přístroje, vybavení laboratoří) Co Vás vedlo k volbě studovat právě na MU? 1/2 (n = 1 347) (více variant odpovědi) Odbor pro strategii RMU16 Volba MU 2/2 1,9% 1,7% 1,2% 1,0% 1,0% 0,9% 0,4% 0,4% 0,3% 0,3% 0,2% 0,0% 0,5% 1,0% 1,5% 2,0% Možnost získávání praxe v oboru Větší šance na úspěšné dokončení studia na MU Věhlas konkrétních vyučujících na MU, u kterých jsem chtěl(a) studovat Nedostal(a) jsem se na jinou VŠ Přístup vyučujících na MU Větší šance na přijetí ke studiu na MU než na jiné VŠ Možnost zapojení studentů do vědecko-výzkumné činnosti na MU Doporučení vyučujících Spokojenost s dosavadním studiem na MU Pokračovat na MU mi přišlo jako přirozené Identifikace s institucí Co Vás vedlo k volbě studovat právě na MU? 2/2 (n = 1 347) (více variant odpovědi) Odbor pro strategii RMU17 Předchozí studium na VŠ 1/2 22,0% 13,0% 9,9% 7,1% 5,2% 4,8% 4,6% 4,3% 3,3% 3,3% 3,3% 2,7% 0% 5% 10% 15% 20% 25% Tato VŠ pro mne nenabízí vhodný navazující magisterský studijní obor Chtěl(a) jsem vyzkoušet jinou školu Chtěl(a) jsem studovat obor, který tato VŠ nenabízí Nebyl(a) jsem spokojen(a) se systémem výuky na této VŠ Špatná zkušenost s předchozím studiem na této VŠ Nebyl(a) jsem spokojen(a) s kvalitou výuky na této VŠ Nechtěl(a) jsem už studovat v tomto městě Nebyl(a) jsem spokojen(a) s přístupem vyučujících / vedoucích práce na oboru na této VŠ Vysoké finanční náklady na studium na této VŠ Nebyl(a) jsem spokojen(a) s prestiží této VŠ Chtěl(a) jsem studovat obor v kombinované formě, což tato VŠ neumožňuje Vnější faktory (rodinné důvody, stěhování atd.) Nyní své hodnocení zaměřte na vysokou školu (jinou než MU), na které jste absolvoval(a) své předchozí VŠ studium. Proč jste nezačal(a) studovat navazující magisterské studium na této VŠ? 1/2 (n = 1 133) (více variant odpovědi) Odbor pro strategii RMU18 Předchozí studium na VŠ 2/2 2,7% 2,4% 2,2% 2,2% 1,9% 1,3% 1,1% 1,0% 0,8% 0,6% 0,5% 0,0% 0,5% 1,0% 1,5% 2,0% 2,5% 3,0% Nechtěl(a) jsem už dále studovat na této VŠ Chtěl(a) jsem poznat nové lidi Studium na této VŠ bylo pro mne příliš jednoduché Špatná dostupnost této VŠ od mého místa bydliště z hlediska dojíždění Nedostatečné možnosti získávání praxe v oboru při studiu na této VŠ Nedostatečné vybavení školy (technické a výzkumné přístroje, vybavení laboratoří) Studium na této VŠ bylo pro mne příliš náročné Úroveň výzkumu na této VŠ je dle mého názoru slabá Netýká se mne (pokračuji ve svém studiu i na této VŠ) Nedostatečné možnosti zapojení studentů do vědecko-výzkumné činnosti Menší šance na přijetí do navazujícího magisterského studijního programu na této VŠ Nyní své hodnocení zaměřte na vysokou školu (jinou než MU), na které jste absolvoval(a) své předchozí VŠ studium. Proč jste nezačal(a) studovat navazující magisterské studium na této VŠ? 2/2 (n = 1 133) (více variant odpovědi) Odbor pro strategii RMU19 Předchozí studium na VŠ, slabé a silné stránky 1/2 4,1 4,0 3,8 3,8 3,8 3,8 3,7 3,7 3,7 3,6 3,6 3,6 3,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 Umístění školy Zvládnutelnost obsahu studia Studentský život Přátelská atmosféra Možnosti profesního uplatnění po studiu Atraktivní a příjemné prostředí školy/fakulty Vybavenost knihoven Možnosti ubytování na kolejích Informace k průběhu studia Možnosti absolvovat praxi nebo stáž Mezinárodní charakter školy Kvalita výuky Dostupnost studijních materiálů od vyučujících 1 = slabá stránka 5 = silná stránka Které jsou podle Vašeho názoru a dosavadních zkušeností slabé a které silné stránky studia na vysoké škole (jiné než MU), na které jste absolvoval(a) své předchozí VŠ studium? 1/2 (n = 292–493) (více variant odpovědi; 1 = slabá stránka, 5 = silná stránka) Odbor pro strategii RMU20 Předchozí studium na VŠ, slabé a silné stránky 2/2 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 3,5 3,4 3,4 3,3 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 Studijní podmínky Osobní přístup vyučujících Přístup studijního oddělení Kvalita technického vybavení Přístup k elektronickým informačním zdrojům Prestiž školy Možnosti zapojit se do tvůrčích aktivit nad rámec studia Dostupnost studoven a učeben pro samostudium Informační systém Nabídka předmětů Kvalita výzkumu Nabídka studijních oborů 1 = slabá stránka 5 = silná stránka Které jsou podle Vašeho názoru a dosavadních zkušeností slabé a které silné stránky studia na vysoké škole (jiné než MU), na které jste absolvoval(a) své předchozí VŠ studium? (n = 292–493) 2/2 (n = 292–493) (více variant odpovědi; 1 = slabá stránka, 5 = Odbor pro strategii RMU21 Zdroje informací o MU 25,8% 24,7% 17,6% 11,9% 3,5% 3,2% 3,1% 2,7% 2,3% 1,3% 1,1% 1,1% 1,1% 0,7% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% Z webových stránek MU Z webových stránek fakult MU Od spolužáků/přátel/známých Ze sociálních sítí Ze Dne otevřených dveří fakult MU Od vyučujících z VŠ svého předchozího studia Z e-mailové komunikace Z tištěných materiálů fakult MU Z univerzitní brožury o studiu Z prezentace MU na veletrhu vzdělávání Z tisku Z magazínu Studuj na MU Od vyučujících na MU Z diskuzního fóra MU pro uchazeče Z jakých zdrojů jste čerpal(a) informace o svém budoucím studiu na MU? (n = 1 358) (více variant odpovědi) Odbor pro strategii RMU22 Současné studium na MU 1/2 4,4 4,3 4,3 4,3 4,2 4,2 4,2 4,1 4,1 4,1 4,1 4,1 4,0 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 Nabídka studijních oborů Prestiž školy Vybavenost knihoven Možnosti profesního uplatnění po studiu Mezinárodní charakter školy Atraktivní a příjemné prostředí školy/fakulty Přátelská atmosféra Umístění školy Kvalita technického vybavení Přístup k elektronickým informačním zdrojům Osobní přístup vyučujících Dostupnost studijních materiálů od vyučujících Dostupnost studoven a učeben pro samostudium 1 = slabá stránka 5 = silná stránka Které jsou podle Vašeho názoru a dosavadních zkušeností slabé a které silné stránky studia na Masarykově univerzitě? 1/2 (n = 232–509) Odbor pro strategii RMU23 Současné studium na MU 2/2 4,0 4,0 4,0 4,0 4,0 4,0 3,9 3,8 3,8 3,7 3,7 3,1 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 Nabídka předmětů Kvalita výzkumu Studentský život Kvalita výuky Přístup studijního oddělení Informační systém (IS MU) Možnosti absolvovat praxi nebo stáž Možnosti zapojit se do tvůrčích aktivit nad rámec studia Zvládnutelnost obsahu studia Studijní podmínky Informace k průběhu studia Možnosti ubytování na kolejích 1 = slabá stránka 5 = silná stránka Které jsou podle Vašeho názoru a dosavadních zkušeností slabé a které silné stránky studia na Masarykově univerzitě? 2/2 (n = 232–509) Odbor pro strategii RMU24 Současné studium na MU 16,3% 19,9% 35,8% 14,9% 2,2% 8,7% 2,2% V oblasti náplně studia (co se na MU učíte): (n = 503) Je to výrazně lepší, než jsem očekával(a) Je to částečně lepší, než jsem očekával(a) Odpovídá to mým očekáváním Částečně to neodpovídá – je to horší Zcela to neodpovídá – je to mnohem horší Je to jiné – nedá se říct, zda lepší či horší Neměl(a) jsem žádná očekávání Spokojenost respondentů se studiem na MU je obecně poměrně velká – pro 36 % z nich je to z hlediska náplně studia lepší, než jejich předchozí očekávání. Odbor pro strategii RMU25 Současné studium na MU 21,0% 21,4% 34,2% 13,0% 2,6% 6,2% 1,6% Z hlediska způsobu výuky (jak Vás na MU učí): (n = 500) Je to výrazně lepší, než jsem očekával(a) Je to částečně lepší, než jsem očekával(a) Odpovídá to mým očekáváním Částečně to neodpovídá – je to horší Zcela to neodpovídá – je to mnohem horší Je to jiné – nedá se říct, zda lepší či horší Neměl(a) jsem žádná očekávání Spokojenost respondentů se studiem na MU je obecně poměrně velká – pro 42 % z nich je to z hlediska způsobu výuky lepší, než jejich předchozí očekávání. Odbor pro strategii RMU26 Souběžné studium 5,0% 95,0% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Studujete v současné době vedle navazujícího magisterského studijního oboru na MU zároveň ještě jakékoliv jiné vysokoškolské studium? (n = 499) Ano Ne Pro 95 % respondentů je jejich studium na MU jejich jediným studiem. Jaká je obecně Vaše motivace k souběžnému studiu více studijních oborů 63 odpovědí od 25 osob, uveden podíl případů a v závorce četnost odpovědí: Chci získat znalosti v oboru, který se doplňuje s mým v současnosti studovaným NMgr. oborem na MU – 58 % (15) Chci prohloubit znalosti v oboru, který mne zajímá – 46 % (12) Získat možnosti dobré profesionální kariéry – 31 % (8) Chci nadále rozvíjet svoji vzdělanost, znalosti a schopnosti – 31 % (8) Vidina lepšího pracovního uplatnění – 27 % (7) Baví mne studovat – 19 % (5) Získat vzdělání pro konkrétní povolání – 12 % (3) Odbor pro strategii RMU27 Současné studium na MU 1,0% 0,8% 4,2% 19,6% 38,7% 35,7% Celkově vzato, řekl(a) byste se svojí nynější studijní zkušeností, že vybrané navazující magisterské studium na MU je pro Vás dobrou volbou? (n = 501) Naprosto špatná volba Špatná volba Spíše špatná volba Spíše dobrá volba Dobrá volba Výborná volba Pro 95 % respondentů je jejich studijní zkušenost na MU dobrou volbou. Odbor pro strategii RMU28 Současné studium na MU 1,0% 0,8% 0,6% 0,6% 1,0% 5,0% 5,8% 12,3% 17,3% 16,5% 38,9% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 0 = určitě NE 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 = určitě ANO Nyní, prosím, na základě své zkušenosti s Masarykovou univerzitou určete, zda byste doporučil(a) Masarykovu univerzitu svým přátelům nebo kolegům. (n = 496) NPS = 40,5 Celková spokojenost respondentů s MU je poměrně vysoká.