soubor představ (ve starověkém mytickém myšlení [*mýtus]) o rozdělení a uspořádání „*světa“, který se zrodil z *chaosu (*kosmogonie). V sumerské a akkadské *mytologii tvořily základní kosmické sféry nebe se *zemí (sumersky: //an-ki//, akkadsky: //šamú u ersetu//). *Podsvětí bylo v sumerské kosmologii považováno za součást země, ohraničené „čtyřmi rohy světa“ (horizonty). Tato představa odpovídala zkušenostem z měření polí a *plužin, rozdělovaných převážně do čtyřúhelníků. V akkadské mytologii tvořila nebeská sféra samostatný vícevrstevný „svět“ *božstev, s viditelnými cestami *nebeských těles (*Slunce, *Měsíc) a s hvězdami (souhvězdími) na spodní části klenby. Střed nebe byl původně příbytkem skupiny bohů Igigú, kteří však později s božstvy Anunna vládli i na zemi. Podsvětí se stalo samostatnou sférou, obydlenou vybranými božstvy a *démony, kam jiná božstva a samozřejmě ani živí lidé neměli přístup. Podsvětí oddělovala od země mytická řeka Chubur, kterou musel před setměním sluneční bůh (*Utu, Samaš) překonat na lodi. V základních kosmických sférách vládla stará a nejmocnější božstva *panteonu: na nebi *An, Anum, *Nanna, Sín (Měsíc), na zemi ve *městě *Nippuru *Enlil a v moři *Enki, Ea. Jednotlivé mocenské sféry božstev se zejména v 1. tisíciletí př. n. l. měnily a zjednodušovaly (*henoteismus, *Aššur, *Marduk, Nergal). Babylonskou představu o kosmu zobrazuje i „mapa světa“ z 6. století př. n. l. (*mapy), kde zemi představuje kulatá deska, obklopená „Horním (Středozemním) mořem“ a „Dolním mořem“ (Perský záliv). Svět tvořilo 8 „krajů“. U severního je poznámka o tom, že v něm „není vidět Slunce“, což odpovídá všeobecně rozšířenému archaickému označení severu jako „půlnoční strany“. *Babyloňané, zaujatí řešením různých matematických úloh (*matematika), se v 6. století př. n. l. dokonce pokoušeli vypočítat vzdálenost nebeské klenby od podzemních vod. Z různých výsledků dospěli k největší vzdálenosti 432 000 „dvouhodin“ (pochodu), tj. k 4,7 milionu kilometrů. (Blahoslav Hruška)