český grafik, malíř a ilustrátor; účastník projektu *Kruh prstenu: Světové dějiny sexuality, erotiky a lásky od počátků do současnosti v reálném životě, krásné literatuře, výtvarném umění a dílech českých malířů a sochařů inspirovaných obsahem této knihy. Absolvoval Státní konzervatoř v Praze (1957–1963) a poté působil jako učitel hudební teorie. V letech 1968–1974 studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru Zdeňka Sklenáře a Jiřího *Anderle. Je členem Sdružení českých umělců grafiků Hollar.$Od počátku prolíná volnou a ilustrační tvorbu v kresbě a původní grafice. Brilantně zvládá *mědiryt, od počátku 80. let 20. století provázený tónovaným hlubotiskem. Vyniká meditativním ponorem pod povrch jevů, vyznačujícím se tíživou lyrikou a smutkem. Podává témata inspirovaná hudbou, mytologií, *buddhismem, literaturou a divadlem, často řazená do cyklů: //Zápisník zmizelého// (1980), //Bedřich Smetana – Má vlast //(1984), //Salome //(1992), //Buddha I–VI// (1998–2001). Ilustroval básně Arthura Rimbauda (//Doušek jedu//, 1977, //Sezona v pekle//, 1991) a Charlese *Baudelaira (//Květy zla//, 1998), jež se řadí k nejznamenitějším výtvarným doprovodům *prokletých básníků v historii české ilustrace. Ztvárnil též //Máj// Karla Hynka *Máchy (1984), //Sólo pro jeden dech// Oldřicha *Mikuláška (1988) a jiná díla české a světové literatury. Je uznáván jako jeden z nejvýznamnějších představitelů imaginativního *realismu 70. a 80. let 20. století a takzvané Sklenářovy školy. (Jaroslav Malina)$ ${img{images/Demel_Karel.jpg}{alone}}$