český sochař, grafik a architekt; nejvýraznější osobnost secesního *symbolismu. Jeho tvorba, významná nejen pro české, ale i evropské prostředí, je originálním, hluboce osobním, bolestně mystickým náboženským prožitkem. Bílkovy výtvarné představy a vize jsou věnovány smyslu životní cesty za *Ježíšem Kristem – //Golgota// (1892), //Orba je naší viny trest// (1892), //Ukřižovaný// (1896), //Podobenství velkého Západu Čechů// (1898), //Mojžíš// (1905), //Adam a Eva// (1921). Námětem Adama a Evy se Bílek zabýval asi od poloviny devadesátých let, ale teprve v sousoší, které z kmene vichřicí vyvráceného dubu vyřezal v roce 1921, se mu podařilo skloubit secesní linie s myšlenkovou náplní díla. V grafice se Bílkovou nejvlastnější technikou stal *dřevoryt. Vytvořil též řadu *náhrobků na českém i moravském venkově – například// Tvůrce a jeho sestra bolest// (1932) – náhrobek symbolistního básníka Otokara Březiny v Jaroměřicích nad Rokytnou, //Žal// (1909) – *pomník Václava Beneše Třebízského na Vyšehradě, náhrobek z dubového *dřeva pro vlastní hrob, který se nachází v Chýnově, rodišti a dlouholetém bydlišti tohoto významného umělce. (Jaroslav Malina)