Prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. https://www.researchgate.net/profile/Klara_Sedova Scopus Author ID: 57195251448 Web of Science Researcher ID: M-2478-2019 Vzdělání a akademické kvalifikace 2021: Profesorka v oboru Pedagogika, Filozofická fakulta, Masarykova Univerzita 2014: Docentka v oboru Pedagogika, Filozofická fakulta, Masarykova Univerzita 2006: Ph.D. v oboru Pedagogika, Filozofická fakulta, Masarykova Univerzita 2000: Mgr. v oborech Pedagogika a Český jazyk a literatura, Filozofická fakulta, Masarykova Přehled zaměstnání 2022–nyní: Vědecká ředitelka národního institutu SYRI, Masarykova Univerzita 2021–nyní: Profesorka, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova Univerzita 2014–2021: Docentka, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova Univerzita 2003–2014: Asistentka/Odborná asistentka, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova Univerzita Výzkumná činnost Na Ústavu pedagogických věd FF MU vedu již vice než deset let výzkumnou skupinu Classroom Dialogue and Interaction Lab. Práce skupiny vychází z předpokladu, že dialog ve třídě lze využít jako nástroj sloužící k učení a intelektuálnímu rozvoji žáků. Výzkumný tým prováděl etnografická pozorování v českých školách, stejně jako intervenční studie a rozsáhlá dotazníková šetření. Analytické metody sahají od kvalitativních analýz diskurzivních dat až po pokročilé statistické analýzy hromadných dat získaných prostřednictvím dotazníků, testů a observačních měření. V současné době se zajímáme o souvislost mezi individuální participací žáků ve výukovém dialogu a jejich vzdělávacími výsledky. Od roku 2022 působím jako vědecká ředitelka Národního institutu SYRI, kde také řídím výzkumnou skupinu Vzdělávání. V rámci SYRI se věnujeme vzdělanostním nerovnostem a otázce, jak omezit jejich negativní dopady v běžných i krizových situacích (jako byla pandemie COVID s nuceným přechodem škol na distanční výuku). Zkoumáme mechanismy podpory účinné ve vztahu k různým žákovským skupinám, vyhodnocujeme možná intervenční opatření. Nejvýznamnější publikace Šeďová, K., Sedláček, M., Švaříček, R., Majcík, M., Navrátilová, J., Drexlerová, A., Kychler, J. & Šalamounová, Z. (2019). Do those who talk more learn more? The relationship between student classroom talk and student achievement. Learning and Instruction, 63. (Q1, 43 citací podle WOS) Šeďová, K. (2017). A case study of a transition to dialogic teaching as a process of gradual change. Teaching and Teacher Education, 67, 278-290. (Q1, 26 citací podle WOS) Šeďová, K., Sedláček, M., & Švaříček, R. (2016). Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14-25. (Q1, 82 citací podle WOS). Výzkumné granty 2022–2025: Hlavní řešitelka: “Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik” (Next Generation EU, LX22NPO5101) 2021–2023: Hlavní řešitelka: “Kolektivita v dialogickém vyučování: intervenční studie” (GA ČR, GA21-16021S). 2017–2019: Hlavní řešitelka: “Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků” (GA ČR, GA17-0364S). 2013–2016: Řešitelka: “Učitel a žáci v dialogickém vyučování” (GA ČR, GA13-23578S). 2009–2011: Hlavní řešitelka: “Komunikace ve školní třídě” (GA ČR, GA406/09/0752). 2006–2008: Řešitelka: “Informační a komunikační technologie v každodenní práci učitele” (GA ČR, 406/06/1022). 2005–2007: Řešitelka “Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách” (Evropský sociální fond). Ocenění 2021: Cena předsedy GA ČR 2021: MUNI Scientist Award 2020: MUNI Scientist Award 2020: Cena děkana FF MU za významný tvůrčí čin 2020: Cena České asociace pedagogického výzkumu za vynikající publikaci 2017: Cena České asociace pedagogického výzkumu za vynikající publikaci 2012: Cena České asociace pedagogického výzkumu za vynikající publikaci Výuková činnost Na Ústavu pedagogických věd FF MU vyučuji bakalářské a magisterské kurzy zaměřené na pedagogickou komunikaci, sociologii vzdělávání a metodologii výzkumu a kurzy pro doktorandy zaměřené na metodologii a akademické psaní. Podílím se také na výuce v učitelských programech na FF MU a PřF MU. Jsem spoluautorkou metodologické učebnice Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (Švaříček, Šeďová a kol., 2007), která je široce používána vysokoškolskými studenty a je pro ně oporou při zpracovávání kvalifikačních prací. Školitelství doktorských studentů Od roku 2009 jsem vedla deset doktorandů. Většina z nich se zabývala některými aspekty komunikace ve třídě a zapojila se do práce mé výzkumné skupiny. Práce mých doktorandů byla opakovaně oceněna: Jarmila Bradová získala v roce 2012 ocenění České asociace pedagogického výzkumu za nejlepší práci mladého výzkumníka. Zuzana Šalamounová získala v roce 2014 Cenu rektora MU pro nejlepší studenty doktorských studijních programů. Martin Majcík získal stipendium pro juniorské výzkumníky od České asociace pedagogického výzkumu za rok 2019 a cenu prorektorky MU za excelentní studium. Další aktivity 2022–dosud: Členka vědecké rady Filozofické fakulta, Masarykova univerzita 2021–dosud: Členka vědecké rady Pedagogické fakulty, Ostravská univerzita 2020–dosud: Členka vědecké rady Pedagogické fakulty, Univerzita Karlova 2022–dosud: Členka odborného panelu Sociální vědy Rady pro výzkum, vývoj a inovace 2015–2019: Členka hodnoticího panelu GAČR P407 Psychologie, pedagogika; 2017–2019 místopředsedkyně panelu 2008–2023: Vedoucí redaktorka časopisu Studia paedagogica 2018–2022: Akademická garantka Poradenského centra MU se zaměřením na snižování studijní neúspěšnosti 2018–dosud: Členka oborové rady doktorského studijního programu Pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova 2014–dosud: Členka oborové rady doktorského studia oborů Andragogika a Pedagogika, ÚPV FF MU 2020–dosud: Členka programové rady studijního programu Pedagogika, ÚPV FF MU 2018–dosud: Garantka studijního programu Učitelství pedagogiky pro střední školy, ÚPV FF MU