krásná dcera kyperského *krále Kosty, získala důkladné vzdělání v *Alexandrii. Má značně vyvinuté „*feministické“ sebevědomí, takže odmítne vzít si za muže syna mocného císaře Maxencia, o němž se domnívá, že jí není roven. Tím komplikuje postavení své *rodiny. Matka se snaží přivést ji k rozumu. Pomoci má její rádce poustevník. Ten však nesplní královnino očekávání, naopak Kateřině vylíčí jako ideálního muže nadpozemského *Krista. Kateřina ve svém prvním vidění nespatří Krista v podobě dospělého muže, ale jako dítě, Ježíška, a zamiluje se do něho.$Obrácení Kateřiny na křesťanskou *víru je motivováno *láskou. Kateřina se zamiluje do krásného a dokonalého Krista. Aby se k němu přiblížila, dá se pokřtít. Ve svém dalším vidění spatří již dospělého Krista (v latinské předloze i v druhém vidění Kateřiny je Kristus zachycen jako dítě v Mariině náručí), rozmlouvá s Marií i Kristem, jenž ji pojme za ženu (důkazem tohoto *aktu je *prsten, který Kateřina najde ráno na svém prstu). Děj příběhu má rychlý spád. Císař Maxencius přikazuje, aby se v Alexandrii obětovalo pohanským modlám. Kateřina proti tomu vystoupí. Na císařův příkaz má být přesvědčena nejprve racionálními argumenty. Kateřina v disputaci (s Kristovým přispěním) obrátí na křesťanskou víru padesát pohanských filozofů, kteří si svou *konverzí podepíší ortel smrti; později tuto cestu volí také císařova manželka, císařův rádce a členové císařovy rytířské *družiny. Kateřina je za svou vzpouru vůči pohanskému císaři uvězněna, bičována a mučena. S pomocí svého božského manžela překoná fyzické útrapy, je dokonce každý nový den krásnější. Tento příběh je zachycen v //*Legendě o sv. Kateřině//; autor s naturalistickou zevrubností popisuje zejména bičování Kateřiny, rány na jejím nahém těle mu dávají příležitost vyložit (*středověkou) *symboliku barev. Kateřinin pozemský život končí popravou. Její tělo andělé odnesou na horu Sinaj, kde dodnes stojí *klášter s jejím údajným *hrobem. V závěru skladby jsou popisovány *zázraky spojené s Kateřininým jménem. Příběh sv. Kateřiny, její lásky k Ježíši Kristu, byl v historii umění, zejména výtvarného, mnohokrát ztvárněn. (Jaroslav Malina, Jiří Pavelka)