masarykova univerzita Ukončení studia na Masarykově univerzitě ■ ohlédnutí a perspektiva 2011 Jaroslav Nekuda ESFMU Brno,2011 1 Obsah_ 1. ÚVODNÍ POZNÁMKY........................................................................................................................................3 2. ČÁST VĚNOVANÁ ZAMĚSTNANOSTI ABSOLVENTŮ MU..................................................................................6 2.1 Ti, co již práci mají anebo vědí, kam nastoupí..............................................................................................9 2.2 Ti, co práci zatím ještě nemají..................................................................................................................22 2.3 zájem absolventů o práci v zahraničí.......................................................................................................29 3. HODNOCENÍ VYBRANÝCH KOMPONENT STUDIA NA MU..............................................................................31 4. VYBRANÁ DATA ZE ŠETŘENÍ Z LET 2000 - 2011............................................................................................51 6. ZÁVĚR...........................................................................................................................................................59 7. PŘÍLOHA - PRACOVNÍ AKTIVITY POSLUCHAČŮ BĚHEM STUDIA..................................................................60 2 1. Úvodní poznámky V průběhu letošního června a července se již popatnácté uskutečnil mezi „čerstvými absolventy" prezenčního magisterského studia na MU průzkum zaměřený na následující problémové okruhy: • vyhlídky absolventů MU na získání pracovních míst, • hodnocení služeb poskytovaných MU posluchačům v průběhu studia, • zájem o práci v zahraničí a • další vybrané informace. Výzkum se realizoval poprvé v roce 1994 a od této doby probíhal pravidelně se třemi výjimkami: nebyl realizován vletech 2001, 2003 a 2005, tedy době, kdy se sgrantovou podporou FRVŠ uskutečnily rozsáhlé výzkumy uplatnění absolventů MU v praxi z let 1997 - 2000, 2001 - 2002 a 2003 - 2004. Základní pragmatika průzkumu byla ve vztahu k minulosti zachována, oproti loňskému šetření došlo v použitém dotazníku k několika změnám. Některé otázky byly po zkušenostech z dotazování formulačně zpřesněny, několik málo otázek bylo vyřazeno. Rozhodující část dotazníku byla ale zachována v nezměněné podobě, což dává i nadále možnost získávat představu o vývoji klíčových proměnných v čase. Ke sběru dat posloužil anonymně koncipovaný dotazník, který měl jen výhradně elektronickou podobu. Dotazník byl konstruován jako sada uzavřených formalizovaných otázek s několika málo otázkami „otevřenými". Podařilo se shromáždit 1 150 úplně vyplněných dotazníků, což při počtu 2 231 oslovených respondentů1 znamenalo průměrnou návratnost na úrovni 51,5 %. 1 Jedná se o množinu studentů, kteří absolvovali na MU SZZ v magisterském prezenčním (i navazujícím) studiu v jarním semestru r. 2011. 3 Absolutní a relativní návratnosti byly diferencovány mezi jednotlivými fakultami podle následujícího grafu a tabulky hodnot. Graf 1 Návratnost dotazníků podle fakult v roce 2011 (abs. počty) Souhrnná tabulka návratnosti Vystudovaná fakulta SZZ 2011 „mělo" absolvovat Počet odpovědí Návratnost v % ESF 250 194 77,6 Fl 79 50 63,3 FSS 222 122 55,0 FF 370 138 37,3 LF 343 124 36,2 PedF 289 127 43,9 PrF 339 173 51,0 PřírF 288 204 70,8 FSpS 51 18 35,3 MU 2231 1150 51,5 Hodnoty návratností šetření 1998 - 2011 FAKULTA 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Průměr ESF 65,8 53,1 68,8 91,9 62,1 72,9 82,4 76,7 75,8 86,7 77,6 74,0 Fl 82,5 38,3 82,5 85,4 98,9 48,1 64,9 62,1 69,5 57,6 63,3 68,5 FSS 4,3 16,0 10,0 46,3 54,4 30,5 84,4 56,3 52,9 42,4 55,0 41,1 FF 53,3 43,5 43,3 44,5 80,1 46,2 67,4 45,3 40,5 39,7 37,3 49,2 LF 55,6 88,8 68,3 96,3 23,3 24,1 36,5 52,7 43,3 69,6 36,2 54,1 PedF 39,7 20,8 33,1 38,8 62,0 56,0 61,1 60,4 56,3 44,6 43,9 47,0 PrF 17,1 53,9 22,5 48,1 55,3 48,1 61,2 65,3 63,0 51,0 51,0 48,8 PřF 38,6 27,6 15,9 46,4 48,8 51,8 68,3 68,9 60,6 55,2 70,8 50,3 FSpS * * * * * 25,0 59,4 34,0 54,7 32,7 35,3 40,2 MU 39,3 41,8 36,5 57,1 57,0 47,0 63,4 60,1 55,2 52,6 51,5 51,0 4 Celý další výklad bude strukturován následovně. Nejdříve se podíváme, jak jsou absolventi rozděleni do skupin podle toho, zda v období kolem promocí mají či nemají práci. Dále se budeme zabývat oběma skupinami odděleně, nejdříve Již zaměstnanými" (nebo osobami s „příslibem práce"), potom Ještě nezaměstnanými" absolventy. Dále pak navazuje společná část vztahující se k zájmu o práci v zahraničí a poslední část přibližuje postoje a hodnocení absolventů směrem ke službám poskytovaným Masarykovou univerzitou. Dále jsme zařadili část, která kvantitativní a grafickou formou rekapituluje hlavní zjištění ze šetření z let 1994 -2011 za Masarykovu univerzitu jako celek. Stejně tak jako v přecházejících letech má prezentace dat - pro rychlejší orientaci - převážně grafickou podobu, grafy jsou zjednodušené se sloučenými variantami a vynechanými variantami odpovědí „neví, event. jiná možnosť všude, kde to bylo vhodné. Nakonec ještě jedna technická poznámka. V tomto výzkumu byly - jako proměnné - užity i číselníky studijních programů a oborů podle IS MU. Pokud by si zástupci fakult chtěli udělat přehled o uplatnění svých absolventů podle programů, oborů nebo oborů sloučených do širších, organických skupin, je možné požádat o data z výzkumu ve formátu SPSS (*.sav) nebo Excel (*.xls) v Poradenském centru MU. Podobná analýza byla v minulosti provedena například na ESF a přinesla vcelku zajímavá zjištění. V souboru odpovědí je celkem 32 studijních oborů s deseti a více respondenty podle následujícího přehledu. Obor N Obor N Právo 166 Mediální studia a žurnalistika 15 Všeobecné lékařství 78 Molekulární biologie a genetika 15 Podnikové hospodářství 57 Sociální politika a sociální práce 15 Psychologie 39 Aplikovaná informatika 14 Učitelství pro 1. stupeň základní školy 31 Geologie 14 Veřejná ekonomika 29 Český jazyk a literatura 13 Regionální rozvoj a správa 28 Mezinárodní vztahy 13 Finanční podnikání 27 Analytická biochemie 12 Finance 26 Biofyzika 11 Speciální pedagogika 20 Hospodářská politika 11 Zubní lékařství 20 Veř. správa (UAdministration publique) 11 Obecná biologie 19 Analytická chemie 10 Systematická biologie a ekologie 18 Anglický jazyk a literatura 10 Evropská studia 17 Fyzioterapie 10 Politologie 17 Německý jazyk a literatura 10 Učitelství těl. vých. pro ZS a SS 16 Systematická biologie a ekologie 10 5 2. Část věnovaná zaměstnanosti absolventů MU Úvodní otázka dotazníku selektovala respondenty do několika velkých skupin. Každá z nich byla následně -podle logiky věcí - dotazována na odlišné okruhy otázek. Úvodní otázka měla následující podobu: Víte už v současné době, kde budete po ukončení vysoké školy pracovat, podnikat či být jinak ekonomicky aktivní? Rozložení hodnot za celou MU vidíme v následujícím grafu: Graf 2 Víte už v současné době, kde budete po ukončení vysoké školy pracovat...? N = 1138 ano, vím, zatím ale ještě jiná možnost nepracuji / nepodnikám Vidíme, že respondenti jsou rozděleni do tří velkých skupin, první se 43,7 % (2010 = 44,4 %, 2009 = 48,1 %, r. 2008 = 49,6 %, 2007 = 48,8 %) tvoří absolventi, kteří buďto vědí, kde budou pracovat, nebo dokonce pracují, menší skupina - 38,0 % (2010 = 37,2 %, r. 2009 = 32,8 %, r. 2008 = 31,9 %, 2007 = 33,2 %) - chce pracovat, ale práci zatím nemá, a konečně je zde skupina s podílem 18,4 % (2010 = 18,5 %, r. 2009 = 19,0 %, r. 2008 = 18,6 %; 2007 = 18,0 %), která volí Jiné možnosti'; co je jejich obsahem se dozvíme dále. Meziroční srovnání ukazuje poměrně vysokou stálost proporcí všech tří skupin. 6 Rozložení odpovědí na úvodní otázku - tříděné podle fakult-je patrné z následujícího grafu. Graf 3 Víte už v současné době, kde budete po ukončení vysoké školy pracovat...? (n = 1 138) 100% -, 90% 80% 70% 60% 50% | 40% -I 30% J 20% 10% -]-0% □ jiná možnost □ ještě nevím, ale chci pracovat ■ nyní jsem v prac. poměru / podnikám □ ano, vím, zatím ale ještě nepracuji / nepodnikám ES F Fl FSS FF LF PfedF FrF PřírF FSpS MU Víte již kam po VŠ? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU ano, vím, zatím ale ještě nepracuji / nepodnikám 28,1 22,4 13,4 16,8 60,5 36,2 24,6 11,9 33,3 26,1 nyní jsem v prac. poměru / podnikám 20,8 36,7 24,4 14,6 13,7 15,0 18,7 11,4 11,1 17,6 ještě nevím, ale chci pracovat 40,6 28,6 41,2 43,1 19,4 38,6 49,1 34,3 33,3 38,0 jiná možnost 10,4 12,2 21,0 25,5 6,5 10,2 7,6 42,3 22,2 18,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Necelá pětina absolventů uvažuje o „jiných možnostech". Abychom tyto aktivity mohli lépe poznat, jedna z otázek v dotazníku tyto různé „nepracovní aktivity" absolventů mapovala. Výsledky zobrazuje tabulka na následující straně, pro zajímavost jsou uvedeny i absolutní hodnoty. 7 Co po ukončení studia v případě, že absolvent nejde „hned pracovat" [t. j. celkem 18,4 % respondentů]? [ve spodní části tabulky jsou absolutní údaje] Co po ukončení studia ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU doktorské studium na MU 18,2 66,7 43,3 45,9 37,5 15,4 9,1 73,6 75,0 50,9 doktorské stud. na jiné VŠ, než na MU 9,1 16,7 10,0 5,4 12,5 7,7 11,5 9,2 další VŠ studium na MU 50,0 3,3 24,3 25,0 7,7 36,4 4,6 14,7 další vysokoškolské studium mimo MU 10,0 27,3 1,1 3,2 studium jazyků 7,7 1,1 0,9 mateřská dovolená 4,5 13,3 8,1 25,0 7,7 1,1 5,5 pobyt v zahraničí spojený se studiem 9,1 6,7 8,1 15,4 27,3 3,4 6,9 jiný pobyt v zahraničí 9,1 6,7 5,4 23,1 2,3 25,0 5,5 jiná možnost 16,7 6,7 2,7 15,4 1,1 3,2 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 doktorské studium na MU 4 4 13 17 3 2 1 64 3 111 doktorské stud. na jiné VŠ, než na MU 2 1 3 2 1 1 0 10 0 20 další VŠ studium na MU 11 0 1 9 2 1 4 4 0 32 další vysokoškolské studium mimo MU 0 0 3 0 0 0 3 1 0 7 studium jazyků 0 0 0 0 0 1 0 1 0 2 mateřská dovolená 1 0 4 3 2 1 0 1 0 12 pobyt v zahraničí spojený se studiem 2 0 2 3 0 2 3 3 0 15 jiný pobyt v zahraničí 2 0 2 2 0 3 0 2 1 12 jiná možnost 0 1 2 1 0 2 0 1 0 7 Celkem 22 6 30 37 8 13 11 87 4 218 Od tohoto místa se text zprávy „větví" - bezprostředně další část popisuje odpovědi absolventů, kteří již práci „mají", dále následuje část pojednávající o zatím „nezaměstnaných" absolventech._ 8 2.1 Ti, co již práci mají anebo vědí, kam nastoupí... Jak již bylo řečeno, jedná se celkově o 43,7 % z absolventů MU (2010 = 44,4 %, 2009 = 48,1 %; r. 2008 = 49,6 %; 2007 = 48,8 %), v absolutním vyjádření tedy dále popisujeme a interpretujeme odpovědi zhruba 497 osob2 s 66,3 % podílem žen. Při úvahách nad dále prezentovanými informacemi je třeba zaznamenat následující absolutní počty odpovědí v tomto oddíle, viz např. poměrně malý počet odpovědí u FSpS (n = 8); různé odchylky u této skupiny nejsou v interpretacích obvykle ani komentovány. ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU 94 29 45 43 92 65 74 47 8 497 Z grafu - pro přehlednost slučujícího vždy dvě kladné a dvě záporné varianty - vidíme rozložení odpovědí na první otázku v tomto bloku. Je patrné, že proces hledání zaměstnání byl relativně obtížnější pro mladé absolventy PedF, PřírF a FF, nejsnáze práci získávali informatici a lékaři. Celkový podíl „nepříznivých" odpovědí (velmi obtížně + poměrně obtížně) se v meziročním srovnání mírně zvýšil o cca 3 % - na 27,6 % (2010 = 24,3 %, 2009 = 24,1 %, 2008 = 19,7 %; r. 2007 = 24,5 %; 2006 = 23,6 %; 2004 = 24,8 %; 2002 = 19,6 %; 2000 = 24,6 %). Zajímavý je velice malý podíl varianty odpovědi „velice obtížné" na úrovni tří procent, podobně jako v loňském roce. Graf 4 Bylo pro Vás obtížné získat práci? (sloučené, přepočítané hodnoty; n = 486) 17,4 76,1 96 71,4 61,9 56,9 73,6 60,0 75,0 I 23,9 28,6 43,1 26,4 25,0 T? 40 0 27,6 — 38,1 ■ rel. snadné + úplně snadné □ velmi + poměrně obtížné ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS Obtížnost získat práci ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi obtížné 1,1 2,3 2,2 1,1 9,2 1,4 6,4 12,5 3,0 poměrně obtížné 22,3 3,4 25,0 33,3 16,3 33,8 24,3 31,9 12,5 23,9 poměrně snadné 64,9 58,6 59,1 48,9 57,6 41,5 52,7 53,2 62,5 55,2 úplně snadné 9,6 34,5 9,1 8,9 25,0 15,4 18,9 4,3 12,5 15,5 nevím, ev. jiná odpověď 2,1 3,4 4,5 6,7 2,7 4,3 2,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 2 Technická poznámka - ne všude zcela přesně „hrají" čísla o počtech respondentů, která by „hrát" měla. Je tomu z toho prostého důvodu, že ne všichni respondenti odpověděli na úplně všechny položené otázky. Hraniční případy také představují budoucí doktorandi s částečnými pracovními úvazky apod. 9 Rozložení odpovědí na otázku, ve kterém sektoru budou absolventi zaměstnáni, ukazuje, že státní firmy a instituce jsou - ostatně jako vždy v minulosti - doménou zejména pedagogů, lékařů a přírodovědců, v soukromém sektoru - stejně jako v předcházejících šetřeních - převažují ekonomové, informatici, právníci a absolventi FSS. Graf 5 Kde pracujete nebo budete pracovat? (n = 498) 100% 90% ^ 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% ■ jiná forma □ soukromě podnikat — □ soukromá firma (instituce) ■ podnik s významnou státní účastí □ instituce veř. sektoru ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Kde pracujete / budete pracovat? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU instituce veřejného sektoru 13,8 20,7 26,7 44,2 80,4 90,9 18,9 63,8 25,0 46,2 podnik s významnou státní účastí 2,1 7,0 3,3 1,5 4,3 12,5 2,4 soukromá firma (instituce) 76,6 72,4 64,4 39,5 13,0 6,1 74,3 27,7 37,5 45,4 soukromě podnikat 4,3 6,9 2,2 9,3 2,2 1,5 2,7 4,3 25,0 4,0 jiná forma 3,2 6,7 1,1 4,1 2,0 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 10 Další graf zobrazuje rozložení odpovědí na otázku, zda absolventi budou pracovat „v oboru". Zde máme možnost vidět, že „nejvěrnější" oboru jsou lékaři, pedagogové, informatici a právníci. Graf 6 Budete pracovat v oboru, pro který jste se na VŠ připravovali? (sloučené, přepočítané hodnoty; n = 495) 120,0 100,0 80,0 60,0 40,0 20,0 0,0 74,2 93,1 m— 59,1 70,5 98,9 93,8 91,9 91,3 37,5 84,4 ■ určitě + spíše ne ■ určitě + spíše ano ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Pracujete v oboru? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU určitě ano 31,9 65,5 25,0 43,2 93,5 75,4 67,6 68,1 12,5 59,8 spíše ano 41,5 27,6 34,1 27,3 5,4 18,5 24,3 21,3 25,0 24,3 spíše ne 20,2 6,9 25,0 18,2 1,1 6,2 6,8 2,1 50,0 11,1 určitě ne 5,3 15,9 11,4 1,4 6,4 12,5 4,4 nevím, nemohu posoudit 1,1 2,1 0,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Celkově můžeme konstatovat poměrně vysokou míru souladu mezi získaným vzděláním a jeho uplatňováním v daném oboru - součet variant „určitě ano" + „spíše ano" dává - stejně jako vloni - za celou MU 84,4 % (2010 = 87,2 %, 2009 = 87,3 %; 2008 = 85,0 %; 2007 = 86,1 %; 2006 = 85,3 %); i zde vidíme poměrnou stálost tohoto podílu v čase. 11 V jakých odvětvích absolventi působí, je patrné z následujícího přehledu. Tři nejčastěji zastoupená odvětví jsou označena šedě, celkem v nich bude působit 63,2 % absolventů. Odvětví ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU zemědělství, lesnictví, rybolov 1,1 0,2 zpracovatelský průmysl 4,4 4,7 2,4 1,4 1,6 výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody 1,1 3,4 2,4 4,3 1,0 stavebnictví 2,2 2,1 12,5 0,8 velkoobchod a maloobchod 2,3 4,9 1,1 1,4 1,0 pohostinství a ubytování 4,9 0,4 doprava, skladování, pošty a telekomunikace 2,4 0,2 peněžnictví a pojišťovnictví 21,1 6,9 4,9 1,5 1,4 6,4 37,5 6,4 činnosti v oblasti nemovitostí 1,1 0,2 služby pro podniky 45,6 48,3 25,6 14,6 53,5 10,6 23,7 výzkum a vývoj 2,2 17,2 7,0 23,4 4,3 veř. a státní správa, obrana, bezpečnost, soudnictví, prokuratura, soc.zabezpečení 8,9 4,7 7,3 3,1 19,7 6,0 školství 2,2 6,9 4,7 24,4 84,6 31,9 12,5 17,9 zdravotnictví a sociální péče 7,0 9,8 98,9 6,2 6,4 21,6 veterinární, sociální a osobní služby 2,3 2,4 1,5 0,6 kulturní, zábavní a rekreační činnosti 1,1 9,3 9,8 1,4 6,4 25,0 3,1 činnosti mezinárodních organizací 1,1 1,4 0,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 12 Z dalšího grafu je patrné, jaký kdo dostal (nebo má přislíbený) nástupní plat. Jako doplňující informaci uvádíme i tzv. 5% useknutý průměr3. Nejvyšší nástupní platy dostali, tak jako (téměř) každý rok, informatici a ekonomové. S nejnižšími platy se letos musejí smířit zejména přírodovědci a pedagogové, opět podobně jako v minulých letech. Graf 7 Průměrné hrubé nástupní platy absolventů MU 2011 (n = 476) 40000 35000 Fl ES F FSpS FrF LF MU FSS FF PřírF PfedF Vystudovaná fakulta Hrubý nástupní plat Srn. odchylka 5% useknutý průměr Počet odpovědí Fl 29462 12188 28152 26 ESF 26390 12313 25459 91 FSpS 25125 10773 25333 8 PrF 24804 14295 23375 69 LF 23309 12973 21389 89 MU 22887 11247 21770 476 FSS 21024 7599 20806 42 FF 20116 8550 19125 43 PřírF 19315 5859 19293 46 PedF 17790 4047 18074 62 3 Při podobných hodnoceních se jako doplňující informace obvykle uvádí i tzv. 5% useknutý průměr. „Useknutý průměr" (trimmed mean), který je jednoduchou robustní mírou úrovně, totiž „osvobozuje" jednotlivá pozorování od extrémních hodnot, z výpočtu je vyloučeno 5% nejnižších a 5% nejvyšších hodnot. 13 Průměrné hrubé nástupní platy si také můžeme zobrazit pomocí tzv. krabičkových grafů - boxplotů. Graf 8 100000,00- Q. C Q. 3 *-> 75000,00- 50000,00- 25000,00- I-I ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PňrF FSpS FAKULTA Podle tvaru „krabiček" vidíme, že nejmenší variabilitu mají platy absolventů PedF a PřírF, které jsou obvykle svázány s „tabulkovými platy" ve veřejném sektoru. Průměrný nástupní plat za MU činí 22 887 Kč (2010 = 20 554, 2009 = 19 815; 2008 = 19 419; 2007 = 18 771; 2006 = 17504), což oproti roku 2010 představuje nárůst o 11 procent. Modálni hodnota nástupních platů za celou MU je 20 000 Kč (2010 = 20 000, 2009 = 15 000; 2008 = 20 000, 2007 = 15 000), medián pak představuje 20 500 (2010 = 18 000 Kč, 2009 = 16 500; 2008 = 17 000; 2007 = 16 000)._ 14 Absolventi MU - muži, dostali v průměru 25 869 Kč (2010 = 24 861 Kč), ženy - absolventky pak 21 345 Kč (2010 = 17 718 Kč), což predstavuje rozdíl mezi oběma pohlavími 4 524 Kč (2010 = 7 143 Kč), tj. 21 % (2010 = 40 %, 2009 = 33,2 %; 2008 = 21,8 %, 2007 = 32,6 %; 2006 = 16,9 %). Rozdíly v příjmech mezi muži a ženami jsou do určité míry způsobeny tím, že podstatně vyšší podíl žen působí (nebo bude působit) ve veřejném sektoru, viz tabulku hodnot. Kde pracujete? muži ženy Celkem instituce veřejného sektoru 34,5 51,8 46,0 podnik s významnou státní účastí 0,6 3,4 2,4 soukromá firma (instituce) 56,0 40,2 45,5 soukromě podnikám 7,1 2,5 4,0 jiná forma 1,8 2,1 2,0 Celkem 100,0 100,0 100,0 Pokud bychom se na data podívali ještě podrobněji, je vidět podcenění práce žen i ve stejném sektoru podle následujícího přehledu. Kde pracujete? muži ženy rozdíl instituce veř. sektoru 21254 19862 -1392 soukromá firma 28430 23075 -5355 15 Dále můžeme vidět graf zobrazující vývoj průměrných nástupních platů absolventů MU od roku 1996 až do letošního roku. Graf 9 Průměrné hrubé nástupní platy absolventů MU 1996 - 2011 35000 i 30000 25000 20000 15000 10000 5000 0 Fl ESF FSS LF PrF FF PřírF PedF FSpS Průměrné hrubé nástupní platy absolventů MU v letech 2000 - 2010 Fakulta r. 2000 r. 2002 r. 2004 r. 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. 2011 Změna 06/11 v % Fl 25740 20406 21263 25111 29073 31711 30574 31011 29462 117 ESF 17471 16427 16147 21635 23187 27646 26744 24786 26390 122 FSS 15846 16313 20303 23412 23421 20012 21024 129 LF 6660 9441 11604 13915 15063 16903 18696 19956 23309 168 PrF 10219 13894 17471 16884 19982 18640 19926 19040 24804 147 FF 9217 9890 16226 15160 17720 16992 16959 17967 20116 133 PřírF 8801 11148 11329 14436 17044 18417 16538 17632 19315 134 PedF 7829 10436 11484 15891 14590 15590 14736 15579 17790 112 FSpS 16200 26982 16800 15031 12000 25125 155 Průměrné platy jsou silně diferencovány podle sektorů, ve kterých budou absolventi pracovat: průměrný nástupni plat absolventa MU v institucích veřejného sektoru je 20 210 Kč (2010 = 18 309), soukromé firmy nabízejí 25 363 Kč (2010 = 23 114). r. 1996 r. 1997 r. 1998 r. 1999 r. 2000 r. 2002 r. 2004 r. 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. 2011 16 3451 Přehled dvanácti nejlépe placených studijních oborů se šesti a více respondenty je patrný z následujícího přehledu: Studijní obor Průměrný plat N Služby - výzkum, řízení a inovace 30571 7 Podnikové hospodářství 29464 28 Aplikovaná informatika 27625 8 Finanční podnikání 27269 13 Informační systémy 27000 8 Finance 26231 13 Regionální rozvoj a správa 25864 11 Evropská studia 25286 7 Všeobecné lékařství 25103 58 Právo 24235 66 Sociální politika a sociální práce 23667 6 Veřejná ekonomika 23083 18 17 Další z grafů ukazuje, do jaké míry vidí respondenti své současné pracovní místo jako „perspektivní'. Hodnoty v grafu jsou pro větší přehlednost sloučeny. Celkově u všech absolventů převažují „perspektivní' varianty nad variantami „neperspektivními'; relativně méně optimističtí jsou absolventi FF, PřírF a PedF - viz graf a připojená tabulka hodnot. Graf 10 Je Vaše zaměstnání perspektivní? (z grafu je vyloučena možnost "nevím", n = 496) 120,0 -i 100,0 80,0 60,0 40,0 - Z < 6, i J 3, L J 4, 20,0 — 0,0 5, í ! I4, i n i O, l I í9, ! B i 3, L 1)0 0 I 6, t ■ spíše + vůbec není perspektivní ■ velmi + spíše perspektivní ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Perspektivnost zaměstnání ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi perspektivní 35,5 48,3 22,2 20,5 40,7 20,0 47,3 31,9 50,0 34,3 spíše perspektivní 48,4 48,3 62,2 54,5 53,8 60,0 41,9 51,1 50,0 52,0 spíše není perspektivní 9,7 3,4 13,3 15,9 4,4 12,3 2,7 12,8 8,7 vůbec není perspektivní 2,2 6,8 1,5 2,7 2,1 1,8 nevím, nedovedu posoudit 4,3 2,2 2,3 1,1 6,2 5,4 2,1 3,2 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 18 Pokud budeme uvažovat o hodnocení „perspektivnosti zaměstnání" za celou univerzitu, můžeme konstatovat, že podíly jednotlivých odpovědí jsou ve srovnání s minulými roky poměrně stabilní. Součet odpovědí „velmi perspektivní" a „spíše perspektivní" se dlouhodobě pohybuje v rozmezí mezi 70 - 90 %, kladné hodnoty od roku 2004 neklesly pod 80 %. Graf 11 Perspektivnost zaměstnání MU 1996 - 2011 i,3 velmi + spíše perspektivní ■ spíše není + vůbec není perspektivní ',5 MU MU MU MU MU MU MU MU MU MU MU MU MU 96 97 98 99 00 02 04 06 07 08 09 10 11 Perspektivnost zaměstnání MU96 MU97 MU98 MU99 MU00 MU02 MU04 MU06 MU07 MU08 MU09 MU10 MU11 velmi perspektivní 23,4 23,1 18,5 28,4 20,3 19,3 20,8 30,9 28,6 27,9 28,2 32,5 34,3 spíše perspektivní 49,4 50,9 53,0 50,5 55,2 59,5 59,1 57,0 55,5 53,5 53,9 54,5 52,0 spíše není perspektivní 14,1 15,6 16,6 13,7 10,3 13,3 15,1 8,4 10,3 12,9 12,7 7,3 8,7 vůbec není perspektivní 1,6 2,3 3,8 1,0 2,7 0,3 1,6 1,0 2,0 1,3 1,6 1,6 1,8 nevím, nedovedu posoudit 11,5 8,1 8,2 6,4 11,5 7,6 3,5 2,8 3,5 4,5 3,6 4,0 3,2 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 19 Při získávání zaměstnání se absolventi MU letos - stejně jako v předchozích letech - spoléhali zejména na vlastní síly - 66,2 % (2010 = 60,3 %). Graf 12 Jakým způsobem iste získalra) zaměstnání? (n = 497) ■ vlastním přičiněním (inzeráty, Internet, kontaktování zaměstnavatelů apod.) □ dostal přímou nabídku El pomoc rodičů, známých Hjinak EU prostřednictvím MU □ personální agentury ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Jak jste získal(a) zaměstnání? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU vlastní přičinění 71,3 65,5 51,1 65,9 79,3 64,1 64,9 57,4 25,0 66,2 dostal přímou nabídku 17,0 17,2 26,7 20,5 7,6 23,4 17,6 31,9 37,5 19,1 pomoc rodičů, známých 6,4 3,4 11,1 11,4 9,8 9,4 14,9 2,1 25,0 9,3 jinak 3,2 4,4 2,3 3,1 2,7 12,5 2,2 prostřednictvím MU 1,1 10,3 4,4 1,1 6,4 2,0 personální agentury 1,1 3,4 2,2 2,2 2,1 1,2 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 20 Dále jsme se také zajímali i o to, jaká úroveň a typ vzdělání jsou vyžadovány na místech, na která absolventi MU nastupují. Na místa, kde je předpokládáno vysokoškolské vzdělání vystudovaného zaměření, nastupují - jak se dá předpokládat - častěji absolventi LF a PrF a naopak méně často je tomu tak u absolventů FSS a ESF. Graf 13 Pracujete (budete pracovat, podnikat apod.) na místě, které vvžaduie... (n = 492) ■ jiná možnost ■ nevyžaduje ani SŠ □ SŠ s maturitou □ VŠ jiného zaměření ■ VŠ podobného zaměření □ VŠ vystudovaného zaměření Jaké vzdělání vaše pracovní místo vyžaduje? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU vysokoškolské vzdělání vystudovaného zaměření 37,6 62,1 18,6 46,5 94,6 73,8 81,1 64,4 62,0 vysokoškolské vzdělání podobného zaměření 38,7 24,1 48,8 20,9 1,1 9,2 9,5 20,0 50,0 20,3 vysokoškolské vzdělání jiného zaměření 1,1 9,3 11,6 1,5 4,4 2,6 středoškolské vzdělání s maturitou 15,1 3,4 16,3 16,3 3,3 13,8 4,1 4,4 37,5 10,0 nevyžaduje ani středoškolské vzdělání 4,3 6,9 7,0 4,7 1,5 1,4 2,2 12,5 3,0 jiná možnost 3,2 3,4 1,1 4,1 4,4 2,0 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 21 2.2 Ti, co práci zatím ještě nemají... Dále se budeme zabývat skupinou absolventů, kteří práci v období provádění šetření (tj. období kolem promocí) prozatím ještě neměli, ale měli zájem v dohledné době pracovat. Celkem se jednalo o 38 % (2010 = 37,2 %, 2009 = 32,8 %; 2008 = 31,9 %; 2007 = 33,2 %; 2006 = 31,9 %; 2004 = 39,0 %) absolventů, což je v absolutních údajích 420 respondentů. Graf 14 Proč zatím nemáte práci? (n = 442) Proč nemáte práci? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU zatím práci nehledal(a) 45,0 40,0 46,0 30,0 37,5 14,3 50,0 43,1 16,7 39,4 práci hledal(a), zatím nenašel(-šla) 55,0 60,0 54,0 70,0 62,5 85,7 50,0 56,9 83,3 60,6 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 22 Z jiného úhlu pohledu vypovídá o stavu trhu práce následující graf. Je z něho patrné, že největší úsilí při hledání zaměstnání vyvinuli zejména přírodovědci, pedagogové a filozofové, nejméně pak absolventi Fl a ESF. V grafu jsou sloučeny dvě varianty do jedné, viz legenda ke grafu. Graf 15 Jak bvste hodnotil(a) Vaše dosavadní úsilí při hledání práce? (z grafu byla vyloučena možnost "nevím", n = 302) 120,0 100,0 80,0 60,0 40,0 20,0 □ nebylo intenzivní ■ velice + spíše intenzivní 0,0 I ™ , ™ , ™ ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF F SpS ví U Úsilí při hledání práce bylo ... ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velice intenzivní 14,8 5,7 19,1 12,5 18,2 7,7 14,0 12,8 spíše intenzívní 22,2 22,2 40,0 36,2 31,3 38,6 34,6 46,0 40,0 35,3 nebylo intenzivní 59,3 77,8 51,4 40,4 50,0 38,6 55,8 38,0 60,0 48,7 nevím, nedovedu posoudit 3,7 2,9 4,3 6,3 4,5 1,9 2,0 3,2 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 23 Zatím nezaměstnaní absolventi budou hledat práci „všude", do soukromého sektoru směřují zejména ekonomové a informatici, do veřejného sektoru směřují zejména pedagogové a lékaři (podobně jako v minulém šetření). Graf 16 Kde asi budete hledat zaměstnání? (n = 444) i- 1 ■ instituce veřejného sektoru ■ podnik s významnou účastí státu □ soukromá firma □ soukromě podnikat ■ kombinace možností - všude ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Kde budete hledat práci? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU instituce veřejného sektoru 9,9 36,0 23,3 64,0 71,4 20,7 15,5 33,3 27,5 podnik s významnou účastí státu 2,5 1,1 4,2 1,4 soukromá firma 39,5 33,3 10,0 11,7 16,0 2,0 23,0 9,9 18,2 soukromě podnikat 1,2 2,0 1,7 1,1 1,4 1,1 kombinace možností - všude 46,9 66,7 52,0 63,3 20,0 26,5 54,0 69,0 66,7 51,8 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 24 Zajímavý obraz představuje komparace „očekávání" stran „ceny vlastní práce". Zatím nezaměstnaní odpovídali na otázku, pod jakou částku by „nešiř - „zaměstnání bych nepřijal, kdyby nabízený hrubý měsíční plat byl nižší než ..." V meziročním srovnání se „nároky" absolventů příliš nezměnily, letos dosáhly 15 608 Kč, vloni to bylo 14 939 Kč. Ženy jsou v průměru za celou MU ochotny nastoupit za plat zhruba o 14 % nižší než muži (2010 = 22,8 %, 2009 = 19,1 %; 2008 = 11 %, 2007 = 7,5 %; 2006 = 11,6 %; ženy = 14 904 Kč, muži = 17 061 Kč). U absolventů všech fakult jsou průměrné -yéšrě přijatelné - platy nižší než skutečné nástupní platy již zaměstnaných kolegů, všichni by tedy mohli být po nástupu do zaměstnání „příjemně překvapeni". Graf 17 Představy zatím nezaměstnaných absolventů o ceně své práce a "realita" (n = 439 - 476) 35000,0 30000,0 25000,0 20000,0 15000,0 — 10000,0 — 5000,0 I ■ zaměstnaní v průměru dostali ■ nezaměstnaní "by nešli pod" ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Zaměstnaní Nezaměstnaní Vystudovaná fakulta v průměru dostali "by nešli pod" Rozdíl = realita - očekávání ESF 26390 18144 8246 Fl 29462 20433 9028 FSS 21024 15521 5503 FF 20116 14672 5444 LF 23309 19708 3601 PedF 17790 14823 2967 PrF 24804 13308 11496 PřírF 19315 14465 4850 FSpS 25125 16333 8792 MU 22887 15608 7278 25 Z doposud nezaměstnaných bude práci v „oboru" hledat většina, tj. 88,9 % (2010 = 93,0 %, 2009 = 85,9 %; 2008 = 89,3 %; 2007 = 82,2 %) - v grafu byly pro přehlednost sloučeny kategorie podle legendy a varianta „nevím" vyloučena. I v tomto případě vyznívá rozložení hodnot pro MU uspokojivě. Graf 18 Budete hledat práci v oboru, na který jste se na VŠ připravoval(a)? (sloučené, přepočítané hodnoty; n = 425) i8,: i6,( __ >6,( __ )5,í U i3,( _ i8,< ;o,( so,; tn i ÍU,1 ■ spíše ne + určitě ne □ určitě ano + spíše ano ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Budete hledat práci v oboru? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU určitě ano 34,6 60,0 24,0 21,7 88,0 49,0 70,1 33,3 33,3 43,8 spíše ano 48,1 20,0 62,0 55,0 8,0 36,7 26,4 44,4 33,3 41,1 spíše ne 8,6 20,0 14,0 16,7 4,0 4,1 2,3 12,5 16,7 9,4 určitě ne 2,5 1,7 2,8 1,1 nevím, nemohu posoudit 6,2 5,0 10,2 1,1 6,9 16,7 4,5 Celkem 100 100 100 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 26 Z dalšího grafu je patrné, jak zatím nezaměstnaní absolventi hodnotí své šance na získání pracovního místa; pro přehlednost byly opět sloučeny varianty podle legendy grafu a vyloučena varianta „nevím". Nižší podíl negativních očekávání vidíme u informatiků, lékařů, právníků a ekonomů - tedy stejných skupin jako v uplynulých letech - a celkově převažují pozitivní očekávání. Graf 19 Kdvbvste hodnotil(a) své budoucí šance na získání místa — (sloučené, přepočítané hodnoty, vyloučeny možnosti "něco mezi" a"nevím"; n = 220) 120,0 100,0 80,0 60,0 40,0 20,0 0,0 -- ■ spíše + velmi nízké □ velmi + spíše vysoké ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Šance na získání práce ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi vysoké 4,9 13,3 16,0 2,0 3,4 3,2 spíše vysoké 33,3 40,0 32,0 15,0 56,0 14,3 46,0 15,5 29,3 něco mezi 48,1 33,3 48,0 55,0 28,0 63,3 32,2 46,5 50,0 45,7 spíše nízké 11,1 13,3 10,0 15,0 18,4 10,3 28,2 50,0 14,9 velmi nízké 2,0 6,7 2,3 4,2 2,3 nevím, nedovedu posoudit 2,5 8,0 8,3 2,0 5,7 5,6 4,7 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 27 Očekávání absolventů ve vztahu k trhu pracovních sil dokresluje také následující graf, který opět ve sloučených variantách (s vyloučením varianty „nevím") zobrazuje obavy absolventů z nezaměstnanosti; relativně vyšší hodnoty vidíme u absolventů PřírF a PedF. Celkově však převládá optimismus, negativní varianty dávají dohromady 31,0 % (2010 = 33,1 %, 2009 = 26,4%; 2008 = 17,8 %; 2007 = 15,0 %; 2005 = 15,1 %; 2004 = 27,7 %). Graf 20 Myslíte, že Vám hrozí nezaměstnanost? (sloučené, přepočítané hodnoty, vyloučena možnost "nevím"; n = 377) 120,0 i-1 ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Hrozí vám nezaměstnanost? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU určitě ano 2,5 6,7 2,0 5,0 6,3 3,4 8,6 4,3 spíše ano 19,8 13,3 10,0 26,7 8,0 35,4 20,7 28,6 33,3 22,2 spíše ne 59,3 46,7 58,0 46,7 52,0 43,8 49,4 32,9 33,3 48,4 určitě ne 9,9 26,7 12,0 3,3 32,0 8,3 13,8 2,9 10,4 nevím, nedovedu posoudit 8,6 6,7 18,0 18,3 8,0 6,3 12,6 27,1 33,3 14,7 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 28 2.3 Zájem absolventů o práci v zahraničí Nyní následuje série otázek orientovaných na zájem o práci v zahraničí. Odpovídali na ně všichni respondenti, tedy jak „už zaměstnaní" tak i „práci hledající". Podíl zájemců o práci v zahraničí se dlouhodobě pohybuje mezi cca 30 - 40 procenty. Letos jejich podíl představoval 38,9 % (2010 = 32,2 %, 2009 = 31,8 %; 2008 = 29,5 %; 2007 = 30,7 %; 2006 = 35,4 %; 2004 = 42,8 %), nejčastěji mají o takovou práci zájem zejména absolventi Fl a ESF. Graf 21 Chtělra) byste v horizontu 2 - 3 let pracovat v zahraničí? (přepočítané, sloučené hodnoty, vyloučena var. nevím; n = 1 059) 120,0 i-1 ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Chtěl(a) byste pracovat v zahraničí? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU určitě ano 18,6 14,0 19,0 15,7 11,4 8,3 14,1 12,0 5,9 14,2 spíše ano 29,4 32,0 25,6 17,9 23,6 8,3 19,4 24,5 17,6 22,3 spíše ne 36,6 34,0 38,0 41,0 45,5 48,8 42,9 41,5 58,8 41,6 určitě ne 9,3 8,0 12,4 17,9 13,8 31,4 19,4 13,5 5,9 15,7 nevím, nemohu posoudit 6,2 12,0 5,0 7,5 5,7 3,3 4,1 8,5 11,8 6,3 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Průměrná doba, kterou by absolventi v zahraničí chtěli strávit, je zhruba 2-3 roky, podle následujícího přehledu. Vystudovaná fakulta Prům. doba v měsících Počet odpovědí ESF 30 94 Fl 30 22 FSS 33 53 FF 34 46 LF 51 45 PedF 27 20 PrF 32 58 PřírF 21 75 FSpS 36 4 MU 32 417 29 Zajímaly nás také motivace absolventů k práci v zahraničí. Peněžní a „nepeněžní" motivace byly v minulosti celkově rozloženy zhruba rovnoměrně, nyní spíše převažují nepeněžní motivace; vyšší výdělek je zajímavý zejména pro mladé lékaře - stejně jako v minulosti. Graf 22 Co ie Vaší hlavní motivací záimu o práci v zahraničí? (n = 428) 100% 80% 60% 40% 20% - 0% □ neví, jiná odpověď ■ jen jiné motivy □ jiné motivy převažují nad výdělkem □ "půl napůl" ■ vyšší výdělek převažuje ■ jen vyšší výdělek ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Motivace zájmu o práci v zahraničí ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU jen vyšší výdělek 1,1 1,9 4,1 11,1 4,9 1,3 3,0 vyšší výdělek převažuje 31,9 17,4 27,8 26,5 42,2 23,8 13,1 29,9 25,0 27,6 "půl napůl" 22,3 34,8 24,1 24,5 22,2 33,3 27,9 31,2 25,0 26,4 jiné motivy převažují nad výdělkem 30,9 34,8 27,8 16,3 15,6 38,1 26,2 23,4 25,5 jen jiné motivy 13,8 13,0 18,5 26,5 8,9 23,0 14,3 50,0 16,4 neví, jiná odpověď 2,0 4,8 4,9 1,2 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 30 3. Hodnocení vybraných komponent studia na MU V následující části již odpovídají všichni absolventi. Zajímalo nás, zda absolvované studium bylo podle jejich názorů orientováno příliš teoreticky, příliš prakticky či vyváženě. V letošním roce je podíl osob, které považují studium za „příliš teoretické" velmi podobný loňskému, který byl historicky nejnižší. Avšak i letos takto odpovídají zhruba dvě třetiny respondentů Studium se zdá být nejvíce „teoretické" zejména absolventům ESF, LF a FF; relativně spokojenější jsou v tomto ohledu zejména informatici. Graf 23 Domníváte se. že suma znalostí a dovedností, kterou iste si během studia osvoiil(a). bvla z hlediska Vašich dalších potřeb — (n = 1 145) B nevím, nemohu posoudit S příliš teoretická □ vyvážená ■ příliš praktická ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Orientace studia byla...? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU příliš praktická 0,5 4,0 0,8 1,6 0,8 0,6 0,7 vyvážená 17,0 52,0 25,4 23,0 19,4 32,3 26,6 31,2 61,1 26,7 příliš teoretická 74,7 36,0 67,2 72,6 76,6 60,6 68,2 59,4 33,3 66,3 nevím, nemohu posoudit 7,7 8,0 6,6 4,4 2,4 6,3 4,6 9,4 5,6 6,3 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 31 Pro hrubou a rychlejší orientaci jsme propočítali spokojenost s vyvážením komponent studia pomocí Z-score4 od fakult s převahou teoretické složky (shora, kladné hodnoty) k fakultám s relativně vyváženějším poměrem těchto složek (dole, záporné hodnoty) - viz následující tabulku: Vystudovaná fakulta Z-score Počet odpovědí ESF 0,2 179 LF 0,1 121 FF 0,1 129 FSS 0,0 114 PrF 0,0 165 PřírF -0,1 183 PedF -0,1 119 FSpS -0,7 17 Fl -0,7 46 4 Standardizovaná proměnná s průměrem = 0 a směrodatnou odchylkou = 1 32 Čerství absolventi také hodnotili, jak je univerzita připravila v následujících třinácti oblastech kompetencí a současně také u každé kompetence odhadovali, jaký význam bude mít pro jejich budoucí uplatnění. Důležitost toho kterého faktoru pro budoucí uplatnění absolventi hodnotili na pětibodové škále, kde hodnota 1 = velmi důležitý a hodnota 5 = naprosto nedůležitý, současně pak hodnotili, do jaké míry je MU danou kompetencí vybavila, opět na stupnici 1 = výborně až 5 = nedostatečně. V následující tabulce vidíme „žebříček" kompetencí seřazený podle důležitosti sestupně. Za nejdůležitější tedy studenti považují vybavenost odbornými praktickými zkušenostmi a dovednostmi (hodnota 1,5), současně však konstatují, že je v této oblasti MU vybavila na „horší trojku" (3,2). Kompetence - MU 2011 Důležitost (1 = důležitý 5 = nedůležitý) MU "vybavila" (1 = výborně 5 = nedostatečně) Rozdíl Odborné praktické zkušenosti a dovednosti 1,5 3,2 -1,7 Komunikační dovednosti 1,6 2,7 -1,1 Schopnost orientovat se a osvojovat si nové poznatky 1,6 2,1 -0,4 Schopnost argumentovat a kriticky myslet 1,7 2,6 -0,9 Schopnost sebeprezentace 1,7 2,8 -1,0 Znalost cizích jazyků 1,8 3,2 -1,4 Organizační schopnosti a dovednosti 1,8 3,0 -1,2 Koncepční a analytické myšlení 1,9 2,5 -0,6 Počítačová gramotnost 2,0 2,9 -0,9 Schopnost týmové práce 2,0 2,7 -0,7 Odborné teoretické znalosti 2,1 2,0 0,1 Tolerance, uznání odlišných názorů 2,2 2,6 -0,4 Kreativita 2,2 3,2 -1,0 Zajímavé je meziroční srovnání naměřených hodnot. Tabulka vypadá, jako bychom ji téměř zkopírovali: jak co do pořadí, tak i do naměřených hodnot. Důležitost MU "vybavila" (1 = důležitý (1= výborně Kompetence-MU 2010 5 = nedůležitý) 5 = nedostatečně) Rozdíl Odborné praktické zkušenosti a dovednosti 1,5 3,2 -1,7 Komunikační dovednosti 1,5 2,7 -1,2 Schopnost orientovat se a osvojovat si nové poznatky 1,6 2,1 -0,4 Schopnost argumentovat a kriticky myslet U 2,7 -0,9 Schopnost sebeprezentace 1,8 2,8 -1,0 Organizační schopnosti a dovednosti 1,9 3,1 -1,3 Znalost cizích jazyků 1,9 3,2 -1,3 Schopnost týmové práce 2,0 2,8 -0,8 Koncepční a analytické myšlení 2,0 2,6 -0,6 Počítačová gramotnost 2,0 2,9 -0,9 Odborné teoretické znalosti 2,1 2,0 0,1 Tolerance, uznání odlišných názorů 2,2 2,6 -0,4 Kreativita 2,2 3,2 -1,0 33 o bi o bi o bi o bi o Odborné praktické zkušenosti a dovednosti Komunikační dovednosti Schopnost orientovat se a osvojovat si nové poznatky Schopnost argumentovat a kriticky myslet Schopnost sebeprezentace Znalost cizích jazyků Organizační schopnosti a dovednosti Koncepční a analytické myšlení Počítačová gramotnost Schopnost týmové práce Odborné teoretické znalosti Tolerance, uznání odlišných názorů Kreativita □ □ D cz c° CD <= N< >< O" O avi (fi o tr -T fl), o (d 3 (d-3-o a. 3 o < I o a 3 o o < tr m < cd 3 o (a 3 ii (D (D oo 3 o U) 7? o 3 o r* (d 3 o (d 3 O 3 —h ČF < "O =; CO< QJ- < £ ^< CD CT Q. £D £ < CD Q, CO CQ T3 CO 2- 3 CD CD CD 3 < 8,( 100. )5,( >8,< )6,( 19,'-)8 38,2 >7, ■ určitě + spíše ne □ určitě + spíše ano FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Spokojenost s IS MU ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU ano, určitě 63,4 64,0 75,2 61,0 59,3 47,6 65,7 60,6 52,9 61,9 spíše ano 33,5 34,0 24,8 34,6 39,0 48,4 33,7 37,9 35,3 35,8 spíše ne 2,6 4,4 4,0 0,6 1,5 11,8 1,9 určitě ne 0,5 2,0 1,6 0,4 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Pokud z grafu vytvoříme standardizované pořadí, dospějeme k následujícímu - fakulty jsou seřazeny od „nespokojenějších" (FSS, PrF) k relativně méně spokojeným (PedF, FSpS). Fakulta Z-score Počet odpovědí FSS -0,29 121 PrF -0,11 172 Fl -0,01 50 ESF -0,01 194 PřírF 0,00 198 FF 0,05 136 LF 0,06 123 PedF 0,29 124 FSpS 0,33 17 41 Zajímali jsme se také o to, zda se posluchači domnívají, že stávající délka studia je „přiměřená", viz další z grafů (vyloučena varianta „nevím"). Graf 30 Domníváte se. že sumu znalostí a dovedností, kterou iste během vysokoškolského studia mělra) možnost získat, bv bvlo reálné si osvojit i za kratší dobu? (n =1 081) ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Délka studia by mohla být ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU delší o 1 rok 3,8 8,5 4,5 3,1 10,1 1,7 4,2 4,3 4,5 přiměřená 53,8 48,9 78,4 68,5 81,5 54,6 53,6 75,5 52,9 64,7 o 1 sem. kratší 14,5 31,9 10,8 11,5 3,4 16,0 11,9 12,5 17,6 12,8 o 2 sem. kratší 28,0 10,6 6,3 16,9 5,0 27,7 30,4 7,6 29,4 18,0 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 A opět pro rychlejší orientaci výpočet standardizovaných hodnot Z-score. Nahoře jsou uvedeny fakulty, kde je délka „přiměřenější", dole jsou pak fakulty, které by bylo možné vystudovat i za kratší dobu. Vystudovaná fakulta Z-score Počet odpovědí LF -0,49 119 FSS -0,30 111 PřírF -0,25 184 FF -0,02 130 Fl 0,00 47 ESF 0,27 186 PrF 0,29 168 PedF 0,30 119 FSpS 0,38 17 42 Další z otázek měla následující znění: Kolik dní jste se v průměru připravoval (a) na jednu zkoušku? Výsledky je třeba brát jako orientační, samozřejmě - není zkouška jako zkouška ... Průměrná doba přípravy na zkoušku za celou MU představuje 5,9 dne (2010 = 6,2; 2009 = 6,2; 2008 = 6,4; 2007 = 6,3; 2006 = 6,6), modus je 3 dny a medián je 5 dní; nejdelší doba přípravy je na LF - 14 dní. Pro zajímavost uvádíme v tabulce pod grafikou i hodnoty z roku 2010, meziroční změny jsou poměrně malé. Graf 31 é 3 30,00- > (O }_ Q. iC Q. * 10,00" -03 Q 0,00- ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS FAKULTA Fakulta Průměrná délka přípravy na zkoušku ve dnech N r. 2010 Změna r. 2010/11 LF 14,3 123 14,2 0,1 PrF 6,3 172 6,4 -0,1 MU 5,9 1118 6,2 -0,3 PřírF 5,2 199 5,3 -0,1 FF 4,8 129 4,9 -0,1 PedF 4,8 122 4,7 0,1 FSS 4,4 118 5,0 -0,6 ESF 4,1 189 3,9 0,2 Fl 4,1 49 3,5 0,6 FSpS 2,9 17 3,6 -0,7 43 „Náročnost" studia na MU zobrazuje následující graf a tabulka hodnot; nejnáročnější je již tradičně studium medicíny (z grafu vyloučena varianta „nevím"). Graf 32 Domníváte se. že absolvování vysokoškolského studia na MU bvlo z hlediska úsilí, které iste muselŕa) během studia vynaložit — (n = 1 132) □ nebylo vůbec náročné □ nebylo příliš náročné □ něco mezi □ poměrně náročné □ velice náročné ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Náročnost studia ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velice náročné 6,2 10,2 9,1 5,2 30,9 1,6 2,3 9,1 8,6 poměrně náročné 49,5 38,8 55,4 30,6 55,3 45,2 39,5 50,5 23,5 45,8 něco mezi 34,0 40,8 26,4 46,3 12,2 38,7 40,1 32,3 35,3 33,7 nebylo příliš náročné 10,3 10,2 9,1 15,7 0,8 13,7 16,3 7,1 41,2 11,0 nebylo vůbec náročné 2,2 0,8 0,8 1,7 1,0 0,9 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Tabulka standardizovaných hodnot podle Z-score, fakulty jsou shora dolů seřazeny - alespoň podle respondentů - od nenáročnějších LF a FSS k méně náročným (PrF, FF a FSpS). Vystudovaná fakulta Z-score Poč. odpovědí LF -0,77 123 FSS -0,17 121 PřírF -0,11 198 ESF -0,02 194 Fl 0,02 49 PedF 0,21 124 PrF 0,31 172 FF 0,35 134 FSpS 0,82 17 44 Celkovou spokojenost s tím, co jednotlivé fakulty daly svým absolventům „do života", sledovala další z otázek. Graf 33 Jak iste spokoienŕa) s tím, co Vám Vaše fakulta (MU) během studia ..do života" poskytla? (n = 1 119) ■ velmi nespokojen □ spíše nespokojen □ něco mezi ■ spíše spokojen ■ velmi spokojen ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Spokojenost s tím, co MU poskytla ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi spokojen(á) 16,8 32,0 22,7 14,9 16,5 12,1 24,1 21,6 29,4 19,5 spíše spokojen(á) 56,3 56,0 55,5 49,3 55,4 52,4 60,0 53,1 58,8 54,9 něco mezi 19,5 10,0 16,8 27,6 19,8 32,3 14,7 17,5 19,8 spíše nespokojen(á) 7,4 2,0 5,0 6,7 6,6 3,2 0,6 5,7 5,9 4,9 velmi nespokojen(á) 1,5 1,7 0,6 2,1 5,9 0,9 Celkem 100 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Následuje tabulka standardizovaných hodnot podle Z-score - shora dolů od relativně nejvíce spokojených (Fl, PrF, FSpS) po relativně méně spokojené absolventy (LF, PedF, FF). Je třeba zdůraznit, že negativní varianty odpovědí za MU dávají dohromady jen 5,8 % (2010 = 6,5 %, 2009 = 6,5 %; 2008 = 6,4 %); i u posledního v řadě (FF) vysoce převažují kladné varianty odpovědí nad zápornými. Vystudovaná fakulta Z-score Poč. odpovědí Fl -0,38 50 PrF -0,24 170 FSpS -0,16 17 FSS -0,11 119 PřírF 0,01 194 ESF 0,06 190 LF 0,11 121 PedF 0,17 124 FF 0,22 134 45 Pokud bychom sledovali vztah celkové spokojenosti s MU se třinácti sledovanými kompetencemi (viz strany 34-36), pak zjišťujeme, že spokojenější jsou absolventi, kteří současně příznivěji hodnotí i to, jak je MU vybavila odbornými praktickými zkušenostmi a dovednostmi, viz graf 33. Vidíme, že v celé skupině bylo 19,8 % „velmi spokojených" absolventů (horní box). Ve skupině, která ocenila nabyté praktické zkušenosti a dovednosti „na jedničkď (box vlevo dole) byl podíl velmi spokojených 50,9 %. A naopak ti, kdo tento faktor hodnotili čtyřkou nebo pětkou (box vpravo, označený >4,00), byli „velmi spokojení" jen ve 3,2 % případů. Graf 34 Celková spokojenost s tí m, co MU poskytla velmi spokojen spíše spokojen něco mezi spíše nespokojen velmi nespokojen Hode 0 .Cňtegůiy.......... ■■■W.......D... .J^velmi spokojen ■ spise spokojen 19.8 214 ■ něco mezi 20.0 216 ■ spíše nespokojen 5.1 55 velmi nespokojen 0.9 10 Total | | 100.0 1081 I Ld Odborné praktické zkušenosti a dovednosti Adj. P-value=0.000, Chi-square=241.833, d1^4 <= 1.00 (1.00, 2.00] (2.00,3.00]; (3.00, 4.00] > 4.00 ...Gategmy" Hode 1 ........."«.......Cl. velmi spokojen 50.9 29. ■ spise spokojen 42.1 24 ■ něco mezi 5.3 3 ■ spíše nespokojen 1.8 1 velmi nespokojen 0.0 0 Total I-1 5.3 57 _ □l_ Node 2 Category % n ■ velmi spokojen 30.2 62 spíše spokojen 60.5 124 ■ něco mezi 8.3 17 ■ spíše nespokojen 1.0 2 velmi nespokojen 0.0 0 Total 19.0 205 Hode 3 Category % n ■ velmi spokojen 21.9 90 ■ spíše spokojen 61.8 254 ■ něco mezi 14.6 60 ■ spíše nespokojen 1.5 6 velmi nespokojen 0.2 1 Total 38.0 411 i—,n_, Hode 4 Category % n ■ velmi spokojen 9.5 30 spíše spokojen 49.5 156 ■ něco mezi 33.7 106 ■ spíše nespokojen 7.0 22 velmi nespokojen 0.3 1 Total 29.1 315 ,-i ll L Hode 5 .Category- ••.yejmi spokojen 3.2 3. ................... ■ spise spokojen 30.1 28 ■ něco mezi 32.3 30 ■ spíše nespokojen 25.8 24 velmi nespokojen 8.6 8 Total 8.6 93 46 Absolventi také hodnotili podmínky pro mezifakultní studium na MU. Vidíme, že velká část respondentů nedokáže celou věc posoudit (30,5 %) a kladná hodnocení převažují nad negativními v poměru 56,3 % vs. 13,1 % (2010 = 56,6 % vs. 15,0 %, 2009 = 49,0 % vs. 16,5 %). Graf 35 Domníváte se. že na MU byly vytvořeny dobré podmínky pro vzájemnou „propustnost" jednotlivých fakult ? (n = 1 134) ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU Jsou podmínky pro prostupnost fakult? ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU určitě ano 23,7 44,0 15,8 22,2 11,3 8,9 11,6 27,1 17,6 19,3 spíše ano 41,2 34,0 40,0 45,2 26,6 32,5 30,2 40,2 52,9 37,0 spíše ne 8,8 6,0 15,8 14,8 14,5 15,4 12,8 7,5 11,7 určitě ne 1,0 0,8 1,6 3,3 1,7 1,5 5,9 1,4 nevím, nedovedu posoudit 25,3 16,0 27,5 17,8 46,0 39,8 43,6 23,6 23,5 30,5 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 47 Dále byla zařazena otázka, která mapovala mimoškolní pracovní aktivity posluchačů MU, souhrnné výsledky opět zobrazuje následující graf. Detailnější informace o rozsahu pracovních aktivit studentů během studia jsou uvedeny v příloze. Graf 36 Pracovní aktivity studentů MU během studia (n = 359 -1001) _ □ nepracoval □ velmi zřídka ■ poměrně často ■ pravidelně pracoval 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník 5. ročník 6. ročník Z grafu je patrný růst podílu ekonomicky aktivních studentů v průběhu studia. Součty variant „poměrně často" a „pravidelně" dosahují nejvyšších hodnot v pátém ročníku - 56,0 % (2011 = 57,7 %, 2009 =56,3 %); šestý ročník můžeme v různých ohledech chápat jako specifický. Práce studentů MU 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník 5. ročník 6. ročník pravidelně pracoval(a) 9,5 13,9 21,6 33,7 37,7 36,2 poměrně často 13,2 22,2 23,2 22,3 18,2 16,7 velmi zřídka 44,6 39,7 35,8 27,2 22,7 18,9 nepracoval(a) 32,7 24,2 19,3 16,9 21,3 28,1 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 48 I letos nás zajímalo, kolik hodin v průměru za týden studenti v jednotlivých ročnících odpracovali. Z grafu je patrné, že s postupujícím studiem se prodlužuje čas strávený prací ze zhruba jedenácti hodin v prvním ročníku na devatenáct hodin za týden v ročníku pátém. Šestý ročník je specifický, studují v něm zejména posluchači LF a „přesluhující" studenti. Graf 37 Týdenní doba pracovních aktivit studentů MU (n = 247 - 746) i i □ 1 ročník □ 2 ročník □ 3 ročník □ 4 ročník □ 5 ročník □ 6 ročník FSpS Vystudovaná fakulta 1. ročník 2. ročník 3. ročník 4. ročník 5. ročník 6. ročník Průměr ESF 8,9 10,6 14,2 17,1 19,0 19,9 14,9 Fl 8,1 9,7 11,6 16,7 19,5 19,5 14,2 FSS 12,2 13,6 14,3 18,9 19,8 21,1 16,7 FF 13,3 13,2 13,9 17,2 19,6 20,2 16,2 LF 10,1 10,5 12,7 14,5 15,2 10,8 12,3 PedF 10,5 10,6 12,7 15,3 15,8 19,3 14,0 PrF 13,0 17,4 19,8 22,1 24,0 18,8 19,2 PřírF 10,3 11,3 13,3 15,4 15,4 18,4 14,0 FSpS 13,2 13,1 15,1 17,0 18,7 27,4 17,4 MU 11,1 12,5 14,6 17,4 18,8 19,5 15,6 49 Poslední otázka v této části sledovala průměrný prospěch studentů za celou dobu studia. Jejich odpovědi jsme pro zajímavost srovnali s „přesnými" známkami z IS. Rozdíly v hodnotách jsou poměrně malé; do určité míry je to výsledek částečně odlišné metodiky sběru a vykazování dat. Fakulta Průměr dle výzkumu Průměr podle IS Rozdíl PřF 1,71 1,68 -0,03 PdF 1,63 1,70 0,06 FF 1,66 1,75 0,09 FSS 1,67 1,81 0,15 MU 1,78 1,86 0,08 FSpS 1,96 1,89 -0,07 LF 1,80 1,93 0,13 PrF 1,89 2,01 0,12 Fl 1,90 2,08 0,18 ESF 1,96 2,10 0,13 50 4. Vybraná data ze šetření z let 2000 - 2011 Z předchozích šetření jsme vybrali některé zajímavé a v čase srovnatelné údaje, které mohou zachytit určité tendence v oblasti aktuálního uplatnění absolventů MU a jejich retrospektivní hodnocení studia na MU. Jednu malou metodologickou poznámku: k prezentovaným datům by bylo zřejmě možné snést celou řadu „rozumných", „vážných" (©) a „dobře míněných" výhrad. Jejich společným jmenovatelem by mohly být výhrady k nerovnoměrné návratnosti dotazníků v průběhu jednotlivých šetření, výhrady k proměnlivé struktuře fakult zahrnutých do šetření, reprezentativnosti získaných informací apod. Se všemi těmito výhradami „již dopředu souhlasíme" a následující informace nechť jsou tedy chápány - „již s možnými, dopředu zmiňovanými výhradami" - jen jako jeden z mnoha střípků v mozaice našeho poznání. Všichni absolventi 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Podíl osob, které už mají zaměstnání v době kolem promoci (ví kam nastoupí + již pracují) 43,8 37,4 38,6 50,1 48,8 49,6 48,1 44,4 43,7 Podíl osob, které v budoucnu chtějí pracovat, ale zatím práci nemají 34,2 34,0 39,5 31,9 33,2 31,9 32,8 37,2 38,0 Podíl osob volících jinou možnost (doktorské studium, jiné studium, pobyty v zahraničí apod.) 22,0 28,6 21,9 18,0 18,0 18,6 19,0 18,5 18,4 Zaměstnaní absolventi (pracují nebo již vědí, kam nastoupí) 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Bylo pro Vás obtížné sehnat práci (velmi obtížné + poměrně obtížné)? 24,6 19,6 24,8 23,5 25,4 19,7 24,1 24,3 24,5 Budete pracovat v oboru, pro který jste se připravoval(a) (určitě ano + spíše ano)? 89,7 93,1 90,2 85,3 86,1 84,7 87,3 87,2 84,1 Je Vaše zaměstnání perspektivní (určitě ano + spíše ano)? 75,5 78,8 79,9 87,8 84,1 81,3 82,1 87,1 86,3 Podíl abs., kteří budou pracovat na místech vyžad. VŠ vzdělání vystudovaného zaměření * * * * * * 69,4 66,9 62,0 Nezaměstnaní absolventi (kt. v době ukončení studia ještě nemají místo) 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Zaměstnání jsem hledal(a), ale zatím nesehnal(a) 55,1 47,0 46,8 50,4 40,6 47,2 53,2 57,2 60,6 Jak intenzivně jste hledal(a) zaměstnání (velice intenzivně + spíše intenzivně)? 46,8 43,2 25,2 52,8 43,1 34,9 48,7 48,7 48,1 Budete hledat práci v oboru (určitě ano + spíše ano) 89,9 89,4 90,8 82,5 82,2 84,7 78,4 88,4 84,9 Šance na získání místa jsou (velmi vysoké + spíše vysoké) 26,3 31,5 32,9 37,7 36,6 37,9 29,3 33,2 32,5 Hrozí Vám nezaměstnanost (určitě ano + spíše ano)? 30,7 20,1 27,7 15,1 15,0 10,7 21,9 28,9 26,5 Hodnocení studia - všichni absolventi 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Studium bylo "orientováno až příliš teoreticky" 76,3 76,5 76,5 71,2 74,0 71,8 65,4 65,1 66,3 Setkali jste se s učiteli, jejichž odborná úroveň neodpovídala VŠ (občas + poměrně často)? 30,6 26,6 25,4 17,9 19,3 17,1 14,4 15,0 18,0 Bylo možné získat dané vzdělání za kratší dobu (studium mohlo být o 1 + o 2 semestry kratší) 20,4 21,2 25,3 22,8 31,4 32,4 27,5 27,4 29,4 Z hlediska vynaloženého úsilí bylo studium (velice náročné + poměrně náročné) 50,5 49,8 45,1 50,3 54,2 51,6 52,0 55,4 54,4 Jsou na MU vytvořeny podmínky pro mezifakultní studium (určitě ano + spíše ano)? 19,8 22,5 32,0 39,5 43,4 48,7 49,0 56,6 56,3 Jak jste spokojen s tím co Vám MU dala do života (velmi spokojen(a) + spíše spokojen(a))? 59,9 55,1 56,2 66,4 67,6 65,6 67,9 71,0 73,4 Přivydělávali si studenti vlastní prací během studia (pracoval(a) pravidelně + poměrně často)? 53,5 52,6 61,2 44,25 57,1 59,3 56,2 57,7 55,9 5 Od r. 2006 včetně se jedná o podíl pracujících pravidelně + poměrně často v 5. ročníku, předchozí údaje byly zjišťovány částečně odlišně. 51 Vybrané grafy s retrospektivními údaji 1996 - 2011: Grafy 38 - 51 Bylo pro Vás obtížné sehnat práci? (velmi obtížné + poměrně obtížné) 45 40 35 30 25 20 15 10 5 0 43=2 3fi=< 35=9 24=6 24?l 24=3 21d> r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Budete pracovat v oboru, pro který jste se připravoval(a)? (zaměstnaní abs.; určitě ano + spíše ano) A 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 aa 84=3 aa aa ř? az r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 52 Je Vaše zaměstnání perspektivní? (zaměstnaní abs.; určitě ano + spíše ano) 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 TO Q flffc-Q 84^ 85 r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Zaměstnání jsem hledal(a), ale zatím nesehnal(a) (zatím nezaměstnaní abs.) 70 60 50 40 30 20 10 Lfa?|_ 53: 43 4S£ 4&£ r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 53 Jak intenzivně jste hledal(a) zaměstnání? (zatím nezam. abs.; velice intenzivně + spíše intenzivně) 60 50 40 30 20 10 5ft 43? 52 4a?i 4&Í » 43? oj_q 4&7 48?! r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Budete hledat práci v oboru? (zatím nezam. abs.; určitě ano + spíše ano) 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 8£sQ aa za* ___ nn rt an-4 ytliip 84=7 8&4 Z&4 1 r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 54 Šance na získání místa jsou — (zatím nezam. abs..; velmi vysoké + spíše vysoké) 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 0 4žfc4 4a-8 3± 2ftá ' I_v I_k* I_I_U1 I_v I_I_k1 I_V I_k1 I_k1 I_V 3& 2Í 2a* r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Hrozí Vám nezaměstnanost? (zatím nezam. abs.; určitě ano + spíše ano)? r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 55 Studium bylo "orientováno až příliš teoreticky" 100 90 80 70 60 50 40 30 20^ 10 0 / TT* <8; 9 ^' fi&4 ku 6&3 ^ I_k" i_k" i_k" i_k" i_k" I_k" r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Setkali jste se s učiteli, jejichž odborná úroveň neodpovídala VŠ? (občas + poměrně často)? 50 45 40 35 30 25 20 15 10 5 0 30^ 30 &3 ' r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 56 Bylo by možné získat dané vzdělání za kratší dobu? (studium mohlo být o 1 + o 2 semestry kratší) 35 30 25^ 20 15 10 24=9 on a 24 2a* 2Z£ 2ďhá 29=4 r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Z hlediska vynaloženého úsilí bylo studium na MU (velice náročné + poměrně náročné) 70,0 60,0 50,0 40,0 30,0 20,0 10,0 0,0 6fi=?f 65=2 &&# 54ď 50 50 r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 57 Jsou na MU vytvořeny podmínky pro mezifakultní studium? (určitě ano + spíše ano)? 60 50 40 30 20 10 0 5fi 48=7 49=0 43=4 O O -I o o 22=6 :t2=fl r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. r. 1996 1997 1998 1999 2000 2002 2004 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Jak jste celkově spokojen(a) s tím, co vám MU "dala do života"? (velmi spokojen + spíše spokojen) 100n 90 80 70 60 50 40 A 30 A 20 A 10 A 0 uj i_u i_u i_u r. 1999 r. 2000 r. 2002 r. 2004 r. 2006 r. 2007 r. 2008 r. 2009 r. 2010 r. 2011 58 5. Závěr V pořadí patnáctý průzkum „Ukončení studia na Masarykově univerzitě - ohlédnutí a perspektiva 2011" proběhl rutinním způsobem s tím, že struktura užitého dotazníku byla mírně modifikována. Letošní účast absolventů dosáhla zhruba průměrné úrovně, výzkumu se aktivně zúčastnilo celkem 51,5 % všech potenciálních absolventů. Hrubou optikou nahlíženo je možné konstatovat, že v retrospektivním pohledu v oblasti „okamžitého uplatnění absolventů MU" nejsou viditelné žádné „dramatické" změny a většina sledovaných proměnných na úrovni Masarykovy univerzity jako celku - a velmi často i na úrovni jednotlivých fakult - má poměrně značnou tendenci k zachovávání proporcí a úrovně měřených hodnot (viz např. část 5. Vybraná data ze šetření 1996 - 2011). Většina výsledků i viditelné trendy jsou pro naši univerzitu příznivé. Zmíníme to podstatné: V oblasti pracovních aktivit: 0 necelá polovina absolventů (44 %) v období šetření již pracuje nebo ví, kam nastoupí; od loňského roku se tento podíl prakticky nezměnil; 0 podíl absolventů, kteří hodnotili proces hledání práce jako velmi a poměrně obtížný, zůstal stejný jako vloni, tj.24,5%; 0 podíl absolventů, kteří budou pracovat „v oboru", dlouhodobě osciluje mezi 84 - 93 %, letos byl tento podíl na spodní hranici intervalu, tedy 84 %; 0 celkem 86 % absolventů hodnotí aktuální zaměstnání jako „perspektivní", což představuje třetí nejvyšší podíl od roku 1996; 0 nezaměstnanosti se obává zhruba čtvrtina z dosud nepracujících absolventů, tento podíl je oproti loňskému šetření nižší o 2,4 %, 0 nástupní platy absolventů se celkově meziročně zvýšily o 11 %, letos poprvé se nad průměr MU dostali absolventi LF. V oblasti hodnocení studia na MU: 0 míra spokojenosti absolventů s tím, co jim univerzita dala do života, se za posledních pět šetření ustálila na nejvyšších hodnotách: podíl spokojených se pohyboval takto - 66,4 67,6 65,6 % 67,9 % 71,0 % 73,4 % letos; 0 podmínky pro mezifakultní studium jsou hodnoceny jako dlouhodobě se zlepšující, letos byly hodnoceny zhruba stejně jako v loňském roce; 0 podíl respondentů, kteří se setkávali s pedagogy, jejichž úroveň neodpovídá vysoké škole představuje 18 %, vloni to bylo 15 %; 0 podíl studentů, kteří hodnotí studium na MU jako „příliš teoretické", byl letos prakticky stejný jako vloni, tj. 66 %. Každý čtenář si jistě bude umět ze zprávy vybrat ty správné informace a přihlédnout třeba i k meziročnímu srovnání hodnot. Při čtení je třeba přihlédnout k diferencované míře návratnosti dotazníků podle jednotlivých fakult. Vybraná data budou nabídnuta k publikování médiím, celá zpráva (bez písemných komentářů studentů) bude vystavena na webových stránkách MU. Tištěné verze kompletní zprávy budou dány k dispozici vedoucím pracovníkům MU i jednotlivých fakult. Zástupcům fakult jsou také k dispozici data z výzkumu pro vlastní analýzy, například na úrovni studijních oborů. 59 6. Příloha - pracovní aktivity posluchačů během studia Práce v 1. ročníku ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi zřídka 51,8 42,2 41,2 38,4 36,5 44,7 47,6 45,9 50,0 44,6 poměrně často 11,6 13,3 11,3 18,8 4,8 25,2 11,9 10,9 18,8 13,2 pravidelně pracoval 6,1 4,4 21,6 15,2 2,9 11,7 9,8 5,5 18,8 9,5 nepracoval 30,5 40,0 25,8 27,7 55,8 18,4 30,8 37,7 12,5 32,7 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Práce ve 2. ročníku ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi zřídka 48,5 43,2 26,8 35,4 34,0 41,1 38,0 44,1 37,5 39,7 poměrně často 21,0 27,3 26,8 23,0 4,9 30,8 28,0 18,3 31,3 22,2 pravidelně pracoval 12,0 9,1 27,8 18,6 4,9 15,0 16,7 8,6 18,8 13,9 nepracoval 18,6 20,5 18,6 23,0 56,3 13,1 17,3 29,0 12,5 24,2 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Práce ve 3. ročníku ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi zřídka 35,2 37,8 31,3 34,6 40,2 38,8 29,9 39,8 37,5 35,8 poměrně často 23,3 24,4 26,3 24,0 10,8 27,2 27,9 21,0 31,3 23,2 pravidelně pracoval 23,3 22,2 29,3 27,9 7,8 24,3 27,9 12,9 25,0 21,6 nepracoval 18,2 15,6 13,1 13,5 41,2 9,7 14,3 26,3 6,3 19,3 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Práce ve 4. ročníku ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi zřídka 26,6 26,7 21,0 28,7 34,0 28,7 17,8 33,9 25,0 27,2 poměrně často 23,7 15,6 21,9 23,1 15,1 27,8 24,8 21,3 18,8 22,3 pravidelně pracoval 35,3 40,0 44,8 38,9 13,2 34,3 44,6 23,0 37,5 33,7 nepracoval 14,5 17,8 12,4 9,3 37,7 9,3 12,7 21,9 18,8 16,9 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Práce v 5. ročníku ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi zřídka 22,4 17,8 20,8 19,3 26,7 24,8 13,6 30,7 40,0 22,7 poměrně často 17,6 20,0 14,2 20,2 13,9 20,2 17,5 21,7 20,0 18,2 pravidelně pracoval 37,0 51,1 50,0 49,5 14,9 38,5 47,4 23,5 40,0 37,7 nepracoval 23,0 11,1 15,1 11,0 44,6 16,5 21,4 24,1 21,3 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 Práce v 6. ročníku ESF Fl FSS FF LF PedF PrF PřírF FSpS MU velmi zřídka 20,6 22,2 15,1 13,2 12,7 23,3 31,3 29,2 14,3 18,9 poměrně často 12,7 16,7 22,6 24,5 4,2 13,3 18,8 27,1 14,3 16,7 pravidelně pracoval 46,0 50,0 52,8 52,8 5,6 50,0 31,3 14,6 71,4 36,2 nepracoval 20,6 11,1 9,4 9,4 77,5 13,3 18,8 29,2 28,1 Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 60