1. druh úpravy nějakého materiálu spočívající v tvoření stmelených částic, zrn (*technika hojně užívaná například v uměleckém *řemesle); stará, nanejvýš úsporná a efektní zlatnická (výjimečně též stříbrnická) výzdobná technika, uplatňující zkušenosti získané při letování a svařování. Náročný pracovní postup, při němž se na zlatý nebo stříbrný podklad – celoplošně nebo ve zvoleném vzoru, vyznačeném předem na předmětu – upevňují drobná zrna téhož *kovu. Zrníčka se připraví tak, že se malé úlomky plíšku umístí na dřevěné uhlí a dmycháním rozžhaví. Povrchové napětí roztaveného kovu je stáhne do kuliček, a ty se – zchladlé – přeséváním přes síta utřídí na stejné velikosti. (Alternativně lze zrníčka vytvořit také litím roztaveného *zlata do vody nebo na popel či práškové dřevěné uhlí.) Připojení zrníček k podložce lze docílit užitím speciálních zlatých slitin. Ve *starověku však přicházely v úvahu spíše následující metody: Při žíhání v plameni se povrchová vrstvička zlatých zrníček prosytila uhlíkem a vznikl karbid zlata, čímž se tavicí teplota snížila na 900 °C. Zrnka tak byla dříve, aniž se jejich struktura zbortila, připravena k přívaření na zlatý podklad (který se ještě nezačal tavit, protože jeho tavicí teplota zůstala na 1064 °C) a bez přídavku cizorodých prvků připojena. Další způsob, u zlata zřejmě nejčastější a v případě *stříbra jediný možný, vycházel z metody koloidního pájení natvrdo. Zrnka kovu se směsí klihu a hydroxidu mědi za studena přilepila k podkladu. Poté se celé dílo nahřálo, hydroxid se změnil na oxid mědi a klih shořel v uhlík. Uhlík redukoval kysličník (a rozptýlil se jako kysličník uhličitý), takže zrníčka zůstala s tělem klenotu spojena vrstvičkou čisté mědi. Pro tento způsob, který lze ještě zdokonalit rozpuštěním měďné soli v octě (octan mědi se lépe rozloží v lepidle a dovolí tak velmi jemnou práci), svědčí nepatrné prohlubně ve zlatém plechu pod granulemi. Jsou dokladem erozního jevu, k němuž dochází jen při koloidním pájení na tvrdo. Poslední, výjimečná *metoda je doložena z Egypta, kde bylo kolem roku 1900 př. n. l. na amuletní schránce k pájení užito slitiny zlata a stříbra.$Nejstarší granulace byla zatím objevena na ceremoniální dýce a šperku z urského pohřebiště z poloviny 3. tisíciletí př. n. l. Obecně se proto předpokládá, že granulace se v *Mezopotámii zrodila a odtud (ve středobabylonské době jemné práce v Dúr-Kurigalzu) rozšířila do *Sýrie (velmi kvalitní díla v Alalachu), Egypta, na Krétu, a prostřednictvím foinických mistrů pak snad i do etruských zlatnických dílen, kde v letech 700–500 př. n. l. dosáhla svého – později nikdy nepřekonaného vrcholu; (Jana Součková)$2. zrnitá struktura něčeho;$3. [anatomie, medicína], nově tvořená *tkáň v hojící se ráně apod. (Ladislava Horáčková, Jaroslav Malina)