MUNI Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů příchozích z jiné VŠ Vyhodnocení výsledků dvou běhů průzkumu Časové řady za všechny běhy realizace průzkumu Odbor pro strategii 1. 9. 2022 1 Odbor pro strategii RMU MUNI Informace k průzkumu 2 Odbor pro strategii RMU Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů MU příchozích z jiné VŠ - běhy 2021 a 2022 Sběr dat: proběhl ve dvou etapách: 16. 3. - 5. 4. 2021 a 4. 4. - 25. 4. 2022 Osloveno: celkem 1 737 studentů (FO) Návratnost: 44 %, odpovídalo 759 respondentů Témata: - motivace k dosažení magisterského titulu obecně, - důvody nepokračování v NMgr. studiu na VŠ, kde získali svůj bakalářský nebo jiný VŠ titul, - důvody a motivace výběru MU pro NMgr. studium, - rozhodovací proces v případě přijetí na více studií, - silné a slabé stránky VŠ, kde studenti získali VŠ titul, - hodnocení dosavadní zkušenosti se studiem na MU, - souběžné aktivity při studiu, - sounáležitost s univerzitní komunitou, n - postoj k problematice udržitelnosti, k nová témata - vliv pandemie covidu-19 na studium. J 3 Odbor pro strategii RMU MUIJ I Průzkum Motivace a očekávání NMgr. studentů MU příchozích z jiné VŠ - vývoj návratnosti a metodiky průzkumu Rok běhu průzkumu Počet respondentů Návratnost průzkumu Poznámky 2014 255 42% vč. 31 studentů s absolvovaným studiem na MU, bez absolventů zahraničních VŠ (pouze osoby se záznamem v SIMS o ukončeném studiu jinde v ČR) 2015 301 42% vč. 36 studentů s absolvovaným studiem na MU, již včetně absolventů zahraničních VŠ 2016 307 41 % vč. 48 studentů s absolvovaným studiem na MU 2017 314 38% vč. 42 studentů s absolvovaným studiem na MU, dotazník poprvé přeložen do angličtiny 2018 396 40% vč. 39 studentů s absolvovaným studiem na MU, poprvé včetně studií s nástupem na jaře 2019 268 34% poprvé pouze studenti, kteří předtím neměli žádné studium na MU, vyhodnoceno dohromady s během 2020 2020 285 47% vyhodnoceno dohromady s během 2019 2021 408 48% vyhodnoceno dohromady s během 2022 2022 351 39% vyhodnoceno dohromady s během 2021 4 Odbor pro strategii RMU MUIJ I Shrnutí klíčových zjištění průzkumu 1/2 - Hlavní obecnou motivací k NMgr. studiu byla chuť prohloubit znalosti v oboru, který je zajímá, a nadále rozvíjet svou vzdělanost, znalosti a schopnosti, dále pak i vidina lepšího pracovního uplatnění. - Při rozhodování o NMgr. studiu šlo pro respondenty nejčastěji o rozhodování mezi týmiž obory na různých školách, rozhodovali se nejčastěji na základě samotné náplně oborů a předpokládané kvality výuky. - Při podávání přihlášek byla MU pro většinu respondentů nejvíce preferovanou vysokou školou. - Hlavními důvody pro nepokračování na předchozí VŠ jsou nedostatečná nabídka studia a chuť vyzkoušet jinou školu. - K volbě studovat právě MU respondenty nejčastěji vedla nabídka studijních oborů na MU a prestiž MU. - Informace o studiu na MU čerpali respondenti nejčastěji z webu MU (26 %) či webů fakult (24 %). - Spokojenost se studiem na MU je poměrně velká -více než tři čtvrtiny respondentů uvádí, že náplň studia i způsob výuky odpovídají jejich očekáváním nebo jsou lepší. - Pro 94 % odpovídajících NMgr. studentů je jejich studium na MU dobrou volbou. - Mezi nejsilnější stránky MU patří dle respondentů nabídka studijních programů, prestiž školy, atraktivní a příjemné prostředí, možnosti profesního uplatnění po studiu a vybavenost knihoven. - Hodnota NPS je pro tuto skupinu respondentů na poměrně vysoké úrovni 38,1. 5 Odbor pro strategii RMU MUIJ I Shrnutí klíčových zjištění průzkumu 2/2 - Pro 95 % respondentů je studium na MU jejich jediným studiem. - 41 % odpovídajících si veškeré finanční náklady v průběhu studia hradí samostatně. - Téměř dvě třetiny respondentů pracují pravidelně během celého roku. Většina pracujících mají práci související se studovaným oborem. - Naprostá většina odpovídajících souhlasí, že výuka byla realizována na odpovídající úrovni i během mimořádných opatření v souvislosti s pandemií. - Negativní vliv koronavirové krize na své studium zaznamenala pětina respondentů. - Více než polovina odpovídajících NMgr. studentů pociťuje sounáležitost s univerzitní komunitou na MU. - 92 % respondentů považuje za důležité, aby univerzita přispívala k řešení výzev spojených s udržitelným rozvojem - zejména prostřednictvím šetrného provozu a šíření povědomí o této problematice. - Vývoj výsledků průzkumu v čase: - nárůst podílu pracujících respondentů, s delší dobou od absolutoria předcházejícícho studia, - perspektiva rozvoje a prohloubení znalostí jako větší motivace k NMgr. studiu než pracovní uplatnění, - nepokračování na jiné VŠ bývá více spojeno s ochotou změnit prostředí než s nespokojeností s danou VŠ. 6 Odbor pro strategii RMU MUIJ I MUNI Charakteristika vzorku respondentů průzkumu Motivace a očekávání NMgr. studentů příchozích z jiné VŠ 2021 a 2022 7 Odbor pro strategii RMU Charakteristika vzorku respondentů: fakulta studia Ve vzorku respondentů jsou nejvíce zastoupeni studenti z FSS, FF a ESF. Nejméně zastoupeni jsou studenti z PrF, PřF a FSpS. Zastoupení respondentů z jednotlivých fakult víceméně odpovídá struktuře základní populace. Nejvíce podreprezentovanou je Pedagogická fakulta (rozdíl oproti zastoupení v populaci však pouze 1,5 p. b.). Fakulta studia (n = 759) 8 Odbor pro strategii RMU Charakteristika vzorku respondentů: VŠ předcházejícího studia „Uveďte, prosím, na které jiné VŠ než na Masarykově univerzitě a na které její fakultě jste získal(a) předchozí VŠ vzdělání. V případě více předchozích úspěšně ukončených studií na jiné VŠ než MU uveďte, prosím, to, na které nyní na MU oborově Počet Podíl (n = 749) navazujete." (souhrn po VŠ, prezentovány pouze VŠ s alespoň 10 respondenty) Zahraniční VŠ - jinde než na Slovensku 114 15,2% Univerzita Palackého v Olomouci 105 14,0% Zahraniční VŠ - Slovensko 62 8,3 % Vysoké učení technické v Brně 61 8,1 % Mendelova univerzita v Brně 55 7,3 % Univerzita Karlova 52 6,9 % Univerzita Hradec Králové 47 6,3 % Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 35 4,7 % Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích 34 4,5 % Vysoká škola polytechnická Jihlava 25 3,3 % Ostravská univerzita 21 2,8 % Univerzita Pardubice 12 1,6 % Vysoká škola ekonomická v Praze 10 1,3 % Odbor pro strategii RMU Charakteristika vzorku respondentů: rozdíl oproti populaci Ve vzorku respondentů jsou mírně nadreprezentováni studenti prezenční formy studia a ženy. Forma studia: vzorek (vnitřní prstenec, n = 759) vs. populace (vnější prstenec, N = 1 744) Prezenční Kombinované 39,4% Pohlaví respondentů: vzorek (vnitřní prstenec, n = 759) vs. populace (vnější prstenec, N = 1 737) Muž ■ Zena 10 Odbor pro strategii RMU MUfJ I MUNI Situace před zahájením studia, rozhodování mezi více studii 11 Odbor pro strategii RMU Před zahájením studia Dvě třetiny respondentů bezprostředně před příchodem na MU studovaly, 40 % pak pracovalo či podnikalo. Co jste převážně dělal(a) v akademickém roce před nástupem na toto studium? (n = 759, možnost zvolit více variant) Studoval(a) jsem na jiné VŠ než MU Pracoval(a)/podnikal(a) jsem 66,8% 40,2% Jiné I 3,4% Byl(a) jsem mimo pracovní trh (v domácnosti, s dítětem, na cestách...) I 2,9% I I I 12 Odbor pro strategii RMU Byl(a) jsem nezaměstnaný/nezaměstnaná 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% Podíl respondentů MUfJ I Před zahájením studia - vývoj v čase V posledních letech přibývá těch, kteří před nástupem na MU (rovněž) pracovali. 100% 90% 80% 5 70% 1 60% f 50% I 40% 30% 20% 10% 0% Co jste převážně dělal(a) v akademickém roce před nástupem na toto studium? (n = 251-469, možnost zvolit více variant) 2,0% 3,1% 3,0% 3,0% 3,3% 20,3% 25,7% 26,3% 67,7% 64,0% 60,9% 2014 2015 2016 33,8% 28,8% II 31,0% 33,0% 61,3% 59.5% 57,1% 6W° 62>4% 61>3% 59,5% 56,7% 2018 2019 2020 2021 2017 Jiné Studoval(a) jsem na MU* Byl(a) jsem mimo pracovní trh (v domácnosti, s dítětem, na cestách...) Byl(a) jsem nezaměstnaný/nezaměstnaná Pracoval(a)/podnikal(a) jsem Studoval(a) jsem na jiné VŠ než MU 2022 MUIJ I 13 Odbor pro strategii RMU Pozn.: V letech 2014-2016 bylo možné vybrat pouze jednu odpověď. * = Respondenti se studiem na MU byli v letech 2014-2019 zahrnuti skrze odlišnou metodiku výběru. Vzdálenost od předcházejícího studia - vývoj v čase Mezi respondenty v posledních letech mírně narostl podíl těch, kdo přišli na MU po delší době od absolutoria předcházejícího studia. Ve kterém roce jste výše uvedené VŠ studium absolvoval(a)? (n = 243-406) 100% 90% 3,7% 7,8% 80% 70% 21,0% 60% 50% 40% 30% 66,7% 20% 10% 0% 3,8% 8,3% 23,3% 1,3% 5,0% 9,7% 18,1% 1,0% 4,6% 7,4% 1,8% 6,5% 7,3% 26,9% 1,7% 3,9% 8,6% 63,9% 65,8% 58,8% 63,9% 65,6% 57,5% 62,8% 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2,9% 8,6% 8,1% 22,5% 57,9% 2022 i V roce nástupu do daného NMgr. studia na MU 13—5 let před nástupem do NMgr. studia na MU iVíce než 10 let před nástupem do NMgr. studia na MU 11-2 roky před nástupem do NMgr. studia na MU i6-10 let před nástupem do NMgr. studia na MU 14 Odbor pro strategii RMU MUfJ I Přihlášky k N Mg r. studiu Nejčastěji podávali respondenti pouze jednu přihlášku ke studiu. Kolik přihlášek k navazujícímu magisterskému studiu jste si pro rok 2020 (resp. 2021) podával(a)? (n = 758) 1 přihlášku 2 přihlášky 3 přihlášky 4 přihlášky 5 přihlášek 6 nebo více přihlášek Odbor pro strategii RMU MUfl Preference VŠ „Bez ohledu na výsledky přijímacího řízení, která vysoká škola a která fakulta byla v pořadí Vašich preferencí na prvním místě?" (souhrn po VŠ, prezentovány pouze VŠ s alespoň 5 respondenty) Počet Podíl (n = 409) Masarykova univerzita 344 84,1 % Zahraniční VS - jinde než na Slovensku 18 4,4 % Univerzita Karlova 18 4,4 % Vysoké učení technické v Brně 6 1,5 % Univerzita Palackého v Olomouci 5 1,2 % Při podávání přihlášek byla MU pro respondenty nejvíce preferovanou vysokou školou. „Bez ohledu na výsledky přijímacího řízení, která vysoká škola a která fakulta byla v pořadí Vašich preferencí na druhém místě?" (souhrn po VŠ, prezentovány pouze VŠ s alespoň 5 respondenty) Počet Podíl (n = 572) Zahraniční VŠ - Slovensko 182 31,8% Masarykova univerzita 161 28,1 % Univerzita Palackého v Olomouci 47 8,2 % Univerzita Karlova 39 6,8 % Vysoké učení technické v Brně 33 5,8 % Mendelova univerzita v Brně 24 4,2 % Zahraniční VŠ - jinde než na Slovensku 13 2,3 % Akademie múzických umění v Praze 10 1,7 % Univerzita Pardubice 8 1,4 % Vysoká škola ekonomická v Praze 8 1,4 % Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích 6 1,0 % Ostravská univerzita 6 1,0 % Univerzita Hradec Králové 6 1,0 % Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně 5 0,9 % Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava 5 0,9 % 16 Odbor pro strategii RMU MUIJ I Přihlášky a preference VŠ - vývoj v čase Pouze cca 20 % respondentů si v současnosti podává více než dvě přihlášky do NMgr. studia - v prvních bězích průzkumu to bylo 30-40 % respondentů. V každém běhu byla MU prioritní volbou pro minimálně 80 % odpovídajících. 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Kolik přihlášek k navazujícímu magisterskému studiu jste si pro tento akademický rok podával(a)? (n = 253-408) 0,3% 0,3% ! no/ 1,7% 2,0% 1,0% Jgy 6,6% 8,0% 4,'9% 8,2% 18,5% 1,0% 8,0% 1,9% 4,3% 0,7% 2\1% 33,2% 20,1% 37,5% 18,3% 30,8% 16,4% 15,1% 5,7% 13,9% 1,7% 6,6% 15,0% 32,8% 28,9% 38,0% 33,6% 2014 2015 2016 17 Odbor pro strategii RMU " 1 Polášku "2 přihlášky 42,0% 2017 i3 přihlášky 38,4% 2018 45,0% 2019 2020 2021 0,3% 41,1% ■ 43,9% ■ 46,9% 2022 4 přihlášky ■ 5 přihlášek «6 nebo více přihlášek [ty] |\| Rozhodování mezi více NMgr. studii Respondenti nejčastěji volili mezi studiem téhož oboru na různých školách. Označte, do jaké míry u Vás v případě přijetí do více NMgr. studií šlo o: (n = 330-332) Rozhodování mezi různými obory na různých školách Rozhodování mezi různými obory na téže škole (MU) Rozhodování mezi týmiž obory na různých školách 22,9% 22,3% 18,7% 15,8% 16,7% 32,7% 19,7% 0% 20% 40% 60% Rozhodně ano ■ Spíše ano ■ Spíše ne ■ Vůbec ne 80% 100% Odbor pro strategii RMU M U N Rozhodování mezi více NMgr. studii Respondenti se rozhodovali nejčastěji podle náplně oboru, předpokládané kvality výuky a podmínek pro studium. V případě přijetí do více NMgr. studií jste se rozhodoval(a) na základě: (n = 332-334) Samotné náplně oborů - vybíral(a) jsem obor, který chci studovat Předpokládané kvality výuky - obor jsem měl(a) vybraný, vybíral(a) jsem školu, kde je nejlepší Podmínek pro studium Okolností (blízkost, koleje, spolužáci, sladění se zaměstnáním atp.) Kvality výzkumu 62,2% 27,3% 33,4% 28,4% 2,8 45,2% 27,3% 24,9% 25,5% 22,2% 16,2% 23,1% Rozhodně ano 32,6% 0% 20% 40% 60% ■ Spíše ano ■ Spíše ne ■ Vůbec ne 19 Odbor pro strategii RMU MUIJ I Rozhodování mezi více NMgr. studii - vývoj v čase Označte, do jaké míry u Vás v případě přijetí do více NMgr. studií šlo o: (n = 92-184) o CD CD >(/> 70% s 60% Q_ O cc »CD T3 O _C N O QĹ '■5 »CD > o Q. T3 O ■5 O Q_ 50% 40% 30% 20% 10% 0% O) CM Rozhodování mezi různými obory na Rozhodování mezi různými obory na různých školách téže škole (MU) Rozhodování mezi týmiž obory na různých školách 20 Odbor pro strategii RMU 12014 2015 «2016 2017 «2018 "2019 B2020 «2021 b2022 MUfJ I Rozhodování mezi více NMgr. studii - vývoj v čase V případě přijetí do více NMgr. studií jste se rozhodoval(a) na základě: (n = 93-187) Samotné náplně oborů - Předpokládané kvality Podmínek pro studium Okolností (blízkost, Kvality výzkumu vybíral(a) jsem obor, výuky - obor jsem měl(a) koleje, spolužáci, sladění který chci studovat vybraný, vybíral(a) jsem se zaměstnáním atp.) školu, kde je nejlepší 21 Odbor pro strategii RMU 2014 «2015 2016 «2017 «2018 2019 2020 «2021 «2022 MUfJ I Zdroje informací o MU Primárním zdrojem informací o studiu jsou dlouhodobě pro respondenty webové stránky MU a fakult. Významnejšou rovněž zkušenosti přátel a sociální sítě. Z jakých zdrojů jste čerpal(a) informace o svém budoucím studiu na MU? (n = 1 948, možnost zvolit více variant) Z webových stránek MU Z webových stránek fakult MU Od spolužáků/přátel/známých Ze sociálních sítí Ze Dne otevřených dveří fakult MU Z e-mailové komunikace Od vyučujících na jiné VŠ, kde jsem absolvoval(a) své předchozí studium Z tištěných materiálů fakult MU Z univerzitní brožury o studiu Z diskuzního fóra MU pro uchazeče Čerpal(a) jsem z jiných zdrojů Od vyučujících na MU Z magazínu Studuj na MUNI Z prezentace MU na veletrhu vzdělávání Z tisku (např. Učitelské noviny, novinové přílohy o VŠ...) 0% 5% H 26,1% 23,7% 18,3% 14,3% 22 Odbor pro strategii RMU 10% 15% 20% Podíl odpovědí 25% 30% MUNI MUNI Předchozí studium na VŠ 23 Odbor pro strategii RMU Důvody pro nepokračování na předchozí VŠ Na svých předchozích VŠ respondenti nepokračují primárně kvůli nedostačující nabídce studia. V posledních letech však zároveň roste ochota vyzkoušet jinou školu nebo přestěhovat se do jiného města, naopak klesá nespokojenost s výukou na předchozí VŠ. Proč jste nezačal(a) studovat navazující magisterské studium na [předchozí] VŠ? (top 10 faktorů, n = 1 749, možnost zvolit více variant) Tato VŠ pro mne nenabízí vhodný navazující magisterský studijní obor Chtěl(a) jsem vyzkoušet jinou školu Chtěl(a) jsem studovat obor, který tato VŠ nenabízí Nebyl(a) jsem spokojen(a) se systémem výuky na této VŠ Nechtěl(a) jsem už studovat v tomto městě Špatná zkušenost s předchozím studiem na této VŠ Nebyl(a) jsem spokojen(a) s prestiží této VŠ Vnější faktory (rodinné důvody, stěhování atd.) Jiné Nebyl(a) jsem spokojen(a) s kvalitou výuky na této VŠ 20,1% 13,8% 10,6% 24 Odbor pro strategii RMU 10% 15% Podíl odpovědí 20% 25% MUfJ I Předchozí studium na VŠ - slabé a silné stránky 1/2 Které jsou podle Vašeho názoru a dosavadních zkušeností slabé a které silné stránky studia na vysoké škole (jiné než MU), na které jste absolvoval(a) své předchozí VŠ studium? (n = 481-731) Umístění školy (v rámci ČR, z hlediska dopravní dostupnosti, dislokace ve městě atd.) | 3,97 Zvládnutelnost obsahu studia (pravděpodobnost, že obor úspěšně dokončím) | 3,95 Přátelská atmosféra | 3,85 Atraktivní a příjemné prostředí školy/fakulty | 3,81 Vybavenost knihoven | 3J81 Možnosti ubytování na kolejích | 3,79 Možnosti profesního uplatnění po studiu | 3,75 Studentský život (mimostudijní aktivity, kulturní a sportovní akce) | 3,75 Informace k průběhu studia | 3,71 Mezinárodní charakter školy (studium v cizím jazyce, výměnné pobyty aj.) | 3,66 Přístup studijního oddělení | 3,65 Kvalita výuky | 3,65 1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 1 = slabá stránka Průměr 5 = silná stránka Odbor pro strategii RMU Předchozí studium na VŠ - slabé a silné stránky 2/2 Které jsou podle Vašeho názoru a dosavadních zkušeností slabé a které silné stránky studia na vysoké škole (jiné než MU), na které jste absolvoval(a) své předchozí VS studium? (n = 481-731) Studijní podmínky (časový rozvrh výuky, studijní řád atd.) ■ 3,64 Dostupnost studoven a učeben pro samostudium 1 3,64 Kvalita technického vybavení 1 3,60 Dostupnost studijních materiálů od vyučujících 1 3,60 Osobní přístup vyučujících 3,55 Prestiž školy 3,54 Přístup k elektronickým informačním zdrojům 3,53 Možnosti absolvovat praxi nebo stáž 3,52 Možnosti zapojit se do tvůrčích aktivit nad rámec studia 3,49 Kvalita výzkumu 3,47 Nabídka předmětů *,41 Informační systém ,39 Nabídka studijních oborů ^^^^^^^^^^H 3,28 1,00 1 = slabá stránka 2,00 3,00 Průměr 4,00 5 = Odbor pro strategii RMU 5,00 silná stránka MUMI MUNI Motivace k NMgr. studiu 27 Odbor pro strategii RMU Motivace k NMgr. studiu K pokračování ve studiu respondenty nejvíce motivuje chuť prohloubit své znalostí a rozvíjet své schopnosti. Vidina lepšího uplatnění je na třetím místě. Jaká je Vaše hlavní motivace k dosažení magisterského titulu (v obecném smyslu)? (n = 2 130, možnost zvolit více variant) Chci prohloubit znalosti v oboru, který mne zajímá Chci nadále rozvíjet svoji vzdělanost, znalosti a schopnosti Vidina lepšího pracovního uplatnění Baví mne studovat Získat vzdělání pro konkrétní povolání Mít možnost vydělat si v budoucnu více peněz Chci potkávat nové lidi Chci získat dobré společenské postavení Chci si prodloužit studentský život Chci po jeho dosažení pokračovat v doktorském studiu Rodiče chtějí, abych studoval(a) 8,1% 15,7% 20,8% 22,3% Chci pokračovat v rodinné tradici | 0,5% Nenašel/nenašla jsem dosud práci | 0,4% 0% 5% 10% 15% Podíl odpovědí 20% 25% 28 Odbor pro strategii RMU MUfJ I Motivace k N Mg r. studiu - vývoj v čase 1/2 S průběhem času jsou respondenti více motivováni perspektivou rozvoje a prohloubení svých znalostí, naopak menší roli hraje vidina dobrého uplatnění či konkrétního povolání. 25% Jaká je Vaše hlavní motivace k dosažení magisterského titulu (v obecném smyslu)? (n = 665 - 1 351, možnost zvolit více variant) ■23,0% 20,8% 16,6% I 10% CL 6,5% 8,4% 5,6% 0% 2014 29 Odbor pro strategii RMU 2015 2016 2017 ■Chci prohloubit znalosti v oboru, který mne zajímá ■Vidina lepšího pracovního uplatnění ■Mít možnost vydělat si v budoucnu více peněz ■Chci si prodloužit studentský život 2018 2019 2020 2021 2022 Chci nadále rozvíjet svoji vzdělanost, znalosti a schopnosti -Baví mne studovat Získat vzdělání pro konkrétní povolání MUfJ I Motivace k N Mg r. studiu - vývoj v čase 2/2 S průběhem času jsou respondenti více motivováni perspektivou rozvoje a prohloubení svých znalostí, naopak menší roli hraje vidina dobrého uplatnění či konkrétního povolání. Jaká je Vaše hlavní motivace k dosažení magisterského titulu (v obecném smyslu)? (n = 665 - 1 351, možnost zvolit více variant) 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 ^—Chci získat dobré společenské postavení ^—Chci po jeho dosažení pokračovat v doktorském studiu Odbor pro strategii rmu -Nenašel/nenašla jsem dosud práci ■Chci potkávat nove lidi ■Rodiče chtějí, abych studoval(a) Chci pokračovat v rodinné tradici Hli U l\l I Motivace ke studiu na MU MU nejvíce přitahuje NMgr. uchazeče svou nabídkou oborů a vnímanou prestiží -tyto hlavní faktory pro volbu MU jsou v čase neměnné. Co Vás vedlo k volbě studovat právě na MU? (top 10 faktorů, n = 2 069, možnost zvolit více variant) Nabídka navazujících magisterských studijních oborů na MU Prestiž MU Chtěl(a) jsem studovat právě v Brně Prohloubit znalosti v oboru, který vhodně doplňuje mé dosavadní nebo probíhající vzdělání Možnost studovat kombinovanou formu studia Dobrá dostupnost MU (Brna) z hlediska dojíždění Kvalita výuky na MU Doporučení přátel/známých Vidina lepšího pracovního uplatnění, než by poskytlo studium na jiné VŠ Získat vzdělání pro konkrétní povolání 31 Odbor pro strategii RMU 0% 11,7% I 8,1% I 7>20/P I 6,9%; I 6,4% I 5,9% I 5,7% | 5,0% 3,7% 5% 10% 15% Podíl odpovědí 21,2% 20% 25% MUIJ I MUNI Hodnocení MU 32 Odbor pro strategii RMU Silné a slabé stránky MU 1/2 Které jsou podle Vašeho názoru a dosavadních zkušeností slabé a které silné stránky studia na Masarykově univerzitě? (n = 295-747) Nabídka studijních oborů Prestiž školy Atraktivní a příjemné prostředí školy/fakulty Možnosti profesního uplatnění po studiu Vybavenost knihoven Dostupnost studijních materiálů od vyučujících Přátelská atmosféra Mezinárodní charakter školy (studium v cizím jazyce, výměnné pobyty aj.) Přístup k elektronickým informačním zdrojům Kvalita výzkumu Nabídka předmětů Umístění školy (v rámci ČR, z hlediska dopravní dostupnosti atd.) 33 Odbor pro strategii RMU 1,0 2,0 1=slabá stránka 3,0 Průměr I 4,49 I 4,35 I 4,30 I 4,28 I 4,27 I 4,25 I 4,24 4,23 4,22 I 4,16 4,13 4,12 4,0 5,0 5=silná stránka MUfJ I Silné a slabé stránky MU 2/2 Které jsou podle Vašeho názoru a dosavadních zkušeností slabé a které silné stránky studia na Masarykově univerzitě? (n = 295-747) Osobní přístup vyučujících Kvalita výuky Kvalita technického vybavení Možnosti absolvovat praxi nebo stáž Přístup studijního oddělení Informační systém (IS MU) Zvládnutelnost studia (pravděpodobnost úspěšného dokončení) Dostupnost studoven a učeben pro samostudium Možnosti zapojit se do tvůrčích aktivit nad rámec studia Studijní podmínky (časový rozvrh výuky, studijní řád atd.) Studentský život (mimostudijní aktivity, kulturní a sportovní akce) Informace k průběhu studia Možnosti ubytování na kolejích 1,0 2,0 1=slabá stránka 3,0 Průměr 4,0 5,0 5=silná stránka 34 Odbor pro strategii RMU MUfJ I Silné a slabé stránky MU - vývoj v čase A Zlepšení hodnocení v čase: aktivní a příjemné prostředí školy/fakulty, - přátelská atmosféra, - možnosti profesního uplatnění po studiu, - kvalita výzkumu. V Zhoršení hodnocení v čase: - nabídka předmětů, - kvalita technického vybavení, informační systém (IS MU)*. V A Negativní výkyv v hodnocení během 1. vlny pandemie covidu-19 (běh 2020): - přístup k elektronickým informačním zdrojům, - dostupnost studijních materiálů od vyučujících. 35 Odbor pro strategii RMU Pozn.: * = v letech 2014-2015 "Elektronická podpora studia (IS)" Spokojenost se studiem na MU Spokojenost se studiem na MU je obecně poměrně velká - více než tři čtvrtiny respondentů uvádí, že náplň studia i způsob výuky odpovídají jejich očekáváním nebojsou lepší. Spokojenost se studiem má v čase pozitivní vývoj. Do jaké míry jsou naplňována Vaše očekávání od studia na MU... v oblasti náplně studia (co se na MU učíte)? z hlediska způsobu výuky (jak Vás na MU (n = 751) 1i7%^ ■ Je to výrazně lepší, než jsem očekával(a) Je to částečně lepší, než jsem očekával(a) ■ Odpovídá to mým očekáváním ■ Částečně to neodpovídá -je to horší ■ Zcela to neodpovídá - je to mnohem horší ■ Je to jiné - nedá se říct, zda lepší či horší ■ Neměl(a) jsem žádná očekávání 36 Odbor pro strategii RMU Současné studium na MU Pro 94 % respondentů je jejich NMgr. studium na MU dobrou volbou. Celkově vzato, řekl(a) byste se svojí nynější studijní zkušeností, že vybrané navazující magisterské studium na MU je pro Vás dobrou volbou? (n = 751) % 0,8% Naprosto špatná volba Špatná volba Spíše špatná volba Spíše dobrá volba Dobrá volba Výborná volba Odbor pro strategii RMU M U N 33,9% 26,6% 31,3% 31,2% 34,3% 32,8% 38,3% 36,0% Současné studium na MU - vývoj v čase Celkově vzato, řekl(a) byste se svojí nynější studijní zkušeností, že vybrané navazující magisterské studium na MU je pro Vás dobrou volbou? (n = 235-405) 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 19,5% 20% on ft°/ 24,0% ' 23,8% 19>6% 19,5% 19,3% 10% 8,8% W 17'3/o no/ 6>0% 6'9% !5T/ 3,2% 3.8% 3,8% 4,5%_ 4,4% u/o 1,2% 2>5% 0,8% 1,5% 2014 2015 2016 2017 2018' 2019 2020 2021 ■ Naprosto špatná volba ■ Špatná volba Spíše špatná volba Spíše dobrá volba ■ Dobrá volba ■ Výborná volba 38 Odbor pro strategii RMU 44,0% 36,0% 40,1% 42,1% 35,7% 39,3% 37,9% 36,7% 18,8% 5,8% 2022 MUfJ I Míra doporučení MU Celková spokojenost respondentů s MU je poměrně vysoká. Nyní, prosím, na základě své zkušenosti s Masarykovou univerzitou určete, zda byste doporučil(a) Masarykovu univerzitu svým přátelům nebo kolegům. (n = 753) 0 = určitě 1 23456789 10 = určitě NE ANO 39 Odbor pro strategii RMU MUfJ I MUNI Souběžné aktivity, finanční situace 40 Odbor pro strategii RMU Souběžné studium Pro 95 % respondentů je NMgr. studium na MU jejich jediným studiem. Podíl respondentů se souběžným studiem v čase klesá. Studujete v současné době vedle navazujícího magisterského studijního oboru na MU (definovaného v úvodních dvou otázkách) zároveň ještě jakékoliv jiné vysokoškolské studium? (n = 748) 4,9% Ano Ne Jaká je obecně Vaše motivace k souběžnému studiu více studijních oborů? (top 5, n = 98, možnost zvolit více variant) Chci získat znalosti v oboru, který se doplňuje s mým v současnosti studovaným navazujícím magisterským oborem na MU Chci prohloubit znalosti v oboru, který mne zajímá Vidina lepšího pracovního uplatnění Získat vzdělání pro konkrétní povolání Chci nadále rozvíjet svoji vzdělanost, znalosti a schopnosti 0% 10% Podíl odpovědí 41 Odbor pro strategii RMU 20% MUfJ I Náklady spojené se studiem 18 % respondentů má veškeré finanční zajištění v průběhu studia od rodičů či jiných blízkých. 41 % odpovídajících si naopak všechno hradí samostatně - podíl této skupiny od roku 2014 narostl o 10 p. b. Přispívají Vám Vaši rodiče nebo Vaši blízcí na pokrytí Vašich nákladů na živobytí při studiu? (n = 749) 42 Odbor pro strategii RMU Práce při studiu 90 % respondentů má nějakou pracovní aktivitu, přičemž 63 % pracuje pravidelně v průběhu celého roku. Dvě třetiny pracujících mají práci v oboru. Třetina nepracujících plánuje do budoucna pracovat v průběhu studia. Jaký je převážný charakter Vašich placených pracovních aktivit v současnosti? (n = 749) á 63,2% 1 Nepracuji Pracuji o prázdninách Pracuji příležitostně během celého roku Pracuji pravidelně během celého roku A do jaké míry souvisí tyto pracovní aktivity s Vámi studovaným oborem? (n = 609) Zcela souvisí Spíše souvisí Spíše nesouvisí Vůbec nesouvisí 43 Odbor pro strategii RMU MUfJ I Práce při studiu - vývoj v čase Postupně se zvyšuje zastoupení skupiny pracujících pravidelně během celého roku. 100% 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% Jaký je převážný charakter Vašich placených pracovních aktivit v současnosti? (n = 237-404) 50,6% 28,3 13,9% 7,2% 2014 51,9% 51,8% 59,6% 57,4% 61,6% 58,9% 61,1% 65,5% 24,2% 21,0% 19,9% 18,5% 16,0% 18,5% 18,6% 13,9% 11,9% 15,1% 12,7% 10,8% 10,1% 12,5% 10,4% 9,3% 11,9% 12,1% 9,2% 11,9% 12,2% 10,2% 9,9% 11,3% 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Nepracuji Pracuji příležitostně během celého roku Pracuji o prázdninách* Pracuji pravidelně během celého roku 44 Odbor pro strategii RMU Pozn.: * = v letech 2014-2015 „Pracuji příležitostně o prázdninách" MUfJ I Rozsah práce při studiu 46 % respondentů pracují v rozsahu do polovičního úvazku, dalších 43 % pracuje do výše plného úvazku. V čase přibývá těch, kdo pracuje více než 20 hodin týdně. Jaký je rozsah Vaší práce? Kolik hodin týdně v průměrném měsíci přibližně odpracujete? (n = 594) 30% 28,6% 1 —————— 27,6% 1 ——j—i—i— I 17,3% 15,2% RH 11,3% I 1 1 1 1 1 Do 10 hodin týdně 11 až 20 hodin týdně 21 až 30 hodin týdně 31 až 40 hodin týdně Nad 40 hodin týdně (20 = půl úvazku) (40 = celý úvazek) 45 Odbor pro strategii RMU MUfJ I MUNI Vliv pandemie covidu-19 na studium 46 Odbor pro strategii RMU Spokojenost s výukou během mimořádných opatření Naprostá většina respondentů pozitivně hodnotí realizaci výuky během mimořádných opatření. Výuku a její hodnocení se podařilo realizovat na odpovídající úrovni i během mimořádných opatření (n = 743) ■ Naprosto souhlasím ■ Souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Nesouhlasím ■ Naprosto nesouhlasím ■ Nemohu odpovědět 47 Odbor pro strategii RMU MUfJ I Dopad pandemie na studium Pouze pětina odpovídajících zaznamenala jednoznačně negativní dopad pandemie na své studium. Pro 18 % respondentů měla koronovirová krize naopak pozitivní vliv z hlediska jejich studia. Jak obecně vnímáte dopad koronavirové krize na své studium na Masarykově univerzitě? (n = 753) 14,5% 18,1%^ 13,5% 20,1% 33,9% Spíše pozitivně Neutrálně Spíše negativně Rozporuplně Nevím, nedokážu posoudit 48 Odbor pro strategii RMU MUfJ I MUNI Sounáležitost s MU, postoj k problematice udržitelnosti (pouze běh 2022) 49 Odbor pro strategii RMU Sounáležitost s Masarykovou univerzitou Více než polovina respondentů se ve 2. až 3. semestru studia již cítí být součástí univerzitní komunity MU: 62 % prezenčních a 52 % kombinovaných studentů. Cítíte se během doby svého studia na MU jako součást univerzitní komunity? (n = 343) 7,6% 13,7% 34,1% 44,6% Určitě ano Spíše ano Spíše ne Určitě ne 50 Odbor pro strategii RMU MUfJ I Co je klíčové pro budování univerzitní komunity a budování sounáležitosti - příklady otevřených odpovědí - Celouniverzitní/mezioborové akce, podpora sportovních týmů (nejen hokeje), účast v meziuniverzitních soutěžích apod. - Lepší informovanost a začlenění studentů přicházejících z jiných VŠ - Přívětivý přístup pedagogů a dalších zaměstnanců školy. Možnost účastnic se univerzitních akcí. Dobré studijní podklady a místo pro studium. Určitě i kulturnější věci jako je zázemí u bufetu s možností posedět a popovídat si nad šálkem kávy [...] - A proper introduction to the university community. Language knowledge of the personnel. Activities among Czech and Foreign students in order to maintain communication and creation of new relations. Making time for students. - Friendly and large common areas to get in contact with others; teachers are always willing to talk/help - I will suggest creating more student community activities like interactive programs, general open forums, business conferences, inter-faculty competitions on standard courses and general knowledge, engagements with other universities, and social programs. Having said this, a massive advertisement and encouraging student participation will guarantee great success. ni ni t 51 Odbor pro strategii RMU llll U III 1 Role univerzity při řešení výzev udržitelného rozvoje 92 % respondentů považuje za důležité, aby univerzita přispívala k řešení problematiky udržitelného rozvoje. Je pro Vás důležité, aby se univerzita odpovědně a aktivně stavěla k řešení výzev spojených s udržitelným rozvojem? (n = 339) ■ Určitě ano ■ Spíše ano ■ Spíše ne ■ Určitě ne 52 Odbor pro strategii RMU MUfJ I Role univerzity při řešení výzev udržitelného rozvoje Nejvíce roli univerzity vidí respondenti v šetrném provozu a šíření povědomí o dané problematice. Mezi dosavadními aktivitami MU je nejlépe hodnocena podpora dobrovolnické činnosti. Jakými způsoby by podle Vás měla univerzita přispívat k řešení výzev udržitelného rozvoje? (n = 333-335) Šetrný provoz univerzity (spotřeba energie, vody, třídění a recyklace odpadů, odpovědné nakupování atd.) Šíření povědomí o problematice udržitelného rozvoje mezi studenty, zaměstnanci a veřejností Podpora dobrovolnictví a spolkové činnosti Výzkum řešící témata udržitelného rozvoje Zapojení studentů a zaměstnanců do společensky prospěšných aktivit Zařazení environmentálních témat do výuky 66,3% 26,0% 2,7% 52,7% 35,6% 3,6° /c 48,0% 39,3% 5,4 % 45,2% 39,2% 5,4% 31,6% 49,9% 6,3°/ • i 33,2% 38,3% 16,5% 4,2% 9,3% 9,9% 53 Odbor pro strategii RMU 0% 20% Určitě ano ■ Spíše ano Spíšené ■ Určitě ne 40% 60% 80% Nevím / nedokážu posoudit 100% MUfJ I Náměty na udržitelné projekty a iniciativy pro MU -příklady otevřených odpovědí - Bylo by dobré rozšířit nabídku rostlinné stravy ve stravovacích zařízeních MU (např. v kavárnách na UKB není v nabídce žádné rostlinné mléko a nic jiného k jídlu než ovoce). Větší sledování třídění odpadu - byla jsem svědkem toho, jak uklízeči na UKB sypou tříděný odpad do jednoho pytle. Také by bylo užitečné, kdyby se např. na univerzitě uspořádal swap/bleší trh oblečení. - Conversion of organic waste from the canteens to manure for greenhouse farming. Installations of solar panels in the faculties. Ban of single-use plastic on the premises. - I've noticed that a lot of us bring our own cups to get coffee from the Faculty bars. It would be cool to have like a 5 czk reduction of the price if you do that, so we can motivate other students to do such as well [...] I also think that getting Filtermac on more faculties would be a great way to reduce the single-use plastic bottles. Apart from that, it would be cool to have a sustainable campaign on our social media accounts - for example, recommending what are the good vegan options in the menzas once a week, or such. - Tisknout méně informačních letáčků, na akcích spojených například s KC nerozdávat dárkové předměty. Kavárna by mohla nabízet výrobky z ekologického zemědělství. - Na minulé univerzitě fungoval ekologický studentský spolek, na MUNI o něm nevím. Založil mj. obchod, kde ve formě výměny mohli studenti pořídit bytové vybavení na koleje či se naopak věcí po stěhování zbavit. lil II |\| T 54 Odbor pro strategii rmu llfl U II 1