německý malíř a grafik; jeden z předních představitelů rané německé *renesance. Baldung vytvořil v malbě i grafice (portréty, církevní, mytologické i *profánní náměty, alegorie) dílo plné vnitřního napětí a protikladů. V množství jeho vynikajících *dřevořezů i řady olejomaleb se často objevuje zobrazení nahého těla: příkladem z raného období je alegorie //Tři věky ženy a smrt//, 1510; //Zkrocený filosof//, 1513; //Tři čarodějnice//, 1514. Později, za sílící *reformace, kdy klesal počet církevních zakázek, našel umělec dostatek příležitostí, aby se věnoval své zálibě v zobrazování nahého, smyslného ženského těla: //Dvě čarodějnice//, 1523; dva deskové obrazy //Adam a Eva//, kolem roku 1523 (*Adam*Eva jsou charakterizováni nejen anatomicky, ale také jako dvojice protikladných *temperamentů; k tématu Adama a Evy se ve vynikající kompozici znovu vrátil v roce 1538); //Judita s hlavou Holofernovou//, 1525; //Venuše a Amor//, 1525; //Hudba a Ješitnost//, 1529; //Lidstvo ve stavu nevinnosti// a //Lidstvo ve stavu hříchu//, kolem roku 1540; //Sedm životních údobí ženy//, 1544.$Vedle Albrechta *Dürera, jehož byl žákem a s nímž ho pojilo celoživotní přátelství a vzájemná úcta, Matthiase Grünewalda, Albrechta Altdorfera a Hanse Holbeina mladšího patří Baldung k nejdůležitějším malířům Dürerovy éry a připravil německé *malířství na *manýrismus 16. století. (Jaroslav Malina)