norský sociální antropolog; profesor *antropologie na Boston University v USA, působící na dalších *univerzitách v USA a Norsku. Publikoval řadu *etnografických studií vyznačujících se zřetelně formalistickým přístupem. Ve sborníku //Ethnic Groups and Boundaries// (Etnické skupiny a hranice, 1969), jehož byl editorem, razil novátorský koncept distributivnosti kultury. Barth zdůraznil, že vzájemnou performancí a interakcí rolí mezi příslušníky téže skupiny nedochází ke sbližování zmíněných rolí, ale naopak k jejich utvrzování. Položil si rovněž otázku, proč si některá etnika, která žijí v úzkém kontaktu, často uchovávají nadále svoji odlišnost a svébytnost.$V roce 1969 Barth zavedl pojem „mechanismus udržování hranic“, kterým zpochybnil tradiční pohled na *etnicitu jako na něco „daného“, odrážejícího „prapůvodní vazby“ a charakterické rysy zděděné po předcích. Barth zmíněnému přístupu vytýkal historickou vazbu na proces formování (národních) *států v bývalých *koloniích, v nichž bylo třeba najít nástroje pro *integraci různých populací, podceňování vzájemného působení odlišných etnik a přílišnou statičnost, která se nedokázala adekvátně vypořádat s dynamickými aspekty etnických procesů. Barth přesunul pozornost ze statického obsahu každého etnika na dynamické mezietnické vztahy. Upozornil na skutečnost, že není ničím neobvyklým nalézt etnika žijící v těsné blízkosti a často sdílející stejný prostor, jejichž členové překračují etnické hranice *sňatky a neustálými vzájemnými styky, aniž by přitom přicházeli o svou vnitřní etnickou soudržnost a *identitu. Je jasné, že vzájemnou interakci zmíněných skupin determinovala neviditelná bariéra, kterou Barth nazval „mechanismem udržování hranic“. Z díla: //Cosmologies in the Making: A Generative Approach to Cultural Variation in Inner New Guinea// (Kosmologie ve stavu zrodu: Generativní přístup ke kulturním varietám ve vnitrozemí Nové Guineje, 1987), //Balinese Worlds// (Balinéské světy, 1993). (Ivo T. Budil, Jaroslav Malina, Alena Řiháková)