Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, Česká republika www.muni.cz Strategický záměr Masarykovy univerzity na léta 2021–2028 Příloha 1: Návaznost opatření SZ MU na prioritní a operační cíle strategií MŠMT v souvislosti s financováním z Programu na podporu strategického řízení VŠ pro roky 2022–2025 2 Prioritní cíle Strategického záměru ministerstva pro oblast vysokých škol na období od roku 2021 (SZ MŠMT) 1. Rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století Operační cíl SZ MŠMT Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SZ MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 1.A Podporovat rozvoj kompetencí pracovníků pro výuku a tvorbu studijních programů − Standardizace rozvoje relevantních kompetencí akademických pracovníků a doktorandů pro kvalitní výuku např. v oblasti nových forem výuky, způsobů hodnocení studentů, výuky zahraničních studentů, vedení závěrečných prací atd. 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Zajištění dostupnosti dat a relevantních analýz pro učitele a garanty studijních programů s cílem průběžného vyhodnocování zdrojů studijní neúspěšnosti i získávání zpětné vazby k různým aspektům výuky, předmětů a studijních programů 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Rozšíření nabídky vzdělávání Centra rozvoje pedagogických kompetencí MU ve formě i obsahu poskytovaných kurzů dle fungující a přenositelné zahraniční praxe i v návaznosti na potřeby jednotlivých cílových skupin 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči 1.B Rozvíjet metody zajišťování kvality vzdělávání a ověřování výsledků učení − Nastavení mechanismů sledování kvality uvnitř studijních programů, včetně reflexe názorů studentů, například prostřednictvím programových rad v bakalářských, magisterských a navazujících magisterských studijních programech 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Péče o kvalitu vzdělávací činnosti prostřednictvím realizace pravidelných hodnocení studijních programů a tematických hodnocení v různých oblastech výuky 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí 3 a vzdělávacích forem (metody výuky, výstupy z učení, testování a ověřování znalostí a kompetencí atd.) charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Identifikace elitních programů ve studijní nabídce a podpora jejich rozvoje s cílem posílit jejich prestiž v očích uchazečů v rámci konkurence v ČR i zahraničí 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se − Realizace uchazečských, studentských a absolventských šetření a rozšíření práce s výsledky studentských průzkumů, promítání jejich závěrů do úvah o inovacích ve výuce, o volbě vzdělávacích metod, o struktuře kurikula, o službách uchazečům, studentům, absolventům apod. 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality − Budování absolventské sítě a péče o vztahy s absolventy informováním o dění na univerzitě, nabídkou zajímavých služeb a vytvářením příležitostí pro jejich zapojení do činnosti a života univerzity (např. zapojením do interního hodnocení kvality, tematických pracovních skupin při řešení různých koncepčních otázek apod.) 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality 1.C Posilovat vazbu studia na praxi a přípravu na budoucí uplatnění − Vytváření profesních studijních programů s integrovanou povinnou stáží v průběhu studia, s participací firem či jiných potenciálních zaměstnavatelů přímo na výuce apod. 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání 4 a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality − Podpora praktických stáží studentů v tuzemsku i zahraničí v rámci akademických i profesních studijních programů a vytváření dalších příležitostí k prohlubování spolupráce s partnerskými podniky, institucemi, organizacemi apod. 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality − Zajišťování výuky předmětů zaměřených na inovace a trendy v oboru s účastí odborníků z praxe 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality − Dokončení společného univerzitního základu tvořeného předměty z různých disciplín, předměty interdisciplinárními, včetně předmětů v angličtině, a to po vzoru odborných kurzů na světových univerzitách 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se − Podpora dalšího rozvoje společných studijních programů vytvářených a uskutečňovaných více fakultami 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se 2. Zlepšit dostupnost a relevanci flexibilních forem vzdělávání Operační cíl SZ MŠMT Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SZ MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 2.A Zvýšit využívání distančních metod vzdělávání v prezenčních studijních programech − Vytvoření online kurzů z různých disciplín v českém i v anglickém jazyce pro různé cílové skupiny a využití vlastních i mezinárodních platforem pro jejich sdílení 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality − Sdílení zaznamenaných přednášek odborníků z univerzity s cílem (mimo jiné) oslovit motivované uchazeče (i stávající studenty) hledající odborné informace 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality 5 − Obohacování frontální výuky formami interaktivními, distančními, projektovou výukou, simulační výukou apod. tam, kde je to relevantní 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality − Vytváření podmínek pro reflektování aktuálních stylů učení se současných studentů, např. výukou koncipovanou s účastí studentů (s jejich spoluúčastí na obsahu kurikula i výuce samotné), zapojováním digitálních technologií do výuky, aplikací jiných relevantních forem výuky 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality 2.B Posílit motivaci vysokých škol rozvíjet nabídku a inovovat metody flexibilních forem vzdělávání, včetně vzdělávání poskytovaného online − Příprava studijní nabídky v podobě programů krátkého cyklu, non-degree, micro-credentialing, v režimu celoživotního vzdělávání, kombinované či distanční formy, které umožní doplnění či změnu kvalifikace zájemcům v průběhu profesního života nebo které přímo reagují na poptávku zaměstnavatelů 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání − Založení vzdělávacího institutu se specifickou vzdělávací nabídkou orientovanou na uspokojování poptávky po studiu a celospolečenské potřeby 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání 2.G Propagovat nabídku celoživotního vzdělávání prostřednictvím kariérního poradenství poskytovaného studujícím i široké veřejnosti a ve spolupráci s Úřadem práce ČR − Rozšíření služeb kariérního poradenství např. směrem ke změně či zvyšování kvalifikací již zaměstnaných absolventů, směrem k veřejnosti formou nabídky kurzů celoživotního vzdělávání apod. 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání − Udržování kontaktu s vlastními absolventy prostřednictvím nabídky jejich dalšího rozvoje pomocí odborných přednášek na univerzitě, online kurzů apod. 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání − Příprava a realizace vzdělávacích programů v rámci specializačního vzdělávání (atestace lékařů, aprobace 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života 6 učitelů, další vzdělávání pedagogických pracovníků na školách atd.) odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání − Posílení koordinace celoživotního vzdělávání poskytovaného různými součástmi univerzity s důrazem na jeho propagaci, rozvoj a záruku kvality 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání 3. Zvýšit efektivitu a kvalitu doktorského studia Operační cíl SZ MŠMT Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SZ MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 3.B Excelentním zájemcům o doktorské studium nabídnout nadstandardní motivační finanční podmínky − Vytváření stipendijních programů pro oceňování excelentních výsledků v doktorském studiu 2.5 Věnovat náležitou pozornost socioekonomickému postavení doktorandů a jejich plnohodnotnému začleňování do vědecké komunity jako perspektivních kolegů s cílem posílit jejich motivaci pro úspěšné dokončení studia a následnou kariéru 3.C Posilovat kvalitu, otevřenost a internacionalizaci doktorského studia − Aktivní komunikace s uchazeči o doktorské studium s cílem představovat možné kariérní dráhy (profesní vs. akademické) a požadavky na tvůrčí činnost i výuku, které na ně budou v průběhu studia kladeny 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Realizace mezinárodních výběrových řízení do doktorského studia a tomu odpovídající inzerce náborových aktivit s cílem získávat do studia i perspektivní zahraniční studenty 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Standardizace požadavků na školitele vymezující rozsah zodpovědnosti při vedení doktorandů a poskytování metodické podpory školitelům např. formou seminářů a workshopů 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Rozvoj konceptu doktorské školy v podobě MUNI PhD Academia formou celouniverzitních i fakultních aktivit s cílem zajišťování společných prvků studia (např. 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních 7 vzdělávání v přenositelných dovednostech, semináře pro sdílení poznatků, kurzy se zahraničními vědci apod.) zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Posílení interdisciplinarity doktorského studia prostřednictvím nabídky kurzů z jiných vědních disciplín, zapojováním studentů do mezioborových projektů atd. 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Posilování mezinárodních vazeb při přípravě doktorandů a využívání principů dvojího vedení doktorských prací v rámci mezinárodní spolupráce 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Podpora realizací národních i mezinárodních kolaborativních doktorátů 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Konkretizace požadavků na mezinárodní mobilitu doktorských studentů 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Motivace doktorandů k zahraničním pobytům i nad rámec jednoho měsíce 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Podpora stáží studentů doktorského studia v aplikační sféře (průmysl, státní správa atd.) a ve výzkumných institucích 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia 8 − Motivace absolventů doktorského studia k pokračování kariéry na postdoktorandských pozicích v zahraničí v nejvyšší možné míře 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia − Zapojování doktorandů do popularizace vědy a výzkumu a zajištění tomu odpovídající podpory v rámci studia posilováním jejich komunikačních a dalších dovedností 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia 3.D Zlepšovat podmínky pro úspěšné studium, včetně podpory slaďování studia a rodinného života, a posilovat sociální integraci doktorandů − Zavádění motivačních nástrojů pro doktorandy i školitele k posílení úspěšnosti dostudování ve standardní době studia 2.4 Zavést vyšší standardy v doktorském studiu napříč obory s důrazem na kvalitu vědeckých výsledků doktorandů, získávání mezinárodních zkušeností v průběhu doktorského studia a na dodržení časového harmonogramu studia 2.5 Věnovat náležitou pozornost socioekonomickému postavení doktorandů a jejich plnohodnotnému začleňování do vědecké komunity jako perspektivních kolegů s cílem posílit jejich motivaci pro úspěšné dokončení studia a následnou kariéru 5. Budovat kapacity pro strategické řízení vysokého školství Operační cíl SZ MŠMT Nástroje SZ MU 2021–2028 naplňující cíle MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 5.B Posilovat strategické řízení na vysokých školách − Analyzování výkonu a kvality činnosti univerzity v různých oblastech, mezinárodní benchmarking, predikce vývoje klíčových ukazatelů, vyhodnocování dopadů národní politiky a trendů ve společnosti s cílem podpory strategického řízení 6.1 Posílit strategické řízení a zajistit ekonomickou stabilitu univerzity zodpovědným hospodařením s důrazem na financování jasných priorit ve vzdělávání a výzkumu i na tvorbu rezerv, a to prostřednictvím výkonově orientovaného rozpočtu s vazbou na strategické cíle univerzity − Implementace pokročilých technologií, včetně technologií založených na umělé inteligenci (AI), k vytěžování dat 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti 9 z informačních systémů univerzity pro potřeby rozhodovacích procesů na všech úrovních řízení prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí 6.1 Posílit strategické řízení a zajistit ekonomickou stabilitu univerzity zodpovědným hospodařením s důrazem na financování jasných priorit ve vzdělávání a výzkumu i na tvorbu rezerv, a to prostřednictvím výkonově orientovaného rozpočtu s vazbou na strategické cíle univerzity 5.D Posílit strategické řízení lidských zdrojů na vysokých školách − Příprava a implementace souvisejících procesů, absolvování hodnocení, získání a udržení ocenění HR Excellence in Research Award jednotlivými součástmi univerzity 4.1 Být prestižním zaměstnavatelem se sdílenou vnitřní kulturou a otevřenou personální politikou na úrovni předních evropských univerzit s odpovídajícími procesy a nástroji personálního řízení − Rozvoj HR marketingu s cílem posílení značky Masarykovy univerzity jako prestižního zaměstnavatele 4.1 Být prestižním zaměstnavatelem se sdílenou vnitřní kulturou a otevřenou personální politikou na úrovni předních evropských univerzit s odpovídajícími procesy a nástroji personálního řízení − Mapování potřeb zaměstnanců na všech funkčních úrovních a stanovení požadavků zpřesňujících kritéria jejich kariérního růstu a dalšího rozvoje 4.1 Být prestižním zaměstnavatelem se sdílenou vnitřní kulturou a otevřenou personální politikou na úrovni předních evropských univerzit s odpovídajícími procesy a nástroji personálního řízení − Modernizace a implementace individuálního hodnocení akademických, vědeckých a neakademických pracovníků, včetně jeho sladění s ostatními typy hodnocení na univerzitě 4.1 Být prestižním zaměstnavatelem se sdílenou vnitřní kulturou a otevřenou personální politikou na úrovni předních evropských univerzit s odpovídajícími procesy a nástroji personálního řízení 10 − Definování kritérií a vytvoření systému pro identifikaci talentů mezi zaměstnanci univerzity s cílem jejich dalšího rozvoje a přípravy na budoucí vedoucí či odborné pozice 4.2 Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života − Podpora specifických cílových skupin zaměstnanců v oblasti dalšího rozvoje a získávání klíčových kompetencí s cílem zvýšení efektivity a kvality jejich práce (např. začínající akademičtí a vědečtí pracovníci, akademičtí, vědečtí a neakademičtí pracovníci na vedoucích pozicích, zaměstnanci na různých neakademických pozicích atd.) 4.2 Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života − Vytvoření ucelené nabídky vzdělávání a rozvoje zaměstnanců v oblasti osobnostních kompetencí, manažerských kompetencí, kompetencí pro efektivní využívání IT technologií, cizích jazyků atd. 4.2 Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života − Poskytování informačních a poradenských a dalších služeb pro studenty, absolventy a zaměstnance (kariérní poradenství, specializovaný servis a poradenství osobám se specifickými nároky nebo se znevýhodněním, služby pro rodiče z řad studentů a zaměstnanců apod.) 4.2 Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života 3.5 Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí 11 6. Snížit administrativní zatížení pracovníků vysokých škol, aby se mohli naplno věnovat svému poslání Operační cíl SZ MŠMT Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SZ MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 6.A Zjednodušit předávání informací veřejné správě a zlepšovat dostupnost a oběh informací pomocí pokračující digitalizace agend − Vybudování jednotné enterprise architektury IT MU (vč. efektivního zadávání, vyhodnocování a koordinace požadavků pro tvorbu a úpravy informačních systémů dle potřeb uživatelů, interoperability jednotlivých součástí IT MU, jednotné správy přístupových práv, jednotné evidence licencí apod.) 5.1 Naplňovat roli akademického lídra v elektronizaci procesů na veřejných vysokých školách, ve vývoji vlastních informačních systémů i v úrovni IT infrastruktury 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí − Další rozvoj Informačního systému MU (IS MU), informačních systémů pro správu a provoz IT MU, learning management systémů a nástrojů k podpoře synchronní a asynchronní výuky a studijní administrativy ve všech formách studia 5.1 Naplňovat roli akademického lídra v elektronizaci procesů na veřejných vysokých školách, ve vývoji vlastních informačních systémů i v úrovni IT infrastruktury 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí − Rozvoj nástrojů pro evidenci vědeckých výstupů a hodnocení vědeckého výkonu 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí − Generační obměna ekonomicko-manažerského informačního systému univerzity reflektující aktuální technologické trendy a potřeby uživatelů 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace 12 procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí − Modernizace způsobu prodeje produktů a služeb z univerzitní nabídky prostřednictvím uživatelsky komfortních platforem včetně mobilních aplikací 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí − Pokračování v plné elektronizaci procesů v souladu s požadavky právních a vnitřních předpisů ve všech relevantních agendách vč. ekonomické a personální administrativy, správy pohledávek a závazků, právního jednání aj. 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí − Koordinovaný rozvoj nástrojů k plné elektronizaci právního jednání, vývoj i implementace nástrojů pro elektronická řízení 5.3 Posílit efektivitu a flexibilitu fungování univerzity ve všech oblastech činnosti prostřednictvím IT podpory, elektronizace procesů a servisu uživatelům dle jejich aktuálních potřeb a stát se v maximální možné míře bezpapírovou institucí Prioritní cíle Strategie internacionalizace vysokého školství na období od roku 2021 (SI MŠMT) 1. Rozvoj globálních kompetencí studentů a pracovníků vysokých škol Operační cíl SI MŠMT Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SI MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 1.A Podpora jazykové a mezikulturní přípravy studentů a pracovníků vysokých škol − Zvyšování podílu odborných předmětů vyučovaných v cizích jazycích v českých studijních programech na všech fakultách 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 13 − Budování knižních fondů v knihovnách, včetně elektronických informačních zdrojů, pro podporu internacionalizace kurikula 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Vyžadování cizojazyčných kompetencí, v souladu s oborovou diferenciací, pro vstup do bakalářského, magisterského a navazujícího magisterského studia a následné cílené rozvíjení odborných jazykových kompetencí studentů různými formami jako nedílné součásti studia pro jeho úspěšné absolvování (např. výukou předmětů v cizím jazyce, cizojazyčnými letními školami, jazykovými kurzy, online formami vzdělávání) 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 1.B Rozvoj mezinárodních mobilit studentů a pracovníků − Vytvoření ucelené nabídky mezinárodních mobilit pro studenty i pracovníky, včetně zavedení nových typů mobilit, jako jsou blended mobility, virtuální semináře, COIL kurzy apod. 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Využití konsorcií spolupracujících univerzit, EDUC, CGU, Haagská síť atd., k využívání netradičních typů mobilit a dalších forem internacionalizace 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Zavedení podpůrných nástrojů pro motivaci k výjezdům těch skupin studentů, které obecně vyjíždějí méně, a pro studenty se specifickými nároky 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Vytváření stipendijních programů pro podporu oboustranných mobilit studentů 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Implementace potřebných procesů v souvislosti s iniciativou Erasmus Without Paper 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 14 1.C Rozvoj odborných kompetencí pracovníků vysokých škol v oblasti internacionalizace − Nabídka možností intenzivní přípravy studentů a zaměstnanců na zahraniční pobyt (např. dvoutýdenní intenzivní jazykový kurz, online konzultace s partnerskými univerzitami, cílená jazyková příprava na výjezd neakademických pracovníků atd.) 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Motivace a podpora akademických a neakademických pracovníků k získávání zahraničních zkušeností formou stáží, pracovních pobytů, blended mobility apod. 4.2 Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života 2. Internacionalizace studijních programů vysokých škol Operační cíl SI MŠMT Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SI MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 2.A Navýšení počtu a kvality studijních programů nabízených v cizích jazycích a společných studijních programů − Vytvoření mezioborového a mezifakultního studijního programu typu Liberal Arts v angličtině pro bakalářský typ studia 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Příprava prestižního interdisciplinárního studijního programu PPE (Politics, Philosophy and Economics) v anglickém jazyce 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Uskutečňování mezioborových studijních programů v angličtině či v jiných cizích jazycích ve spolupráci několika kateder v rámci jedné fakulty nebo kooperací více fakult pro bakalářské a navazující magisterské studium (např. i technologického zaměření) 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Realizace společného mezinárodního magisterského studia typu Erasmus Mundus 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 15 2.B Zahrnutí mezinárodní dimenze do struktury studijních programů, včetně tzv. mobility windows − Rozvoj nabídky společných předmětů pro domácí i zahraniční studenty s cílem zefektivnit výuku a posílit příležitosti pro vzájemné potkávání studentů z více zemí 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Zvyšování motivace akademických pracovníků pro výuku sdílenou s přednášejícími ze zahraničních univerzit 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Maximalizace využití potenciálu zahraničních akademických a vědeckých pracovníků jejich zapojením do výuky, univerzitního dění apod. 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 4. Vytváření mezinárodního prostředí na vysokých školách a propagace v zahraničí Operační cíl SI MŠMT Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SI MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 4.A Podpora rozvoje mezinárodního marketingu vysokých škol a ČR − Poskytování komplexních informačních služeb zahraničním zájemcům o studium o nabídce studijních programů, službách pro studenty, procesu uznávání předchozího vzdělání získaného v zahraničí, procesu získání víza atd. 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity − Posílení propagace možností studia v cizích jazycích aktivním marketingem v zahraničí, online formami a kampaněmi na sociálních sítích, využíváním k tomu určených portálů, prostřednictvím studentských ambasadorů apod. 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 4.B Rozvoj služeb nabízených zahraničním studentům a pracovníkům − Rozvíjení poradenských služeb zahraničním studentům a pracovníkům prostřednictvím Centra zahraniční spolupráce, International Support Office, Centra jazykového vzdělávání, zahraničních oddělení na fakultách či studijních oddělení a propojení uvedených pracovišť v poskytovaném servisu 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 16 4.C Práce se zahraničními studenty a absolventy − Nastavení systému spolupráce se zahraničními studenty a absolventy a rozvinutí vlastního stipendijního a absolventského programu 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity 5. Posílení strategického řízení internacionalizace Operační cíl SI MŠMT Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SI MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 5.A Podpora komplexní internacionalizace na institucionální úrovni − Stanovení minimálních požadavků pro implementaci prvků internacionalizace do kurikula a studijních povinností na bakalářském, magisterském a navazujícím magisterském stupni studia na všech fakultách (povinnost absolvovat alespoň jeden předmět v cizím jazyce v daném typu studia nebo absolvovat část studia v zahraničí) 1.5 Vnímat a nadále posilovat internacionalizaci jako integrální součást studijní nabídky, kurikula, obsahu a forem výuky i poskytovaných služeb na všech fakultách univerzity SZ MŠMT: Další významná témata ve vysokém školství Další témata Opatření SZ MU 2021–2028 naplňující cíle SZ MŠMT Strategický cíl SZ MU 2021–2028 Nesoulad dispozic uchazečů o vysokoškolské studium s očekáváním vysokých škol; připravenost maturantů pro vysokoškolské studium; přizpůsobení podoby studia jejich potřebám; kariérní poradenství a informační podpora uchazečů při volbě studijních programů − Dokončení, pilotní ověření a zavedení nových Testů studijních předpokladů MU ve formě adaptivního testování 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Vytvoření ucelené nabídky vzdělávacích, tvůrčích, zájmových i sportovních akcí pro žáky a studenty dle věkových kategorií a oborů a její zprostředkování základním a středním školám i rodičům 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Posilování aktivních forem prezentace univerzity na středních školách, např. rozšířením sítě univerzitních ambasadorů z řad studentů, zapojením akademických pracovníků do návštěv na středních školách atd. 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která 17 je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Vytvoření nabídky specializovaných kurzů (z oblasti společenskovědních, humanitních, přírodních věd a informatiky) určených pro absolvování středoškolskými studenty (díky čemuž mohou získat například bonus v rámci příjímacího řízení na MU) 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Rozvoj stávajících a vytvoření nových ucelených programů pro rozvoj talentu motivovaných středoškolských studentů a žáků základních škol, např. Bioskop, Dětská univerzita, Juniorská akademie, Mini-Erasmus atd., s cílem posílit jejich nadšení pro další vzdělávání a správné volby následného studia 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči − Poskytování odborného poradenství pedagogům na středních školách v otázkách obsahu a formy výuky klíčových předmětů i v otázkách úskalí vysokoškolského studia z pohledu studenta, případně i navazování systematické spolupráce v této oblasti se středními školami (např. pořádání seminářů pro středoškolské učitele, ředitele, poradce, výuka předmětů na SŠ akademickými pracovníky, hospitace učitelů ze SŠ na univerzitní půdě) 1.1 Posílit důležitost výuky jako prestižního akademického poslání se zaměřením na úspěch studentů ve studiu i v životě a stát se institucí charakteristickou svou excelentní výukou, která je vyhledávaná kvalitními a talentovanými uchazeči Sociální, ekonomické (včetně nutnosti pracovat při studiu pro pokrytí základních životních nákladů), kulturní, geografické, zdravotní a další bariéry pro přístup ke studiu a úspěch v něm; − Rozvíjení různých forem podpory pro otevírání příležitostí ke vzdělávání uchazečům se zdravotním, sociálním i jiným znevýhodněním 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se − Poskytování individualizované podpory a různých typů poradenství studentům ohroženým studijním nezdarem 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost 18 podpora studujících se specifickými potřebami a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se − Rozvíjení mentoringu ze strany studentů vyšších ročníků směrem ke studentům v nižších ročnících a jeho institucionální uchopení na úrovni fakult 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se − Dobudování potřebných bezbariérových přístupů do univerzitních objektů včetně příslušných vnitřních úprav 6.2 Udržitelně a odpovědně řídit obnovu, rozvoj a budování univerzitní infrastruktury i pořizování souvisejících technologií a vybavení s cílem zajistit odpovídající funkční zázemí pro excelentní výzkum a kvalitní výuku i příjemné prostředí pro studenty a zaměstnance − Působení v regionálním, celostátním i mezinárodním prostředí jako tvůrce standardu v inkluzivní politice (v oblasti vzdělávání osob se zdravotním postižením či se specifickými potřebami, osob ohrožených sociálním vyloučením nebo osob s jiným znevýhodněním apod.) 3.2 Vystupovat jako důvěryhodný a strategický partner, který svým širokým portfoliem odborností, nezávislých expertiz a schopností srozumitelně oslovit celou společnost aktivně přispívá k řešení lokálních i globálních výzev, nastoluje témata nová a kultivuje veřejnou diskuzi Komunitní dimenze vysokých škol; posilování sdílené identity vysoké školy; sociální integrace studujících jako prevence studijní neúspěšnosti; rozvoj sociálního kapitálu studujících − Vybudování kulturně-společenského centra Masarykovy univerzity, včetně zajištění vhodných prostor, a posílení setkávání studentů, zaměstnanců, absolventů a široké veřejnosti při nejrůznějších příležitostech 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy i příležitosti pro vzájemná setkávání a šíření vědění − Posilování povědomí o naplňování společenské role, společenské odpovědnosti univerzity (CSR) a Cílech udržitelného rozvoje (SDGs), o realizovaných i potenciálních aktivitách v těchto oblastech, světových i národních trendech, napříč univerzitou (např. samostatná sekce na webu, semináře, interní konference) 3.2 Vystupovat jako důvěryhodný a strategický partner, který svým širokým portfoliem odborností, nezávislých expertiz a schopností srozumitelně oslovit celou společnost aktivně přispívá k řešení lokálních i globálních výzev, nastoluje témata nová a kultivuje veřejnou diskuzi 19 3.5 Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí − Posilování komunikace v rámci vnitřního prostředí univerzity s využitím současných komunikačních možností v online prostředí i prostřednictvím tištěných médií k různým interním cílovým skupinám 3.5 Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí − Realizace kulturně-společenského, sportovního a volnočasového programu pro studenty a zaměstnance a vytváření dalších příležitostí pro neformální setkávání zaměstnanců a studentů 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy i příležitosti pro vzájemná setkávání a šíření vědění Podpora obzvlášť nadaných studujících − Systematická identifikace nadaných studentů a jejich oslovení odpovídající nabídkou vzdělávacích a tvůrčích aktivit na úrovni studijních programů, fakult i univerzity (např. týmové projekty a zapojování do mezinárodních soutěží, specifické předměty apod.) 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se − Nabídka rozmanitých stipendijních programů k posílení motivace studentů, ocenění jejich talentu a výjimečných výsledků či k překonávání různých znevýhodnění při studiu 1.2 Zajistit flexibilitu studijních cest s důrazem na personalizaci studia, interdisciplinaritu kurikula a jeho dlouhodobou uplatnitelnost a posilovat motivaci studentů k vlastnímu rozvoji a učení se Rozvoj podnikavosti studujících; podpora startup a spin-off projektů − Podpora podnikavosti a podnikání studentů všech disciplín nabídkou odpovídajících kurzů zajišťovaných i ve spolupráci s partnery (např. Jihomoravské inovační centrum) 1.3 Rozvíjet progresivní moderní výukové metody, distanční a online formy vzdělávání a posilovat participaci studentů a odborníků z praxe na výuce i v hodnocení její kvality Sport a rozvoj tělesné kultury studujících i pracovníků jako součást poslání vysokých škol − Pořádání portfolia akcí pro veřejnost i akademickou obec s cílem rozvoje společenského, kulturního a sportovního života ve městě i v regionu 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy 20 i příležitosti pro vzájemná setkávání a šíření vědění Valorizace poznatků a jejich přenos do praxe; transfer technologií; role vysokých škol v podpoře inovací − Vytvoření příležitostí (diskuze, workshopy, semináře) k předávání praktických zkušeností akademických pracovníků i studentů ze spolupráce s aplikační sférou v rámci univerzity, popularizace aplikovaného výzkumu, konceptů start-up a spin-off a oceňování výjimečných kooperací s praxí 2.1 Přispívat k řešení globálních a lokálních výzev prostřednictvím základního i aplikovaného výzkumu a uplatňování jeho výsledků ve společnosti v oblastech zdraví a kvalitního života, vzdělanosti, historického a kulturního dědictví, udržitelného rozvoje, technického pokroku, bezpečnosti, práv a rovnosti ve společnosti − Budování profesní identity dle zaměření dané součásti univerzity zapojením v činnostech profesních a zájmových komor a organizací posilujících šíření dobré praxe v daném vědním oboru a přenos poznatků do společenského života 3.2 Vystupovat jako důvěryhodný a strategický partner, který svým širokým portfoliem odborností, nezávislých expertiz a schopností srozumitelně oslovit celou společnost aktivně přispívá k řešení lokálních i globálních výzev, nastoluje témata nová a kultivuje veřejnou diskuzi Dostupnost výsledků tvůrčích činností pro širokou veřejnost; popularizace vědy − Realizace iniciativ a aktivit s cílem neformálního šíření vědění formou otevřených výukových kurzů sdílených online, veřejných debat, popularizačních aktivit k vědeckým výsledkům, výstav apod. 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy i příležitosti pro vzájemná setkávání a šíření vědění − Sdílení kulturního dědictví ve správě univerzity, zejména knihovního fondu, archiválií, sbírek apod., a to digitální formou s cílem posílit kulturní roli univerzity a šíření vědění ve vztahu k veřejnosti 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy i příležitosti pro vzájemná setkávání a šíření vědění − Vytvoření platformy pro prezentaci ucelené nabídky kulturních a vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života 21 odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy i příležitosti pro vzájemná setkávání a šíření vědění − Vytvoření a uskutečňování mediálního tréninku pro studenty doktorských programů, začínající akademické a vědecké pracovníky, pracovníky ve vedoucích pozicích atd. s cílem rozvoje jejich kompetencí i posílení motivace pro vystupování v médiích 3.2 Vystupovat jako důvěryhodný a strategický partner, který svým širokým portfoliem odborností, nezávislých expertiz a schopností srozumitelně oslovit celou společnost aktivně přispívá k řešení lokálních i globálních výzev, nastoluje témata nová a kultivuje veřejnou diskuzi Využívání odborného zázemí vysokých škol pro řešení společenských problémů; zapojení vysokých škol do života občanské společnosti a podpora občanských aktivit pracovníků a studujících; dobrovolnictví − Kultivace veřejné diskuze rozvíjením mediálních aktivit prostřednictvím sociálních sítí, vlastního portálu em.muni.cz, vystupováním odborníků a expertů MU v médiích atd. 3.2 Vystupovat jako důvěryhodný a strategický partner, který svým širokým portfoliem odborností, nezávislých expertiz a schopností srozumitelně oslovit celou společnost aktivně přispívá k řešení lokálních i globálních výzev, nastoluje témata nová a kultivuje veřejnou diskuzi − Uskutečňování širokého spektra vzdělávacích, osvětových, poradenských a prospěšných aktivit k nejrůznějším cílovým skupinám, které takovou pomoc potřebují (jakkoliv znevýhodnění, tělesně a duševně handicapovaní, sociálně vyloučení, nemocní, senioři atd.) 1.4 Umožňovat vzdělávání pro profesní růst a osobní rozvoj v průběhu celého života odpovídající studijní nabídkou a posílením významu celoživotního vzdělávání 3.4 Působit jako centrum společenského, kulturního a sportovního života pro studenty, zaměstnance i veřejnost a vytvářet platformy i příležitosti pro vzájemná setkávání a šíření vědění 22 − Posilování povědomí, v rámci univerzity i směrem k veřejnosti, o spektru konaných aktivit pro společnost a o jejich efektech (např. vytvořením samostatné sekce v rámci univerzitního webu, vydáváním roční sumarizace shrnující naplňování společenské role univerzity apod.) 3.5 Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí − Podpora dobrovolnictví a jeho rozvoj v rámci univerzitních spolků či iniciativ na jednotlivých fakultách i dalších pracovištích a jeho institucionalizace 3.3 Podporovat altruistické iniciativy směrem k veřejnosti iniciované studenty a zaměstnanci prostřednictvím otevřeného prostředí pro pomoc potřebným, rozvíjením spolkové činnosti a dobrovolnictvím − Podpora činnosti a poskytování zázemí univerzitním spolkům a nejrůznějším zájmovým iniciativám 3.3 Podporovat altruistické iniciativy směrem k veřejnosti iniciované studenty a zaměstnanci prostřednictvím otevřeného prostředí pro pomoc potřebným, rozvíjením spolkové činnosti a dobrovolnictvím Regionální působení vysokých škol a jejich potenciál pro udržení kvalifikovaných osob ve strukturálně znevýhodněných regionech − Institucionalizace spolupráce s klíčovými aktéry regionu v prioritních tématech (Jihomoravský kraj, statutární město Brno, Jihomoravské inovační centrum, klíčoví zaměstnavatelé, významné neziskové organizace, poskytovatelé zdravotních a sociálních služeb, školy, sportovní a kulturní organizace apod.) 3.2 Vystupovat jako důvěryhodný a strategický partner, který svým širokým portfoliem odborností, nezávislých expertiz a schopností srozumitelně oslovit celou společnost aktivně přispívá k řešení lokálních i globálních výzev, nastoluje témata nová a kultivuje veřejnou diskuzi Příspěvek vysokých škol k adaptaci na změnu klimatu a ekologické aspekty jejich provozu, vč. snižování uhlíkové stopy − Vytvoření a implementace strategií pro nakládání s energiemi, vodou a odpady 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem − Zavádění systémových opatření pro snižování objemu produkovaného nerecyklovatelného odpadu, pro zvyšování podílu využívání obnovitelných zdrojů energie, pro šetrné nakládání s vodou, využití dešťové vody a zvyšování podílu využívání tzv. šedé vody 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem 23 − Zpracování srozumitelných zásad efektivního a zodpovědného nakládání s energiemi a vodou a motivace studentů a zaměstnanců k jejich dodržování 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem − Snižování energetické náročnosti budov a modernizace souvisejícího technologického zařízení 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem − Monitorování uhlíkové i celkové environmentální stopy univerzity a přijímání opatření pro jejich snižování 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem − Využívání dat z BIM pro optimalizaci provozu budov a technologií 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem − Implementace a rozvoj BMS (Building Management System) MU a související metodiky v rámci investiční výstavby a provádění oprav v univerzitních objektech 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem − Zefektivnění provozu univerzitních budov integrací dat z BIM se systémem BMS 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem − Rozšíření a optimalizace CAFM systému (Computer Aided Facility Management) pro potřeby efektivního provozu 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity 24 univerzitních budov včetně řízení obsazenosti prostor (Space Management) umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem − Provádění aktivního energetického managementu infrastruktury s cílem posilování jejího efektivního využívání 6.3 V souladu s principy udržitelného rozvoje nakládat se zdroji energie, vodou a odpady a posílit informované řízení provozu univerzity umožňující efektivní užívání vybudovaných prostor i nakládání s majetkem